Elovauvat 2014 <3 *joulukuussa*

Tervetuloa uudet!

Skonssi: Samoissa mennään ja sairaalakin on sama :)

Äitiysvaatteista: Ensimmäisen kohdalla menin pitkään omilla vaatteilla. Olisinko jossain 16-18 viikolla (en oikein muista tarkasti) alkanut siirtyä housuissa mammamalleihin. Ekassa raskaudessa vatsa oli muutenkin paremmin kuosissa ja käytin sellaisia äitiysfarkkuja, joilla vatsassa ei ole resoria vaan etuosaa on kaarrettu alemmas. Niiden kanssa käytin masutuubia, jos paita oli liian lyhyt.

Toisen kohdalla tilanne olikin sitten karumpi. Omat farkut alkoivat painaa vatsaa jo 9-10 viikolla ja koska kävin tuolloin ihmisten ilmoilla (yliopistolla yms.) niin pakko oli olla muitakin kuin kotihousuja. Alkuraskaudessa oli eri äitiyshousuja (jotka ostovaiheessa kuvittelin menevän loppuun asti :LOL: ), ja jotka sitten jäivät pieneksi ja loppuaikoina ei ollut enää monia jotka päälle menivät. Toisessa raskaudessa en pystynyt alussakaan käyttämään alas kaarrettuja farkkuja, kun nekin painoivat vatsaa.Kotona tykkään mennä me&I:n joogahousuissa, niissä on niin ihana se leveä vyötäröresori :heart:

Nyt kolmannen kohdalla alkoivat omat farkut painaa vatsaa jo viime viikolla (!!) enkä voisi kuvitellakaan istuvani niissä koko päivää toimistossa. Mulle tulee nopeasti huono olo jos vatsaa puristaa. Onneksi yhdet omat suorat housut on sen verran väljää mallia että ne mahtuu vaikka vatsa turpoaakin päivän mittaan. Kävin kuitenkin tässä yksi päivä lastentarvikekirppiksellä mammavaatetangoilla katselemassa ja löysinkin yhdet mustat suorat housut matalahkolla resoriosalla. Ne otan käyttöön sitten kun omat housut alkaa puristaa. Maksoivat kokonaiset 3 e! Niistä ei edes huomaa että on äitiyshousut, kun pitää paitaa / neuletta päällä. Suosittelenkin lastentarvikekirppiksiä, jos etsii edullisia äitiysvaatteita. Monissa paikoissa on keskitetty äitiysvaatteet omiin tankoihin, jolloin ne on helppo käydä läpi.

Monet normaalipuolen tunikat, trikoomekot ja kietaisumekot menee pitkään vauvamasullakin. Ostaa vaan mekon kaveriksi äitiyssukkiksia tai leggareita, jos normaalit painaa tai valuu. Itsellä on myös pari mustaa työhametta, jotka varmaan menee jonkin aikaa. Kävin alkuviikosta H&M:ltä parit äitiyssukkahousut, että on mukavia sukkiksia alkuvuoteen valmiiksi.

Äitiysvaatteita saa monista verkkokaupoista, jotka myy muutenkin vaatteita. Tavarataloista Sokokselta ja Stockalta saa joitakin merkkejä. Itse hankin jonki verran H&M:ltä ja Mama Licious -merkiltä. Sitten ainakin Nansolla on laadukkaita trikoomekkoja jos sellaisista tykkää.

Tulipa vaatteista vuodetettua :) Kivaa päivää kaikille!

