En tiennyt oisko pitänyt itkeä vaiko nauraa. (ruokaravintolassa tapahtunutta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Käytiin syömässä lasten kanssa ravintolassa ja tilattiin lapsille lasten listalta.

Meidän aikuisten sapuska oli oikein hyvää, mutta lapsille ei oikein maistunut. No se ei nyt sinänsä ole ihme, sitä sattuu välillä. Koitin kuitenkin innostaa lapsia puputtamaan vähän enempi ruokaa ja nappasin lasten autaselta pienen palan omaan naamaani.

Jösses miten suolaista se oli! Siis ihan megasuolaista.

Tarjoilija tuli sitten kyselemään, että maistuiko ja kerroin että kyllä muutoin, mutta lasten ruoka oli todella suolaista. Tarjoilijan mukaan näin ei voi olla, sillä lasten ruokaan ei lisätä suolaa lainkaan. Mä jäin ihan haavi auki, enkä osannut sitten sanoa oikein mitään...ehkä mä sitten olin väärässä...jos se sitten oli joku muu mauste tjtn, vaikka kyllä siinä mun mielestäni oli suolaa (toki muutakin maustetta näkyi).

Tarjoilija kertoi, että se mauste, mitä lasten ruoassa käytetään, on grillimauste. Mieheni siihen sitten kommentoi, että eikös grillimauste sisällä suolaa, johon tarjoilija kirkkain silmin, että joo, sisältää se. Mutta että pelkkää suolaa ei ruokaan lisätä :O:laugh:

Siis mitähäh?

Lasten ruokaan ei lisätä suolaa, mutta suolaa sisältäviä mausteita siihen lisätään ja se on eri asia, sillä kyseessä ei tuolloin ole suola. Ok, hyvä tietää seuraavalla kerralla, niin tilataan lasten ruoka ilman grillimaustetta :D

Niin, no oikeassahan tarjoilija oli siinä, että ruokaan ei varsinaisesti listä suolaa. Ehkä hän ei ajatellut, että grillimauste sisältää niin paljon suolaa, että siitä kannattaa edes mainita. Vähän hassusti ja omituisestihan hän tuon asian kertoi, mutta sitä sattuu. Toivottavasti saitte korvaukset noista liian suolaisista aterioista.

Mä kyselin raskausaikana ravintolassa, kun ei rd sallinnut yhtään ylimääräisiä hiilareita, että saisko teiltä kasvikset ilman sokeria (olen jo aiemmin oppinut: Pancho Villa sokeroi kasvikset). Tarjoilija katsoi mua hölmistyneenä ja sanoi, et ei heidän kasviksissaan ole sokeria, hunajaa vain...

Mutta niin se on: mun äiti valmisti just lohisoppaa juhliinsa. Käski sitten maistamaan, riittääkö mausteita. Maistoin ja sanoin, et ytyä vois olla lisää, mutta ei missään nimessä enempää suolaa. Äiti sitten sanoi, että ok, laitetaan sitruunapippuria... Oli aika ällistyneen näköinen (kuten ystävänsäkin siinä vieressä), kun paljastin, että äiti hyvä, sitruunapippurissa on suolaa (ja melko paljon. Natriumglutamaatin lisäksi).

Viimeksi muokattu:
Niin, no oikeassahan tarjoilija oli siinä, että ruokaan ei varsinaisesti listä suolaa. Ehkä hän ei ajatellut, että grillimauste sisältää niin paljon suolaa, että siitä kannattaa edes mainita. Vähän hassusti ja omituisestihan hän tuon asian kertoi, mutta sitä sattuu. Toivottavasti saitte korvaukset noista liian suolaisista aterioista.

Niin, kai tuo on tulkintakysymys, mutta kyllä mä näkisin silti että jos sä laitat ruokaan pippuria, tai sitruunapippuria niin sä olet silloin lisännyt siihen ruokaan pippuria.

Sama juttu sulan kanssa. On se sitten eplkkää suolaa tai grillimaustetta jossa yhtenä ainesosana on suolaa, niin sitä suolaa sinne on silloin lisätty.

Ei meitä pienet suolamäärät haittaa, mutta sie ruoka oli oikeastikin TODELLA suolaista. Multa iteltäni ois kyllä jäänyt se syömättä ja niin jäi lapsiltakin. joskaan en tiedä oliko suola syynä vai ei. Lapset puputti salaattia, patonkia yms, eli saivat masut kyllä täyteen siinä määrin mitä halusivat :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;23858835:
Mä kyselin raskausaikana ravintolassa, kun ei rd sallinnut yhtään ylimääräisiä hiilareita, että saisko teiltä kasvikset ilman sokeria (olen jo aiemmin oppinut: Pancho Villa sokeroi kasvikset). Tarjoilija katsoi mua hölmistyneenä ja sanoi, et ei heidän kasviksissaan ole sokeria, hunajaa vain...

Mutta niin se on: mun äiti valmisti just lohisoppaa juhliinsa. Käski sitten maistamaan, riittääkö mausteita. Maistoin ja sanoin, et ytyä vois olla lisää, mutta ei missään nimessä enempää suolaa. Äiti sitten sanoi, että ok, laitetaan sitruunapippuria... Oli aika ällistyneen näköinen (kuten ystävänsäkin siinä vieressä), kun paljastin, että äiti hyvä, sitruunapippurissa on suolaa (ja melko paljon. Natriumglutamaatin lisäksi).

