erään tytön mielestä me ollaan hirviöitä, kun sai kuukauden kotiarestia ( siis ei saa mennä kuin kouluun ja harkkoihin) ja netin k

  • Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
Millipidetär
Jatkossa tee niin että lähdet tyttöä itse hakemaan kyliltä "itku kurkussa" niin on sen verran noloa ettei toisten myöhästele. Nimim. kokemusta on

Minusta 1kk on aivan liian pitkä aika.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Satunnainen vierailija:
Rangaistus on melko kohtuuton. Tuntuu olevan muotia, että osa vanhemmista lätkii mielivaltaisia rangaistuksia ja käyttäytyy muutenkin diktaattorimaisesti jälkikasvuaan kohtaan, ja kovaan ääneen sitten mesoaa että tämä on sitä Rajoja ja Rakkautta ja eivätkös he olekin Hyviä Vanhempia, ainakin parempia entä muut? Myös lasten fyysistä kurittamista aikoinaan perusteltiin samoin, ihan rakkaudesta tässä vyöllä hakataan, eihän se mitään tuu jos ei oo rajoja...

Rajat on ihan pop, mutta kuukauden nettikielto mielestäni kohtuuton. Ei tunnissa välttämättä edes ehdi tehdä läksyjä joihin tarvitsee konetta. Samoin se, ettei esim. kirjastossa saa käydä - huh!
Tässä kuitenkin selvisi, että kyse ei ollutkaan kuukauden eristyksestä. Kavereille saa soitella, harrastuksissa saa käydä ja kavereita saa käydä kyläilemässä.

 
Vierastelee
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
kun siellä perhekodissa NIMENOMAAN sanottiiin wttä viikonloppuna VIIMEISTÄÄN klo 21 kotiin, arkenakin 19,30.
Tosin meillä judoharkat loppuu vasta klo 20,joten väkisinkin arkena menee pidempään
Siellä perhekodissa on varmaan myös nuoria, joilla vähän enemmänkin ongelmia, kuin että ois kavereiden seura kiinnostanut vielä kotiintuloaikaa pidempään...

"Huostaan otetuille tai avohuollon tukitoimin sijoitetuille nuorille" lukee muutaman etusivulla. Eli heillä varmaan siksi tiukat säännöt/kotiintuloajat...

 
vieras
mä sain teininä kerran koko helvetin kesän arestia, kun myöhästyin tunnin kotiintuloajasta. Eikä ollut kyseessä iltamyöhä, vaan myöhästyin lounaalta. mun nukkumaan menoaika oli puoli 8 16v asti. kotiintuloaika kello 18. ei maksullisia harrastuksia. sain selkääni mm. siitä, että menin väliin kun mun isoäitini "kuritti" koiraansa kävelykepillä. ja siitä kun otin oman synttärikakkuni päältä koristeen ja söin sen. sain selkääni siitäkin, jos koenumerot oli alle 9. ja niin edelleen. että älkää puhuko tiukoista rajoista yhtään mitään. mä voisin jatkaa tota listaa loputtomiin.

mä en nykypäivänä ole perheeni kanssa missään tekemisissä märäntyköön vaikka helvetissä koko sakki. mun perheeni lähelle ei ole mitään asiaa yhdelläkään siitä paskasakista.

joku kk nettikielto on nyt yks hailee. tyttö tuskin vuoden päästäkään muistelee pahalla.
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja Satunnainen vierailija:
Rajat on ihan pop, mutta kuukauden nettikielto mielestäni kohtuuton. Ei tunnissa välttämättä edes ehdi tehdä läksyjä joihin tarvitsee konetta. Samoin se, ettei esim. kirjastossa saa käydä - huh!
minä käsitin kyllä, että nettiä sai käyttää tunnin päivässä + lisäksi käyttää sitä tarvittaessa koulutehtäviin.

ja jos on noin, kuten itse ymmärsin, niin en koe tuollaista edes rangaistuksena. tuon ikäisen ei muutenkaan netissä tarvitsisi kauempaa roikkua päivän aikana..
no konehan saa olla päälä, mutta sinne netiin ei pääse aj ne chättisivustot ym o kokoanaan lukittu.
siis koneellahan saa pelailla pelejä kirjoitelle esseitä ym tehtäviä, mutta eipä taida yläasteellakaan JOKA päivä ehtäviä tulla joita pitäis tehdä neti kautta
siis saako käyttää päivittäin nettiä tunnin ja lisäksi koulutehtäviin VAI ainoastaan koulutehtäviä varten max tunnin päivässä nettiä?
 
mie vaan
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja Satunnainen vierailija:
Rajat on ihan pop, mutta kuukauden nettikielto mielestäni kohtuuton. Ei tunnissa välttämättä edes ehdi tehdä läksyjä joihin tarvitsee konetta. Samoin se, ettei esim. kirjastossa saa käydä - huh!
minä käsitin kyllä, että nettiä sai käyttää tunnin päivässä + lisäksi käyttää sitä tarvittaessa koulutehtäviin.

