~~~ELOMASSUT HELMIKUUSSA 08~~~

Heippulihei!
Minäkin olen ollut neuvolassa vasta kerran, lääkärineuvolaan menen ensi viikolla (nyt 14+1), niin ja kerran ultrassa. Aika harvakseltaan noita käyntejä uudelleensynnyttäjällä on, ekasta kävin kyllä alle kk:n välein, vaikkei mitää erikoista ollutkaan. Tai kaikkihan oli erikoista silloin :LOL: . Nyt ei hämmästy enää mistään.

Raskauden aikana on ihan tavallista, että tulee noita hyvälaatuisia solumuutoksia. Minut neuvolalääkäri säikäytti toden teolla viime raskaudessa, kun lähetti minut päivystyksellisesti gynelle emättimen pohjan limakalvomuutoksen vuoksi. Olin ihan varma, että mulla on syöpä ja kuolen, miehelle jo tein testamenttia kuinka sitten lapsia hoitaa. Oli elämäni pisimmät viikot odottaa papa-vastausta ja pääsyä gynelle. Tämä kokenut gynekologi sitten tutki ja sanoi, että tälläiset muutokset ovat enemmän kuin tavallisia uudelleensynnyttäjillä ja otti papan uudelleen. Kaikki oli kunnossa ja mitään kontrolleja ei tarvittu. Arvatkaa vain pelästyinkö! Muistin kyllä mainita asiasta neuvolalääkärille seuraavalla kerralla :kieh:

Omaan napaan ei uutta. Kovasti liikkeitä jo odottelen, mutta istukka on edessä ja valkoista lihaa luiden ympärillä, niin varmaan pari viikkoa saa vielä odotella.

Äippärahasta vielä: Varmistin Kelasta henk. koht., että todella saan samat äitiyspäivärahat kuin ed. lapsesta ja näin lupasivat. Ehtoina on, että alkuperäinen ä-raha perustuu palkkatuloon, ei esim. kelan etuuksiin ja että ed. lapsen syntymästä on alle 3v ja että on ollut hoitovapaalla ed. äitiysloman ja uuden lapsen syntymän välin. Ns. keikkatyöllä ei ole merkitystä. Ja näin menetellään, vaikka kyseessä olisi perheen 5.lapsi. Siis minäkin saan jälleen samat rahat kuin esikoisesta ja toisesta lapsesta. Ja jos palkka on noussut tässä välillä, saa korotettua ä-rahaakin palkan nousun verran! Ihana porsaanreikä kelan jutuissa! Eli ei tarvitse mennä välissä "nollaamaan päiviä" töihin.

Vilma71: Itse luin noita hauskoja miesten tokaisuja synnytykseen liittyen uä-aikaa odotellessa vanhasta Kaksplussasta. Jospa niitä löytyisi jostain täältä nettisivuiltakin!

Voikaahan hyvin!

Bonus 14+1
 
Sainpas lopultaki kaahlattua jutut läpi. viimeks käyny täällä keskiviikkona ni oli jonkin verran lukemista. En oo vaan kerenny tai jaksanu.
Viikonloppuna oli miehen sisko miehensä kanssa käymässä ja oli kiva. eilen käytiin makkaran paistossa.

Tuulensuoma: Onnea ja tervetuloa!!

Mä oon ollu kans tosi kärttynen lähipäivinä ei tarvii,ku ihan pieni asia ja mä alan raivoomaan niinku joku mielenvikanen :ashamed: tosi inhottavaa, sit oon kokoajan tympääntyny.
Mies ei oikein ymmärrä/muista mistä johtunee ja se möykkää takas ja sit on kohta ilmiriita pystyssä,ei oo yhtään kivaa tämmönen :(

Meille otettiin tytölle ennen syntymää vakuutus ja se sama vakuutus meillä on vieläki ja se kestää sinne asti ku tyttö täyttä 20, jos me ei sitä katkasta.En tiiä tarviisko sitä, mut jotenki tuntuu,et ei sitä uskalla katkastakkaan.


joo, mu nyt pitää mennä,tyttö heräsi.
Piua ja tipu16+3
 
Heipat täältäkin!

Väsyttää niin vietävästi. Tuo meidän taapero ei nuku vieläkään kunnolla öisin ,vaikka on jo 1v6kk. On varmaan elämänsä aikana kaksi kertaa nukkunut 7-8 h putkeen. Pikkuheräilyt ei haittaa ,mutta viime yönä valvottiin taas muutamia tunteja. Toivon ,että pian alkaisi rauhoittua ,että saisi vähän levätä ,ennen kuin uusi vauva syntyy. Aamulla hän herää kuitenkin aina klo 8 vaikka olisikin valvonut yöllä. Pitäisi kyllä itsekin opetella menenmään nukkumaan aikaisemmin, mutta kun tytön saan sänkyyn klo 22.30 niin usein on vielä kiva tunnin verran notkua esim. tässä koneella :) . No eiköhän päikyt taas tilanteen korjaa.

katham Mulla esikkoa odottaessa supparit alkoi lyhentää kohdunkaulaa ,mutta vasta rv 24. Olin liikuntarajoitteisella saikulla siitä asti. Tilannetta ei mitenkään enää kontroloitu ,kun supparit pysyi suth vähäisinä ,kun mennä hissutteli. Vauva kuitenkin syntyi rv 35. Joten varovainen saa olla ja pitää myös osata vaatia tarkastuksia. Minä ei silloin ymmärtänyt. No nyt olen tarkassa syynissä tämän toisen kanssa.

Mulla on ollut kaksi neuvolaa ,joista toinen oli lääkärineuvola. Ensi viikolla on taas. Todellakin tuon esikon ennenaikaisuuden takia käyn varmaan 3 viikon välein tässä alussakin.

Äippäraha oli kyllä ruhtinaallisen suuri varrattuna tähän kodinhoidontukee jolla nyt olen. Minulla kuitenkin vähän eri tilanne ,kun olen yrittäjä. Töistä olen kokonaa pois ollut vain kaksi viikkoa synnytyksen jälkeen. Olin töissä vain n 15-18 h viikossa silloin alussa ja nyt n. 20-25h. Töissä olen illalla ja viikonlopuuisin ,joten lapset saa kasvaa kotona.

En muista oliko jotein kommentoitavaa vielä..Siirrympä tästä päikyille |O
-Poni ja Manteli 13+5
 
Minäkin olen kaksi kertaa vasta neuvolassa käynyt, toinen niistä lääkärineuvola. Sain itse päättää haluanko tässä alussa käydä neljän vai kuuden viikon välein neuvolassa. Valitsin että neljän viikon välein :) Kätilö myös kysyi ekalla käynnillä että haluanko käyttää neuvolalääkärin palveluja? Olin ihan että what? Saako senkin päättää itse? Mutta tottakai haluan, mielestäni ne on aika tärkeitä. Varsinkin kun jo viime raskaudessa oli huolta kohdunkaulan lyhenemisen takia.

katham, eiköhän sinut sairaslomalle määrätä jos kohdunsuulla on muutosta tapahtunut. Minä sain ensin kolme viikkoa sairaslomaa, sen jälkeen katsottiin tilanne uudestaan. Kohdukaula olikin palautunut puoli senttiä pidemmäksi :) Sanoin kuitenkin että en voi töihin palata, tiedän että siellä supistelut alkaisivat uudestaan. Lääkäri kirjoitti minulle sitten äitiysloman alkuun saakka saikkua.

Bonustehtävä, kiva kuulla tuosta Kelan jutusta! Minulla on sama tilanne kuin sinulla, eli minun pitäisi saada sama äitiysraha nyt mitä sain esikoisesta. En ole sitä kelalta varmistanut :ashamed: mutta niin sen pitäisi mennä, kotona olen ollut pojan syntymästä saakka. Voisi kai sinne silti soitella ja varmistaa vielä asian, mutta täysin tuon kertomasi mukaan ollaan menty ja rahaa saatu.

Söin tässä äsken samalla irtokarkkeja kun sohvalla istun ja kirjoittelen. Niin Tiitti pisti pystyyn tähän asti voimakkaimman tuntuisen shown :D Aivan alavatsalla tuntui kauan ihanan hentoista kutittelua, mutta ihmeen voimakasta silti! Piti pistää miehellekin töihin viesti että nyt Tiitti innostui toden teolla :) :heart:
Eli kyllä se istukka on vähän ylempänä mitä oletin, koska liikkeet tuntuvat alavatsalla noin hyvin. Ja oikealla puolella masua tuntuu myös välillä, varsinkin iltaisin nukkumaan mennessä.

