Nopeat terveiset kaikille - hurjan paljon uusia odottajia! Onnea odotukseen :flower:
Voi
Mmaria, toivottavasti kaikki on hyvin!
Vuodoista / keskenmenoista: Aika nihkeästi olen kuullut, että alkuraskauden vuotoihin / keskenmenoihin suhtaudutaan. Ystäväni sai pari vuotta sitten keskenmenon viikolla 14 kun odotti ensimmäistään. Tosi kurjaa, olivat jo ultrassakin ehtineet käydä ja kaikki oli siellä kunnossa. Ei kuulemma ollut syytä mennä päivystykseen tai minnekään, koska ei vuodolle siinä vaiheessa mitään voi. Käskettiin mennä jos vuoto kestää rajuna tosi kauan tai ei pärjää särkylääkkeillä kotona. Jokin tarkastus oli sitten myöhemmin, jossa katsottiin tarvitaanko kaavintaa tms. Sama juttu vuosi sitten toisella kaverilla, jolla km kahdeksannella viikolla. Jollakin täällä olikin kokemusta km 15 ja 20 viikoilla. En pysty edes kuvittelemaan miltä se on tuntunut ja miltä nyt uutta odottaessa tuntuu. Hurjan paljon onnea nyt matkaan, että pikkuinen pysyy kyydissä!
Ruoista: Ei tosiaan kannata stressata kaikesta, lukee neuvolan ohjeet ja ottaa rennosti. Itse yritän herkuttelua vähentää juuri aiempien raskausdiabetesten takia. Olen aivan satavarma että taas on ekassa neuvolassa jo sokerit pissassa plussalla :/ Ja PepsiMaxin juontia rajoitan sen hiilihapon takia, turvottaa mahaa entisestään. Makeutuksena käytän toki sokeria ainakin vielä, ja sitten Steviaa ja muita sallittuja jos ei ole steviaa tarjolla. Graavikalaa en syö muutenkaan, mutta lämminsavustettua ja uunissa paistettua kalaa aion vastedeskin syödä rajoitukset huomioiden (eli ei Itämeren kalaa ja sisävesien petokaloja kovin usein). Norjan kasvatettu lohi lienee ihan ok
Tänään työpaikan pikkujoulut. Eilen hain työkaverin kanssa lounaaksi salaattia, ja mun oli pakko kysyä salaattipaikassa mitkä niistä juustoista on pastöroituja. No kaikki muut oli paitsi parmesan. Työkaveri oli siinä sitten kuulolla ja oli sen näköinen että päässä raksutti. Kerroin sitten hänelle raskaudesta, mutta sanoin ettei tartte kenellekään vielä kertoa. Ollaan onneksi kavereita ja luotan häneen. Saan varmaan tänään toivottavasti taustatukea tai harhautusapua pikkujouluissa, jossa varmasti helposti kiinnitetään huomiota jos pyytää kaiken alkumaljoista alkaen holittomana...
Mutta kohta hotellille ja valmistautumaan etkoille...
Rentoa viikonloppua
Mussukka82 + pikkumussukka 7+4