~~~ELOMASSUT HELMIKUUSSA 08~~~

mimuli voih, osanotto ja voimia! :( sais loppua jo nämä suru-uutiset ja oltais kaikki nyytit sylissä elokuussa.. Tää palsta on kyllä huippuhyvä juttu, tule viisaammaks ja ei kaikesta kivusta ym ole huolissaan ku muillakin on samanlaisia tuntemuksia :) toki tulee pelottavia asioitakin mutta niinhän se menee.. Mun tekis mieli jo laittaa valmiiks vaikka mitä vauvalle ja maalata meidän makuuhuone ym.. :) mutta sit ei vaan viitti vielä.. Ehkä joskus toukokesäkuussa kun alkaa loma niin vois tehdä jotain jos enää jaksaa sillon.. :) mä löysin niin ihanat vaunutkin kun kävin ideaparkissa yks päivä. Onko kokemuksia semmosista yhdistelmävaunuista missä on edessä vaan yks pyörä ja takana kaks? Oli ihanat kevyet ja kaikkee :) mä kun en mikään bodaaja ole että jaksaisin painavia vaunuja nostaa ja työntää :)

neitiperho
Ja taas...eikö tälle sitten loppua tunnu tulevan, kun jatkuvasti joku saa näitä hirveitä uutisia. Voimia todella paljon sinulle mimuli. Muista että miehesi on se tärkeä tuki ja huomioikaa toisenne :heart: :hug:

Surkean uutisen jälkeen inhottavaa alkaa itse valittamaan heti perään :ashamed: Mutta alkanut nyt miettimään kun lukenut muiden tekstejä, että olisiko mulla sitten kuitenkin supisteluja. Niin hankalaa tosiaan tietää kun esikoista myös odotan. Mulla nyt tosiaan istuessa saattaa rakon/kohdun kohdalla tuntua, kuin sähköiskuja tulisi juuri samaan kohtaan. Se siis tuntuu ilkeältä. Istumaan meno, liikkuminen varsinkin nopea liikkuminen, tärähdykset tuntuvat ilkeältä aina samassa kohtaan. Välillä alavatsa tuntuu kovalta ja tuntuu että pitää vaan kädellä pidellä, kun se tunne todellakaan ei tunnu mukavalta. Kaikki housut vaan tuntuu aina yhtä tukalalta myös siinä. Tätä nyt vaan jatkunut tosiaan toista vai kolmatta päivää. Alkuun kuvitellut, että johtuu kun vatsa ei toimi, mutta nyt taas sekin huoli päättyi eilen. Ajoittain se tuntuu vihlonnalta, mutta aina samassa kohtaan, siis koko alavatsa häpyluun tuntumissa.

Voi että kun alkaa itestäkin tuntumaan tyhmältä, kun enää mistään mitään tiedä.

Sisaruksille ei vielä ole puhuttu mitään. Odotettu hyvää hetkeä kertoa rauhassa. Ei yhtään tiedä kuinka ne siihen reagoi. Kuitenkin kyseessä uusioperhe ja vaikka miehen lapset meillä eivät asu pääsääntöisesti, niin tiedä järkyttääkö tieto vai mitä. Itseäkin vähän pelottaa. Tytöt siis 5,8 ja 10 vuotiaat ja ihan täysin isin tyttöjä tai varsinkin vanhin heistä.

Surun kohdanneiden ikävät uutiset koskettavat kovasti, voimia menetyksen kanssa kulkemiseen ja toipumiseen ajan kanssa.

Olenkin ollut hetken poissa, tuntunut välillä niin kurjalta lukea huonoja uutisia. Mutta kyllä täältä aina piristystä ja muutkin löytyy..ainakin lukemista aina riittää.

Onpa kiva, että muutkin alkavat jo asennoitua synnytykseen..itse olen viime aikoina kovastikin miettinyt, että viimeksi sitä antoi kyllä ehkä liikaa muiden viedä sitä hommaa..ja itselle tuli hiukan kyljysfiilis siinä pelkkänä kohteena. Ei sitä vaan eka kerralla niin tajua mitä se on. Nyt en kyllä suostu makaamaan hetkeäkään, murr. Osaako joku suositella hyvää synnytyskirjallisuutta?
Ja sieltä osastolta mä lähden todella nopeasti, jos pienellä vaan on kaikki ok. Siellä ei voi levätä ja riittää, että yksi hoitaja tekee olon tukalaksi...ja omat vaatteet ja jutut mukaan, ei enää kinkkuverkkoja jalkaan! Hankala asiakas ilmottautuu...heh. Ei kai se huono ajatus ole helpottaa omaa toipumista kaikin pienin tavoin.

Jeps..kasvatellaan pömppiksiä ja voidaan hyvin!

Pastilla & muikku 15+0

mimuli :hug: , voimia teille! Kyllä on vain paljon vieläkin näitä ikäviä uutisia. Tässä sen oikein huomaa ,kuinka paljon keskenmenoja tulee.

Täällä tuntuu ,että väsymys on alkanut uudelleen. Myöskin päänsärkyä lähes päivittäin. Pari viikkoa oli jo niin mukavaa oloa. Hyvä juttu minkä olen nyt huomannut ,että kun olen alkanut juomaan n. 2 l vettä päivässä, alkaa ummetus ja turvotus helpottamaan. Paino olikin tippunut jo kilon ,kun tässä nousi imetyksen lopetuksen jälkeen lähes 4 kg parissa viikossa.

En kyllä yhtään muista mitä piti kommentoida ,kun väsymys tekee niin turran olon. Parempi mennä pötköttään.

Niin näin muuten ensimmäisen kunnon vauva unen viime yönä. Meillä oli pieni poika, joka söi ja nukkui. Meni jo illalla klo 21 nukkumaan, kun esikko meni vauvana aina vasta klo 24-02. Oli yökyöpeli niin kuin mekin.
-Poni ja Manteli 12+2

neitiperho kannattaa varmaan kysästä neuvolasta, koska jos on suppareita ja vielä kivuliaita, niin pitäs ottaa kyllä iisisti!!!

Itellä ei kyllä ollu eikä oo vielkää harjotus suppareita, enkä tosiaan meinannu tunnistaa ees niitä synnytys suppareita :LOL: , mutta kipeitä supistuksia ei sais vielä olla!!

sairaalaanmenosta.. esikolta olin niin pönttö etten tajunnu ees hiusharjaa ottaa mukaan..enkä shamppoita tai muutakaan Piristys välineitä.. imetys liivit onneksi tajun ottaa!! nyt kyllä meinaan pakata kaikkee kivaa, vaik joku kirja ja jotain kivaa ja hiusjuttuja varsinki, ei oo kiva olla siellä jos hiuksetki näyttää tyhmältä.. siis varmaan tosi turhamaista, mutta olo ei ollu muutenkaa hehkee, ni ois ees vähän piristäny jos ois tukan saanu kivasti!! ite synnytykseen meen kyllä silleen et siellä sitten näkee mihin koskee ja miten päin kannattaa olla.. esikolta meni niin mukavasti ku neuvoivat ja mie vaan tein nii ku käskettii!!

kauheeta ku alkaa tuo synnytys tosiaan pyörii päässä.. :eek:

äiti lpr 14+3

mimulille voimia ja jaksamista! :hug:

Huoh sain äikän tekstitaidon kokeen tehtyä, nelisen tuntia meni.. Eilen en panikoinu yhtää, mut tänä aamuna heti kun heräsin nii aloin pänttäämään ja tunni luin :D Sit pitikin jo lähteä koepaikkaan, siel sit ei tullu kokeen aikana syötyä mitää, ja kaiken lisäks piti kävellä sieltä kotiin, matkaa joku pari-kolme kilsaa.. Kiva ku oli niin haahu olo.:D Kerroin siinä matkalla kaverilleni vauvasta.:) Eilen kerroin myös toiselle kaverilleni, ja mies kertoi hänen kaverilleen.. Kaikki kyllä otti asian niin hyvin kuin tässä tilanteessa voi.:) Oikein iloisesti yllätyin..<3

Mies tulee pian töistä, sit ruuan hakuun.
Upp3 ja Montti 13+3

voi että.. Mistä mä tiedän jos supistelee.. Seisoin tossa pitkän aikaa äsken.. Ja alamahassa tuntu semmonen pistos, hieman kivulias, ja joutu oikein hengähtään sen takia :D näitä on ollut ennenkin näitä pistoksia mahassa.. Mitäs sit jos tulee kovassa vaiheessa kivuliaita supistuksia? Tai kuuluuko tässä vaiheessa edes tulla supistuksia vielä?

mimuli :hug: Voimia paljon.

Täällä istuskellaan tietokoneen ääressä ja nautitaan ku ei millään muutakaan viitsi tehdä. Tyttö nukkuu päiväuniaan, tosin pitäis se varmaan kohta herättää et unta riittää yöksikki.
Huono olokaan ei vaivaa, tai oikestaan koko odotuksen aikana vaivannu mitä joskus illasta ku nälkä on iskeny. Toisaalta vähä hassu ku ei oikee oireita ole ollu, mut onneksi neuvolassa kuului heti sydänääten ja lääkärineuvolassa myös, et kyllä tuolla mahassa joku köllii.
Pikkuhiljaa ollaan alettu kertomaan sukulaisille ja kavereille elokuun vauvasta, kaikkein parasta et sisko saa samoihin aikoihin vauvan :heart:

enmppu 13+6

Supistuksista, täytyipä heti taas sekaantua keskusteluun =) Supistus on sellainen kun tuntee että kohtu kovettuu kovaksi palloksi vähäksi aikaa. Supistukset tulevat uudestaan ja uudestaan tasasin väliajoin. Yleensä noiden harjoitussupistusten ei pitäisi sattua... Kohtu tavallaan treenaa noilla pienillä supistuksilla tulevaa varten. Muistaakseni oli ok jo näitä on n. 10-15 päivässä, jos enemmän, niin kannattaa soittaa neuvolaan. Synnytyssupistukset tuntuvat sitten kyllä ihan kunnolla, ylä- ja alavatsassa, selässä ja reisissä. Sitten on vielä liitoskipuja, nämä kuulemma sattuvat. Ja sitten on vielä noita vihlaisuja, kun tekee jonkun äkkinäisen liikkeen.

Eli noita kolme minulla itsellä on ollut edellisessä raskaudessa. Toivottavasti tästä on vähän apua =)

mimuli voi ei! Voimia :hug: En muuta osaa sanoa...

Minäkin TYKS:iin menen synnyttämään, epäluuloisena viime kerran kohtelusta. Synnytyssalin henkilökunta oli aivan ihanaa, mutta osastolle mennessä tuntui kun olisi eri maailmaan mennyt. Nämä vanhat hoitajat ja jopa lääkäri sai minut itkemään useaan otteeseen. Nuoremmat hoitajat sitten lohduttelivat... Nyt viisastuneena näytän kyllä närhen munat jos minulle aletaan olemaan ilkeitä. Ja toivottavasti pääsen aikaisemmin pois!

Kyllä ne "pamaukset" vauvan sydänääniä kuunneltaessa on niitä vauvan liikkeitä :) Itse en kotidoppleria omista mutta neuvolassa tuota pauketta kuului jo ekalla neuvolakerralla, kätilö sanoi niiden olevan liikkeitä :) Meidän neuvolassa taitaa sitten aika tehokas doppler olla kun viikolla 10+5 jo kuului sikiön liikettä, taitaa olla uudenkarhea laite :D

Hyvää viikonloppua!

Lilli ja Tiitti 14+2

Tuohon supistuksiin ja sen tunnistamiseen vielä lisäys tuohon mitä Peppi kirjoitti että se harjoitus supistus tuntuu niin kuin kiristäisi se ei satu on vaan sillainen että kohtu kovettuu ja on sillainen kiristävä tunne ala mahassa.

no kun mulla on noita kipuja just semmosessa jatkuvassa sarjassa välillä :) että sattuu ja hetki menee ja taas uudestaan sattuu.. Ei kyl mitenkään huomattavan paljon satu, mutta sattuu kuitenkin :) onpa vaikee asia :)

Ai niin, sittenhän oli vielä tosiaan nuo kasvukivut, jotka jo mainitsit katham =)
...ja äiti lpr:ää kuunnellen niin ei nuo synnytyssupistuksetkaan kaikilla satu samallalailla =)

Mutta jos on toistuvia kipuja, niin kerropa neuvolatädille, ne yleensä tietää :)

Lilli-85 jos ollaan samanaikaisesti Tyksissä, niin näytetään niille ne närhen siniläikikkäät munat ja kunnolla! B) B) B)

Pepppi ja Örkki 13+2

Nyt herätty päikyiltä. Nukuin kuin tukki. Ihanan pirteä olo :) .

Noita erilaisia kipuja on niin paljon liittyen kasvuu, kohdun kannattimien venymiseen ja toki kaikki muut maha kivut. Ajatelkaa ,kun ei ole raskaana ,kuinka paljon on erilaisa pistoksia ja kipuja mahassa. Nyt vain ne huomioi ihan eritavalla.

Oli puhetta tuosta sairaalan hlö-kunnasta. Meillä K-PKS:ssa oli perhehuone viimeksi ja siellä todella panostettiin itsenäiseen vauvan hoitoon :whistle: . Vuoron aikana ehkä joku kävi kurkkaan ,että mitä kuuluu. Kaikki vaan totesi ,että teillähän meneen kivasti. Jos apua tarvitsi niin piti moneen kertaan pyytää. Meillä oli vielä ennenaikainen vauva , siksi imetys oli myös hankalaa, tuli keltaisuutta ja valohoitoonkin jouduttiin. Kukaan ei tullut kanssani juttelemaan synnytyksestä ,vaikka se oli melko raju, kun käynnistyi niin yllättäin ja nopeaa. Itse pyysyn saada lukea omat paperini ja lapsemme paperit keskola ajalta. Siihenkin suhtauduttiin nihkeästi. Niin ja hoitajat unohtivat moneen otteeseen vauvamme verikokeet. Itse niistä saimme huolehtia, että ne tuli ajallaan otetuksi. Yksi vanhempi kätilö oli ihana ,kun hän minua imetyksen kanssa sitkeästi auttoi ja se saatiin käyntiin. Onhan se omatoimisuus hyväksi ,mutta kyllä sitä apua ja tukea monesti olisi tarvinnut. Toivottavasti tämä synnytys olisi normaali niin ei tarvisi olla osatolla niin kauan.

Pitääpä lähteä katteleen ,jonko tyttö heräisi päikyiltä.

Hohhoijaa, työpäivä ohi, ja väsymys on armoton vaikka ei ollu edes rankkaa |O |O Hapen puutetta varmaan :) hehe, taidankin mennä sohvalle makoileen.. Mun neuvolan piti olla maanantaina, mutta soittivat sieltä että neuvolantäti on kipee, että torstaille siirtyy ja sillon on joku sijainen sielä :/ toivottavasti on hyvä sijainen :) mun oma neuvolatäti on vaan niin paras :heart:

Viikon reissusta on kotiuduttu keskiviikkoillalla. Siitä vähän tarkemmin tuolla kerhopuolella KUULUMISIA-palstalla. Ja suuret pahoittelut Rouva Pikkumyylle ja muille vauvansa menettäneille :hug: Voimia ja jaksamista teidän perheillenne. Hengessä täällä kaikki on mukana :heart:

Kommentoin samalla tuon edellisen osion (elomassut part.3) tiimoilta. On tullut nimittäin aikamoinen määrä luettavaa viikossa!! Meillä ei vauvalle oikeastaan tarvi mitään ostaa. Kolmelta edelliseltä lapselta on jäänyt pinnasänky, babysitteri, autokaukalo, tuttipullot yms., lakanoita yms. ja tytön ja pojan vaatteita aina 50 sentistä tähän päivään asti :heart: Jos poika tulee, niin hänelle joutuu ehkä jotain 50 senttisiä ostaa, muuten kaikki onkin jo valmiina, mukavaa!!!

Riskiraskausseulan verikokeessa (sokerirasituskokeen yhteydessä) multa otettiin siihen vain 1 putkilo verta. Joku mainitsi, että häneltä oli otettu seerumia varten 3 putkiloa, huh huh. Samoin meillä on tapana neuvolassa ekalla käynnillä ottaa ne verikokeet, joista selviää veriryhmä, kuppa, hiv ja mitä muuta siinä nyt olikaan. Tulokset on sit saanu seuraavalla käynnillä.

Meillä 2 vuotias on lopettanut päiväunensa jo noin 1,10 kk iässä. Ei vaan nuku/nukahda vaikka kuinka vie päivällä sänkyynsä. Noh, siinä on sitten päivärytmit menny vähän eri lailla, kun kaikki lapset on valveilla aamusta iltaan :LOL:

Joku kysyi miten neuvola sujuu pienten lasten kanssa. Lääkärineuvolan ja ihan ensimmäisen neuvolan aikana lapset jäi kotiin ja mumma tuli hoitamaan. Muuten normaalit neuvolat menee ihan hyvin kolmen lapsen kanssa. Pian 6 v poika ja 4,5 v tyttö leikkivät ihan hienosti siinä odotustilassa, kun mä itte olen 2 v tytön kanssa sisällä!

kaneliomena kyseli jotain siitä synnyttäjän esitietolomakkeesta. Meillä neuvolassa saa kotiin täytettäväksi sellaisen ODOTTAVA ÄITI-kaavakkeen joka palautetaan neuvolaan ja he lähettävät sen sairaalaan jossa synnyttää. Se annetaan joskus rv 24 tienoilla. Itse olen aina toisen ja kolmannen lapsen kaavakkeeseen laittanut isolla, että välilihaa ei leikata jos ei ole aivan pakko. Se nimittäin leikattiin kyselemättä ensimmäisessä synnytyksessä ja kärsin sen jälkeen kovista kivuista kuukauden verran. Ei ollut mitään mukavaa ei.

Vauvan ekat liikkeet neuvolan mukaan uudelleen synnyttäjällä voi tuntua joskus 15 viikon jälkeen aikaisintaan. Saas nähdä miten mulla käy. Yleensä olen ekat liikkeet tuntenu rv 18 ja kunnon potkut noin rv 20.

Joku myös kyseli niistä vauvan sydämenlyönneistä. Mulle on sanottu joskus, että jos on poika, niin sydämensyke on sillon n. 120-139 ja jos tyttö, niin n. 140-160. Kellä pitää paikkansa kellä ei. Mulla on tainnu pitää aika hyvin paikkansa :)

rouses kyseli seksihaluista. Mulla itellä niitä ei todellakaan ole ollut koko tän 14 viikon odotuksen aikana ollenkaan. Ehkä 2-3 kertaa on sinä aikana tullut harrastettua :ashamed: Jotenkin ei vain huvita, ei saa aikaiseksi, on väsy yms. :LOL:

Ite oon tullut myös aika itkuherkäksi. Katon maanantaista keskiviikkoon klo 13-13.30 Meille tuli vauva-ohjelman ja voi että, kun aina tulee jossain vaiheessa tippa linssiin. Muutenkin on mieli herkässä enemmän kuin yleensä. Normaalia juu ja mielialat ei ehkä enää onneksi niin kauheesti vaihtele kuin aluksi.

Täälläkin kärsitään jonkin sortin ummetuksesta. Oon ruvennut syömään iltaisin rusinoita ja mulle niistä on kyllä ollut huomattava apu!!!! Levolacia enkä muutakaan ulostuslääkettä halua ruveta syömään jos ei ole pakko vaikka ne sopivatkin raskaana olevalle.

Meillä on lapsille kerrottu raskaudesta jo tossa joulun jälkeen. Oon kertonut lapsille, että äitin ei saa kaatua pihalla eikä mahaan saa lyödä yms., että vauva saa sitten kipeää ja jos tosi kipeää saa, niin vauva voi pahimmas tapauksessa jopa kuolla. Meillä vanhimmat jo aika hyvin ymmärtää mitä kuolema on. Turhaan sitä lapsille valehtelemaankaan rupeaa ja kiertelemään ja kaartelemaan asioista. Meillä puhutaan aina suht suoraan ja niin, että lapset asian varmasti ymmärtää =)

Siinäpä tuli tekstiä, kun en ole vähän reiluun viikkoon päässyt koneelle! Toivottavasti jotkut teistä jaksoi lukea alusta loppuun :wave:

Uudet elokuiset odottajat: Tervetuloa mukaan :hug:

Tatjana ja rv 14 tasan

Yhteistyössä