Mussukka82 ja pikkumussukka 7+2
 
Nyt ymmärrän miksi useimmilla kertyy ylimääräistä raskauden aikana :S kokoajan kauhea närästys ja paha olo joka helpottaa vaan syömällä. Helpotus kestää hetken ja kohta pitää syödä taas kun tulee paha olo :S

Eilen tuli ihan kauheat vatsakivut illalla, pelotti jo että nytkö menee kesken! Hiukan myös aamulla koski mutta sen jälkeen ei mitään :) Niin kauan olen haaveillut tätä, että murrun täysin jos menee kesken. Ja olen jo elänyt joka päivä miettien raskautta, joten se on jo "arkipäivää" :)

Äitiys vaatteista: minulla jo vähän alamaha pömpöttää, ihan jo pelottaa että entä jos siellä on kaksi!! :D tai sitten vain turvotusta :) mutta onneksi on vielä tuota ylimäärää vatsalla jokunen kilo, niin ei raskaus heti näy :) eli siis, collarit viimehädässä peittää varmaan aika pitkälle alamahaa ;)

<3 7+2
 
Heippa!

Täällä saikkulainen huhuilee! etovaa oloa ollut viikon kun viikkoja kasassa tänään 6+5! enpä ois uskonut että näin aikaisin alkais! mies tokas: !sulla oli viimekski kauhee olo ja se kesti pitkään!" no mähän aloin vollottaan kun en tosiaankaan kestäis tätä enää. ja taas on miehen dödön haju alkanu etoon, mitä oli viimeksiki :S raukka toista ku en nyt yhtään kestä lähellä oloa. niin tosiaan sain 3 päivää saikkua neuvolantädiltä kun käskivät sille soittaa. mutta huomenna pitäs jo mennä töihin eikä olo oo yhtään helpottunut. ostin jo ne pahoinvointirannekkeetkin (meidän apteekista löytyi!) ja on ne ehkä vähän auttanut. tänään en oo pitäny ja on kyllä pahempi olo. ne vaan painaa aika hienot jäljetkäsiin ettei niitä vitti niin kauaa pitää että veri kiertäis! :D

ens viikolla olis sitten eka neuvola!

en tiedä tuleeko mies ekaan neuvolaan, tuskinpa, tää on toinen kerta meille, joten eipä siinä varmaan mitään uutta tuu. Saanpahan rauhassa voivotella oloani tädille :D (viimeksi mies kyseli niin paljon kaikkea että meinas se aika mennä vaan siihen :D ) ja tietty mä ne jo tiesin mitä se kysyi...

mammavaatteet olis todellaki jo tarpeen!tai no, mulla on taas se fiilis tullu että kaikki vaatteetki yököttää varsinki tosta vatsan yläpuolelta. vaikka äitiysvaatteet on liian isoja vielä. mutta ennen kaikkee tosi mukavat vaatteet pitää olla jotka ei kinnaa mitään. niinku nyt jo suurin osa farkuista kinnaa liikaa etten halua laittaa niitä. mut ois kyllä kiva panostaa tohon mammamuotiin enemmän ku viimeks :D

musta tuntuu että meidän esikoinen 3v on jo kuullu monta kertaa että oon "raskaana". eihän se ny tiedä mitä se tarkotaa mutta silti voivottelen oloani miehelle ja hieron mahaa. siis pointti se,että huvittais kertoa sille ennenkuin joku muu möläyttää . mutta en kyllä turhaan haluaisi sitten selitellä jos menis kesken. vaikka ainahan tulee uusia tilaisuuksia joka kuukausi! =) en tiedä, sanon sitte ku tulee sopiva hetki. ehkä ennen joulua koska me aiotaan kertoa miehen perheelle sitten. mun vanhemmat tietää jo ;)

ite oon kans ton syömisen kanssa vähän pelokas, en aio syödä mitään mikä on kiellettyä! meinasin ostaa hedelmäsekotuksen mutta niissä oli papaijaa, joten se jäi ostamatta. inkivääriäkään en aio ostaa missään muodossa vaikka se mun lempparia onkin. enkä liioin tuorejuustoja, ja graavilohesta en ees tykkää. esikoisenkin kans oon vieläki varovainen hunajan kanssa vaikka se on kiellettyä alle 1-vuotiaille! :D mutta kun se söis sitä pelkästään lusikalla :D

nojoo,ehkä tää riittää tällä kertaa. jaksuja kaikille ja tervetuloa uusille!

