ero tuli...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen:(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[quote="surullinen:("
en ole vielä kerennyt olla, pitäisikö olla? siis jos eroamme vai jokatapauksessa? mitä heille sanoisin?
minulle kävisi varmasti samalla tavalla eli he syyllistäisivät minua.. ja käskisivät varmaan painua alimpaan helvettiin.. veisivät pian oikeuteen kun syytän "heidän poikaansa sairaaksi"
mutta en viitsi soittaa kun olen nyt saanut sellaisen käsityksen että hänen käytös on ihan nuoruuteen kuuluvaa, ei huolestuttavaa[/quote]

Riippumatta siitä, mit muut sanovat, tiedät itse, että pitää olla huolissaan, kun toinen suunnittelee itsemurhaa. Kerrot tästä asiasta hänen vanhemmilleen. Minusta silloin siirrät vastuun heille. Mutta yksin et voi jättää toista. Ihan sama, mitä vanhemmat sinulle sanovat, mutta sinulle jää puhdas omatunto. Eikä sun tarvi heille kaikkea selostaa, vain tämä fakta, mikä nyt on: poika suunnittelee itsemurhaa ja elää sellaisissa ajatuksissa. Että osaavat viedä hänet hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja surullinen:(:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
pelottaa yhä että hän tekee itselleen sielä jotain, ampuu tai jotain vastaavaa..
joo ollaan oltu tosi nuoresta asti yhessä ja kasvettu yhessä mutta onko sekään hyvä että on kasvanut muhun kiinni?
voisiko nämä itsemurha uhkailut laittaa siis nuoren iän piikkin. "nuorena voi sanoa noin?"

Voi laittaa luultavasti osittain, mutta se kertoo sitä, että teillä ei ole kunnon aikuisten ihmisten suhde vaan lähinnä läheisriippuvainen suhde. Suhde voisi parantua breikillä. Jos tuota menoa jatkuu, niin luultavasti suhde kaatuu jokatapauksessa.

tätä menoa on jatkunut jo kauan. riitoja turhista pikkujutuista -> paisuu -> mies huutaa -> minä huudan -> hirveät itkemiset ja paha olla.. tälläsiä meidän riidat.

Breikki. Ehdottomasti vähintäänkin breikki ja samalla ilmoitus vanhemmille tai läheisille miehen toiminnasta ja uhkailusta. Sanot myös pelon, ettet aio jäädä suhteeseen vain siksi, että toinen uhkailee itsemurhalla. Suhteeseen ei pitäisi kenenkään jäädä pakosta.

Mun entisen kaverin tehtyä itsemurha, koko suku ja lähin kaverikunta syyllisti itsemurhasta vain ja pelkästään sen tyttöystävää. Eivät nähneet sitä, että ei ketään pitäisi itsemurhan vuoksi pakottaa jäämään suhteeseen. Tämän takia neuvon sua jo nyt, kertomaan suoraan itsemurha kertomukset eteenpäin ja vaikka mahdollisesti hankkimaan ihan kunnon apua miehellesi, jos otat tuon breikin/eron. Ja sano isoon ääneen, että ketään ei pidä pakottaa jäämään tuon takia ja jos tekee itselleen jotain, se ei ole sun vastuulla, koska nyt tietää kaikki muutkin tuosta. Näin voit mahdollisessa itsemurhatilanteessa säästyä kaikelta syyllistämiseltä. Itsemurha ei ole sinun syysi, jos sellainen tulee!!!!

en voi mennä nukkumaan, mitä jos se tekee sielä armeijassa jotain itteleen? mä oon sen eka kunnon suhde, ollaan oltu 14 vuotiaasta asti yhessä.. se ei kestä ilman mua.. mut mä en oikeasti tiedä oonko valmis jatkamaan tässä suhteessa, en usko että se toimisi jäi niin paha olo tästä uhkailusta ja kaikesta muusta..enkä usko että hän kasvaa.

