<<<ELOMASSUT 2008>>>part.3

Sydänääniä alettiin samantien metsästää dobblerilla: Hoitaja joutui välillä painamaan laitetta aika lujaakin , tuntui epämiellyttävälle, mutta pääasia , että äänet kuuluisivat! 13 pitkää minuuttia, mitään ei kuulunut! Lisäägeeliä ja painelua ja yhtäkkiä kuului selkeät, hiljaiset, tasaiset ja nopeat sydänäänet! Voi sitä riemua sekä minulla, että terveydenhoitajalla! Kaikki iis hyvin tällä hetkellä ja 28.1.-08 onkin npultraus, eli aika pian sekin jo! :heart:

Kyllä nyt helpotti oloa suurenmoisesti!

Miten muilla keillä jo dobblerilla kuultu sydän ääniä, ovatko kovaäänisiä vai vaimeaäänisiä? Onko tyttö ja poikasikiöillä erilaiset sydänäänet, toisella vahvammat, toisella hennommat? Aikamoinen piileskelijä tämä vauvakultamme on! :heart:

Ihanaa pvää kaikille

Toivoo niin Onnellinen rva Pikkumyy ja Tiuhti-Viuhti :heart:
 
Tiina: ihanaa kun jollakin muullakin on masu... :D
mie luulin että oon ainoa isomasuinen täällä...
mulla on kyllä kahesta aiemmastaki ollu ihan mieletön kumpu loppuviikoilla, moni on kysyny että oonko varma ettei tuu kaks... :LOL:

PikkuMyy: ihanaa että ne sydänäänet löyty :heart:
Saa nähä löytyykö meillä tänään. Olis neuvola 14.15 =)


jännää tää pahoinvointi, kun se on tavallaan jo jättäny päivisin rauhaan, mutta sekä aamulla että illalla on kauhea olo..eilenkin illalla olis voinu vaikka oksentaa... :x

mutta nyt laittaan esivalmistelut ruualle... :D

Ajatuksin AE ja säde 10+6
 
Onnittelut rva PikkuMyylle, sydänäänien kuuleminen on kyllä ihanaa ja koskettavaa =) Meillä kuulu kahdella ensimmäisellä kerralla tosi hyvin ja napakasti, vaikka kohtu onkin taaksepäin kallistunut, mutta kolmannella kerralla (nyt maanantaina) niitä ei kuulunut ollenkaan, (tosin hoitaja sano että näkyy "kaiku" siis se kuinka monta kertaa vauvan sydän lyö niin taustalla) mutta menin ihan paniikkiin ja aloin vollottamaan kuin viimeistä päivää, niin tekivät sit sen ultran ja hyvin siellä kaikki oli. Vauva oli vaan "huonossa" asennossa että niitä sydänääniä ei saatu kuulumaan.. Mutta loppu hyvin kaikki hyvin :heart:

Kiitoksia kaikille, noista vastauksista kasvukipuihin, rauhottavaa tietää että muilla on myös, mulla ne tuntuu vähän joka puolella, ihan jopa siinä kohdun tietämillä...
Vielä vähän yli viikko pitäis oottaa, niin pääsis sinne Kys:iin käymään äitipolilla..

Huoh, pitäis kait se jaksaa ruveta jo touhuamaan tähän päivään... =)
t. Hosso ja Iisakki 10+6
 
Täällä kans melkein kateellisena katselen toisten masukuvia :D Mulla normihousut jo puristaa, joten ne on menneet vaihtoon, mutta taitaa olla turvotusta vielä suurin osa. Sitä oikein odottaa, että tulee edes pieni kumpu - tekis tätä odotusta jotenkin todellisemmaksi =)

Meille sanottiin ekalla neuvolakäynnillä, että täällä sydänääniä kuunnellaan vasta jostain 14.:stä viikosta eteenpäin? Neuvolalääkäri olis perjantaiaamuna - voi kun siellä kuunneltais edes äänet, niin tietäisi nykeröllä olevan kaikki reilassa :heart: Hermostuttaa toi vuotelu, kun neljän päivän tauon jälkeen alkoi tänä aamuna uudelleen. Onneksi on ruskeaa, mutta pikkuisen vivahtaa jo oranssiin...

