Elovauvat 2014 <3 *helmikuussa*

Onpas meillä möhömahoilla kesäjuhlia - meilläkin yhdet häät kesäkuun lopussa. Mä yritän siirtää mekon ostamista mahdollisimman pitkälle, että vähän näkee, missä tahdissa masu kasvaa. Jos nyt löydän jonkun aivan ihanan jostain, niin sitten sen pitää olla sellainen, jossa on jotain säätö-/joustovaraa. Kesästä kun on mahdoton ennustaa, että onko kuuma hellekesä ja turvotusta paljon...

Tiiti: Mulla lukee se istukan paikka myös neuvolakortissa. Sinne se varmaan kaikilla merkitään, jos olet epävarma, mitä ultrassa sanottiin.
 
Fiinaliina: Ajattelin kiertää turun kaupat läpi ja yksi paikka mitä suosittelen niin on lastenkirppis pikku-siili! Esikoisen aikaan ostin äitiysvaatteita sieltä ja oli halpoja ja siistejä :) siellä täytyy nytkin käydä. Ja vauvojen vaatteita ja tarvikkeita sieltä sai tosi hyvin!

Ai niin, meillä huomenna neuvola :) aion vaatia sydänäänien kuuntelua, jos terkka ei sitä muuten tee, ultrasta jo sen verran aikaa että haluan kuulla sen pienen jumpsutuksen taas <3

tipsula ja toukka 13+4
 
Meillä ei ole mitään juhlia tiedossa kesällä, paitsi perussynttäreitä mutta ei mitään isompaa. Olisi kiva jos olisi juhlia tulossa että pääsisi mahaa esittelemään :D Tosin mä en varmaan paljoa kesällä minnekään liiku.

Tänään poksuu 15! Ja sen kunniaksi kävin neuvolassa aamulla, hemoglobiini oli 140 laskenut 125. Vielä ei tarvi rautalisää, mutta kun mennään alle 120 niin sitten tarvii. Vauvojen sykkeetkin löytyi, a:n sykkeitä joutuo etsimään jonkin aikaa kun hänellä on istukka etuseinässä, mutta sieltä se löytyi +145. Ja hän majailee vasemmalla puolella masua. B:n syke löytyi helposti, +150 ja hän loogisesti oikealla puolella :) Tässä neuvolassa käsiteltiin tukiverkostoa. Sokerirasitukseen pitäisi mennä kolmen viikon sisällä. Kauhulla odotan!

Mullakin on kova pesänrakennusvietti meneillään, tuli uudet verhot tänään, vähän uutta ilmettä. Mutta nyt taidan vetäistä päiväunet kun oli aikainen herätys ja töihin pitäisi iltaan mennä taas.

Mmaria
 
Fiinaliina, jep muutetaan! :D Alunperinhän oli tosiaan tarkotus muuttaa toukokuun alussa...:D Tuli unelma vuokra-asunto vastaan, niin oli pakko koittaa osuisko tärppi meidän kohdalle, ja osuihan se! Tosiaan toissapäivänä saatiin tarjous, ja viikon päästä lauantaina muutto. Hehe :D

Onko muuten kellään muulla kakkoshädällä käydessä vatsakipuja? Mulla on aika paha ummetus, ja välillä vatsaan sattuu kun yrittää ponnistaa. Lisäks mulla tulee tosi monesti paksua, kellertävää valkovuotoa ponnistamisen yhteydessä (sori, vähän tmi ;)). Yritin googlettaa, mutten löytänyt mitään fiksua vastausta. Onko kellään muulla ikinä ollut tällaista? Verta ei siis tule.

Mulla on ollut eilen ja tänään lähes jatkuvia liitoskipuja. Nipistelyä. Supistuksia ei oo onneks nyt pariin päivään tullut, mutta noi liitoskivut on kans inhottavia. Ja iskias, ai että se tekee pahaa! :s
 
Siis voi herrajestas tuota limaista valkovuotoa tulee PALJON. Housuihin asti sitä tulee vaan harvoin, mutta paperiin pyyhkiessä ihan kamalasti. Ja nimenomaa ponnistelun yhteydessä. Mitä kummaa se on? Eikai se ole limatulppaa? Ei helkkari...Ja neuvolan soittoaika meni jo. Mitään varoittavia kipuja ei alavatsassa ole, eikä siinä limassa ole yhtään verta, vaikka sitä paljon tuleekin. Eihän tässä uskalla edes yrittää kakkosella käydä enää :'(
 
Pinsuli, ota jotain vatsaa pehmittävää lääkettä! Ummetus on inhottava vaiva.
Valkovuotoa tulee täälläkin joka kerta vessassa käydessä paperiin suht paljon, mutta sehän on harmitonta. Mulla esikoisesta tuli aikanaan oletettu limatulppa pari pv ennen synnytystä ja se oli selvä klöntti, jossa oli veriviiruja mukana. Eli en usko tuon olevan limatulppaa.
 
Mulla yleensä runsas vedenjuonti auttaa, niin koitan sitä tässä parhaillaan. Mutta siis toi vuoto on oikeasti LIMAISTA. Ihan kuin räkää, venyy kuin hullu. Siis limaa. Mulla tuli kans viime raskaudessa päivää ennen synnytystä limatulppa, ja se oli iso verinen...noh, limatulppa. Mutta kun olen lukenut, että se voi tulla myös vähitellen pois. Pelottaa kauhiasti kun on välillä kipua ja sellasta paineentunnetta tuolla alapäässäkin :'( En muista yhtään oliko tällaista viimeksi. Mutta siis supistuksia ei ainakaan ole.
 
Mä en oo tänne viä liittynyt, mutta lukenut kyllä joulukuusta asti:)
On kivaa lukea samoilla raskausviikoilla olevien fiiliksiä ja tuntemuksia.

Nyt aattelin kirjoitella kun luin Pinsuli sun huolesta.
Kävin tänään neuvolalääkärillä ja kyselin valkovuodosta kun on tosi runsasta (joudun pitämään pikkuhousunsuojia kokoajan). Se on kuulemma aivan normaalia. Sanoi myös että limakalvot näyttää hyviltä ja kohdunkaulan suu (tms) on napakka.
Lisäksi kyselin listeriasta, että voisiko sitä varoilta testata. Lääkäri sanoi että raskausaikana listeria nostaa kovan kuumeen, eikä ole tarpeen testata varmuuden vuoksi.
Koitan siis olla noista huolehtimatta. Vaikka on se kyllä niin että kun valkovuotoa lorahtelee niin sitä jännittää, varsinkin silloin alussa.

Omasta odotuksesta sen verran että olen 32v ja mulla on yksi raskaus takana, joka jouduttiin keskeyttämään rv 22 viime heinäkuussa, kun rakenneultrassa todettiin pienellä nestekertymä, joka esti keuhkojen kehityksen ja siten hän ei olisi selvinnyt mahan ulkopuolella. Ilman keskeytystä pikkuinen olisi menehtynyt kohtuun ennen synnytystä tai syntynyt ja kärsinyt paljon. Tuo oli hyvin hyvin harvinaista ja ei perinnöllistä, nyt koitetaan miehen kanssa luottavaisin mielin odottaa elovauvaa :heart: Kesän pieni on sydämessä aina. Toki pelkoja on, mutta olosuhteisiin nähden voin mielestäni hyvin ja haluan nauttia tästä onnen ajasta. Kesällä jo lupasin, että jos olen vielä joskus raskaana (molemmat raskaudet on mahdollistanut hormonilääkitys ovulaation aikaansaamiseksi) niin sitten kyllä koitan nauttia jokaisesta päivästä, koska ennaltamurehtiminen ei pienennä surua yhtään jos se eteen tulee, eli kannattaa olla iloinen kun on ilon aika:) Eihän se ihan mahdollista ole mutta yritän.

