♥ Esikoisesta haaveilijat ♥

Täällä tuli tänään työpäivän aikana yhtäkkiä ihan hirveen huono olo, oksetti ja huimasi ja kuumia aaltoja survo läpi, oli pakko pistää makoilemaan hetkeksi. En siis ihan vielä suostu uskomaan, että se aamuinen nega oli lopullinen :confused: Työkaverien eka kysymys oli että olenko raskaana ja paljastin parille läsnäolevalle että lasta toivotaan, nyt jännätään sitte yhessä että miten käy :D Viikonlopusta tulee siis jännittävä, ja maanantaina sitte uusi testi jos ei tätiä näy sitä ennen :rolleyes:

Meillä muutama minun hyvä ystävä tietää että yritetään, miehen puolelta ei kukaan eikä myöskään kukaan perheenjäsen tiedä. Sitte ajateltiin kertoa kun ollaan nt-ultran paremmalla puolella :whistle:
 
Villisilmä: voi eii, meillä on kyl niin sama aika kierroissa. Itekki odottelen yk5 alkavaksi ja menkkamaisia tuntemuksia on mut missä ne viipyy?! Huomen pitäis alkaa eikä valkovuoto oo alkanu tummenee ku yleensä pari pv rusehtavaa vuotoa ennen kunnon alkamista. Taas näköjään varmaan pitenee kierto. Heittelee siis melkee joka kk 1-4vrk kierto. Ei kait sillä paljoo voi olla vaikutusta. Tulevassa kierrossa pakko ovuloida et olis jotain järkeä tässä yrittämisessä. On niin toivo taas menny plussan suhteen et huhhuh. Välil ahdistaa ja pelottaa et joutuuko täs viel odottelee kauanki. No tänään murheet veks ja ystävän kans viiniä ku mieski lähti poikien kaa viettää iltaa.

Paljon onnee meille kaikille uusiin kiertoihin ja plussatuulia muillekkin <3
 
Hei taas kaikille, en oo pitkään aikaan saanu aikaseks kirjotella mitään. Oon kyllä lukenu uudet viestit. Onnittelut plussista, ja plussatuulia uuteen kiertoon joutuneille!
Mä tilasin ovistestejä ihan vaan saadakseni mielenrauhan. Meillä on parissa viimekierrossa menny ajotukset ihan perseelleen, ja nytkin womanlog näyttää ovulaation ennusteen ensiviikonlopulle, jolloin mies on yövuoroissa ja mä majotan kaks kaveria tänne koko viikonlopuksi. Mun kierto on yleensä sen 24 päivää, nyt se on lyhentynyt 23:een. Ja nyt kun on ollut pari lyhyempää kiertoa, niin en oo tuntenut ovulaatiota, kun yleensä sen tunnen selvästi. Mietin että onko edes mahdollista ovuloida näin lyhyessä kierrossa :/ ja joskus nuorempana mulla oli menkat kahden viikon välein, niin pelkään että nää taas lyhenee siihen. Mutta otan nyt tähän kiertoon ne ovistikut käyttöön, niin saa ainakin jotain selvyyttä.
Onko täälä muilla lyhyitä kiertoja? Toisaalta oon tyytyväinen, kun on kumminkin suhteellisen säännöllinen kierto, mutta eihän sillä mitään väliä oo jos ei ovulaatiota tapahdu :/
Mä oon vähä tuola listassaki jäljessä, yk:n laskuissa en oo pysyny perillä mutta listaan voi päivittää mulle annimaria93 23v ja mies 25v :)
 
annimaria, olen ymmärtäny että lyhyt kierto on ihan ok, mutta tärkeämpää on sen luteaalivaiheen pituus eli se ajanjakso ovulaatiosta menkkoihin. Sen pitäis olla vähintään jonku tietyn mittainen, että alkio ehtis kiinnittyä ennenkö kasvualusta vuotaa pois :eek: Eli parempi olis jos lyhyessä kierrossa myös ovis ois aikaisin, ja luteaalivaiheeksi ehtis jäädä ainaki se 12 päivää (n) Jos taas ovis on myöhään lyhyessä kierrossa niin se on kai hankalampi. Joku joka tietää enemmän tarkentakoon :D

ON: Täällä kp 2, tilasin tähän kiertoon kokeiluun vaihteeksi clearbluen kalliita digitaalisia ovistestejä, saapa nähdä tuleeko hymynaamaa :LOL: Lisäksi ostin ja aloitin tänään gelee royalet, ja ajattelin syöttää niitä miehellekkin, nyt on siis keinot käytössä :sneaky: Greippimehuakin ajattelin ostaa ja siemailla ovikseen asti :whistle: Muuten sitte en ajatellu tässä kierrossa pitää mitään kirjaa päivistä tai dpo:sta saatikka oireista, yritän vain löytää oviksen ja olla silloin kotona lempimässä :rolleyes:
 
Heippa!