RouvaPikkumyy: Täällä on kanssa tuntunut selällään maatessa muutaman kerran iltaisin sellaista kuplintaa ja ihme hurinaa :D Oon aatellut, että jos ne on suoliston liikkeitä tai jotain ;)

Tervetuloa kaikille uusille elomasuille :wave:

kaneliomena ja Elmeri 11+1
 
vasta vajaa tunti sitten herätiin, oli kyllä niin ihanaa saada pitkästä aikaa nukkua pitkään.. miulla alkoi eilen loma!! Edellinen vapaa olikin lokakuun alussa... ei se normaalisti tunnu missään, pitkätkään lomien välit, mutta nyt kun on ollu niin tautisen väsynyt, niin on tätä oottanu kuin kuuta nouseva...

Onko kellään muuten kotidobleria... kuluuko vielä mitään.. miulla on ja kyllä saa välillä puolikin tuntia "kaivella" ennenkuin saan ääniä kuuluviin ja sittenkin kestää vaan pienen hetken, taitaa masukki pyrkiä piiloon moista aparaattia...
mutta siitä se on kiva ettei tartte aina neuvolaan mennä varmistaakseen tilannetta vaan saa helpotuksen epäilyilleen heti..

Mitään liikkeitä ei vielä tunnu eikä kyllä masussa tunnu kohtuakaan vielä, miullakin se on taaksepäin kallellaan. Edellisessä raskaudessa liikkeet tuntuivat vasta jotain rv 18+, kun oli istukkakin etuseinämässä. aikasemmista tuntui kyllä hiukka aikasemmin, ehkä rv 14-16, ei jaksa enää muistaa.

Kai se olis saatava päivä käyntiin, polletkin seisoo vielä sisällä, onneks lomittaja syöttää ne kuitenkin..

ja tänään rv tasan 10!!! etappi sekin.
 
Heippa kaikille.

Kuvotus senkun pahenee... Ei mikään maistu ja aina kun juo vettä niin tulee vielä pahempi olo. Olen päivän mittään tottunut juomaan paljon vettä mutta nyt tuntuu että ei hyvä ajatus. Mikä oli sen apteekista saatavan aineen nimi mikä hillitsee pahoin vointia, voisko jouku kertoo jos muistaa.

Aamupäivät menee ihan totaalisesti sängyssä, illalla hiukan helpottaa olotila mutta ei kokonaan.

Hyvää päivän jatkoa kaikille.
 
Kiva kuulla että rouva pikkumyyn masusta saatiin jo sydänäänet kuulumaan. Muutenkin tsemppiä migreenin kanssa taisteluun!
Mä en muista oliko jotain eroa tytöillä ja pojilla sydänäänissä, muistaakseni joku juttu oli että toisella sukupuolella nopeemmat kuin toisella. Mut tuskinpa ne niin yksiselitteisiä on.. :)

Omaan napaa.. Olo ihan hyvä, mutta aika kipeä alamaha ja häpyluu. Vihloo ihan tonne alas ja jomottaa menkkamaisesti, inhaa.. :| Kaitpa ne liiokset siellä muokkautuu ja löystyy, muistelin jostain lukeneeni että mitä useampi synnytys takana sitä aiemmin ja voimakkaampana alkaa liitos- ja muut kivut tuntumaan. Muistelen nimittäin tälläisten kipujen olleen ekassa raskaudessa vasta jossain rv 18 eteenpäin..

aurinkoenergialla onkin jo ihan kiitettävän kokoinen masu! =) Mulla vielä paljon pienempi kumpu, mut tuskin kauaa enää menee kun pullahtaa kunnolla esiin. Iltaisin kyllä esiintyy vielä valtavasti turvotusta!

Jassoo taidankin lähteä lämmittämään itselleni lounasta. Pikku neiti on ulkona nokosilla, joten mamma saa syödä rauhassa ja käydä hetkeksi päikkäreille itsekin. Keskiviikon jatkoja kaikille!

:heart: haaveilija ja kyytiläinen 9+1
 
Ja uusille odottajille: tervetuloa mukaan :hug:

aurinkoenergiaa: Kyllä mulla on jo kans aika iso masu!!! Laitoin uuden kuvan profiiliini ja se on otettu rv 11+2 neuvolan mukaan (ja nettilaskureilla noin rv 10+5). Mä oon jo täysin siirtynyt äitiyshousuihin, kun vanhat ei mahdu enää kiinni. Että taas on odotettavissa jättimaha :LOL: Neljättä siis odotan.