kertokaa mitä hittoa mä teen, se on perjantaihin asti armeijassa.. sitten se tulee kotiin. Ei aijo kertoa vanhemmilleen olleskaan meidän erosta. se varmsti masentuu, sillä ei oo kavereitakaan, ei ketään. huonot välit vanhempiinsa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
[quote="surullinen:("
en ole vielä kerennyt olla, pitäisikö olla? siis jos eroamme vai jokatapauksessa? mitä heille sanoisin?
minulle kävisi varmasti samalla tavalla eli he syyllistäisivät minua.. ja käskisivät varmaan painua alimpaan helvettiin.. veisivät pian oikeuteen kun syytän "heidän poikaansa sairaaksi"
mutta en viitsi soittaa kun olen nyt saanut sellaisen käsityksen että hänen käytös on ihan nuoruuteen kuuluvaa, ei huolestuttavaa

Riippumatta siitä, mit muut sanovat, tiedät itse, että pitää olla huolissaan, kun toinen suunnittelee itsemurhaa. Kerrot tästä asiasta hänen vanhemmilleen. Minusta silloin siirrät vastuun heille. Mutta yksin et voi jättää toista. Ihan sama, mitä vanhemmat sinulle sanovat, mutta sinulle jää puhdas omatunto. Eikä sun tarvi heille kaikkea selostaa, vain tämä fakta, mikä nyt on: poika suunnittelee itsemurhaa ja elää sellaisissa ajatuksissa. Että osaavat viedä hänet hoitoon.[/quote]

kun en usko hänen suunnittelevan itsemurhaa vaan hän sanoo että mä tapan itteni ja on muka jo viiltänyt yhden ranteen auki, selkeää uhkailua.
kuinka kehtaan soittaa? kerronko vaan että me erosimme ja poika voi huonosti, puhuu että tekee itsemurhan ja olen todella peloissani?

Nyt ehdottomasti yhteys muualle itsemurhaviesteistä. Älä sano, että "toinen on sairas" vaan, sen faktan että toinen sanoi tekevänsä itsemurhan. Älä tee diagnooseja mielenterveydestä tai muusta, koska sen voi ottaa tosi moni loukkauksena ja haukkumisena.

Jos mun joku tuttava/kaveri/ystävä vihjailisikin itsemurhasta, hakisin heti apua. Kukaan ei ilman syytä ala sellaisia vihjailemaan/kertomaan/uhkailemaan, se viestittää aina pahasta olosta.

Itse olen menettänyt kaksi vanhaa ystävää itsemurhan vuoksi. Toisen tämän tyttöystävä sotkun takia ja toinen puhui monet vuodet siitä (tiemme erkani myöhemmin) ja kuulin parivuotta tämän jälkeen, että oli tehnyt itsarin. Jos noinkin isoista ja vakavissa asioissa puhelee ääneen, ei ole enää pitkämatka toteuttaa sitä asiaa. Parhaiten autat hakemalla apua.

Pasi syyttää kaikesta itseään. "pilasin kaiken, tapan itseni, menetän elämäni rakkauden" nyt hän siis syyttää itseään tästä kaikesta. hän mokasi. Vaikka todellisuudessa ei yksi moka tätä ojaan vie vaan jatkuva kierre ja todella pelko siitä kuinka hän voi päästä epäonnistumisista eteenpäin kun on noin yliherkkä?
tuntuu pahalta että hän syytää vain itseään, voisin sanoa hänelle että vika ei ole yksin hänessä vaan meitä ei ole luotu yhteen. Sitten hän sanoo että "valehtelet, tiedän itsekkin että mä mokasin, jossen ois sanonu mitään niin oltais yhessä"

mun käy sitä toisaalta niin hirveen sääliks :(

en voi mennä nukkumaan, mitä jos se tekee sielä armeijassa jotain itteleen? mä oon sen eka kunnon suhde, ollaan oltu 14 vuotiaasta asti yhessä.. se ei kestä ilman mua.. mut mä en oikeasti tiedä oonko valmis jatkamaan tässä suhteessa, en usko että se toimisi jäi niin paha olo tästä uhkailusta ja kaikesta muusta..enkä usko että hän kasvaa.

kertokaa mitä hittoa mä teen, se on perjantaihin asti armeijassa.. sitten se tulee kotiin. Ei aijo kertoa vanhemmilleen olleskaan meidän erosta. se varmsti masentuu, sillä ei oo kavereitakaan, ei ketään. huonot välit vanhempiinsa.

