no mitäs jos soittaisit huomenna sen vanhemmille ja kerro vaikka näin että
"minusta olisi hyvä että te tietäisitte pasista jotain. Haluaisin että tiedätte mitä pasi ajattelee. Riitelemme nykyään aika usein ihan vähäpätöisistäkin asioista. Se on varmaan ihan ok joka parisuhteessa, sillä erimielisyyksiähän syntyy. Mutta minusta ei ole mukavaa ja normaalia se että Pasi puhuu usein itsensä tahallaan satuttamisesta ja itsemurhasta. Ja uhkailee minua että jos en seurustelisi enää pasin kanssa, hän tappaisi itsensä. Ja hän on jopa puhelimitse väittänyt että on jo viiltänyt ranteensa auki, ja lähetellyt minulle apua-tekstiviestejä. Leikkien kuolemassa olevaa. Sillä kertaa en tilannut ambulanssia, kun tiesin että hän valehtelee kun hänen kaverinsa oli juuri silloin hakemassa häntä armeijaan. Minusta näin vakavilla asioilla ei pitäisi leikkiä. Enkä nyt tiedä onko Pasi tosissaan tappamassa itseään vai ei.
Puolisona pysytään rakkaudesta ja vapaasta tahdostaan, eikä siksi että on pakko pysyä vierellä kun muuten toinen tappaa itsensä. Pasi uhkailee minua, eikä minusta näin voi tehdä!!!
Minusta olisi hyvä jos me kaikki yhdessä saisimme selvitettyä Pasin kanssa tämän asian että miksi pasi käyttäytyy näin. Onko armeija aiheuttanut esimerkiksi jotain masennusta. Ja halusin kertoa tämän teille että tiedätte tilanteen ja voitte itse miettiä onko se vakava vai ei. Olen huolissani Pasista ja haluaisin auttaa häntä jotenkin mutta en tiedä miten. "
Eli näin minä varmaankin puhuisin hänen äidilleen (tai isälle jos se on sinulle läheisempi)
Älä siis misään vaiheessa syytä pasia sairaaksi, tai masentuneeksi, tai mielenvikaiseksi tms. Sillä hän on vanhemmilleen rakas ja täydellinen lapsi, jolla ei tietenkään voi olla mitään vikaa. Ilmaise vain se että olet huolissasi Pasista.