Elovauvat 2014 <3 *joulukuussa*

Kiitos kaikille haleista ja tsempeistä!

Keskenhän se sitten mulla meni. Olen ihan onnellinen siitä, että jos km piti kohdata, niin mieluummin noin ihanihan alussa kuin sitten muutaman viikon päästä. Nyt kuitenkin kierto jatkunee suht normaalina heti tästä eteenpäin ja muutenkin, ei kerinnyt ihan niin innostua raskaudesta kuin mitä vaikkapa kuukauden päästä olisi ollut. Seuraavan kerran sitten pääsen jännäilemään joulun kieppeillä :)

Iloista odotusta ja joulunaikaa teille kaikille!
 
Voi Kkamilla :heart: Pahoittelut! Itsellä elokuinen kkm takana ja kyllä se kovasti pyörii mielessä ja mietityttää että josko taas menee kesken. Jos jotain hyvää niin kuten sanoit, oli alussa vasta. Kovasti tsemppiä uuteen yritykseen!
 
Tsemppiä ja vauvapölyä Kkamilla <3

Lentämisestä: Joillakin lentoyhtiöillä on tietääkseni rajana 28 viikkoa jonka jälkeenkin kyytiin pääsee lääkärintodistuksella. Itse lensin esikoista odottaessa useammankin kerran vielä maalis-huhtikuussa kun LA oli 9.8. Onneksi meillä työmatka laitetaan ilmeisesti maaliskuulle (vko 11-13 välille) joten pääsen vielä tuolloin matkaan ellei mitään estettä ilmene :) Touko-kesäkuussa en enää todellakaan olisi lähtenyt minnekään!

Missä olette testauttaneet raskaushormonia? Neuvolan kautta vai missä??

Eilen poikani 3-v katsoi saunan jälkeen varsin turvonnutta vatsaani. "Äiti, miksi sun maha on noin iso? ... Ai niin, se on varmaan vielä vähän venähtänyt meidän jäljiltä!" Vähänkö nauratti :) Mulla siis päivän mittaan turpoaa vatsa aikalailla. Aamulla on aika normaali. Poika kyseli muutama viikko sitten raskausarvista, ja tuolloin oli puhetta että vauvat venyttää mahaa ja sen takia äidillä on raskausarpia.

Muoks* Alustavaksi LA:ksi voisi merkitä 29.7., tarkennetaan sitten ultran jälkeen...

Mussukka82 ja pikkumussukka 7+1
 
Viimeksi muokattu:
Täällä mahakivut ovat jatkuneet. Eilinen ilta, yö ja tämä aamu oli niin ilkeät että tänään oli marssittava lääkärin puheille. Otettiin jotkin veriarvot sormen päästä ja virtsakoe, tulokset saan huomenna. Lääkäri sanoi että jos mahakivut jatkuvat vielä torstaina, niin asia on jo varmaan tutkittava ultralla. Sairaslomaa kirjoitti kolmeksi päiväksi. Jännittää ja huolettaa :( Koittanut silti ottaa mahdollisimman rennosti ja olla ajattelematta asiaa. Turha tressi ei nyt varmasti ainakaan auta asiaan.
 
Taas päivitetty :) Muistakaa vaan rohkeesti sanoo jos on jotain, mikä mulla on jäänyt välistä. Kaikki päivitettävä tieto kun ei ole kirkkaalla värillä merkittyä, mutta yritän kyllä poimia tiedot parhaani mukaan kun kaikki viestit kuitenkin luen.

Tsempit ja voimahalit Kamilla <3

Fiinaliina yritän olla ottamatta turhaa stressiä tästä ketjusta, vaikka päivitettävää tulee kokoajan lisää ja veikkaan et nyt joulukuun aikana tuota porukkaa tulee lisää ainakin tuplasti vielä!! Mutta eiköhän tää tästä ;) Kiitos kiittämisestä!

Chiane sulle kans temppiä vatsakipujen kanssa! Toivottavasti hellittää pian, ei varmasti ole mukavaa... :/

Omasta navasta ei kummemmin ole sanottavaa tälläkään kertaa, eteenpäin puksutellaan... :D
 
Kylläpä on vaikeaksi tehty tuo neuvolaan soittaminen! Tänään yritin kaksi kertaa ja molemmat yhdistyivät johonkin yleiseen ajanvaraukseen. Siellä olivat ihan ihmeissään ja käskivät vain soittamaan uudelleen samaan numeroon. Ei taida meidän kylässä syntyvyys olla kovin huimaa kun kuullostivat siltä kuin ekaa kertaa joku ilmoittautuisi neuvolaan :D No perjantaina uusi yritys. Silloin onkin vapaapäivä niin voi vaikka koko päivän pommittaa!

-tiiti
 
ON
Jestas, että on raskasta käyä joulushoppailuilla, väsyttää niin paljon ja kerkesin jo kiukustua ku tuli niin nälkä! :D Maha on kipee tänään jostain syystä aina välillä.. Toivottavasti kaikki on hyvin.. :)

MiiMii & Papu 5+2
 
Chiane: Oi kun kuulostaa inhottavalta :( Toivottavasti ensi yö olisi jo helpompi.

ON: Täytyy todeta että ehkä tää palelu ja näläntunne on sitten raskausoireita, vaikka luulen että kärsin moisista vaivoista muutenkin :D Vähän normaalia voimakkaampia ehkä nyt. Maha tuntuu "oudolta" heti kun ruokailusta on yli tunti aikaa.
 
Oireista: Pahoinvoinnista ei oo vielä tietokaan. Välil on vähän "outo" olo, mut ei kuitenkaan mikään yököttävä.. vaikea selittää :D
Paleleminen on selvästi alkanut ja pinna tahtoo välillä olla kireällä, varsinkin kun esikoinen kiukuttelee tai jankkaa jotain :/
niin ja parina iltana maha on näyttänyt siltä, et olisin pidemmälläkin raskaana :D

Lentämisestä: Esikoista odottaessa lennettii Espanjaa lokakuussa ja laskettu aika oli maaliskuun puolessa välissä. Ei olis tullu mieleenkään ettei noilla viikoilla olis saanu lentää.. Edellisellä reissulla (Rhodos) nähtiin kyl rannalla nainen joka näytti olevan vähintään kahdeksannella kuulla :eek: ite en kyl niin myöhään uskaltais lähteä..

reirei ja masukki 5+5
Vu tj 8 :)
 
Skonssi hyppää kyytiin.

30v - 2.lapsi - la 29.7. - Tays

Alkuun kuulumisia. Flunssa päällä, reilun vuoden vanha esikoinen aloitti tarhassa nääs hiljattain. Vellovaa pahoinvointia, uh. Toivottavasti ei jatku pitkään!

Mies on ihan hyödyllistä roudata neuvoloihin välillä mukaan, varsinkin ekan lapsen kohdalla. Sitä kumminki aina miettii että mitäs se täti oikeen mahto jostain asiasta sanookkaan. Hyvä silloin kun on kahdet korvat kuuntelemassa. Näin olen itse kokenut. Meillä on tapana lukea viikoittain yhdessä mitä kullakin raskausviikolla tapahtuu, nähkääs semmosesta kirjasta joka saatiin neuvolasta.

Kiitos ketjun ylläpitäjälle!
Skonssi
7+1 ?
 
Iltaa :)
Täällä ollut pari päivää todella flegmaattinen olo. En ole jaksanut lähteä esikon kanssa ulos enää iltapäivisin. Aamulla kyllä ulkoillaan pirteänä kun yöunien jäljiltä riittää virtaa.
Armoton turvotus mahanseudulla.. Milloinkohan ne äippähousut kehtaa ottaa käyttöön :) esikoisen kanssa muistan että np-ultrassa oli eka kertaa äitiyshousut jalassa.
Nyt kyllä tuntuu että kaivan ne hyvin pian käyttöön!
Meiju 6+1
 
unohtui edellisestä postauksesta. Meillä oli siis mies mukana kaikissa neuvoloissa esikoisen kanssa. En jotenkin edes ajatellut että ei olisi ollut :eek: nyt tuskin tulee muihin kuin ultriin, koska jonkun täytyy tuota tyttöäkin vahtia :D
 
Vaatetuksesta ai niin, äitiysvaatteet, puuh. olin jo unohtanutkin.. Vitsi ku viime raskaudessa mulla oli yhet ja samat polarn o pyretin farkut joita pidin melki koko ajan. Vähäks ne rupes siinä ennen synnytystä kyllästyttään!

Vasta joskus loppuvaiheessa hoksasin että ah, mullahan on kaapissa ihan paras äitiysvaate valmiina, nimittäin the kotimainen yleisvaate jolier one. Kiinnitetään esim. hameeksi joka ylttyy pallomahan yläosaan ja laskeutuu siitä ihanasti alas vapaasti. Henkselit pitää kokonaisuutta ylhäällä. Jalkaan äitiyslegginssit. (ja niillä pelkillä äitiyslegginsseillä voi sit hillua kotona. Laitetaanpa ostoslistaan, edelliset käytin loppuun ja heitin meneen).

Enivei jos jotain kiinnostaa niin tässä linkki siihen jolieriin

Olisin kiinnostunut kuulemaan jos jollain on kivoja pukeutumisvinkkejä, josko tällä kertaa panostaisi omaan pukeutumiseen vähän enemmän kuin viime raskaudessa :cool:
 
Tervetuloa Skonssi! :) Päivitän tämän viestin jälkeen.

Meiju, täällä on tuota samaa flegmaattisuutta ollut melkein plussaamisesta asti. Tosi inhottavaa ku mullaki toi esikoinen 11kk vaatii kuitenkin hoitoa ja huolenpitoa. Mullakin meinaa olla vähän silleen, et aamupäivän/aamun jaksaa ihan loistavasti, olo on kuin uudella ihmisellä, mutta sit kun alkaa kääntyä päivä iltapäiväksi niin voimat katoaa tyystin. Pitääpä itekin koittaa tuota että käydään ulkoilemassa heti aamupalan jälkeen, niin sekin tulis tehtyä. Kun iltapäivällä ei millään jaksa! :(

Oma napa on ihan ok :) Iltaisin turvotusta, aamuisin ei yhtään, paitsi alavatsassa kokoajan pientä. Koko ajan nälkä ja kylmä. Iltaa myöten tulee päänsärky kuvioihin.

