Elovauvat 2007

oranssi74: Luin jostain neuvolan jakamasta oppaasta, että 10 astetta ois pakkasraja. Minusta kuulostaa aika pieneltä pakkaselta vielä, jos on hyvin suojassa vaunuissa.


Rotarokotteesta meille tuli vähän vaisuutta kummankin satsin jälkeen viikoksi, mutta ei mitään sen pahempaa. Meillä kakataan muutenkin n 6-7 kertaa päivässä, joten ei eroa siihen. :LOL:

Meillä yöt ovat menneet entistä mahdottomammiksi. Uni ei tule illalla ja heräillään 30-60 min välein, kun maito nousee ylös ja poika yskii sitä. Ei siis välttämättä pulauta, vaan nieleskelee maitoa ja sitten herää siihen. Ei nukahda kuin tissille, joten oravanpyörä on valmis. Miten voisin saada pojan nukahtamaan muuten kuin rinnalla? Tuttia ei syö. Tassuttelu ei tehonnut. Help! Alan olla tosi väsynyt. Usein nukkuu illalla ekan jakson 2 h, mutta ei aina.... Ulkona nukkuu päiväunia kyllä hyvin 2 h ja ylikin. Miksi ei sitten yöllä?
 
TIKI: Meil ihan sama ton nukkumisen kanssa. Nyt varmaan pari viikkoo menny niin, et yöllä herätään 1-2 tunnin välein, eli noin 4-6 kertaa syötän . Päivällä nukkuu normaalisti, eli ap:llä pienet unet, päiväl 2-3h päikkärit ja alkuillasta taas pienet. Ja päivällä syö myös ihan niinku ennenkii, eli ei silloin tankkaa, mut yöllä kyllä! Onks nyt jotkut elokuisten tankkausyöt menossa vai mitä?? Ma neuvola, jolloin saa rokotteen ja rota-systeemin toisen annoksen. Taidan silloin kysästä vinkkii heiltä ja sit saapi tietää, et onko paino kehittyny normaalisti. Mun mielestä se ei kyllä nälässä oo, mut mistäs sitä varmasti tietää.
 
ulkona nukkumisesta: Meillä neuvolassa sanottin, ettei mitään pakasrajaa enää näin "vanhoilla" vauvoilla ole. Kun vaan lämpimästi pukee lapsen. Keuhkoille tekee vaan hyvää, vahvistuvat ulkona nukkuessa... Eilenkin meillä paukkui pakkanen aikast lailla, mut ulos lähdettiin kävelylle kylläkin ja tehtiin n. 3 tunnin lenkki. Tyytyväisenä nukkui tyttö pakkasesta tietämättä...
 
Heipparallaa!!!

Voi näitä tylsiä sunnuntaipäiviä. Tyttö nukkuu ulkona ja mies palokurssilla. Tv:stä ei tuu mitään... siivota pitäis,mut meinaa tökkiä. :kieh: voihan valituss.:) Noh, tuollaista siis meille.:)

Miinan edellisestä kakasta tuli jo taas viikko.Silloinhan täälläkin kuulutin meidän iloista tapahtmaa. :D Perjantaina oli kyllä vöhyketerapia, mut ei tuottanu tulosta. :/ Harmi.
Miina kehittyy päivä päivältä enemmän. Kovin on iloinen ja puhelias tyttö.:) Leikkii lelukaaren alla aivan mielissään. Lasten musiikkia ollaan myös kuunneltu ja Miina kuuntelee oikein tarkasti. Välillä innostuu nauramaan ja potkimaan jaloilla. Nyt lemppari biisi on Apina orkesteri.:D

Joulusta; Millasia suunnitelmia aatoksi? Menettekö jompaan kumpaan mummolaan vai oletteko aivan omassa kodissa oman perheen kera?
Me varmaankin mennään aamupäivällä toiseen mummolaan ja sit illalla toiseen. Päivällä ollaan sit kolmisin kotona. Odotan kyllä innolla meidän perheen ekaa joulua. Ihanaa! :heart:
Oon myös miettiny et mitä Miina tarvis.. Kummit nimittäin kyselee, et mitä ostais lahjaks. Muakin kiinnoistais joku kiva lelu,mut en oikee keksi et mikä. Joten kokeeneemmat antakaahan vinkkiä!! :xmas:

Nyt alkaa väsyttää. Taidan siis alkaa siivoamaan etten nukahda. |O

Mukavaa sunnuntaita!!

Maypo ja Miina 2kk3vkoa4pvää :D:D
 
Tiki: Meillähän esikoinen oli sellainen ettei nukahtanut pikkuvauvana kuin tissille ja heäili usein pulautteluunsa, etenkin selinmakuulla kun vetäisi usein puklua henkeen. Asiaan auttoi nukuttaminen (vain) kyljellään tai mahallaan, jolloin puklut pääsi valumaan ulos eikä jäänyt poika niitä kakomaan. Mahallaan nukuttaminen kannattaa aloittaa päiväunilla kun itse pystyy silloin valvomaan että varmasti kääntää nenän pois patjasta.

Kakkariemua: Tänään poika kakkasi vain neljä päivää edellisestä kerrasta ilman mitään Levolaceja tms. Jee!!

Tekemisen puutetta ei meillä ole tullut kun muutto on neljän viikon päästä. Tänään kävin vielä kirpparilla turhia tavaroita pois myymässä ja illalla vietettiin esikoisen nimppareita lähisuvun ja kummien kanssa. Nimpparit vietettiin ruotsikielisen kalenterin mukaan, kun ei ole suomalaisessa (saa vilkaista kalenterista jos nimen haluaa tietää ;) ). Kovasti ollaan pohdittu koska Milon nimppareita vietettäisiin kun sitä ei kummastakaan kalenterista löydy. Todennäköisesti Miron päivänä sitten ensi vuodesta alkaen. Meidän suvussa kun on ollut tapana nimppareita viettää. Minusta kiva syy kutsua lähipiiri koolle.

77mm ja Milo viikkoa vaille 3 kk
 
Pauliina: meillä oli samaa syömistä hetki sitten nyt taas tasoittunut ja syödään taas normaalisti ja pelkäl tisumaidolla vielä mennään
Ei ole sitten maanantait mua varten aamu vietettiin lääkäriasemal ku piti pojille ottaa vesirokko rokotteet ok meni reilu puol tuntia ku alettiin selvittää voiko ottaa lääkitysten takia sit selvis et voi just meinattiin rokottaa niin selvis ettei voikaan antaa ku pari vkoa sit otettu influenssa rokotus...kyllä otti päähän :kieh:
Ulkona nukkumisesta:Itse oon nukuttanut kovillakin pakkasilla vaunuissa kuitenkin aina lämpöisempää kuin ulkona

:wave: sahei ja Jasmiina 3.5kk
 
Pauzi
Heipä hei, en ole taas oikein ehtinyt lukea tai kirjoittaa.

ulkona nukkumisesta: Meillä neuvolassa sanottin, ettei mitään pakasrajaa enää näin "vanhoilla" vauvoilla ole. Kun vaan lämpimästi pukee lapsen. Keuhkoille tekee vaan hyvää, vahvistuvat ulkona nukkuessa... Eilenkin meillä paukkui pakkanen aikast lailla, mut ulos lähdettiin kävelylle kylläkin ja tehtiin n. 3 tunnin lenkki. Tyytyväisenä nukkui tyttö pakkasesta tietämättä...
Onpa näissäkin eroja, minulle neuvolasta sanottiin että 10 astetta on pakkasraja näin pienillä, ei pysty kylmempää ilmaa kunnolla hengittämään. Mutta voi kai sitä itsekin omaa päätään käyttää, että jos on itsellä hankala hengittää niin takuulla on vauvallakin. Minä aion pitää tuon 10-15 astetta pakkasrajana meillä.

Meilläkin heräillään tunnin-kahden välein yöllä syömään, ja nukahdetaan vain tissille. Vaikeuksia illalla nukuttamisessa oli, mutta kun laiton makuuhuoneen ihan pimeäksi niin Miljakin nukahti helpommin. Joudun 2-4 kertaa käydä tissittämässä takaisin uneen ennen kuin jää nukkumaan. Seitsemän aikaan aloitan nukuttamaan, ennen yhdeksää jää jo nukkumaan, ja eka syöttö on puolen yön jälkeen ja sen jälkeen syödään tunnin-kahden välein. Että kyllä äitiä vähän väsyttää. Olen harkinnut että alkaisin varovasti pottua maistattamaan, noin teelusikallinen päivässä, ja kun parin viikon päästä tulee se 4kk niin katon sit miten on vaikuttanut... Sellaista tänne.

Nyt hommiin kun vauva nukkuu ulkona vaunuissa...
 