Elovaavi 6+5
 
Viimeksi muokattu:
Ensinmäinen, todennäköisesti sulla kyseessä tosiaan sitä turvotusta, varsinki ku on ensimmäinen vauva kyseessä! :D

Äitiysvaatteista, ostin viimeraskaudessa kaks äitiyspaitaa ja yhdet äitiysfarkut, kaikki H&Mltä. Käytin farkkuja vaan koulussa ja joissain "hienommissa tapahtumissa", muuten kuljin aikalailla collarit jalassa koko ajan. Käytin aika pitkälti tavallisia paitoja ja toppeja, hyvin riittivät ihan viimesille viikoillekin asti :)
 
"Pesänrakennusvietti"... Phuuh! Onko muilla jotain saman tapasta? Mulla nimittäin on, siivoan päivät ku mies töissä, ku ei juuri oo muuta tekemistä, ku hevosenki käyn hoitamassa aina aamulla... Kohta loppuu siivottava kesken! :D

MiiMii & papu 5+?
 
Kiitos Pinsuli ja Aada78! :)

Lääkäri viimein soitti! Kaikki arvot ok, paitsi valkosolut hieman koholla. Tekevät niistä vielä bakteeriviljelmän ja tulokset saan ensi viikolla. Lääkäri sanoi kuitenkin, ettei siitä kannata olla huolissaan. Maha vielä kipuilee, mutta jo siedettävämmin. Yöllä edelleen heräilen tunnin välein, mutta kipu ei ole niin kova ja se tuntuu helpottavan nopeammin. Ultraa ei siis nyt oteta, vaan hoitoja jatketaan normaalisti neuvolan kautta. Se on vain opittava nyt hyväksymään että kroppa käy läpi isoa muutosta, ja sen tuomat kivut on vain koitettava kestää :) Hyvän asian takiahan tässä kärsitään!

Äitiysvaatteista
Mahani ei ole vielä kasvanut yhtään. Ajattelin käydä joulun alennusmyynneistä katsomassa jos jotain löytyisi jo valmiiksi :)

Pesänrakennusvietistä
Kiitos mahakipujen, niin ei sitten minkäänlaista! Mielessäni manailen edessä odottavaa joulusiivousta yms. :D Harmittaa kun kaikki liikuntakin jäänyt mokoman mahan takia. Ulkona kelit ovat olleet loistavia, ja haikailen pitkän rauhallisen lenkin perään, mutta en kauhean kauaksi kotoa uskalla lähteä.
 
Äitiysvaatteista
Minulla oli viimeeksi vain yhdet äitiyshousut (joista on muistaakseni leikattu resoria auki loppuviikoilla eli ei ehkä enää kovin käyttökeloiset alkuraskaudessa) ja yksi äitiyshame. Paitoina meni ihan omat väljemmät mallit. Yksi huppari venyi niin muodottomaksi, että sitä ei ole voinut enää käyttää mutta on säästössä, joten eiköhän se nyt pääse taas käyttöön. Mutta minkän haluaisin olla tässä raskaudessa vähän tyylikkäämpi. Varsinkin kun pitää töissäkin käydä sinne kesään asti. Viimeeksi kun jäin kesälomalle siinä toukokuussa ja olin toimettomana syyskuun loppuun, joten samakos tuo, mitä päällensä laittoi.

Eilen illalla ja tänään aamulla oli tosi huonoa. Päivällä on taas ollut parempi. Onko kellään muulla niin, että aamulla hampaiden pesu on tuskaa? Siis vaikka muuten ei vielä oksennukseen asti tämä aaltomainen huono olo mene niin hampaiden pesussa on tosi lähellä. Viime raskaudessa kaksi ainoaa oksennusta tulikin juuri hampaiden pesusta eli tuttu tunne tämä taas.
 