Pinsuli ja himpula 6+5 <3 (meinaan kokoajan kirjottaa "pikkunen" kun se oli esikoiseni työnimi o_O)
 
Kkamillalle tsemppiä jatkoon. kurjia juttuja nuo on, vaan kun niille ei mahda minkän :( Ja toi on totta että kun ihan alussa menee kesken niin ei ole ehkä vielä niin "varma" raskaudesta ja tietää sen riskin. Pahempi se on niiden riskiviikkojen jälkeen menettää pieni syystä tai toisesta. Ainakin itse ajattelen niin. Toki ainahan se harmittaa jos kesken menee ja saa tuntua pahalta :hug:

Jokohan Chiane on saanut lääkäriltä soittoa ?

tiiti85 onpa harmi että on noin vaikeaa! meillä oli neuvolan nettisivuilla oman neuvolatädin numero ja käytössä vielä takaisin soittojärjestelmä. Toivottavasti perjantaina saisit jonkun neuvolasta kiinni!

aada, mä oon ainakin iltaisin aina ihan superjäässä. Tärisen kun horkassa :D ja nälkä on kanssa sellanen että se iskee ku salama kirkkaalta taivaalta - ei hiivi sillai pikkuhiljaa :D

mies neuvolassa - ottakaa toki mukaan varsinkin ekakertalaiset. Toivottavasti teidänkin neuvolassa osataan ottaa tulevaa isääkin huomioon :) Meillä onneksi osattiin =)

äitiysvaatteita on tosi hankala löytää - ainakaan kohtuu hintaan! HMllä on jotain - pitää varmaan joulun jälkeen suunnata - alkaa kohta farkuista loppua ylimääräinen joustovara :D puolusteluks pakko sanoa että sain just ennen raskautta painoa pois ja kokoa pienemmät farkut jakaan :D
 
Äitiysvaatteista
Mulla taas kaikki omat vaatteet venytin nii pitkälle ku pysty :D äitiysvaatteita ostin facekirppiksen kautta elämäni hienoimmat farkut, oikee harmitti kun ne piti sitte pakata pois kun oli palautunut :p tekis mieli kans melkeen heti vaihtaa äitiysvaatteisiin, nii säästyis nämä tässä välissä ostetus "normikokoset" vaatteet edes oikean kokoisina..
 
sikiöseulonnoista: ymmärsinkö oikein, että neuvola(täti) hoitaa terkkari- ja lääkäriajat, ja sitten pitää itse varata erikseen ultrat? Vai miten ne menee?

äitiysvaatteista: missä vaiheessa te kokeneemmat ootte alkaneet ostamaan äitiysvaatteita? :)
 
Viimeksi muokattu:
Candyqueen varmaa vaihtelee vähä sairaanhoitopiireittäin. Meillä Pirkanmaalla oli sillon just noin että joka käynnillä katottii seuraava käynti + kaikki neuvolalääkärikäynnit sekä erikoiskontrollit (mulla oli raskausdiabetes esikoisen raskaudessa) - ja sitten ultria varten sai puhnrot ja ohjeet että ite täyty varata niihin sitä aikaa.

Äitiysvaatteista Minä ostin ekani varmaa heti raskauden alussa - onneksi ostin koska tilasin liian isot farkut ja itkin sitte että ei nämä sovi mulle ollenkaan. Kavensin niitä (yäk trumpettilahkeet) - mutta kuinka ollakkaan ne oli ainoat housut mitkä meni H&M äitiyscollareiden lisäksi jalkaan jossai viikoil 38 :D
 
Huih, olin unohtanut kokonaan tuon, nimittäin raskausajan vaatetuksen.. :D mitenhän sitä sitten oikein pärjää kun normaalisti olen hyvin tarkka mitä päälleni pistän ja ainakaan ensivilkaisulla esim. hm äitiysvaatteet eivät kyllä iske :D
 
candy hyvinkäällä ainakin neuvolan kautta varataan ajat neuvolatädille ja neuvolääkärille joka taas laittaa tarvittaessa lähetteet sairaalalääkärille, sokerirasitukseen yms (toki voinee varmaan neuvolatätikin sokerirasitukseen lähetteen laittaa).
Neuvolasta saat sitten luvan varata np-ultran ja sitten myöhemmin rakenneultran :)

Housuihin myydään semmosta ns jatkopalaa jolla saa omille farkuille pidemmän raskauskäyttöajan - vähän sama kuin kumilenksulla jatkaisit sitä matkaa. Pitkä toppi päälle niin ei myöskään näy. Ihan käteviä varmasti jos ahteri ei heti leviä housuista ulos :D
Tosin mammahousut on niiiiiiin mukavat kun ei kiristä eikä purista!
 

Yhteistyössä