Meille sanottiin neuvolassa, että pakkasraja olisi 15 astetta, mutta voi nukuttaa vaikka 30 asteenkin pakkasilla ulkona, jos vaan pukee riittävästi päälle ja suojaa myös kasvoja. Itse olen sellainen vilukissa, etten varmaankaan nukuta poikaakaan pihalla, jos on yli 15 astetta. Toisaalta meillä nukutaan tosi huonosti sisällä, joten pitää nyt katsoa tilanteen mukaan, kunhan kovat pakkaset koittaa. Nyt tämä veijari nukkuu mulla kantoliinassa tässä, kun kaivinkoneet jyräävät pihalla, eikä saa siellä nukutuksi. Ihana tuhina vain kuuluu :heart:
 
maypo:Minäkin olen pohtinut tuota joululahja asiaa eikä mitään meinaa tulla mieleen.Kun oikein mitään ei tartte.vaatteita on ihan hirveesti ja lelujakin jäänyt edellisiltä lapsilta niin paljon että osasta pitäis varmaan luopua.
Meillä ehdoton suosikki on tällä hetkellä tuo lelukaari. siis nimenomaan se mattomalli johon kiinnitetään ne kaaret ja itse voipi sitten vaihdella ja ripustella leluja renkailla niihin. Rebecca on oikein tykästynyt omaan naamaansa,kiinnitin kaareen peilin ja tuijottelee ihastuneena itseään.


Tiki:tosi vaikea tilanne tuon nukkumisen kanssa teillä. Vaikea sanoa mitä pitäisi tehdä. tuon maitoasian kanssa minäkin kokeilisin kyljellään nukuttamista (mikäli pysyy vielä siinä asennossa) mutta tiheään heräily onkin sitten toinen juttu. Meillä aikoinaan toinen lapsi oli tosi huono nukkuja,nukkui ensimmäisen kokonaisen yön 2 1/2v iässä.Yritän tässä muistella keksittiinkö mitään jippoja nukkumiselle,mutta ei tule mitään mieleen,ilmeisesti mitään kovin tehokasta keinoa ei ainakaan löydetty kun noinkin pitkään piti ekoja kokonaisia unia odotella. voimia tosi paljon,ei tuossa tilanteessa oikein muuta voi kuin yrittää nukkua pieniäkin pätkiä silloin kun mahdollisuus on,vaikka sitten päivällä.

Meillä nukuttiin ekat pari kuukautta kanssa aika huonosti,oli tuota tunnin välein heräilyä koko ajan,hereillä ollessa kitisi aina ja koko ajan piti kantaa,illalla piti aina kauhean huudon ennen kun saatiin sänkyyn,mutta meillä syy taisi löytyä siitä maitoallergia asiasta. Kun löytyi sopiva maito tytölle,elämäkin alkoi hymyilemään ja nyt voin oikeesti sanoa että meillä vietetään vauva aikaa ihanimmillaan.Just sellaista mitä oli toivonut tän viimeisen vauvelin kanssa kotona olon olevan..Tyttö pääasiassa hymyilee ja jokeltelee,nukkuu aamupäivällä ulkona 4-5 tunnin unet.Sit syöpöttelee ja makoilee ja leikkii millon ihan yksin,millon sisarusten tai minun kanssa lattialla parikin tuntia. Nukahtaa yleensä sinne lelukaaren alle lattialle noin puolex tunnix, sit syö taas ja sit pistän vielä toisille unille vähäx aikaa ulos.Joskus klo 19 mais herättelen jos ei oo ite heräilly, syödään taas,sit kylpyyn(rebecca pitää kylvettää joka ilta,iho on atooppinen ja vanhat paksut rasvakerrokset pitää saaha alta pois ennen kun uutta laittaa tilalle) jonka jälkeen istuskelee sitterissä ja seurailee isompien sisarusten iltapuuhia. sit vielä yhet iltamaidot ja sammuu kun nakutettu yöunille tuossa puol 9 aikaan.
Sit alkaakin ihana oma aika,kun saa vielä keittiön siistix ja itekin suihkuun,alan herkutella(hyi,huono tapa =) )ja kattoon telkkaa.Pitäis varmaan käydä aiemmin nukkuun,mut en osaa,musta on niin ihana nauttia tuo muutama tunti hiljaisuudesta. Puolenyön maissa kömmin itekin petiin ja syötän tytön samalla,vaikkei ois heräämässäkään.Oma lehmä ojassa,ei tartte nousta heti tunnin päästä syötteleen. sit Repe syö yleensä 3 mais uuestaan ja vielä 6-7 maissa jolloin pitää jo nousta sit herätteleen muita lapsia. Näin meillä,TÄLLÄ HETKELLÄ, saa nähdä millaista kuukauden päästä.

