En aio ottaa lapselle rotavirus rokotetta... Niin paljon huonoa olen kuullut...

Me ei otettu aikoinaan ja lapsi sairastui 1v7kk iässä siihen. Aamulla alkoi ja illalla oli jo sairaalassa tajuttomana. Sai rotan (joka sekin oli jo pelkästään aivan järjettömän raju tauti ja tiputusta vaativa) myötä aivokuumeen, jonka johdosta esim liikuntakyky meni ja hengenlähtö oli lähellä. Luojalle kiitos, lapsi selvisi ja ennen pitkää toipui ennalleen. Toisen lapseni rokotin.

Tää olikin mielenkiintonen ketju. Meille tulossa myös lokakuussa vauva enkä ollut miettinyt tätä asiaa. Edellinen lapsi allerginen, kovasti vatsavaivainen vauvana, ainakin 1-vuotiaaksi asti oli yhtä taistelua...
Nyt kyllä pistin mietintään, että uskallanko ottaa vauvalle. Kun todennäköisesti on allerginen, jos saa vielä lisäpotkua kaikki vaivat tuosta rokotteesta.

Alkuperäinen kirjoittaja as:
Tää olikin mielenkiintonen ketju. Meille tulossa myös lokakuussa vauva enkä ollut miettinyt tätä asiaa. Edellinen lapsi allerginen, kovasti vatsavaivainen vauvana, ainakin 1-vuotiaaksi asti oli yhtä taistelua...
Nyt kyllä pistin mietintään, että uskallanko ottaa vauvalle. Kun todennäköisesti on allerginen, jos saa vielä lisäpotkua kaikki vaivat tuosta rokotteesta.

Luepa tuo minun juttu tuolta edelliseltä sivulta, meidän allergikolle sitä lasten gastroenterologi ehdottomasti suositteli. Meidän allergikko on todella allerginen ollut melkein alusta asti, rokotukset meni oikein hyvin vaikka muuten helposti alkaa heti ripuloimaan sopimattomista ruoka aineista. Lääkäri sanoi että allergikolle on vaarallista olla rokottamatta rotavirusta vastaan.

Tuleva vauva tulee ehdottomasti saamaan rotarokotteen, sen verran paljon olen noita tapauksia sairaalassa työskennellessäni nähnyt. Mielummin parin päivän masuvaivat kuin vauva taju kankaalla tiputuksessa :(

mein vaavin ois pitäny se saada, mut toisen peräkkäisen ab-kuurin takia siirrettiin tälle viikolle. noh, nyt on menossa kolmas ab-kuuri putkeen, maha on ihan sekasin, kakka myrkynvihreetä vettä vaan kun veti jo pakki niin jumiin noista lääkkeistä ja ois pakko ottaa se tyhmä rota keskiviikkona, kun enää ens viikolla sitä ei voi antaa. greit. korvalääkäriaika on huomenna, keskiviikkona rotarokote. lauantaina alko kolmas ab-kuuri siihen samaan pirun korvatulehdukseen... huooooh.. kestääköhän tuon pienen elimistö enää sitä rotaa tähän samaan syssyyn? :( koska tämä muuten on tullut, en ole kuullu mistään suun kautta annettavasta, esikkoa on aina piikitetty, esikko on 2w3kk?

Kun verrokkina oli raju toista viikkoa, sairaalahoitoa vaatinut rotavirus esikoisella aikoinaan, niin kyllä, otin rotarokotteen ja kärsin 2viikon sivuvaivat kuopuksella. Nelonen sai myös aikoinaan testiryhmässä sen, pääsi huomattavasti helpommalla, vaikka on myös suolisto-oireinen ruoka-aineallergikko, kuten myös tuntuisi olevan tämä vitonen joka huomenna saa rokotuksensa viimeisen osan.

Tätä korvatulehdushässäkkärokotusta sen sijaan emme taas ota (saisi sen tutkimusryhmän kautta) koska koen että jos 4llä lapsella on jo korvajuttuja, rokotus ei autuaaksi viidennen kohdalla tee koska tulehdukset johtuvat korvan rakenteesta jota rokotus ei tietenkään muuta.

Meidän neiti syntynyt 08 eli ei saanut rota-rokotetta. Mutta,olisin maksanut mitä vaan jos oisin saanut sen sille annettua. Sairasti tosi pahan rotan vajaa 2kk. Muistan kun pidin lasta sylissä ja itkin,kysyin lääkäriltä et kuoleeko tää tähän. yhtenä päivänä laskettiin et vaihdettiin ainakin 16 vaippaa,pylly oli niin rikki,että huusi joka kakkakerran yhteydessä. Se oli maailman kamalin tauti rs-virus hyvänä kakkosena. Meillä rokotettu vesirokkoa vastaan,seuraavaksi pneumokki-rokote. On paljon sairasteleva lapsi vikää viikkoa vajaa 2v ja ollut 36 kertaa kipeenä 8 kertaa sairaalassa. Kaikki mahdolliset tutkimukset tehty ja on normaalia enemmän sairasteleva terve tyttö.

Meidän neiti syntynyt 08 eli ei saanut rota-rokotetta. Mutta,olisin maksanut mitä vaan jos oisin saanut sen sille annettua. Sairasti tosi pahan rotan vajaa 2kk. Muistan kun pidin lasta sylissä ja itkin,kysyin lääkäriltä et kuoleeko tää tähän. yhtenä päivänä laskettiin et vaihdettiin ainakin 16 vaippaa,pylly oli niin rikki,että huusi joka kakkakerran yhteydessä. Se oli maailman kamalin tauti rs-virus hyvänä kakkosena. Meillä rokotettu vesirokkoa vastaan,seuraavaksi pneumokki-rokote. On paljon sairasteleva lapsi vikää viikkoa vajaa 2v ja ollut 36 kertaa kipeenä 8 kertaa sairaalassa. Kaikki mahdolliset tutkimukset tehty ja on normaalia enemmän sairasteleva terve tyttö.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
Me ei otettu aikoinaan ja lapsi sairastui 1v7kk iässä siihen. Aamulla alkoi ja illalla oli jo sairaalassa tajuttomana. Sai rotan (joka sekin oli jo pelkästään aivan järjettömän raju tauti ja tiputusta vaativa) myötä aivokuumeen, jonka johdosta esim liikuntakyky meni ja hengenlähtö oli lähellä. Luojalle kiitos, lapsi selvisi ja ennen pitkää toipui ennalleen. Toisen lapseni rokotin.

Itseasiassa näitä tapauksia tiedän enemmänkin...Rota vie varmaan KAIKEN vastustuskyvyn..
ja muuten onpa siihen virukseen Suomessakin perusterveitä pikkulapsia ihan oikeasti 2000-luvulla kuollut.

Mä pähkäilin kauan kuopuksen kanssa että otanko vai enkö. Monta kertaa jo päätin etten ota, mutta sitten loppuviimein kipitin apteekkiin ostamaan rokotetta. Jos nyt voisin mennä ajassa taaksepäin, niin en ottaisi. Ja jos pääsis vielä enemmän ajassa taaksepäin, niin en todellakaan veisi enää esikoista samaisen rokotteen tutkimukseen.

Vaan turha sitä on olla jälkiviisas. Mieluummin ottaa oppia tyhmyydestään ja pyrkii olla toistamatta virheitään. Niin, meille ei todellakaan tule vesirokko- rokotetta ja ihan jokaisen tulevasta rokotteesta mietin todella tarkkaan sen tarpeellisuuden.

Mä otin sen kuopukselle ja maksoin itse rokotteesta (poika syntyi 2 viikkoa ennen sitä "raja-päivämäärää", että olisi saanut sen neuvolassa rokotusohjelman mukaan). Eikä kaduta pätkääkään. Mieluummiin laitoin rahani tuohon ja kanniskelin illan kärttyistä lasta kuin veisin lasta tajuttomana nesteytykseen 100km päähän sairaalaan. Naapuripaikkakunnalla ko virukseen kuoli perusterve 9kk ikäinen poikavauva.

Meillä päin vastoin on rokotteesta pelkkää hyvää sanottavaa. Oli ihan kamala tauti ja oli lähellä, etten minäkin joutunut sairaalaan. Onneksi se meidän silloinen nuorikko ei sairastunut. :)

Meillä oli selvää että kuopukselle maksetaan itse rota rokote. esikoiselle ei tuota otettu ja hänen kanssaan onkin saatu kestää monta paskatautia, yksi sitkeimmistä kesti viikon ja vei sairaalaan. Eikä meillä rokotteesta tullut oikeastaan pahemmin mitään oireita. Eikä kyllä ole ollut paskatautejakaan.

rotavirus on niin kamala tauti lapsella, et en mistään hinnasta jättäis rokottamatta.

Esikoiselle ostettiin ja toka sai sen jo rokotusohjelmaan kuuluvana. Kummallekaan ei tullut rokotteesta yhtään mitään oireita..

Meillä oli eka alergikko, toisella oli mahavaivoja rotarokotetta ennen, mutta eivät onneksi olleet allergiaa. Otin rokotteen kiitollisena vastaan, rota voi olla paha tauti. Vähän tuli mahavaivoja, siinä kaikki.

Netistäkin löytyy tietoa, että hieman yllättäen rokote pienentää riskiä myös muihin vaikeampiin vatsatauteihin.

Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Kuopus sai rotaviruksen rokotetulta lapselta.. en ottais rokotetta.

No oliskohan näin päässy käymään, jos olisit myös ottanut omallesi rotarokotteen. Mä yritin olla todella tarkkana sen varoajan rokotteen antamisen jälkeen (käsien pesu ja desinfiointi aina kakkavaippojen jälkeen). Muutaman kerran tuli vahinko ja siltikään mulle ei tullut rotaa, eikä kenellekään muulle perheenjäsenelle, vaikka vain kuopus on rokotettu rotaa vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kiia:
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Kuopus sai rotaviruksen rokotetulta lapselta.. en ottais rokotetta.

No oliskohan näin päässy käymään, jos olisit myös ottanut omallesi rotarokotteen. Mä yritin olla todella tarkkana sen varoajan rokotteen antamisen jälkeen (käsien pesu ja desinfiointi aina kakkavaippojen jälkeen). Muutaman kerran tuli vahinko ja siltikään mulle ei tullut rotaa, eikä kenellekään muulle perheenjäsenelle, vaikka vain kuopus on rokotettu rotaa vastaan.

Sitäpä ei kukaan voi luvata. Kaksi isompaa eivät saaneet tautia, vaikka kuopus sen sairasti. Lisäksi tämä rokotettu oli kipeä monen monta päivää, selvästi tuskissaan itki. Enpä tiedä...

En tiennyt etttä on saanut rokotteen, joten en tiennyt myöskään varoa erityisesti. Ei tainnut normaali käsihygienia riittää.

Rota-rokote suojaa lasta nimenomaan vain ensimmäisen ikävuoden ajan rota-tartunnalta, sen jälkeen vaikutus lakkaa vähitellen. Näin sanoi ystäväni Google, sekä meidän neuvolan lääkäri.

Nuorimmainen sai tuon rokotuksen kahdesti, kolmatta ei enää annettu sivuvaikutusten vuoksi, jota oli muutaman päivän ummetus ja kuume, jonka jälkeen viikon ripuli ja oksentelu.

Oudointa tässä rotavirusrokotteessa on mielestäni se, että saatuaan rokotteen, lapsi on viikon päivät viruksen kantaja ja tartuttaja!!!!
Sitten, jos perheessä on vaikka leikki-ikäisiä tarhassa käyviä lapsia, niin avot.
Pikkupöpöt ne kivasti vaan levittäytyy... ja ihan vaan tehokkaan rokotusohjelman ansiosta.

Meillä kaksi vaikeasti allergista lasta (pääosin suolioireisia). Ensimmäiselle otin rota-rokotteen ja niihin aikoihin sijoittuu myös oireiden voimakas paheneminen. Luultiin siis, että koliikista johtuu. Toiselle ei otettu rokotetta, koska olen kuullut, että lallergialääkärit eivät sitä suosittele, jos perheessä on taipumusta suolioireiseen allergiaan. Lapsemme sairasti rota-viruksen ja silloin kyllä toivoin, että olisimme rokotteen ottaneet. Rota-virus oli meillä tavallinen vatsatauti potenssiin sata eli jotain ihan hirveää ja kestikin niin kauan. En siis tiedä kumpi parempi... ottaa rokote vai ei.

[QUOTE="vieras";22764772]Meillä kaksi vaikeasti allergista lasta (pääosin suolioireisia). Ensimmäiselle otin rota-rokotteen ja niihin aikoihin sijoittuu myös oireiden voimakas paheneminen. Luultiin siis, että koliikista johtuu. Toiselle ei otettu rokotetta, koska olen kuullut, että lallergialääkärit eivät sitä suosittele, jos perheessä on taipumusta suolioireiseen allergiaan. Lapsemme sairasti rota-viruksen ja silloin kyllä toivoin, että olisimme rokotteen ottaneet. Rota-virus oli meillä tavallinen vatsatauti potenssiin sata eli jotain ihan hirveää ja kestikin niin kauan. En siis tiedä kumpi parempi... ottaa rokote vai ei.[/QUOTE]

Lisään vielä, että molemmat yhtä vaikeasti allergisia rokotettu ja rokottamaton.

Meillä on 5 lasta- isoimmat 4 jo koululaisia ja heistä kaikki 4 sairastivat rotan. Kaikki 4 joutuivat sairaalaan tippaan nesteytykseen 3-5 päiväksi (tämä peräkkäisinä vuosina). Esikoisen sairastuttua sairastuin myös itse- mies soitti ambulanssin hakemaan (olin raskaana) , jalat meni täysin alta. Jouduin itsekin tippaan ja sain supistelun estolääkettä :/
Kahden viikon pituinen vatsatauti oli ainakin meillä- ja taatusti nuorimmainen saa rokotteen! On vielä viimeinen satsi saamatta. Oon antanut koko perheelle maitohappobakteerivalmistetta ja vessaan hankittiin käsidesi.

Uusimmat

Yhteistyössä