En voi olla sanomatta tätä, mutta ei tätä sanoakaan saisi...poistoon varmaan menee samantien...banniakin kenties...

  • Viestiketjun aloittaja harmaa
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
vieras
En itsekään olisi ikinä kuvitellut voivani tehdä aborttia, mutta niin tein. Tosin vasta rv 11, kun oikeasti yritin sinnitellä että voisin pitää lapsen. Olin juuri päässyt eroon narsistimiehestäni kun tulin raskaaksi. Meidän suhde oli aiheuttanut mulle vakavan masennuksen ja kovat traumat nyt vielä vuosienkin jälkeen. En olisi kyennyt pitämään huolta lapsesta, koska en pystynyt pitämään huolta itsestänikään. Lisäksi tälle miehelle lapsen saaminen ei olisi edesauttanut "parantumistani", siitä mitä hän teki itsetunnolleni jne. En pystynyt rakastamaan lasta, sille en voinut mitään vaikka kuinka yritin. Se muistutti vain hänen isästään ja hänen tekemistään kauheuksista. En koe että olisin tehnyt väärin tai oikein. Se oli vain tehtävä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Niskalaukaus Varmistus:
Alkuperäinen kirjoittaja Elä ja anna toisten elää:
Alkuperäinen kirjoittaja Netskuli:
ja jos ei hyväksy aborttia kuinka naurettavaa on hyväksyä sairaan lapsen abortti. ei ihmisellä tule olla oikeutta päättää onko sairaslapsi elämän arvoinen. Kyllä on niin kaksinaismoralismia!!
NIMENOMAAN!
On todella naurattavaa, miten joku vaahtoaa ettei hyväksy aborttia, PAITSI jos lapsi on sairas. Mistäs sen 100% varmaksi tietää, onko lapsi sairas? Ei mistään, ennen kun hän on syntynyt.
Ja kuka päättää sen, millainen sairaus on tarpeeksi hyvä syy tehdä abortti? Onko esim. Downin syndrooma "aborttikynnyksen" ylittävä juttu?
Mulle olisi jo downin syndroomakin tarpeeksi "paha" vamma. minä en vammaista lasta synnytä, mutta ainahan sitä ei voi toki päättää itse kun mikään lapsivesitesti ja muu ei ole 100% varma.
Eikös tuossa ole aika paha ristiriita? Ettet synnytä, mutta synnytät toki koska mikään testi ei ole sata prosenttinen?
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja Niskalaukaus Varmistus:
Alkuperäinen kirjoittaja Elä ja anna toisten elää:
Alkuperäinen kirjoittaja Netskuli:
ja jos ei hyväksy aborttia kuinka naurettavaa on hyväksyä sairaan lapsen abortti. ei ihmisellä tule olla oikeutta päättää onko sairaslapsi elämän arvoinen. Kyllä on niin kaksinaismoralismia!!
NIMENOMAAN!
On todella naurattavaa, miten joku vaahtoaa ettei hyväksy aborttia, PAITSI jos lapsi on sairas. Mistäs sen 100% varmaksi tietää, onko lapsi sairas? Ei mistään, ennen kun hän on syntynyt.
Ja kuka päättää sen, millainen sairaus on tarpeeksi hyvä syy tehdä abortti? Onko esim. Downin syndrooma "aborttikynnyksen" ylittävä juttu?
Mulle olisi jo downin syndroomakin tarpeeksi "paha" vamma. minä en vammaista lasta synnytä, mutta ainahan sitä ei voi toki päättää itse kun mikään lapsivesitesti ja muu ei ole 100% varma.
Mutta Down-ihmisetkin voi olla muuten ihan terveitä. Elää onnellista ja tasapainoista elämää. Eikö silloin down-sikiön abortointi ole verrattavissa terveen sikiön abortointiin?
 
Minä
Aina ja ikuisesti on kaikkein helpointa olla mustavalkoinen!

Mikä siinä on vaikeata ymmärtää, että hyvin harva asia tässä maailmassa on vain yhtä tai toista (vrt. toi ikuinen lastenhoitoasia).

Ja kantaahan en ota asiaan, jollei se selviä rivien välistä, niin ei :D

Huoh!
 
PahaSilmä
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Sekin on musta hassua, että ei anneta lasta vaikka adoptioon (tervettä lasta) sen takia, koska se olisi niin raskasta henkisesti sille synnyttäjälle.... Anna mun kaikki kestää. Ei lapsi ole mitään omaisuutta. On ihan kivikautista ajatella, että lapsi on äitinsä omaisuutta, ihan smalla tavalla, kuin että ajateltais, että nainen on miehen omaisuutta.
Mutta ilmeisesti naisen ruumiskaan éi mielestäsi ole naisen omaisuutta, jos sun mielestä nainen ei saa itse päättää synnyttääkö lapsia vai ei... Kenelläs sun mielestä sitten on valta naisen ruumiiseen?

