Erilainen kammo liittyen synnytykseen

• Viestiketjun aloittaja RouvaHuldaHuoleton
  • Ensimmäinen viesti
Siis järkyttävää!!!!! :eek: :eek: :eek:
Ei mullakaan asiat hyvin menny mutta en mä ihan noin karkeeta palvelua saanu. Kerro tosta neuvolassa ja puhu asiasta. Jos sais sitä joteski purettua!!! Ja hei kaverit kans sairaalaan sua katsoon ettet oo yksin :wave: :hug:

Mulla oli järkky synnytys enkä voinu myöskään nousta sängystä pariin päivään, en voinut edes istua, en nojata käteen en mitään. Pyörtyminen oli lähellä jos edes nojasin käteeni maatessa. Kukaan ei ohjannut missään paitti vauvan hoidossa(sit ku myöhemmin aloin seisoon ja käveleen).
Ei kerrottu mitä tarkoittaa et oon esim seiskan ykkönen :eek: ja kun hoitaja kysyi vaikkapa oletko seiskan ykkönen, olin että hä???(siis seiska huone ka eka peti).
Ei kerrottu ruokailusta mitään ym. Olin nälissäni lähes 19h synnytyksen jälkeen. Makasin sängyssä ja odotin et ruoka tuodaan mulle. Meinas mennä ohi kun ei hoitajat muistanu et oon passattavassa kunnossa. Päivätee meni ohi(ja nälkä oli) kun ei kukaan kertonu et se pitääki hakee ite käytävän päästä(eri paikasta mistä ruoka) ja kun enhän voinut kävellä..... jne...........
Mutta silloin olikin Tampereen TAYS:ssa synnytysennätys juuri, ja siitä oli jopa lehdissä, joten ymmärrän ettei kukaa ehtiny mitään.

Mulla jäi kans vähän paha mieli synnäristä..en tosin ollut saman sairaalan asiakkaana.
Imetyshommat meni päin mäntyä, yksi ainoa kätilö oli halukas asiassa opastamaan ja aina kun tahdoin vauvalle korviketta se tuntui olevan aivan hirveän vaikeaa hoitajille--vaikka kaikki näkivät ettei maito mulla ole vielä noussut!! Olenkin jo päättänyt että jos meille vielä toinen lapsi suodaan, vien aivan varmasti sairaalaan omat korvikkeet ja tuttipullot mukanani, jos ei imetys onnistu sittenkään niin saanpahan vauvalleni ruokaa sitten ilman hoitajien paheksuntaa.
Käyttäydyttiin niinkuin olisi minun oma vikani ettei maitoa tullut :( Monet kätilöt käyttäytyivät täysin ammattitaidottomasti ja möläyttelivät mitä sylki suuhun toi, jouduin olemaan vielä 5 päivää osastolla jossa en voinut nukkuakaan kun ahdisti ja aloin saamaan jotain paniikki-oireitakin siellä vaikka en ole ollut kyllä sellaseen taipuvainen. Sitten ne kyseli että onkohan mulla ollu mahdollisesti masennusta joskus kun olen niin hajalla siellä. Kun sanoin että kaikki on aivan loistavasti jos vaan päästätte mut kotiin täältä, niin tuli vaan sellasta alentuvaa hymistelyä takas. oli maailman mahtavin fiilis päästä kotiin sitte vihdoin viimein, se oli yks elämäni onnellisimmista päivistä! :flower:

mulla kans
Mulla on kanssa kamala kokemus synnyttäneiden osastolta. Niin kamala pelko jäi, että meinasi uusi lapsi jäädä tulematta ja sain tässä uudessa raskaudessa lähetteen pelkopolille. Pääsen nyt keskusteleen osaston hoitajan kanssa asiasta. Aion kyllä nostaa kissan pöydälle. Tää siis taysissa.

RouvaHuldaHuoleton
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.11.2006 klo 22:39 FANG-ANN-75 kirjoitti:
Ei mullakaan asiat hyvin menny mutta en mä ihan noin karkeeta palvelua saanu. Kerro tosta neuvolassa ja puhu asiasta. Jos sais sitä joteski purettua!!! Ja hei kaverit kans sairaalaan sua katsoon ettet oo yksin :wave: :hug:

Mulla oli järkky synnytys enkä voinu myöskään nousta sängystä pariin päivään, en voinut edes istua, en nojata käteen en mitään. Pyörtyminen oli lähellä jos edes nojasin käteeni maatessa. Kukaan ei ohjannut missään paitti vauvan hoidossa(sit ku myöhemmin aloin seisoon ja käveleen).
Ei kerrottu mitä tarkoittaa et oon esim seiskan ykkönen :eek: ja kun hoitaja kysyi vaikkapa oletko seiskan ykkönen, olin että hä???(siis seiska huone ka eka peti).
Ei kerrottu ruokailusta mitään ym. Olin nälissäni lähes 19h synnytyksen jälkeen. Makasin sängyssä ja odotin et ruoka tuodaan mulle. Meinas mennä ohi kun ei hoitajat muistanu et oon passattavassa kunnossa. Päivätee meni ohi(ja nälkä oli) kun ei kukaan kertonu et se pitääki hakee ite käytävän päästä(eri paikasta mistä ruoka) ja kun enhän voinut kävellä..... jne...........
Mutta silloin olikin Tampereen TAYS:ssa synnytysennätys juuri, ja siitä oli jopa lehdissä, joten ymmärrän ettei kukaa ehtiny mitään.
Koksiin ei saa kavereita tulla, tai siis saa mutta ei sinne osastolle vaan sitten pitää heidän kanssaan möllöttää epämukavassa aulassa osaston ulkopuolella. Sinne ei edes vierailuaikaan saa tulla muita kuin lapsen isovanhemmat! Et aika yksin siellä on jos ei jaksa siellä kolkossa aulassa kavereiden kanssa istua kovilla nahkapenkeillä :/

Tuo Koksin vierailupolitiikka on todellakin ihan älytön. Että vain isovanhemmat saa tulla huoneeseen. Meillä on vain yhdet isovanhemmat ja silloinkin vain yhtenä päivänä pääsi (ulkomailla asuva!) mummo käymään ja sekin vielä illalla ei-vierailuaikaan isän kanssa. Sanoin, että tulkaa vaan tänne huoneeseen suoraan, olin yksin huoneessa ja vierailun aikana eräs hoitaja kävi huoneessa ja eipä tuo mummoa poiskaan ajanut! Seuraavana päivänä olin huoneessa yhä ihan yksin ja vierailuaikaan oli tulossa käymään mieheni veli vaimonsa kanssa ja sanoin taas, että kävelkää vaan tänne huoneeseen ja niinpä he kävivät siinä vierailulla. Tätä itseasiassa kysyin jo kätilöltä joka sanoi että eiköhän se onnistu, pieni poikkeus, samoin osastolle mennessäni eräältä hoitajalta joka myös sanoi että ok, sitten lähempänä erehdyin vielä varmistamaan yhdeltä hoitajalta (hän oli se muutoinkin ilkeä) joka oli niin virkaintoinen että EI. Säännöillä on toki syynsä, mutta järjenkäyttökin lienee sallittua ja jousto tilanteen tullen, kun tilanne on sellainen ettei siitä kellekään mitään haittaa ole.

Paljon järkevämpi olisi rajoitus vaikka siten, että neljä ihmistä saa käydä huoneessa. Kaikilla kun ei ole niitä isovanhempia ja sen sijaan joku ihminen joka ei välttämättä ole edes verisukua, voi olla hyvinkin läheinen.<br><br>

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.11.2006 klo 13:39 Emilyn kirjoitti:
Tuo Koksin vierailupolitiikka on todellakin ihan älytön. Että vain isovanhemmat saa tulla huoneeseen. Meillä on vain yhdet isovanhemmat ja silloinkin vain yhtenä päivänä pääsi (ulkomailla asuva!) mummo käymään ja sekin vielä illalla ei-vierailuaikaan isän kanssa. Sanoin, että tulkaa vaan tänne huoneeseen suoraan, olin yksin huoneessa ja vierailun aikana eräs hoitaja kävi huoneessa ja eipä tuo mummoa poiskaan ajanut! Seuraavana päivänä olin huoneessa yhä ihan yksin ja vierailuaikaan oli tulossa käymään mieheni veli vaimonsa kanssa ja sanoin taas, että kävelkää vaan tänne huoneeseen ja niinpä he kävivät siinä vierailulla. Tätä itseasiassa kysyin jo kätilöltä joka sanoi että eiköhän se onnistu, pieni poikkeus, samoin osastolle mennessäni eräältä hoitajalta joka myös sanoi että ok, sitten lähempänä erehdyin vielä varmistamaan yhdeltä hoitajalta (hän oli se muutoinkin ilkeä) joka oli niin virkaintoinen että EI. Säännöillä on toki syynsä, mutta järjenkäyttökin lienee sallittua ja jousto tilanteen tullen, kun tilanne on sellainen ettei siitä kellekään mitään haittaa ole.

