Erilaiset äidit...vittu, mä olen sanaton!

Status
Viestiketju on suljettu.
vitutmätöihinenäämee
wau, mä en edes tienny mitä sossusta saa mutta tää ketju avas mun silmät, mä rupeen sossupummiksi!!! olo olisi kuin lottovoittajalla ;) thanks dudes!
 
huhhhuh
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27441793:
Ei tämän ymmärtämisessä tarvitse olla mikään ruudinkeksijä. Riittää, että on tarpeeksi vanha. Ennen 90-luvun lamaa sossussa asioimista pidettiin häpeällisenä. Jos joutui siellä asioimaan, siitä ei todellakaan hiiskuttu sanaakaan edes naapureille. Saatika, että ihan televisioon olisi menty asiasta kertomaan.

Sitten tuli lama ja yhä useampi suomalainen tarvitsi toimeentulotukea. Joukossa oli diploomi-insinöörejä, kauppatieteiden maistereita jne. Sitä "parempaakin" väkeä. Sossussa asioiminen lakkasi olla häpeällistä. Laman jälkeen tuista tuli saavutettu etu eikä palkka ollutkaan enää se työnantajan kerran kuussa maksama summa vaan se summa, mikä tilille napsahtavasta rahasta jäi jäljelle, kun siitä ensin poistettiin yhteiskunnan tuet, päivähoitomaksut ja työmatkakulut. Monen kohdalla kävi niin, että työnteko ei ollutkaan enää kannattavaa tai se kannatti vain parin saturaisen verran. Ja kuka hullu nyt parilla sadalla eurolla tekee kuukauden 8-tuntisia työpäiviä?

Asenteet siis muuttuivat. Enää ei ollutkaan ihmiselle kunnia-asia elättää itsensä ja perheensä.
Onneksi meidän omissa piireissä on aina ollut kunnioitettavaa elää itsenäisesti eikä vetää rahaa minkä kerkiää muiden taskusta. Vain välttämättömimmässä tilanteessa ja sekin olisi kauheaa ja tietenkin noloa, sen kuuluukin olla. Työntekijää/opiskelijaa tulee kunnioittaa. :)
 
"Aino"
Ja vielä yks asia: mikä jumalaton huuto oliskaan, jos noi kaikki mukulat olis koko päivähoidossa, mies opiskelis ja se äiti olis vaikka siivoojana...Täällä te kiljuisitte kurku suorana yhtä pitkässä ketjussa, kuinka "se ämmä pukkaa pentuja ja yhteiskunta kirjaimellisesti kasvattaa ne!"
Huh,huh.. pikkumaista sakkia :D
En tiedä onko tämä asia käsitelty, koska en ole koko ketjua lukenut, mutta mitä Johanna tarkoitit ohjelman lopussa, kun sanoit odottavasi syksyä, jolloin pojat ovat päivisin poissa ja olet vain tyttöjen kanssa kotona? Ovatko isommat lapsesi välillä hoidossa? En kysy tätä mitenkään arvostellakseni sinua.
 
Kfkfkf
No tuo kala kyllä ihmetytti.. Mutta siivutetut juustot tm ketjussa mainittu ei ihmetyttänyt.

Me ei osteta ikinä mitään liha tai kalatiskiltä.
Ruokaan menee Johannan perheellä jo nyt paljon rahaa, lapset kun on teinejä niin summa on jo moninkertainen. Mun 11v poika syö nyt jo enemmän mitä minä
 
"vieras"
Hei toivotan oikeasti kaikkea hyvää sulle Johanna! Toivon ettet välitä näistä akoista joska tyylin ekan lapsen saivat 35v väsyy jo alle vuodessa ja heittää lapsen hoitoon 9kk "koska hyvinvoiva äiti" tarvitsee aikuisen seuraa! Opiskella voi aina ! Töitä kerkee tehdä johan tässä eläkeikää nostetaan jatkuvasti.
 
vai näinkö on asiat
[QUOTE="vieras";27441813]Hei toivotan oikeasti kaikkea hyvää sulle Johanna! Toivon ettet välitä näistä akoista joska tyylin ekan lapsen saivat 35v väsyy jo alle vuodessa ja heittää lapsen hoitoon 9kk "koska hyvinvoiva äiti" tarvitsee aikuisen seuraa! Opiskella voi aina ! Töitä kerkee tehdä johan tässä eläkeikää nostetaan jatkuvasti.[/QUOTE]
:LOL:
 
