Mä en enää ikinä tee ruokaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kun keität maitopuuroa, niin muutama kolikko levylle, kattila niiden päälle, niin ei kärähdä pohjaan.

lue aina ensin koko ohje.. <--tämä kannattaa myös opettaa lapsille, tai kun he valmistavat suussasulavia pikkuleipiä on ohjeessa hieman oiottu, siis: voi, sokeri, muna ja jauhot, leivinjauhe, vanilliinisokeri sekä kerma, on kaikki keralla kulhossa.. ;)

ja jos sinä meinaat säästää ruokalaskussa, osta 400g pussissa makaroni-kilohinta on huomattavasti halvempi =)

Oletko tosissasi noiden kolikoiden suhteen, vai viilataanko mua taas linssiin???!

Tummassa makaroonissa tuo kilo on halvin, olen sen tarkistanut :D

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22128698:
Jep.

Ja Chef kulta- sä olet kuin mun siskoni. Kaiken se tekee just prikulleen ohjeen mukaan- mittaa ja punnitsee (mä ymmärrän leivonnassa, siinä se on vähän tärkeämpää) eikä osaa korvata mitään millään, ei voi poiketa reseptistä, ei soveltaa.
Ja kaiken se kellottaa :D

Kauheeta pingottamista:whistle:

Joo ja arvaas vaan sitä ketutuksen määrää kun kaikki on (ainakin yritetty) tehty prikulleen ja silti se menee pieleen. Melko masentavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;22128708:
seuraavalla kerralla laita mulle yyveenä ruokaohje mitä aiot seuraavana käyttää. teen siitä sulle semmosen helpon pikaohjeen :popcorn:

Mä luulen että mä siirryn pysyväsi saarioisten savikiekko yms. linjalle :D

Oletko tosissasi noiden kolikoiden suhteen, vai viilataanko mua taas linssiin???!

Tummassa makaroonissa tuo kilo on halvin, olen sen tarkistanut :D

olen tosissani, kysy vaikka mummolta, ihan miltä mummolta tahansa :)

mulla on leipälaatikossa kolme 50-senttistä, kivan värisiä. ja lapsiperheen vinkki perään, kun otat kattilan liedeltä, töki rahat pois levyltä (esim. lusikalla) pois houkuttamasta.

Mä kokkaan paljon ja osaan laittaa ruokaa ja soveltaa ja säveltää, mutta en olisi todellakaan alkanut tehdä noin "vaikeaa" ruokaa :D. Tarkoitan tuota jauho-öljy-kanaliemi -kohtaa...kuulostaa todella raivostuttavan hankalalta, en yhtään tykkää tuollaisesta. Olisin varmaan vaan muokannut normaalista makaronilaatikosta broileriversion...laittanut tuorejuustoa, juustoraastetta, purjoa...
Jos alan katsoa ruokaohjetta, menen ihan sekaisin.

Rasvatonta oli. Mä kyllä olin ostanut sinistä, mutta mies oli juonut sen pois. Eli se oli miehen syy!

:D

Nokare voita auttaa asiaan myös, eli maidon sekaan kattilaan kimpale rasvaa.

JA sit eka keittää kattilassa tilkan vettä, kiehuvan veden joukkoon lorauttaa maidon ja sen rasvanokareenkin ehkä, ja sit vasta ikäänkuin aloittaa koko hutunkeiton.

Mä aina kans ihmettelen, miten ruoanlaitto voi olla joidenkin mielestä niin hirveen vaikeeta. On sitä tullut toki itsekin epäonnistuttua monien ruokien valmistamisessa elämän aikana mut chefin blogia lukiessa tuli sellanen olo et miten ihmeessä KAIKKI voi mennä noin pieleen :D

Juu mun EI kannata soveltaa. Olen sitä kokeillut ihan äärimmäisen huonoin tuloksin.

Täällä on kuva mun kakusta...koita pistää paskemmaksi ;)
Chefin kokkailut

hih! kiva kakkupohja! :D mä taktikoin mun kakun kanssa, että otin sen liian aikaisin pois uunista, niin lähti ilman räjäytystä pois vuokasta. MUTTA hiukan se valui, kun ei ollut ihan kypsä. Laitoin sit takaisin uunin jälkilämpöön hyytymään ihan aluslautasella. :laugh:

Kyllä se kolikko-ohje oikeesti toimii, teillähän on ihan perusliesi. :D Toisaalta melkein paremmin toimii se, ettei vaan laita liettä niin kuumalle koska kolikoiden pointti on se, ettei kattila ole niin kuumassa. :whistle: En oo koskaan mannapuuroa saanut onnistumaan rasvattomasta maidosta, en enää edes yrittäis :p Tottahan se palaa pohjaan kun ei yhtään rasvaa ole.

