<<<ELOMASSUT 2008>>>part.3

neitiperho
Mulle voisi tehdä kans hyvää joku vatsajumppa. Välillä alkaa nimittäin epäilyttämään, että onko tää masu nyt sittenkään ihan "pavun" jäljiltä vai ihan omaa laiskuutta ja syömistä. Iltasin maha nykyään muutenkin niin pallo ja kipeä, joten päädyin kokeilemaan Activiaa sitten itekin. Nyt uutena himona iski hirveä appelsiinimehu himo. Juonu eilisestä kolme purkkia, eikä loppua näy :D

Nii täällä ikää 24, tulee juuri ennen esikoista 25. Mies täyttää kohta 36, jolla lapsia kolme ennestään. Asiasta tiedotetaan ehkä tässä jossakin vaiheessa enemmän läheisille, kunhan tosiaan ollaan vähän varmemmilla vesillä tai viikoilla =)

Eilen tosiaan tuli yrjöttyä kunnolla piiiitkästä aikaa, tosin siitä eilen jo kirjoittelinkin, mutta nyt taas olo suht hyvä tän päivän. Pienet päikkärit piti kyllä taas ottaa kello neljästä seiskaan..saa nähdä kuinka yö taas nukutaan. Unet on ihan sekopäisiä. Itekään pysy enää perässä ja todellakin tuntuvat aidolta, hui.
 
Huomenta!
Väsyttää...
nukuin tosi huonosti viime yön...
Olen saanut hoitolapsilta kaamean flunssan, yskin koko viime yön..
väsymys on ihan hirvee..
ja töitä,töitä....
taidan huomenna pitää vapaapäivän ja sairastella ihan rauhassa..ja nukkua..

nyt silmät ristissä pienin unille...

Ajatuksin ja tosi väsynyt AE ja säde 10+5
 
Eilinen päivä meni melkein kokonaan makuuasennossa. Oli niin huono olo koko päivän etten kyennyt tekemään juuri mitään. Vasta illalla oli normaali olo. Nukkumaan mennessä alkoi sitten turvottaa ja maha oli kuin rantapallo.

Tänään lähti päivä suht hyvin käyntiin vaikka olikin etova olo herätessä.

Minä oon vielä hetken 26 v, tämän tammikuun aikana tulee yksi vuosi lisää mittariin. Mies täyttää syksyllä sitten saman lukeman.

miija
 
Täällä edelleen eilisiltapvnä alkaneen migreenin kourissa, nyt sain ajan omalle lääkärille kello 14:ksi, hän on samalla neuvolalääkärinikin! :heart:

Kyllä on heikko ja huono olo!

Muita jotka joutuneet olemaan pois töistä migreenin takia? Käytättekö Panadolia kipuihin? Minulla se ei tällä hetkellä auta yhtään! :headwall:

Parempaa vointia muille toivotellen

Rva Pikkumyy ja Tiuhti-Viuhtimme rv 10+1 :heart:
 
Mä kävin eilen siellä toisessa neuvolassa jo ja selvis että mulla on vasta-aineita. Eli mä muodosta vasta-aineita sikiön isältä perimiä punasolugeenejä vastaan. Neuvola täti rupes puhumaan,et vauva vammautuis odotusaikana tai synnytyksessä.. Loppua en sit kuullukkaan,kun menin niin shokkiin :'( tänään meen labraan antaa verinäytteet ja kolmen viikon päästä selviää onko niitä vasta-aineita vielä.. Ne siis voi lähteä poiskin.

Niin ja ikää mulla on 22v täytän ens kuussa 23v,kun joku sitä kyseli.
 
Mansikka: mitä se tommosia meni sanomaan tollain inhotavasti :eek: Toivotaan että kaikki kääntyy parhainpäin :hug: Salamatkustajako: mulla rasvottuu kans tukka päivässä, enää ei puhettakaan että samoilla hiuksilla seuraavana päivänä :x Rasva vaan valuu, yöks |O
 
Minulla myös hiukset rasvoittuvat nopeammin.. Ja hengästyn aika herkästä, lenkilläkin joudun puuskuttamaan hulluna, vaikkei se kävelyvauhti päätä huimaakaan. :D Vatsa on aivan kamala pallo iltaisin, päivälläkin syönnin jälkeen aina turvottaa ja pömpöttää. Tissit on kai kasvaneet, tuntuu että rintsikat puristaa. Ihan kiva että vähän ees kasvaisivat tästä A-koosta.. Sit tietysti imetyksen jälkeen lörtsähtää "patakinttaiksi"... :/

Galluppiin: Minä olen 18-vuotias, mies 19. Nuorimmatko ollaan täällä?!:)

Upp3 ja Kirppu 9+6
 
Mullakin nuo on unet on kyllä semmosia että huh huh :LOL: Ihan kaikki päivän tapahtumat ja telkkariohjelmat puskee uniin. Ja oli tosi hauskaa viime yönä kun erehdyin kattomaan kauniit ja rohkeat :D En oo kyllä ikinä nähny näin paljon unia :) päikkäreilläkin näkee :D

Ikää mulla on 20 ja rapiat :)
 
mansikka: :hug: olipa tympee neuvolatäti, eihän sitä mitään sellaista sais sanoa, vaan laittaa mieluummin tutkimuksiin ja kehottaa ottamaan rauhallisesti. Tais sillä tädillä olla piikki p*ersuuksissaan! voima :hug:
Uskon että kaikki menee ihan hyvin.
sun pahoinvointikin sen kertoo että hormonia on paljon ja kaikki on kunnossa.
Älä hättäile nakas :heart: !

jäi tuosta gallupista miehen ikä, eli mies on 34, kesäkuussa 35 ja itse siis olin 27 ja toukokuussa 28.

Ellokselta tuli s-postiin mainos, että olis rintsikoita 5? . täytyypä käyä kattomassa jos ostais halavat välikoon tissiliivit :LOL:

ajatuksin AE ja säde

ps. taidan ottaa lasten kanssa päikkärit... |O
 
olimpas aivan unohtanut että sairaala meillä on lapin keskussairaala, LKSko se lyhenne nyt sitten on. huomenna neuvola, puhelimessa ainakin oikein mukavalta kuulosti täti joten toivottavasti tulee mukavia käyntejä. mansikalle voimia, olipa kyllä inhottava täti. täällä kaikki varmasti pitää peukkuja pystyssä, kyllä kaikki mene hyvin!
 
Mansikka: Voi ei, Toihan on ihan hirveetä, onpa ollu ajattelematon terkka, miten se voi suoralta kädeltä tommosta sanoa, :'( sulla on varmaan ihan kauhee olo.
toivotaan et kaikki on ja menee hyvin ja ne vasta-aineet poistuu. :hug:

Gallupeihin: Mä täytän tos helmikuussa 24....kauhee,ku tuntuu nii paljolta, vastahan sitä oli 20. :| Mies täyttää kesällä 25.
Me kerrottiin jo aika aikasessa vaiheessa lähisuvulle ja kaverit joiden kans ollaan tekemisissä ni tietää.
Mä kans selvisin viime raskaudessa aika hyvin raskausarvilta, takapuoleen tuli muutama haalea arpi, mut niistä ei oo enää jälkeäkään. täytyy taas alkaa ahkerasti rasvailemaan ni jospa ne pysys pois.
Mulla on tullu kauheesti finnejä selkään ,vaikka normaalisti niitä ei oo. tosi isoja ja kipeitä. :(
Poni: Meitä ei kans mun appivanhemmat onnitellu. Anoppi sano vaan,et no et oo aikasemmin sanonu,sillon viikkoja jotaki 7,et olis pitäny muka vieläki aikasemmin sanoa,ku ei ois pitäny vielä sillonkaan,ku ei voinu suutansa pitää kiinni, no oishan se pitäny arvata. appiukko ei puhunu oikeestaan mitään, sit oli kyselly miehen siskolta millon laskettu ja sanonu,et vastahan se on itekki saanu tietää. aikaa outoo minusta, et ei voi sit onnitella,vaikka kuitenki ovat sitä oottaneet. mut ehkä ne ei sit vaan hoksanneet.

Tänään kävin lääkärineuvolassa, kaikki oli kunnossa. kyllähän tuo vähä nipisti ku otti papanäytteen. Sano,et kohtu on sen varran ylhäällä,et ei varmaan ihan heti ala maha näkymään. sanonki,et kyllähän tuo jo pömpöttää,et liekkö sit turvoksissa.ei puhunu mitään. pitäs varmaan mullaki alottaa ne vatsatreenit, ku sais ni paljo irti.
Mulla päivät vähä vaihtelee, toisena päisvänä oon kuoleman väsynyn ja toisena taas nii energinen et vois mitä vaan tehä.
Eilenki...sain sit ne vehot paikoilleen,sit imuroin,pyyhin pölyt ja mattojen ympärykset ja sit pesin pyykkiä ja järjestelin vaatehuoneen,oli niin kauheen sotkunen,et ei sieltä mitään löytyny. Joo, mut taidan lopettaa nää jonninjoutavuudet ja jättää muilekki tilaa ;)
Oikein mukavaa tiistaita!!!
 
Täällä olo ennallaan. Mulla taas raskausaikana hiukset rasvoittuvat hitaammin kuin normaalisti! Alkuraskaudessa naama kukkii, mutta se on onneksi jo ohi. Ihaninta menkattomuuden ohella on, että sääri- ja kainalokarvojen kasvu tyrehtyy, tarvii ajella paljon harvemmin kuin normaalisti. Jotain hyötyä sentään noista ihanista hormooneista! Mielialan vaihtelut taas ovat niitä vähemmän mukavia muutoksia.

Täällä arki varsin työlästä. 3v vesirokossa ja se on ihan kamala! Hermo piukeena täällä kotona. Pakkasin juuri äsken 1v ja 3v tuplarattaísiin (yht. 30kg) ja pistelin lenkillle koiran kanssa reilun tunnin. Helpotti kummasti oloa. Ja illalla vielä shoppaamaan, kun mies lupasi tulla ajoissa kotiin. Ihanaa! Nyt pienempi unille ja päiväteen keittoon (kahvi ei vieläkään putoa).

Niin, ja ikägallup: Olen 30v, synttärit syyskuussa. Mies 36v. Ja lapset siis 1v ja 3v (vauvan syntyessä 3v7kk ja 1v8kk). Puuhakasta aikaa luvassa :)
 
Mansikka85, tässä linkki raskaudenaikaisista veriryhmävasta-ainetutkimuksista eli siitä verikokeesta, alla oleva lainaus tuolta.
http://www.bts.redcross.fi/asp/system/empty.asp?P=1093&VID=default&SID=964383047224471&S=1&C=26803

Vauva voidaan hoitaa

Kun vasta-aineet löydetään ajoissa, voidaan vauva hoitaa. Vaikeissa immunisaatioissa sikiölle voidaan siirtää punasoluja raskauden aikana (kohdunsisäiset verensiirrot) ja korjata sikiön hapensaanti tuoreiden punasolujen avulla. Lievemmissä immunisaatioissa synnytys voidaan käynnistää pari viikkoa ennen laskettua aikaa. Veriryhmävasta-aineiden vaikutuksesta vauvan punasolut hajoavat ja niistä vapautuu bilirubiinia - vauva kellastuu. Vastasyntynyttä voidaan hoitaa sinivalossa, jolloin bilirubiini hajoaa. Vaikeampaa tautia hoidetaan vaihtamalla vastasyntyneelle verta, jolloin poistetaan sekä vasta-aineita että myrkyllistä bilirubiinia. Hoitotulokset Suomessa ovat hyvät.
 
Onpas taasen tullut tekstiä, mukavan aktiivista porukkaa täällä!
mansikalle :hug: täältäkin, varmasti järkytti noin epäammattimainen käytös terkkariltasi. Kaikesta huolimatta jaksamista ja uskon minäkin vahvasti ettei asiat ole noin yksiselitteisiä kuin törppö neuvolantäti on sanonut. Soita vaikka aika jonnekin yksityiselle synnytyksiin ja naistentauteihin erikoistuneelle lääkärille jos mietityttää liikaa tuo homma, varmasti saat päteviäkin kommentteja ja selityksiä tuohon vasta-aine hommaan. Tsemppiä!

IKÄ-galluppiin: molemmat ollaan 23 ja täytetään 24 tän vuoden aikana. Mies vanhenee ennen vauvan syntymää ja minä sitten niillä nurkilla kuin LA:kin.

Minulla tosiaan öllötys helpottamaan päin. Tänään jo herkutettelin suklaallakin, PITKÄSTÄ AIKAA! :LOL: Mutta kunnon kotiruoka maistuu parhaiten, eilen illallakin vielä 21.30 piti lämmittää annos lihakeittoa. :p Painoa tulee varmasti tässäkin raskaudessa reilusti, mutta lähtöpainoni kun on aikas alhainen se on aika luonnollistakin että painoa tulee. Esikon kanssa jätin 90% raskausajan painosta laitokselle ja loput pari kiloa lähti muutamassa kuukaudessa synnytyksen jälkeen. En jotenkin jaksa ottaa stressiä painosta (tietty pitää pysyä normaaliuden rajoissa) koska olen ollut ikäni kova liikkumaan, joten ylimääräistä painoa ei minulla ole oikeastaan koskaan ollut. Raskausaika onkin minulle jotenkin ihanaa aikaa kun saa antaa itselleen luvan olla juuri sen kokoinen kuin on, ei tartte paljon vatsaa vetää sisään.. :LOL:
Vatsa on taas ollut aika hellän tuntuinen. Varsinkin kun toi pikku neiti rymyää sylissä tai kiipeilee päälle niin saa aina olla vähän varomassa vatsaa. Tärähdykset tuntuu myös ikäviltä. Viime yönä heräsin hirveeseen pissa hätään ja kun olin käynyt vessassa jatkui viiltävä kipu alavatsassa ainakin tunnin. Liekö sitten rakko ollut niin täynnä kun niin rajusti vihloi. Aamulla ei kuitenkaan enää mitään kipuja, joten en osannut asiasta sen kummemmin huolestua.

Ei mutta nyt pitää lähteä laittamaan ruokaa, tyttönen herää pian päikkäreiltä ja nälkä varmasti jo hälläkin kova.
Voikaahan hyvin!

:heart: haaveilija ja kyytiläinen 9+0
 
Mansikka.. :hug: Toivotaan että kaikki on kuitenkin hyvin!!

Ikägalluppiin: Mulla on ikää 20-vuotta ja miehellä 22-vuotta. Meidän poika täytti tänään 1-wee... :heart: Kyllä se vuosi vaan menee äkkiä.. viime vuonna tähän aikaan makasin synnytyssairaalalla pieni nyytti kainalossa ja nyt se nyytti on jo tuollanen touhu-taapero.. :heart:

Oma olo: Pahoinvointia edelleen. Aamulla sain yökkiä pöntöllä, mut eipä tullu ulos kuitenkaa juuri mitään.. :x Väsymys on ihan kamalaa.. vois vaan nukkua ja nukkua... Nyt on onneks ollu pari päivää vapaata ja huominen vielä, sitte torstaina tulee taas hoitolapset.

Onko muuten muilla ollu alkuraskaudessa sellasta "saamattomuutta"? Siis musta tuntuu että mä en taho jaksaa tehä ees kotitöitä... aina vaan väsyttää, tiskit yököttää jne... :ashamed: Ku aatteleeki että pitää mennä siivoamaan, ni tulee sellanen olo ettei jaksa.. :ashamed: Onko muilla tällasta, vai onko tää vaan mun omaa laiskuutta? :kieh:

Mut nyt taas syömään jotain, ettei pahaolo yllätä...

Jaksamisia taas kaikille elomassuille ja kyytiläisille! :hug:

Annilia & Nuppu 10+1
 
Mansikka85 :hug: Samoilla linjoilla oon edellisten kanssa, että kyllä tosi törkeetä puhetta terkkarilta. Etenkin, kun ne vasta-aineet voi hävitä ja hoitoakin löytyy, niin kuitenkin heti lyödään pahimmat mahdollisuudet pöytään. Tsemppiä ja halauksia paljon sulle :heart:

Annilia: Sama "laiskuus" asuu täälläkin :D Kotitöistä hoituu vain ihan pakolliset. Yleensä oon kauhee siisteysintoilija, mutta nyt ei edes pahemmin kiinnosta. Onneks muutamina päivinä tulee niitä energiapiikkejä, jolloin saa suurimmat epäkohdat kuntoon ;)

Tuntuu, että pahaolo on himmenemään päin. Parina edellisenä päivänä on ollut iltaisinkin ihan minimaalista, joten toivotaan, että ruoka alkaa putoomaan jatkossa paremmin. Makeesta tulee edelleen yrjö olo, mikä on tietyssä mittakaavassa ihan positiivinen juttu =)
Pitää varmaan lähtee haukkaamaan happea pihalle. Jos tulis unikin yöllä sitten silmään paremmin. Viime yö menikin viiteen saakka pyöriessä...

kaneliomena ja Elmeri 11+0
 
Hei pitkästä aikaa! Halit niitä tarvitseville.. :hug:
Ikägallupista: minä 25 ja mies 27 wee. Esikoinen on sitten 1v 8kk, kun tämä vauva syntyy.
Pahaaoloa aika ajoin..loppuukohan se koskaan..
Maha pullottaa ja ketään en sen takia haluaisi tavata ettei ala kyseleen. Viikonloppuna juuri yksi kaveri kysy oonko raskaana, et se kuulemma huomas mun naamasta ja käytöksestä heti, kun vaan kuulemma haaveilen yms. No olihan se sitten tunnustettava. Ja pari kamua kysy eilen onko meille tulos ja sanoin et ei vielä..koska eihän vielä synny ees...
Tänään oli neuvolaläkäri ja nyt on semmonen fiilis, että vois jo kertoakin ihmisille, koska siellä kuulu ekan kerran sydänäänet. Lääkäri varoitti, et ne ei vielä ehkä kuuluis, kun viikkoja 10+1, vaikka esikoisesta kuulu tasan samoilla viikoilla. Mutta lääkäri sai ne heti kuuluviin ja sehän oli kun höyryveturi...syke 160. :heart:
Ja muutenkin kaikki oli hyvin lääkärissa. Seuraava neuvola vasta viiden viikon päästä. Ultra yksityisellä 25.1.
Mutta nyt pitää mennä pelastamaan ruoka uunista!
Hyviä vointeja kaikille mammoille ja mahoille!

Milba 10+1
 
Me oltiin tänään noihin lapsettomuushoitoihin kuuluneessa ultrassa, halusivat siellä klinikalla nähdä, mitä ovat aikaan saaneet.

Olipa ihanaa!!
Siellä Taimi meille heilutteli, lääkäri-setäkin herkistyi ja sanoi "katsokaa, nyt hän heiluttaa teille!"

Seuraavan kerran nähdään sitten vasta maaliskuun lopulla...

Maha pömpöttää, ostin taas lisää äitiysvaatteita, kun käytiin tuolla "isossa kaupungissa" ultraamassa. Ja huomenna alkaa jo yhdestoista viikko!

Mä en meinaa pysyä nahoissani, kun olen nyt niin onnea täynnä! :saint:
 
Se oli uus neuvola täti eli mulla ensimmäistä kertaa ja noin se siis sanoi mulle :'( sit ku menin ihan shokkiin ja rupesin itkemään,ni rupes yhtäkkii selittää,että jatkakaa ihan normaalia perhe elämää,et kaikki voi vielä mennä hyvin... helppo jatkaa :( huomas,että täti ei oikeen itekkään tiennyt tostaa vasta-aine jutusta,kun oli hirveen nivaskan tulostellu kaikkia lappuja ja alleviivaillu juttuja.. 2viikon päästä saan tietää onks niitä vasta aineita enää,mä oikeesti toivon et kaikki ois hyvin.
 
Oon taustalla seuraillut tätä palstaa, itselläni LA 9.8. Mun oli ihan pakko rekisteröityä lohduttaakseni Mansikkaa... :hug: Ei varmasti syytä moiseen huoleen. Itsellänikin on Rh-negatiivinen veriryhmä ja olen siksi ottanut selvää näistä vasta-aineasioistakin. Sekä sinä että vauvasi olette hyvässä hoidossa, vasta-aineita seurataan säännöllisesti ja jos niitä muodostuu niin paljon että vauva on vaarassa, hänelle voidaan tehdä kohdunsisäinen verensiirto. Terkka oli ilmiselvästi vähän epäpätevä hommaansa... Kannattaa googlettaa "Rh-immunisaatio" niin löydät lisää tietoa! Paljon tsemppiä ja voimia, kaikki menee varmasti hyvin!
 
Mansikka85 :hug: Toivotaan, että kaikki menee parhainpäin!

Tänään mulla oli ensimmäinen neuvola ja siellä meni 1,5h.Lippua ja lappua tuli mukaan ja laskettu aikakin muuttui. Neuvolatäti oli kuullut viimeisten kuukautisten alkamispäivän väärin :) Nyt siis rv 9+5. Ja synnytyspaikaksi valittiin Naistenklinikka. Sieltä odotellaan nyt kutsua UÄ:n, joka tehdään rv10-12. Kai sinne asti jaksaa odottaa...

Niin ja vielä yksi ilouutinen: tämä tyttö sai työpaikan!Aloitan ensi viikon maanantaina, jihaa! En olisi enää kauaa jaksanut kotona olla, kyllä jotain järkevää tekemistä pitää ihmisellä olla :LOL:

Kertomisesta vielä: jouluna kerrottiin vanhemmille ja sitä ennen muutama ystävä tiesi tästä raskaudesta. Kaipa tässä pitää pikkuhiljaa alkaa kertomaan muille sukulaisille yms. Ehkä sitten ultran jälkeen.

Nyt töllön ääreen!
 
Annilia: Minulla myös tuota laiskuutta ilmassa. Osasyy mulla tuohon ainakin on se kun on huonoa oloa ollut niin sen takia ei oo yksinkertaisesti voinu tehdä mitään. Keittiöhommissa taas usein alkaa etomaan etenkin tuossa ruuanlaitossa. Mutta enköhän minä piristy tässä kun raskausviikkoja tulee enemmän. Tulee se pesänrakennusvietti sitten =)

Laiskuudesta puheenollen oon saanut tänään ihmeen paljon kotihommia hoidettua. Mikä onkin hyvä juttu! Tällä tavoin kun olisikin yhtä pirteä joka päivä. Aamupäivä meni kyllä vaaka tasossa pahan olon takia.

Mansikka:Minulta seurattiin viime raskauden aikana noita vasta-aineita. Terv.hoit. otti muutaman kerran verikokeen jotka sitten tutkittiin. Kurjaa että tuolla tavoin on neuvolassa toimittu :/ . Eiköhän kaikki kuitenkin mene hyvin!
 
migreeniin lääkitykseksi 2 Panadolia keralla 3 kertaa päivässä ja paljon lepoa, sekä sairaslomaa tästä pvstä alkaen loppuviikko! :heart:
Toivottavasti rentoutuisin ja pääsisin samalla migreenistä eroon!

Huomisaamuna ylimääräinen neuvolakäynti, kuunnellaan vaavin sydänäänet! :heart:

Eihän tässä vaiheessa voi vielä tuntea liikkeitä? Aivan kuin pieniä ilmakuplia tai sellaista pientä riipellystä! :headwall: Onko kellään muulla sellaista? En oikein ymmärrä, mitä ne tuntemukset ovat? :heart:

Onko muilla lämmöt edelleen korkealla raskauden tässä vaiheessa, minulla pysyttelee 36,9 koko ajan ja varsinkin iltaisin edelleen paleltaa! :snotty:

Huomiseen

Rva ja Tiuhti-Viuhtimme :heart:


 

Yhteistyössä