Asiasta vielä kymmenenteen,tietäskö kukaan mitään hyvää unikirjaa? Mä näen niin pimeitä unia että päätin haluta joululahjax unikirjan,suositelkaahan jos tulee mieleen joku hyvä
 
77m ja Eleonor. Kiitti kommenteista. Ollaan nukutettu kyljellään, mut vääntelehti niin paljon, että on aina lopulta selällään. Tuntuu tuo maidon ylösnouseminen kylläkin haittaavan kyljelläänkin. Oon aivan silmät ristissä, kun viime yökin oli ihan mahdoton. Silti en saa päivällä yleensä unta :'( ! Kohta menen taas kokeilemaan...
 
Mulla on ongelmana se, et en saa valokuvia liitettyä profiiliin enkä myöskään esim. kerhojen sivuille.

Se alkaa kyllä lataamaan sitä kuvaa, mut vähän ajan päästä avautuu valkoinen tyhjä sivu ja alalaidassa lukee valmis.. kutenkaan kuvaa ei mihinkään ilmesty. Onko muilla kokemuksia tai vinkkejä antaa?

Laitoin viestiä kaksplussallekin, ja he pyysivät kysymään neuvoa täältä, ja jollei ongelmaan löydy vastausta, niin tutkivat sitten tarkemmin.
 
Kirjoitellaan nyt tännekin. Just tultiin neuvolasta ja tyttelin 2kk mitat ovat:

Pituus 63,2 cm (synt. 54 cm) ja paino 6,890 kg (synt. 3,930 kg). Eli iso tyttö ja isommaksi vaan tulee... :D

Meillä yöt rauhoittunut, ainakin toistaiseksi. Nukkumaan mennään 00-01 ja syömään herätään n. 06. Eikä kestä syötöt enää kahta tuntia, parina viime yönä vain puoli tuntia ja tyttö takasin sänkyyn. Herätään kokonaan sitten 09-11. Eli ihan mukavasti mennään. En kyllä ala riemuitsemaan että näin tulisi olemaan jatkossa, nautin vain tästä hetkestä.

Niin ja me aloitettiin maissivelli viime viikolla. Tyttö on tyytyväisempi ja tosiaan nukkuu tuon ensimmäisen pätkän joka on jopa 6h!! Meille suuri asia =)
Neuvolassa toinen th sanoi että ihan kiva että aloititte vaikka toinen, vakituinen th sanoi että ei saa antaa ennen 5kk ikää. Ihan naurettavaa kun syöminen senkun lisääntyy. Nyt on paremmin. Näillä sitten mennäänkin jonkun aikaa. Nyt maitoa menee n. litra ja velliä 3 dl per päivä. Eli alas on tullut tuosta 1,5 - 2 litrasta. Meillä toimii tämä.

Pauliina; Tökkii joskus myös täälläkin. Ei auta kuin kokeilla myöhemmin uudestaan, kyllä se aina on pelittänyt jonkun ajan kuluttua. Tekee myös samaa usein kun kirjoittelee vastauksia ja painaa 'vastaa' -namiskaa. Kaikki tekstit menee jossei ole kopioinut niitä ylös.

Tämmöistä tänne.

Kirvash ja Pikku-"Pekka" (vielä lauantaihin asti) 2kk
 
huomenia |O

meillä on pari viikkoa ollut niin vauhdikasta, ettei ole päässyt kirjoittelemaan. ollaan laurin kanssa reissattu pariin otteeseen oulu-turku väliä ja sitten on iskä ollut pois töitten takia, niin mulla on kädet enempi kuin täynnä.

lauri on ruvennu nyt öisin syömään 2h välein, ennen nukkui 12h parilla syötöllä. ajattelin viikon-pari vielä ootella, sitten saa jo ns. hyvällä omallatunnolla pistää pottua pojan suuhun. nyt poikasella ikää reilut 3kk.