Rouva Pikkumyy: Oon myös tuntenut iltaisin rauhoituttuani jotain kuplintaa tai vastaavaa. Tiedä sitten voiko ne olla jo pieniä liikkeitä ja tuntuisko ne jo ennemmin, kun on jo neljäs raskaus meneillään.... Noh, aika sen kai näyttää!

Dobblerilla neuvolassa mulla kuului sydänäänet rv 9+3 ja erittäin napakasti ja selvästi :heart: Ihan tuli tippa linssiin niitä kuunnellessa :ashamed: Mulle joskus joku neuvolatäti sanoi (eri paikkakunnalla), että tytön sydänäänet on yleensä siinä 140-160 ja pojan 120-139. Mulla on tämä kyllä pitänyt kolmessa edellisessä raskaudessa paikkansa, ihme juttu :D

Aamu lähti pitkästä aikaa pahoinvoinnin merkeissä :'( Aamupala tökki ja oli kauheen huono olo. Onneksi se siitä sitten helpotti! Mieskin soitteli ruokatunnilla ja kyseli vointiani :D Nimittäin eilen sain puolet päivästä "karjua" kahdelle vanhemmalle lapselle (p pian 6 v ja tyttö kesällä 5 v). Ne koko ajan riehui ja tekivät toisilleen tinkiä ja eivät ottaneet kuuleviin korviinsakaan mitä heille sanoin. Mulla oli sitten loppupäivän nukkumaan menoon asti alamaha kipeä :'( Onneksi se kipu meni yön aikana pois, huh. Onko muilla useamman lapsen perheessä välillä täyttä tuskaa saada lapset kuriin? Ihan itku kurkussa soitin tädillenikin, kun olin ihan loppu. Onneksi tänään tyttö on hoidossa ryhmiksessä. Se helpottaa arkea huomattavasti. Hän on yleensä joka viikko kolmena päivänä hoidossa.

Mut ei tässä kummempia. Täytyy mennä nuorimman tytön pylly pesemään. Alkaa haiskahtaa vieressä pahalta :eek: Jaksellaan taas ja pidetään masuasukeistamme hyvä huoli, sekä tietenkin itsestämme :heart:
 
Haaveilija-08, mulla on kans just sun kuvailemia kipuja, siis alamahaan ja häpyluuhun, vaikka minulla ei ole aikasempia synnytyksiäkään takana.. Kovasti on ihmetellyt näitä, toistaiseksi ainakin kaikki hyvin..

Voikaahan kaikki hyvin!
t.Hosso
 
Meilläkin oli neuvola tänään! ´Sydänäänet saatiin kuuluville. Aluksi piti vähän etsiskellä, ja kuului aina ihan vähän kerrallaan, mutta sitten äänet tuli oikein hyvin esiin ihan vatsan sivusta, oikealta lantioluun vierestä. Terkkarikin oli oikein tyytyväinen. Nyt on kyllä huomattavasti parempi mieli. Iloitsen teidän muidenkin puolesta, jotka on saaneet juuri vaavin sydänääniä kuunnella :heart:

Muuten käynti oli ihan ok, lääkäriaika on sitten ensi viikolla ja seuraavalla ultra. Ja eka sokerirasitus on kuukauden päästä. Verenpaine oli erinomainen ja kehuja sain painostakin:) Vitamiinilisää pitää kuulemma alkaa ottaa, koska edellisestä raskaudesta on niin vähän aikaa että luultavasti on varastot vähissä. Muuten ei mitään ihmeellistä ollutkaan...

Mansikalle lähetän paljon sympatiahaleja :heart: samoin kaikille kenellä on nyt suruja tai epätietoisuutta. Ja Rouva Pikkumyy muistaa nyt lepäiillä paljon :)

Mulla ei vieläkään mitään masua näy, tosin kohtu tuntuu pienenä pallona alavatsalla, siinä iho tuntuu jotenkin ohuelta.