Heippa! :)

Täällä uusi elokuinen uskaltautuu varovasti ilmoittautua mukaan. Viikkoja nyt 5+2, jos oikein osaan laskea ja la 11.8.2014. Takana 1. Icsin 1. lääkkeellinen pas ja kahden alkion siirrolla mentiin. Viikko sitten verikokeissa hcg oli 683, joten voisiko olla, että kaksi olisi kiinni... :heart: ultraan mennään yksityiselle 19.12, jossa hoidotkin on tehty.

Ikää 32 v, ensimmäinen lapsi (toivottavasti kaksi ;) ) ja TAYS olisi synnytyspaikka.

Onnea kaikille! Menis vaan nämä alkuviikot nopeasti...:)
 
Viimeksi muokattu:
Oireita Nyt alkaa olla alavatsalla raskausolo. En osaa selittää, viimeksi tuntui samalta. Samoin tulee noita sukkapuikkoja, äkkinäiset liikkeet niitä aiheuttaa. Hieno vaan nyt esikoisen kans temuta kun yhtäkkiä pistää :D noo... nää on vielä pientä!

Meillähä sattui siis nyt niin onnekkaasti että ite oon esikon kanssa kotona, ja mies jäi tällä viikolla isäkuukaudelle :D eli just tässä tää eka kuukausi on lomaa, apukädet löytyy väsymykseen ja lähdetään vielä jouluksi kotopuoleenki valmiin ruokapöydän äärelle. Että siinä mielessä aivan loistava ajankohta, toivon tosiaan että tässä kävis hyvin, kun ei varmaan tuu näin hyvää aikaa enää, siis siltä kannalta että ei tarvitse alkuraskautta olla töissä ja saa nukkua kun siltä tuntuu kun mieskin on kotona.
 
Heipä hei!

Josko minäkin uskaltautuisin mukaan tähän kasvavaan joukkoon.
Maanantaina haalea plussa... ja vahvempi viiva tänään. Yhtään en tiedä millä viikoilla mennään, koska tää kierto on ollut kummallinen. Hoidoissa olemme ja clomeja olen syönyt. 1.11. ultralla todettiin ettei johtofollia ole ja sovittiin hoitotauosta ja paluusta asiaan ensi vuonna kaksien menkkojen jälkeen. Kun niitä ensimmäisiäkään ei alkanut kuulua ja maanantaina mentiin jo kp:ssä 49 ajattelin sitten, että soitan polille, että saan jotain millä käynnistää menkat... ja tein kuitenkin vielä varmuuden vuoksi testin, että voin sanoa sen olevan nega (6.12. tehty oli nega) ja johan pomppas. Plussa.

Ihan ei meinaa vieläkään uskoa.

Polilta varasivat VU:n 20.12. siellä tuskin mitään sykkeitä näkyy vielä, mutta näkeepähän onko siellä joku ja missä se luurailee. Neuvolaan soitin tänään, sain ajan 13.1.

Taustasta sen verran, että tää on meidän eka, mutta kolmas lapsi. Kuluneen kahden vuoden aikana meillä on ollut kaksi keskiraskauden keskenmenoa (vk15 ja vk20). Vielä en osaa edes pelätä tulevaa, tässä pitää nyt ensin sulatella tätä yllätysplussaa.

Miramanna / 36v. / 1. lapsi / NKL, VU 20.12. N 13.1.14 LA? selvinnee ultrassa
 
Viimeksi muokattu:
iiris_lorea, Mussukka82 ja aada78:Kiitos kommenteistanne! :) Ajattelinkin ettei lentamisesta ole mitaan vaaraa, kun vasta ihan loppuraskaudesta. Laakarin kommentit jaivat kuitenkin mietityttamaan, mutta en kylla aio jattaa Suomen reissua valiin.
 
äitiysvaatteista: ostin tänään uudet rintsikat, kun vanhat jäi jo ennen plussaamista pieniksi ;D parissa päivässä kasvoivat :D rankan etsinnän jälkeen lopulta Lindexistä löytyi kokoa 65F.. Mites kasvaako rinnat vielä lisää raskauden aikana? Vai onko se yksilöllistä?

milloin ja miten kerrotte raskaudesta muille? me kerrottiin heti plussaamisen jälkeen mun vanhemmille ja pikkusiskolle. Oikeastaan äiti arvas jo plussausta edeltävänä päivänä, kun oli mun oireita sen verran kuunnellut :D ottivat asian tosi hyvin :) äiti halus ostaa meille jo vauvakirjan, ja tänään käytiin se Suomalaisesta miehen kanssa hakemassa. Iskä alko kutsua itseään jo faariksi :D kovasti ne suunnittelee jo tulevaa. Muille ei kerrota ennenku 12 viikkoa on täynnä, ellei maha ala paljastaa jo aikaisemmin.

oireista: onko muuten normaalia että alkuraskaudessa vatsaa nippailee ja nappailee ja välillä jopa tuntuu menkkakivun kaltaisia kipuja? Mitään vuotoja ei kyllä ole ollut.
Välillä masu taas on aivan hiljainen ja tyyni :)

Candy ja Napoleon 3+6
 
Viimeksi muokattu:
Hei!

varovasti mukaa. Erittäin varovasti!

Tänään tehty testi, ja jos paikkansa pitää niin LA aika olisi 23.8.2014.

Yritin vähän lueskella ketjua ja illan aikana lisää :)

mitenkäs muuten fb-ryhmään pääsee?

Manuli
 
Minä myös ilmottaudun mukaan. Tänään tein digitestin, joka sanoo, että raskaana 1-2. Raskauslaskurin mukaan olisi jo 4+5 ja la olisi 15.8, mutta olen aika varma että ovulaationi on ollut tavallista myöhimmen ja digitestin tulos myös tukisi sitä (normaalikierto ollut 26-28) eli siirtyy ehkä pienemmiksi viikot ja la myöhemmäksi. Tänään kuitenkin tuli vasta myös selkeä plussa, maanantaina näkyi joku haamu, mistä pohdin onko vain viivan paikka. Mutta niin. Olen aivan hämilläni. Ensimmäinen yrityskierto ja esikoinen olisi kyseessä. En todellakaan olettanut, että se onnistuisi näin nopeasti, mutta olen tosi onnellinen. Olo on aivan epäuskoinen, enkä ymmärrä ollenkaan että olisin raskaana. Oireena on ollut kuukautisten poisjäännin lisäksi menkkamaisia vatsakipuja ja paineen tunnetta vatsassa, kylmää ja kuumaa vuoron perään sekä väsymystä, jonka huomaa varsinkin liikunnan yhteydessä, kun ei jaksa samalla tavalla kuin aiemmin raskasta liikuntaa. Olin jo huolissani, että mikä mulla on kummallisten oireitten takia ja toivoin todella, että olen raskaana, kun muuten olisin jotenkin kyllä ollut sairas. Onpa tämä omituista. Olen pitkään tästä haaveillut ja nyt en oikein edes usko tätä.

Lueskelin paljon teidän juttuja. Tulen myöhemmin kirjoittelemaan enemmän.

Toothie/ 29 v./ 1.lapsi/ JS/ LA 15.8.2014 (alustava :))
 
candyqueen kuullostaa ihan normaalilta nuo oireet :) itelläki nippailee, nappailee ja vihlasee sillon tällön, samoin viime raskaudessa.

Kertomisesta mie kerroin tänää yhdelle ystävällle, mutta muuten ei ole vielä kerrottu lähipiirille, varmaan tavattaessa kerrotaan, nii harvoi tässä ketää näkee. Somen puolella olen sitte kailottanut someystäville ja tukiryhmiin missä olen, missä on tiedettykkin meidän yrittämisestä :)