ja jos on noin, kuten itse ymmärsin, niin en koe tuollaista edes rangaistuksena. tuon ikäisen ei muutenkaan netissä tarvitsisi kauempaa roikkua päivän aikana..
no konehan saa olla päälä, mutta sinne netiin ei pääse aj ne chättisivustot ym o kokoanaan lukittu.
siis koneellahan saa pelailla pelejä kirjoitelle esseitä ym tehtäviä, mutta eipä taida yläasteellakaan JOKA päivä ehtäviä tulla joita pitäis tehdä neti kautta
Mun 15 veelle on tainnu tulla pari kolme kertaa ysillä tehtäviä koulusta, jotka on tarvinu tehdä tietsikalla.
Ihan sopivalta rangaistukselta tuntuu muutenkin.
 
vieras
Siis perhekodista neuvoja?
Ei ole tullut mieleenkään kysellä sieltä neuvoja, oisko perheneuvola parempi paikka?
Eiköhän perhekotien asukkaatkin ole vähän haastavempia`?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:
Monet pitää rangaistusta tiukkana. Mitä rangastuksia nuorille sitten saa antaa ettei tule traumoja??? Aika lepsu rangaistus, kun saa käydä harrastuksessa ja kaverit saa kyläillä.
Ekan viestin perusteella kuulosti rankalle, ei enää.

Saa kyläillä, kaverit saa kyläillä, nettiä saa käyttää. Ei ole tiukka rangaistus
 
linnea
Täytyy sanoa, että en enää yhtään ihmettele miksi lapset ja nuoret voivat huonosti kun kotiolot ovat tommoiset. Aikuistuttuaan tuollaiset julmassa diktatuurissa kasvatetut lapset tulevat vihaamaan ja halveksimaan vanhempiaan.

15-vuotiaan tulisi jo melko vapaasti saada päättää menemisisistään ja tulemisistaan. Sääntöjä tietysti pitää olla kuten, että pyrkisi ilmoittamaan jos tulee kotiin kertomaansa myöhemmin. Mitään rangaistusta myöhästymisestä ei tulisi antaa, vaan asioista ja säännöistä pitäisi keskustella. Kodin ei pitäisi olla vankila, vaan turvapaikka josta löytyy tukea ja rakastavia ihmisiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Valehtelusta ja yhdestä myöhästymisestä kuukauden kotiaresti/nettikielto tuntuu minustakin aika pitkältä. Mä olisin antanut viikon tai kaksi.
viikko varmaan meillä eka kerralla ja toistuvasta toinen lisää. Meillä kyllä tenavat on todenneet että kotiarestia tehokkaampi on takavarikoida kännykkä tietokoneen lisäksi niin on sosiaalinen elämä siten rajoitettu ja se on aika kova rangaistus.
 
vieras
Et edelleenkään Rollo vastannu kysymykseen, onko kotiintuloajoista ja muista säännöistä keskusteltu lasten kanssa jne...tuskin on...
Mitäs jos tyttös menis kihloihin poikaystävänsä kanssa, todellako kieltäisit sen?? Saisko siitä arestia? Soittasitko perhekotiin, miten heidän mielestään tilanteessa täytyisi toimia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
siis onko teillä jokin asiakassuhde sinne perhekotiin kun soitit niille?
ei ole googlattiin vaan perhekoti ja soitetii sinne. ihan asialinen oli tää nainen siellä puhelimessa.
en minä omien lasteni sääntöjä rinnastaisi perhekodin sääntöihin. Perhokodissahan ollaan ongelmien vuoksi ja silloin säännöt ja rajat on eri kuin ihan vaan omassa kodissa omien vanhempien kanssa
 
å
Alkuperäinen kirjoittaja linnea:
Täytyy sanoa, että en enää yhtään ihmettele miksi lapset ja nuoret voivat huonosti kun kotiolot ovat tommoiset. Aikuistuttuaan tuollaiset julmassa diktatuurissa kasvatetut lapset tulevat vihaamaan ja halveksimaan vanhempiaan.

15-vuotiaan tulisi jo melko vapaasti saada päättää menemisisistään ja tulemisistaan. Sääntöjä tietysti pitää olla kuten, että pyrkisi ilmoittamaan jos tulee kotiin kertomaansa myöhemmin. Mitään rangaistusta myöhästymisestä ei tulisi antaa, vaan asioista ja säännöistä pitäisi keskustella. Kodin ei pitäisi olla vankila, vaan turvapaikka josta löytyy tukea ja rakastavia ihmisiä.

Onnee vaan sulle jos oot tota mieltä. Huh huh!

