ensioireet

• Viestiketjun aloittaja pyytää kauniisti
  • Ensimmäinen viesti
fream
Oikeastaan ihan alussa, ennen plussausta ei ollut juurikaan oireita. Ei tosin ollut ihan tav. pms-oireita, oli jotenkin sellainen "erilainen" olo, vaikka toisaalta ajattelin etten voi olla raskaana. Nilkkoja särki.. tiedä sitten johtuiko raskaudesta. Ei tehnyt mieli alkoholia eikä tupakkaa. Vauvakuume oli poissa, ajatus siitä, että olisin raskaana pelotti. Olin ehkä tavallista enemmän hellyyden kipeä. Olihan tuossa sittenkin hieman oireita.

Plussauksen jälkeen:
Viikosta 6 eteenpäin alkoi pahoinvointi, jota oli ainoastaan iltaisin. Alkoi myös tulla väsyneempi olo. Viikolla 7 alkoi koko päivän kestävä pahoinvointi, satunnainen aamuoksentelu, pyörrytys, hajut muuttuivat todella kuvottaviksi. Inhosin kaikkea maustettua, rasvaista ruokaa ja erittäin harvoja ruokia kykenin syömään. Normaalisti olen kaikkiruokainen. Elelin silloin jäätelöllä, maksalaatikolla, perunalaatikolla, jugurtilla ja omenoilla. Kauppaan meno oli tuskaa.. kaikki ruuat oksettivat. Tiskaus/siivous tuskaa.. yrjötti. Kaikki haisi ällöttävälle, vaatteetkin. Kaikki yrjötti. Oli kamala olo, luulin että kuolen. Pissatti enemmän. Samoihin aikoihin alkoi myös tajuton väsymys. Nukuin töiden jälkeen seuraavaan aamuun asti joka päivä =). En pystynyt nukkumaan kuin selälläni. Teki mieli maksaa koko ajan. Taisi olla raudanpuute. Söin karkkia jne mitä normaalisti en syö. Tissit oli tajuttoman kipeät ja kasvaneet huomattavasti. Nännit olivat erilaiset. Menkkamaiset alavatsakivut alkoivat.

Jossain vaiheessa alkoi olla jotenkin rauhallisempi olo kuin normaalisti. Alapää oli jotenkin herkempi ja "erilainen". Seksi tuntui erilaiselta. Naama oli täynnä näppyjä, iho rasvainen. Oli tukkoinen ja turvonnut olo. Tunsin itseni rumaksi. Oli nälkä!!!

Muistaakseni joskus viikoilla 10-11 aloin tuntemaan sikiön vatsalla maatessani. Pahoinvointi katosi ja hajutkin muuttuivat siedettävämmiksi. Pyörrytti joskus pahastikin.

Nyt vähän jännittää, että olenko raskaana vai mitä ihmettä. Se olisi erittäin epätodennäköistä. Kuitenkin nyt muutamana päivänä ollut kuumeinen olo ja siis ei mikään normaali kuume tai kipeys. Alavatsa kipeä...mutta ei ihan samalla tavalla kuin ennen kuukautisia. Väsyttää. Iho on lämmin. Nämä nyt ovat ihan erilaisia oireita, mitä minulla oli viimeksi. Tietysti monesti ovatkin erilaisia eri raskauksissa mutta onkohan nämä nyt kuitenkaan raskausoireita. Ja raskauden pitäisi olla TODELLA alussa.. testata ei edes vielä voi. Tuntuu oudolta, että oireita olisi HETI hedelmöittymisen jälkeen.
Vähän nyt olen paniikissa, että onko minulla jokin tulehdus tms. munasarjoissa tai jossain tai joku kasvain. No kohta pääsee lääkäriin.