Meillä ei siis ole lainkaan lähitukiverkkoa kun muutin toiselta puolen suomea tänne pirkanmaalle, oma suku jäi sinne ja ummikkona muutin niin ei ole ehtinyt oikeen saada sydänystäviä. Mun vanhemmat on innokkaita skype-isovanhempia :LOL: Miehen suku ei ole juurikaan kiinnostunut meidän elämästä, nähdään heitä lähinnä velvollisuudesta. Miehellä ei ole täyssiskoja/veljiä jotka olis läheisiä ja itellä on sosiaalisesti rajoittunut kaukaiseksi jäänyt pikkuveli, niin eipä ole kelle kertoakkaan :D

Tukiverkosta
kyselisinkin, onko muita lähitukiverkottomia tai minkälainen tukiverkko teillä on :) itse tiedostin että meillä ei ole lähitukiverkkoa kun tulin esikoisesta raskaaksi, enkä todensanoakseni tajunnut yhtään sen merkitystä ennenkuin oli tosi kyseessä. Mutta tosi hyvinpä on pärjätty (saatiin kyllä superhelppo ja tyytyväinen terve lapsikin) Joskus tää asia syö ja lannistaa, mutta ollaan kyllä muutenkin pärjätty vauva-aika ihan yli odotusten kahdestaankin (esikoinen nyt 1v 2vkoa)

Oireita no nyt tää alko tää väsymys.. siis kun nyt jo on valmis yöunille vaikka ei ole tänään sen kummempia tehty edes ja pitkään nukuinkin aamulla.

- Lumineiti (ja masu? 3?)
 
Pinsuli päivitätkö tonne etusivulle että myös mulle voi laittaa yv:tä tosta fb-ryhmästä :)


tukiverkkoa on jonkinverran, mutta aika itsenäisesti miehen kanssa ollaan. Toki varmasti isovanhemmat ainakin miehen puolelta auttaa :)

mulla kanssa pitää kaivaa isommat liivit kaapista. Kaukaa viisaana viime kevään surusta huolimatta säästin kaikki vaatteet joita jouduin hankkimaan raskauden takia :) Viimeks kanssa kuppikoko kasvo heti alussa pari kokoa.
 
Tervetuloa taas uusille :)

Candyqueen,
Tutulta kuulostaa. Pahimmat nippailut loppui onneksi reilun viikon päästä plussaamisesta. Sitten sitä alkoikin miettiä, onko normaalia kun ei nippaile :D

Rinnoista.
Minulla ainakin kasvoivat siinä loppuvaiheessa ja pari kuppikokoa silloin kun maito nousi rintoihin. Valitettavasti koska omakaan lähtötilanne ei mikään pieni ollut. Imetysliivit oli kokoa 65I. Ei ollut kiva ei :( Nyt onneksi taas pienempi mutta kauhulla odotan...

Tukiverkosta.
Meillä ei esikoisen vauva-aikana ollut mitään tukiverkkoa lähellä. Silloin siihen oli valmistautunut ja tottunut, mutta kyllä tämä nyt vaan on niin paljon helpompaa kun on molempien suku tässä lähellä.

mariet ja pieni 6+5
 
raskausviikoista: miten sen saisi kätevimmin laskettua? Pillereiden tyhjennysvuoto alkoi 15.11 ja viikko siitä tunsin oviksen. Plussasin ekaa kertaa kolme päivää sitten. Tänään oli dpo 18. Jos rv:t lasketaan vaan kp 1:stä alkaen, olisin tänään rv 3+6.. Mutta kun kiertoni on niin lyhyt, että eikö se vaikuttaisi jonkin verran? En tiedä siis kiertoni pituutta, kun yhtään luomumenkkoja ei ehtinyt tulla, mutta lyhyt se on, kun ovuloin viikon päästä tyhjennysvuodosta :D osaisiko joku laskea mulle raskausviikot?
 
candyqueen: Ovulaatiopäivä on raskausviikoissa 2+0. Jos arvioit että sulla on ollut ovis jo about 22.11. (?) niin siinä tapauksessa se perjantaipäivä olisi ollut tuo 2+0. Ja siitä tähän päivään tekee niin paljon kuin 4+5 :)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä