♥ Esikoisesta haaveilijat ♥

@Viiruli Tsemppiä oviksen metsästykseen, mulle ainakin se tuntuu olevan stressaavinta aikaa, kun kuitenkaan koskaan ei oo ihan satavarma että oliko ja tapahtuiko varmasti. Meetkö pelkästään fyysisillä tuntemuksilla, vai seuraatko limoja tai lämpöjä, vaikka et tikutakaan? Ite en huomaa yhtään mitään jos en kytistele suunnilleen kaikilla mahdollisilla keinoilla o_O

@Jennipä Kiitos uudesta listasta, tota jaksoi paljon paremmin kuikuilla kuin superpitkää. Vaan kymmenen aktiivia parhaillaan, mutta eiköhän epäaktiiviset pian herää tai sit vaan uusia saapuu:) Yk8 näyttää olevan peräti kolmella kesken, tosin sun kiertopituutesi on piiiikkasen eri luokkaa kuin mulla tai vissiin @Linnn illä...

Mä hypin taas seinille, tänään on dpo11 ja mieskin huomautti jo kun rinnat uhkaa tursuta ulos liiveistä ja paidasta! Huomenna pitäisi aamulämmössä näkyä jo aivan selvästi kannattaako testata vai ei - eipä taida huvittaa tänään valvoa pitkään että äkkiä pääsis mittaamaan :ROFLMAO: Jos lämmöt EI romahda niin sit alkaa kyllä sellainen testausrumba että oksat pois :eek: Onneksi on sit muuta puuhaa jos ei vieläkään tärppää, saatiin eilen avaimet uuteen kämppään ja kuun loppuun mennessä pitäis sit olla vanha tyhjä ja siisti.
 
  • Tykkää
Reactions: Jennipä
@Tuimatar joo, vähän ollut pitempiä :LOL:. Mut nyt on jo melkein normaali kierto :).

Mietinkin, et sulla taitaa olla jännät päivät. Tee ihmeessä huomenna testi jos lämmöt on koholla, pitäis olla jo melkosen varma tulos.

Itteeni vähän oma kierto jännittää. Kun oli se aukiolotutkimus ja nyt näinkin lyhyt kierto ja tietää et miehen simpat pitäs olla kunnossa. Kun jostai lukenut, et jotkut on aukkari kierrossa plussannut, vaikka siel ei ois mitää erikoist ollutkaa. Mut jos ei, niin syksyllä alkaa clomit.


Nyt suomi voittoon!
 
Negahan se sieltä tuli. Lämpimät kelit tietty vaikuttaa myös lämpöihin, ei siis kovinkaan merkittävää pudotusta vielä tänään. Huomenna silti alkanee menkat, kauniisti aikataulussa (tosin luteaalivaihe olis sit jo toisen kerran peräkkäin 12 päivää, eli normaali!).
 
@Tuimatar pahoittelut negasta. :( Onko kuitenkin vielä mahdollisuus plussaan? Tosin itse sorrun aina siihen, että elättelen toiveita turhankin pitkään :unsure: ja tuohon sun kysymykseen palaten: seuraan pelkästään fyysisiä tuntemuksia eli en mittaa lämpöjä.. Yleensä oviksen aikaan ollut kovaa vatsakipua ja oon seurannu limoja. Nyt ei kyllä oo mitään selkeitä merkkejä ovulaatiosta ollut...

@Jennipä toivottavasti tämä kierto aukiolotutkimuksen yhteydessä toisi sen plussan sulle :)
 
Mut vois @Jennipä lisätä taustalle sitten kun päivität listaa, Villisilmä ya 4/16, tutkimukset alkaa 6/17. Yk:n määrää en oo jaksanu edes miettiä enää. Meillä tosiaan tilanne se, että tk lääkärillä käyty peruslabroissa, kesäkuun loppupuolella tulossa eka parikäynti naistenpolille tutkimusten aloittamiseksi. Välillä meinaa romahtaa kaiken epätoivon alle, mutta tällä hetkellä positiivisin mielin ovulaatiota odotellessa ja talletellessa :)

Villisilmä kp 10/27, greippimehu + gelee royale, yk miljoona
 
  • Tykkää
Reactions: Jennipä
@Tuimatar pahoittelut negasta! Toivottavasti menkat kuitenkin jättää tulematta(y)

@Jennipä Muistelen kans lukeneeni, että aukiolotutkimuksen jälkeen on plussattu. Onkohan tuo kuinka yleistä?

Mulla on ovis ollut eilen tai tänään. Saa taas alkaa jännäileen. Tää kierto on ollu aiempia paljon rennompi, kun meilläkin on muutto edessä niin ajatukset pyörinyt paljon niissä jutuissa. Toisaalta toiveikas olo; kun ei oo ehtinyt stressata ja miettiä vauvajuttuja niin kehokin lienee rennompi ja vastaanottavaisempi. Mutta sitten taas melko neitseellinen raskaus ois tulollaan kun ei oo ehtinyt/jaksanut kaiken keskellä väen vängällä hommailla:cautious:

Onko teillä muilla muuten ihan rehellisiä kipuja tuolla kohdun seuduilla? Oon joskus epäillyt itsellä endoa, kun nuorempana varsinkin kierto oli epäsäännöllinen ja menkkakivut kovat. Nykyään ovis on melko kivulias, menkat ihan siedettävät. Kierto on nykyään tasaantunut. Viimeksi kun hommailtiin miehen kanssa niin aina välillä on tosi pistävää kipua aiheuttavia työntöjä:ROFLMAO:(anteeksi yksityiskohtaisuus:whistle:). En tiedä mistä johtuu, tätä on ollut jo vuosia. Tuo vähän pelottaa kun mietin raskautta. Mitenhän tuo kohdun(?) kipuilu oireilee raskaana ollessa, kun nyt jo pahimmalla hetkellä sietämätöntä. vai oireileekohan mitenkään..

Minä en oo muistanu päivittää omia tietoja. Eela- 28v. (mies 32v.), ya 1/17, yk 5.
 
@Eela- , oliko sua ikinä ultrattu? Mulle tää alkuraskauden ultra oli mun elämäni ensimmäinen gynekologinen ultra, ja multa löytyi sellainen n. 2.5 senttimetrin myooma josta en ollut aiemmin tietoinen. Se on siis hyvänlaatuinen lihaskasvain, joita on noin 30 - 40% nuorista naisista, eikä esimerkiksi tälle mun tarvitse tehdä mitään kun se oli niin pieni eikä missään kovin hankalassa paikassa. Mutta myooma voi aiheuttaa mm.

1. Epäsäännölliset vuodot
2. Runsaat kuukautiset
3. Alavatsakipu
4. Paineen tunne ja virtsarakkoon kohdistuva paine
5. Kivuliaat kuukautiset
6. Kipu tai epämukavuus yhdynnän aikana
7. Tihentynyt virtsaamistarve ja ummetus
8. Vaikeus tulla raskaaksi tai hedelmättömyys

Mulla on ollut varsinkin nuorena siis tosi kivuliaat menkat, ja tännekin kirjoittelin joitain kuukausia sitten kun oli sellainen menkkojen eka päivä että se veti mut ihan toimintakyvyttömäksi. Samoin mulle on aina ollut tietyt seksiasennot mahdottomia, kun ne tekee kipeää tuonne kohdun seudulle, ja oon aina miettinyt mistä se johtuu. Oli jotenkin jännä että kaikelle tuolle saattaa olla joku ihan "oikea" syy.
 