Lekurikekuri
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27441796:
En tiedä minäkään ja siksipä just kysyin ;)
Niin, toi oli vaan sellainen ajatus, mikä tuli mieleen. Sillä mikäpä olis parempi tapa vaikuttaa kansan syviin riveihin, kuin sen rakastama hömppäviihde ja realitysarjat. Ja sitäkin mietin, ettei siihen rahallista vaikuttamista tarvita, että tällainen poliittisesti ihmisiä aktivoiva sarja saadaan tehdyksi. Siihen voi riittää ihan näiden lafkojen pamppujen/muiden asiaan vaikuttavien tahojen oma poliittinen suuntautuminen.
 
anti-sos
No tuo kala kyllä ihmetytti.. Mutta siivutetut juustot tm ketjussa mainittu ei ihmetyttänyt.

Me ei osteta ikinä mitään liha tai kalatiskiltä.
Ruokaan menee Johannan perheellä jo nyt paljon rahaa, lapset kun on teinejä niin summa on jo moninkertainen. Mun 11v poika syö nyt jo enemmän mitä minä
mä oon toisinaan asioinut liha/kalatiskillä silloin kun se ruoka on halvempaa (kg hinta) kuin ne vakuumipakattujen. Ja mielummin sen kaiken turhan kalorirahan laittaa ehtaan lihaa tai kalaan. Ei me joka viikko sitä osteta mutta silloin tällöin tekee terää syödä hyvin eikä elää säästöliekillä. Me ei edes saada sossusta mitään kun raja tulee muutamalla eurolla vastaan.

itse koin lama-ajat niin että sossuun mentiin salaa äidin kanssa ja kellekään ei saanu puhua asiasta. KUNNES äitini tajus kuinka helpompaa tuo sossuraha on ja alkoikin sielä notkua ylimääräisen toivossa. Joka tapauksessa en ala samaan vaikka pitäisi kuulemma jo mennä kyselee tukia (mies menetti duunin) mutta saatana,en mene prkl
 
Keittiönoita
Onneksi meidän omissa piireissä on aina ollut kunnioitettavaa elää itsenäisesti eikä vetää rahaa minkä kerkiää muiden taskusta. Vain välttämättömimmässä tilanteessa ja sekin olisi kauheaa ja tietenkin noloa, sen kuuluukin olla. Työntekijää/opiskelijaa tulee kunnioittaa. :)
Mulla ei onneksi ole mitään "piirejä" ja pidänkin parempana sitä, että olen tekemisissä monenlaisten ihmisten kanssa. Helpottaa oman henkisen polun kulkemista, kun ei kuvittele maailman olevan täynnä Keittiksen klooneja :) Itsekin kuulun työtätekeviin, mutta en kuulu siksi, että niin kuuluisi olla, vaan siksi, että haluan kuulua. Koen tämän oman elämäntapani helpompana. Mun ei tarvitse pyytää keneltäkään rahaa pesukoneeseen vaan voin ostaa ihan omilla rahoillani sen. Muistan muuten vieläkin (ja olen nyt jo 51 v), miten hyvältä tuntui 14-vuotiaana ostaa ensimmäisestä ihan itse tienatusta kesätyöpalkastaan Lumenen - siihen aikaan kallis - kynsilakka. Vanhempani eivät olisi mulle silloin 70-luvulla antaneet rahaa moiseen turhuuteen, joten oli ihanaa, kun ei tarvinnut kysellä keneltäkään mitään tavaratalon kemikalio-osastolla kynsilakkoja valitessani :)
 
Keittiönoita
Niin, toi oli vaan sellainen ajatus, mikä tuli mieleen. Sillä mikäpä olis parempi tapa vaikuttaa kansan syviin riveihin, kuin sen rakastama hömppäviihde ja realitysarjat. Ja sitäkin mietin, ettei siihen rahallista vaikuttamista tarvita, että tällainen poliittisesti ihmisiä aktivoiva sarja saadaan tehdyksi. Siihen voi riittää ihan näiden lafkojen pamppujen/muiden asiaan vaikuttavien tahojen oma poliittinen suuntautuminen.
Just tuli mieleeni, että mihin konserniin AVA kuuluu? Maikkariin? Ja keitä istuu johtokunnassa? Poliitikkoja? Ja jos ei poliitikkoja, niin tosiaan lafkojen pamppujen oma poliittinen suuntautuminen voi vaikuttaa ohjelmien sisältöön.
 