Mahtuuko vielä tänne mukaan? Esikoisesta haaveillaan miehen kanssa. Yritys alkaa ens kuussa ja nyt odottelen kuukautisia jotta pääsis aloittamaan :)

Kierukka lähti kuukausi sitten ja tää on nyt ensimmäinen luomukierto aikoihin. Harrasteltiin ilman ehkäisyä kerran täs kierrossa ja muilla kerroilla laitettu kondomi lopussa. Nyt on vähän outo olo ja leijahdin vahingossa pilvilinnoihin ja kuvittelen et olis jopa saattanu tärpätä :D
 
Tervetuloa uudet!

Täällä odotellaan menkkoja.. alotin siis terolutit kun ollaan lähdössä kreetalle 7.8 niin en halua et reissussa alkaa menkat..kun jos kierto ois ollut sen 38pvä niin menkat ois just alkaneet ennen reissua..niin ajattelin et syödään tuo vika terolut kuuri viielä kun yksi oli kaapissa.. viimeisen teron otin torstaina ja ei oo vielä alkanut menkat.. nyt siis kp28.. r-testejä ehdin jo tekemään kun noi terot sai aikaan ihan hirveet etomis olot..ja jos en teroja söis niin oisin ollu satavarma et nyt on pulla uunissa..mut testit negoja.. tuntuu vaan et päivä päivältä on niin paska olo et en tiedä miten päin olla...täytys yrittää kehittää jotain tekemistä et sais ajatukset pois tosta keskenmenosta...jotenki vaan kun kuulenki vauvoista niin itku melkeen tulee.. jotenki on vaan niin hemmetin epäreilua et mun keho ei voi toimia normaalisti..mut näillä korteilla mennään... varasin ajan oikein lapsettomuusklinikalle ennen reissua jospa nyt sais jotain apua tähän..
 
Kinder_Kitty: on varmana raastavaa. :,( sulla vielä niin pitkään yritystä ja sit km ja pitäis kerätä voimia vielä tulevaan <3 olet kyllä plussan ansainnut, tuntuu et ihan liikaa sellaset ihmiset, joista tulis maailman parhaita vanhempia, koetellaan tässä elämässä sen saralta kaikkein huonoiten :( toivon sulle niin paljon onnea ja plussaa vaik ei siltä tuntuis.
Mulla ei itellä oo vieläkää alkanu menkkoja, eilen negatesti oli ja odottelen vaan perhanan yk5 alkavaksi. Tänään ollu huonompi pv, oon kytännyt Felicitaksen sivuja ja päätin että varaan ajan mikäli ei 2 seuraavassa kierrossa tärppää. Mieheni 10v sitten ollu lisäkiveksen tulehduskin on antanut mulle lisäsyyn murehtia et miksei tärppää. Toisaalta eipä mulla tullu ovulaatiotakaan testin mukaan et varmaan stressaan alitajuntaisesti niin ettei edes ovista tule. Onkohan enskierto yhtä kamala ja niinku tyhjää yrittäis...alkanu kierto toisensa jälkeen tulla niitä ajatuksia et oon varmaan yksiviidestä ja oon pian siellä Felicitaksessa tutkimuksissa. Tuntuu et monille muille tulee lapsia kun sieniä sateella ja ite yrittää kaikkensa et sais edes yhdenki lapsen tähän maailmaan.
En osannu ennen yrittämistä ajatella et täähän on stressaavampaa aikaa ku ikinä. Ei sitä ajatellu et tää on näin vaikeeta tai et ei ovulois joka kierto tai et kierto heittelis miten sattuu. Tää välitila on niin inhottavaa ku ei tiedä kauan menkat viipyy nyt. Ei voi asialle mitää ja jokainen lapsiin liittyvä juttu saa ärsyyntymään ja tuntemaan itsensä niin epäonnistuneeksi. Henkisesti ihan pirun raskas projekti ja kun ei tietoa kauan tässä joutuu vielä kärvistellä. Epätietoisuus on pahinta. Pahimmat neuvojat "älä stressaa niin tärppää, aloittakaa seksi heti menkkojen alettua niin hänelläkin tärppäsi" on niitä jotka on tulleet pelkällä pyhällä hengellä raskaaksi. Se on joidenki vaikea tajuta et vaikka kuinka kaikkensa tekis niin ei vaan tärppää. Ärsyttää et oon menny sanomaan joillekki ystäville et yritetään. On niin ihana vastata joka kerta et no eipä oo tärpänny, niimpä, voi harmi. Tekis niin mieli päästä juttelee lapsettomuuslääkärille tai gynelle, koska tiedän olevani stressiherkkä ihminen muutenkin niin pelkään et tää tosiaa estää mun raskautumisen tai ainaki osatekijä siihen. Ei kipeästi lasta toivova voi olla miettimättä kovin pitkiä aikoja tätä asiaa. Kyllä tää asia elää sydämessä, on ja pysyy <3 Ystäväni tuli raskaaksi ilman et ne edes yrittämällä yritti, tunnen hänen seurassaan nykyään itseni niin tyhjäksi ja et multa puuttuu se onni ja äidiksi tulon mahdollisuus. On vaikee olla ilonen hänen seurassa. Toki toivon ystäville hyvää tietty, mutta kyllä se samalla muistuttaa siitä mikä iteltä puuttuu. Omalle surulle ja huolelle ei vain voi yhtään mitään, kun haluaa niin paljon äidiksi...
 