Jo77
Olen yrittänyt kirjoittaa jo tähän kaksi kertaa, toivottavasti nyt onnistuu. Mulla on ollut nyt muutaman päivän ajan oireita, jotka voivat kyllä liittyä menkkoihin mutta ennen mulla ei ole ollut mitään tällaisia oireita. Menkkojen pitäis alkaa ens maanantaina aikaisintaan. Nyt mulla on alavatsa kipeänä, välillä nippailee oikein kovastikin. Nännit ovat herkät ja kipeät. Etova olo iskee välillä, ei okseta mut ei ole hyväkään olo. Tämän ketjun lukemisen jälkeen toivo raskautumisesta on nostanut kummasti päätään. Toivottavasti kyseessä ei ole kuitenkaan mikään tulehdus tms.

okkomi
Itselläni ei oikeastaan muita oireita kuin kuukautiskipuja muistuttavat kivut ja lisääntynyt syljeneritys, kuolaa saa niellä koko ajan! Ei väsytä, eikä onneksi okseta.
Vko 5+6

Mervi83
Mulla oli menkkoja odotellessa alamaha sellainen jännän tuntuinen, ei kipeä vaan vähä niinku pingottunut. ja rinnat... aaargh jos joku erehtyi niihin koskemaan väärällä tavalla tai paljaana ollessaan ni ai. =)
Pahoinvointia minulla ei ole ollut lainkaan (lukuunottamatta mahatautia) mutt jotkut hajut pistää etomaan ja yökityttämään... Nyt tuntuu ja näyttää että nännipihat on alkanut tummua ja nännit kasvaneet.
Mut muuten mulla on kyllä aika loistava olo.
T:Mervi 11+1

tällaista
Menkkamaista kipua mahassa oli varmaankin kaksi viikkoa putkeen, (hiukan kuvitellusta hedelmöittymisestä eteenpäin) veristä kirkasta vuotoakin taisi tulla ja ajattelin että se on sitten siinä, menkat alkavat. Mutta ei, onnellisesti raskaana olin. Kunnon vuotoa ei vaan kuulunut. Älytön väsymys, joka alkoi heti pian myös. En kyllä tajunnut olevani raskaana, väsymyksestä hiukka aavistelin.
Huvittavaa oli, kun testasin testipäivänä vahingossa ovulaatiotestillä ja se näytti erittäin haaleaa plussaa. Sitten vasta myöhemmin samana päivänä huomasin millä olin testannut ja luulin tulosta tietysti feikiksi. Hain heti pettyneenä apteekista r.testin. Kädet täristen sen tein ja plussa oli todella vahva :)

raskaana75
Alkuperäinen kirjoittaja Höpsö:
Alkuperäinen kirjoittaja m678678:
kiinnittymisvuoto 5 pvää oviksesta
Hei oliko samanlainen valkoinen kun oviksen aikaan? Minulla oli myös tämä ja nyt jännään..
Oviksen aikana minulta ei tule punaista vuotoa vaan väritöntä venyvää limaa rutkasti. Kiinittymisvuoto on marjapuuron punaista ja sitä tulee pari tippaa ja jää vessapaperiin pyyhkäisyllä. Sitä tulee tosi vähän. Kahdessa raskaudessa sama juttu. Siitä tietsin olevani raskaana.

Ei-liikoja odottava
Kysyisin vielä useamman päivän tuhruista, onko plussanneilla ollut tämäntapaista? Pikkuisen joka pv 4 päivän ajan ruskeahkoa tuhrua (kerran pyyhkiessä, muut tamponissa), kp 26-29 kun kierto 28. En tiedä viitsisikö testata? Toiveissa on!

Rv 11+1 menossa
Menkojen puuttumisen lisäksi ekoja oireita:

- tosi arat rinnat (ollut aina arat ennen kuukautisia, mutta nyt oli niin arat, että yöllä heräilin kylkeä kääntäessä)
- runsas valkovuoto
- tupakka, kahvi ja muutkin vähän voimakkaammat maut eivät maistuneet niin paljon
- lievää kuvotusta (ei varsinaista pahoinvointia tai oksentelua ollenkaan)
- välillä itkuherkkyyttä

Ja sitten tähän mennessä myöhemmin tulleita:
- edelleen siis ne tosi arat rinnat
- "muuttunut" pimppi (jotenkin ahdas johtuen limakalvojen turpoamisesta)
- edelleenkin vähän kuvotusta ja pari kertaa tehnyt mm. maitoa kovasti mieli
- alavatsakipuja (menkkamaista juilintaa tai äkkinäisiä vihlaisuja)
- paljon TURVOTUSTA vatsassa (enää ei meinaa edes tavalliset housut mennä jalkaan)
- ilmavaivoja
- "iso hätä" tulee enää n. joka toinen päivä, ennen monta kertaa päivässä
- välillä itkuherkkyyttä

Varsinaisia isoja muutoksia ei ole tullut, osaltaan asioihin vaikuttaa muuttuneet elämäntavatkin (ei kahvia kuin kuppi päivässä -> väsyttää enemmän, ei tupakkaa -> hidastunut aineenvaihdunta ja ärtymys aluksi, muuttunut ruokavalio -> ?). Eniten harmittaa liikunnan puute (ei oikein uskalla painaa alavatsakipujen takia), epävarmuus (jota valkitettavasti lisää epäonnistumisten lukeminen netissä) ja turvotus (kai se suola pitäisi jättää kokonaan pois).

5+6 menossa
Plussa tuli yli vuoden yrittämisen jälkeen!
Oireet:
-menkat puuttuivat
-menkkamaista jomotusta n.2 viikkoa välillä
-kummallista aamupirteyttä, klo 6.00 hereillä
-itkuherkkyyttä
-rinnat ja nännit arat (oli kyllä ennen menkkojankin usein, mutta ei näin paljoa)

Kaiken kaikkiaan oireita tosi vähän tai sellaisia, että aivan yhtä hyvin olis voinut menkatkin alkaa...

Tolteekki6
Todella upeaa lukea tätä kaikkea. Itse olen 3kymppinen, juuri 3,5viikkoa sitten pillerit lopettanut (söin 13vuotta) ja olen varma että enää ei tärppää. Ja ekaa kertaa elämäsä SAISI tärpätä...

Lumi81
-oviksen jälkeen nippailuja alamahassa
-hullut ja todella selkeät unet
-töissä pti ravata pissalla tunnin välein
-parina päivänä kahvia juodessa etoi
-ummetusta
-ilmavaivoja
-vatsa tosi turvoksissa
-luulin että hiivatulehdus tuli kun kutitti alapäästä :) ei ollut kummiskaan
-valkovuotoa
-haavauma huulessa
-herpes 2 kertaa peräkkäin
-lämmöt koholla oviksesta asti
-hieman tukkoinen olo
-yhtenä iltana paleli hillittömästi

nyt plussan jälkeen

-alamahassa menkkatuntemuksia ja nippailuja
-ei tee mitään ruokaa mieli eikä mitään herkkuja..tai siis ruoka ei maistu miltään
-vatsa turvoksissa
-hullut unet jatkuvat

enpäs nyt muuta muista, kirjottelen lisää ku tulee mieleen!! tsemppiä kaikille

nyt vasta rv 4+1 (toissapäivänä plussasin)

Lämpöilijä
Hei, mulla ollut nyt viikon lämmöt kunnolla koholla, usein jopa 37.5 eli asteen verran enemmän kuin normaalisti. Plussasin tiistaina (kp 29/28). Voikohan jatkua kauankin? Miten edellisen tilanne?

vastailua
^ onko sulla lämpö koholla verrattuna alku- vai loppukierron lämpöön? Siksi kysyn, kun itse seuraan myös lämpöjä. Mulla ovat alkukierrossa noin 35,8 ja loppukierrossa 36,2. Ovishuippu käy 36,6 tasolla yhtenä aamuna.

Vastauksena sinun kysymykseesi: raskauden alussa kohonnut aamulämpö voi pysyä koholla koko raskauden ensimmäisen kolmanneksen. Lämpimiä talvipäiviä sinulle siis, ja onnea plussallesi! Täällä sitä vielä odotellaan..

Lisa78
Eilen testasin ja plussaa oli..

Noin viikon verran on ollut rinnat arat ja turvonneet, etovaa tunnetta silloin tällöin, itkuisuutta ja alavatsan nipistelyä..
Toivotaan että pysyy, menkkojen piti alkaa lauantaina joten yrittää tässä pitää pään kylmänä.
Ehkäisy(kierukka poistettiin) lopetettiin tämän kuun alussa ja ei voi uskoa, että jo nyt tärppäsi. Pelottaa ja hirvittää... =)
Olen ihan uusi täällä ja en oikein tiedä tässä, mitä pitäisi tehdä soittaako saman tien neuvolaa vai mitä? Kai kaikki selviää..

Yhteistyössä