Kaikille kovasti tsemppiä jännityksiin ja odotteluihin:)

luna 13+2
 
Tuli muuten vielä mieleen semmonenkin, että eikö tuossa emättimen LIMAkalvoilla ole enemmän sitä limaa raskausaikana? Vois kuvitella, että jos on paljon sitä limaa, emätin tuntuu "raskaammalta", joka voi sitten aiheuttaa sen painontunteen. Ja koska tuota kirkasta limaa esiintyy vain ponnistaessa, vois kyseessä ehkä ihan hyvin olla emättimen limakalvon limaa? Ehkä? Joo? Koska eihän limatulppaa nyt itse voi pihalle ponnistaa :D
 
Mullakin tulee paljon valkovuotoa vessassa käydessä. Kirkasta ja liukasta. Mutta näin on ollut aina ja eritoten jos on ollut ummetusta. Eli en uskoisi, että hätää. Mulla ainakin lääkäri tsekkas neuvolassa myös valkovuototilanteen ja ihan normaalia oli, eli elä hätäile Pinsuli!
 
kyl täällä saa ainakin soittaa neuvolaan soittoajan ulkopuolella, jos on asiakas just sisällä niin eivät vastaa, mutta muuten kyllä. Eli soittele neuvolaan Pinsuli jos huolettaa. Toivottavasti nyt ei kuitenkaan mistään limatulpasta kyse olisi. Hui!
 
Täällä kanssa runsasta valkovuotoa, selkeästi enemmän silloin kun ummetus vaivaa. Olen itse ottanut vaivaan levolaccia sekä probiootti plussaa joka on siis maitohappobakteeria. Huomaan ainakin itse että ummetus aiheuttaa myös kovia alaselkä ja alavatsakipuja. Näiden lisäksi istuminen on mielestäni erittäin epämukavaa.
Levolaccia en ainakaan aluksi suosittele ottamaan ohjeen mukaista ensimmäistä annosta, itsellä ainakin kävi päinvastoin ja maha meni aivan sekaisin ja tuli hirmuiset ilmavaivat. Sillä pienemmällä annoksella, joka toinen päivä otettuna saa masun toimimaan :).
 
Öklötys-äklötys varoitus valkovuodosta!

Pinsuli; Kirjoitinkin tuosta valkovuoto ongelmastani jo aiemmin ja mainitsin että mulla myös vuotoa enemmän kun joutuu ponnisteleen:siis veskissä tai kyykystä noustessa suorille jaloille,sekä rasituksessa. Ja harvoin tulee siis löysää valkovuotoa että ns.lorahtaa alkkareihin,vaan nimenomaan sitkeää kuin paksu räkä,väriltään maito/läpikuultavaa.
Venyy kuin liisteri,toinen pää jo pytyssä ja toinen jossain emättimessä.. Mutta ei kuulemma syytä huoleen ja raskausaikana enemmän tuota limaisuutta.. Tuo kellertävä vuoto loppui noilla Gynocapseilla,mutta kaikki muu jäi..
Mulla mahaoireita kans,ummetuksesta ripuliin,pari kertaa tähystetty,mutta kaikki ok. mitä nyt ilmaa oli viimeksi paljon suolessa. Nyt ummetusta, mutta lisäsin kuitua ruokaani, leipää jossa paljon ravintokuitua, samoin mysliä kera vehnäleseiden,luin että 30g kuitua pitää saada päivittäin.. Tuntuisi tepsivän:)

Mun nla täti sanoi että mieluiten soittoaikana soitella mutta milloin vaan voi soittaa jos huoli ja voi tekstiviestin laittaa myös..

Toivottavasti saat vastauksia ja että huolesi otetaan tosissaan!!!

pikku-uikku ja kyytiläinen
 
Mie rohkaisi mieleni ja kävin sen tukivyön lainaan! :) mietin vaan kun se nainen sanoi, et kiinnitys pitää tulla niin alas ettei paina kohtua, mut kun se kohtu on vielä niin alhalla et väkisinkin se kiinnitys tulee siihen päälle.. : / niin ja se etti mulle talon isoimman vyön! :'( saakelin jenkkakahvat.. :mad:

Liikkeitä oon kuvitellut jo viime vkl lähtien silloin tällöin. En vaan usko vielä et ne on oikeasti liikkeitä, ku viikkoja on näin vähän..

mammuttisi ja Heikki 11+6
 
  • Tykkää
Reactions: lily-rose
luna ikävä kokemus teillä ollut kesällä. Onneks nyt on kuitenkin uusi raskaus ja hienosti ajattelet asioista. Niinhän se on ettei voi etukäteen murehtia.

Valkovuodosta. Sitähän voi tulla vaikka minkälaista ja näköjään väristäkin. Mulla on sitä ruskeaa vuotoa tullu jo yli kuukauden, mut sen ei pitäs olla vaarallista. Gynocaps-kuurin voisin kyllä hakea. Eikai siitä mitään haittaakaan ois.

Pikaisesti omaa napaa. Tänään nt-ultra ja kaikki kunnossa. Turvotus 1mm. Vielä odottelen verikokeiden tuloksia, vaikka lupaava tuo turvotust. Ikää on kuitenkin se 37v niin sehän jo sitä riskiä lisää. Mutta kuitenkin, tosi onnellinen olo.
 
  • Tykkää
Reactions: Riduli ja luna_82
Täällä on erittäin onnellinen ja heristynyt odottaja. Tänään oli vihdoin se nt-ultra ja heti, kun laite laitettiin vatsalla, tuli kuva pienestä ihmisenalusta. Kuva oli niin selvä, että ei ollut mitään ongelmaa tunnistaa. Esikoisen kohdalla kuva ei ollut kyllä niin selvä tai sitten olen vain unohtanut jo sen. Ainakin kuvat jotka saatiin mukaan olivat paljon selvempiä kuin esikoisen kohdalla. Nt oli vain 1,6, joten sekin oli erittäin hyvä, mutta pitää vielä odottaa verikokeen tulokset. Esikoisen kohdalla nt oli 2,6 ja se aiheutti itselle aika paljon huolta ennen kuin saatiin veriseerumitestin tulokset. Tämä tapaus oli erittäin liikkuvainen, mutta silti hoitaja sai helposti mitattua kaikki tarvittavat jutut. Yhdessä vaiheessa pikkuinen oli selvästi saanut tarpeeksi kuvaamisesta, koska yritti potkia itseään pois kuvasta. Esikoinen oli todella rauhallinen tapaus tähän verrattuna, koska viimeksi jouduin jopa yskimään, että päästiin kuvamaan nt:sta. Pikkuinen oli neljä päivää isompi, mutta laskettua aikaa ei alettu muuttamaan. Itsekin lasken edelleen entisen mukaan, jos ei sitten huomisessa neuvolassa aleta laittamaan päivät ultran mukaan. Mieskin pääsi mukaan, kun esikoinen voitiin ottaan huoneeseen mukaan, koska oli sen verran pieni ja pysyi isänsä sylissä. Hän vain ei viihtynyt ja alkoi itkemään, joten mies meni sitten jonkin ajan päästä käytävälle, mutta kuitenkin kerkesi näkemään pikkuisen. Syke oli 153, joka on melkein sama kuin esikoisen kohdalla. Siitä en ainakaan osaa arvioida kumpi sieltä tulee. Esikoisella oli muuten koko raskaus ajan syke siinä 150 kohdilla. =)

Olen alkanut kuitenkin epäilemään, että tämä pikkuinen voi todellakin olla poika. Viimeksi minulla oli vatsa todella kovana, mutta tällä kertaa joudun ainakin joka toinen päivä syömään banaania, että vatsa ei mene ihan pehmeäksi. Muutenkin jotenkin tämä alkuraskaus on ollut jollain tavalla erilainen kuin esikoisen kohdalla tai sitten mie vain kuvittelen. :)

Tuonne ekalle sivulle voisi päivittää, että N 10.3. ja RU 8.4.

Tuosta valkovuodosta, kun ollut puhetta, niin voisin itsekin siihen vastata. Minullakin ollut koko raskausajan todella paljon valkovuotoa, mutta koska se on normaalin näköistä, eikä haise, niin en ole ollut huolissani.

Minun vanhemmilla on yhden juhlat kesäkuun puolessa välissä ja sinne on ollut tarkoitus kutsua koko suku. Olen nyt miettinyt, että olisikin hauskaa, jos pystyisi sinne asti pitämään suurelta osin sukulaisilta tätä salassa. Voisi sitten juhlissa yllättää. Vaatteita en ole vielä miettinyt, koska en tiedä minkälaista säätä siellä mökillä on ja osaksi on tarkoitus juhlia ulkona. Hame ja nätti paita varmaan olisi ihan jees, jos sää ei ole ihan hirveän kylmä ja löytyy jotku siistit. Pitää varmaan kumpikin ostaa, koska nykyisistä juhlavista hameista ja paidoista ei taida yksikään mahtua enää siinä vaiheessa. Viime raskauden aikana oli tädillä synttärit, mutta ne olivat vielä siihen aikaan, että vatsa ei näkynyt oikeastaan mihinkään eli oli vain alkuraskauden turvotusta. Se olikin hyvä, koska nt-ultra oli vasta juhlien jälkeen.

Peppi1981 13+2 (pitänee ottaa puheeksi olisiko miehellä mitään työnimeä ehdottaa)
 
Tulin nyt siihen tulokseen, ettei se ole valkovuotoa, vaan sitä limakalvon limaa. Sitä sen on oltava, koska sitä tulee kirjaimellisesti vain, kun ponnistaa kakkaa pihalle kovasti. Mulla on siis erikseen valkovuotoa, se on sellaista aika vetistä, maitomaista ja tahmeaa. Kumpikaan vuoto ei haise miltään. En siis ole huolissani, mutta soitan aamulla vielä neuvolaan ja kysäsen mitä mieltä siellä ollaan, voiko olla limakalvolta.

Kaisa-Tuulikki, hahah, mun on liian myöhäistä alkaa "hoitamaan" ummetusta ajoissa. Pukamat tuli synnytyksessä. Mutta niinkun jo sanoin, saan runsaalla vedenjuonnilla mahan toimimaan, eli ei tarvitse edes mitään vi-sibliniä. :) Toki yritän pitää ruokavalion ärtyvälle suolelleni sopivana. (Se se vasta mukava vaiva raskaana onkin, ai että.)

luna_82 kommentoinkin tuota sun ikävää kokemusta ja tuolla masukuvien puolella. Mukavaa, että eksyit tännekin! Haluatko siis listalle asti? En ihan ottanut selkoa siitä :)

Ihania ultrakuulumisia taas <3


Pinsuli ja himpula 15+6 <3
 
Viimeksi muokattu:
Niin onhan emätin ja peräsuoli vierekkäin ja vissiin aika ohuelti jotain kudosta siinä välissä.. Voihan se olla että jos kovasti joutuu kakkaa työstään ja on paljon tavaraa,että se jotenkin tuonne emättimen puolella vaikuttaa..ikään kuin emätin menisi lyttyyn ja sitä kautta limaa pusertuisi ulos...???

Terve.fi sivuilla oli näin;
Valkovuodon määrään vaikuttaa mm.hormonitilanne, raskausaikana elimistössä on enemmän estrogeenia kuin normaalisti. Estrogeenin vaikutuksesta emättimen solut uusiutuvat tavallista nopeammin ja kuolleita soluja poistuu valkovuotona tavallista runsaammin,valkovuoto on raskausaikana tyypillisesti myös normaalia juoksevampaa.
Samoilla sivuilla myös; Tahmeaa valkoista tai vaaleankeltaista valkovuotoa saattaa esiintyä koko raskauden ajan. Tämä aiheutuu lisääntyneestä hormonitoiminnasta ja kohdun verenkierrosta.

Mulla limakalvot pikemminkin kuivat raskausaikana,eli mun oireena tuo valkovuoto selvästi..

Jos noista pukamista avautuu,niin tulivat jo ekassa raskaudessa,mutta eipä nuo oo vaivanneet kovinkaan. Kolmannen raskauden jälkeen pari ulkoista pukamaa "hirtettiin".
Eihän tuo ummetus kyllä asiaa paranna...

pikku-uikku ja kyytiläinen
 
Heippa! Täällä yks ylläri odottaja ilmottautuisi joukkoon :)
Eli 2. Raskaus, ikä 27, LA 14.8, OYS

Meillä tosiaan viime perjantaina vasta plussailtiin :O En vaan itse yhtään osannut odottaa plussaa, mutta mies ihmetteli kasvavaa mahaa :D Meillä aikasempi poika siis 9kk ikäinen nyt ja pillerit ollut ahkerassa käytössä, eli plussaaminen oli täysi yllätys. Itse luulin kaikkien oireiden johtuvan vaan stressistä, kun töihin olen pikkuhiljaa alkanut palaileen ja poika isukin kans kaksin kotona :) Totutellessa menee vielä, mutta ultrassa kävin heti perjantaina ja tuolloin LA 14.8 :heart:

Kirjottelen myöhemmin lisää, nyt työ hommiin :)

Juniori 9kk ja Ylläri 14+0
 
Mulla ei ole oikein mitään kirjoitettavaa. :/

Tänään 11+6 eli huomenna olis ne maagiset viikot täynnä. Np-ultra on kuitenkin vasta ensi viikon perjantaina eli 13+1, enkä aio kertoa raskaudesta laajemmalti ennen sitä. Välillä on vaikeaa, kun tekis jo mieli kertoa kaikille.

Olo on ok. Ei pahoinvointia, ei kipuja, ei kummia vuotoja. Maha kasvaa ja juoksulenkit ei enää onnistu, inhottavasti painaa toi maha kun juoksee.
 
Monen vaivalta tosiaan toi valkovuoto kuulostaa. Mulla itselläkin on sitä läpi raskauden ollut, hoidin sitä kolme kertaa hiivana mutta kun se ei auttanut eikä edes kutia samalla lailla kun hiiva, niin olen tullut siihen tulokseen ettei se ole hiivaa. Mulla siis joka päivä lorahtaa sellasta paksua valkoista klönttiä housuun ja pyyhkiessä tulee aina paperiin, plus se vähän haiskahtaa. Ei olla seksiäkään tän takia harrastettu kun korkeintaa kerta viikkoon ja kondomin kanssa..
Tänään sitten otin asian puheeks neuvolassa (virtsa oli puhdas) niin neuvolantäti huomenna kysyy asiasta lääkäriltä että mitä tehdään. Todennäköisesti labrassa otetaan näyte ja katotaan miten edetään.

Ainiim neuvolatäti kertoi että meidän paikkakunnalle on tulossa toisetkin kaksoset tänä vuonna! Huimaa! Ei enempää voinut tietenkään kertoa mutta kertoo heille mun nimeni ja ottavat yhteyttä sitten jos haluavat. Hienoa saada näin läheltä vertaistukea kaksosista ja varsinkin kun odotetaan samaan aikaan!

Takas töihin nyt!
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Pinsuli taidan mä liittyä jos mukaan vielä sopii:) On se mukava vaihdella kuulumisia samoilla viikoilla olevien kanssa! Viimeksikin kirjoitin marraskuissa. Eka ajattelin odotella sinne rakenneultraan, mutta muutin nyt mieleni. Mun tiedot luna_82 / 32v / 2. lapsi / TAYS. LA on 18.8. Kovasti mietin pitäisikö kirjata 1.lapsi vai 2.lapsi, meillä kun on enkelivauva, mutta kotiin asti ei ole vielä vauvaa tullut. Joten paljon on vielä asioita mitä en ole raskaudessakaan kokenut. (tää on vähän tämmöstä itselle asian selvitystä..) Ehkä se nyt ei kuitenkaan ole niin justiinsa ja näin ainakin tunnen että en jätä kesäistä pientä huomioimatta.
Seuraavaksi mulla on sokerirasitus 24.2, rv 16 "mielenrauha"-ultra eli 3.3 ja neuvola 17.3.

Juniori aikamoinen yllätys teillä, jännittikö ultraan mennessä että minkä kokoinen ylläri siellä jo on:)
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Kaisa-Tuulikki, hahah, mun on liian myöhäistä alkaa "hoitamaan" ummetusta ajoissa. Pukamat tuli synnytyksessä. Mutta niinkun jo sanoin, saan runsaalla vedenjuonnilla mahan toimimaan, eli ei tarvitse edes mitään vi-sibliniä. :) Toki yritän pitää ruokavalion ärtyvälle suolelleni sopivana. (Se se vasta mukava vaiva raskaana onkin, ai että.)



Pinsuli ja himpula 15+6 <3
Suunnataan neuvo sitten kaikille ensikertalaisille. ;) Toki se meillä konkareillakin estää tilanteen pahenemista.

Mä nimittäin kärsin ummetuksesta koko ensimmäisen raskauden, enkä oikeastaan tajunnut seurauksia ennen kuin oli liian myöhäistä.
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli

Yhteistyössä