Pahoittelut uuteen kiertoon joutuneille :(

Just näin eilen yhtä ystävää, jolla on muutaman kuukauden ikäinen lapsi. Juteltiin niin pelottaa vähän ne yöheräilyt...oli niin väsyneen näköinen ja oloinen ku kertoi, että joutuu heräämään monta kertaa yössä (6-7 kertaa kuulemma yleensä).
Mutta ihan sama, lapsia haluan silti vaikka tietää, ettei saa nukkua hyvin moneen vuoteen kunnolla välttämättä :) Onneksi on hyvä tukiverkko, jota voi hyödyntää, jos tuntuu, että seinät kaatuu päälle. Jos niitä lapsia meille siis suodaan...pelottaa sekin, jos ei tuu :( Kuitenkin tuo endo häiritsemässä. Pelottaa myös jo valmiiksi ku pillerit lopetan, että kuin kipeä sitä taas on...no, aika näyttää.
 
Kinder_Kitty: on varmana raastavaa. :,( sulla vielä niin pitkään yritystä ja sit km ja pitäis kerätä voimia vielä tulevaan <3 olet kyllä plussan ansainnut, tuntuu et ihan liikaa sellaset ihmiset, joista tulis maailman parhaita vanhempia, koetellaan tässä elämässä sen saralta kaikkein huonoiten :( toivon sulle niin paljon onnea ja plussaa vaik ei siltä tuntuis.
Mulla ei itellä oo vieläkää alkanu menkkoja, eilen negatesti oli ja odottelen vaan perhanan yk5 alkavaksi. Tänään ollu huonompi pv, oon kytännyt Felicitaksen sivuja ja päätin että varaan ajan mikäli ei 2 seuraavassa kierrossa tärppää. Mieheni 10v sitten ollu lisäkiveksen tulehduskin on antanut mulle lisäsyyn murehtia et miksei tärppää. Toisaalta eipä mulla tullu ovulaatiotakaan testin mukaan et varmaan stressaan alitajuntaisesti niin ettei edes ovista tule. Onkohan enskierto yhtä kamala ja niinku tyhjää yrittäis...alkanu kierto toisensa jälkeen tulla niitä ajatuksia et oon varmaan yksiviidestä ja oon pian siellä Felicitaksessa tutkimuksissa. Tuntuu et monille muille tulee lapsia kun sieniä sateella ja ite yrittää kaikkensa et sais edes yhdenki lapsen tähän maailmaan.
En osannu ennen yrittämistä ajatella et täähän on stressaavampaa aikaa ku ikinä. Ei sitä ajatellu et tää on näin vaikeeta tai et ei ovulois joka kierto tai et kierto heittelis miten sattuu. Tää välitila on niin inhottavaa ku ei tiedä kauan menkat viipyy nyt. Ei voi asialle mitää ja jokainen lapsiin liittyvä juttu saa ärsyyntymään ja tuntemaan itsensä niin epäonnistuneeksi. Henkisesti ihan pirun raskas projekti ja kun ei tietoa kauan tässä joutuu vielä kärvistellä. Epätietoisuus on pahinta. Pahimmat neuvojat "älä stressaa niin tärppää, aloittakaa seksi heti menkkojen alettua niin hänelläkin tärppäsi" on niitä jotka on tulleet pelkällä pyhällä hengellä raskaaksi. Se on joidenki vaikea tajuta et vaikka kuinka kaikkensa tekis niin ei vaan tärppää. Ärsyttää et oon menny sanomaan joillekki ystäville et yritetään. On niin ihana vastata joka kerta et no eipä oo tärpänny, niimpä, voi harmi. Tekis niin mieli päästä juttelee lapsettomuuslääkärille tai gynelle, koska tiedän olevani stressiherkkä ihminen muutenkin niin pelkään et tää tosiaa estää mun raskautumisen tai ainaki osatekijä siihen. Ei kipeästi lasta toivova voi olla miettimättä kovin pitkiä aikoja tätä asiaa. Kyllä tää asia elää sydämessä, on ja pysyy <3 Ystäväni tuli raskaaksi ilman et ne edes yrittämällä yritti, tunnen hänen seurassaan nykyään itseni niin tyhjäksi ja et multa puuttuu se onni ja äidiksi tulon mahdollisuus. On vaikee olla ilonen hänen seurassa. Toki toivon ystäville hyvää tietty, mutta kyllä se samalla muistuttaa siitä mikä iteltä puuttuu. Omalle surulle ja huolelle ei vain voi yhtään mitään, kun haluaa niin paljon äidiksi...
Kiitos kauniista sanoista! voin jotenkin niin samaistua tuohon mitä kirjoitit..noihin tunteisiin..vaikka mekään ei nyt ihan "hampaat irvessä" olla yritetty kun oon tiedostanu et se ei oo vaan helppoa..et se tulee jos on "tullakseen" mullahan ei oo todellakaan ollu joka kierrossa ees sitäkään mahdollisuutta tulla raskaaks mitä muilla joilla homma toimii... mulla ei oo kaveripiirissä vielä lapsia..onneks en tiedä miten suhtautuisin..miehen suvussa on pieniä lapsia ja joo ne on suloisia mutta muistuttaa mua siitä mitä mulla ei ole..koen joskus olevani katkera..
 