  • Tykkää
Reactions: Eela-
@Shara kiitos tietoiskusta! Varsin monet oireet täsmää. Oon lääkärissä sillon tällön maininnut noista eri oireista ja omasta endo-epäilystä kun sitä suvussa on. Mutta sitä ei oo koskaan sen kummemmin tutkittu, koska a) ei oo ollut lapsihaaveita niin ei oo ollut lääkärien mukaan tarvetta selvittää esim. vaikeutta tulla raskaaksi ja b) nyt kun on haaveita niin ei oo tarvetta selvittää, kun ainoa hoitokeino näin vähäsiin oireisiin ois e-pillerit :mad:
Otan kyllä tän puheeksi kun seuraavan kerran tulee asiaa lääkäriin. Ei onneksi oo niin isoa haittaa, etteikö pystys asian kanssa elämään, mutta vähän jännittää miten reagoi raskauden kanssa yhdessä.
 
@Villisilmä ja @Eela- laitoin tiedot listalle (y)

Kauheesti nyt alkanut kierrokset nousee tässä kierrossa. Nyt varmaan vasta dpo 3 ja kauhee googlailu päällä.. Pitäs nyt saada jäitä hattuun, tai oon ihan hermoraunio jo viikon päästä. Varasin verikokeisiin ajan perjantaille, jossa katotaan prolaktiini ja progesteroni. Ei sais pariin päivään ennen koetta hiplata tissejä, mutta mulla on aina kauheen huono tapa tunnustella miten kipeet nännit on oviksen jälkeen ja milloin nännikipu lievenee ja millon alkaa tissit aristaa sivulta :ROFLMAO:.
 
@Eela- ja @Jennipä: Törmäsin tällaiseen juttuun pari päivää sitten, oli pakko kaivaa linkki esiin kun aloitte puhua aukiolotutkimuksesta: http://www.iflscience.com/health-and-medicine/researcher-confirms-the-effectiveness-of-fertility-technique-that-led-to-his-conception/ Mun mielestäni ne puhuu tuossa juuri aukiolotutkimuksesta/siihen vertautuvasta metodista, eli ilmeisesti sillä on oikeasti tilastollisesti havaittavia vaikutuksia, eikä vain koskien sitä nimenomaista kiertoa! Jonkun kokemuksista olen ymmärtänyt, että Suomessa aukiolotutkimus tehdään vedellä, ei öljyllä, mikä jutussa mainitaan tehokkaammaksi. Mutta tosi lupaavan kuuloinen asia kyllä!

Mä ihmettelen täällä syvästi, mihin mun lyhyt luteaalivaiheeni jäi. Dpo 13, ei menkkoja (mulla alkaa lähes poikkeuksetta yöllä/aamulla). Lämmöt ei oo matalat mutta ei myöskään erityisen korkeat. Jos ei aamulla näy tätiä niin pakkohan se on testata uudelleen :eek:
 
  • Tykkää
Reactions: Jennipä
@Tuimatar mä en jaksa keskittyy englannin lukemiseen niin paljoo että ymmärtäisin, mutta hyvä jos on apua tulevaisuutta ajatellen

Olispa myöhäinen plussa. Mut kaipa tuo luteaalivaihe voi pidentyäkkin, jos kroppa alkaa toimia hiljalleen paremmin, kun ei tuo luteaalivaihe sulla pisimmästä päästä vielä oo? Positiivista joka tapauksessa :).
 
Viimeksi muokattu:
@Jennipä kiitokset listan lyhentelystä:) Ja ihanaa, että googlettelu ja innostus on pinnassa, vaikka se aina vähän riski onkin:D

@Tuimatar testasitko uudestaan?? ;)

Täällä menkat loppui ihmisten aikoihin ja oli melkein kivuttomat(y) Kalenterin mukaan ei olla oviksen tienoilla lisääntymis etäisyydellä, joten ei tarvi tässäkään kierrossa jännäillä enkä edelleenkään aio tikutella. Ei oo syytä epäillä, etten ovulois niin en halua sitä stressiä nyt tähän.. Ehkä loppukesästä jaksan tutkailla osaanko munia:giggle: Hirrvee vauvakuume!:eek: Mut sitte samalla sellanen jarruttelu meininki edelleen, hirvee hinku keskittyä noihin töihin nyt kunnollao_O Mua tarttis olla kaks:rolleyes:
 