 
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
siis onko teillä jokin asiakassuhde sinne perhekotiin kun soitit niille?
ei ole googlattiin vaan perhekoti ja soitetii sinne. ihan asialinen oli tää nainen siellä puhelimessa.
en minä omien lasteni sääntöjä rinnastaisi perhekodin sääntöihin. Perhokodissahan ollaan ongelmien vuoksi ja silloin säännöt ja rajat on eri kuin ihan vaan omassa kodissa omien vanhempien kanssa
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja linnea:
Täytyy sanoa, että en enää yhtään ihmettele miksi lapset ja nuoret voivat huonosti kun kotiolot ovat tommoiset. Aikuistuttuaan tuollaiset julmassa diktatuurissa kasvatetut lapset tulevat vihaamaan ja halveksimaan vanhempiaan.

15-vuotiaan tulisi jo melko vapaasti saada päättää menemisisistään ja tulemisistaan. Sääntöjä tietysti pitää olla kuten, että pyrkisi ilmoittamaan jos tulee kotiin kertomaansa myöhemmin. Mitään rangaistusta myöhästymisestä ei tulisi antaa, vaan asioista ja säännöistä pitäisi keskustella. Kodin ei pitäisi olla vankila, vaan turvapaikka josta löytyy tukea ja rakastavia ihmisiä.
olen kauhulla lukenut ko ap:n kirjoituksia, syvä myötätunto heidän lapsilleen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja MolliMelooni:
:kieh: Tästä huomaa, että on nykyaikana hieman rajat ja rangaistukset hukassa. Pitääkö joltakulta lähteä henki ennenkuin saa murrosikäisen arestiin laittaa?

Viikko tai kaksi ei tunnu missään nuoren elämässä, jos kuitenkin harkoissa ja koulussa pääsee käymään, pari viikonloppua nyt lusii kotosalla ihan helposti. Kuukaudessa saattaa jo enkä huomata, että ne tietyt etuoikeudet on ihan mukava lisä elämässä ja saattaa ymmärtää oman käytöksen yhteyden ansaittuihin mukavuuksiin.
Mä itse mietin, miten tehokas loppujen lopuksi on kuukauden rangaistus, jossa loppujen lopuksi on varsin vähän mitään rangaistusta. Ap tietysti tuntee itse tyttönsä paremmin.
Vähän?
Tytölle netti on tärkeä, aamulla ensimmäisenä avaa koneen ja menee facebookiin, kyllä tää o hänelle iso rangaistus. tetsikalle päsee vain TUNNIKSI ja vain koulutehtäviä tekemään
millöä kontrolloit että vain koulutehtäviä tekee
 
vieras
minusta on hyvä rangaistus.oppii luultavasti noudattamaan sääntöjä.15v on lapsi vielä ja ei kuulu luuhata kaupungilla ja kun kerran siihen liittyy muutakin.
minä kyllä ihmettelen miten lepsuja kaikki on,saa tehdä sitä ja tätä,vain viikko ja netissä saa luuhata.
sitten ihmetellään kun lapsi pompottaa vanhempia miten sattuu,kun ei ole kuria.
 
Alkuperäinen kirjoittaja linnea:
Täytyy sanoa, että en enää yhtään ihmettele miksi lapset ja nuoret voivat huonosti kun kotiolot ovat tommoiset. Aikuistuttuaan tuollaiset julmassa diktatuurissa kasvatetut lapset tulevat vihaamaan ja halveksimaan vanhempiaan.

15-vuotiaan tulisi jo melko vapaasti saada päättää menemisisistään ja tulemisistaan. Sääntöjä tietysti pitää olla kuten, että pyrkisi ilmoittamaan jos tulee kotiin kertomaansa myöhemmin. Mitään rangaistusta myöhästymisestä ei tulisi antaa, vaan asioista ja säännöistä pitäisi keskustella. Kodin ei pitäisi olla vankila, vaan turvapaikka josta löytyy tukea ja rakastavia ihmisiä.
Kyllä lasten ja nuorten pahoinvointiin taitaa ennemminkin syy löytyä juurikin siitä, että niitä rajoja eivät millään osaa vanhemmat asettaa. Sinun esimerkilläsi saadaan kyllä lapset voimaan pahoin kun ei yhtään välitetä siitä, milloin lapsi tulee kotiin eikä mitään seuraamuksia sääntörikkomuksista ole.
 