Sulla taitaa nyt olla puurot ja vellit sekasin että mikäs tässä nyt onkaan kivikautista ja mikä ei. :headwall:

Kyllä naisen ruumis on naisen oma. Mutta sikiön ruumiskin on sikiön oma. Ja sikiön ruumis sattuu olemaan naisen ruumiin sisällä. Että silleen. Mitenkäs se sikiö sinne muuten alunperin pääsi?
 
Jenni
Alkuperäinen kirjoittaja äippä32:
jos saisin tietää että lapseni olisi sairas niin tekisin abortin . ei olisi oikein synnyttää sairasta lasta
Miten niin ei olisi oikein?
Mitä tarkoittaa "sairas"? Ei 100% terve? Harva meistä on....
Downit kykenevät usein täysipainoiseen, onnelliseen ja aika itsenäiseenkin elämään. Samoin vaikka jalaton lapsi voi olla elämästään iloitseva, positiivinen ja hienosti pärjäävä ihminen, jonka aivoissa ei ole mitään vikaa.
 
vieras

kyselkää niiltä lapsettomuushoidossa juoksevilta tai adoptiojonoissa vuositolkulla turhaan odottavilta ihmisiltä haluaisivatko he kasvattaa lapsen jota suomen kaltaisessa hyvinvointivaltiossa elävä "äiti" ei pysty "sosiaalisin perustein" pitämään..

en viitsi inttää suuntaan enkä toiseen mutta aborttitilastot kuvaavat erinomaisesti tämän pullamössösukupolven yleistä asennetta elämään.
 
PahaSilmä
Mun äidille ehdotettiin aborttia pontevasti, koska siskostani sanottiin, että hän on suurella todennäköisyydellä vammainen. Eipä ollut vammainen hän. Ei lainkaan. ja jos olisi ollutkin vähän vammainen, niin olisi kuitenkin ollut minun siskoni.
 
Mä olen aborttia vastaan ja jos nyt kävis ilmi, että tulossa olisi monivammainen lapsi tai jopa elinkelvoton (siis kuolisi heti syntyessään), en silti voisi tehdä aborttia. Ainakin olen hyvin johdonmukainen :) Ei mitään poikkeuksia, edes omalla kohdalla.
 
netskuli harmailee
Alkuperäinen kirjoittaja Netskuli:
mutta eikö tällä perusteella ehkäisykin ole murha!

Koska estetään mahdollinen raskaus. Niin kyllä siinä menee miehen ja naisen solut hukkaan, eikä se ole luonnollista. Kyllä kaikkien lapsien on synnyttävä jotka on tarkoitettu. eli siis ehkäsy on murha.

ja jos ei hyväksy aborttia kuinka naurettavaa on hyväksyä sairaan lapsen abortti. ei ihmisellä tule olla oikeutta päättää onko sairaslapsi elämän arvoinen. Kyllä on niin kaksinaismoralismia!!

Eiköhän se kuitenkin ole niin että jokainen tekee ratkasut niillä tiedoilla ja sen elämäntilanteen mukaan mikä on! jokainen myös kantaa itse vastuun teoistaan ja tekemättäjättämisistän.
Kukaan ei voi tuomita muita, jos ja kun ei kaikkea asiaan liittyvää tiedä!
ajattelin laittaa koko tekstin jotta mun tekstiä ei pilkota jottei tule väärää kuvaa mitä tarkoita.

viimeisessä kappaleessa tulee esiin se mitä ajattelen kirjaimellisesti. Alku on hieman sarkastista!
 
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Mä haluan lisää lapsia ylikaiken, mutta jos alkuraskaudessa todettaisiin, että syöpä on uusiutunut niin sydän verta itkien tekisin abortin. Mä en voisi ottaa tietoista riskiä, että hoitojen siirtämisen takia kuolisin ja jo olemassaoleva lapseni menettäisi äitinsä.

Jos tulisin nyt raskaaksi yhden yön jutusta, niin pitäisin lapsen. En alkaisi tekemään aborttia sosiaalisin perustein.

Maailma ei ole niin mustavalkoinen kuin jotkut luulevat.
Kuulostaa järkevältä. Sehän on selvä, että joissain tapauksissa on vain huonoja vaihtoehtoja ja niistä valitaan vähemmän huono. Esim. tuo syöpä-asia.
Toivottavasti tuollainen tilanne ei tule koskaan eteen, mutta kyllä sitä on tullut pohdittua kaikenlaista sairastamisten takia. Jonkun mielestä tuo mun esittämä syy ei varmaan ole mikään syy tehdä aborttia.
 
joo... millonkahan sitä opitaan että jokaisella on syynsä tekoihinsa...

kaverini joutui aborttiin sen vuoksi että hänellä todettiin kasvain aivoissa ja se leikattiin. hän teki kaksi lasta sen jälkeen. nyt on pitkälle edennyt aivosyöpä ja saattohoidossa.

ettei se aina vittu ole niin mustavalkosta! :kieh:
 
TheUnforgiven
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kyselkää niiltä lapsettomuushoidossa juoksevilta tai adoptiojonoissa vuositolkulla turhaan odottavilta ihmisiltä haluaisivatko he kasvattaa lapsen jota suomen kaltaisessa hyvinvointivaltiossa elävä "äiti" ei pysty "sosiaalisin perustein" pitämään..

en viitsi inttää suuntaan enkä toiseen mutta aborttitilastot kuvaavat erinomaisesti tämän pullamössösukupolven yleistä asennetta elämään.
samoin kuvaavat myös tilastoissa nousseet huostaanotot!!!!
 