Voi tulispa @Tuimatar vielä myöhäinen plussa! :rolleyes: Mä oon tänään itseasias selaillu palstoilta sitä kuinka yleistä myöhäiset plussat on, kyl näköjän monikin plussaa vasta kun menkat reilusti myöhässä! En suostu itsekään negaan uskomaan vielä, huomenna ku menkat alkaa ni eiköhän taas laskeuduta maanpinnalle :ROFLMAO:

Höh harmi noi reissutyöt @eevas o_O Mulla kans iha hirvee vauvakuume! Eikä yhtään helpota toi vilkas lasten leikkipaikka suoraan olkkarin ikkunan alla.. Tänäänki yhtä pallomahaa ihastelin kun parivuotiasta siinä keinutteli :oops:

Toivottavasti nyt tärppäisi!! @Jennipä (y)
 
@Eela- monesti lääkärit sanoo endosta että raskaus helpottais tilannetta (kuihduttaa pesäkkeitä) ja kipuja. Tosin keskustelupalstoilta ja löytyy kokemuksia kivuista raskausaikanakin, että varmaan yksilöllistä. Mulla oli endometriooma munasarjassa (poistettiin), myös sacron tyvessä oli, jota ei kai poistettu?, mutta muuten aika oireeton ja kivuton olen kuukautisten aikaan. Ainoo mikä mua vaivaa on hartia- ja kylkipistos menkkojen ja lähestyvän oviksen aikaan. Eli jossain pallean seudussa on varmaan endoa (sehän on kohdun limakalvoa väärässä paikassa). Se sitten oviksen lähetessä paksuuntuu, niinkuin limakalvon kuuluukin ja aiheuttaa hartiaan hermopistoskivun (hermon pää on palleassa). Myös vuodon alkaessa endo alkaa vuotelemaan ja aiheuttaa kipua. Tosiaan varsinaisesti menkkakivut eivät lamaa minua mutta tuo hermokipu on sietämätöntä.

@Jennipä pähkäili buranan käytöstä. Tulehduskipulääkkeitä ei suositella ollenkaan käytettävän jos toiveissa raskaus. (Lukee pakkausselosteessakin) En tiedä liittyykö vain kiinnittymisvaiheeseen vai muutenkin, joten itse olen hylännyt tulehduskipulääkkeiden käytön ja otan vain jos on aivan pakko. Ensin kokeilen 1g panadolia. Joka ei esimerkiksi kunnolla auta mulla päänsärkyyn :(

Sitten vielä omia kuulumisia. Letrot syöty kp 2-6, bemfolaa pistetty kp 7-10. Eilen kp 10 ultrassa 16mm folli. Tänään (kp11) illalla pregnyl-pistos ja huomenna (kp12) inseminaatio. Ei ehkä olis ollu paras päivä tehdä inssi, mutta ei voi mitään kun poli on kiinni torstaina ja perjantaina. Toivotaan että folli olis tänään 18mm ja huomenna sen 20mm!! Lugesteronit kävin kanssa jo ostamassa sitten luteaalivaiheen tueksi. On siinä lääketttä kerrakseen...

Tää kierto on viimeinen ennen kesätaukoa. Kesätauolla on lupa käyttää letrozolea ilman ultria ja lugesteronia luteaalivaiheeseen. Elokuussa sitten aukeaa poli ja vähän jäi nyt auki vieläkö neljäs inssi kokeillaan, kun vasta syyskuussa alkavat tehdä punktioita (ivf).