Nyt täytyi ottaa tuo lattialla riehuva poikavauva vähäksi aikaa syliin rauhoittumaan ja kirjoittaminen meni vähä vaikeeksi, kun mutkuloi...

 
noniin, nyt on eka neuvola takana:) oikein ihana nuorehko täti mulla, tosi mukava ja nyt on kyllä hyvä mieli. ja kun ultrattiin niin siellähän se pikkunen veti melkeempä breakdancea selällään:D potkiskeli ja vilkutteli äiskälle semmosta tahtia että taitaa tulla energinen veijari:) sydänääniä ei erikseen kuunneltu mutta syke näkyi kyllä joten oikein hyvillä mielin sai lähteä. vähän otettiin verta ja pissakoepurkit lähti matkaan. mie jouduin siihen sokeriseurantaan kun isänisällä on nyt vanhalla iällä todettu aikuisiän diabetes ja mulla on myös painoindeksi yläkantissa. lääkärineuvolassa myös sitten varmaan katellaan näitä mun lisälyöntejä ja varmistellaan että edelleen ovat harmittomia.

jaha, nyt pakasteen sulatukseen, on nimittäin niin jäässä ettei ylin laatikko ees aukea!

hyviä vointeja kaikille mammoille ja masuille!

salamanteri&steve 10+0 :heart:
 
Täällä myös masussa kuplii. Tuntuu hyvin samalle kuin vauvan liikkeet. Esikolta liikeet tunsin vasta rv 20. Etuseinasä ollut istukka vaimensi niiden tuntua. Toivottavasti nyt tuntuisi aikaisemmin ,kun se on niin ihanaa :heart: .

Kiva lukea mukavia neuvola kuulumisia =) . Meille ei ole vielä np-ultraan aikaa tullut, mutta se on vasta parin viikon päästä. Kiva ,kun mieskin pääsee sinne ,kun hänen käsi leikattiin eilen ja on nyt ainakin 6 vko saikulla. Saa nähdä kuinka kestän sitä kotona :D .

Soittelin muuten jo lomitustoimistoon ja varoittelin ,että tulen taas tarvitsemaan kunnallista lomittajaa tallilleni, koska saikulle toden näköisesti joudun taas jäämää jossakin vaiheessa. Toivottavasti saadaan lomitus pyörimää ,että ei tarvi siitä hermoilla. Onneksi tuo mies ja mun vanhemmat saavat tallirutiinit tehtyä mikäli lomittajaa ei aina saa. Niiden pitää se järjestää ,mutta esim. sairaustapauksesssa ne hommaa uuden kahden päivän sisään.

Nytpä voisi mennä päivänokosille ,kun tyttökin on nukumassa. Täällä niinkuin varmaan muuallakin on pääkallokelit, joten lenkillekään ei uskalla lähteä.
-poni ja Manteli 9+0
 
Minullakin masussa kuplii välillä, samalla tavalla kuin esikoisen ekat liikkeet. Mutta en ole uskonut että ne vielä liikkeitä olisi... Taitaa suolisto tehdä tepposet :)

Rouva Pikkumyy kyseli sydänäänien voimakkuuksia, minulla on molemmissa raskauksissa kuulunut alusta asti voimakkaat sydänäänet. Vaikka minullakin on kohtu taaksepäin kallistunut.
Kummasti nuo neuvolan tädit osasivat sykkeen perusteella esikoista arvata pojaksi, ja poika sieltä tuli.
Näillä viikoilla taitaa sikiöillä olla kaikilla aika lailla sama syke, eikös se 170 pintaan huitele.

Kiva oli lukea muidenkin kivoja neuvolakokemuksia :)

Lilli ja Tiitti 11+0
 
Hui kamala... te olette ahkeria kirjottamaan :)

Ja hui kamala, olin muistanut edelliset kuukautiseni ihan väärin ja olenkin monta viikkoa pidemmällä raskaudessa kun luulin, viikkoja onkin jo 10+3 eli laskettua aika 10.8, eli leijonanpentua odotellessa...

Iästä, olen 24. Ja kolmas lapsi siis tulossa siis.
 
ainiin, noista vauvan sykkeistä... pojalla oli melkein koko ajan syke 150 noin, joten mun kohdalla ei pidä paikkaansa tuo tyttö/poikajuttu =) voimakkaasti on aina äänet kuuluneet.

Noista pulinoista, kyllä niitä mullakin esiintyy, mutta tuskinpa nelisenttinen sikiö niitä vielä voi aikaan saada kuitenkaan... tunsin pojasta liikkeet 19.viikolla ihan varmaksi, epäilin kyllä aiemmin mutta en ollut ihan varma. Yksi ilta sitten nukkumaan mennessä tuli ihan selviä, hentoisia liikahduksia :heart:

Mullakin oli viimeksi istukka etuseinässä, joskus alussa liikkeiden tuntemista häiritsi mun oma sydämen syke, joka istukassa oli tosi voimakas.
 
