Ruokailutottumuksista, etenkin ensikertalaiset stressailijat,
lukekaa tämä. Mä olin esikoista odottaessani aivan järkyttävän hysteerinen kaikesta mikä joutui edes lähelle suutani, ja olin pienestäkin erheestä aivan varma että nyt tuli listeria ja keskenmeno. Se oli jotain niin järkyttävää, ja aiheutti aivan kamalaa stressiä mulle koko raskauden ajan. Kaikkihan tietää ettei stressi ole hyväksi raskauden aikana. Oon siis selvitellyt asioita ihan hirveesti, ja voisin jakaa tietoni teidän kanssa.
Tietysti jokainen menee omalla maalaisjärjellään.
Eli
listeria kuolee noin 72° lämmössä. Eli siis mikä tahansa kiehunut, sulanut tai uunissa käynyt on vähintäänkin ok. Myös sulatejuustot, homejuustot, tuorejuustot, vuohenjuustot kuumennettuina. Kaikki lämpimät ateriat (mm. uudelleen lämmitetyt tähteet) höyryävinä. Pakastekasviksia (he-ma-pat ynnä muut) tulee keittää vedessä, ei kannata syödä pelkästään huoneenlämmössä/jääkaapissa sulatettua (vaikka ei siitäkään kannata stressiä ottaa jos vahingossa sellaista syö). Jos syö jotain muuta kuin itse tekemää, niin voi ottaa selvää tekotavoista kysymällä ennen syömistä.
Kovat juustot, kuten perus edamit, emmentalit, kermajuustot yms. joita käytetään leivän päällä on turvallisia sellaisinaan, kunhan ne on tehty pastoroidusta maidosta. Se lukee juustopaketissa. Myös parmesaanijuusto on käsittääkseni ok, koska on kova juusto. Oon myös välttänyt ulkomailta tuotuja rahkoja ja vanukkaita jos niissä ei lue, että ne on tehty pastoroidusta maidosta.
Siinä oli ainakin pari, huhhuh
Mutta tosiaan, päätin heti raskauduttuani etten ota enää semmoista stressiä kuin esikoisen kanssa. Välttelen noita ruoka-aineita, and that's that. Periaatteessa listeria voi tulla melkeinpä mistä vaan, sitä kun on paljon.
Mutta sitä ei kannata pelätä, koska vaikka se tarttuukin raskaana olevaan helpommin, ei se tarkoita että se tulee väkisin jos vahingossa syö jotain "kiellettyä". Toivottavasti tää nyt auttoi jotakin
Graavilohesta en muuten osaa sanoo mitään, kun en syö sitä itse muutenkaan.
Muihin juttuihin
Tervetuloa
ekulainen,
Princessa ja
maibe! :flower:
Päivitän uudet tiedot hetimmiten
candyqueen, mä oon kuullu kans tuon että kolme kuppia päivässä. Ei pitäis olla mitään hätää. Limukkaa ja herkkujahan saa vetää ihan oman tahtonsa mukaan, ei niitä oo mitenkään kielletty. Tietysti painostetaan että pitäis syödä terveellisesti, mutta niinhän sitä painostetaan muutenkin
Eli jos tekee mieli niin en mä ole ainakaan kieltäytynyt.