Toivotaan tietenkin että tästä inssistä raskauduttaisiin ja ei tarviis miettii noita kesäkuvioita. Ei millään pahalla muita kohtaan, mutta alkais kyllä olla jo meidän vuoro. :cautious:
 
@Jennipä kiitos uudesta listasta, onpas selkeä, lyhyt ja ytimekäs :)
En osaa tosta buranasta sanoa varmasti raskautta yrittäessä/ihan alkuraskaudessa, mutta raskauden loppupuolella on kielletty ainakin sen takia, että voi aiheuttaa haittaa sikiön verenkiertojärjestelmään.

@Tuimatar ja @Hope- uskon myös myöhäisiin plussiin, ainakin lukemieni keskustelujen perusteella. Kertokaahan heti kun ootte testanneet (y)

@Paputoive kovasti tsemppiä! Kuulostaa kyllä siltä, että teidän vuoro sais olla nyt!!

Mulla kiertopäivä 7, menee kyllä aika niin hitaasti! :devil:
Haaveilin että olisin saanut gynen ovulaation tienoille, mutta ei ollut enää aikoja. Nyt mietin varaanko ajan loppukiertoon vai vasta seuraavaan..
 
@Paputoive @Linnn mun tietääkseni tulehduskipulääkkeet estää ainakin ovulaatiota, eli sillä olisi munarakkulan puhkeamista estävä vaikutus. Mutta luin myös että voi vaikuttaa kiinnittymiseenkin. No en oo syönyt, panadolilla mennyt, josta ei kyllä oo ollut hyötyä. Burana kyllä puolittuu elimistössä nopeasti, että en tiiä miten pitkään noi vaikutukset kestää. Allergialääkkeitäkään ei kannata syödä ja viime kesäkin meni ilman niitä. Ainoastaan paikallisesti annosteltavia, lähinnä silmätippoja oon uskaltanut käyttää.

Paputoive se on ollut teidän vuoro jo pitkän pitkän aikaa :(.

Linnn kai se olis parempi ennen ovista käydä? Meinasitko ultraa pyytää?
 
Jennipä voi ei, onpas hankalaa! Toivottavasti et ihan tuskissas ole siellä kipujen ja allergian kanssa :eek: mutta mitä sitä ei nyt tän vauvahaaveen eteen tekisi! Ja joo ultra ehdottomasti, en oo koskaan ollut. Yksityiselle ajattelin ja ultra kuuluu perustutkimukseen. Täytyy sit varmasti odottaa ja varata aika heti kun menkat alkaa! En uskalla nyt etukäteen kun kuitenkin kiertojen pituudessa vähän heittoa. Toivottavasti sit olis aikoja!
 
@Paputoive Huh, melkoinen lääkearsenaali tosiaankin, toivottavasti inssi osuisi riittävän lähelle h-hetkeä!

Tänne ei myöhäistä plussaa suotu, tänään siis kp1. Luteaalivaihe oli nyt 13 päivää, ja saankin siis pähkiä että mitä h******ä? Luteaalivaiheen ei kuuluisi vaihdella. Ei ainakaan kahta päivää, talvella se oli aina 11 pv ja viime kuussa 12. Vaikuttaako valon määrän lisääntyminen vai mikä, vai mahtoiko tässä kuussa sittenkin tapahtua jotain? Vai olenko määrittänyt aikaisemmissa tai tässä kuussa oviksen ajankohdan väärin? En oikeasti tiedä, enkä ajatellut jäädä pohtimaan. 13 on parempi kuin 11.
 
@Tuimatar jos sullakin vaan alkaa hormonit toimii paremmin pikkuhiljaa. Jos vaikka munarakkulat ovat parempi laatuisia ja niistä tulee parempi keltarauhanen joka pidentää luteaalivaihetta? Itse ainakin nyt luulen, että itselläni kroppa pikkuhiljaa toimii paremmin, kun ovis tulee koko ajan aikaisemmin eli normaalimpaan suuntaan ollaan menossa.. Ja eihän tuo lueaalivaihe ole sulla mitään älytöntä harppausta tehnyt ja tosiaan 13 on parempi kuin 11. Toki hämäähän se, kun odottaa menkkojen tulevan aikaisemmin eikä sitten olekkaan raskaana kun menkat tulee myöhässä :(
 
En ole vaihteeksi ehtinyt kirjoittelemaan pitkään aikaan...