Luin kuulumisianne.. :) Jokos kaikilla muilla on ollu eka neuvola paitsi mulla? Mulla se on vasta ens maanantaina..jännittää...

Nii, ja mun synnytyssairaala on Hyvinkään sairaala. Sen voi merkitä listaan! :wave:

Annilia&Nuppu 10+3

Muoks.. Onpas aurinkoenergialla ja Tiina-80 ihanan isot masut.. :heart: Itellä illalla aina masu turpoaa pyöreeksi, mut muuten ei paljon tavallisesta eroa...
 
neuvolakuulumisia:
Eli kaikki ok, verenpaine 120/62, painoa oli tippunut :D , hb 124, ja ihanat sydänäänet saatiin kuuluville pienen etsiskelyn jälkeen :heart: ja ne oli 167 :heart:

kuulemma aika vahvat ja nopeaa...
eli kumpikohan siis tulossa???

Ihanaa, ens viikon perjantaina on sitten se np-ultra :heart:

Aurinkoisin ajatuksin AE ja säde 10+5
 
Mun siskolla on kaks tyttöö, niiden syke on ollu 140-150, niin hän vähän vitsaili että meille ois poika tulossa ku oli niin korkea syke (170). :D Mutta eipä sitä tosiaan voi tässä vaiheessa päätellä tuosta. Kävin rautakapseleita ostaa, pitää niitä mutustella varmaa koko raskausaika kun on niin huonot veret.. Hmh. Hitto kun väsyttää, oli koulua 9-15.. Huomenna 8-15.:/ Onneksi pian viikonloppu niin saa levätä. Täytyy tästä englannin aine lähteä kirjoittaa, ja läksyt tekemään.

Upp3 ja Kirppu 10+1
 
Eli tänään alkoi tutustumiseni norjalaiseen terveydenhuoltoon. Ainakin ajat oli yhtä paljon myöhässä mitä Suomessa ja odotushuone täynnä mummoja =) . Paljon vähemmän täällä hössötetään raskaudesta, mitä Suomessa. Ainoot, mitä multa kyseltiin, oli oma terveys (ei edes miehen), viime raskauden kulku ja syönkö vitamiineja. Niitä ja foolihappoa suositteli, sain jopa reseptin foolihappoa varten. Sit mitattiin verenpaine, hemoglobiini ja hcg ja pissa tutkittiin. Ensi kerralla sit verikokeita vähän enemmän (rv12) ja ultra on vasta viikolla 18. Eli sinne asti täytyy odottaa, sydänääniäkään tuskin kuunnellaan ennen sitä... kotiin en saanut mitään lukemista, enkä edes neuvolakorttia tms. Ruoasta ei puhuttu mitään, ainoastaan sanoi, ettei muita lääkkeitä saa syödä kuin paracetamolia. Niin, ja lääkäri laski, että la olis 25.8., mutta mulla olis kuitenkin 8.viikko lopuillaan. Eli viikot olen itse laskenut oikein, mutta la en...? No, katsellaan ultrassa sitten, mikä on la. Elokuun loppupuolella kuitenkin.
Vieläkö muilla on menkkamaisia mahakipuja? Mulla ne vain jatkuu ja pahoinvointi vähenee... pakostakin välillä käy mielessä pahin, vaikka ihan rauhallinen olenkin.
 
Hei!

noista syykkeistä aloin kirjoittaan, kun tytöillä pitäis olla korkeempi entä pojilla. Meillä molemmilla tytöillä ollut sykkeet 120-140 neuvolantäti veikannu molemmilla kerroilla poikaa :D

Toisella kerralla liikkeet tuntu 12+ ja mietin et voiKO olla totta? oli just neuvola käynti ja täti dopplerilla kuunteli ääniä ja just mosautti vauva pikku potkun :heart: täti sen näki ja sanoi, et varmasti on liikkeitä mitä olen tuntenut ja paljon mahdollista toisen kohdalla tuntea aikasemmin. ekasta tunsin 17+

Iltasin mullakin masu turpoaa, mut tavis farkut on vielä käytössä. viikkojahan ei ole ku 7? huomenna se selviää, missä mennään. ällö oloa välillä. suuremmaksi osaksi ei mitään ihmeellistä.
 

Yhteistyössä