Epi-no Delphine Plus - välilihan venytystreeni - kokemuksianne pikaisesti!

miss_piggy
Mulla taitaa nyt harjoitukset jäädä tähän, pääsin siis siihen 7,5cm:iin mikä on ympärykseltään noin 24,5cm, eilen vain sain aikaiseksi jotain veristä vuotoa, joten en taida enää uskaltaa treenailla... Tosiaan kun on ollut kohdunsuukin jo pidemmän aikaa hieman auki ja kaulaa vain vähän jäljellä...
No, toivotaan että tollasesta pienestäkin tuloksesta olis edes jotain hyötyä :)

39+3
 
Hei kaikille!

Ihan sattumalta löysin tämän viestiketjun ja täytyy sanoa, etten ole tästä Epi-NO:sta kuullut aikaisemmin. Kuulostaa kyllä todella mielenkiintoiselta ja sellaiselta, joka on pakko hankkia jos vielä raskaudun ja alatiesynnytys on mahdollinen. Yksi sectio on takana.

En ihan koko ketjua jaksanut millään lukea....alusta ekat 4 sivua ja pari viimeistä sivua....mutta mulle tuli sellainen mieleen, että oletteko kokeilleet lämmön vaikutusta treeneihinne? Eli jos välilihaa lämmittää ennen treenausta esim. lämpimällä suihkulla tai jollakin muulla konstilla, niin paraneeko tulokset / onko harjoittelu miellyttävämpää?
 
miss_piggy
En ole itse huomannut mitään vaikutusta "alapään lämmöllä" :D Mutta tosiaan yleensä ekassa treenissä tulos oli vähän pienempi ja sitten toisessa jo vähän isompi, eli itse yleensä tein nuo treenit heti peräkkäin, en esim. niin että aamulla ja illalla.

Nyt en ole enää tosiaan uskaltanut laitteella venytellä, täytynee vain välillä öljyillä ceridalilla tuota välilihaa.

39+5
 
Katjakoo mielenkiintoinen ajatus tuo lämmittäminen, voisi ehkä toimiakin. Tai ainakin olen kuullut, että joskus synnytyksessä käytetään lämmintä sidettä välilihan päällä. Täytyy kokeilla n. 18viikon päästä, kun aloitan omat treenit. Tuun sit tänne raportoimaan :) - meillä on sellainen lämmitettävä kauratyyny, eli jos istuis sen päällä ennen treenejä niin toimiskohan se lämmitykseen? Miss_Piggy miten olet kokeillut tuota lämmitystä?

MammaLa&Poika 17+5
 
miss_piggy
En ole kokeillut lämmitystä mitenkään..Paitsi parina kertana olen ceridalilla hieronut välilihaa ennen treenejä, mutta nyt olen treenit lopettanut kun alkoi verta vuotamaan..

39+6
 
Moikka kaikki treenailijat ja seuraajat!

Itsekin rohkenen liittyä joukkoonne. Mahtava ketju! LÖysin tämän eilen kun googlettelin epi no -laitteesta. Tuli tällainen sitten hankittua paniikkipäissäni kun jonkinasteista synnytys (lue: ponnistuspelkoa) ollut ilmassa ja nyt kun huidellaan jo viikkojen 38 kohdalla, tuli vahva tunne että viimeiset hetket käsillä tehdä jotain synnytyksen treenaamiseksi.

Eilen aloitin siis harkat ja pääsin vaatimattomiin 16 cm ympäryslukemiin! Olin aivan järkyttynyt tuloksesta, sillä kuvittelin alakerran tilanteen olevan jo paljon parempi, olen suorittanut välilihan hierontaa jo useamman viikon ajan ja saanut mielestäni hyvin venyvyyttä alueelle. Mutta tämä kyllä palautti takaisin maanpinnalle.

Tänään aamulla taas suoritin ensin ohjeiden mukaiset 10 min lantionpohjan lihasten treenin ja tämän jälkeen 10 min itse venytystreenin. Lopuksi hengittelin pallon ulos. Tuskastuin kun näin että tulos oli vaivaiset 17 cm vaikka tänään tuntuma oli mielestäni parempi kuin eilen. Kokeilin sitten heti perään uudestaan muutaman kerran ja pääsin max. 18 cm asti. Tämäkin tuotti jo kauhean kiristyksen tunteen varsinkin ulostulovaiheessa. Nyt alapäässä onkin sellainen mukava kihelmöivä ja pistelevä fiilis, väistämättä tulee mieleen se aamu ekan kerran jälkeen.

Ongelmani on jo täällä useaan kertaan mainittu pallon oikein sijoittaminen. Joko se jää ihan liian ulos ja meinaa samantien liukua kokonaan pois tai sitten lantiopohjan lihakseni ikäänkuin imaisevat koko pallon sisään mikä aiheuttaa miltei kramppimaisen tilan tuolla sisällä ja välittömästi on päästettävä ilmoja laitteesta pihalle. Uskoisin, etten oikein osaa rentouttaa lihaksia oikein. Olen koko pienen ikäni uskonut maagiseen mantraan että alapään lihasten täytyy olla terästä ja uskollisesti niitä vuodesta toiseen treenannut. Nyt ne sitten kirraavat kuin mitkäkin ja en saa niitä höllättyä tarpeeksi.

Ehkäpä minun pitäisi keskittyä pidempiä aikoja siihen itse "pallovaihetta" edeltävään lihastreeniin ja varsinkin rentoutukseen. Oletteko itse miten tähän puoleen keskittyneet?

Huooh, toivottavasti saan edistystä aikaiseksi nyt kun reilut 2 viikkoa tehokasta aikaa jäljellä lasketun ajan perusteella.

Kertokaahan vinkkejä, joita teillä kokeneemmilla treenaajilla varmasti on vinoin pinoin :)

Ja vielä hehkutusta tälle ketjulle: mahatavaa että jaatte edistymispäiväkirjanne meidän kanssamme!
 
miss_piggy
Mulla se pallo on yleensä sisällä niin, että se osa josta letku lähtee (eli ei se itse pallomainen osa vaan se joka on siinä pallossa kiinni) on ulkopuolella, ja kädellä pidän vastaan ettei pallo tule ulos. Tai jos taas tuntuu, että menee liian syvälle, niin olen päästänyt vähän ilmaa pois, asetellut paremmin paikoilleen ja jatkanut.
 
Viljapelto, Miss Piggy antoikin hyvät vinkit tuossa edellä. Mulle mammajoogassa opastettiin myös, että pidä leuka rentona niin se vaikuttaa vatsalihaksiin ja tuonne alas. Eli älä ainakaan pure hammasta :) Entä oletko kokeillut et ensin tekisit venyttelyt ja sitten vasta tuon lantiopohjalihasjumpan? Mun omia ekan kerran kokemuksia voi lukea tuolta pinosta jostain 03/2012 kohdilta.
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
miss_piggy: juu, juurikin näin minä olen myös tuota treeniä lähtenyt tekemään eli toisella kädellä pidellyt pallon paikoillaan. nyt asiaan sain vähän edistystä kun vaihdoin polviseisonnasta kylkimakuulle, huomattavasti helpompi pitää pallo oikealla kohdalla.

MammaLa: kiitos hyvistä vinkeistä, täytyynki käydä syynäämässä tarkemmin noita vanhoja tekstejä ja ottaa neuvosta vaarin. tänään rentoutus onnistui jo paremmin ja pääsin 20 cm lukemiin. ei mikään loistotulos vieläkään, mutta edistystä kuitenkin! :)
 
Jaahas. 8,5 cm onnistuu, mutta sitten kyllä tihuttaa verta. Mistäköhän johtuu? En usko, että tulee kohdunsuulta, vaan johtuu venytyksestä.

Pitää nyt joka päivä treenata, mutta vähän rauhallisemmin. :)
 
miss_piggy
Jaahas. 8,5 cm onnistuu, mutta sitten kyllä tihuttaa verta. Mistäköhän johtuu? En usko, että tulee kohdunsuulta, vaan johtuu venytyksestä.

Pitää nyt joka päivä treenata, mutta vähän rauhallisemmin. :)
Jos on kohdunsuu jo vähän auki, niin voi alkaa tihuuttamaan verta, itse en sen takia ole enää uskaltanutkaan... No, laskettu aikakin täällä jo oli ja meni, mutta kaveria vaan ei näy :D Silti en enää uskalla treenailla.

40+1
 
Täälläkin edelleen yhdessä osassa, ens viikon alussa käynnistellään jos ei muuta.
Treenit on vähän jääneet, tuntuvat jo tosi ikävältä ja sitten tuo verenvuoto-ongelma mikä Sunyallakin. Olen kyllä tulkinnut että varmaan on vaan limakalvot "verekkäämmät" nyt loppuraskaudessa ja voihan seksikin aiheuttaa pientä tihuttelua, mutta sen jälkeen kun verta on alkanut tihkua en enää ole uskaltanut jatkaa. Ja mulla se tulee tosiaan aina tuossa 25-26 cm pallon kohdalla, vaikka muuten tuntuu että suurempikin voisi onnistua.

