Erilaiset äidit...vittu, mä olen sanaton!

Status
Viestiketju on suljettu.
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja alastulossa mättää;27438585:
Jos tuo mies olis oikeesti ollu 17-vuotiaasta asti töissä, jossa tienaa n. 3000€/kk, josta nyt ollut n. vuoden työttömänä, niin hän kyllä saisi ansiosidonnaista, jolloin perhe ei joutuisi elämään kokonaan tukien varassa, joten kukakohan tässä nyt yrittää saada tilanteensa näyttämään paremmalta muiden silmissä.... Hmmmmmm...
Saisi ansiosidonnaista, ja toisekseen jos olisi mahdollisuus saada samoja hommia ja kieltäytyy niistä niin mun mielestä siinä on jotain vialla. Uuden työpaikan voi kyllä hankkia, mutta entisestä ei irtisanouduta tai lähdetä muuten kävelemään jos työnantaja ei anna potkuja, ennenkuin on uusi työpaikka hankittuna. Varsinkin jos on tollainen lauma jo lapsia elätettävänä.

Tässäkin ketjussa moni väittää ettei tuollainen elämäntapa ole keltään pois mutta kun se ON. Ryhmäkoot kasvaa päiväkodeissa, kouluissa isommat luokkakoot, sosiaali- ja terveysmenoista säästetään mm. Tampereella suunnitellaan että ambulanssin tarvitsisi lähteä vasta 15 minuutissa kun nyt lähtöaika on 90sek. Kun ihan kaikkeen ei veroeurot riitä, niin jostain pitäisi säästää. Mun mielestä sopiva säästökohde olisi juuri tällasiet elämäntapatyöttömät.

Lapsilisässäkin voitaisiin siirtyä siihen että summa olisi tasasuuruinen jokaisesta lapsesta. Nykymalli kannustaa ihan liikaa juuri köyhiä lapsiperheitä lisääntymään, vaikka lähtökohdan pitäisi olla se että jokainen ensisijaisesti pyrkii itse palkkatuloillaan elättämään itsensä ja perheensä.
 
  • Tykkää
Reactions: Tepadj ja Katylina
"kolmen äiti"
[QUOTE="vieras";27438427]Juuston voi vaikka siinä vaiheessa kun sitä on kolmannes jäljellä raastaa raastimella raasteeksi ja pakastaa. Se käy pakastettuna tosi hyvin moniin ruokiin esim. gratiineihin ja lasagneen.

Kokonaisena palana ostettu juusto nyt vain ON edullisempaa.

Ihmetytti sekin että lapsilla oli takkuiset hiukset ja likaiset naamat.[/QUOTE]

Kiitti vaan vinkistä, mutta ei vaan toimi meillä. Meille siivuina ostettu juusto nyt vaan on edullisempaa, kun ostetaankin ehkä kerran kuukaudessa juustoa.
 
"vieras"
Mitä tää tarkalleen ottaen tarkoittaa? Mä kun kevensin oman jaksamiseni vuoksi ja lapsieni. Jos teen osa-aikatyötä mutta silti saan joskus tt-tukea tai asumistukea, onko se väärin?
Mielestäni jaksava, onnellinen perhe on tärkeämpi.
Jos olet terve ja työkykyinen niin mun mielestä se ON väärin. Kulutustasoaan voi laskea ja tuloja voi laskea mutta pääsääntöisesti niin sen pitäsi mennä että jokainen ansaitsee itse tarvitsemansa rahat.
 
"vieras"
Mitä tää tarkalleen ottaen tarkoittaa? Mä kun kevensin oman jaksamiseni vuoksi ja lapsieni. Jos teen osa-aikatyötä mutta silti saan joskus tt-tukea tai asumistukea, onko se väärin?
Mielestäni jaksava, onnellinen perhe on tärkeämpi.
On. Mekin olemme valinneet toisin, mutta omalla rahalla ja niin sen pitäisi mennäkin.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27438488]No, itse en tuollaista elämää halua, siksi valintani on toiset.

Mutta tämä perhe on päättänyt elää näin. Mitä sitten? Ei ne lapsetkaan siellä huonosti voineet, ihan tyytyväisiä iloisia ihmisiä oli koko sakki. Jos siellä olisi näkynyt selkeitä laiminlyöntejä lasten osalta, olisin huolissani, mutta ei.
Tämä on hauska ilmiö. Ollaan suvaitsevaisia, hyväksytään erilaisuus mutta kun joku elää toisella tapaa, kukaan ei kuitenkaan ymmärrä, kukaan ei voi käsittää koska ITSE en ikinä tehtäisi niin :)[/QUOTE]
Kuka maksaa tuon elintavan ja perheen valinnan?

Jos he itse sen tekevät, niin silloin se on ok. Jos eletään vain yhteiskunnan pummeina, niin se ei ole ok ja jokaisella veronmaksajalla on oikeus kritisoida. He sen kustantavat.

Ei se kuule niin vaan toimi, että kun mulla ei huvita tehdä töitä ja tienata, niin mä olen kotona ja pökkään lapsia maailmaan, vaikka en yhtäkään lasta pysty itse, omilla rahoillani, elättämään. Kyllä jotain vastuullisuutta pitää ihmisellä olla. Ei tällaiset ihmiset anna elämästä oikeeta kuvaa lapsilleenkaan ja tuloksena on lisää tuilla eläjiä :(

Ja tutkitusti eniten lisääntyvät ne, joilla vähiten on siihen varaa. Kuinkahan kauan Suomi pystyy elättämään yhä kasvavaa syrjäytyneiden joukkoa?

Erilainen saa olla. Mutta omaan piikkiin. Mä en halua maksaa (enkä usko, että kukaan muukaan veronmaksaja haluaa) kenenkään "erilaisia" valintoja. Koko systeemi on uudestettava, jos on varaa valita elämä, missä vaan pökkää lapsia maailmaan ilman minkäänlaisia tuloja.

Mulla on kaksi lasta, kun tähän riittää rahkeet eli voi ne lapsensa myös elättää.
 
  • Tykkää
Reactions: Katylina
[QUOTE="vieras";27438625]Saisi ansiosidonnaista, ja toisekseen jos olisi mahdollisuus saada samoja hommia ja kieltäytyy niistä niin mun mielestä siinä on jotain vialla. Uuden työpaikan voi kyllä hankkia, mutta entisestä ei irtisanouduta tai lähdetä muuten kävelemään jos työnantaja ei anna potkuja, ennenkuin on uusi työpaikka hankittuna. Varsinkin jos on tollainen lauma jo lapsia elätettävänä.

Tässäkin ketjussa moni väittää ettei tuollainen elämäntapa ole keltään pois mutta kun se ON. Ryhmäkoot kasvaa päiväkodeissa, kouluissa isommat luokkakoot, sosiaali- ja terveysmenoista säästetään mm. Tampereella suunnitellaan että ambulanssin tarvitsisi lähteä vasta 15 minuutissa kun nyt lähtöaika on 90sek. Kun ihan kaikkeen ei veroeurot riitä, niin jostain pitäisi säästää. Mun mielestä sopiva säästökohde olisi juuri tällasiet elämäntapatyöttömät.

Lapsilisässäkin voitaisiin siirtyä siihen että summa olisi tasasuuruinen jokaisesta lapsesta. Nykymalli kannustaa ihan liikaa juuri köyhiä lapsiperheitä lisääntymään, vaikka lähtökohdan pitäisi olla se että jokainen ensisijaisesti pyrkii itse palkkatuloillaan elättämään itsensä ja perheensä.[/QUOTE]

Mä kannatan myös tota lapsilisän tasasuuruisuutta, ei se toinen lapsi kuluta yhtään enempää, kuin se ensimmäinenkään, jos on pienellä ikäerolla ja vielä samaa sukupuolta, niin hankintoihinkin menee paljon vähemmän rahaa, kun vaatteet ja tarvikkeet on jo valmiina. Enkä nyt tarkoita sitä, etteikö lapsella olis oikeutta saada jotain uusiakin vaatteita ja tavaroita, mutta se 100€/lapsi/kk riittäis ihan hyvin.
 
  • Tykkää
Reactions: Katylina
tuhlaajatytär
Kyllä minäkin haaveilen heittäytymistä yhteiskunnan oravanpyörästä, mutta en haluaisi sossun rahoja. Mutta moraalisesti mietittynä yhteiskunta ja veronmaksajat varmistavat, että Suomessa on ilmainen koulunkäynti ja terveydenhoito. Haluan kantaa korteni kekoon, jotta näistä palveluista ei tulevaisuudessakaan karsita.
 