No mut tuo on niin säälipohjalta tuo teidän suhde. Oikeastiko muka voit väittää, että rakastat häntä?

Tuo on tuollainen nuoruussuhde, josta pitää vaan osata irroittautua, vaikka se pahaa tekisikin. Kyllä se kestää ilman suakin. Ehkä tässä on nyt vaan vähän nuoruuden dramatiikkaa. Tuskin tuo itsariyritys oli mikään aidosti kuolemaa tavoitteleva, ennemminkin tarkoituksena lienee ollut painostaa sinua.

Oikeasti, teet oikein, kun tavalla tai toisella infoat hänen vanhempiaan, että tää on tilanne. Laita vaikka tekstari jollei muuta. Ei sun tarvi enempää selostaa asiasta heille.

useimmiten se kyllä on niin että itsemurhan tekee ne jotka ei sano sitä ääneen, ne joita ei ois voinu kukaan koskaan auttaa..

millon soitan vanhemmille? katsonko ensin että jatkammeko? jos jatkamme suhdetta en sano mitään jos emme niin otan vanhempiin yhteyden vai kuinka?
jos Pasi saa tietää että otan yhteyden vanhempiin hän tappaa varmasti itsensä ja lähettelee mulle kamalia uhkausviestejä

Pasi syyttää kaikesta itseään. "pilasin kaiken, tapan itseni, menetän elämäni rakkauden" nyt hän siis syyttää itseään tästä kaikesta. hän mokasi. Vaikka todellisuudessa ei yksi moka tätä ojaan vie vaan jatkuva kierre ja todella pelko siitä kuinka hän voi päästä epäonnistumisista eteenpäin kun on noin yliherkkä?
tuntuu pahalta että hän syytää vain itseään, voisin sanoa hänelle että vika ei ole yksin hänessä vaan meitä ei ole luotu yhteen. Sitten hän sanoo että "valehtelet, tiedän itsekkin että mä mokasin, jossen ois sanonu mitään niin oltais yhessä"

Mustene ja laita yv viestiä. Mulla voisi olla paljonkin neuvoja asian tiimoilta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No mut tuo on niin säälipohjalta tuo teidän suhde. Oikeastiko muka voit väittää, että rakastat häntä?

Tuo on tuollainen nuoruussuhde, josta pitää vaan osata irroittautua, vaikka se pahaa tekisikin. Kyllä se kestää ilman suakin. Ehkä tässä on nyt vaan vähän nuoruuden dramatiikkaa. Tuskin tuo itsariyritys oli mikään aidosti kuolemaa tavoitteleva, ennemminkin tarkoituksena lienee ollut painostaa sinua.

Oikeasti, teet oikein, kun tavalla tai toisella infoat hänen vanhempiaan, että tää on tilanne. Laita vaikka tekstari jollei muuta. Ei sun tarvi enempää selostaa asiasta heille.

sen vanhemmat on tällähetkellä reissussa en viittis soittaa.. ne varmaan järkyttyy eikä usko kun poik vaikuttaa niin rauhalliselta ja tasapainoiselta :( kerroin omille vanhemmilleni ja he olivat järkyttyneitä sanoivat ettei voi olla totta..

Mustene ja laita yv viestiä. Mulla voisi olla paljonkin neuvoja asian tiimoilta.

emmää pysty ku en oo rekisteröityny..

tosin mieleeni tuli se että olen itsekkin sanonut riidassa että aiheutan vain pahaa ja parempi että häipyisin tästä maailmasta. Tosin kun poikaystävä sanoi että älä viitti nii sanoin että anteeks tunnen itteni vaa nii pahaks..
mutta minusta tuo "toinen ranteeni on jo auki" meni ihan yli.

useimmiten se kyllä on niin että itsemurhan tekee ne jotka ei sano sitä ääneen, ne joita ei ois voinu kukaan koskaan auttaa..

millon soitan vanhemmille? katsonko ensin että jatkammeko? jos jatkamme suhdetta en sano mitään jos emme niin otan vanhempiin yhteyden vai kuinka?
jos Pasi saa tietää että otan yhteyden vanhempiin hän tappaa varmasti itsensä ja lähettelee mulle kamalia uhkausviestejä

No mut onhan se 100 % selvä, että tuollaisen kanssa et voi jatkaa.

