Zempit sinne! Oot kyllä aika rauhallisin mielin vaikka kuulit että sulla on kysya. Itte varmaan itkisin viikon putkeen et " mä kuolen". mut älä ota musta mallia! Mutta hyvä että tilanne on hallinnassa.Pikaisesti päivitän kuulumiset. Oon kyllä lueskellut kaikkien viestit mutta en ehdi nyt niihin vastailemaan. Harmit kaikille uusiin kiertoon joutuneille ja tsempit tuleviin kiertoihin! Piinailijoille jänniä hetkiä!
Mutta siis, omanapainen päivitys. Kävin yksityisellä gynekologilla, joka on täällä meidän kaupungissa kyllä alansa paras. Pyörittää myös sairaalan lapsettomuuspoliklinikkaa (toki muidenkin gynekologien kanssa, mutta on kuitenkin se paras näissä asioissa). Oli oikein miellyttävä käynti. Ensin juteltiin yritys-, kiertohistoriaa ym. Sitten olikin gynen tutkimus. En ole koskaan ollut sisätutkimusten jännittäjä, mutta tämä lääkäri (mies) oli todella hellä ja hienotunteinen siinä. Osa etenkin naislääkäreistä on vähän kovakouraisia tutkiessaan. No mutta asiaan. Vasen munasarja oli täysin normaali ja kaikki kunnossa. Kohtu normaali. Ainoa poikkeava juttu oli oikea munasarja... siinä oli 6cm kasvain +toinen pienempi lisänä. Kyseessä joko toiminnallinen hyvänlaatuinen kysta, tai sitten endometriooma. Lääkärin mukaan tämä voi selittää hormonaaliset häiriöt (luteaalivaiheen lyhyys), ovuloimattomuuttakin. Sotkee siellä hormonitoimintaa. Vasemmassa munasarjassa ei näkynyt nyt johtofolliakaan, joten tässä kierrossa ei ovista sitten varmaan tule... näin on varmaan aiemminkin ollut. harmillista.
Mutta siis. Hyvä että tämmöinen juttu löytyi ja asia on hoidossa. Lääkäri laittoi lähetteen sairaalaan, jossa leikkaus tehdään. Jonoja ei kuulema paljoa ole, ehkä syys-lokakuussa leikkaus. Vatsaontelon tähystyksessä munasarjan pinnalta poistetaan tuo kysta. Pyritään säästämään munasarja, mutta jos se ei onnistu niin pärjään kuulema yhdelläkin, kun se niin hyvännäköinen oli. Tuon leikkauksen jälkeen meillä jatkuu yrityspuuhat sitten lapsettomuuspolilla, eli sinne saadaan kans lähete kunhan tuo ensin oteaan pois päiväjärjestyksestä. Ainiin. Tuon leikkauksen yhteydessä tehdään samalla munatorvien aukiolotutkimus, jossa siis röörit myös huuhdellaan.
Joskus noi kystat katoaa itsestään, joten pyytävät vielä sairaalan polille käymään ennen leikkausta asian varmistamiseksi. Jos tulisin raskaaksi nyt kuitenkin, niin kystasta ei olisi haittaa.
Tämmösiä tänne... oli hyvä että menin gynelle ja sain vastauksia mielen päälä olleisiin asioihin ja nyt ainakin asiat lähti eteenpäin rullailemaan.
Mulla alko kuukutiset 3 päivää sen jälkeen kun tertolut kuuri loppu ( 10pv kuuri). Nyt lusitaan kuukautisia sitten. Katotaa kauan kestää nää ja sit uuteen kiertoon! Mitenhän se menee se seuraava kuuri? Pitääköhän mun alottaa se jonain tiettynä kiertopäivänä uudelleen tähän perään..?