mulla itelläni on matalalentopäiviä enemmän ja vähemmän. viikko sitten meni siihen pisteeseen, että mun oli pakko soittaa neuvolaan, kun oli niin p.aska olo isompien lasten kanssa tappelemisesta. en enää pysty hillitsemään itseäni,vaan lähen huutamiseen täysillä mukaan. olen ihan raivona ja sitten on pahamieli. istun ja itken ja voivottelen miten olen taas menettänyt malttini, huutanu, sättiny ja pilannu pienten elämän. syyllisyys on ihan hirveä! viikko sitten otin itseäni niskasta kiinni ja soitin meidän ihanalle nlatädille. hän antoi perheneuvojan (?) numeron, johon otin myös yhteyttä ja hän tulee tänään käymään. saan purkaa omaatuntoa ja mietitään yhdessä mikä olis meille sopivin ratkaisu. meillä vanhemmat lapset siis kohta 5 ja 3v.

nyt vääntäydyn aamupalan tekoon. ettei ainakaan nälkä kiukuta.
 
Kuulumisia täältäkin.. :wave: Tiistaina saatiin 3kk rokote ja onneksi ei tullut kuumetta tms. Kamala reissu kaikin puoli,mulla on niin hirvee piikki kammo ja toista piti väkisin paikallaan pitää niin itkuhan siinä tuli äidilläkin! :ashamed: No mutta onnellisesti takana... Juho oli kasvanut...paikoitellen! Pituus 62.5cm ja paino 6980g. Painoa ois kuulemma pitänyt tulla enämpi, mutta kun ei syö niin ei syö! |O Tälle päivälle on syönyt n. 120ml pullosta-ei muuta! Että sillä lailla... Edelleen takkuaa tuo pullo ja urakalla. Kaiken stressin ja huolen takia sit on oma maitokin hiipunut tosi paljon... oma syöminen on ollu mitä sattuu ja juominen...millonkahan olen edes vettä juonut viimeksi!! :/ *huokaus* Huoli pojasta painaa tosi paljon ja on ihan kauhee olo kun äiti ei saa edes lastaan syömään tarpeeksi!! :( No jospa tämä olisi vain joku kausi joka menee ohi PIAN,tällä ajatuksella jaksaa aina seuraavaan syöttökertaan!! Neuvolasta ei saanut taaskaan mitään apuja, käski isän syöttää jos kelpais paremmin.. Kiinteitä ja vellejä ei kuulemma vielä tarvi!! Että koiran ruokaako minä sille seuraavaksi tarjoan? :LOL:

Että tallasta meillä, mut silti en päivääkään antas pois!! :LOL: Voimia kaikille ja talven odotusta!! :flower:

Tea Ja Juho 3kk 4pvää.. :heart:
 
tea84: meillä Ilona oli 3kk neuvolassa 62cm pitkä ja paino 5620g. Terveydenhoitaja sanoi,että Ilona on vaan pitkä ja hoikka tyttö. Koita olla stressaamatta pääasia, että Juho voi hyvin ja on kylläinen :) :hug:
 
Tiki: Kokeilepa nukkua päivällä niin että otat vauvan viereen imetettäväksi samalla. Laitat vaan rätin tai pyyhkeen alle pulautusten varalta. Saat itse levättyä ja vauva saa tankattua sekä maitoa että läheisyyttä. Itse en osannut lainkaan levätä silloin kun poika nukkui huonosti, kävin jotenkin ylikierroksilla, mutta tuollai kun otti vauvan viereen niin oli "pakko". Poikakin nukkui tyytyväisenä kun sai pitää tissiä tuttina ja oli sitten illalla iloisempi. Uskon kyllä että on rankkaan, minusta nimittäin tällä hetkellä tyytyväisen vauvan ja parivuotiaan kanssa on paljon helpompaa kuin mahavaivaisen pulauttelevan huonosti nukkuvan yhden lapsen kanssa oli, mutta todistetusti siitä selviää hengissä. Vielä kannustusta: meillä poika sitten kun alkoi 7 kk iässä nukkua kunnolla niin onkin sittemmin nukkunut tosi hyvin (sairasteluja lukuunottamatta).
 
Aika outoa tea, jos teidän neuvolassa oltiin huolissaan tuosta painosta. Me tultiin nimittäin just neuvolasta. Typy oli 61cm ja 5930g, eikä neuvolatäti tuntunut olevan ollenkaan huolissaan painon tai pituuden kehityksestä (syntyessään tyttö oli 50cm ja 4700g). Kiinteiden tai vellien aloituksesta ei ollut mitään puhetta.