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;22128708:
seuraavalla kerralla laita mulle yyveenä ruokaohje mitä aiot seuraavana käyttää. teen siitä sulle semmosen helpon pikaohjeen :popcorn:

Mä kokeilin tätä kerran ap:n kanssa, mutta se meni hiukan v**uralleen sekin. :whistle: Mä kun en huomannut sanoa, että oikeasti lasagneen ei tarvita niitä paketin kaikkia levyjä :D Mä vaan sanoin, että kerroksittain levyjä ja kastikkeita, en huomannut sanoa, että kun kastikkeet loppuu, niin lopeta myös lasagnelevyjen lisääminen. :D

Kyllä se kolikko-ohje oikeesti toimii, teillähän on ihan perusliesi. :D Toisaalta melkein paremmin toimii se, ettei vaan laita liettä niin kuumalle koska kolikoiden pointti on se, ettei kattila ole niin kuumassa. :whistle: En oo koskaan mannapuuroa saanut onnistumaan rasvattomasta maidosta, en enää edes yrittäis :p Tottahan se palaa pohjaan kun ei yhtään rasvaa ole.

Mä oon saanut sen kyllä onnistumaan rasvattomasta maidosta, oli pakko tehdä kun ei ollut muutakaan maitoa saatavilla silloin. Tarpeeksi matala lämpö ja jatkuva sekottelu niin ei palanut pohjaan. Mut ihan maunkin puolesta valitsisin mieluummin rasvaisemman maidon.

Haluatko ap kertoa, mistä yleensä bongaat ohjeesi, joita kokeilet? Usein niitä lukiessa tulee mieleen, että hei miksi tuo nyt on noin vaikeasti tehty. Onko sinulla hyvä peruskeittokirja, josta opettelisit ne tavallisimmat tekniikat?

Mä kokeilin tätä kerran ap:n kanssa, mutta se meni hiukan v**uralleen sekin. :whistle: Mä kun en huomannut sanoa, että oikeasti lasagneen ei tarvita niitä paketin kaikkia levyjä :D Mä vaan sanoin, että kerroksittain levyjä ja kastikkeita, en huomannut sanoa, että kun kastikkeet loppuu, niin lopeta myös lasagnelevyjen lisääminen. :D

Joissakin paketeissa oon nähny tosi yksityiskohtaiset ohjeet, joissa oli yhteen lasagneen käytettävien levyjen määrät yms. niin ettei epävarmimmankaan ruoanlaittajan tarvii ihmetellä et oliskohan tää näin vai noin....

Haluatko ap kertoa, mistä yleensä bongaat ohjeesi, joita kokeilet? Usein niitä lukiessa tulee mieleen, että hei miksi tuo nyt on noin vaikeasti tehty. Onko sinulla hyvä peruskeittokirja, josta opettelisit ne tavallisimmat tekniikat?

Kotikokki sivustolta useimmiten, mutta tuo saattaa myös olla Aurinkokunnan "keittokirjasta"...tai sitten olen saanut sen joltakulta palstalaiselta jonkin ruokaketjun yhteydessä.

Eli milloin mistäkin. Kyllä mulla on keittokirjoja mutta ne on ihan paskoja. Siis siellä on usein semmoisia mausteita tms. joista mä en ole ikinä edes kuullut. Tai sitten jotain muuta sellaista mikä on pahaa (kala, tilli, persilja, sienet ja moni moni muu juttu).
Ja jos mä sitten ostan ohjeen mukaan jonkun kastikepurkin josta otetaan lusikallinen, niin mitä hittoa mä sille loppupurkille teen? Monasti on mennyt roskiin kun en osaa niitä muuhun käyttää.

Koulusta aikoinaan pöllin (tuhma minä) sen koulun opuksen jonka mukaan köksässä mentiin, mutta en mä tiedä...ei sielläkään oikeen mitään hyvää ole, kun ne on sitten NIIN perushuttua kun olla ja voi. Ei siellä juuri koskenlasijat yms. vilku :)

Ja jotta kaikki nyt ois sitten sujunut oikein hyvin, niin sen ruoan pinta paloi. Että näin. Se oli TASAN tunnin uunissa ja silti paloi pinnalta...vaikka oli kaikenlisäksi alimmalla tasolla.

Paska uuni, paska ruoka, mussa ei ole mitään vikaa!

Yhteistyössä