<<<ELOMASSUT 2008>>>part.3

Pieniananas: Uskon ja toivon täälläkin,että kaikki on hyvin.Se on kuitenki niin yleistä viellä näillä viikoilla,et ei sydänäänet kuuluu,koita olla murehtimatta,helppohan se on tietenki sanoa,mut silti. :hug:

Sillon ku mä olin vielä töissä,eli ennen,ku oli lapsia ni kotityöt hoidettiin aika tasavertasesti,vaikka kyllä kai niistä aina väilillä tapeltiinki. Nyt ku oon kotona ni tottakai mä hoidan isommat hommat,tietty aina voinnin mukaan.Mutta jos mies on kotona niinku nyt oliki useemman päivän ni kyllä mä odotan,et osallistus niihin kotihommiin.Kyllä sitä tuntee ittensä hirveeksi nalkuttajaksi, ku koko ajan on käskemässä ja valittamassa :ashamed:

Rva Pikkumyy: Täällä oulussa np-ultra tehtiin vatsan päältä, mut sano kyllä,et jos ei onnistu ni sit tehään sisäkautta. Onneksi sai mitat ja näky tosi selkeesti ni ei tarvinnu ruveta ronklaamaan....hyi mikä sana :|

Täällä päivä lähteny ihan hyvin käyntiin.Sain nukkuakki yli kaheksaan :D luksusta. Ulkona käytiin ja voi ei tota ilmaa,ei oikein tunnu tammikuulta.Piti sit ite hiekottaa toi piha,se on kuulemma jokaisen asukkaan omalla vastuulla,no eihän tuo nyt iso homma ollu.

Hyvät päivän jatkot kaikille!!
Piua 11+6
 
heippa..

huhuh..selvitty jo tänne asti tänä päivänä.. :whistle:
oltiin kerhoilemassa lasten kanssa ja sieltä palatessa ajaessani autoa yhtäkkiä yökkäsin ja oksu nousi suuhun asti :x siinäpä sitten lähimmälle bussipysäkille kurvaaminen ja sinne kopin taakse oksulle... :snotty:
Lapset oli aivan ihmeissään... :eek: :LOL:

noista kotitöistä, meillä on ukko nyt TÄN raskauden myötä opetellu tekemään enemmän, jopa siivoo viikkosiivouksen kokonaan (varsinkin silloin jos mie oon käymässä jossain, ja sattuu itse olemaan kotona) ja mistä oon aivan että mitä häh, mies on opetellu pesemään VESSAT! :eek:
mukavaahan se tosin on.. :D

meillä oikeestaan kaikki tietää että oon raskaana, kun tuo massu on niin iso :LOL: tänään kerhossakin tuli moni kysymään että onkos tulossa vauva. ja sitten milloin on laskettu aika, ja kun sanoin että vasta elokuussa niin JOKAINEN kysyjä kysyi onko masussa kaksi...siinä sitten selitteleen että ei kun muuten vaan on heti niin iso massu... ;)
Pakko ottaa jo huumorilla tää juttu..

Mutta päivän jatkoja....

Elämää pohtien AE ja säde 11+0
 
Pakko kertoo, kun miulla on tota makkaraa tossa mahan päällä muutenkin, mutta muoto on selvästi muuttunut vauva masuksi ja kasvanutkin on.. niin myö ei olla kerrottu meiän pojalle 3,5v että vauva tulee, miusta on vielä liian aikasta. niin yhtenä päivänä kun hain herran hoidosta, niin hoitaja kysy että ootatko sie vauvaa?? joo ootan, no kun poika oli aamupiirissä pohtinu, että kyllä meiän äitin mahassa vissii on vauva!!! onhan se ihmetelly miun isoa mahaa, mutta ilmeisesti on kyllä rivien välistä kuunnellu aikuisten juttuja!! Sanoin sitte pojalle, että kyllä meille voi joskus tulla vauva!
 
Aurinkoenergiaa miulla oli myös esikolta tooosi iso maha, alusta loppuun, ja miuta alko ärsyttää ne kauhistelut että onpa iso ja monta siellä on ja ootko nyt ihan varma että on vaa yksi.. yhelle kaverille piti jo huomauttaa että anna olla, on iso maha ja piste. Vaikka eihän sitä kukaan pahalla tarkota, mutta silti inhotti.. nyt ei oo kukaan vielä maininnu koosta mitään, ehkä ne ei uskalla :LOL:
 
pieniananas :hug: eiköhän kaikki ole ok. minulla ei ole kummaltakaan äänet kuulunut ennen 11 vko. vaikka ei ole makkaroita eikä kohtu ole taakse päin.