Ymmärrän, ettei sterilisaatio välttämättä innosta. Paljon muuta en sitten ymmärräkään...

- Rahasta on tiukkaa, mutta töihin ei viitsitä mennä. Vaimokin vain toteaa, ettei ole pakko.
- Ei jaksaisi olla vuodesta toiseen raskaana, mutta mitään ehkäisyäkään ei sitten voi käyttää. Mikähän logiikka tässä piilee?
- Pesukoneeseen saadaan vain osa tarvittavasta summasta, mutta silti ei peruspesukone kelpaa vaan on ostettava joku helvetin hieno höyrytoiminnoilla (ja millä lie?) varustettu pesukone.

Ja siis kun tällä naisella on kerran nyt asiat paremmin ja ollut kenties jo vuosikausia, niin onkohan ollenkaan yrittänyt saada esikoispoikaansa takaisin? :O
 
Iskä88
Mä ihmettelen näitä kommentteja, en voi myöskään olla imettelemättä sitä ohjelmaa. Eihän se nimi ole keneltäkään pois paitsi siltä lapselta siinä kohtaa kun häntä aletaan kiusaamaan koulussa "erikoisen" nimen takia. Onhan se hienoa että ihmiset toteuttaa itseään, mutta ehkä lapsen nimi ei ole oikea asia siihen. Ja eihän se ole aina yhtä juhlaa herätä aamuisin töihin, mutta kyllä se kotona toimettomana makaamisen voitaa.
 
Minä katsoin koko jakson, mutta en edes suuresti järkyttynyt, koska olen tiennyt tuollaisia ihmisiä olevan olemassa. Joskaan en ehkä noin suurella lapsimäärällä varustettuna... Tuo, että haluttaisiin kaikki sossusta, ei ole mitenkään uutta minulle, itselläni on kaveriporukassa ollut juuri tuollaisia ihmisiä. Kyllähän tuon näki, että pesukone tulee ihan tarpeeseen, mutta kyllä minä itsekin kyseenalaistan vähän sitä, minkälaisen koneen he itse lopulta hankkivat. iPhoneja saanee nykyisin suht edullisina kytkyinä, joten tuotakaan puhelinta ei varmaan oltu vielä edes maksettu.

Eniten huolestutti se, ettei vanhemmilla ollut mitään halua hillitä lasten määrää. Vähän samanlaista kuin niillä ihmisillä, jotka ottavat aina uuden koiran, kun edellinen on ohittanut pentuiän, "koska pennut on vaan niin söpöjä". Kun on noin monta lasta, ei aikuisille vaan jää tarpeeksi aikaa osoittaa huomiota jokaiselle erikseen ja itseäni pelottaa valtavasti, minkälainen tuosta katraasta tulee, kun lapset saavuttavat kaikki teini-iän lähes samaan aikaan.

Ja kyllä kaupassa käydessä pitäisi perheellä olla ihan eri keinot hallita laumaansa kuin huutamalla paikallaan "älä koske niihin", "ei saa juosta" jne. Kyllä ne lapset vaatii ihan muunkinlaisia kontakteja järjestymiseen. Tuollainen kauppareissu olisi ainakin oma kauhukuva.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27438488]No, itse en tuollaista elämää halua, siksi valintani on toiset.

Mutta tämä perhe on päättänyt elää näin. Mitä sitten? Ei ne lapsetkaan siellä huonosti voineet, ihan tyytyväisiä iloisia ihmisiä oli koko sakki. Jos siellä olisi näkynyt selkeitä laiminlyöntejä lasten osalta, olisin huolissani, mutta ei.
Tämä on hauska ilmiö. Ollaan suvaitsevaisia, hyväksytään erilaisuus mutta kun joku elää toisella tapaa, kukaan ei kuitenkaan ymmärrä, kukaan ei voi käsittää koska ITSE en ikinä tehtäisi niin :)[/QUOTE]

Mistäs ne rahat tulee, joilla noita tukia maksellaan? AIVAN, veronmaksajilta! Olisko silloin vähintäänkin oletettavaa, että työtä tekeviä veronmaksajia ihan vaan vähän vituttaa jos jonkun elämäntapa on elää niillä väliaikaisiksi hätäavuiksi tarkoitetuilla tuilla? Ei ne rahat tyhjästä ilmesty, ja ovat aina jostain muusta pois.
 
  • Tykkää
Reactions: Katylina
"viima"
me eletään vaatimatonta elämää, kulutetaan vähän, käydään töissä vain niin paljon kuin on pakko yms. mut tää kaikki tehdään omilla rahoilla tai kun mies opiskeli niin oli tehnyt sitä ennen sen 10vuotta töitä jolloin sain tuen siihen.itse olen nostanut aikoinaan opintotukea. sen jälkeen en mitään. mun vuositulot on olleet jotain 7000€ ja niillä pärjään hyvin. nyt taas osa-aika duunis et jos ja kun saadaan toinen lapsi niin voin jäädä kotiin leppoisin mielin.

meidän perhe pärjää hyvin miehen palkalla ja kotihoidontuella. mun mielest ihminen on oikeutettu tiettyihin tukiin, myös työttömyystukeen kuhan se ei ole loputon, myös toimeentulotukeen jos se on kans väliaikaista. mut tommonen ei mua huvita asenne nyppii todella paljon!

eli elämäntapa on ok kun sen tekee omilla rahoillaan. mut loisiminen on perseestä!
 
"vieras"
Ei varsinaisesti pahaa sanottavaa. Ihan mukavan tuntusia ihmisiä. Välittävät toisistaan, lapsistaan ja pitävät hyvää huolta. Koti oli siisti ja lapset hyvinvoivan näkösiä ja onnellisen olosia. Tukiverkostoakin löytyi. Siinä kai tärkeimmät. Nuoriahan he vielä ovat. Mieli ehtii varmasti muuttua ja töihin menemään, koulutuksen hankkimaan yms.
Tässä TV-ohjelmassa ei varmaan ihan koko tilanne aukea ja on haluttu kärjistää asioita. Mieshän sanoi vaan ettei tiettyjä hommia halua enään tehdä. Ehkä etsii paremmin itselleen ja elämäntilanteeseen sopivampaa työtä. Vaimo taas sanoi että hyvä kun on nyt kotona auttamassa ja ettei ole tekemässä 12 tuntisia päiviä töissä.
 
marr
Mulle ei tullu niin kauheeta vitutusta tuosta ohjelmasta kuin etukäteen ajattelin. Mielestäni ohjelma oli ihan ok, toki muutama asia juolahti mieleeni.
Äiti ammatiton, millä meinaa elää lasten kasvettua, onko motivaatiota opiskella? Jos mies on noin haluton työn tekoon niin eipä kauheesti oo hurraamista. Mieleeni tuli että nämä perheet on just niitä väliin putoajia, ei koulutusta ja ei juurikaan halua tehdä töitäkään. Minkälaisia lapsia tällaisista perheistä kasvaa kun ei ole mitään esimerkkiä kun koko sakki kotona.
Virheitä me jokainen teemme ja ohjelma oli mielenkiintoinen, eihän siinä ois mitään järkeä tai mielenkiintoa et seurataan joka jakossa perheitä jossa on korkeasti koulutetut vanhemmat, kaks lasta, omakotitalo ja farmari.
 
muitakin on
vaikka meillä ei raha puussa kasva niin EHKÄISYYn laitettiin yhen kk lapsilisät vaan sen takia ettei tuu raskaaksi ja jää kotiin "vangiksi". Vaikka se karkin syöminen paperit päällä on ankeaa mutta joskus on ajateltavaa muitakin kuin itseään! ;)

töihin ei haluta mennä nii kaipa siinä jokin ongelma tässä yhteiskunnassa muodostuu. Jos haluaa laatua rahalla nii kaipa sen eteen on tehtävä töitä eikä odottaa että kaikki tulee kuin "manulle illallinen". Ehkä se siitä...
 
"vieras"
Käsitinkö mä oikein, että oli varaa ostaa se iPhone, mutta ei kierukkaa?

Mä en ohjelmaa nähnyt, kun en asu Suomessa. Näkeekö tuota netistä - edes myöhemmin?
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä