Pitkästä aikaa täällä kirjoitellaan.
Onnea tuhannesti kaikille vauvan jo saaneille! Etenkin
Pinsulille, niin se sitten lähti kuin lähtikin luonnollisesti liikkeelle
Tsemppiä vielä omiaan odottaville. Itsekin olin asennoitunut vielä odottamaan, mutta toisin kävi <3
Synnytyskertomusta jos vähän rustailisi..
Pe-La yönä alkoi siis supistukset harvakseltaan, mutta niin, että unta sain vain muutaman tunnin yhteensä. Mies lähti töihin 7 aikaan ja itse nousin samalla mielihyvin liikkumaan. Yritin vielä ummistaa silmiä sohvalla, mutta aina kun olisin nukahtanut, tuli supistus. 8 aikaan laitoin miehelle viestiä, että n. 10min välein tulee supistuksia. Sain juuri ja juuri tehtyä ja syötyä aamupuuroni. Kärvistelin siinä sitten lähinnä jalkeilla keinutellen ja jossain vaiheessa laitoin lempimusiikkiasi soimaan kestääkseni paremmin, se auttoi! 14 aikaan laitoin miehelle viestiä, että kyllä se taitaa menoa olla, kun ei nämä tästä ota helpottuakseen. Mies lähtikin kotiin tulemaan ja yritin kellottaa supistuksia, mikä osoittautui kyllä todella haastavaksi tehtäväksi! Sain kuitenkin sen verran kellotettua, että n. 5 min välein tulivat. Mies tuli kotiin, toi panadolia ja otti kellotuksen haltuun. Otin panadolin helpottaakseni kipua, joo ei toiminut!
Mies teki minulle lounasta ja sain syötyä vaivoin, jonka jälkeen painelin suihkuun. Mies vielä pakkaili sairaalakassin kuntoon, kun eihän se vielä valmiina ollut
Mies soitti sairaalaan n. Klo 16, kun suppareita oli tullut sen ainakin 2 tuntia n. 5min välein. Sieltä annettiin lupa tulla näytille ja niinpä me rauhassaan lähdettiin.
Sairaalassa totesi kivut supistuksiksi ja olin 1,5cm auki. Vauvalla vahva syke. Suositteli liikkumista vielä, kun se helpotti oloa kuitenkin jonkin verran, ja seuraava tarkistus n. 2tunnin päästä. Lähdimme sairaalaympäristöön kävelylle ja kun palasimme, olin auki 3cm ja siirryttiin saliin. Kätilöillä oli vuoron vaihto ja kun uusi kätilö tuli paikalle en saanut edes tervehdittyä häntä, kun supisti niin kovin. Kätilö tilasi heti epiduraalin ja sain ilokaasua. Ilokaasusta en huomannut mitään hyötyä, mutta epi auttoi. Sain sitä ehkä kolme kertaa avautumisen aikana ja vielä pienen lisän ponnistusvaiheessa. Synnytyskertomuksessa lukee "kiireellinen epiduraalipuudutus". Siinä sitten odoteltiin avautumista ja olin lopun uupunut, mutta en saanut nukuttua. Illan aikana kätilö puhkaisi kalvot ja saatiin vauvan sydänäänet hänen päästään. Jossain vaiheessa kätilö myös antoi oksitosiinia, jotta synnytys edistyisi, vaikka supistukset oli koko ajan tasaisia ja hyviä. N. 3.45 alkoi sitten ponnistusvaihe ja sain vielä pudendaali? puudutuksen, auttamaan kohdunsuulle. 4.25 oli pieni ihme maailmassa. Pienen viillon kätilö teki, joten tikkaukset oli sitten vielä edessä, mutta ylimääräisiä repeämiä ei tullut.
Perhehuonetta emme saaneet, koska sairaalassa oli niin ruuhkaista. Meidän jälkeen synnytysosastolle tuli sulku, onneksi vasta meidän jälkeen! Olin siis huoneessa toisen äidin kanssa ja siksikin halusin nopeasti kotiin. Yöt osastolla oli todella raskaita ja ikäviä ilman miestä!
Nyt on siis reilu viikko takana ja oikein hyvät fiilikset synnytyksestä ollut heti seuraavasta päivästä lähtien. Vain tuon viillon ja tikkauksen jälkeinen hankala liikkuminen ja oleminen tuli täytenä yllätyksenä ja on vienyt voimia. Ilman miestä en olisi kyllä ensimmäisestä viikosta selvinnyt. Nyt sekin alkaa helpottamaan onneksi.
Imetys on onnistunut alusta asti. Poika on kova imemään ja maito nousi kunnolla, kun päästiin kotiin. Nännit on kovilla, joten tuttiakin on jo tarjottu.. Maidon tuotannossa ei ole ongelmia toistaiseksi.
Myöhemmin taas lisää, alkoi lounasaika
Elyhtia ja rakkauspakkaus 1vko 1pvä <3