Ja sitten ultrassa käyty ja ihanat sykkeet löytyi heti :heart: :heart: vauva vastasi sittenkin aikaa eli nyt vissiin 8+4? neuvolan mukaan la 24.8, mut päivitetään sit jos np-ultrassa vielä jotain tulee. neuvola aika on 28.1 ja np-ultra 13.2. minulta on tehty joka kerta vatsan päältä se.

valtava helpotus kun sykkeet näkyi!!
 
Noista sydänäänten kuuntelusta minunulla on kokemusta jo takavuosilta. Eka neuvolassa ei ole koskaan saatu kuulumaan niitä ja mietinki että annanko nyt etes kuunnella...Ja tämän edellisen kans joka kerta oli ettimisessä ne sydän äänet ku istukka oli tuossa ihan edessä.Ja sen takia en tuntenu liikkeitäkään ku vasta joskus 17viikolla. Ei syytä huoleen jos ei vielä ekalla löydy niitä ääniä. Kyllä ne sieltä kuuluu jossain vaiheessa. Ja jonku verran vaikuttaa se istukan paikka.

Muuta kuulumisia tänne vesi/räntäsateeseen. Mä olen väliin aika lailla yksinhuoltaja näille muksuille.Mies on paljon töissä ja iltoja pois. Suurin osa kotihommista kuuluu sitten pakostakin minulle.Mies tekee sitten ku on kotona mutta ei olla ''jaettu'' mitenkään tasan niitä. Ja tänä aamuna sain nukkua pitkään ku sain valvoa nuorimman kans ku sillä ahdistaa henkeä vähän väliä.Todettiin infekstioastma alkuviikosta.
Noniin palamisiin hommat kutsuu ja tuo yks pikku märrääjä :heart:
 
Selvittiin kerhosta ilman ,että jäin vielä kiinni raskaudestani :) .
Postissa tuli np-ultraan aika ja se on 31.1. Ranenneultra-aika tuli samalla ja se oli joskus maaliskuun lopussa. Täällä np tehdään mahan päältä.

triine onnea hyvistä ultrakuulumisista.

Täällä onneksi tänään jäätiköt sen verran sulaneet ,että uskaltauduin koirien kanssa lenkille. Oli ihana päästä kävelemään ,mutta loppu matkasta taas oikeanpuoleinen issias kipu tuumasi tehdä kävelystä todella tuskallista. Onneksi huomenna on hieroja.

Nyt päikyille..ihanaa :)
 
Tuosta issiasksesta. Mä tyttöä odottaesssa se oli ihan jotain :x kävin sitten hermoratahierojalla. Ja sinne se sitten jäi. Tavis hieroja ei auttanu siien. Nytten olenki taas alkanu ennakoimaan tuota et venyttelen pakaroita ja ristiselkää joka päivä. Suosittelen.
 
Aika lailla oireetonta raskautta täälläkin elellään. Kaamea väsymys on väistymässä, hyvin jaksaa vaikka ei päiväunia ottaisikaan. Yhtään ei ole huono olo, ruoka maistuu ja sitä rataa. Mielitekoja on, tällä hetkellä Eskimo-jäätelöpuikot ja Missä X-karkit :)
Oireettomuus ei huoleta yhtään, ihme kyllä. Kyllä tuo kasvava vatsakumpu muistuttaa ja kertoo että kaikki on ihan hyvin :)

Minultakin on aina ultrattu vatsan päältä, ja samaan paikkaan olen taas menossa np-ultraan, eli tuskin sitä joutuu housuja laskemaan :D Toivottavasti...

Kotitöistä oli keskustelua. Minä kun kotona olen niin hoidan pääasiassa kotityöt. Ennen esikoista hoidettiin aika tasan kaikki siivoukset ym. Paitsi että vessaa ei ole mies tainnut koskaan siivota, aijai:)
Nytkin jos kunnolla siivotaan niin mies yleensä imuroi ja pesee lattiat, minä hoitelen tavarat paikoilleen ja pyyhin pölyt. Ei minulla valittamista ole, sen teen päivittäin minkä kykenen esikoisen vahtaamiselta.

Hyvää torstain jatkoa!

Lilli ja Tiitti rv 11+1
 
Multakaan ei kuunneltu sydänääniä maanantaina,kun kävin neuvolassa. Täti sano vaan,et ei kannata kuunnella,et ei ne kuitenkaan vielä kuulu viikkoja oli sillon 10+2 :whistle:
Mulla on keskiviikkona np-ultra ja mua pelottaa aivan hirveesti mennä sinne,kun se tehdään ala kautta :ashamed: se sattuu aivan kamalasti :|

Mihinkäs perämaan emäntä on kadonnut? :wave:
 
Mansikka ei alakautta ultraaminen satu, ei mulla ole ainakaan koskaan sattunut. mua on eri syistä ultrattu noin viisi kertaa alakautta ja aina se on ollut yhtä helppoa. vähän se jännittää, mutta kyllä siinä sängyllä on helppo rentoutuakin, kun miettii etukäteen vaikka kivan aivan muuhun liittyvän aiheen, jota pitää mielessä ultraushetkellä.

irtis 10+1
 
Aika jännää ettei jokapaikassa ultrata päältä, jos se kerran toimii. Mutta kait siihen on joku syynsä, tarkempaa taijotain. Tuskin se lääkäri nyt huviksen tykkää ronkkia tuota alapäätä. Ikävä että Mansikalla on huonoja kokemuksia np-ultrasta. Kylmähän se anturi on, mutta paljon kapeampi kuin se-mikä-sen-vauvan-laittoi-alkuunsa ;) . Mutta eihän tuota kyllä nautinnoksikaan voi kutsua, kun makaa pöydällä ketarat ojossa ja vieras mies/nainen ronkkii henkilökohtaisia paikkoja. Kivuliasta se ei kyllä ole koskaan ollut. Jos jännittää kauheasti, niin ei se tampooninkaan asettelu oikein aluksi onnistunut. Tässäkö olisi syy?

Pepppi ja papu 10+1
 
Morjes :wave: Mulla oli eilen todella väsynyt ja huonovointinen päivä. Onneksi tänään on parempi ja olen jaksanut hoidella kotihommia. Piua tein määräaikaisen sopimuksen. Kestää kesäkuuhun asti enkä kertonut osastohoitajalle raskaudesta. Osastolla on vielä kolme sairaanhoitajan virkaa auki ja sanoivat, että hae ihmeessä, jos kiinnostaa :) Ajattelin hakea piruuttani :LOL:

Tänään tuli Naistenklinikalta kutsu UÄ tutkimukseen. Eka on 31.1. ja toinen meneekin sitten 25.3. asti. Pari viikkoa pitäisi jaksaa odotella, että näkee onko tuolla masussa joku :) En ole siis käynyt varhaisultrassa vai mikä se nyt olikaan.

Täällä oli jossain vaiheessa puhetta, että onko nähnyt outoja unia tai ollut jotenkin valveen ja unen rajamailla. Mulle kävi noin pari yötä sitten. Olin siis täydessä unessa ja mies tökki kylkeen, että kuorsaan. Omasta mielestäni olin koko ajan hereillä enkä kuorsannut!Se oli omituinen kokemus. :eek: Ihan jäin sitä ajattelemaan eilen illalla, kun menin nukkumaan ja muistin tuon.

Eikai tässä nyt sen kummempaa. Tänään tuli täysikymppi mittariin :D

Bella-Lumia 10+0
 
SEKS:ssä ainakin ultrataan np alakautta eikä se satu. Ja meidän neuvolassa kuunnellaan doplerilla rv 10:llä

Mullakin läskimaha on muodostunu vauvamahaksi vaikka se kohtu nyt ei vielä kovin suuri ole... :LOL: Ei puhettakaan että normit housut mahtuis päälle.

Meillä noi kotityöt jakautuu lähinnä siten että minä sisällä ja mies ulkona.. tosin mies yleensä täyttää tiskikoneen mutta muuten minä hoidan siivoukset. Juuri sain siivottua, lapsella 4vee synttärit sunnuntaina ja mulla alkaa tänään kolmen yönvuoron putki, taidan olla sunnuntaina aika näky :LOL:
Tarjoilutkin pitäisi jossain välissä tehdä

Onko jollakin vaikuttanut tämä raskaus parisuhteeseen?? meillä ei muuten mutta minä joka olen ennemmin ollut "varma" suhteestamme nyt kyseenalaistan miehen välittämisen koko ajan. Raukka mies joutuu koko ajan tilittämään kuinka paljon rakastaaa :LOL: :saint: Hölmö nainen...

Rieputa rallaa ja reagan(ihana työnimi) 8+2

 
Voisko noihin sydänäänien kuunteluun vaikuttaa vatsanpeitteet. Aluks voi olla vaikea löytää oikea paikka ja jos on hiukan jotain rasvakerrosta vielä päällä, niin vaikeuttaako. Tosin siitäkin huolimatta voi ekal käynnillä olla vaikeaa löytää, vaik ei ois yhtään makkaraa ;)
 
Miten teillä painoa on tullut raskauden aikana, jos jo on tullut? Minulla välillä pomppaa 2,5kg ylöspäin siitä mitä oli lähtöpaino, mutta useimmiten paino on 1,5kg enemmän lähtöpainosta vaan!;=), Eli ruoka on riittävästi maistunut :p

Tänään kun olin kävelylenkillä ja laitoin pitkät kalsarit alle tuulihousujen, kyllä vähän nappi puristi mahaa;=)

Tänään ollut aika helppo pv kun ei ole ollut "kestokrapulaa"

Ovatko muut äidit ainakin ajatelleet pyrkiä siihen, ettei paino kovasti nousisi raskauden aikana? Minä ainakin toivon, ettei turhia kiloja kauhiasti kertyisi! :saint:

heippa taas! :wave:
 
Heippa!!

Pikaseen kaverin koneella käymässä.
Mä oon nettipimennossa, joten jos kotiäiti32 viittis ystävällisesti taas tuurata. :whistle:

Täällä ei uutta. Jännitetään ens ke olevaa np-ultraa.

Mä tuun hulluks, ku en pääse koneelle päivisin... :kieh:

Jaksuja ja törmätään taas. :wave:
 
Kiitos ihanista lohdutteluista, toivotaan että siellä kaikki on hyvin ja vauva kasvaa, ensi viikolla se sitten selviää! :heart:
Ei olisi edes pitänyt ruveta kuunteluhommiin, sitä paitsi mulla on tunne, että vauva on pari päivää näitä viikkoja pienempi, koska ovis ei mulla kyllä ollut kierron 14pv! Eli jos viikkoja oliskin oikeasti vaikka 9+5 niin ihan turhaan vaan huolehdin.. (nyt siis 10+1 kalentereiden mukaan).

Keilläs kaikilla on np-ultra ensi viikolla? Itsellä to, sinnekin vielä viikko..
 
Meillä oli maanantaina eka neuvola ja oli puhetta siitä np-ultrasta, mutta kieltäydyin kun omalta kohdaltani tunnen sen turhaksi.
Toisilla kuuluu äänet ennemmin toisilla myöhemmin joten eipäs stressata ellei ne heti kuulu, kaikki on varmasti silti hyvin.
Lähden viemään tytöt tyttikseen joten palaillaan ja vointeja kaikille
Vilma ja Valtteri 8+6(kai)
 
Heipparallaa!

Ilmottelen minäkin kuulumisia taas pitkästä aikaa =) Täällä voidaan ihan hyvin. Eka neuvola oli viikko sitten, kaikki arvot ihan hyvät mutta painoo vähän mietittiin, mutta ei kuitenkaan suuremmin alkanut naputtamaan, ylipainoo kun on kertynyt :( Mutta niinku täti sano, näillä mennään kun muutkin ovat menneet. Miekkosenkin oon saanu oikeastaan nyt tuunattua vauvahommaan mukaan täysillä, mahaa ja tissejä seuraa kovasti et joko ne kasvaa =) Kun meillähän miehen oli vaikea ymmärtää raskautta ihan alussa. Meilläkin kaikki kynnellekykenevät tietää asiasta..
Eka ultra on täällä päin vasta vkolla 11-12 joten mun ultra ajoittuu vasta helmikuun alkuun, siihen asti saakin sit jänskätä et mitä tuleman pitää. Toivottavasti kaikki menis vaan hyvin. Ihana kun jollakin muulla tais olla vaavilla tekonimenä papu =) Meillä myös. Mutta nyt pitänee häippästä tekemään jotain suuhunpantavaa. Öklötys taas hirmunen ;)

Tiippana ja papu 8+6 :heart:
 
Mulla on ensi ke ultra, rv 12+1. Paino ei ole vielä noussut, viel on samoissa lukemissa mitä pari viikkoa sitten ensimmäisellä neuvolakäynnillä. Tosin mulla saattaa heitellä päivittäin tuo paino, välillä on kilo pari ylöspäin ja sitten taas alaspäin.

Ruokahalut katosi täysin kun piti alkaa ruokaa syömään ja oli vielä yksi lemppari ruuista. Nyt on kamala nälkä mutta ajatuskin ruuasta etoo :|
 
Tosta painosta.. Mä olen myös yrittänyt kattoo mitä suuhuni laitan, mikään makea ei onneks maistu, eikä rasvanenkaan ruoka mut ekan neuvolan jälkeen paino oli noussu 3 kg ja rapiat... :ashamed: Mut nyt oon sit kyl yrittäny olla tarkkana..
Mulla kanssa tasan viikon päästä ultra Kys:in äitipolilla ja kai ne siel sit tekee sen np-ultran..
Mulla kolottaa tota häpyluuta tosiii usein... :kieh:

Hosso ja Iisakki tasan 11
 
Heippa!
Kotitöistä on ollut puhetta. Meillä ne menee normaalisti aika 50-50, tyyliin se tekee, kumpi kerkeää. Koiran harjaus ja trimmaus on kyllä enemmän mun hommia, pojan nukuttaminen, leipominen, pyykkäys... mies kyllä laittaa koneen päälle, mut se kuivumaan laitto onkin sit yllättävän hankalaa, saati viedä kuivat kaappiin... no, mies sit tekee pääasiassa ruoat, hoitaa auton ja talonmiehen tehtävät, pyyhkii pölyt (mun inhokkikotityö!) ja yleensä käyttää koiran illalla kun mä "pilkin" sohvalla :whistle:
Nyt kun oon kotosalla, niin teen sit melkein kaiken itekseni, mies kyllä tykkää kokkailla edelleen (on kokki ammatiltaan) - ja pyyhkii pölyt :D Silloin esikoisen synnyttyä ite vain joko nukuin tai imetin ekan kuukauden (tosi pitkä synnytys) ja kun Pepppi mietti, et mies melkein syöttikin silloin, niin kyllä vain, mies pilkkoi mun lautaselle kaikki, kun yleensä vauva oli aina tissillä sillonkin, kun mä söin enkä yhdellä kädellä saanut pilkottua... plus laittoi kengännauhat kiinni, että pääsin ulos happihyppelylle, kun en ite saanut. Aika avuton oli olo, mut onneks sitä kesti vain lyhyen aikaa! (ja oli hyvä syy olla niin avuton!!!)

Kävin tänään apteeksista ostaa foolihappoa. Täällä vain ei ole monivitamiineja, missä ei olis a-vitamiinia. Kaikissa raskausajan vitamiineissakin on sitä, ja olisittepa nähneet ilmeen, kun kysyin, että eikö oo ilman a-vitamiinia mitään. No, nyt syön pojan kanssa d-vitamiinia plus tuota foolihappoa. Rautaakin on valmiina, jos hemoglobiini kääntyy laskuun, vielä oli ihan ok (121, mulle hyvä lukema).

Pahin väsymys tuntuu jo taittuneen - jipii!!! Pahoinvointi vain tulee aaltoillen, nyt oli jo pidempi parempi jakso, tänään päivä alkoi oksentamisella. Ja siis ennenkuin ehdin mitään syödä/juoda, vessaan sentään ehdin kävellä.

Pojan kanssa äsken leivottiin aprikoosileipiä, (lue: minä leivoin, poika söi taikinaa) litran taikinasta 4 leipää ja 1 niistä jo syötiin. Tuli "vähän" hyviä!!! Nami!
Kukas se sanoikaan, et tekee mieli eskimopuikkoja- samantien kun sen luin, rupes iteki tekee mieli niitä! Ei pitäis lukee toisten himoista yhtään mitään... :LOL:
 

Yhteistyössä