~~~~ELOMASSUT HEINÄKUUSSA~~~~

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HooÄs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
melluli Itse lueskelin tuota samaa kirjaa esikoista odotellessani. Ihana kirja minunkin mielestä. Annalla on tosiaankin hiukan erilaiset kasvatusmenetelmät kuin joillakin nykyajan "hössöttäjä-äideillä". Ahmin silloin kirjan kannesta kanteen ja ehkä jotain tapoja siitä omaksuin äitinäkin. Mm. sen että lapsi tosiaan tykkää olla mukana arjessa, ja yhteistä aikaa on tosiaan kiva viettää siinä kotitöidenkin parissa. Olen itse todella huono istumaan lattialle leikkimään :ashamed: . Poika (nyt 5,5v) on aidosti ylpeä itsestään ja naama on yhtä aurinkoa kun on saanut olla "apulainen" eli viedä roskiksen tai pistänyt aterimet laatikkoon oikeisiin lokeroihin astianpesukoneesta kun minä laitan niitä astioita jotka kuuluvat korkeammalle. Ei edes kinu mitään "palkkaa" vaikka joskus on kyllä jotain pientä saanutkin kun on ollut oikein reipas ja tehnyt paljon "töitä". Taisi olla äitini kirja, pitääkin kysyä jos saisi taas lainaksi. Voisi hiukan taas selailla... :)

irtosora Meillä oli lapsuudenkodissa melkein aina kissa. Olen haaveillut kisusta siitä asti kun aikoinani omilleni muutin, ei vain ollut semmoista kämppää minne olisin kissan halunnut ottaa... Nyt on, ja vanhaan taloon kissa oikeastaan kuuluukin kun tienaa ne ruokansa pitämällä hiiret kurissa. Ja lapset oppivat kunnioittamaan eläimiä kun on kotona lemmikki... 4 on kyllä vähän liikaa, varsinkin kun niistä kolme on pentuja. Järjetön meno aina aamu-yöstä, ja syövät kamalasti! Mutta kyllä noita kahta tulee ikävä kun lähtevät omistajilleen parin viikon päästä... :'( Lapsuudenkodissani edellinen kissa oli kanssa vanhetessaan semmoinen "iilimato", olisi kokoajan halunnut olla sylissä ja kerjäsi paijauksia ja tunki jopa yöllä viereen nukkumaan ym. vaikkei semmoinen varsinainen sylikissa ollut nuorempana luonteeltaan. Hän lensi sinne kissojen taivaaseen 13-vuotiaana... :'( :heart:

Taidan olla aika poikkeus joka puolella ja tälläkin palstalla kun meillä ei oo kissaa?? =) Työpaikallakaan ei ollut varmaan kuin yks kaks mun lisäksi jolla ei kissaa ollut. No suurin syy siihen varmasti mun allergiatkin. Jos niitä ei olis niin luultavasti olis vaikka minkä näköistä ja kokoista eläintä.

Kumma kun tänään ei yhtään kiristä pääkopas! :laugh: Vaikka kävin yksin noiden lasten kanssa kaupassakin, se yleensä on nykyään aina ei-niin-rentouttavaa. Jospa tuo ilmakin vaikuttaa kun aurinko paistaa ja on ihanan sopivan lämmintä, ei liian kuumaa ja isäntä laittelee tiskejä! :laugh:

Tänään sattunut kahteen otteeseen älylujaa alamahaan ja kävi mieles ettei vaan istukka irtoa mutta ei sitten nyt oo hetkeen sattunut joten ehkä vaan jotain liitoskipuja??

Jospa tänään selviäis vielä vaikka jonnekkin rannalle tms kun koko kesä mennyt ettei oikein mitää oo tehty ja ei olla rannallakaan kuin kerran käyty.

Mukavaa päivän jatkoa!!

Onnea vielä Kiinealle pikkutytöstä! :flower:

Taitaa se AE olla jääny sinne laitokselle..! :heart:

Ei ole kissaa täälläkään. Ei ole ollu koskaan. Olen enemmän koiraihmisiä, mutta sellaistakaan ei ole voitu ottaa, ku molemmat vuorotöissä, niin se ois niin paljon yksin...

Imetysliiveiksi hankin Triumpit Prismasta. Olen aina käyttäny kaarituellisia ja nämäkin siis sellaiset. Vartavasten halusin tuilla, ku muuten tuntuvat olevan yhtä tyhjän kanssa. Mutta enpäs tiennytkään, että ne saattais puristaa ja vaikeuttaa maidon tuloa. Täytyy varmaan vielä toisetkin liivit hankkia, ilman noita kaaritukia...

Välillä kieltämättä tuntuu, että kallista on tämä äidiksi tulo... Me kans panostettiin hyviin vaunuihin ja kaukaloon. Sitten on tietysti pitäny hankkia sänkyä ja muuta sellaista, ku ei mitään vauvatavaroita olla ennen omistettu. Nuo liivitkin on kyllä aika tyyriitä, muuta tuntuu, ettei ilman niitäkään pärjää, joten hommattava on...

Täällä ollu pari kolme päivää kamalaa selän jomotusta. Yleensä ne on menny jonkin ajan kuluttua ohi, mutta tänään jomotus on jatkunu koko päivän. Makuu- ja kylkiasennossa tuntuu pahimmalta, tuntuu oikein sykkivältä tuo kipu silloin. Välillä taas ku löytää hyvän puoli-istuvan asennon, niin ei välttämättä tunnu kipu ollenkaan. Olen miettiny, että onko nämä muka niitä supistuksia? Eihän ne nyt yhtämittaisia pitäis olla ja vatsaan sattuu vain silloin tällöin. Huvittaa vaan, ku äitikin nyt toitottanu, että lepää nyt vain, niin enhän mie ole voinu levätä, ainakaan maaten, ku silloin on just pahimmat kivut!

Tulis jo täysaikaisuus täyteen! Se on ollu tässä seuraava virstanpylväs. Noh, pari päivää enää!

Kiia 36+5

Kiia Mä aion käydä ostamassa vielä yhet kaarituelliset imetysliivit koska mun mielestä ne on paremmat mulla ja antaa vähän ryhtiä tisseille. On mulla yhet joissa ei oo tukia. En oo huomannut että mulla tuet tekis mitään joten kai sekin on vähän kropasta ja tisseistä kiinni kummat on paremmat.

Pizza uunissa joten ny vaan tällänen lyhyt kommentti....

Täällä myös kissoja perheessä. Sisällä asuu kaksi ja tallilla niitä asustaa viisi. Lisäksi meillä on 12 heppaa, kaksi vartiokoiraa jotka asuvat ulkotarhassa. Ennen meillä on myös kaneja, marsuja ja minipossu. Nyt on kaikki pikkuelukat tosiaan vanhuuttaan kuolleet ,eikä uusia hankita ennen kuin tyttö/tytöt alkaa niitä vinkumaan ja kykenee myös itse hoitelemaan äidin avuksi. Tiedän ,että se aika vielä tulee. Haaveissa on ensi kesänä ostaa Bordencollie :) .

Vielä noista liiveistä. Nuo Bravadon liivit on tosi tukevat ,vaikka niissä ei ole kaaritukia. Mulla on myös sellainen imetystoppi ,joka tosiaan on kiva ensipäivinä.

Täällä kolottaa, pakottaa, on painetta ja suppareita välillä enemmän ja välillä vähemmän. Suppareita on ollut jo niin kauan ,että en niitä enää jaksa noteerata. Vaikka kipeitäkin välillä ovat ja tulevat selvinä sarjoina ,mutta eivät kuitenkaa läheskään sitä luokkaa kuin oli silloin, kun synnytys käynnistyi.

Mä olen myös jonkin verran perehtynyt noihin rentuotusjuttuihin kivun hallinnassa. Mulla on se Synnytä Rentoutuneena levykin ,mutta empä ole sitä vielä kuunnellut. Viimeksikään en kerinny sitä kuunnella kuin pari kertaa. Hyvä se on ja paljon siitä olisi varmaan apua ,jos kuuntelisi :) . Nyt vaan pitää muistaa keskittyä hengittämiseen ja olenkin mieheni pestannut kehoittamaan mua koko ajan hengittämään. Viimeksi unohdin hengittää ja siksi tuumasin pyörtyä useaan otteeseen.

No pitää lähteä tästä siistyitymään ,kun vieraita tulossa..
-Poni ja Manteli 34+4

Osaakohan kukaan auttaa? Kun olen etsinyt sopivia ilmakumirenkaita (4kpl) meidän Brio Original-yhdistelmävaunuihin (vanhempaa Brioa). Mistä vois semmoiset löytyä? Millaisetkohan noihin vaunuihin sitten sopis? Vai sopiiko kaikki vaunujen renkaat kaikkiin vaunuihin vai mitäh...? Oon ihan urvelo noitten renkaitten kanssa... :snotty:

jennika tuli mieleeni, että jos jäljellejäävät kissat ovat ulkonakin kirmaavia kissoja, muistathan leikkauttaa ne heti, kun mahdollista :) ettei sitten niitä kissoja pian taas ole isoa läjää...

(.) jaksoin käydä kävelyllä, jei! :D ja kohta saunaan rentoutumaan lisää, jos sais ens yönä vähän mukavemmin unta, kun kropan rentouden eteen on ny tehty yhtä sun toista.

Pikaiset moikkaukset täältä suunnasta!
Oon lueskellu kyl joka päivä, mut en ehtiny kirjottelee kun oltiin vanhemmillamme pari yötä.. Nyt sit kotona taas.

Auttakaa! Minkä kapaloliinan ostaisin?!?! Vaihtoehtoja on ihan liikaa..
http://www.vaippatalo.fi/cat/product_details.php?p=118

http://www.sannas.fi/epages/GPL.sf/...8-38045/Products/10101/SubProducts/10101-1011

http://www.sannas.fi/epages/GPL.sf/...ucts/10500-0001&ChangeAction=SelectSubProduct

http://www.beboliina.fi/shop/product_catalog.php?c=120

Miracle blanket ja ruskovillan kapaloliina ei tarkemmin tutustuttuani tunnu niin hyviltä.. Mutta joku noista mitä linkitin niin vois muuttaa meille odottelee vauvelia..:D Mikä materiaali ois hyvä?! Näistä joku kiinnostais: villa, bambu, microfleece, puuvilla tai trikoo, mutta mikä ois paras?? Äh..........hankalaa.

Huomenna lääkärineuvola!!:)
Upp3 ja Mötky 35+5

Meillä oli vielä viime vuoden puolella kaksin kappalein kissoja, mutta niille sitten lopulta hankittiin uusi koti, kun miehen mielestä alkoi nelijalkaisia olla liian paljon meidän huushollissa (siis kaksi koiraakin on vielä).

Ostin tänää kaksin kappalein imetys toppeja. Saa nähdä sitten onko hyvät, mutta lähinnä meinasin ne ainakin laitokselle ottaa mukaan. Käy sitten vaikka sen jälkeen ostamassa kunnon liivit. Yhdet liivit tosin myös jo löytyy, mutta tiedä sitten onko ne hyvät enää sitten.

Joo olen kyllä samaa mieltä, että perheen lisäyksen hankinta on kallista. Vaatteet kaikki on joutunut kuitenkin hankkimaan, samoin vaunut/rattaat, petivaatteet, turvaistuin, sitteri yms. Ja suurin osa on nyt vielä uutena hankittu. Itse tosin olisin käytetyt kelpuuttanut, mutta mies nyt vaan oli sitä mieltä että uutena ja varmasti hyvät kaikki hankitaan. Ns. koliikkikeinu ja rintapumppu on hankittu käytettynä. Samoin kestisvaipat ja pieni määrä vaatteita. Olisi niin kiva tehdä noita vaippoja itse, mutta tietysti anopilla juurikin hajosi ompelukone, itse en omista ja oma äiti asustaa koneensa kanssa kauempana, ettei sitä pelkästään viitsisi lähteä hakemaan :/

Mutta nyt herkuttelemaan mansikoita ja hankkimaan taas närästystä :D

Neitiperho ja Iines-Eetu 35+ jotain

Minusta taas ei ollenkaan kallista kun osaa oikeista paikoista etsiä :) Kierrätys kunniaan :) Alkuhankintoihin ei mene juurikaan rahaa, sitten kun lapsi on isompi niin sitten alkaa menemään vähän enenpi.

Onkohan minulla paha turvotus vai mitä ihmettä kun tässä illan mittaan on tullut hirvee ankka olo, tosi tosi iso olo ja kömpelö!

Eläimistä: Meillä ei ole kissaa, eikä koiraa, eikä muitakaan eläimiä, eikä varmaan tule. Minulle on ihan tarpeeks mukulat :whistle: Niin ja allergiat...

Upp3 mun mielestä tuo sannasin oma vaikutti kätsyltä koska sen sai siihen koppaankin vaikka autoon!

Kamalan tukala olo. Kuuma ja hiostaa ihanmielettömästi! Tuuletin huutaa täysillä tuossa vieressä.

Hankinnoista ei ne niin kalliiksi tuu enää toisella tai kolmannella, tai nyt ostettiin uudet vaunut tälle kolmannelle kun edelliset ehittiin myydä. Mutta kaikkea tuollaista perusjuttua löytyy onneksi, istuin ja punkka eli amme, kehto jne,,,, perusvaatettakin on ja nyt kun otin pakkauksen niin alkuun päästään. Kannattaa se kyllä ensimmäiselle panostaa niihin varusteisiin jos lapsia haluaa enemmänkin ettei sitten ole yhen jälkeen jo asiansa ajaneet ja seuraavalle joutuu ostamaan kaikki uusiksi. Meille kävi vähän niin kun otettiin esikoiselle auton kaukalo mun vanhemmilta ja sitten äitini saikin vielä vauvan ja annettiin se takaisin. Ostettiin sitten nykyiselle kuopukselle uusi. Oltais esikoisen odotusaikana saatu kaukalo ilmaiseksi kun mies oli intissä. Harmittaa vähän kun olis silloin voinut ostaa jonkun ihan hyvänkin.

Ihanaa, kaveri soitti ja tulee poikansa kanssa (kuopuksen ikäinen) huomenna kylään! Ollaan nähty viimeeksi varmaan reilu vuosi sitten kun käytiin niillä! Viime vuosi ollut molemmilla niin kiireinen ja sitten on mennyt aikataulut niin ristiin kun olisivat olleet täällä päin sen kaverin vanhemmilla.

Taidan keittää vielä kahvia kun meinaa silmät mennä väkisin kiinni. Pitäis mennä laittaan likat ammeisiin kylpyyn kun molemmat niin mustia!

Iltaa kaikille!

Johan täällä onkin taas kirjoteltu... en jaksa alkaa sen kummemmin selaileen ja kommentoimaan kaikkeen... laiskottaa :whistle:

Meillä on kaks koiraa... chihuahua(3,5v) ja tiibetinspanieli (1,5v)... Multa kysy tädin mies kerran että: " mitenkäs, meinaatteko myydä koirat kun vauva syntyy?" olin ihan et tääh... no ei todellakaan... Kuvitteli etten pysty huolehtiin vauvaa ja koiria, mitähän se kuvitteli että toi mies tekee töiden jälkeen? :laugh:

Me ollaan perjantaista asti vaan shoppailtu... ei vais, perjantaina ja lauantaina oltiin Kangasalla rompetorilla, sieltä haalin muumimukin(uimahyppy) ja iittalan aaltomaljoja... niitä matalia.
Siitä tulikin mieleeni, että onkos teillä muilla mitään mitä keräilette? Mä keräilen siis muumimukeja ja kulhoja ja sitten noita iittalan aalto tuikkukippoja, ja niitä matalia maljoja.

Joops, kai mä meen tonne soffalle istuskeleen ja syömään hedelmäsalaattia, nami, kerrankin jotain kevyempää! :laugh:

-Heitsu&Papu-

heipsan, täällä on nyt pari päivää ja varsinki tänään ollu kauhee väsy päällä. tänään oon melkeen koko päivän viettäny sohvalla puolikoomassa, semmonen uupumus että tuntuu ettei jaksa hengittää. tuntuu samalta ku sillon alkuraskaudessa ku ei pystyny mihinkään. saa nähä onko mulla nyt sit viimeinki laskenu hempat vai mitä tää on. vähän meinaa olla semmonen alakulokin, vauvan liikkeet sattuu tosi paljon ja masuarpiin sattuu kamalasti. ainoa asia mikä piristää hetkellisesti on jos syö jotain hyvää mut sekään ei pitemmän päälle paljon lohduta ku on noita kiloja jo muutenki ihan tarpeeksi tullu. toivottavasti ois vaikka ne hempat vaan alhaalla ja raudan myötä olo piristyis, käy niin miestä sääliksi kun se kattoo vierestä ja itku silmässä kyselee mitä se vois tehä auttaakseen mun oloa ja pyytelee anteeksi että on aiheuttanu tämän mulle. raasu :heart:

meinattiin kavereiden kanssa viettää leffailtaa joku päivä tulevalla viikolla, pitää nyt yrittää vielä touhuta kun ei tarvi vielä mennä vauvan aikataulujen mukaan:)

salamanteri&steve 36+2 :heart:

Iltoja!

Mä mietin eilen illalla kanssa, että ae on tainnut jäädä sille tielle minne uumoili lähtevänsä eilen aamulla. Ihanaa, jos kohta saadaan taas vauva uutisia. =)

Hankinnoista, me ostettiin käytettynä vaunut 150?, kaukalo+jalusta sekä matkarattaat 100?. Uutena pinnasänky 80?, rintapumppu 60?. Noi on tainnu olla ne kalliimmat investoinnit. Sit on kaikki ne muut sälät, tutit, pullot, vaipat yms. Vaatteeita ollaan saatu tulevilta isovanhemmilta paljon ja muutamat kaverit kanssa niitä hankkinu. Ite kyllä kanssa sortunut noihin vaaleanpunasiin unelmiin jonkun verran. Mä veikkaisin, et joku vajaa 500? on tähän mennessä uponnu kaikkiiaan. :whistle:

Heitsu kyseli keräilyistä. Mä en erityisemmin keräile mitään. Ainoostaan Arabian 24h astia sarja on sellanen mitä tulee sillon tällön täydenneltyä.

Elukoita meillä ei ole. Ehkä koiraa voitas harkita sitte ku lapset isompia ja jos saadaan joskus omakotitalo.
Mulla on ollu pienempänä kaks koiraa, kilpikonnia ja akvaario. Miehen inttiaikoina hankin kissan, mies vihaa kissoja. :D Kissa saikin lähtöpassit kun pääs pois intistä, kun oli jatkuvasti kynsillä ihmisissä kiinni ja kusi pitkin kämppää vaikka leikattiin. :x

Jennikalle onnittelut uuteen pesään. =)

Hmm, olikohan muuta mihin piti kommentoida.

( . )Me lähdetään aamusta sinne mökkeilemään viikoksi. Mä oikeesti varmaan kuolen netin aiheuttamaan puutostilaan tona aikana! :o Mut sit viikon päästä on jännää tulla kurkkimaa kuinka moni on poksahdellu sillä aikaa. B)

Eli huomisesta lähtien en oo paikan päällä, ni elkää hyvät kanssa sisaret hätääntykö, mä päivittelen listat kun palailen.
Ja lupaatteko, että edes joku jakaantuu sillä aikaa, ni saa itse vähän lisää uskoa tähän "tää ei lopu koskaan" tilanteeseen. =)

Heipat ja palataan! :wave:

Meillä on koiria 5 kappaletta, vanhin täyttää elokuun alussa 14 vuotta ja nuorin on nyt reilu 4 kuukautta vanha.

Hankinnoista, niin meillä on lähes kaikki uutta, vaunut, pinnasänky ja siihen kaikki härpäkkeet. Joitain asioita olen katsellut käytettynä, mutta en ole mieluisia löytänyt ja siksi olen ostanut uutena. Turvakaukalo saatiin kavereilta, mutta ostin sitten siihen sopivat matkarattaat uutena. Kavereilta saatiin myös hoitopöytä. Vaatteista suurin osa on uutta, sillä lähes kaikkien kavereiden lapset ovat jo niin isoja, että vauvan vaatteita heillä ei enää ole säilössä. Kirppikseltä olen jotakin löytänyt, mutta mulle aina iskee kauhea valikoivuus ja en huoli juuri mitään, sillä suurin osa täällä kirppiksellä olevista vaatteista on niin kauhean kulahtaneita, että en niitä huoli.

... saanhan mä olla se joka seuraavaksi jakaantuu?! ... :D joo... alkaa vaan oleen niin kypsä.. vaikka toisaalta ajattelen että hyi mua kun toivon että vauva syntyis ennenaikojaan...

keräilystä mulla tarttuu matkaan noita vanhoja riihimäen lasipurkkeja (ilves, ihanne jne..) kaikki vanha tavara kiinnostaa mutta nykyinen asunto on niin ahdas että tähän ei voi montaa vanhaa huonekalua hommata.

Hankinnoista: Me hankittiin pojalle, silloin 1,5 vuotta sitten lähes kaikki uutena ja sillon kyllä upposi rahaa: Teutonian yhdistelmät, pinnasänky, Gracon telakallinen kaukalo yms.. niihin meni sillon varmaan jtn 800-900 euroa... :o Mut nyt onki sitte kaikki nuo valmiina seuraavalle, eli ei oo tarvinnu ostaa ku muutama vaate ja tuttipullot yms pikkujutut.. eli sinänsä kannattaa ostaa laadukasta niin ne käy sitten seuraavillekkin lapsille.. :)

Hankinnoista: Meilläkin hankittiin esikoiselle kaikki uutena, Emmaljungan yhdistelmät jne. Nyt sitten ainoa hankinta on ollut turvakaukalo, joka ehdittiin esikolta myydä eteenpäin. Pari vaatetta on tietenkin tullut ostettua kaupasta, mutta vähällä on päästy, ku kaikki on ollu hyvin suojattuna vintillä. Ihme, että on pysyny, kuitenki n. 4v ollu säilössä... =) Sillon uppos rahaa varmaan 1000e, nyt päästy ehkä 150e...

Lemmikeistä: Meiltä löytyy nyt yks Chinchilla, mulla on nuorempana ollu kaks Chihuahuaa... Joskus hamassa tulevaisuudessa, kun lapset kasvaa, niin varmaan jonkin sortin koiran laitto tulee eteen.

Tiitu ja Eppu 33+6

heip :wave:

hankinnoista: meillehän tuleepi esikoinen :heart: ja hälle on upouudet yhdistelmävaunut, mutta miehen vanhemmat maksoi ne. amme on uus ja jotain muuta pientä, mut käytettynä on saatu kokonaan tai lainaan hoitopöytä, kehto, sitteri, turvakaukalo, kaikki vaatteet (paitsi ä-pakkauksen vaatteet ja muutama, jotka mun vanhemmat osti ) , rintapumppu, jne. pinnis ostettiin käytettynä, samoin kantoliina.
ja tietysti omat vaatteeni kuuluu tohon läjään, ilman äitiysvaatteita olisin ollu pulassa töissä ja muuten. mut ne oon yrittäny ostaa halvalla ja aika hyvin oon pärjänny. onneks loppuraskaus ajoittuu kesään, jolloin voi pukeutua kevyesti :) mut silti kaks vaatetta on osoittautuneet jo liian pieniksi vyötäröltä, harmittaa. ei sitä osaa ekakertalainen ihan viimesen päälle ajatella asioita...
täs on nyt ostettu kaikenlaista, kun on muuttokin just takana :whistle:

(.) tänään antamaan veren vasta-aine (?) näytettä, yöks, viime verinäytteestä pari kuukautta, niin oon ehtiny jo vähän jännittää tuota :ashamed: huomenna viimonen neuvolalääkäri, joka kans jännittää, paitsi synnytystapa-arvion "tuloksen" puolesta, mut myös kun viimeks kyseinen lääkäri oli kovakourainen :kieh: mut sit huomenillalla kiva juttu, käydään tutustumassa synnäriin :) jei.

peeäs: viime yö oli sit taas enimmäkseen valvomista, mahaa sattuu kovasti erityisesti yläosaan :( ei auttanu renniet. pittääpi tuostaki jutella huomenna lääkärille. sille onki melkosesti kysymyksiä, kun kesähoitajat ei tunnu tietävän mistään mitään...

irtis ja mahaa venyttävä 35+5 (30 päivää laskettuun aikaan!! )

Hei!
Niin siina sitten kavi, etta olen joutunut seurantaan lapsiveden niukkuuden vuoksi. Viime viikolla jo naytti silta, etta veden maara oli normalisoitunut, mutta oma laakari lahetti taas konrtolliin ja eilen selvisi etta vetta on taas se sama 88 ml mika on liian vahan - ei halyttavasti mutta seurantaa vaatii. Eli kaksi kertaa viikossa vahintaan menen riskiraskausyksikkoon jossa otetaan supistus- ja sydanaanikayraa ja katsotaan lapsiveden maara ultralla. Tarkeinta tassa tilanteessa on seurata liikkeita, silla jos niita ei tule tarpeeksi, se voi tarkoittaa etta vauvalla ei ole kaikki hyvin ja on mentava heti sairaalaan. Onneksi meilla vauva liikkuu kovastikin, toivottavasti jatkossakin.

Olen muuten huomannut, etta jos laitan kaden vatsan paalle, vauva pysahtyy ihan kuin nauttisi kosketuksesta, mutta jos asetan jonkun esineen vatsalle, kuten eilen jaatelokipon
:o han rupeaa heti tyontamaan sita pois oikein pontevasti. Tosi hassua!

Lemmikeista oli kysely: meilla ei ensimmaistakaan. Lapsuudenkodissa oli kissa ja tykkaan kylla kissoista. Esikoinen pyytaa koko ajan etta hankittaisi koira, mutta en ole suostuvainen... yksi lapsista tosi allerginen siitepolylle ja polylle, ei varmaan tykkaisi hyvaa elaimesta. Meilla ei myoskaan ole pihaa joten koira olisi sitten koko ajan sisalla...

Voikaahan hyvin ja huolehtikaa itsestanne

T. Helmi71 35+5

Heippa.
Olen lomaillut niin sydämen kyllyydestä, että en ole koneelle hirveesti vilkaissutkaan, pari päivää sitten aloitin teidän tekstien likemisen ja nyt sain sen valmiiksi, aika urakka :)

Täällä ollut paljon puhetta hankinnoista; me ollaan melkein kaikki jouduttu ostamaan uusiksi kun tuo esikoinen on jo niin vanha että kaikki silloiset tavarat on menneet jo kiertoon, ja lisäksi silloin esikosta tiedettiin että tyttö on tulossa, joten kaikki hänen vaatteet ja tavarat vaunuja myöten olivat punaista. Tällä hetkellä kaikki tavarat on hankittu, neutraaleja sävyjä käyttäen :D Hoitotaso täytyisi vielä pultata kiinni seinään, muuten kaikki täällä valmiina. Muutamat lakanat pinnasänkyyn tarvisin vielä, mutta meilä on perintökorisänky, jossa vauva tulee nukkumaan ensimäiset kuukaudet, joten niilkään ei vielä toistaiseksi ole kiirettä. Yhdistelmätkin ostettiin uutena, kun edulliset mieleiset löytyi.

Parisuhteesta ja seksistäkin olen muistavinani keskustelua. Meillä parisuhde pysynyt ennallaan raskausaikana, tosin tuo makuuhuone on pysynyt melko hiljaisena :ashamed: Minulla kun nuo hormoonit tuppaa tappaa seksielämän lähes täysin. Onneksi siihenkin olin osannut miestä valmistaa ennen raskautta ja tosi hyvin ottanut kovan osansa vastaan. Jaksaa kuitenkin helliä muuten vaan ja halailut onkin meillä suurinta huutoa nykyään (sikäli kun kädet mahtuu vielä ympäri :laugh: ) Mies ei vielä alkanut jännittämään synnytystä tai vauva-aikaa (miehelle siis esikoinen tulossa, minulla edellisetä liitosta 6 vuotias), sanoi vaan että todellisuus taitaa pamahtaa naamalle vasta sitten kun tuo maaginen h-hetki koittaa. Miehellä on vielä aika kamala sairaala-piikki-veri-kammo, joten saa nähdä miten raukka pysyy tajuissaan synnytyksen aikana. Tähänkin ollaan varauduttu siten että meille tulee mukaan toinen tukihenkilö, joka sitten astuu esiin jos mies ei kestä esim. epiduraalin laittoa katsoa.

Raskausdementiaa....

Kivuista ja kolotuksista kärsitään täälläkin. Istukka sijaitsee tuossa etuseinämässä, niin kuulemma aiheuttaa vielä herkemmin noita harjotussuppareita. Niitä onkin ollut ihan kiitettävästi jo viikoilta 26 tai jotain sinne päin. Issias mulla vaivasi jo melko aikaisin ja jäinkin sairaslomalle jo kuukautta ennen kesäloman alkua ja nyt vihdoin äippälomalla :) Vauva vääntyilee nytkin siihen malliin että kohta saa siirtyä makuuasentoon että rauhoittuu.

Kahvia olen juonut ennen raskautta moooonta pannua päivässä, mutta nyttemmin sitten pakosta vähentynyt. Alussa oli pahoinvointia eikä kahvi edes tuoksunut hyvälle, mutta nyt sitten jo menee pari kuppia päivässä. Aamulla lähinnä sitä tekee mieli, nytkin on niin kuumat kelit että mielummin tulee juotua kaikkea kylmää, JÄÄTEETÄ :heart:

Sitten siihen ihanaan omaan napaan;

Viimeksi neuvolassa:
Rv 33+6
painoa +700g/v
RR 114/66
Pissa puhdas
Hemppa 104
Sf 29
Liikkeet ja sydän ++

Tosta SF mitasta tahtoisin kysellä.
Mulla siis ollut ihan normaali käyrä koko raskauden, mutta nyt sitten pari viimesintä käyntiä tuo mitta pysynyt samana ja neuvolatätikin ihmetteli kun paino nousee kiitettävästi kuitenkin. Onko jollain jotain kokemusta tai tietämystä asiasta, että mistä voi johtua tuo kohdun kasvun hidastuminen?
Nyt huomenna on neuvolalääkärille aika joka sitten tarkistaa paikat alakerrassa ja päättää mitä tehdään tuon sf-mitan kanssa. Huolestuin vaa hurjasti kun sanoivat että pieni on. Ennenaikaisuuden riski käsittääkseni kasvaa????

Vauva muuten vilkas ja potkut ja muljautukset sattuukin ikävästi tuonne kylkiin ja palleaan päin. Ei ollut laskeutunut, eikä vissiin laskeudukkaan ennen synnytystä. Ollut raivotarjonnassa, mutta kuulemma jotenkin vinossa, ettei aivan "oikeaoppisessa" asennossa vielä. Toivottavasti asettuu aloilleen.

Toisaalta jo toivoo että pääsis synnyttämään, niin olisi sekin koitos sitten ohi ja vauva sylissä, mutta sitten taas toisaalta tuntuu että ois mukava vielä käydä leffassa ja viettää pari koti-iltaa miehen kanssa kahdestaan (varsinkin nyt kun esikoinen tahtoi mummulaan), ja onhan se vauvakin vielä pieni. :heart:

Kaikille jo vauvansa saaneille hurjasti onnea! Aika jännä lukea että joku elokuinen on synnyttänyt jo kesäkuussa (en muista kuka :ashamed: )

Tässähän tätä tekstiä jo tulikin, jospa huomenna se lääkäri osais jotakin tarkempaa kertoa.

Äityli-84 35+2

Huomenta!

Hankinnat esikolle hommattiin kaikki uutena, vanhempien avustuksella, rahaa meni paljon, lähinnä vanhempen rahaa :D paitsi vaatteet saatiin käytettyny kaikki n. 2v. ikään asti, paljon pieniä poikia meidän suvussa =)

Nyt nuo samat vaatteet on pestyny ja kaikki muukin valmiina. ainuat mitä nyt hommattiin oli vauvalle ensisänky, mutta sekin lainassa sukulaisilta, hoitopöytä käytetty 50e, sisar ratas (istuma skeittilauta :laugh: pojan mielestä) vaunuihin, niin ei pojalle tuu pahamieli ku vauvaa valtaa vaunut, uutena 55e. plus sit tutteja, vaippoja ym. sälää ja muutamia vaatteita, ni rahaa on menny muutamia satasia ja tietty omat vaatteet.. esikoisen aikaset vaatteet ei istunu hyvin, ku lähtöpaino oli 10kg enemmän nyt..

ja en miekää osannu ostaa äitiysvaatteita, pieneksi on jääny parit housut, mut onnex on kesä ja voi kulkea lähes vaatetta, tosin miulla on nii kuuma koko ajan et kulkisin varmaan talvellakin lähes vaatetta, tässä tilassa :laugh:

elukoista meilläkään ei oo mitään muuta ku tuo ihana poika, muistuttaa tosin välillä montaakin erilaista eläintä :D
kissa meillä oli, mutta kuoli ennen joulua, totesin että hän teki tilaa seuraavalle perheenjäsenelle :'( . koirakin oli, mutta ulkokoira ja hän sai uuden kodin kun muutettiin keskustaan kerrostaloon.. mutta toiveissa meilläkin koira sitten ku lapset isompia ja omakotitalo alla.. en sitten tiiä toteutuuko koskaan..

keräily, mein äiti kerää pojalle muumirahoja, tai tais laittaa sen pauselle ku huomas kui kalliita oli, mut sano et hankkii ne loppuu. ja samainen henkilö on nyt alkanu tuua meillä noita muumi mukeja, ne on kivoja, niitä vois itekin ostella sillon tällön!!

Mein äiti oli eilen sitä mieltä et miun maha on laskeutunu.. itestäki tuntuu siltä, mutta yhtä vaikee hengittää ym. ja peilistä ku kattoo ni ei se yhtää näytä et ois lakseutunu.. ja mein isä sano et vauva syntyy 4 pv päästä :o . tosin en kyllä usko mitenkään siihen..

siinähän nuo tärkeimmät.. palataan taas =)

Viime hetket alkaa olla käsillä :o

äiti lpr 36+6

Heip!

Imetysliiveistä: mulla ei ollut viimeeksi sairaalassa mukana yksiäkään. Aika ihme juttu myyjältä, et PITÄIS olla sairaalassa mukana kahdet... mä ostin niitä esikoisen aikana kaikkiaan kolmet, mut aika vähän loppujen lopuksi käytin. Käytin ihan tavisliivejä, mitkä tuki paljon paremmin, olivat paljon halvempia (kauniimpia :D ) yms.
Nyt tuntuu rinnat kasvavan taas, tuntuvat tosi painavilta. Ja maitotipat on jatkuvasti nännien päässä. Esikoiselta tuli maitoa ekan kerran vasta sen jälkeen, kun poika oli syntynyt!

Pesupähkinäkeskusteluun lisäisin, että meillä on eka paketti kokeilussa. Tilasin luontokaupasta, paketti maksoi 8,90? ja riittää 80 pesuun. Tai jos pesee 40:ssä samat pähkinät voi käyttää kahteen kertaan -> riittää vielä pidemmäksi aikaa. Pari viikkoa ollaan noita pähkinöitä käytetty ja hyvin ovat pesseet kaiken pyykin! Myös miehen salipaidat, mihin ei ole jäänyt yhtään hienhajua! Täytyy myöntää, että alkuun olin itse aika epäileväinen niiden pesutehoon, mutta käytössä ovat osoittautuneet toimiviksi. Mitään hajuja ei jää vaatteisiin ja toistaiseksi on kaikki tahrat lähteneet. Pähkinöistä voi keitellä pesuliuosta myös yleispuhdistusaineeksi, shampooksi/vartalonpesunesteeksi, lemmikkien pesuun... eli monikäyttöisiä ovat. Ite en oo kyllä vielä keitellyt, mut voishan ainakin koiran pesuun kokeilla niitä, koirat ainakin paketin mukaan tykkäävät, kun niiden luonnollinen haju ei peity shampoon tuoksulla, mikä kieltämättä kuullostais loogiselta.

Ja siinäpä tulikin vastaus lemmikkigallupiin, eli meiltä löytyy koira. Koira, joka ei pidä lapsista, paitsi omastamme :D :heart: ., minkä kanssa ovatkin erottomattomat.

Mä sain perjantaina välilihan hieromisohjeet neuvolasta. Vielä ei olla kokeiltu niiden ohjeiden mukaan, muunlaista alapään hierontaa kyllä :p Mies vielä luuli, et ohjeet tarkoittais seksiä tai sen tyylistä, oli ihan "pettynyt" kun eilen illalla sit muistin näyttää lapun silleki, aiemmin olin vaan maininnut ohimennen saaneni ohjeet.

Hankintoja en oo jaksanut laskea... Periaatteessa kaikki oli valmiina esikoiselta, mutta onhan sitä tullut ostettua kaikenlaista... lähinnä pieniä ja söpöjä vaatteita, sekä uutena että kirppiksiltä. Pinnikseen ostettiin kosteussuoja, vaunuihin seisontatuki esikoista varten ja varaosat kuomun kiinnitykseen. Ei me kai muuta olla hankittu?? Tai vanna ostettiin uusi, vanha alkoi olla jo niin naarmuinen, mut se on nyt jo esikoisen käytössä.

Vielä pitäis tää viikko jaksaa töissä. Motivaatio aika hukassa, kun kaikki työt tehty ja täällä vain pyöritellään peukaloita... hassulta kyllä tuntuu ite vielä käydä töissä, kun muut elokuiset jo jakautuu, osalla on jo vauvat kotona!!! No, itellä kyllä on LA siellä vasta loppukuusta, saas nähä, jäänkö viimeseks joka synnärille pääsee!? Ainakaan vielä ei oo kiire synnyttämään... vaikka viimeeks lauantaina tuskailin järkyttävää kokoani ja kävin sit piristykseksi shoppailee vaatteita, mitkä sopii sit synnytyksen jälkeen päälle, kivan pirteitä värejä, trendikkäitä leikkauksia ym. kun alkaa tää "telttailu" jo kyllästyttää... ;)

Hemuli 34+2

Huomenia!
en oo taas tänne muutamaan päivään kirjoitellut,mutta pakkomielle on käydä lukemassa teidän jutut vähintään 4kertaa päivässä :snotty:
hankinnoista ollut puhetta. me ostettiin emmaljungan yhdistelmät käytettynä huutonetistä, maksettiin satanen ja oli kyllä tosi hyvässä kunnossa ja ihanat rattaat!hoitopöytä saatiin siskolta ja pinnasänky ja syöttötuoli saatiin miehen sukulaiselta, ketä ei tee enää perheenlisäystä!miehen äiti on mielettömän innoissaan vauvasta ja ostellut tosi paljon vaatetta vauvalle ja kaikkea muttakin..tuttipulloa,sitterin,unilampun, ym..käytettynä myös turvakaukalo ollaan saatu(tosin kaukalo menee nopeasti pieneksi,joten turvaistuimen osto vielä edessä) itselleni on tietenkin äitiysvaatteita tullut jonkun verran osteltua myös!vauvalle olen suurimman osan vaatteista ostanut käytettynä kirppiksiltä, osan uutena. niin ja vaatekaappi ostettiin vaaville,koska meidän vaatehuoneeseen,ei enää vaavin vaatteet mahtuneet.yht,mennyt hankintoihin ehkä noin 350 euroa. ja suurinosa tavaroista ois sitten tarkoitus säästää pikkukakkosta varten,mikäli meitä joskus sellaisella siunataan :heart:

elukoista. meidän taloudessamme asuu myös neitikissa ja koiraneiti. ihania karvakasoja! mutta ilman noita eläimiä ei tartteis kyllä siivota niin paljon!niistä lähtee aivan mielettömästi karvaa!!ja vielä kun on laminaattilattia,niin sehän oikein kerää pölyä ja karvaa :headwall:

keräilystä. en keräile mitään,olenkohan vähän tylsä..

tänään vielä neuvola ja keskiviikkona neuvolalääkäri!palailen :wave:

ajatar&vekara 35+3

Yhteistyössä