Viljapelto, mä olen antanut sen pallon luisua sinne "liian syvälle", muutenhan sitä ei ponnistamista olisi pystynyt edes harjoittelemaan jos olisi jättänyt niin että kädellä pitäisi vastaan. Olen kyljellään pumpannut sen verran että pysyy pallo kunnolla paikallaan, sitten olen noussut polvilleni tai kontilleen jolloin paineen tunne jotenkin helpottaa ja olen saanut lisättyä ilmaa palloon vaikka se vähän syvemmälle luisuukin, ja sitten alkanut ponnistella.
 
Ai niin ja tuohon "lämmittämiseen" piti kommentoida että toisaalta kun ekat kerrat aina treenatessa pitää aloittaa pienellä pallolla ja vähitellen lisätä ilmaa, niin sehän on tavallaan sama asia ja lämmittää niitä lihaksia jo valmiiksi ennen sitä ns lopullista suoritusta.. (sillä lihaksiahan nekin ovat niin kuin muutkin lihakset ja kyllähän niiden käyttö niitä lämmittää)
 
Oletteko kyselleet Piggy, Avianna ja Sunya tuosta verenvuodosta, kohdunsun avautumisesta ja treenin jatkamisesta neuvolasta? Onko niin, ettei treeniä saisi enää suorittaa jos paikat ovat alkaneet avautua?

Olen samaa mieltä tuosta "lämmittelystä". Itse huomaan että 10 min lantiopohjan treeni ennen itse venytystä sekä välilihan öljyäminen auttavat ja toimii tuo pallon kanssa pumppailu paremmin. En kylläkään vieläkään kauhean huimaa tahtia ole edennyt, 22 cm maksimi mulla tässä vaiheessa. Treeni jatkukoon.. vain tuo kohdunsuun tilanne mietityttää, kun en tiedä olenko jo avautunut vai en ja tosiaan että onko harjoittelu avautumisesta huolimatta ok..
 
Viljapelto, tää ei ole kenenkään vahvistamaa tietoa tai en tiedä voinko suositella. Mutta itsellä oli vikat treenit samana aamuna (jos haluut ks. tämä ketju sivu 5), kun iltapäivällä lähdin synnyttämään. Kohdunsuu oli todennäköisesti auki, mut kalvot oli ehjät (lapsivedet meni mulla vasta sairaalassa, kun kalvot puhkaistiin). Itsellä ei muistaakseni kyllä tullut verta missään vaiheessa treenejä, eli oisko ollut limakalvot kosteet tms. En tosin tiedä et mikä tuohon vaikuttaa.
 
miss_piggy
Meidän poika syntyi eilen 10.2 rv 40+3. Pituus 51cm ja painoa huimat 3970g. Ei pahoja repeämiä, väliliha kunnossa. Häpyhuulissa vain pari pientä pinnallista repeämää ja saldona 1 tikki. Uskon että tästä on kiittäminen epi-laitetta, vaikka tulokset jäikin laihoiksi :) Ja pojan pipo 35,5 cm :)
 
Oi, onneksi olkoon miss piggy! Hienoa että selvisit noin vähillä vammoilla, eikö kuitenkin sullakin esikoinen ollut kyseessä?
Antaa toivoa itsellekin josko jotain hyötyä treenistä olisi ollut vaikka enää ei olekaan uskaltanut eivätkä ne tulokset kovin kummia ole olleet, mutta eipähän sullakaan ollut :)
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Hei,

Täälläkin huhuilee yksi innokas, joka on aloittanut treenit laitteella tällä viikolla, tänään viikkoja siis 36+6. Olen kokenut hiukan hankalaksi saada pallon pidettyä oikeassa paikassa, ohjeessa olevan kuvan mukaan sen pitäisi olla aika lailla emättimen etuosassa. Joudun pitämään kädellä palloa paikallaan, ettei se pullahda ennenaikojaan ulos. Ponnistaminen ei ole onnistunut vielä ollenkaan, tuntuu, että jos yritän ponnistaa, pallo liukuu vain sisäänpäin, eikä tule ulos ollenkaan!