PahaSilmä
Alkuperäinen kirjoittaja TheUnforgiven:
minusta sairas on sillon jos on todella pahasti vammautunut siis aivan aivokuollut ..down lapsi on lapsi siinä missä muutkin!
Niin, tai tyyliin elinkelvoton, tai että puuttuu vatsanpeitteet tai jotain.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äippä32:
jos saisin tietää että lapseni olisi sairas niin tekisin abortin . ei olisi oikein synnyttää sairasta lasta
Sain tietää pari viikkoa ennen LA:ta että lapsellani on vakava vamma, joka vaatii heti synnytyksen jälkeen leikkauksen. Ko. vamma ei aiheuta muuta kuin vamman korkeustaosta riippuen invaliditeetin. Miedän pojalla on nilkat halvaantuneet. NILKAT! Ja sekö olisi oikeuttanut aborttiin??? :/

Muoks: alkuperäiseen aiheeseen. Ymmärrän kyllä abortin tehneitä, en tuomitse heitä, mutta nämä sairaus-vetoamiset on aika kehnoja, ihan kun jonkun vamman tai sairauden vuoksi ei voisi olla ihminen lainkaan.

 
PahaSilmä
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
joo... millonkahan sitä opitaan että jokaisella on syynsä tekoihinsa...

kaverini joutui aborttiin sen vuoksi että hänellä todettiin kasvain aivoissa ja se leikattiin. hän teki kaksi lasta sen jälkeen. nyt on pitkälle edennyt aivosyöpä ja saattohoidossa.

ettei se aina vittu ole niin mustavalkosta! :kieh:
Ei kukaan ole tuominnut aborttia tuollaisessa tilanteessa. Tuohan on tuossa tilanteessa ainut tapa toimia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja TheUnforgiven:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kyselkää niiltä lapsettomuushoidossa juoksevilta tai adoptiojonoissa vuositolkulla turhaan odottavilta ihmisiltä haluaisivatko he kasvattaa lapsen jota suomen kaltaisessa hyvinvointivaltiossa elävä "äiti" ei pysty "sosiaalisin perustein" pitämään..

en viitsi inttää suuntaan enkä toiseen mutta aborttitilastot kuvaavat erinomaisesti tämän pullamössösukupolven yleistä asennetta elämään.
samoin kuvaavat myös tilastoissa nousseet huostaanotot!!!!
juu, yhteinen nimittäjä on VÄLINPITÄMÄTTÖMYYS!

 
Vieras

Sen verran sanon että omasta mielestäni just nää "meillä on jo lapsikiintiö täynnä, abortti on ainoa vaihtoehto" lässynlässyt vois ainakin vähän miettiä..olipa ehkäisy ollut tai ei, niin jos seksiä harrastaa niin ainahan siinä on mahdollisuus että raskaaksi tulee.

Eri asia sitten nää raiskatut tms. Vaikka itse periaatteessa aborttia vastaan olen, niin on joitakin tapauksia, joissa lapsen on parempi olla tulematta.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja melle:
Alkuperäinen kirjoittaja äippä32:
jos saisin tietää että lapseni olisi sairas niin tekisin abortin . ei olisi oikein synnyttää sairasta lasta
Sain tietää pari viikkoa ennen LA:ta että lapsellani on vakava vamma, joka vaatii heti synnytyksen jälkeen leikkauksen. Ko. vamma ei aiheuta muuta kuin vamman korkeustaosta riippuen invaliditeetin. Miedän pojalla on nilkat halvaantuneet. NILKAT! Ja sekö olisi oikeuttanut aborttiin??? :/
Abortti-oikeus on jokaisella.
Jos nyt tämä on joillekin epäselvää vielä tähän maailman aikaan. B)
 
Kaamea-akka
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Sekin on musta hassua, että ei anneta lasta vaikka adoptioon (tervettä lasta) sen takia, koska se olisi niin raskasta henkisesti sille synnyttäjälle.... Anna mun kaikki kestää. Ei lapsi ole mitään omaisuutta. On ihan kivikautista ajatella, että lapsi on äitinsä omaisuutta, ihan smalla tavalla, kuin että ajateltais, että nainen on miehen omaisuutta.

nyt tähän väliin.. se lapsi kuuluu sille äidille ja koska se äiti sen lapsen kantaa niin se äiti myöskin tekee ne päätökset jotka koskevat lasta ennen syntymää... samoin se äiti tekee ne päätökset (ellei ne aiheuta suoraa haittaa tai vaaraa lapselle ) siihen asti kunnes se lapsi on lain silmissä tarpeeksi vanha tekemään omat päätöksensä.. jos äiti ei ole kykeneväinen tekemään lastaan koskevia päätöksiä, niin silloin ne päätökset tekee joku muu paitsi se lapsi..
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä