~~~~ELOMASSUT HEINÄKUUSSA~~~~

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HooÄs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onnea vauvautuneille, perässä tullaan, joskus :)

Voimia AE :hug:

Kyselisin poliklinisesta synnytyksestä: Onko jollakin mahdollisuus tai aikomus siihen? Tiedän, ettei TYKS:issä ole, johon olen menossa, mutta joissakin synnytyssairaaloissa on. On siis mahd. kotiutua jopa kuuden tunnin sisällä, jos kaikki ok ja sit 3 vrk:n päästä on tarkistuskäynti. Toki vaikuttaa tähän, miten äiti ja vauva jaksavat ja ensisynnyttäjällä ei tietenkään hyvä vaihtoehto.

Kivunlievitystä en kans aio ottaa, jos etenee hyvin ja nopeasti, viimeks ainakin suihku auttoi hyvin, ekal kerral otin epirudaalin, mutta ei se mitään ihmeitä mulle tehnyt. Toki jos vaikea ja hidas synnytys, tuota spinaalia vois koittaa.

Onnea Katham ja Siukko nyyteistä! :flower: :flower: :flower:

Täällä on takana erittäin huonosti nukuttu yö... Aamuyöllä heräsin mielettömään poltteeseen lanteilla, selässä ja alavatsalla. |O Vauvan jokainen liike oli kuin kuumalla raudalla olis poltettu. Taisi siinä tulla pari supistustakin... Missään asennossa ei ollut hyvä eikä Panadolkaan auttanut. Joten kuten sain torkuttua kova koristetyyny haarojen välissä poikittain kyljellään niin että päällimmäinen jalka oli käytännossä kohti kattoa. Vieläkin tekee pahaa jos istuu tai makaa, seisten on ihan ok. Ja vauva on nyt onneksi ollut paikoillaan... Ei ollut kyllä tämmoistä kun esikoista odotin... Pakko nousta tästä, se alkaa taas liikkua |O |O |O Onko jollain muulla tämmöistä? Kipukynnys on mulla aika korkea mutta tämä on jo tuskaa!

terv. Jennika1983 rv 38+2

:flower: :flower: Onnea Scala, Mansikka85, Katham ja Siukko :flower: :flower:

Ylihuomenna laskettu aika! Ei kyllä ole mitään tuntemuksia, että synnytys olisi lähellä. Liikkeet tuntuvat vain lisääntyneen ja potkut tekee todella kipeetä. Eilen melkein itkua väänsin ku niin kipeästi potkii!

Yöt on menny jo pitkään ilman kunnon unia. Vähän alkaa univelka jo tuntua, oon ihan koomassa päivisin. Nukkumaanmeno ahdistaa kun tietää, että unta saa odottaa tunteja. Ensin alkaa vauvan jumppatuokio, sitten lukuisat vessareissut, lonkkakivut, levottomat jalat jne... Plääh.

Viime öinä kaupanpäällisiksi tullu vielä kamalat kutinat kämmeniin ja jalkapohjiin. Ne on kyllä tuttuja edellisestä raskaudesta, en kamalasti huolestu. Labrassa on arvoja seurailtu ja normaaleja ovat olleet. Ja vaikka nyt lähtiskin maksa-arvot nousemaan niin ei haittaa, kun on niin vähän aikaa enää! Ja ehkä saisin vaan käynnistyksen, jos vielä hepatoosikin pukkais päälle. Käynnistys ei olis kivaa, mutta ok vaihtoehto kuitenkin.

Huomenna neuvola ja perjantaina äitipolikäynti.

Toivon hyviä vointeja kaikille! :heart:

Odile 39+5

Voimia AE. Tosi kurjaa kohtelua sairaalassa. Toivottavasti pian pääset tositoimiin ja olis sillon mukavampi henkilökunta vuorossa. :hug:

Aukku ja joku muukin tais aikasemmin puhua luomuna synnyttämisestä. Miks te haluatte itseänne kiduttaa niissä kivuissa/tuskissa?
Mä aion nytkin pyytää kaikki maholliset kivunlievitykset mitä vaan voin saada.
Sen oon jostain lukenu, että vahvat puudutteet vaikuttaa myös vauvaa, eli voivat olla pöhnässä synnyttyään, mutta ei se synnytys muutenkaan oo vauvallekkaan mukava kokemus.
En millään pahalla siis kysele tai halua mitää riitaisaa keskustelua aiheuttaa, mutta kun nykyään niin moni äiti haluaa ainakin yrittää luomuna, ni haluaisin tietää että miks. =)

Poliklinisesta synnytyksestä en tiedä on mahdollista PHKS:ssä. Jos olis mahdollista ja itse sekä vauva voitas hyvin, voisin hyvin kuvitella, että ottaisin ton vaihtoehdon. Meillä ei oo matkaa synnärille kun pari kilsaa, ni nopeesti sinne pääsis takasin.

Onnea katham ja siukko vauvoista!

Ja kylläpä on niin lutusen näköinen poika Kiialla :heart:

Ja hirmuisesti voimia AE! Noita typeriä kätilöitä tuntuu olevan joka paikassa enemmän tai vähemmän, älä välitä... Koita nyt levätä että saat voimia uuteen koitokseen! Pian se suloinen nyytti on sinunkin sylissäsi :)

Mies tuli eilen töistä kotiin ja kertoi että hänen vanhemmat naispuoliset työkaverit oli antaneet vinkkejä synnytyksen käynnistymiseen, että haravointi on paras keino. Mies sai minulta vain vihaisen mulkaisun...
No tänään sitten kuitenkin päätin ottaa haravan kauniiseen käteen kun oli niitä roskiakin aika paljon. Naapuri kun katkoi pihaltaan männyn ja sieltä oli kaikki kävyt ja oksat lentäneet meidän pihalle... Eipä tuo haravointi aiheuttanut kuin yhden pienen supparin. Päätin sitten vielä lakaista sen osan pihasta joka on laatoitettu, ja riehuin aika tavalla muutenkin kun tavaroita siirtelin. Sen jälkeen tuli kyllä aika hankala olo... On supistellut ihan kivasti mutta tuskin tämä tästä vieläkään käyntiin lähtee. Tulipahan piha siivottua :)

Sitten näin anopin kaupassa ja hän jokapäiväiseen tapaansa kyseli että eikö vieläkään mitään tuntemuksia ole synnytyksestä |O Olen joka päivä sanonut että kyllä supistelee ja jomottelee mutta minkä minä sille voin jos se ei vielä synny. Prkl. Onneksi muut ovat pitäneet turpansa kiinni :saint: Ja tässä on kuitenkin viikko laskettuun aikaan vielä, alkaisivat kyselemään vasta sen jälkeen....

Helteistä keskiviikkoa!

Lilli ja Tiitti 39+0

Minä ainakin aion luomuna synnyttää, jos synnytys etenee samaa vauhtia ku esikko... Ei se kipu ollu minusta NIIN kova, että siihen oisin välttämättä mitään tarvinnu, lähinnä otin kohdunkaulanpuudutuksen, ku en tienny meneekö siinä hommassa kauanki... Saa nyt sitten nähdä miten käy... Jos kipu tuntuu tällä kertaa kovemmalta tai synnytys pitkittyy, niin sitten otan varmaankin tuon kohdunkaulanpuudutuksen... Sen näkee sitten. :)

Mulla vähän sama juttu, että kaikki mahdolliset kipulääkkeet mitä vaan päksistä löytyy niin todellakin tulee myös löytymään tästä kropasta synnytyksen aikaan. En aio todellakaan alkaa kärsimään ns. turhaan. Ymmärrän toki, että joku haluaa luomuna synnyttää, mutta sitä en niinkään jos syynä lapsen hyvin vointi. Sehän usein voi vaan stressata lasta, kun se todellakin on myös kovilla, kun pää painuu kasaan yms.

Polikliinisesti synnyttämisestä..se on mahdollista päksissä HooÄs. Ehtoina tosiaan, että kaikki pitää sujua hyvin, ei saa olla ensi synnyttäjä..mitähän muuta siinä nyt olikaan. En muista. Mutta jos siis kiinnostaa niin kannattaa tarkemmin kysellä. Tietääkseni alkaa kuitenkin olemaan aika suosittua sekin tänä päivänä.

Mua alkanu viel mietityttämään myös tuo osastolla olo. Tietty onhan se hankalaa nyt heti sanoa, miten kaikki lähtee sujumaan omalla kohdalla, ensi synnyttäjä kun vielä olen. Mut just mulla myös ongelma ehkä se kun joku tulee siihen koko ajan neuvomaan ja sanomaan kuinka mikäkin tehdään. Esim. imetys. Pyydän apua jos sitä tarviin, en tosiaankaan tarvii ketään viereen kyttämään. Miehen kanssa puhuttiinkin, että heti kun mahdollista niin pois sairaalasta. Jokaisella kuitenkin on omat tapansa ja tyylinsä. Ja apua nyt kuitenkin saa jos tosiaan itsensä epävarmaksi tuntee. Ja lapsen hoitoon en todellakaan usko kaipaavani neuvoja. Koko ikäni lapsia hoitanut kotona (äiti ent. perhepäivähoitaja), serkut hoitanut niiden ensimmäiset vuodet (eka kun olin 10v) ja toisekseen nykyisin kun olen hoitaja ammatiltani ja ollut keskolassa ja lasenosastolla töissä, niin uskon siis selviytyväni perushoitopuolesta. Muut ongelmat ja huolet tulee kuitenkin yleensä kotona ja niistä täytyy kuitenkin itse oppia selviytymään. No, mutta nämä nyt näitä mun ajatuksia.

Nyt lähden jatkamaan juomatauon jälkeen pihahommia. Hikihän tuolla ihan tulee, mutta aina pakko yrittää, josko jotain mahassa saisi aikaiseksi :D

Jess! Nyt pystyn olemaan kyljellään, ainakin toistaiseksi...

Tilasin sellaiset kissaverkot pinnasänkyyn ja vaunuihin... Kun nyt on kisut saaneet olla meidän kanssa öisin ja on varmaan aika typerää alkaa lietsoa niihin mustasukkaisuutta kun vauva tulee. Varsinkin vanhempi kissa on kovin kiintynyt minuun ja nukkuu yöt jalkojeni päällä tai joskus jopa kainalossa... Mutta vauvan sänkyyn ei niillä ole asiaa! Nuo on kuitenkin vielä niin nuoria ja kevyitä että kyllä verkko ne kestää. Onko muilla kokemuksia kissaverkoista? Kuinka kestäviä ovat? Miten käytännössä, siis toimiiko? Onko hankala käyttää?

terv. Jennika1983 rv 38+2 edelleen...

Kiitti neitiperho tiedosta. Pitääki kysellä tota sit ku sinne pääsee. =)

Nyt lähetää viemää poikaa mummin luo ja mennään miehen kanssa pyörimää kaupoille. Vielä muutamat pikku jutut ostamatta vauvalle.

Neuvolassa käyty tänään, paino ei ollut noussut, sf-mitta jo 37, hb 139, pissa puhdas, paineet 139/89 eli hieman on koholla. Terveydenhoitaja sanoikin, että paineet nousee kun synnytys lähenee -toivottavasti tarkoittaisi jo sitä. Ensi viikon keskiviikkona olisi taas neuvola, jos ei ole syntynyt sitä ennen ja sitten varataan aika käynnistykseen, jipii!

Terveydenhoitaja kysyi haluanko, että ultrataan ja kurkataan vauvaa, tokihan minä halusin. Oli tosi kiva katsella, vaikka eipä siitä juuri mitään näkynyt tai ymmärtänyt, mutta kuitenkin, selkärankaa näkyi, samoin peppu, jalat, pääkallo jne... Hyvin oli alas laskeutunut, eikä sivuprofiilia päästä enää nähty. Nyt kun saisi jostakin sellaisia kunnos suppareita aikaiseksi, että pääsisi jo lähtemään...

Sain inspiraation pestä koirat, kun ei tiedä milloin lähtö tulee niin olisi sitten ainakin puhtaana, kun hoitoon menevät. Vielä olisi yksi koira kuivaamatta ja laittamatta, huh, mikä homma.

Kivunlievityksestä on myös ollut puhetta. Täällä on jotkut aikoneet synnyttää ns. luomuna jos mahdollista, minkä ihmeen takia? Miksi pitää tieten tahtoen kärsiä, jos helpotustakin olisi saatavana? Tokihan se on jokaisen oma asia, mutta itse ainakin aion ottaa kaikki helpotukset vastaan mitä tarjotaan tai mitä on mahdollisuus ottaa.

Enää viikko ja sitten saa tietää tälle odotusprojektille dead-linen :)

Lauren-78, 39+3

luin jostain että jos äiti on tosi kovissa kivuissa niin se voi vaikuttaa hidastavasti koko synnytykseen, avautuminen saattaa hidastua kun on stressikäyrä korkeella ja sitä kautta sitten heijastaa myös vauvan hyvinvointiin. itse en ole liiemmin suunnitellut koko synnytystä muuta kun että mennään sitä mukaa kun tapahtuu ja heti kun alkaa tuntua liian pahalta niin kyllä kivunlievitystä pyydän. eikös ne puudutteet oo nykyään aika laimeita seoksia ja kyllähän se henkilökunta sitten sanoo jos ei jotaki enää saa antaa vauvan terveyden takia. mutta jokainen tekee tietysti omat päätökset ja uskon kyllä tietyssä määrin vaihtoehtoisiin kivunlievityksiinkin, ite pyysin eilen illalla miehen laittamaan mp3-soittimeen lempibiisejä ja aattelin et jos vaikka kuuntelis musiikkia ja hoilais siinä avautumisen alkuvaiheessa, eikös sen pitäs rentouttaa:D ellei sitte kätilöt tuu sanomaan et jos nyt kuitenki olisit ihan hiljaa :laugh:

Voi mahoton ku te ootta niin vikkeliä kirjoittamaan. Teiltä tulee aina niin reilusti tekstiä ja kuulumisia, niin ne luettuani onkin jo aika painua muihin hommiin. Ettei ite saa kuulumisia kirjattua sitten millään...seli seli

Viimeeksi kun kirjoittelin niin kerroin että ei oikeastaan mikään vaivaa, masu vaan pyöristyy ja alhainen hemoglobiini vähän väsytti.

Nyt hemppa alkaa olla kohdillaan ja väsymys ei vaivaa mutta viimeviikolla alkoi semmoiset kipukohtaukset alavattassa ja alapäässä että on ollut pakko menoja hellittää. Alavattakivut on kuin menkkakivut kertaa 50-100 (riippuen päivästä;) ja alapäätä välillä vihlaisee niin pirun lujaa, että ei kävelemään pääse. Pyörän selkään en ole kipukohtausten vuoksi uskaltanut enää kiivetä, enkä kävelylläkään ole uskaltanut käydä... Ystäväni vaan totesi että ehkäpä se on kehon oma keino saada mamman vauhti hidastumaan kun oma pääkoppa ei sitä tajua tehdä :ashamed: :whistle:

Ensviikolla olisi lääkäri jossa tehdään se synnytystapa-arvio. Se jännittää sen vuoksi, kun olen viimeaikoina neuvolassa meinannut aina pyörtyä, kun on pitänyt mennä selälleen sydänääniä kuunnellessa. Ja kun toi alapää on välistä niin kipee, niin sinne kun joku viel menee sörkkimään. huh huh.. mut kivaa on se että siellä varmaan ultrataan kun mukana on lääkäriharjoittelija... kaks miestä räpeltämässä alapäässä... yäk! Mutta pitäähän heidänkin jostain kokemuksensa saada. Olisikohan siel mahdollisuus saada vauvasta viel painoarvio, sitä kun ei ole viel kertaakaan tehty?

Huomena lähdetään hakemaan miehen siskon muuttokuormaa Oulusta... oisko kellään vinkkejä, missäpäin Oulua kannattais käydä tarvikeostoksilla: tuttipulloja, harsoja, itkuhälytintä vielä puuttuu. Heh ja vaunut.

Onnea ihan mielettömästi kaikille vauvaantuneille... ihana kuulla teidän hyviä uutisia. Minulla kun on laskettuun aikaan vielä tasan kuukausi jäljellä...

Palataampa asiaan. Hyviä vointeja massullisille ja puuhakasta perhe-elämää vauvaantuneille :wave:

Ja taas tauon paikka, huah.

Oot Salamanteri aivan oikeassa. Kipu todellakin nostattaa stressi tilaa äidillä ja automaattisesti tällöin jännittää entisestään, joka vaikuttaa taas avautumiseen. Tuskin kukaan tosissaan nimittäin pystyy kivun aikana olemaan rento, vai??
Mitä rennompi äippä, sen joutuisampaa myös avautuminen. Mutta sekin tosiaan täytyy aina muistaa, että jokainen kokee kivun niin eri tavalla, jonka vuoksi varmasti kipulääkkeistä kieltäytyjiäkin on.

Kylläpäs nyt jalat on tönköt ulkona kyykkimisen jäljiltä. Mies lähti rullaluistelemaan ja mä ajattelin että kun pihalla on kuitenkin tullut oltua jo muutama tunti, niin josko itse sitten menisin vielä polkemaan kuntopyörällä edes puoleksi tunniksi. Iskenyt jo vähän kuntoilu into..no pakkokin kun hyvä vaan maistuu ja peppu leviää :D Kyllähän se paikat kipeeksi pistää, mutta pistäköön. Josko vähän vauvan tuloon vaikuttaisi :laugh:

Jälleen neitiperho =)

Nyt on meidän uudelle terassille kesäkalusteet ostettu. Ihan mukavasti jakoin lyllertää muutamassa kaupassa. Suppareita tullut pitkin päivää ,mutta nyt tuntuu ihan rauhalliselle taas. Ihan hyvä ,kun illan opetustunnit alkaa pian.

Lauren-78 Mulla nousi viimeksi verenpaine pari päivää ennen synnytystä. Mitää raskausmyrkytykseen viittaavaa ei ollut. Silloin en sitä tajunnut ,eikä terkkakaan ,mutta jälkikäteen ajatelutuna se oli varmaa joku merkki.

Kivunlievityksestä on ollut puhe. Esikon synntytys sujui ihan luomuna ja nytkin jos yhtä vaudilla mennään uskon kestäväni ja jaksavani kivut. Itse en halua puudutteita juuri siksi ,että ne vaikuttaa myös vauvaan. Myös synnytys kivuilla on tarkoitus ja päämäärä ,joten jotenkin minusta ne vaan kuuluu siihen tapahtumaan. Mutta nämä on sellaisia juttuja ,joista jokainen tekee omat valintansa jotka parhaaksi näkee. Kyllä minäkin olen ihan valmis ottamaan kivunlievitystä ,jos tilanne niin vaatii.

Niin Siukko Paljon Onnea teille pikkuisesta :heart: :flower:

Jaahas nyt oppilaiden pariin. Heippa.
-Poni ja Manteli 37+0

Onnittelut taas kerran kaikille vauvansa saaneille! :flower:
Luomusynnytyksesta: joku kysyi, miksi kukaan kiduttaisi itseaan - en ehka ole oikea henkilo vastaamaan tahan, jos "luomusynnyttaja" maaritellaan itsensa kiduttajaksi. Olen siis synnyttanyt ilman kivunlievitysta enka ole kokenut harrastavani minkaanlaista kidutusta. :) Esikoisen synnytykseen lahdin avoimin mielin, en ollut tehnyt mitaan paatosta kivunlievityksen ottamisesta. Epiduraalia tarjottiin mutta kieltaydyin, silla tunsin hallitsevani kipua hyvin. Kun sitten myohemmassa vaiheessa tunsin tarvitsevani sita, katilo totesi etta nyt ollaan siina vaiheessa, etta vain ponnistamaan vauva ulos. :) Myos seuraava synnytys eteni joutuisasti, sairaalaan saapumisesta kesti reilu tunti vauvan syntymiseen. Kolmas synnytys kaynnistyi siten, etta aamulla irtosi limatulppa, supistukset alkoivat hyvin hitaasti ja kovenivat pikkuhiljaa. Kun tulin sairaalaan, kohdunsuu oli 10 cm auki, eli heti ponnistamaan.
Toivon, etta tamakin synnytys etenisi vastaavan kaavan mukaan. Luomuna synnyttaminen vaatii synnyttajan oman tahdon lisaksi sita, etta kipukynnys on korkea, kivun tunne on hyvin hallittavissa ja synnytys etenee normaalisti, ollen turvallinen seka aidille etta lapselle.

Olin taas ultra-aanessa tanaan, lapsivetta on nyt vahemman kuin aikaisemmin. :| Eli seuranta jatkuu hamaan synnytykseen asti. Toivottavasti synnytys kaynnistyy itsestaan enka joutuisi kaynnistykseen - mutta minkas sille sitten voi, jos lapsiveden maara viela tuosta menee alas.

Helmi71 tasan 38

Moikka!

Oikein paljon onnea teille kaikille rinsessojen ja rinssien johdosta!!

Oli puhetta tuosta poliklinisesta synnytyksestä..Vaihtelee tosiaankin paikasta ja tietysti arvioidaan aina tapauskohtaisesti.Yhden lääkärin olen kuullut asiaa kommentoivan, että se on vauvan oikeus saada valvottua hoitoa synnyttyään..eikä sillä perusteella antanut "lupaa" äidille synnyttää polikliinisesti.

Kiitoksia vaunula fi sivujen vinkkauksesta tuli tarpeeseen!!

fifiliina rv 37+1

Hei vaan kaikille ja onnittelut jälleen uusille vauvautuneille. Niin se vaan meidän elokuisten aikakin koitti.

AE Voi miten samanlainen tarina sinulla kuin minulla oli. Toivotaan, että sullakin vauva päättää lopulta tulla itse, niin kuin meillä kävi.

Tässä meidän pikku-ukon kuva:

Kivunlievityksestä sen verran, että ei siitä nyt ihan hepposin perustein kannata kieltäytyäkään. Se, että äiti "sietää" kipua, voi todellakin hidastaa synnytystä, koska lihakset jännittyvät ja kohdunsuun avautuminen hidastuu. Itse olen synnyttänyt kaksi kertaa ilman mitään lievityksiä, koska synnytykset ovat olleet niin nopeita. Tiedän siis siihen pystyväni, mutta...

...nytkin tilasin sen anestesialääkärin heti synnytyssalin ovella, että varmasti ehtisin epiduraalin saada. Avautuminen 5-->10cm tapahtuikin sitten puolessa tunnissa.

Tänään käytiin vielä osastolla punnituttamassa vauvaa, että nähtäisiin painon lähtevän nousuun. Täällä ainakin on se käytäntö, jos lähtee kotiin alle 1,5vrk ikäisen vauvan kanssa, käydään osastolla vielä uudemman kerran.

Nyt kävi kutsu, joten mentävä on...

Scala, pikku-ukko ja innokkaat hoitajat

Ps. Meillä ei muuten taida olla tarvetta sitterille tällä kertaa. On noita innokkaita isoja sisaruksia pitämässä vauvaa sylissä. Tai sitten se on vain uutuuden viehätystä.

Iltaa!
Neuvolassa käyty.
Rv 38+1
Paino +233g/vko (nyt paino 62,7kg)
Turvotus +
RR 122/72
Pissa ok, tais olla se +/- valkuaista...ihme homma, ku viimeks neukkukorttiin merkkas (ja sanoi!) että pissa on ok eli ei valkuaista tms, niin nyt sit sanoi et viime viikolla se oli yhellä plussalla...kai se halus vaan rauhotella, ku tosiaan soittelin neuvolaan "paniikissa" nousseesta verenpaineesta jne.. entiiä.silti.
Hb 108 laskenu taas prkl!!!
Sf 32 eli sama ku viikko sitte
RT
Sydänäänet +135, liikkeet ++
Pää jo tosi alhaalla, lähtökuopissa terkan sanojen mukaan. Himpun verran enää liikuteltavissa.:) Ens viikon tiistaina seuraava aika...

Ae:lle :hug: ja jaksamista!! :hug:

Upp3 ja Mötky 38+1

Kivunlievityksestä oli puhetta ja joku ihmetteli "miksi itseään pitää kiduttaa ku puudutteet ja kipulääkkeet on keksitty". Itselläkin päämääränä synnyttää ilman puudutteita tai kipulääkkeitä, koska onhan niitä muitakin kivunlievitysmenetelmiä ja ne ei vaikuta vauvaan niinku puudutteet ja muut lääkkeet. Eikä luomusynnytyksen tarvii olla itsensä kiduttamista ku siihen valmentautuu oikein (itse oon valmentautunut Lamaze-harjoituksilla, joka perustuu mm. rentoutumis- ja hengitystekniikoista) ja aika paljon äidin kipukynnyksestäkin on kii - joku kestää kipua eri tavalla ku toinen.

Ja synnytyksiä on tehty luomuna iät ja ajat. Mikä siinä on niin ihmeellistä? Jos naiset ennenkin on siihen pystynyt niin miksei tänä päivänä? Just luin jonkuu artikkelinkin, että nykyään synnytyksiin puututaan ihan liikaa.

merkin jätän tähän...

kiwunliewityksistä... itsekukin walitsee (sori tuplaweet ku esikoinen käyny taas koneella niin en saa tawan weetä) miten tahtoo ja ennenkaikkea pystyy synnyttymään! eikä ennenaikaan ollut mitään hirweempiä kiwunliewityksiä, uskosin ainakin. itse kyllä otan kaikki kiwunliewitykset mitä woi ottaa, ei sen ihmeempiä siitä. jos joku tahtoo synnyttää ilman kiwunliewityksiä niin sitten tahtoo ja kunnioitan sitä kun tiedän et itte en pystyis jos ei tuu pakkotilanne. mun mielestä siitä on turha rueta wäittelemään jokaisella oma päämääränsä.

Scala söpö wauweli teillä, onnea wielä! :)

Kävin tänään äitiyspolilla kolmannessa painoarviossa. Rv on nyt 38+6 ja vauva painaa nyt tasan 4 kg :headwall: Lauantaina 2.8. pitää aamulla olla sairaalassa kello 7.30 ja sen aamupäivän aikana ruvetaan käynnistelemään Cytecillä. Toivottavasti käynnistyisi heti ettei tarvi olla turhaan montaa päivää kipeä. Pelottaa sairaasti jo. Kohdunsuu olis sormelle auki ja kanavaa jäljellä reilut 3 cm. Että mua ei viimeistään perjantaiaamun jälkeen koneella näy.

siukko: Paljon onnea tytöstä :heart:

aurinkoenergiaa: Iso jätti :hug: Koita jaksella ja toivottavasti saat myös vauvasin pian maailmaan!

Järkytyin tänään, kun Seinäjoen äitiyspolin luukulla oli lappu, että sairaalamaksut nousee 1.8. :headwall: Kiva. Normi polikäynti (niinkuin tänään) maksaa jatkossa 25 euroa ja risat (22 e), yö sairaalassa 30 euroa ja risat (26 e) ja päiväkirurgia esim. kitarisan poisto 86 euroa ja risat (70 e). Jessus mikä lasku tiedossa jos joutuu montakin päivää olla sairaalassa. Ei hyvä ollenkaan.

Vointi on muuten samanlainen kuin ennenkin, eli tosi valasmainen :laugh: Ei mitään uutta vaivaa tullut.

Tatjana80 ja tyttö (pian selviää onko!) rv 38+6

heippa taasen kaikille :)

Mä kyllä aion ottaa kaikki mahdolliset kivunlievitykset mitkä saa. Paitsi ilokaasua en suostu enää tässä hengitteleen. Esikoisesta hengittelin ja meinasin samantien oksentaa :( . Saas nyt sitten nähdä että leikataanko vai mitä tapahtuu.

Tänään oli ensimmäisen kerran pakko myöntää että oikeesti en pysty jotain asiaa tekemään. Meidän astianpesukonetta en pystynyt tyhjentämään :/ . Oli pakko pyytää mies apuun. Ja kun oltiin kaverilla kahvilla, en meinannut pystyä istumaan, kun en tiedä mitä alakerrassa tapahtu, mutta oli kivuliasta ja ikävää. Ja päivän mittaan koko ajan valuu jotain, että kyllä joutuu pikkuhousunsuojaa käyttämään.

Huomenna lähden viemään esikoista virroille vaunulle. Äiti ja isä meni sinne jo edeltä ja me sitten huomenissa aamulla. Esikoinen jääkin sinne sitten viikoksi. Mä olen siellä vaan yhden yön, perjantaina ajelen kotiin. Saas nähä kuinka pian tulee ikävä, kun ollaan tosiaan kerran pari vuodessa esikoisesta erossa enemmän kun yksi yö. Tekee kyllä ihan hyvää, saa hiukan lepäillä ja eihän sitä tiedä mitä ne siellä äippäpolilla sanoo ens tiistaina, jos ne vaikka päättää käynnistää.

Sattuuko kukaan tietään onko lapsivesinäytteen ottamisessa tässä vaiheessa mitään riskejä? Voiko olla mitään vaaraa?

Salah ja masa 36+2

Onnea kaikille vauvautuneille :flower:

Tatjana:Kiitos kovasti kun kerroit spinaali puudutuksesta, voisin kuvitella sen olevan mun juttu.. viimeksi en saanut muuta kun ilokaasua vaikka pyysin epiduraalia useaan otteeseen :headwall:

Lauren-78: Mulla nousi verenpaineet suunnilleen viisi päivää ennen esikoisen syntymää. Neuvolasta suosittelivat silloin mittailemaan kotona paineita ja ne heitteli tosi paljon, mutta pääasiassa olivat koholla. Ihan viime päivinä alapaine huiteli 100 kieppeillä, mutta mitään muuta raskausmyrkytykseen viittaavaa ei ollut. Joten saattaa kohdallasi merkitä hyvin pikaista synnytystä.. :D

Itsellä menkkamaista jomotusta, mutta eipä sen kummempia. Olin tänään neuvolassa ja kaikki oli hyvin paitsi paino, se oli noussut viikossa 2,3kg, et alkaa olemaan vitsit vähissä. Ja mä en ainakaan koe olevani kovasti turvoksissa, olis ennemmin edes nesteitä :laugh: Verenpaineetkin olivat ihan kohdallaan joka enteilee luultavasti, että odotus jatkuu..

Täytyypä tästä lähteä väijymään tuota telkkaria..öitä
Aatos ja pati 37+1

HooÄs:
kysyit miksi aion luomuna synnyttää ja muitakin tämä askarrutti. Edellä olikin jo joillakin tästä ajatusta. Kipukynnys on hyvin yksilöllinen ja synnytykset yksilöllisiä, mulla on edelliset olleet helppoja, ekassa otin silti kivunlievitystä, kuten olen maininnut. Toka meni niin nopeasti, etten sitä oikeastaan ehtinyt edes harkitsemaan. Yhdessä vaiheessa tuli sietämätön olo, kunnes menin suihkuun ja siellä olo olikin sitten jo ihan hyvä ja hymyssäsuin siellä suihkuttelin, kunnes alkoi ponnistuttamaan ja sitten ei muuta kuin petiin ja parilla supistuksella vauva ulos.
Toki jos synnytys on pitkä ja vaikea, ilman muuta otan kivunlievitystä, kun kerran mahdollista on. Kyse ei siis ole kiduttamisesta, vaan, jos itse ei koe tarvitsevansa. Mulla ainakin kävely on rentouttanut ja nopeuttanut synnytystä, en ole kyl missään jännityksessä ollut, se on ollut mahtava kokemus, mutta uskon, ettei se aina niin ole, voi vaikeakin synnytys eteen tulla.

Kivun kohtaaminen auttaa jo paljon, jos pelkää kipua, sitten vastaa sattuukin, kyllä asenteillakin on merkitystä.

Yhteistyössä