danissa1, tuosta stressaamisesta. Mä murehdin meidän yrityksen alusta asti, että entä jos ei koskaan tärppää ja joudutaan hoitoihin. Oon aina ollut stressaaja-luonne ihan joka asiassa ja tämäkään ei ollut poikkeus, tietenkään. Yritysaikana mua satutti myös tosi paljon nuo ihmisten kommentit siitä, kuinka "pitäis vaan unohtaa koko yrittäminen, niin kyllä se sitten tärppää". Oikeesti kuka voi sanoa noin? :LOL: Kyllä se vauva vaan oli mielessä ihan heti aamulla, kun silmänsä avasi ja illalla ennen nukkumaan menoa, joka hetki. Miten voisi unohtaa asian, jota on monta vuotta jo halunnut. Kun meidän hoidot alkoi, kysyin ensimmäisellä käynnillä lääkäriltä, että kuinka paljon stressi voi ihan oikeasti sitten vaikuttaa, niin lääkäri sanoi, että sitä kysyvät kaikki, eikä se stressi ole mua estänyt raskaaksi tulemasta. :)

Paljon kun oon asiaa miettinyt, niin jos kerran se stressi on niin hyvä ehkäisykeino, kuin mitä jotkut niin väittävät, niin silloinhan kaikki naiset voisivat stressaavassa elämäntilanteessa jättää ehkäisyn käyttämättä, eikö niin?
Muutenkin uskallan väittää, että jos nainen ei vuoden yrityksen kuluessa raskaudu, niin kyllä silloin syynä on jokin ihan muu, kuin stressi.

Toki stressiä on varmasti hyvä yrittää vähentää, jos vain siihen pystyy ihan oman jaksamisen kannalta. Minä en pystynyt. Mulla helpotti stressaaminen, kun hoidot alkoivat. Kaikista pahinta aikaa oli ne viimeiset kuukaudet ennen hoitojen alkua, kun olin niin väsynyt siihen yritykseen.

Kannattaa mennä vaan gynelle sitten jossain kohtaa, se voi helpottaa, kun saa vähän ulkopuoliselle ihmiselle puhua. :) Paljon ihmisiä raskautuu viellä myöhemmillä yrityskierroilla eli toivo ei ole teillä vielä ollenkaan menetetty. :)

Kinder_Kittylle toivon edelleen paljon paljon voimia ja jaksamista!! <3
 
Jenetsu: paljon tsemppiä endon kans yrittämiseen, tiedän muutaman jolla on endo ja ne on saanu luomuna lapsia. Toisella niistä oli viel tosi paha ja oli leikattu toinen munatorvi/sarja kokonaan pois et tosi heikot mahikset oli raskautua mut sai onneks silti.
Se on totta et vaikka tulis mikä koliikki ja olis vaativa vauva niin ei haittaa. Se korvaa sen kaiken, puuttuvan sylin ja tuskan mitä nyt kokee ennen raskautta. Sen jälkeen koitan vaan väsyneenäkin ajatella et ei tää helppo tie ollu ja kuinka paljon tätä kaipasin, pitkään.