Keittiönoita
"Johannalta" vielä kysyisin, että olitko tosissasi sen kierukan kokeilemisen kanssa? Vuoden loppu on lähellä ja mulla on ollut tapana tehdä lahjoituksia näin loppuvuodesta ihmisille, joilla syystä tai toisesta ei ole varaa johonkin. Marraskuun olen vielä kiireinen töiden puolesta, mutta joulukuun alussa voisin hypätä junaan ja tulla maksamaan laskun, minkä kierukan laittamisesta sulle tulee. Jos ei kierukka sulle sovikaan, niin sitten ei sovi. Olenpahan ainakin yrittänyt auttaa :) Ota yhteyttä y-viestinä, jos tosiaan sen kierukan haluat.
 
Lekurikekuri
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27441793:
Ei tämän ymmärtämisessä tarvitse olla mikään ruudinkeksijä. Riittää, että on tarpeeksi vanha. Ennen 90-luvun lamaa sossussa asioimista pidettiin häpeällisenä. Jos joutui siellä asioimaan, siitä ei todellakaan hiiskuttu sanaakaan edes naapureille. Saatika, että ihan televisioon olisi menty asiasta kertomaan.

Sitten tuli lama ja yhä useampi suomalainen tarvitsi toimeentulotukea. Joukossa oli diploomi-insinöörejä, kauppatieteiden maistereita jne. Sitä "parempaakin" väkeä. Sossussa asioiminen lakkasi olla häpeällistä. Laman jälkeen tuista tuli saavutettu etu eikä palkka ollutkaan enää se työnantajan kerran kuussa maksama summa vaan se summa, mikä tilille napsahtavasta rahasta jäi jäljelle, kun siitä ensin poistettiin yhteiskunnan tuet, päivähoitomaksut ja työmatkakulut. Monen kohdalla kävi niin, että työnteko ei ollutkaan enää kannattavaa tai se kannatti vain parin saturaisen verran. Ja kuka hullu nyt parilla sadalla eurolla tekee kuukauden 8-tuntisia työpäiviä?

Asenteet siis muuttuivat. Enää ei ollutkaan ihmiselle kunnia-asia elättää itsensä ja perheensä.
Pakko muistuttaa tässä vaiheessa, miksi se lama syntyi... Ahneet pankit liian hövelillä luotonannollaan joutuivatkin kuseen. Ja mistäs se raha näiden lihavien pankinjohtajien pelastamiseksi otettiin? Pääasiassa pienten ja keskisuurten yritysten selkänahasta. Myös hyvin menestyvät yritykset ajettiin konkurssiin, eikä siinä todellakaan oltu enää lain valoisalla puolella. Tämä kaikki sillä seurauksella, että tuhansia ihmisiä joutui puille paljaille, teki itsemurhia, päätyi alkoholistiksi, masentui jne. Voisin kuvitella, että niiden tuhansien ja taas tuhansien perheiden lasten elämään ja asenteisiin työntekoa kohtaan tuolla voisi olla jotain merkitystä.
 
Keittiönoita
Pakko muistuttaa tässä vaiheessa, miksi se lama syntyi... Ahneet pankit liian hövelillä luotonannollaan joutuivatkin kuseen. Ja mistäs se raha näiden lihavien pankinjohtajien pelastamiseksi otettiin? Pääasiassa pienten ja keskisuurten yritysten selkänahasta. Myös hyvin menestyvät yritykset ajettiin konkurssiin, eikä siinä todellakaan oltu enää lain valoisalla puolella. Tämä kaikki sillä seurauksella, että tuhansia ihmisiä joutui puille paljaille, teki itsemurhia, päätyi alkoholistiksi, masentui jne. Voisin kuvitella, että niiden tuhansien ja taas tuhansien perheiden lasten elämään ja asenteisiin työntekoa kohtaan tuolla voisi olla jotain merkitystä.
Näinhän siinä kävi. Ja sen seurauksena muuttuivat asenteet. Työnteko ei ollutkaan enää kunnia-asia. Itse olin jo kahden lapsen yh-äiti laman aikaan ja voin sanoa, että en minäkään nykyistä systeemiä pidä kovinkaan paljoa työntekoon kannustavana. Siksi ymmärränkin hyvin niitä, jotka valitsevat toisin kuin mitä itse olen valinnut. Peräänkuulutan kuitenkin sitä, että jokainen äiti ja jokainen isä on roolimalli myös muille kuin omille lapsilleen. Itsestämme on sitten kiinni, kuinka paljon sitä malliamme haluamme muille kuin niille omille nicopettereillemme antaa.
 
"vieras"
No pakkohan se oli katsoa kun tälläinen hulabaloo mokomasta ohjelmasta. Paha mieli tuli perheen puolesta miten heitä haukutaan, kyllä minä vaan työni puolesta olen tavannut ja tulen tapaamaan paljon pahempia perheitä. Tottahan toki olisi suotavaa etteivät nyt enää kovin montaa lasta tekisi, mutta vaikuttivat oikein kivalta perheeltä ja tälläinen haukkumisketju olisi kannattanut jättää lukematta- enemmän verenpaineeni nousi tästä ketjusta kuin tuon perheen takia.
 
"Johanna"
Johanna, oletko kokeillut ehkäisykapselia? Se on 3v aina kerrallaan voimassa eikä tartte muistaa mitään pillereitä tms.

Mä ensaa veritulppariskin vuoksi käyttää muutakuin sitä tai kuparikierukkaa. Tässä on pelkkää kelarauhas hormoonia.
Suosittelen :)
Juu olen meinas henki lähtee. :/

Mun pitää varmaan nyt ihan erikseen mainita, että en mä voi sanoa ettei ehkäsyt käy ellen ole kokeillut ;)

Kierukat on ainoot jota en ole kokeillut ja molempia olen miettinyt. Mutta riski molemmissa on.
 
Keittiönoita
[QUOTE="Johanna";27442053]Juu olen meinas henki lähtee. :/

Mun pitää varmaan nyt ihan erikseen mainita, että en mä voi sanoa ettei ehkäsyt käy ellen ole kokeillut ;)

Kierukat on ainoot jota en ole kokeillut ja molempia olen miettinyt. Mutta riski molemmissa on.[/QUOTE]
No haluatko kokeilla? Mä voin tulla kokeilun maksumieheksi.
 
[QUOTE="Johanna";27442053]Juu olen meinas henki lähtee. :/

Mun pitää varmaan nyt ihan erikseen mainita, että en mä voi sanoa ettei ehkäsyt käy ellen ole kokeillut ;)

Kierukat on ainoot jota en ole kokeillut ja molempia olen miettinyt. Mutta riski molemmissa on.[/QUOTE]

Mitkä riskit? Esim. kuparikierukka ei aiheuta hormonaalisen ehkäisyn kaltaisia sivuvaikutuksia. Hormonikierukka vaikuttaa erilailla kuin esim. e-pillerit.
 
"Johanna"
[QUOTE="vieras";27441813]Hei toivotan oikeasti kaikkea hyvää sulle Johanna! Toivon ettet välitä näistä akoista joska tyylin ekan lapsen saivat 35v väsyy jo alle vuodessa ja heittää lapsen hoitoon 9kk "koska hyvinvoiva äiti" tarvitsee aikuisen seuraa! Opiskella voi aina ! Töitä kerkee tehdä johan tässä eläkeikää nostetaan jatkuvasti.[/QUOTE]


Kiitos ja en välitä :) mä oon tottunu. Mun elämää on puitu aina oli mies sit kotona tai töissä olin mä sit koulussa tai kotona. Kun ihmiset haluaa puida ne repii siihen syyn mistä vaan :D

Mutta juu olen kotihoidon kannattaja ja meillä tosiaan vasta nyt on ollut 5v psykologin lausunnolla päiväkodissa ja huoli on kokoajan kova, kun poika karkaillutkin. Toki kyllä se arkee helpottaa, kun ei vaativimmat lapset eskari ja tämä 5v ole kotona. Sen lisäks kohta 4v joka ei puhu selvästi on 2 päivää viikossa.

Mä en ole päivähoitoo vastaan jos se on yli 3vuotiaalle. Hirveintä on kuulla juurikin, että yli 30v on se sopiva ikä tehdä se lapsi ja sit heti töihin, kun päiväkotiin saa laitettua, koska täytyy ylläpitää sitä kallista elintasoo minkä rakensi ennen sitä lasta. Lapsi tarvii rakkautta ei rahaa <3
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä