Epi-no Delphine Plus - välilihan venytystreeni - kokemuksianne pikaisesti!

vierailija
Minulla oli epino käytössä 2017 esikoisen synnytyksessä. Ponnistusvaihe kesti 4 min mikä oli kätilön mukaan poikkeuksellista ensisynnyttäjältä. Aloitin harjoittelun viikolla 37 ja tein harjoituksia jokainen päivä hellävaroesti. Ei kannata aloittaa epinon käyttöä liian aikaisin. Minulla epino irrotti limatulpan kun pääsin 10 cm asti, onneksi olin silloin jo synnytysviikolla. Pelästyin poksahdusta ja jälkeen päin Mietin, että venytys 9 cm olisi riittänyt. Poksahduksen jälkeen vauva syntyi muutaman päivän sisällä ja limatulppa tuli ulos ennen synnytystä poksahduksen jälkeen. Synnytys sujui hyvin. Avautumisvaihe oli järkyttävä kipuineen mutta ponnistus ei sattunut ollenkaan ja meni nopeasti. Suosittelen epinoa, mutta 10 cm harjoituksia en tekisi ennen 39 viikkoa tai vasta noin viikko ennen laskettua aikaa. Jos pääsee esim 7- 8 cm asti, sekin on jo hyvä :)
 
vierailija
Onko kellään jakaa lisää kokemuksia EPI-NO:sta? Mielellään lukisin lisää kokemuksia. Itselläni raskaus hieman yli puolen välin ja mietin laitteen hankkimista. Aloittaisin laitteella harjoittelun 3 viikkoa ennen laskettua aikaa, kuten ohje on.

Neuvolan terveydenhoitaja perehtyi laitteeseen kun häneltä siitä kyselin. Terveydenhoitaja pohti, että mitenköhän tulehdusriski laitteessa ja voikohan laite avata paikkoja tai käynnistää synnytyksen ennen aikaisesti. Itse mietin että kuinka todellinen tulehdusriski on, kun eihän ymmärtääkseni esim. dildojakaan ole kielletty käyttämästä edes loppuraskauden aikana 🤔🤭 ja tosiaan jos laitetta alkaa käyttämään vasta 3 viikkoa ennen laskettua aikaa niin sehän ei kai niin vakavaa olisi vaikka synnytyksen käynnistyminen olisi osittaim EPI-NO -laitteen aikaan saamaa.

Itseäni pelottaa suunnattomasti paha repeäminen. Arkijärki sanoo että tämä laite voisi repeämisiä ehkäistä. Ja laitteella voisi tosiaan harjoitella ponnistamista etukäteen ja täältä luettujen kokemusten mukaan EPI-NO laitteen käyttäjät ovat saaneet synnytyksessä kiitosta juuri ponnistamisen hallitsemisesta.

Terveydenhoitaja sanoi että suosittelee mieluummin perinteistä välilihan hierontaa, venyttelyä ja öljyämistä kuin EPI-NO:ta.

Kuinka helppoa EPI-NO:n desinfiointi on? Onko siinä saumoja tms johon bakteerit helposti jäävät?

Jos jollai on linkata EPI-NO:sta tieteellisiä artikkeleita niin linkatkaa. Itse olen laiska enkun kieliseen tieteelliseen tekstiin tutustumksessa ja en oikein tiedä mistä lähtisin etsimään. Mutta ehkä sitäkin teen tässä kun on vielä aikaa.
 
vierailija
Tai itseasiassa tänne oli kerätty aiheesta tieteellisiä tutkimuksia. Vinkiksi muillekin.

 

Yhteistyössä