Mustikk4: tuo on niin ihanaa, että olette saaneet hoidoilla lapsen alulle kuitenkin. Et vihdoin se kaikki on totta <3 hoidoilla tulevat lapset on pitkän ja raskaan matkan lapsia joilta ei varmana rakkautta puutu. Lapsi on siunaus <3
joo täytyy koittaa ajatella ettei se stressi voi kaikkeen vaikuttaa. Huolettaa vaan nyt tää et jos en saa ovulaatiota kaikkiin kiertoihin. En uskalla enää edes tikuttaa ku menee koko kk pilalle sit jos toteaa jo puolivälin etten saanukkaan ovisplussaa tikkuun. Se on niin musertavaa ja sitä suree monta pv et taas monen vkn odotus ennenkuin pääsee taas testaamaan ja jännäämään.
No toivotaan et edes tää yk5 alkais nyt. Viimekierron mukaan menkat olis jo pitäny akaa tänää ja eilen tulla jo rusehtavaa viimeistään. Et saas nyt nähdä...
 
Mä en oo tikuttanu kun kerran ovista.. koska tiedän sata varmasti että sitä ei tapahdu.. todettu ultrassa niin moneen kertaan...teroluteja kun söin sen 6kk niin en usko et ovista tuli edes...koska alotin terot viimestään kp17.. mut vasta kun lopetin terot niin pongasin kahdessa kierrossa ovulaatio limoja..ja sitten siitä tärppäskin eli oli ylipäätään suuri ihme et ovuloin.. ja tuo ovis oli ollut vielä jopa aika ajoissa kun plussan sain jo kp32 vai kp31.. mä koen et teroista oli siinä apua et ne herätteli mun omaa kroppaa toimimaan. just jostain luin et pco saattaa lisätä km:n riskiä :unsure: täytyy tuolta lapsettomuusklinikalta pyytää et josko vois noi hormooniverikokeet ottaa ja kattoa miltä ne näyttää
 
Tervehdys uusille ja kovasti onnea kaikolle kiertoihin! :) Täällä kp 7 tyhjennysvuodon jälkeen ja yk1 käynnissä! Omaan kehoon opettelu aloitettu ja saa nähdä kuinka toimii.. Mies ens viikonlopun ralleissa, ovis yleensä ehkäisykierroissa siellä ollu siellä kp14-17 tienoilla niin voi olla että se saataisiin hyödynnettyä jos mitään ovista tulee.. :)

Niin ja tarkennus: Jos toinen munasarja poistettu niin ei sillä käytännön merkitystä ole, koska joka kuukausi molempiin kasvaa munasoluja ja jommalle kummalle puolelle tulee se johtofolli. Eli jos toinen on poistettu, tulee johtofolli aina sille jäljellä olevalle puolelle :)
 
Täällä menkat saapuivat ilahduttamaan päivää, eli yk3 voi mulle päivittää. Kolmonen onkin mun onnenluku, niin jospa se nyt tietäis hyvää ;) Nyt jäi vissiin tuhruttelut välistä kun alko melkein heti kaamee vuoto. Jotenkin kyllä alitajunnassa tiesin että menkat varmasti tulee, ei tosiaan ollut mikään raskautunut olo.

Kaiken huipuksi juuri kun olin todennut menkkojen saapuneen, alkoi töissä asiakas pitää saarnaa lapsettomuudestani ja että kuinka pitäis jo monta mukulaa olla kun mieskin on jo niin monta vuotta ollut kuvioissa..... Ei hyvää päivää. Kyllä tässä raskaana oltais jos se itsestä kiinni olisi.

Jos tästä kierrosta tärppäis, näyttäs la olevan vappuna :p sehän taas tietäis sitä että vauvaa sais pukea kaikkiin ihaniin kesävaatteisiin ja ja ja..... :LOL: Haaveilu jatkukoon.
 
Sandelinos: toivotaan, että tuut helposti raskaaksi, vaikka onkin vain yksi munasarja. Toivottavasti ehtisitte hyödyntää sen mahdollisen oviksen muutenkin, jos olette pari pv peräkkäin ennen miehesi lähtöä sinne reissuun. :)

Pehmis26: no meitä samaan aikaan uuden kierron alottaneita on aika monta nyt ja onnea yk3:lle siis. Onhan se ihanaa haaveilla kaikesta. Ite oon lopettanu haaveilun, ku tuntuu et itelle tuottanu vaa huonoa onnea et on ollu liian innoissaan kaikesta. Nyt oon jotenki menettäny toivon, saa nähdä tärppääkö.

Edelleen yk4 menossa ja kp 30. Ei mitään merkkejä menkoista, muutakuin vähän alavatsalla välillä tuntemuksia. Nyt huolettaa et missä ne viipyy. Viime kierto oli 29vrk ja usein on 31vrk myös, mut ku ei tuu edes rusehtavaa niukkaa vuotos mitä aina 1-2pv ennen vuotoa. Stressaankohan ja myöhästyis sen takia. Ärsyttää tää välitila tosiaan. Negatesti tehty lauantaina ja ku en tosiaan päivinä kp10-17 saanu ovisplussaa tikkuun ni tuskin tässä raskaana edes on mahdollista olla. Ehkäpä ne tulee tälle viikkoon viel toivonmukaan. Nää pitkät kierrot on inhottavia ku joutuu niin pitkään aina odottaa seuraavaa testaamista.
 
Pehmis26: lisäystä vielä tuohon sun työkaverihommaan, et on muutenkin todella törkeetä ladella toiselle ihmiselle "neuvoja" miten juuri hänen mielestä kuuluisi jonkun elää tai tehdä valintoja. Lapsettomuus voi olla myös vapaaehtoista, ja on hienoa että ihmiset uskaltaa elää juuri omannäköistä elämää ilman yhteiskunnan "normeja. Hekin saa usein perheellisiltä kuulla törkeitä kommentteja et ei tyyliin lapsettomana tiedä elämästä ja rakkaudesta yhtään mitään, kun ei ole lapsia. En usko et vapaaehtoisesti lapsettomat on valinnu elämäntyyliä ihan huvin vuoksi vaan vakaasta harkinnasta ja määrittelystä erilaisista asioista tulla onnelliseksi. Toki suurimmalle osalle meistä lapset toki on se isoin juttu ja yhtä tyhmää on saada kommentteja siitä millon lapsia pitäis olla tai ylipäänsä kysellä koko aiheesta. Mun mielestä on vaan hienoa et parit on viihtyny kaksistaankin tovin ennen lapsentekoa, kertoo siitä et on toisen kans viihtyny pitkään ja ei oo liian nopeesti tarvinu siihen sitä lasta täydentämään parisuhdetta. Et ite varmana sanoisin takas et olen erittäin onnellinen mieheni kanssa kaksin ja parempaa miestä en voisi toivoa. Vaikka sitä lasta sisimmissään toivookin aina tietyn ajan päästä ni kyl tollasille neuvojille on kiva kertoa mitä hyvää elämässä juuri tällähetkellä on. Eihän meistä kukaan voi tietää miten lapset muuttaa parisuhdetta. Todella moni eroaa ja se on surullista, mutta niin todellista. Toki itse uskon omani kestävän, mutta mitäänhän ei voi 100% kenellekkään luvata. Täytyy vaan luottaa ja toivoa et lapsia ylipäätään saa ja sais pidettyä ehjän perheen tulevaisuudessa.
 
Sandelinos: toivotaan, että tuut helposti raskaaksi, vaikka onkin vain yksi munasarja. Toivottavasti ehtisitte hyödyntää sen mahdollisen oviksen muutenkin, jos olette pari pv peräkkäin ennen miehesi lähtöä sinne reissuun. :)

Pehmis26: no meitä samaan aikaan uuden kierron alottaneita on aika monta nyt ja onnea yk3:lle siis. Onhan se ihanaa haaveilla kaikesta. Ite oon lopettanu haaveilun, ku tuntuu et itelle tuottanu vaa huonoa onnea et on ollu liian innoissaan kaikesta. Nyt oon jotenki menettäny toivon, saa nähdä tärppääkö.

Edelleen yk4 menossa ja kp 30. Ei mitään merkkejä menkoista, muutakuin vähän alavatsalla välillä tuntemuksia. Nyt huolettaa et missä ne viipyy. Viime kierto oli 29vrk ja usein on 31vrk myös, mut ku ei tuu edes rusehtavaa niukkaa vuotos mitä aina 1-2pv ennen vuotoa. Stressaankohan ja myöhästyis sen takia. Ärsyttää tää välitila tosiaan. Negatesti tehty lauantaina ja ku en tosiaan päivinä kp10-17 saanu ovisplussaa tikkuun ni tuskin tässä raskaana edes on mahdollista olla. Ehkäpä ne tulee tälle viikkoon viel toivonmukaan. Nää pitkät kierrot on inhottavia ku joutuu niin pitkään aina odottaa seuraavaa testaamista.
@danissa1 Mulla siis on onneksi molemmat tallella, korjasin vain yleistä luuloa että se hankaloittaisi radikaalisti raskautumisen mahdollisuutta :)
 