Otahan nyt jo järki käteen. Suhteenne on ohi. Laitat tekstarin itsemurhauhkailuista hänen vanhemmilleen, ja sen jälkeen se on ihan heidän asiansa, mitä tekevät. Jos soittavat sulle, vastailet asiallisesti asiallisiin kysymyksiin.

Älä katso mitään. Nosta kissa pöydälle ja katso sen aikana jatkatko vai et. Ihan ekana miehen tulee saada apua. Ota yhteys vanhempiin asiallisesti. Kerro, että riitelitte suht. mitättömästi asiasta (älä rupea yksityiskohtaisesti selittelemään suotta riidasta, koska se ei ole pointti). Sano, että riita paisui, mies alkoi lyömään päätään siihen putkeen vai mikä olikaan ja nyt laitteli viestiä, että tappaa itsensä. Kerro omat pelkosi vanhemmille ja kerro, että pelkäät sitä, että satuttaa itsensä. Kerro myös siitä, että koet, että toinen uhkailee sua, että sun on pakko jäädä suhteeseen itsemurhapelon vuoksi ja se ei ole enää tervettä. Kerro, että poika tarvitsee apua asiantiimoilta ja voisiko vanhemmat auttaa asiassa, koska heillä on parempi elämänkokemus yms.

Itsesyytökset on paha juttu. Noi voi olla nuoruudesta jo vahvasti läsnä, mahdollisesti vanhemmat edesauttanut tuollaisia itsesyyttelyä laittamalla pojan niskaan kaikki viat yms.

molemmat hoitoon vaan...

jos mies ei halua hakea siihen paikkaan!?

ja minkä v..tun takia teidän riidan aikana mainitset mitä joku toinen mies huomasi/sanoi sun miehestä!? hei haloo...

oletteko molemmat teinejä vai idiootteja!?

mutta siitä olen varma, jos ilmoitan hänen vanhemmilleen Pasi laittaa mulle uhkailuviestiä. "nyt tapan ainaki itteni, kiitos ku pilasit mun elämän ilmottamalla vanhemmille, tää on sun syytä että mä tapan itteni"
miettikää millanen omatunnon tuska jäisi? osaan kuvitella niin saavani tuon viestin..

Älä katso mitään. Nosta kissa pöydälle ja katso sen aikana jatkatko vai et. Ihan ekana miehen tulee saada apua. Ota yhteys vanhempiin asiallisesti. Kerro, että riitelitte suht. mitättömästi asiasta (älä rupea yksityiskohtaisesti selittelemään suotta riidasta, koska se ei ole pointti). Sano, että riita paisui, mies alkoi lyömään päätään siihen putkeen vai mikä olikaan ja nyt laitteli viestiä, että tappaa itsensä. Kerro omat pelkosi vanhemmille ja kerro, että pelkäät sitä, että satuttaa itsensä. Kerro myös siitä, että koet, että toinen uhkailee sua, että sun on pakko jäädä suhteeseen itsemurhapelon vuoksi ja se ei ole enää tervettä. Kerro, että poika tarvitsee apua asiantiimoilta ja voisiko vanhemmat auttaa asiassa, koska heillä on parempi elämänkokemus yms.

Itsesyytökset on paha juttu. Noi voi olla nuoruudesta jo vahvasti läsnä, mahdollisesti vanhemmat edesauttanut tuollaisia itsesyyttelyä laittamalla pojan niskaan kaikki viat yms.

Tämä on erittäin hyvä neuvo.

no mitäs jos soittaisit huomenna sen vanhemmille ja kerro vaikka näin että
"minusta olisi hyvä että te tietäisitte pasista jotain. Haluaisin että tiedätte mitä pasi ajattelee. Riitelemme nykyään aika usein ihan vähäpätöisistäkin asioista. Se on varmaan ihan ok joka parisuhteessa, sillä erimielisyyksiähän syntyy. Mutta minusta ei ole mukavaa ja normaalia se että Pasi puhuu usein itsensä tahallaan satuttamisesta ja itsemurhasta. Ja uhkailee minua että jos en seurustelisi enää pasin kanssa, hän tappaisi itsensä. Ja hän on jopa puhelimitse väittänyt että on jo viiltänyt ranteensa auki, ja lähetellyt minulle apua-tekstiviestejä. Leikkien kuolemassa olevaa. Sillä kertaa en tilannut ambulanssia, kun tiesin että hän valehtelee kun hänen kaverinsa oli juuri silloin hakemassa häntä armeijaan. Minusta näin vakavilla asioilla ei pitäisi leikkiä. Enkä nyt tiedä onko Pasi tosissaan tappamassa itseään vai ei.

Puolisona pysytään rakkaudesta ja vapaasta tahdostaan, eikä siksi että on pakko pysyä vierellä kun muuten toinen tappaa itsensä. Pasi uhkailee minua, eikä minusta näin voi tehdä!!!
Minusta olisi hyvä jos me kaikki yhdessä saisimme selvitettyä Pasin kanssa tämän asian että miksi pasi käyttäytyy näin. Onko armeija aiheuttanut esimerkiksi jotain masennusta. Ja halusin kertoa tämän teille että tiedätte tilanteen ja voitte itse miettiä onko se vakava vai ei. Olen huolissani Pasista ja haluaisin auttaa häntä jotenkin mutta en tiedä miten. "

Eli näin minä varmaankin puhuisin hänen äidilleen (tai isälle jos se on sinulle läheisempi)

Älä siis misään vaiheessa syytä pasia sairaaksi, tai masentuneeksi, tai mielenvikaiseksi tms. Sillä hän on vanhemmilleen rakas ja täydellinen lapsi, jolla ei tietenkään voi olla mitään vikaa. Ilmaise vain se että olet huolissasi Pasista.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs vieras:
molemmat hoitoon vaan...

jos mies ei halua hakea siihen paikkaan!?

ja minkä v..tun takia teidän riidan aikana mainitset mitä joku toinen mies huomasi/sanoi sun miehestä!? hei haloo...

oletteko molemmat teinejä vai idiootteja!?

Haluaisi hakea mutta tunsi että ei pääse vaikka kuinka yrittäisi, yritin tsempata kertomalla että se on hyvää hommaa ja HUOM sanomalla että hänellä on siihen mahdollisuuksia.
Ikävää oli se että sanoin näin :"Luulin sinun olleen kunnianhimoisempi"
ajattelin todella että hän olisi.. tosin sanoin "ei se haittaa minua vaikka et olekkaan, kuvittelin vain jotenkin noin"
olen teini, mutten idiootti enkä tarvitse apua kiitos :) enkä usko että mieskään tarvitsee

mutta siitä olen varma, jos ilmoitan hänen vanhemmilleen Pasi laittaa mulle uhkailuviestiä. "nyt tapan ainaki itteni, kiitos ku pilasit mun elämän ilmottamalla vanhemmille, tää on sun syytä että mä tapan itteni"
miettikää millanen omatunnon tuska jäisi? osaan kuvitella niin saavani tuon viestin..

Toi viesti kuvastaisi sitä, että pasilla olisi oikeasti niin paha olo, että vanhempien olisi pitänyt ottaa armeijakuntaan yhteyttä ja viedä samantien poika pakkohoitoon.

Jos pasi tekee sen vuoksi itserin, hän olisi voinut tehdä sen muustakin seikasta. Se ei olisi sun syysi ollenkaan vaan pasi oman mielenterveydenhäiriöiden syy.

Kukaan täystasapainoinen ihminen ei tekisi itsaria tuon takia. Vaikuttaa, että sun todellisuudentaju on hämärtynyt pelon vuoksi.

Oikeasti tämä on niin lapsellista... että "pilaat mun elämän kertomalla mammalle". Et voi ihan uskoa tuohon itsekään. No mut niin tai näin, itse hän tekee ratkaisunsa, et voi (1) antaa hänen määräillä sinua uhkailemalla (2) jättää häntä yksin, jos koet, että on aito riski itsemurhasta.

jos kyse on vain tuollaisesta, mitä sanot itsekin joskus tekeväsi riitelyn aikana niin sitten ehkä sellaisen annat mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ja tajuat itse lopettaa sellaisen alhaisen käytöksen, vaikka oiskin riitaa.