@Edith_87 linkitti joku aika sitten sen yhden Wiskarin biisin, ja voi että miten mä itken sitä kuunnellessa, oli päivä mikä tahansa. Oon muutenkin tosi herkkä ja kaikki lapsiin/lapsettomuuteen liittyvät asiat herkistää mut tosi pahasti. Mies koittaa aina kärsivällisesti lohduttaa mua, vaikka välillä mun itkukohtaukset menee vähän överiksi, kun saatan itkeä vaikka jotain iltalehden artikkelia, jos aihe on sopiva... :D Joka tapauksessa varsinkin viime päivät on taas olleet vähän raskaita, kun on taas tullut uusia raskausilmoituksia ja pallomahoja näyttää olevan joka puolella, ja oli vielä se äitienpäiväkin. Oon ollut siis koko toukokuun erityisen itkuherkkä, vaikka sinänsä oon ollut kuitenkin tässä vauvailussa ihan hyvillä mielin mukana.

@Eela- Mulla ovis oli todennäköisesti viikonloppuna (en tikutellut, mutta la tuli limoja), mutta olin ilman miestä reissussa, joten tuli vähän kehnot tallettelut. Talleteltiin to, su ja eilen kuitenkin, katsotaan riittääkö se mihinkään...Oviskaimoja näytetään olevan joka tapauksessa :D

Mulla on endometrioosi joka oireilee juurikin pahoina kuukautis- ja yhdyntäkipuina. Tietyt asennot on ihan mahdottomia ja muutenkin usein yhdynnässä kipuja, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Endon takia mulla on myös aika kova huoli, koska en tiedä miten se vaikuttaa hedelmöittymiseen ja kiinnittymiseen. Jossain kohdin täytyykin hakeutua tutkimuksiin, jos ei plussaa näytä tulevan.

@Kinder_Kitty n puolesta on niin iloinen mieli! :love: Onnea plussasta, toivottavasti kaikki sujuu raskaudessa hyvin!
 
  • Tykkää
Reactions: Kinder_Kitty
@Paputoive toivon todella, että tästä kierrosta tulisi teille plussa.. Olisi kyllä jo teidän vuoro

@Tuimatar pahoittelut menkoista :(

@Eela- mäkin kerkesin kevään aikana pohtia endometrioosin mahdollisuutta, kun oon aina kärsinyt tosi kovista kuukautiskivuista, joiden vuoksi jouduin aikoinaan olemaan myös koulusta pois... Lisäks siskolla on leikattu endometrioosi. Kävin pariin otteeseen lääkärillä, mutta tutkimuksiin ei vaan otettu noista sun mainitsemista syistä. Sain kuitenkin viimein gynekologille ajan, joka ultrasi emättimen kautta. Onnekseni tutkimuksissa ei löytynyt mitään, tosin gyne totesi, että endometrioomaa voi olla muualla, mikä ei ultralla näy. Gyne myös sanoi, että joillakin ihmisillä kuukautiskivut voivat olla todella voimakkaita, vaikka sille ei selkeää syytä löydykään. Kuitenkin kannattaa yrittää vielä saada lähete tutkimuksiin, olis tosi tärkeää saada se asia selville, jos vaikka löytyisikin jotain. Helposti ne ei sitä lähetettä kuitenkaan anna.

@Hope- ja @eevas mullakin kaamee vauvakuume, joka pahenee vaan. Siskoni synnyttää piakkoin, mikä ei todellakaan helpota asiaa :LOL:

Täällä pitäisi olla ovis päällä tai mennyt... Eipä kyllä edelleenkään oireita ole ollut, joten eiköhän se ole taputeltu. Eipähän tarvii panikoida ja piinailla samalla tavalla kuin muissa kierroissa :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Eela-

Yhteistyössä