Mäkään en ole aina tuota tiennyt. Itseasiassa huomasin sen vasta, kun kertaalleen ostin vahingossa suolatonta sitruunapippuria. Ihmettelin sen outoa makua. Katsoin vähän paremmin purkinkylkeä ja sitten selvis :)

No miten keskustelu jatkui? Ei kai se siihen loppunut, jos totesit että lasten ruoka oli niin suolaista ettei sitä voi syödä.

Itse ostan vain suolattomia mausteita (paitsi lihaliemijauheet). Vaikkapa se sitruunapippuri, kyllä suolatontakin löytyy.

ööh kyllä mä ainakin ymmärrän ton tarjoilijan pointin, että ruokaan ei lisätä suolaa mutta sitten muita mausteita kuten grillimaustetta, joka sisältää hieman suolaa mutta ei kuitenkaan oo sama asia.. mutta ikävää, että ruoka oli liian mausteista teidän makuun..

GRILLIMAUSTE TUOTESELOSTE

Suola 25%, paprikajauhe, rypälesokeri,
sipulijauhe, sinappijauhe, mustapippuri,
valkopippuri ja muskottipähkinä.

ööh kyllä mä ainakin ymmärrän ton tarjoilijan pointin, että ruokaan ei lisätä suolaa mutta sitten muita mausteita kuten grillimaustetta, joka sisältää hieman suolaa mutta ei kuitenkaan oo sama asia.. mutta ikävää, että ruoka oli liian mausteista teidän makuun..

GRILLIMAUSTE TUOTESELOSTE

Suola 25%, paprikajauhe, rypälesokeri,
sipulijauhe, sinappijauhe, mustapippuri,
valkopippuri ja muskottipähkinä.

Minusta suolainen ja mausteinen eivät ole sama asia.

Hassua. Siis että suola on myös mauste, muta suolaamalla ei tule mausteista, vain suolaista.

Satuitteko olemaan Myllyssä? Me oltiin siellä kerran (yläkerrassa) syömässä ja jäi kaikkiruokaisella lapsella ruuat lautaselle. Oli ihan hirveän suolaista. Annettiin omista annoksistamme sitten että toinen sai edes jotain vatsantäytettä. Onneksi eivät sitten laskuttaneet siitä suolakasasta.

Viimeksi muokattu:
Missä ravintolassa te ootte olleet, kun ylipäätäOisin kyllä älähtänyt jotain takaisin. Eihän se että ruoka on liian suolaista tarkoita että nimeomaan suolaa on laitettu liikaa. Olisihan sen suolaisuuden voinut ihan yhtä hyvin aiheuttaa esim. soijakin. Suolaista se on silti. Mutta ylipäätään kokin ammattitaidottomuutta käyttää jotain mausteseoksia.

Voi hitto mitä pilkunnussimista. Jos ruokaan on lisätty suolaa sisältävää maustetta, on siihen silloin lisätty suolaa. Ihan sama jos laitat ruokaan sipulia sisältävää tomaattimurskaa, ruokaasi on lisätty sipulia.
Ja oli miten oli, ruuasta saa ja pitää antaa palautetta.

No miten keskustelu jatkui? Ei kai se siihen loppunut, jos totesit että lasten ruoka oli niin suolaista ettei sitä voi syödä.

Itse ostan vain suolattomia mausteita (paitsi lihaliemijauheet). Vaikkapa se sitruunapippuri, kyllä suolatontakin löytyy.

Ei se siitä juuri enää jatkunut.

Me olimme jo tuossa kohtaa lopettelemassa ateriointia, kun sitä lasten ruokaa maistoin ja käytiin tuo keskustelu myyjän kanssa. Sen jälkeen, kun hän myönsi ruoassa olleen suolaa grillimausteen joukossa, hän kertoi, että vinkkaa asiasta keittiötä jatkoa ajatellen.

Eikä mun ollut tarkoitus nostaa asiasta sen suurempaa meteliä, mulle se on ihan ok, että hän toimittaa viestin keittiöön jatkoa ajatellen :)

Voi hitto mitä pilkunnussimista. Jos ruokaan on lisätty suolaa sisältävää maustetta, on siihen silloin lisätty suolaa. Ihan sama jos laitat ruokaan sipulia sisältävää tomaattimurskaa, ruokaasi on lisätty sipulia.
Ja oli miten oli, ruuasta saa ja pitää antaa palautetta.

joo tottakai pitää antaa palautetta.. ehkä sille ei vain tullut mieleen et grillimaustekin sisältää suolaa...

Satuitteko olemaan Myllyssä? Me oltiin siellä kerran (yläkerrassa) syömässä ja jäi kaikkiruokaisella lapsella ruuat lautaselle. Oli ihan hirveän suolaista. Annettiin omista annoksistamme sitten että toinen sai edes jotain vatsantäytettä. Onneksi eivät sitten laskuttaneet siitä suolakasasta.

No sielläpä hyvinkin. Se vaan on muutoin kiva paikka syödä ostosreissun lomassa, joten jos jatkossa sais sitten ruoan ilman grillimaustetta, niin kiva :)

Yhteistyössä