<<<ELOMASSUT 2008>>>part.3

neitiperho
Mansikka Ei todellakaan asianmukaista käytöstä terkussa. Mitään kun hoitaja ei koskaan saisi sanoa ennen kuin varma asiasta. Aina toki riskeistä voi kertoa, jolloin myös asiaan tulee antaa tarkennusta, mitä kyseinen asia edes tarkoittaa. Voisit esim. asiasta huoletta valittaa tälle tapaukselle. Asia todellakaan ei tosiaan niin ole kuin alkuun väitti. Mutta onneksi monet tässä ovatkin jo osanneet valaista asiaa tarkemmin. Voimia ja haleja ja terveisiä masuun siis. =)

Vointi: hyvä. Lähes taas unohtanut, että mitä, olenko muka raskaana. No ehkä tuo mahann turvotus siihen viittaa, mutta silti. Tuntuu tuo Activia auttavan, vaikka mainos siinä ihan hirveä :D
Töissä vaan nukkuisin ja kouluhommat kaikki tekemättä, kun mikään ei innosta..tietty vahtaan vaan täällä palstaa aikani kuluksi, hihi
 
Iltaa naiset ja masukit!

Olis tällainen gallup kysymys taas että onko teillä isot masut jo? varsinkin ne joilla ennestään lapsia?

Otin äsken masusta kuvan, kun makasin sohvalla selälläni ja häh :eek: miten voi olla niin iso.
Laitoin profiiliin kuvan siitä..
huomenna olis neuvola, saa nähä kuuluuko sydän äänet...

pohdiskellen AE ja säde 10+5
 
rouva pikkumyy mulla on lämpö peräti 37,2 koko ajan ja iltaisin paleltaa ajoittain. vähän palelu on kyllä helpottanut jo :) normilämpö siis ehkä jotain 36,7.

arska ei vieläkään pienintäkään mahaa, mutta illalla turvottaa kyllä kiitettävästi.

bella-lumia onnea uudesta työpaikasta! :flower: ja ai niin, sulla on jo menossa raskausviikko 10. ite olen aivan samassa aikataulussa sun kanssa ja neuvolan leidi neuvoi soittamaan varmuudeksi naistenklinikalle, että ovatkos he varmasti saaneet meidän sairaalatoiveen jo perille, ettei mene oikea hetki ohi. minä hätähousuna heti soittamaan ja nkl:ltä vastattiin, että ensin annetaan ajat kiireisille tapauksille (en sitten vielä ollutkaan sellainen :D ), mutta antoi sitten joka tapauksessa puhelimessa ajan kahden viikon päähän :)

mansikka kyllä taisit joutua nyt "aloittelijan" törttöilyn kohteeksi. ota aivan rauhallisesti, jos vain voit ja mieti myönteisiä ajatuksia :)

irtis 9+5 ja reippaalle kävelylenkille lähdössä

*jälkimuokkaus* eiku helkkari tänäänhän on jo tiistai, eli meillä onkin 9+6, sori bella!
 
Ultara uutisia kirjoittaessani olin niin pilvissä, etten lueskellut muita.

Kurjaa Mansikka, olipa todella epämiellyttävä täti.

Löysin tällaiset:
"Raskauden aikainen veriryhmäimmunisaatio johtuu äidin ja sikiön veriryhmätekijöiden yhteensopimattomuudesta. Lapsi perii puolet veriryhmätekijöistä isältään, joten äidin ja sikiön punasolujen pintarakeet eroavat toisistaan. Sikiön verenkierrosta siirtyy jonkin verran punasoluja istukan kautta äidin verenkiertoon, äidin elimistä tunnistaa sikiön punasolujen vieraat rakenteen ja muodostaa näitä vastaan vasta-aineita. Veriryhmä vasta-aineita on useita, joista yleisin on tekijä D-vasta-aine.

Henkilön Rh-ryhmän määrää D-veriryhmätekijä: Rh-positiivisten punasolujen pinnalla on D-tekijä, kun taas Rh-negatiivisilta se puuttuu. D-immunisaatio on yleisin raskaudenaikainen immunisaatio ja on mahdollinen silloin, kun äiti on Rh-negatiivinen, ja lapsi on Rh-positiivinen perittyään isältä D-tekijän. Jos sikiön punasoluja pääsee äidin verenkiertoon, äiti tunnistaa ne vieraiksi ja alkaa tuottaa niitä kohtaan anti-D-vasta-aineita. Vasta-aineet kulkeutuvat äidistä sikiöön istukan läpi ja sitoutuvat sikiön punasoluihin ja tuhoavat ne. Tämä aiheuttaa sikiölle anemian.

Rh-immunisaatio on harvinainen ensimmäisen raskauksen aikana, mutta sen riski kasvaa Rh-negatiivisella äidillä jokaisen Rh-positiivisen lapsen jälkeen. Tämän takia kaikki Rh-negatiiviset äidit suojataan anti-D-immunoglobuliinilla. Tämä suojaus tulisi antaa Rh-negatiiviselle naiselle aina keskenmenon, raskauden keskeytyksen ja synnytyksen jälkeen.

Neuvola seuloo kaikilta raskaana olevilta veren vasta-aineet. Rh-negatiivisilta äideiltä näyte otetaan useamman kerran raskauden aikana. Mikäli vasta-aineet ovat negatiiviset, ei niillä ole vaikutusta raskauden kulkuun tai ennusteeseen. Positiivinen vasta-ainelöydös aiheuttaa lisäkokeita; määritetään mistä vasta-aineesta on kyse, mikä sen määrä on verenkierrossa ja muuttuuko tämä määrä raskauden aikana. Nämä tekijät yhdessä määräävät raskauden seurannan ja mahdolliset hoidot."

ja

"Odottavan äidin veriryhmävasta-ainepitoisuuksia seurataan tarvittaessa säännöllisesti koko raskauden ajan. Lisäksi sikiön ultraäänitutkimus on tärkeä keino vaikean Rh-immunisaatioraskauden seurannassa ja hoidossa. Riskiraskauksien huolellisella seurannalla ja tarvittaessa sikiön ja vastasyntyneen verenvaihtojen avulla ovat Rh-immunisaatiosta aiheutuvat vastasyntyneen menehtymiset nykyään erittäin harvinaisia.

Suomessa on jo yli 30 vuotta ollut käytössä Rh-negatiivisten äitien rokotesuojausohjelma. Sen mukaisesti Rh-negatiivisille äideille annetaan anti-D-vasta-ainetta rokotteena kolmen vuorokauden kuluessa synnytyksestä, jolloin he eivät muodosta vasta-ainetta (immunisoidu) D-rakennetta kohtaan. Rokote voidaan myös antaa jo raskausaikana, jos verenvuodon riski sikiöstä äitiin on kasvanut.

Suojaus annetaan Rh-negatiivisille äideille myös lapsivesi- tai istukkanäytteen oton tai sikiön ulkokäännöksen jälkeen. Samoin toimitaan kohdunulkoisen raskauden, keskenmenon ja raskauden keskeytyksen yhteydessä."

Uskoa, toivoa ja rakkautta Mansikka, kaikki kädet ristissä pikkuisesi puolesta!
 
Mansikka :hug: :hug: :hug: Uih, kun ottaa päähän tuollaiset terkkarit! Ei siinä tilanteessa voi muuta kuin suu auki kuunnella, jälkeenpäin sitten keksi kaikkea "hyvää" mitä olisi voinut sanoa. Tuollainen täti pitäisi lähettää sosiaalisen kanssakäymisen kurssille!!

AE : Vatsaa on tullut, mutta nuo on kyllä vyötärömakkaroita kun joutuu koko ajan syömään jotain että olo pysyy edes jotenkuten siedettävänä... Ei tuo vauvamasua kyllä ole, lähinnä vararavintoa, turvotusta ja ilmaa..... :LOL: :LOL: :LOL:

Pikkukakkosta oottelen ja viikkoja 9+6
 
Mitä tarkoittaa tällainen kysymys: Siskoni ja yksi kaverini kysyivät minulta, kun kerroin että meille tulee ehkä vauva elokuussa, jos kaikki menee hyvin, että "Onko se varmaa?"

Ömmm.... mitä tuo tarkoitti???? Ideoita?

Pepppi ja papu 9+6
 
Heij!
Eka neuvolakäynti takana, tosi kiva terkka sattui meille! Siskoni on myös kehunut häntä, ollut siis hänenkin raskausajan terkkana.. Laskettuaika muuttui, se onkin 12.8.2008, joten viikkoja tänään tasan 10!

Sydänäänet saatiin kuuluville kun vähän etsittiin. <3 Hirveä se kohina mikä kuului, sitten kuului tosi nopeaa sykettä, terkka sanoi et syke on 170, eli juuri se mikä tässä vaiheessa kuuluukin olla. Pissanäytteessä ei ollut mitään. Hemoglobini oli tosi alhaalla, 113, täytyy huomenna käydä rautakapseleita ostamassa. Mulla on aina ollut huonot veret.. :/ Johtuu ehkä siitä raudanpuuttestakin tämä vetämätön olo, tuntuu ettei jaksa tehdä ihan mitään pikku kotitöitäkään, säälittää kun mies joutuu tiskaamaan ja imuroimaan yms yksinään.. Onneksi mä jaksan ruokaa kuitenkin laittaa.

Kerroin heti neuvolan jälkeen myös toiselle isosiskolleni raskaudestani, hän oli ilmeisesti pyörtynyt oikeasti luettuaan tekstiviestini!:D Sitä seurasi melkoisen sekava puhelu, kyseli kaikkea mahdollista ja oli tosi onnellinen meidän puolesta.:) Nyt saunan lämmitykseen, mies tulee kohta jalkapallotreeneistä!

Upp3 ja Kirppu 10+0
 
ei minulla kyllä ole lähellekkään aurinkoenergiaa, sinun masuasi vastaavaa kokoa, otin kuvia, ja katsoin, mutta ei niissä paljon vielä pyöreyttä erota, joten pitää vaan odotella , vaikka neljättä jo odotankin :D Taaksepäin kallistunut kohtu varmaan syynä! :heart:

Mieskin tulee huomenna kotona käymään, kiva , kiva yökylään , aamulla palautan kuntoutukseen takasin! :D Perjantaina jo onneksi jo loppuukin koko kuntouts ja alkaa hänelläkin normaali työarki kirvesmieshommissa :heart:

Kyllä asiakaspalvelussa on monasti puutteita, kuten mansikka oli saanut kokea, jouduin itse myös taistelukentälle aamulla kun halusin itselleni lääkäriä, onneksi tässä tapauksessa kiltti äneuvolanhoitaja pelasti minut ja sain sen lääkäriajan, muutoinkin on näemmä tunteet helpolla pinnassa, niin ei ole kivaa , jos saa epäasianmukaista kohtelua! :headwall:

Mukavaa illanjatkoa kaikille! :heart:

Rva Pikkumyy ja Tiuhti-Viuhtimme :heart:
 
irtosoraKääk, niinhän se neuvolatäti mullekin sanoi, että soittaa sinne Naistenklinikalle, jos ei ala viikon puolentoista viikon päästä UÄ tutkimusaikaa kuulua. En sitten tiiä soittaisko jo huomenna...niin paljon tuli tänään infoa, että on ihan sekasin. Onneksi neuvolatäti oli mukava ja sanoi, että voi soittaa, jos tulee kyssäreitä :D Mitäköhän muuta mulla on melkein mennyt korvien ohi...

Kiitos onnitteluista!

Bella-Lumia 9+5 (eikös se kuitenkin oo tuo, on täs niin vihree...tässäkin asias...) :LOL:
 
upp3 : Mulla oli muuten esikoisen laskettu aika juuri tuo 12.8. syntyi tosin kuitenkin 27.7.

Omaa napaa. Säikähdin eilen sitä alamasuni kolhua ja meni viime yö valvoessa. Eilen mahaan sattuikin aina välillä ja yöllä oli tullut haaleaa punertavaa limaa, mutta tänään on kaikki olut ok. Soitin kuitenkin aamulla neuvolaan ja sain ajan samalle päivälle. Terkka kuunteli sydänäänet ja onneksi ne löytyivät. Tasainen pikku sydämen syke kyllä huojensi mieltä kovin. Olisi ultrattu, jos sydän ääniä ei olisi löydetty "päältä" kuuntelemalla. Käski kuitenkin tämän illan huilia, joten en uskaltautunut ratsastamaankaan. Olenkin sitten mutustellut hyvän pinon tuoreita perunarieskoja...nam.
Onko muilla ollut nenäverenvuotoa? Mulla tulee varmaan jokapäivä verta nenästä. Ja väliin hankalissa tilanteissa. Kerran juuri kun puhelimessa uusin verokorttia, kerran poikaa tarhasta hakiessa ja useempaan kertaan töissä ja aamulla heti kun herään. Tylsää. Terkka suositteli laittamaan a-tippoja nenään. Toivottavasti auttavat.

t: Elomamma rv 12
 
Mansikka: minä olen myös Rh-negatiivinen ja sain viime keskenmenon yhteydessä jonkinlaisen rokotteen, olen kysellyt tästä aika paljon terveydenhoitajilta/lääkäreiltä niin minulle on sanottu, että yleensä siitä ei ole vaaraa ja siihen kumminkin on "hoitoja" olemassa.. Eli älä panikoi.. :hug:

Mulle iski flunssa, kurkku ja pää tosi kipeitä ja muutenkin vetämätön olo.. Mulla on noita kipuja edelleenki, kävin eilen siis lääkärissä ja kaikki oli pikkusella hyvin, sanovat että kohdun kasvukipuja, onko teillä muilla? Menis vaan tämä alku aika nopeasti.. Inhottavaa olla pelko persiissä kokoajan, vaikka tuskin se siihen loppuu (tämä stressaaminen) jos riskirajan yli päästään...
Komea maha aurinkoenergialle, mäkin haluan.. =)

t. Hosso ja Iisakki 10+5
 
Aurinkoenergiaa: Niimpä, mä just miehelle sanoin et "miks mulla ei voi jo näkyä se" ois niin ihana silitellä pientä kumpua.. Ite olen kyl ihan turpeessa, että pitää löysiä housuja pitää, mut ei kyl näy muuten :( Mut se on niin yksilöllistä, muistan kun näin viime kesänä vanhaa luokkakaveria ja sillä oli ihan valtava se maha, ja onnittelin ja kysyin et kuinka pitkällä sä jo oot niin vastasi vaan nauraen että toisella kuukaudelle.. =)
Masua odotellen,
Hosso
 
Elomamma08, hyvä että kaikki on hyvin masussa, pienestä osumasta huolimatta. Aika turvassa nämä pienet ovat vielä kolhuilta!

Eilen olin sitten ekassa neuvolassa, oli kyllä niiiin mukava kätilö osunut kohdalleni että en voi valittaa! Juttua riitti ja kivaa oli :) Kaikki oli osaltani ihan ok, sellainen ylläri tuli että verenpaine olikin tosi alhainen. Viime raskaudessa se oli ihan normaali ja nousi loppua kohden yläkanttiin...
Kätilö sanoi myös että painoa minulle saa tulla paljon, siihen hänen ei tarvitse puuttua ollenkaan. Ja olihan sitä painoa jo tullut :ashamed: Ei haittaa, aion sitä kerryttää paljon että olisi imetystäkin varten vähän vararavintoa :)
Liikuntaan käski myös kiinnittää huomiota, tottakai se on hyväksi mutta minun kohdallani sitä ei saa liikaa olla, juuri tuon painon takia.
Ja kuuluivathan ne sydänäänetkin, ja jopa pientä liikettä :heart: Voi että kun helpotti tieto että joku siellä elossa on :)
Ensi maanantaina on jo np-ultra, sitä jännäillessä!

Ei minullakaan noin isoa masua ole kuin aurinkoenergialla, on kyllä söpö masu :) Toinen lapsi meille siis tulossa nyt, niin kyllä tuo masu vähän pömpöttää. Alkaa nämä isoimmatkin farkut olemaan liian piukat, vielä en kuitenkaan äitiyspöksyjä ole kaivanut kaapista...

Lilli ja Tiitti 10+6
 
nii ja hosso, minullakin on noita kohdun kasvukipuja. Ei mitenkään kovasti satu, mutta inhottavasti jomottaa ja nipistelee esim. nivusten lähettyviltä ja masun sivuilta. Eikä onneksi jatkuvasti, välillä on päiviä kun ei tunnu ollenkaan, välillä sitten enemmän.
 
Voi että, miten teillä joillain voi olla noin isot mahat, kun viikkoja vasta joku 10! :D Tuntuu, että neuvola-asiakkailla, joita olen hoitanut, ei oo kyllä kellään ollut tuommoisia edes viikolla 12-14..:D Kohtukin on vielä kovin pieni tässä vaiheessa. No, joka päivä oppii jotain uutta :)

Minulla nyt viikkoja 9+6 tai 10+0, riippuu kummin laskee, ja ihan hienoista pömpötystä alavatsalla vain. Ja kohdun pitäisi kuitenkin olla enemmän eteen kuin taaksepäin.
Huomenna neuvolassa yritystä, josko sydänäänet kuuluisivat.. Toivon todella! :heart:
 
Oli tullut niin paljon tekstiä ,joka on kivaa, mutta en varmaan nyt alkuunkaan muista mitä piti kommentoida.

Mansikka :hug: . Ihan hoidettavissa oleva homma tuo on! Mun serkulle "veret vaihdettiin" jo 70-luvulla, eikä mitää hätää vauvalla ollut. Nythän asia voidaan hoitaa jo raskausaikana. Oli varmasti vain järkytys suuri kuulla asia noin epäammattimaisesti tokaistuna.

ae :lla kyllä ihana masu :) . Mulla pieni kumpu. Samat vaatteet mahtuu edelleen ,mutta vyötä ei tarvitse pitää. Kotiin päästyä tulee kyllä napit avattua heti. Minulla myös ollut paljon kasvukipuja. Yöllä varsinkin ,kun äkkinäisesti liikkuu niin kunnon vihlasuja tuntuu nivustaipeissa. Esikolta ei moisia muista ,mutta uskon niiden kyllä kuuluvan tähän kasvuun.

Jotenkin olo tasoittunut muuten. Väsystäkin pääsee pikku päikkäreillä. ½ h usein riittää. Tuo mielen puoli on edelleen vähän ärsyttävä. Itku tulee silmään heti ,kun näkee vauvoja, kuulee jostain itkua, lukee teidän neuvola- ja ultrakuuluimisia yms. Mies saa sitten rähinät päälle :) .

Ei nyt pitää lähtee pesemään taaperon hampit ja alkaa tissittää unille häntä. Öitä kaikille!!
-Poni ja Manteli 8+6
 
Päänsärky tällä erää poissa, kiitos 2:n otetun Panadolin nukkumaan mennessä! (olipa huonoa suomen kieltä!) :D

Huonovointisuutta sitten on kuitenkin, että luulavasti masuasukilla kaikki kuitenkin hyvin, vaikka minä olen sairastellut!

Nyt jännittää saadaanko ne sydänäänet vihdoin kuuluviin neuvolan dobblerilla, toivottavasti! :saint: Aika on jo 8:30, ettei kauaa tarvitse jännitellä!

Mukavaa päivää kaikille! :flower:

Rva Pikkumyy ja Tiuhti-Viuhtimme rv 10+2 :heart:
 
rouva pikkumyy mulla kans tuntuu välillä kun makaan rauhassa niin semmoisia ihan pieniä ilmakuplan tuntoisia mutta olen kans miettinyt että joko liikkeet tuntuis kyllä minä ainakin kuvittelen että ne ois vauvan liikahduksia

aurinkoenergialle mulla on suunnilleen samallainen maha kuin sinulla laitan jossain vaiheessa profiiliin uuden kuvan kunhan saan miehen ottamaan uuden kuvan

meillä poika on räkätaudissa nenävuotaa,kuumetta ja yskii vähän
 

Yhteistyössä