Danissa1 Jep, totesin tälle utelijalle vaan mahdollisimman iloisesti "kaikki aikanaan!" Vaikka vähän kyllä otti pattiin tuolla hetkellä.. Kyllähän se on ymmärrettävää, että ihmisiä kiinnostaa toisten lastentekohommat ja saahan asiasta aina kysyä, mutta antaisivat kuitenkin kaikkien tehdä valinnat itse. Kunnioitan itse myös vapaaehtoisesti lapsettomien päätöstä, ei tähän sairaaseen maailmaan muiden mieliksi tartte lapsia tehdä. Meillä menee miehen kanssa tällä hetkellä tosi hyvin ja on toki aina mennytkin, siksi mietinkin välillä että mitäs jos lapsi pilaakin tän kaiken ihanuuden sen vauva-arjen myötä. Tiedän kyllä ettei niin käy ja kyllä me kaikesta selvitään, eli tervetuloa vauva :love: Toivottavasti sulla alkaa menkat pian ja pääsette jatkamaan yritystä!
 
Samdelinos: hyvä ku toinenki munasarja tallella ;)

Pehmis26: nyt ku tää lapsi ei oo ihan heti tullu ni mies jotenki arvostaa enempi tätä. Se luuli niinku mäki omalla kohdalla et raskaaksi tullaan aika heti. Mut tää odottelu antaa enempi ymmärtää miten siunaus ja ihme se on, ehkä enempi sen muistaa sittenkin kun kohtaa vauva-ajassa myös niitä haasteita, kun kaikki ei oo itsestään selvyys ollu. Puhuttiin mun ystävän kans ku mun mies ei aluksi halunnu lapsia tai ainakaa moneen vuoteen ja sille oli vaikea paikka myöntää et no hän valitsee mut ja pikimmiten tien isyyteen. Nyt sitä ei jännitä enää ollenkaan ja tuntuu et se onki ihana asia vaikka viime kesänä oli toista mieltä. Näin se elämä opettaa ja se et lapsia ei vaan tehdä.

Yön aikana heräsin ja tuntu et rinnat kipeytyny ja turvonnu entisestään. Mahassa vähän menkkatuntemuksia mut ei vieläkään ala...huhhuh.
 
danissa1: Joo, tää endo oli aika shokki minulle, joka on aina tiennyt haluavansa lapsia. Lääkäri oli oikein speliasti ja sanoi munasarjojen sekä kohdun näyttävän hyvältä (onneksi!). Kyllä silti suositteli joko e-pillereitä tai heti vauvan tekopuuhiin. Söin nyt e-pillereitä hetken ja nyt loppu ja alkaa yritys :)

Huh, vaikkei sais valittaa kuumuudesta nii nyt valitan! Heräilen vähän väliä kun on niin kuuma :unsure: Vaikka on ikkunat yön auki ja ilmalämpöpumppu (ei se makkaria paljon viilennä ku on olohuoneessa...). Minkälaista tää ois, jos ois viimeisillään raskaana? (n)
 
Viimeisistä menkoista kp27, kapselin jälkeisestä tyhjennysvuodosta kp 10. Eilen alkoi juiliva kipu vasemmassa munasarjassa ja tänään voimistunut tosi rajuksi, että levossakin sattui ja nyt bussissa matkustaessa tärinäkipu kamalaa ja meinaan ihan oksentaa kivusta! :s Muistatteks muut oliks teillä eka ovis jotenkin poikkeava? Nyt on pakko käydä yks ovistesti ostamassa kotimatkalla, selviäis onko aikainen ovis tän tuskan aiheuttaja vai täytyykö huolestua :( Ikinä ollu näin kovaa toispuoleista vatsakipua
 
Huh, vaikkei sais valittaa kuumuudesta nii nyt valitan! Heräilen vähän väliä kun on niin kuuma :unsure: Vaikka on ikkunat yön auki ja ilmalämpöpumppu (ei se makkaria paljon viilennä ku on olohuoneessa...). Minkälaista tää ois, jos ois viimeisillään raskaana? (n)
Mä ainakin oon valittanut viikon putkeen ku on ollu +30 ja ei tiedä miten päin olis :unsure: Mieluummin olis se just alle 20 astetta niin vois jaksaa tehäki kaikkea, koiria vois viedä ulos eikä tarvis stressata miten ne jakselee. Huolestuin jopa naapurin mummosta, mut onneksi se oli aamulenkillä koiransa kans ja huuteli äskön parvekkeelta niin eiköhän se pärjää siellä.

Viimeisistä menkoista kp27, kapselin jälkeisestä tyhjennysvuodosta kp 10. Eilen alkoi juiliva kipu vasemmassa munasarjassa ja tänään voimistunut tosi rajuksi, että levossakin sattui ja nyt bussissa matkustaessa tärinäkipu kamalaa ja meinaan ihan oksentaa kivusta! :s Muistatteks muut oliks teillä eka ovis jotenkin poikkeava? Nyt on pakko käydä yks ovistesti ostamassa kotimatkalla, selviäis onko aikainen ovis tän tuskan aiheuttaja vai täytyykö huolestua :( Ikinä ollu näin kovaa toispuoleista vatsakipua
Voisko sulla olla kuukautiset alkamassa, jos edellisistä menkoista on se 27 päivää? Kun eihän tota tyhjennysvuotoa kai lasketa kuukautiskierron aluksi vaan on ylimääränen vuoto kun hormoonitasot putoo (n) Eli tuskin ainakaan huolestua täytyy. Mulla on kans ihan omituinen eka kierto kierukan poiston jälkeen :( Kuukautiset on tehny alkuaan jo kaks-kolme päivää mut niin pientä tuhrua et ei edes suojaa tarvii. Nyt on kp30 ja jo viikon täs on ollut sellasia menkkakiputuntuja...toivottavasti tää nyt palais täs meil molemmilla nopeasti takasin siihen normaaliin että pääsis vauvantekohommiin :)
 
Ei ollu kun ovulaatiotestejä tossa lähikaupassa ja tulkitsisin tehdyn testin niin ettei se oo positiivinen vaikka vahva viiva siihen piirtyikin. Plussahan yleensä tulee kai päivää tai 2 aikasemmin niin lh huippu jo laskenut hieman ehkä..? Nyt kipu jo helpompi levossa mutta pahenee edelleen liikkuessa. Menkkakipuun en usko kun selkeästi paikantuu vasempaan munasarjaan... menkkakivut mulla juilii tonne emättimeen päin ja niitä on tullu ehköisyn aikanakin. Se tärinäkipu oli uutta, aivan kamalaa!
 
Pikaisesti päivitän kuulumiset. Oon kyllä lueskellut kaikkien viestit mutta en ehdi nyt niihin vastailemaan. Harmit kaikille uusiin kiertoon joutuneille ja tsempit tuleviin kiertoihin! Piinailijoille jänniä hetkiä!

Mutta siis, omanapainen päivitys. Kävin yksityisellä gynekologilla, joka on täällä meidän kaupungissa kyllä alansa paras. Pyörittää myös sairaalan lapsettomuuspoliklinikkaa (toki muidenkin gynekologien kanssa, mutta on kuitenkin se paras näissä asioissa). Oli oikein miellyttävä käynti. Ensin juteltiin yritys-, kiertohistoriaa ym. Sitten olikin gynen tutkimus. En ole koskaan ollut sisätutkimusten jännittäjä, mutta tämä lääkäri (mies) oli todella hellä ja hienotunteinen siinä. Osa etenkin naislääkäreistä on vähän kovakouraisia tutkiessaan. No mutta asiaan. Vasen munasarja oli täysin normaali ja kaikki kunnossa. Kohtu normaali. Ainoa poikkeava juttu oli oikea munasarja... siinä oli 6cm kasvain +toinen pienempi lisänä. Kyseessä joko toiminnallinen hyvänlaatuinen kysta, tai sitten endometriooma. Lääkärin mukaan tämä voi selittää hormonaaliset häiriöt (luteaalivaiheen lyhyys), ovuloimattomuuttakin. Sotkee siellä hormonitoimintaa. Vasemmassa munasarjassa ei näkynyt nyt johtofolliakaan, joten tässä kierrossa ei ovista sitten varmaan tule... näin on varmaan aiemminkin ollut. :( harmillista.

Mutta siis. Hyvä että tämmöinen juttu löytyi ja asia on hoidossa. Lääkäri laittoi lähetteen sairaalaan, jossa leikkaus tehdään. Jonoja ei kuulema paljoa ole, ehkä syys-lokakuussa leikkaus. Vatsaontelon tähystyksessä munasarjan pinnalta poistetaan tuo kysta. Pyritään säästämään munasarja, mutta jos se ei onnistu niin pärjään kuulema yhdelläkin, kun se niin hyvännäköinen oli. Tuon leikkauksen jälkeen meillä jatkuu yrityspuuhat sitten lapsettomuuspolilla, eli sinne saadaan kans lähete kunhan tuo ensin oteaan pois päiväjärjestyksestä. Ainiin. Tuon leikkauksen yhteydessä tehdään samalla munatorvien aukiolotutkimus, jossa siis röörit myös huuhdellaan.

Joskus noi kystat katoaa itsestään, joten pyytävät vielä sairaalan polille käymään ennen leikkausta asian varmistamiseksi. Jos tulisin raskaaksi nyt kuitenkin, niin kystasta ei olisi haittaa.

Tämmösiä tänne... oli hyvä että menin gynelle ja sain vastauksia mielen päälä olleisiin asioihin ja nyt ainakin asiat lähti eteenpäin rullailemaan.
 

Yhteistyössä