Hyvää viikon alkua!

Lilli ja Tiitti 15+5
 
äippärahasta Se menee just noin kuin bonustehtävä oli kirjoittanut, mulla neljä lasta ja olen kahdesta viimesimmästä saanut saman kuin kakkosesta, tällänen laki tuli voimaan muistaaksein lokakuussa 2004, et jos edellinen ei kerkee täyttää kolmea ennen kuin seuraava lapsi syntyy, niin sit saa saman äippä rahan. Ja Kuopuksen äippärahaan oli tullut tuo korostuskin jopa, siis palkankorotus :whistle: vaan eipä tuo mun äippäraha ole mitään päätä huimaava, mut onpahan kuitenki vähä korkeampi kuin mitä se alin mahdollinen ja ollaanhan me ihan hyvin eletty... ja lainoja makseltu myöski. Kodinhoitotuki ei kyllä ole mitään kamalansuuri, mut onneks täällä maksetaan kuntalisää ja sit saa viel sisaruskorotuksen joka lapsesta erikseen, ni se kyl hiukan helpottaa... Kotona minäkin ole ollut aina siitä asti kun esikko syntyi.

Kaks kertaa kans käynny neuvolassa, josta toinen oli lääkärikäynti ja seuraava aika vasta 10.4 jos en iha väärin muista...
Tääl kans yks liittyy nuhanenian joukkoo, ankee räkätauti!!!

Poipi 16+2
 
Maanantaita kaikille!
Töissä tuli hienoinen säikähdys.. Mulle tuli yllättäen kauhea tuskanhiki ja maailma musteni. Juuri ja juuri kerkesin istumaan, meinasin kaatua, kaikki pyöri silmissä ja hetken siinä istuttuani jouduin juoksemaan vessaan, jossa aikani yökkäilin ilman mitään tulosta. Istuin silmät kiinni vessan lattialla hetken ja kävin sit juomassa lasin mehua, olo parani pikkuhiljaa.
Vaikka olenkin terveydenhoitaja, niin en oo ikinä kuullutkaan tuol
laisesta odotusaikana, ei todellakaan ollut mitään normaalia huimausta..:/

Olen kateellinen teille, jotka tunnette vauvan liikkeitä :heart: Mie en oo kyllä tuntenut yhtään mitään, en edes sellaista mistä vois arvuutella, olisko se sitä! Noo, ehkä joskus monen viikon päästä..:/ Mulla ei muuten oo hajuakaan, missä kohtaa mun istukka on.

Missä teille on kerrottu, kun niin moni sen vaikuttaa tietävän?
Np-ultrassakin mulle sanoi, että rakenneultrassa sen vasta kuulemma näkee kun se paikka voi muuttua. Höh.
 
Hemuli80 Sama täti :) taliaivo ku oon niin sama nimimerkki joka paikkaan, ettei unohdu!

Kerran olen minäkin neuvolassa käyny. tänään otettii verikokeet ja huomenna on lääkärineuvola, luultavasti 5 viikon välein alussa käyn.

Toivottavasti kathamilla helpottaa nuo supistelut, ikävä ku heti alusta supistelee.

mulla kävi tänään semmonen kuplinta tuolla masussa, jee :D sen jälkeen on yleensä pian alkanu pienen pientä liikehdintää tuntuu! jännää..

sit levähteleen, yöksi töihin!
 
Tuloista oli puhetta, niin mulla oli kelan äitiysrahat n.300-350? pienemmät mitä oma palkka (nettona molemmat). Kyllä niillä pärjäs, vaikka asunto- ym. lainoja olikin ja äippälomalla sitä tuli käytyy kosmetologilla ym. mitä ei normaalisti tehnyt... kumminki säästyi rahat, mitkä menis esim. työpaikkaruokailuun, omiin vaatteisiin, lapsen päivähoitomaksuihin, bensaan... ja nyt ollaan saatu maksettuu muut lainat pois, on pelkkä asuntolaina jälellä, plus omat tulot on pikkasen kasvaneet, luulen, et 2006 verotuksen perusteella tulee paremmat rahat, mitä viimeeks sain.

Nyt mulle vastas myös se madam ja tyttöä hänkin ennusti, tosin syntyis jo 11.7. kun ellin mukaan vasta 31.8. Mamman mukaan saatais tän tytön jälkeen viel poika 10/10, ellin mukaan tulis viel 3 lasta lisää (tyttö ja kaks poikaa tän tytön jälkeen).

Työkaverin kanssa tänään chattailin hetken skypen kautta, kyseli kovasti, tuunko kesäleireille ja koetin niin kierrellä syytä, miksi en tuu... en usko, että oikeesti jaksan enää kesäkuussa lähtee leireille hommiin! Tai ainakaan musta ei oo siel yhtään mitään hyötyä... leirivapaat ja muut korvaukset kyllä kelpais, hehheh. Työpaikalla ei siis tiietä mitään vauvasta, meinasin kertoa vasta ultran jälkeen. Kovasti siellä kuulema kaikki hehkuttaa mun vaihtoa, mikä alkaa reilun kuukauden päästä, tänään just kävin sopii siitä tarkemmin. Hauska sattuma, mut siellä on kuulema jossain toimintaryhmässä joku osittain suomenkielinen!

Me just haettiin pojalle kesä-heinäkuuksi hoitopaikkaa, en jätä päiväkotiin sit kun oma äippäloma alkaa. Käydään kerhoissa ja puistoissa plus keksitään kaikkee... on siinä kotipihallakin leikkikavereita, onneksi. Ja toivotaan, et vauva on yhtä helppo, mitä esikoinen oli, et pääsee helposti lähtee kerhoihin yms. Tai se "helppous" taitaa kyl enemmänkin olla vanhempien korvien välissä, niin erilaisia lapsia vanhemmat kuvailee helpoiksi ja vaikeiksi.

 
Lilli-85:Vielä ä-rahasta: Muistat vain sitten ä-rahaa hakiessasi laittaa siihen hakemukseen perusteeksi, että haet ko. tukea perusteella "kaksi lasta kolmessa vuodessa". Sitä ei tainnut missään kohtaan suoranaisesti lukevan / kysyttävän vaan se piti itse laittaa lisätieto kohtaan. Näin oli v. 06, jolloin kuopus syntyi. Voi olla tietty laputkin muuttuneet siitä. Eihän kela mistään tälläisestä ilmoittele, siis mistään myönteisestä asiasta... :LOL:
 
Np- ultrassa minullekin ollaan molemmilla kerroilla sanottu istukan paikka, sitten rakenneultrassa kerrottiin mihin päin istukka on siirtynyt.

Hemuli80, tuo 11.7 on hyvä päivä saada vauva, minullakin on synttärit tuolloin ;)
Minä pahoin pelkään että tämäkin vaavi menee yliaikaiseksi jonkun verran, esikoinen meni 10 päivää yli :/ Se oli jo aika tuskaa, ja poikakin oli niin suuri että vaivoin sain alakautta hänet pungerrettua :) Toivon että tästä vauvasta ei suurempaa tulisi, se vähän pelottaa :/ Poitsun synnytyksessä en osannut hänen kokoansa pelätä, kun kaikki arvioivat hänen olevan siro ja pieni, max 3500g. No joo, lopputulos oli 53 cm ja 3950 g :eek: Itse kun en mikään suuri ole niin...

Miten sitä taas voi olla nälkä kun juuri vasta ruuan söin? :)
 
Bonustehtävä, kiitos paljon vinkistä! :) Tässä juuri yksi päivä mietiskelin että tajuaako Kela sen itse että kaksi lasta on tulossa alle kolmessa vuodessa, mutta eihän se niin helppoa voi olla ;)
Täytyy muistaa tuo kun Kelan papereita aletaan taas täyttelemään! :flower:
 
Neuvolakäynneistä: minä en ole käynyt neuvolassa kuin kerran tammikuun alussa. Seuraava käynti on maaliskuun puolessa välissä. Ei näitä käyntejä nyt liian usein ole ensisynnyttäjälläkään! Lääkärineuvola on kuulemma vasta raskauden puolessa välissä. Vähän harmittaa, kun en ole päässyt kuulemaan sykkeitä (paitsi ultrassa näkyi syke), en tiedä onko vaavilla nopea vai hidas syke, en tiedä istukan paikkaa tai miten kohtu on asettunut... Tuntuu, että melkein kaikki muut tietää ko asiat. No, toisaalta ei mulla ole ollut mitään suurempia ongelmia, joten siinä mielessä ihan ok, ettei tarvitse neuvolassa "ravata". En minä muuten sinne neuvolaan hinkuiskaan, mutta haluaisin kuulla pikkuisen sykkeen. Liikkeitäkään kun ei vielä tunnu, niin olisi kiva kuulla edes syke. No reilu kolme viikkoa kun vielä odottelen, niin ehkä sitten saan kuulla ne. :heart:

Marikki + pikkuinen 13+6
 
iltaa! Kylläpäs väsyttää.. Ihan kuumeinen olokin kaiken lisäks.. Ja tekee mieli hedelmiä taas :D voisin syödä niitä vaikka monta kiloa päivässä! Nam. Huomista lääkäriä jännittäen! Jäikin vähiin nukkumaanmeno kun söin omenan, ja tuli paha olo ja lensi oksennus oikein huolella.. :( eiks sitä mahatautia ollu liikkeellä.. Mä vihaan oksentamista, yök!
 
Np-ultrassa ultraava lääkäri kirjoitti istukan paikan neuvolakorttiin, kaiken muun tiedon lisäksi. Ei se istukka liiku siitä mihin se alunperin on asettunut, kasvaa vaan eri suuntiin.

Plääh, huomenna taas töihin... 80km suunta aamuin illoin, ei oikein enää jaksais.

Pepppi ja Örkki 14+5
 
Tääl meidän kelassa ne on kyllä osannu kattoo sen asian et syntyy seuraava laps, kun edellinen ei oo kolmea viel... ainakaa ikinä en oo mitää kirjoitellu siitä. Edellisellä kerralla se täti siin luukulla sanoikin, ku kysyin et miten ne kattoo sen mitä ne maksaa mulle,ni se vastas et ne kattoo eka niiden verotettavien tulojen mukaan ja sit jos se on vähempi ku mitä on edellisestä saanu ni sit ne laittaa sen korkeamman summan mukaan päätöksen... tulipa aika sekavasti... Mut tarkoitus oli kuitenki sanoo et kyllä ne siel kelassaki välillä osaa toimia, oikeestaan mun kohdalla ei oo ollu ikinä mitää ongelmia :)

Hermo menee tähä tukkosuuteen |O
 
Minä olen käynyt neuvolassa jo 3 kertaa, joista yksi kerta oli lääkärillä ja ultrassakin olen jo käynyt 2 kertaa, joista ensimmäinen oli "turha", kun luultiin tän raskauden olevan pitemmällä kuin se sitten olikaan.

Täällä ainakin käydään neuvolassa kerran kuussa näin aluksi ja joka kerta varataan uusi aika valmiiksi. Tuolla ultrassakin varattiin rakenneultra aika samalla kertaa kun kävin np-ultrassa.

Minusta on hyvä vain, että noita neuvolakäyntejä on suht usein, koska mulla noi hemoglobiiniarvot ovat sen verran alhaalla, että niitä on hyvä seurailla ja muutenkin neljän viikon välein kun käy, niin ainakin saa aina hetkeksi mielen rauhan, että kaikki on kunnossa.
 
Pepppi; KAi se istukka liikkuu jonkin verran kun mulla ainakin esikoisen aikaan seurattiin kun istukka oli ensin osittain kohdunsuun päällä ja sitten oli myöhemmin siirtynyt ylöspäin. Käytkö säännöllisesti töissä 80km päässä? Me ollaan luultavasti ostamassa taloa (jos saahaan hinta sopivaksi) niin että molemmilla olis työmatkaa 18km suuntaansa ja vähän mietityttää... nyt kun asutaan 5km päässä työpaikalta. Mutta kaipa tuohon tottuu... eikä tuo nyt niin kova matka ees oo jos ei satu pahimpaan ruuhkaan. Olispa ainakin oma tupa ja oma lupa. Iso tontti rauhallisella paikalla.

Liikkeistä; noin viikko sitten tunsin kahtena päivänä muka kunnon potkuja ja esikoinenkin tunsi ne päällepäin mutta nyt on ollut hiljaista, johtuisko sitten että vauva on vielä niin pieni ja jos on nyt eri asennossa??!! Juuri tänään kirjotin töissä kolmeen vauvaonnittelukorttiin nimeni, kuukauden sisään syntynyt kolmelle vauva, pian jää yksi äippälomalle ja mun pitäis varmaan kohta mainita odottavani kans... paitsi että kohtapa tämä massu näkyy jo ja kauas.

Meillä oli lapset viikonlopun mun vanhempien luona ja saatiin vapaaviikonloppu miehen kanssa. Käytiin keskisellä shoppailemassa kun kerrankin sai rauhassa kierrellä. Teki kyllä terää saada nukkua ja vaan olla, eipä olla kuin kaks kertaa oltu viiden ja puolen vuoden aikana "lomalla".

Mutta nyt on pakko mennä nukkumaan!! Paksuja oloja kaikille!
 
neitiperho
Tänään kerrankin herätty ajoissa, siis jopa minäkin. Yleensä mies heräilee aikaisin ja hiipii hiljaa töihin niin tänään itsekin heräsin jo kuuden aikaan ja ei enää uni maistunut. Niinpä voisi olla mahdollista saada hieman tehokkaampi päivä tänään..tai sitten ei. Noh, ainakin sinne kampaajalle pääsen tänää, jihaa.

Aamu kyllä noin muutenkin alkoi ei niin perinteikkäästi. Laittelin aamupalat miehelle ja itselle ja yllättäen piti lähtee yökkäilemään pytyn reunalle. Mieskin ihan kummasteli, että mitäs nyt. Siis viimeksi olen oksentanut....öö....uuden vuoden aattona. No joo, oli mahataudissa yhden päivän sen jälkeen, mutta silti. No, näitä näköään voi yllättäen tulla vieläkin, hih.

Nuihin neuvola juttuihin..Sama juttu myös täällä, että ensikertalainen olen ja neuvolakäyntejä vähän. Myöskään np-ultrassa ei kerrottu juuri mitään muuta kuin, tuossa vauva, pituutta tän verran, tuossa jalka tuossa käsi. Siis kaikki mitä nyt itsekin osasin katsoa. Niin ja lopuksi tokaisu, terveeltä musta näyttää. Ei siis tietoakaan istukan kohdasta, mutta jossakin se vissiin on =)

Säätiedotuksessa lupailtiin aurinkoista päivää, joten sitä sitten toivotan mammoille :wave:
 
Huomenta!
Toinen lomapäivä menossa ja on vähän pöllähtänyt olo. Eilisen oikeestaan vaan nukuin, jatkuva iltavuoro on aiheuttanut ilmeisen univelan.

Neuvolassa olen käynyt kerran, silloin ihan alussa. Sen jälkeen on ollut kaksi käyntiä Naistenklinikalla ja seuraavakin on siellä, rakenneultra parin viikon kuluttua. Seuraavan neuvolan ajattelin varata rv 22, että saa sitten ne tarvittavat paperit äitiysavustusta ja työnantajaa varten. Sydänäänien vuoksi ei tarvi neuvolaan mennä vaan kuuntelen niitä silloin tällöin kotidopplerilla.

Istukan paikasta kätilö sanoi np-ultrassa, että siinä vaiheessa sitä ei pysty vielä sanomaan. Koko kohtu on sitä istukkaa ja vasta kohdun kasvaessa sitten näkee, mihin suuntaan siirtyy. Niin, siis istukka ei varsinaisesti siirry, muuta kun kohtu kasvaa, niin istukka siirtyy kohdun seinämän mukana sitten johonkin suuntaan, mutta kovin alussa ei pystytä sitä paikkaa etu/takaseinässä, vielä tarkkaan sanomaan.

Mies on koululaisten kanssa reisussa ja sovittiin, että kerrotaan tulevasta sitten kun kotiutuvat. Ei voi enää kauan pitää omana tietona, kun alkaa tuo alavatsa pömpöttää. Tänään kokeilin, missä kohdun pohja tuntuu, ja n. 3 sormenleveyttä navasta alaspäin oli mun diagnoosi. Supistuksia tuntuu päivittäin, pystyn hahmottamaan sellaisen pienen jalkapallon kokoisen kehän tuolla sisuksissa. Mun kohdulla vaan on sellainen taipumus laiskistua loppua kohden ja edelliset synnytkset onkin jouduttu sitten käynnistämään.

Pirteää pakkaspäivää kaikille. Ajateltiin lähteä pienempien kanssa kotieläintilalle vierailulle.

Scala rv 16+4
 
noista neuvolaista, mulla ollut nyt kaksi neuvolaa+ultra, seuraava neuvola 29päivä, ja paikan päällä aina varataan seuraava aika(kuten tapahtui myös ultrassa) neuvolat aluksi kerran kuussa, ja sitten 7kuukauden jälkeen useammin. ja aina on sama täti siellä :)
tuntuu, että siellä paljon ehtii käymään, mutta silti liian vähän.. no onneksi ensiviikolla toivottavasti saataisiin se kotidoppler, niin voi sitten kotonakin kuullostella onko kaikki kunnossa :)
hyviä vointaja ja aurinkoista päivää kaikille tasapuolisesti!
-ajatar rv 14+4-
 
mammaliini83 , sori sanoin tuon aika epäselvästi .... siis kun kohtu kasvaa, niin silloin istukka tavallaan liikkuu sen mukana. Mutta itse istukka ei liiku siitä kohdasta missä se kiinnityksen aikana alkoi kasvamaan. Siis kohtu kasvaa ja istukka myös, ja sen mukaan se näyttää liikkuvan, mutta ei se istukka ole irti ja vaella siellä ympäriinsä =)
 
Kyllä olette tosi ahkeria kirjoittelemaan. Olen viikon ollut lukematta kirjoituksianne, kauheesti oli tullut tekstiä.
Meillä on kole lapsista vesirokossa, ensimmäinen sairasti pari viikkoa sitten. Kuume, ripulitautukin ollut siinä välissä. Helmikuu on siis sairasteltu.
Joku kirjoitti kivuista kävellessä. Mulla sattui eilen tunnin verran vasemmalle alamahaan, ei kärsiny liikkua minnekään. Ja yöllä näin unta, että aloin vuotamaan verta. Heti herättyäni piti mennä tarkistamaan tilanne.
Mulla jatkuu vaan pahaolo vieläkin, aamulla ei heti ole, vaan aamupalan jälkeen alkaa. Olenkin miettiny, että jokohan mulla heittelee sokerit. Aiemmissa raskauksissa on olleet paastoarvot koholla ja viimessä, eli neljännessä oli kaksi arvoa. Jouduin sitten mittailee verensokereja kaksi kertaa päivässä ja tarkkailla syömistä.
Neuvolassa en ole käynyt kun vain kerran, ensiviikolla toisen kerran ja ultrassa kävin viimeviikolla. Mulle sanottiin, että istukka on takaseinässä. Täällä se on aina np-ultrassa kirjoitettu neuvolakorttiin.
Mukavaa päivän jatkoa!
 
AAmupäivää :wave:

Täällä voidaan hyvin, oireita ei enää ole oikeastaa ollenkaa eikä maha ole vielä tiellä.
Viime yönä ei tullu edes herättyä tavanomaiselle vessareissullekaan.

Kaiken huippu on et liikkeet alkaneet pikkuhiljaa tuntumaan, kevyitä hipaisuja ne vielä on mutta tuntuu kyllä selvästi. Odottelin kyllä noita liikketiä vasta paljon myöhemmin tulevaksi, esikoisesta tuntu viikolla 19 aattelin et muutama viikko ennen sitä vois jo tuntua.

Täällä tuo tyttö on nii valtavan räkänen ettei minnekää viitti lähteä, pihalla käydään vähä happea haukkaamassa mut muuten nuurutaan kotona. Ärsyttää vaan tuo tytön 2- vee uhma, vaikka onneksi se ei aivan valtava vielä ole. Eniten tympäisee ku tuon tytön pitää koko ajan riisua vaatteet pois |O yhtenään sais olla pukemassa ku ottaa vaipanki pois, nuo potta touhut ei vielä tyttöä kovin kiinnosta tai ei malta istua potalla.

Muuten tänne hyvää, mietin et jos leipomaan alkais :p

enmppu 15+3 :heart:
 

Yhteistyössä