Kippuravarvas
Minusta pitkät arestit ei ole järkeviä. Itse vietin vissiin koko kasi luokan arestissa eikä auttanut. Sitten kai vanhemmat ei enään jaksaneet kiristellä niistä kotiin tuloista.
 
vieras
Minusta kuukausi on liian pitkä aika. Miten käy, kun tyttö joskus tulee kotiin humalassa, kaula fritsuja täynnä ja henki tupakalle haisten, lusitaanko silloin vuosi?
Teillä on rajat lapsilla, se on hyvä, mutta rajanne kuulostavat kamalan tiukoilta ja ne ovat omiaan aiheuttamaan kapinahenkeä murrosikäisissä. Antakaa 15-vuotiaalle tyttärellenne jatkossa hieman enemmän vapautta ja vastuuta, sekä yksityisyyttä, ehkei hän enää koe tarvetta kapinoida.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:
Monet pitää rangaistusta tiukkana. Mitä rangastuksia nuorille sitten saa antaa ettei tule traumoja??? Aika lepsu rangaistus, kun saa käydä harrastuksessa ja kaverit saa kyläillä.
Mä muutin käsitykseni ap:n rangaistuksen tiukkuudesta, kun selvisi, että kaveritkin saavat käydä kyläilemässä ja kännykällä voi pitää yhteyttä. Ensilukemalta kun ajattelin, että kotiaresti olisi koulunkäyntiä ja harrastuksia lukuunottamatta ehdoton.

Mulla nuorille annetuissa rangastuksissa on pätenyt kolme sääntöä: lyhyt, tuntuva ja mun pitää pystyä valvomaan rangaistuksen toteutumista. Työssäkäyvänä kotiaresti olisi ollut huono, koska enhän mä voisi valvoa sitä, mihin teini koulun jälkeen hilpasee. Olen myös pyrkinyt siihen, että rangaistus ei olisi vain rangaistus vaan nuoren pitää myös tavalla tai toisella korvata tekemisillään muille aiheuttamansa harmi tai mielipaha. Jos rangaistuksen tarve on syntynyt lasteni keskinäisistä nahinoista, vääryyttä kokenut on saanut ehdottaa sanktiota. Esim kuopus on jokusen kerran imuroinut ja pessyt lattiat isosiskonsa huoneesta. Ja esikoinen taas joutunut mm kuulustelemaan pikkuveljeltään ruotsin sanoja ja neuvomaan fysiikassa. Mä olen antanut sanktiona mm ulkovarastojen siivouksen, koiran lenkitysvastuun viikoksi jne. Meillä annetut sanktiot ovat olleet siis jotain sellaista, mistä on hyötyä vahinkoa kärsineelle ja siten aiheutettu harmi ja mielipaha on voitu hyvittää.

Jokaisessa perheessä on varmaan omat konstinsa ja toisessa perheessä toimiva systeemi ei tepsi toisessa. Mun ei ole tarvinnut jaella rangaistuksia kovin usein ja lapseni ovat tajunneet, että jos kotona on vastassa huolesta suunniltaan oleva, silmät itkun turvottamina olohuoneessa koko yön valvonut äiti, niin sen mielipahan korvaaminen ei onnistukaan enää parilla koiranpissityksellä. Lapseni ovat myös tajunneet, että ei meillä niitä sääntöjä ole sen vuoksi, että musta olisi jotenkin erityisen kivaa sanella sääntöjä. Meillä nuoriso oilmoittaa,missä menevät. Ja jos myöhästyvät bussista, niin laittavat tekstarin tai soittavat. Mutta niin teen minäkin. Ei mullakaan ole tässä perheessä oikeutta tuosta noin vaan kadota jonnekin, sillä myös mun lapseni olisivat huolissaan minusta, jos mua ei kuuluisi oletettuun aikaan kotiin enkä mitään ilmottaisi.
 
pehmomutsi
Jos lapsi valehteli syyn, pitäisi hälytyskellojen soida lujaa. Toivon kädet kyynärpäitä myöden ristissä, ettei oma lapseni koskaan kokisi, että minulle tai isälleen tarvii valehdella. Vaikka olisi myöhässä sen takia, että on kännipäissään kaatunut ojaan, niin haluan ja toivon kuulevani totuuden. Minusta tuo valehtelu kertoo pelon ilmapiiristä, ei rajoista ja rakkaudesta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja linnea:
Täytyy sanoa, että en enää yhtään ihmettele miksi lapset ja nuoret voivat huonosti kun kotiolot ovat tommoiset. Aikuistuttuaan tuollaiset julmassa diktatuurissa kasvatetut lapset tulevat vihaamaan ja halveksimaan vanhempiaan.

15-vuotiaan tulisi jo melko vapaasti saada päättää menemisisistään ja tulemisistaan. Sääntöjä tietysti pitää olla kuten, että pyrkisi ilmoittamaan jos tulee kotiin kertomaansa myöhemmin. Mitään rangaistusta myöhästymisestä ei tulisi antaa, vaan asioista ja säännöistä pitäisi keskustella. Kodin ei pitäisi olla vankila, vaan turvapaikka josta löytyy tukea ja rakastavia ihmisiä.
Aika karua, että olet tätä mieltä. Huh huijakkaa.
 

Yhteistyössä