Paljon järkevämpi olisi rajoitus vaikka siten, että neljä ihmistä saa käydä huoneessa. Kaikilla kun ei ole niitä isovanhempia ja sen sijaan joku ihminen joka ei välttämättä ole edes verisukua, voi olla hyvinkin läheinen.
Säännöthän on juuri siksi tehty et niissä huoneissa on rampannu väkeä ihan hirveesti vierailuaikaan että vierailuajan ulkopuolella. Muut äidit ei ole saanu olla rauhassa. Minusta ainaki säännöt on selvät ja niistä pidetään kiinni,eikä poikkeuksia niiden kohdalla joille ei ole tulossa vauvan isovanhempia käymään!!! \|O \|O \|O

Mulla sattu olemaan huonekaverina kaks Jugoslavialaista äitiä.. ja he eivät tietenkään puhuneet yhtään suomea.. Kun vierailu aika koitti.. vieraita saattoi olla huoneessa lähemmäs 15 ku heidän kulttuurissaan ilmeisesti tapana, että koko suku saa tulla katsomaan vauvaa ja äitiä :eek:
Tunsin olevani ihan yksin, koska kotiimme matkaa 150km eikä mieskään päässyt katsomaan ku muutaman kerran (työnsä vuoksi )..
Mulla suoraan sanoen ärsytti ku ne kakarat roikku siinä väliverhossa kiinni ja meteli aivan kauhea.. :eek:
Toivottavasti tällä kertaa ei satu maahanmuuttajia samaan huoneeseen... :/

Rouvahuldahuoleton
No mulle on myös aivan sama ketä ne huonekaverin vieraat olisivat, siis että onko 2xmummo ja 2xpappa= 4henkilöä, vai sitten 4x ei-verisukulainen. En itsekään kestäisi sitä hulinaa ja kokoajan (jos siis vieraita lappaisi koko suku ja rapiat päälle), vierailuajat siis on minusta ok. Mutta myös minä kuulun niihin, joilla mummut ja vaarit pääsivät paikalle max 1 kerran ja kun olisin kuitenkin seuraakin vähän kaipaillut. Ymmärrän siis mistä vierailujen rajoitukset johtuvat, mutta sääliksi käy esim kaveriani, joka synnytti yksin (ei miestä eikä miehen sukua) ja vanhemmat ulkomailla. Eli vieraita sitten ei saanut ollenkaan huoneeseensa tuoda :/

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.11.2006 klo 12:24 RouvaHuldaHuoleton kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.11.2006 klo 22:39 FANG-ANN-75 kirjoitti:

Koksiin ei saa kavereita tulla, tai siis saa mutta ei sinne osastolle vaan sitten pitää heidän kanssaan möllöttää epämukavassa aulassa osaston ulkopuolella. Sinne ei edes vierailuaikaan saa tulla muita kuin lapsen isovanhemmat! Et aika yksin siellä on jos ei jaksa siellä kolkossa aulassa kavereiden kanssa istua kovilla nahkapenkeillä :/
Juu no ei TAYS:kään sais tulla kuin perhe mutta mulle tuli serkut, ystäviä, perhettä, vauvan isovanhemmat, tutun tutut :D jne....
Itsekkin olen aina käynyt katsomassa esim kavereiden vauvat eikä kukaan ole sanonut mitään.
Toki ihan fiksua vaikkapa mennä sit vierailusaliin. TAYS:ssä se on olohuoneen tyylinen missä televisio, sohvia, leluja ym. Mutta pojasta olin niin huonona etten kävellyt ihan pariin päivään joten olipa vieraiden pakkokin tulla sinne pedin ääreen.

äippä85
Mielenkiintoista, ettei teistä joitakin oltaisi millään päästetty pois sairaalasta kuin vasta 3 päivän päästä. Meitä taas oikeastaan "pyydettiin" poistumaan, vaikka itse olin ensisynnyttäjä enkä lastenhoidosta paljoa vielä tiennyt. Alunperin minulle sanottiin, että olen 3 päivää sairaalassa, mutta jo toisena päivänä eräs hoitaja tulikin kysymään, että kuinkas kauan olemme ajatelleet olla osastolla. Vastasin, että eikös se kolme päivää olisi tarkoitus olla...Hän tuumasi sitten aika suoraan vihjaillen siihen, että "voihan täällä ollakin, mutta ruuhkaa kyllä olisi...". Katsoi vielä silmiin siihen malliin, että minusta tuntui, ettei oikein muutakaan vaihtoehtoa ole kuin pakata kamppeet ja lähteä :-D Enpä sitten viitsinyt jäädä viemään paikkoja muilta ja koti-ikäväkin jo vaivasi, niin kotiudumme vajaa 2 vrk synnytyksestä.

Yhteistyössä