Lohdullista kuitenkin kuulla, että tulokset on olleet hyviä. miss_piggy, aivan loistavaa, ettei mitään pahempia repeämiä tullut! Innostaa jatkamaan, vaikka alku onkin tuntunut hankalalta. Olen kyllä yrittänyt öljytä välilihaa jo aiemminkin, ja tänään haen tuota Ceridal - öljyä apteekista.
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
miss_piggy
Esikoinen täällä tosiaan kyseessä, mutta koska poika olikin noin iso, tuotti se jonkun verran ongelmia ponnistusvaiheen lopussa, ja vauvan vartalo jouduttiin "vetämään" kätilöiden toimesta ulos. Ehkä jonkunlaista kudovauriota tästä tuli vauvan päähän kun oli jumissa, sillä alussa pää oli suippo kuin humanoidilla :) Pojalla myös tulehdusarvot olleet kohollaan, ja nyt ollaan edelleen sairaalassa, ja hän saa antibioottia suonen sisäisesti 3 kertaa päivässä.
Mutta kyllä silti olen sitä mieltä, että synnytys olis ollut paljon kamalampi ilman tuota treenailua, ja kätilötkin ihmetteli kun en revennyt yhtään :D En kyllä koskaan kehdannut sanoa että olen millään epillä treenaillut, tuskin olisivat tienneet mitään koko laitteesta :)
 
Minä olen joutunut keskeyttämään koko harjoittelun. Ensimmäistä kertaa lukuun ottamatta joka ainoa kerta on tullut verta. Viimeisellä kerralla oikein hulahti kirkkaan punaista verta. :( Luulen, että veri tulee rikkoontuneelta limakalvolta, mutta en tiedä. Tylsä juttu.
 
Kiva, Milk@, että lisää treenajia joukkoon! Käythän täällä raportoimassa edistystäsi? Innokkana kuulisin mielelläni lisää kokemuksia :)

Tsemppiä kovasti Piggylle! Varmasti ihan pian pääset kotiin ihanan nyytin kanssa, sitten osastoruljanssi onnellisesti ohi. Upea suoritus sulla tuo synnytys tosissaan, hyvin sait venyvyyttä alueelle kun et saanut pienintäkään repeämää!

Sunya: Onpa harmi että olet joutunut jättäämään treenaamiset :( Eikö onnistu jos edes otat hieman rauhallisemmin ja pumppaat vain vähän ilmaa?

Mulla oma treeni jatkuu tarmokkaasti. Olin eilen jo ihan täpinöissä kun katsoin että sapluunan mukaan läpimitta olisi himpun verran yli 8 cm! Tämänhän tulisi vastata 25 cm:n ympärystä. Tämä mitta on oma tavoitteeni. Oli sitten pakko vielä tarkistaa tulos mittanauhalla ja sain ympärykseksi vain 23,5 cm! Harmitti ihan pirusti. Joko siis sapluunassa, mittanauhassa tai mun ja miehen (pyysin häntä myös tarkistamaan tuon 8 cm:n tuloksen) silmissä on vikaa.

Joka tapauksessa, treeni jatkuu. Nyt jo rv 40:kin pyörähtänyt käyntiin. Katotaan kuinka monta harkkapäivää edessä :)
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Mä oon kertonut nyt kahden raskauden/synnytyksen yhteydessä laitteesta sekä neuvolassa että synnärillä ja kukaan ei ole koskaan kuullutkaan koko asiasta. Sanoivat vaan että järkevältä kuulostaa ja ihmettelivät, ettei siitä ole koskaan puhuttu missään eikä esitelty missään messuilla yms. Kyseessähän on kuitenkin täysin lääketieteellinen tutkittu laite!

muoks* ja niin minähän olen synnyttänyt kaksi 3,7 kiloista lasta alakautta ilman mitään vaurioita. En todellakaan usko, että olisi onnistunut ilman Epinoa...
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Milk@ ja miss_piggy
^ Tuo johtunee siitä että mm Usassa ja Briteissä laite on myymtikiellossa parin emboliatapauksen vuoksi, ja Suomihan on samanlainen että mitään riskejä ei oteta vaikka noissakin tapauksissa on hyvinkin voitu käyttää rikkinäistä laitetta tms..

Itse piti tulla myös kertomaan että synnytin viikonloppuna alakautta 3,5 kg pojan, mielestäni ensisynnyttäjälle vähäisin vaurioin eli väliliha säilyi ehjänä (siihen vaikutti kyllä myös pään syntyminen hitaasti, oli hetken jumissa puoliksi ulkona ja ehti venyttää paikkoja), emättimeen sisälle sain kaksi tikkiä mutta ne eivät tunnu missään! Istuminen ja käveleminen sujuivat heti synnytyksenjälkeen. Sain ponnistusvaiheeseen pudenduspiikin mikä vähän jälkikäteen harmittaa koska en tuntenut kunnolla ponnistussuuntaa, minkä uskoin osaavani pallotreenin ansiosta, piikki sai alapään vähän liiankin tunnottomaksi.
Uskon joka tapauksessa että treeni hyödytti vaikkei en päässyt kuin hiukan yli 8 cm halkaisijaan.

Tsemppiä muille treenailuun!
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy ja Milk@

Yhteistyössä