Muukin kehitys oli kuulemma ihan mallillaan, vaikkei vielä kääntyillä tai tartuta esineisiin.
Vauvan ihon punoituksen ja hilseilyn takia sen sijaan joudun kokeilemaan maidotonta diettiä :/ hirvittää miten selviän ilman suklaata, huustoa yms kaikkea hyvää mitä maidosta, kermasta ja voista sakaan :ashamed: varsinkin vielä, kun joulukin lähestyy..

Typyllä on hassusti heitellyt nukkumiset tässä viimeiset pari viikkoa. välillä nukutaan oikein urakalla öitä, n. 12-13h (toki syömään herätään 3-4h välein). Ja sitten taas muutaman kerran on tullut yövalvomisia ja tissille heräilyä 1 1/2-2h välein, mikä ei ole ollenkaan tavallista.

Mutta sellaista täällä. Nyt odotellaan saiko jompi kumpi rokotteista reaktiota aikaiseksi.

Manaatti& pikku sammakko viikkoa vajaa 3kk
 
Kiitos 77mm! On todella, todella lohdullista kuulla, että teidän esikoinen alkoi nukkua kunnolla 7 kk iässä! TÄssä jo maalailin kauhukuvia, että nukun seuraavan kerran 3h putkeen, kun poika menee riparille |O . On tosi ihanaa, että täällä on joku, jolla on (tai oli vauvana siis) samanlainen lapsi! Mäkin käyn jotenkin ihan ylikierroksilla. Äskenkin imuroin, vaikka oon aivan kuitti! Pitää koettaa tuota sun nukkumistaktiikkaa huomenna... Taidat todella tietää, miltä musta tuntuu.
 
Lara83
Tea meillä tyttö oli 3kk neuvolassa 62,5cm ja 6,3kg ja neuvolantäti kehui kyllä että painoa tulee tosi hyvin. Oliko Juho minkä painoinen syntyessään..?
Paljon haleja sinne päin! Koita pitää itsestäsikin hyvää huolta, niin jaksat paremmin... :hug:
 
Juhohan oli 50cm ja 3620g syntyessään.. 2kk neuvolassa 58.5cm ja 6255g että onhan se nyt vähän kasvanut kuitenkin... =) Tuo meidän neuvolan täti on muutenkin ehkä vähän "huono" jos niitä nyt moittia saa..Ei sieltä oikeen koskaan mitään apuja tai neuvoja saa, mut onneksi on ympärillä jo lapsen saaneita et voi apua kysellä!! Isosiskon kuopus oli 6kk neuvolassa 7010g että tuo meidän ukkohan on ihan valtava serkkupoikaansa verrattuna!! :LOL: Kasvaahan ne kaikki niin ei tahtiin, mutta hirveä stressi, huoli ja hätä on toisesta...äidin aarteesta!! :heart: Kiitos teille kun jaksatte tsempata!! :hug:

Tea ja Juho
 
Meidän neiti oli 3kk iässä 61cm ja painoa oli 5890g (sytyessä 49cm, 3110g). Nuvolan täti tokaisi vaan tytön olevan pitkä ja hoikka.

Tänään Mira sai ensimmäistä kertaa perunaa, ja voi niitä ilmeitä
:LOL: . Osa työnnettiin kielellä suusta pois ja imeskeltiin sitte huulista. Osa meni lusikalla suuhun ja pysyikin siellä =) .
Joka kerta, kun lusikan vei suun lähelle, suu aukesi kun linnun pojalla. Ilmeisesti oli ihan hyvää :) .

Perunasta taisi sitten Mira saada valtavat voimat, kun illalla pyörähti neljästi selältä vatsalleen :heart: . Aikaisemmin on jäänyt tyytyväisenä kyljelleen köllöttelemään.

Muuten meillä menee niinkun ennenkin. Yöt nukkuu 11-12 tuntia yhtäsoittoo, ja on muutenkin hyvän tuulinen.
Jonkin verran on ruvennut vierastamaan. Kauanko tällainen "vierastusvaihe" yleensä kestää?

