erään tytön mielestä me ollaan hirviöitä, kun sai kuukauden kotiarestia ( siis ei saa mennä kuin kouluun ja harkkoihin) ja netin k

• Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Sankkuli:
Minkä ikänen lapsi kyseessä? Ja mitä teki?
15v ja valehteli ja myöhästyi sovitusta kotiintuloajasta 2 tuntia. Eikä syynäollut mitään bussin myöhästymistä ym. muten vaanjäi kaverin kanssa kaupungille hengailemaan

Onko myöhästellyt enemmänkin, vai tuliko kk kotiaresti yhdestä myöhästymisestä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No niin. Taas se alkaa. Rollis teki aloituksen ja kansa kiihtyy. Jos tämän olisi tehnyt joku muu, tähän ei näin kärkkäästi olisi reagoitu. Kukaan ei vaatisi tarkkaa selvitystä, kukaan ei kyseenalaistaisi ap:n rangaistusta, eikä kukaan teilaisi näin jyrkästi ja suoraan rangaistuskäytäntöä.

Ihailen edelleen Rollon sietokykyä ja jämäkkyyttää äitinä. Paljon pitää niellä paskaa. Te omahyväiset paskakasat taas kerran lapatte sitä ovista ja ikkunoista. Kyllä te olette hyviä, päteviä ja osaavia.

Epäreiluus ja toisen ikuinen näykkiminen. Teille ne on keinot pönkittää omaa paremmuuttanne. Hävetkää.
Paskat.

Mä tein vastaavanlaisen aloituksen kuukausi sitten ja mut haukuttiin alimpaan maanrakoon. Mä olin hirmuvaltiaspaskalapsenkiduttaja kun annoin viikon kotiarestia.

Eli ei johdu siitä että aloittaja on Rollolainen...kyseessä nyt kuitenkin on kuukausi, eikä edes se viikko joka riitti siihen että mä sain sangollisen paskaa niskaani.

Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Mä olen asunut lastenkodissa ja me saatiin rangaistukseksi viikko vierihoitoa jos lipsuttiin kotiintuloajasta.

Vaikka itsekin pidän ns. kovaa kuria niin kyllä se kuukausi aika pitkältä ajalta kuulostaa.
tässä on takan muutakin kuin se kotiintuloaika.
tää on nyt näin ja sillä siisti.
liian paljon katsottu läpi sormien.

vii
Alkuperäinen kirjoittaja vii:
Alkuperäinen kirjoittaja hmph:
Minusta tuo on liian ankara rangaistus. Viikkokin olisi varmasti ollut ihan tarpeeksi.

Eräs tuttu oli juuri tuollainen diktaattori ja miten kävi? Lapsi teki itsemurhan. :(
tiedätkö, me soitimme erääseen perhekotiin aj kysyimme että onko sopiva rangaistus kyseisestä teosta. Vastasivat että kyllä. RAjat määräävät aikuiset. alaikäisen tekemisistä määrää VANHEMMAT
Mä olin 17v. kun menin kihloihin reilusti vanhemman miehen kanssa. Vanhemmilla ei ollut siihen mitään sanomista.
varmasti on. NIIN KAUAN ku olet alaikäinen vanhemmat ovat vastuussa teoistasi, vaikka asuisit tosiella paikkakunnalla. Siksi esim alaikäisele ei vuokrata sitäa suntoa
Paskat niillä ollut mitään sanomista. Kihloissa olin ja kihloissa pysyin. Siihen ei vanhemmat olisi voineet puuttua ja olisivat sen virheen tehneet niin helvetti olisi ollut irti.

Mä olen tasan samaa mieltä Karuskin kanssa, kuten myös tuon Rollon kertoman perhekodin työntekijän kanssa.
Aina ollaan rutisemassa että liian kova rangasitus ja lässyti lää.

15 vuotias on kakara, ja jos tahallaan valehtelee (ei siis vahingossa myöhästy bussista) ja 'hiukan' lipsuu kotiintuloajoistaan niin appajee, ei muka mitään sais äiteemuori ja isäpappa asian eteen tehdä.

Syy ja seuraus, ei sitä ole koskaan liian myöhäistä oppia.

Mä olin myös 17 vee kun ekan kerran kihloihin menin, silkasta kapinasta. Oli elämäni pahin virhe.
Siitä päivästä lähtien mua lakattiin kohtelemasta lapsena, mutta sainkin havaita että ei tää 'aikuisena' olo aina niin herkkua olekaan.

Ei siihen tosiaan mitään lupia kyselty, vaikka vanhempani aika selväksi asian tekivät, että ei nyt aivan noin varhain pitäisi, eikä välttämättä juuri hänenlaisensa kanssa...
Sain silti tuen ja varauksettoman rakkauden heiltä edelleen, mutta kuten jo sanoin, käytöksen piti ikäänkuin muuttua aikuismaisemmaksi.

Ei vanhemmat tokikaan voi kaikkea estää tai pyörtää, mutta säännöistä pidetään kiinni.

Eikä se viikko ole riittävä aika, varsinkin jos taustalla on jo varoituksen sanoja käytöksestä.

vieras
Mä olen asunut lastenkodissa ja me saatiin rangaistukseksi viikko vierihoitoa jos lipsuttiin kotiintuloajasta.

Vaikka itsekin pidän ns. kovaa kuria niin kyllä se kuukausi aika pitkältä ajalta kuulostaa.
Mutta silti tuntuu kuukausi liian pitkältä ajalta! Jos nyt ei ole ketään tappanut?

Rollolainen
Kohtuuton rangaistus etenkin kun ei saa chättäillä tai muuten seurustella kavereidensa kanssa! Se on niin tärkeää nuorille! Kyllä minunkin silmissä olet hirviö:(
ne kaverit silläo samassa koulussa ja puhelin sillä on käytössä., harkoissa myös näkee kevereitaan.
Eli kyllä likkua saa, mutta kaupungille ei lähdetä hengailemaan nyt lainkaan . Parhaat keverit on samassa koulussa joten varmasti näkevät päivän aikana

vieras
Tässä sen näkee, että kakaroilla ei ole kuria. Se, joka pitää rajat lapsellaan, onkin hullu ja niuho. Kätevää. Kullannupuillehan pitää antaa periksi ja löysäillä, että kaveruus säilyy, eikös. Ei saa sanoa, että nyt kuule Pirkko-Lotta piisaa. Sinä istut kotona kuukauden ja hyvällä tsägällä ensi kuussa saat taas siimaa. Jos ansaitset sen.

Ei ihme, että opettajat on tiukoilla. Kotikasvatus on ihan perseestä nykyisin. Ei uskalleta olla aikuisia, ei uskalleta pitää linjoja, ettei lapsille tule paha mieli.

Rollolainen

Mutta silti tuntuu kuukausi liian pitkältä ajalta! Jos nyt ei ole ketään tappanut?
se on oikesti vain neljä viikonloppua ilman kaupungilla hengaamista, sen nyt varmaan kestää, koska muten kavereitaan kylä tapaa. Eikä siis oo kielletty ettei hänen kaverit sais viikonoppuna tulla meille,hän ei vaan lähde minekkään

Tässä sen näkee, että kakaroilla ei ole kuria. Se, joka pitää rajat lapsellaan, onkin hullu ja niuho. Kätevää. Kullannupuillehan pitää antaa periksi ja löysäillä, että kaveruus säilyy, eikös. Ei saa sanoa, että nyt kuule Pirkko-Lotta piisaa. Sinä istut kotona kuukauden ja hyvällä tsägällä ensi kuussa saat taas siimaa. Jos ansaitset sen.

Ei ihme, että opettajat on tiukoilla. Kotikasvatus on ihan perseestä nykyisin. Ei uskalleta olla aikuisia, ei uskalleta pitää linjoja, ettei lapsille tule paha mieli.
Vahva ja alleviivattu PEESI.

Keittiönoita
Toi muuttaa asian. Mä ajattelin kuukauden arestin napsahtaneen yhdestä valehtelusta ja yhdestä myöhästymisestä.

mielipide
Nykyisin vanhemmat taitaa yrittää niin kovasti olla kaveria oman lapsensa kanssa, että ei uskalleta mitään kuria pitää ettei vaan jouduttais hirviön maineeseen. Se kuuluu vanhemmuuteen ettei aina voi eikä pidäkkään lastaan miellyttää! Ne rangaistukset tehdään lapsen omaksi parhaaksi! Ja kun lapsi isompi ymmärtää sen itsekin ja yleensäkin muutaman viikon kuluttua tämäkään tyttö ei jaksa vihoitella vanhemmilleen kun rauhoittuu.

Kyllä tuolla ulkona näkee niin paljon viikonloppuisin teinejä ympäripäissään pitkin yötä tekemässä ties mitä, ei ole vanhemmat vissiin rajoja koskaan viitsineet pitää.

No niin. Taas se alkaa. Rollis teki aloituksen ja kansa kiihtyy. Jos tämän olisi tehnyt joku muu, tähän ei näin kärkkäästi olisi reagoitu. Kukaan ei vaatisi tarkkaa selvitystä, kukaan ei kyseenalaistaisi ap:n rangaistusta, eikä kukaan teilaisi näin jyrkästi ja suoraan rangaistuskäytäntöä.

Ihailen edelleen Rollon sietokykyä ja jämäkkyyttää äitinä. Paljon pitää niellä paskaa. Te omahyväiset paskakasat taas kerran lapatte sitä ovista ja ikkunoista. Kyllä te olette hyviä, päteviä ja osaavia.

Epäreiluus ja toisen ikuinen näykkiminen. Teille ne on keinot pönkittää omaa paremmuuttanne. Hävetkää.
Mulle vanhemmuus ei ole sitä, että lytätään se nuori jokaisesta virheestä maanrakoon. Rajat ja rakkaus ei meillä tarkoita vanhempien diktaattorimaista käytöstä lapsia kohtaan.
Virheitä tehdään, jotta niistä opitaan jotakin ja ne kuuluvat elämään, niistä(kin) muodostuu nuoren ihmisen kasvualusta aikuisuuteen.

Hirveän kova rangaistus ap, kyllä nyt voit hyvällä omallatunnolla kiillottaa itseäsi hyvänä kasvattajana.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Toi muuttaa asian. Mä ajattelin kuukauden arestin napsahtaneen yhdestä valehtelusta ja yhdestä myöhästymisestä.
Niin minäkin luulin, olis voinut tietty senkin laittaa eka viestiin että liittyy paljon muutakin. Tosin vastauksiahan tässä haettiin vaan,,

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Valehtelusta ja yhdestä myöhästymisestä kuukauden kotiaresti/nettikielto tuntuu minustakin aika pitkältä. Mä olisin antanut viikon tai kaksi.
Minä taas uskon, että sinä viisaana ihmisenä tunne lapsesi ja tiedät, että heille riittää se viikko-kaksi. Jos taas ap tuntee lapsensa ja tietää, että kuukausi on sopiva miettimisaika heille. Ei kukaan voi sanoa, että tuo on liikaa, tuntematta, tietämättä...

Ei me tiedetä, mikä tahän on johtanut. Teini voi olla venkoillut jo pitempään. Aina pitää kiristää (kuria), kun näkee tarpeen siihen. Mutta aina pitää antaa löysää, kun näkee sen parhaaksi. Kiristäminen on miljoona kertaa vaikeampaa, ku löysääminen. Molemmat silti on tehokkaita rajojen pitämisen kannalta.

Ja koska kiristäminen on niin vaikeaa, moni ei kiristä. Toivotaan vaan hiljaa, että kyllä se joskus viisastuu.

vieras
mun mielestä ihan kohtuullinen rangaistus. mä ainaki oon tosi tyytyväinen siihen, että mulle pidettii kurii kun vielä kotona asuin. sillo kaikki noi sanktiot tuntu tosi yliammutuille ja turhille, mut ei ne vanhemmat rajoja lapsillee kiusaks tee vaa se on merkki siitä että oikeesti välittää. ite oon vasta 20-vuotta ja mun hölmöilyistä ei kauan aikaa oo, mut monesti oon vanhempiani kiittäny, ku piti mulle kovan kurin eikä olleet lepsoja että ois antanu mulle periks. ihan oikein rollolainen teit. ei toi ole paha sanktio. etenki ku kaverit saa tulla teillä kuitenki käymää!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:

Vahva ja alleviivattu PEESI.
Samoin!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:

Mulle vanhemmuus ei ole sitä, että lytätään se nuori jokaisesta virheestä maanrakoon. Rajat ja rakkaus ei meillä tarkoita vanhempien diktaattorimaista käytöstä lapsia kohtaan.
Virheitä tehdään, jotta niistä opitaan jotakin ja ne kuuluvat elämään, niistä(kin) muodostuu nuoren ihmisen kasvualusta aikuisuuteen.

Hirveän kova rangaistus ap, kyllä nyt voit hyvällä omallatunnolla kiillottaa itseäsi hyvänä kasvattajana.
Minä en osaa suhtautua tähän noin musta-valkoisesti. Minä en tunne oloja, jotka tähän johti. Voipi olla, että tämä on hyvinkin tehokas tapa pysäyttää lapsi.

En voi arvostella siis rangaistustapaa. Arvostelu näin heppoisin tiedoin ei osoita kyllä kovin suurta viisautta.

Rollolainen
ja vaikka tytöllä on siis arestia niin jos koko perhe menee jonnekin sinne pääsee mukaan.

ja kaverit ovat toki meile tervetulleita
kavereita ei oo kielletty tapaamastaa

Keittiönoita
Minä taas uskon, että sinä viisaana ihmisenä tunne lapsesi ja tiedät, että heille riittää se viikko-kaksi. Jos taas ap tuntee lapsensa ja tietää, että kuukausi on sopiva miettimisaika heille. Ei kukaan voi sanoa, että tuo on liikaa, tuntematta, tietämättä...

Ei me tiedetä, mikä tahän on johtanut. Teini voi olla venkoillut jo pitempään. Aina pitää kiristää (kuria), kun näkee tarpeen siihen. Mutta aina pitää antaa löysää, kun näkee sen parhaaksi. Kiristäminen on miljoona kertaa vaikeampaa, ku löysääminen. Molemmat silti on tehokkaita rajojen pitämisen kannalta.

Ja koska kiristäminen on niin vaikeaa, moni ei kiristä. Toivotaan vaan hiljaa, että kyllä se joskus viisastuu.
Olet ihan oikeassa. Meillä myös kotiaresti tarkoittaisi tiukempaa rajoittamista kuin ap:llä, joten jo senkin puolesta lyhyempi aika riittäisi mun lapsilleni.

Yhteistyössä