Alkuperäinen kirjoittaja beata:
"minusta olisi hyvä että te tietäisitte pasista jotain. Haluaisin että tiedätte mitä pasi ajattelee. Riitelemme nykyään aika usein ihan vähäpätöisistäkin asioista. Se on varmaan ihan ok joka parisuhteessa, sillä erimielisyyksiähän syntyy. Mutta minusta ei ole mukavaa ja normaalia se että Pasi puhuu usein itsensä tahallaan satuttamisesta ja itsemurhasta. Ja uhkailee minua että jos en seurustelisi enää pasin kanssa, hän tappaisi itsensä. Ja hän on jopa puhelimitse väittänyt että on jo viiltänyt ranteensa auki, ja lähetellyt minulle apua-tekstiviestejä. Leikkien kuolemassa olevaa. Sillä kertaa en tilannut ambulanssia, kun tiesin että hän valehtelee kun hänen kaverinsa oli juuri silloin hakemassa häntä armeijaan. Minusta näin vakavilla asioilla ei pitäisi leikkiä. Enkä nyt tiedä onko Pasi tosissaan tappamassa itseään vai ei.

Puolisona pysytään rakkaudesta ja vapaasta tahdostaan, eikä siksi että on pakko pysyä vierellä kun muuten toinen tappaa itsensä. Pasi uhkailee minua, eikä minusta näin voi tehdä!!!
Minusta olisi hyvä jos me kaikki yhdessä saisimme selvitettyä Pasin kanssa tämän asian että miksi pasi käyttäytyy näin. Onko armeija aiheuttanut esimerkiksi jotain masennusta. Ja halusin kertoa tämän teille että tiedätte tilanteen ja voitte itse miettiä onko se vakava vai ei. Olen huolissani Pasista ja haluaisin auttaa häntä jotenkin mutta en tiedä miten. "

Eli näin minä varmaankin puhuisin hänen äidilleen (tai isälle jos se on sinulle läheisempi)

Älä siis misään vaiheessa syytä pasia sairaaksi, tai masentuneeksi, tai mielenvikaiseksi tms. Sillä hän on vanhemmilleen rakas ja täydellinen lapsi, jolla ei tietenkään voi olla mitään vikaa. Ilmaise vain se että olet huolissasi Pasista.

Tää oli oikein hyvin kirjoitettu! Tällain kannattaa tehdä ja mustensin vielä tuon tosi tärkeän seikan, että yritä välttää kaikkia syyttelyitä pasia kohtaan.

Alkuperäinen kirjoittaja beata:

onko todella tarpeellista? en oikein osaa kuvitella itseäni soittamassa heille kun poika on todella muuten niin tasapainoinen ja ihana. Olin tosi yllättynyt hänen reaktiostaan.. ja niin oli munkin vanhemmat.
Nyt sen vanhemmat on lomalla, millon sitten soitan? he tulevat tiistaina. onko parempi että pyydän etteivät he kertoisi pasille että soitin? tai jos odotan ja seuraavasta itsemurha viestistä otan yhteyttä vanhempiin? pelkään pasin reaktiota... jos ilmoitan vanhemmille.

Haluaisi hakea mutta tunsi että ei pääse vaikka kuinka yrittäisi, yritin tsempata kertomalla että se on hyvää hommaa ja HUOM sanomalla että hänellä on siihen mahdollisuuksia.
Ikävää oli se että sanoin näin :"Luulin sinun olleen kunnianhimoisempi"
ajattelin todella että hän olisi.. tosin sanoin "ei se haittaa minua vaikka et olekkaan, kuvittelin vain jotenkin noin"
olen teini, mutten idiootti enkä tarvitse apua kiitos :) enkä usko että mieskään tarvitsee

Noi sanat on hyvin murskaavia ja loukkaavia mitä käytit. Siitäkin huolimatta isonkin loukkauksen jälkeen uhkailut itsemurhalla ei ole tasapainoista toimintaa.

Yhteistyössä