Niin se aika rientää. Vastahan sitä tikkuun tuijotettiin ja ihmeteltiin "Minä, raskaanako?" Ja nyt jo, se pieni ihminen opettelee syömään kiinteitä ja liikkumaan :heart:
Kielämättä, pieni vauvakuume jyskyttää jossain takaraivossa. Mutta, ei ehkä ihan vielä ole sen aika ;)

Mukavaa loppuviikkoa kaikille
nessu84 ja Mira (maanantaina tulee tasan 4kk)
 
Tea84 kävin kerhon puolella katselemassa ihanaisia vauvakuvia ja kyllä minusta teidän poika on ihan niinkuin pitääkin! lauri oli 3kk neuvolassa samaa kaliperia juhon kanssa, 6850g/61,5 cm. vauvat syö sen minkä syö, vaikea niille on ruokaa väkisin tai liikaa antaa. koita olla stressaamatta liikaa asialla, se ei tee hyvää teille kummallekaan. vaikka ymmärrän, että se on vaikeaa, jos neuvolassa stressataan asialla. mukavia ja rentoja imutteluhetkliä teille.

huomasin muuten itse kuinka viimeviikolla iteltä maitovirta väheni merkittävästi stressin/väsymyksen/uupumuksen... (kts. ed. viestini) takia, siitähän sain sitten lisää kierroksia omaan koneikkooni, kun en muka pysty edes vauvaa enää ruokkimaan....

tänään ollut ok päivä. neuvojatäti kävi, mutten siitä paljon irti saanut. ehdotti kunnan perhepiirin palvelujen käyttämistä ja osa-aikahoito myös ok. täällä on kunnalla siis sellainen hoitajaryhmä, joka on vain lapsiperheitä varten. auttavat lastenhoidossa esim ulkoilemalla lasten kanssa, käymällä uimassa, kirjastossa jne ja antavat näin vanhemmille aikaa huilata tai hoitaa asioita. ja mun on vaan kuulema madallettava kynnystä pyytää apua. tottahan se on, muttakun jotenkin niin vaikeeta. ainakin se eka kerta.
 
Kyllä tuo pituus ja paino on Tea ihan ok varmaan kun meillä oli 3kk neuvolassa 6400g ja 64cm. Sanoi vain että hoikahko mut ihan normaali koko.

Mirjamicille tsemppiä ja kannustus :flower: tosi rohkeaa , että olet pyytänyt apua....ei ole yhtään ihme jos on poikki, kun on monta pientä siinä. Ymmärrän tosi hyvin. On suurta välittämistä lapsistaan että pyytää apua silloin kun itse ei jaksa. Nykyään on aika kummallista mun mielestä tää, että vanhemmat ja äidit ovat keskenään vain lasten kanssa kotona. Ennen oli luontevampaa kun suku oli mukana lastenhoidossa enempi...ei jäänyt äiti nin yksin lastensa kanssa. Täähän on ihan tuore perhemalli että neljän seinän sisällä vietetään aikaa vaimo+mies+lapset ja tavataan suht harvoin muita.

meillä tuo vesseli on nyt alkanut kääntymään selältä masulleen ja pitääkin kokoajan sitten olla kääntymässä. Vielä ei osaa kättä siirtää kyljen alta pois niin sitten alkaa sellanen ähinä ja puhina kun yrittää sitä saada pois. Hirveästi myös yrittää masullaan eteenpäin. Ihan hellyyttävää katsoa kun toinen kaikinvoimin yrittää eteenpäin eikä oikeen selvästi tiedä et minne. Leluista intoilee aina jonkunaikaa mutta kyllä kasvot kaikki lelut voittaa :D

Tällasta tänne, oikeen hyvää viikonloppua vain kaikille!
 
Aamulla käytiin 3kk neuvolassa 7180g ja 63,8cm.Paino kuulemma laskusuunnassa??Ossianin syntymän jälkeen tasan 2yötä mennyt kahdella syötöllä..Tavallinen yö 2h välein syöttö..huh,ihmeesti sitä vaan jaksaa.Oon nyt aloittanut perunan annon ja neuvolatäti myös "suositteli"perunaa että alkais yöt mennä nukkuessa kun haittaa se lastakin kun kokoajan herää nälkäänsä.Maissijauhosta voi tehdä itse paksumpaa velliä.Nää on ihan tapauskohtaisia "suosituksia" ;o)Muutenkin hereillä ollessaan Ossian ollut usein vaan kärttyinen,vähän aikaa syötön jälkeen naureskelee.Maitoa kyllä tulee kunnolla tuolla imetystahdilla :eek:) Oon huomannu että suklaan syöminen saa ihottumaa pojan jalkoihin ja poskiin..voi pitänee se herkku lopettaa ja joulukin tulossa...
 

Yhteistyössä