ELOMASSUJEN Elokuu 2007

zamppa
Myöhäistä huomenta kaikille!
Eilen oli niin kova päivä vihlomisten kanssa, että ehdin jo toivoa että miehen ja vauvan tekemä diili pitää paikkaansa mutta ja p*skat. Yhdessä kasassa ollaan edelleen... sais tulla jo!! Aamullakin vessaan noustessa vihlaisi siihen malliin että hyvä että jalan sai liikkumaan :/ . Joka kerta kun nousee ylös sängystä tai tuolilta niin sitä ehtii toivoa että jos ne vedet nyt vaikka hulahtais niin päästäis hommiin, mutta ei vielä ole ainakaan näin käynyt.

Vauva liikkuu edelleen tarmokkaasti ja ihmettelenkin kuinka sitä niin paljon on tilaa vieläkin vaikka neuvolan mukaan on jo kiinnittynyt. Laskeutumisen kyllä ainakin huomaa ja välillä pelkää että vauva tulee ykskaks läpi, kun niin kovasti työntää ja vihloo samalla.

Kysyn uudelleen aiemmin kysymääni, kun ei silmään osunut vastausta eli onko tietoa sairaaloiden käytännöstä bikineiden ja ammeen kanssa? Eli voiko ammeessa olleessa käyttää bikineitä vai onko suosoiteltavaa olla ilman rihman kiertämää?

zamppa 39+3

Ja onnittelut jälleen kaikille vauvansa saaneille!!
 
Noppis
Onpa mukavaa että mies jäi ihan turhaan töistä pois perjantaina. :xmas: Tämä vauva ei varmasti tule ulos koko viikonloppuna, jos ylipäätään ikinä.

Eilen siis aamuneljästä kipeitä supistuksia, eivät loppuneet missään vaiheessa, eivät edes yöllä. Makuuasennossa kyllä väli piteni aina n. 10 minuuttiin. Nukuin pari tuntia suppareiden väleissä ennen kuin oli pakko nousta kivun takia puoli kolmelta. Supparit tuli 5 min välein, kävin lämpimässä suihkussa ja sekin vain kiihdytti niitä. Kolmen tunnin ajan taisin katsella niitä 5 min välein suppareita, ja juuri kun olimme lähdössä laitokselle, päätimme, että katsellaan kuitenkin vielä kotona, ja menin sänkyyn yrittämään nukkua. Jälleen supistusten väli piteni siihen 10 minuuttiin ja nukuin suppareiden väleissä pari tuntia. Sen jälkeen ei sit ookaan ollut mitään tarvetta lähteä mihinkään. 10 min välein tulee enää eikä tunnu kehittyvän yhtään mihinkään.

Soitin naikkarille, onko tämä normaalia, on kuulemma. Ei osannut sanoa kauanko tämä voi vielä kestää.

Jos minä oon vielä ensi viikolla yksinäni kotona näiden supistusten kanssa päivät pitkät, niin tulen hulluksi! Ja joudun varmaan synnyttämään yksin kotiin, kun aina kun meinaa lähteä laitokselle niin ei tarviikaan lähteä! Ja mies ei varmaan enää uskalla olla töistä pois, kun eihän se tule kuitenkaan! |O |O |O |O |O |O Voi sanonko mikä! :'( :'( :'(
 
Onnittelut synnyttäneille ja voimien toivottelut helteeseen odottaville!

Synnytystarina

Menin kontrolliin osa 3/ käynnistykseen perjantaina 3.8. klo 13. Kohdunsuu pehmennyt, kanava lyhentynyt vähän. Päätös käynnistyksestä aiemman historian perusteella koko/lantionmitat taustalla.

Käynnistettiin 1/4 tabletilla kohdunsuulle klo 15. Lieviä supistuksia vartin välein ei sanottavaa vaikutusta heti. Kävelin myös sairaalan ympäri (napakoita suppareita) ja rappusia kuudenteen kerrokseen. Mies lähti yövuoroon klo 18:sta.

Uusi satsi klo 19.30 (vaikka pistivät hanttiin, etteivät yötä vasten käynnistele.. Tuumasin etten tullut tänne nukkumaan :kieh: ) Kovat supistukset alkoivat klo 21 tienoilla. Klo 22 katsottiin tilannetta ja klo 22.30 sain petidiiniä ja jotain suun kautta jotta voisin nukkua. Kohdun kaula entisellään eikä muutoksia kohdun suulla. Laitoin miehelle viestiä, että käyn nukkumaan ja että petidiini vaikuttaa 4h, jonka jälkeen joko nukun autuaasti edelleen tai ilmoittelen tilannetta..
1,5h myöhemmin heräsin, eikä uni enää tullut. Hengittämällä ja kauratyynyllä sain pidettyä itseäni kasassa, kovat supistukset 2-3 min välein. Tilanne suht sama. Synnytyssaliin noin klo 02.30. Avautumista odottamaan. Klo 03 sain Tramalia (ei mitään vaikutusta) soitin miehelle joka lähti kaahaamaan sairaalaan töistä. 04-06 mies hieroi kauratyynyllä selästä kahden minuutin välein, ja ohjasi hengittämään. Väliminuutit huilattiin. 06 sain toisen petidiinin, auttoi vähän. 09.30 suihkuun, ei juuri apua.
10.00 lääkäri tuli arvioimaan. Kohdun suu naftisti auki sormelle, kaula hävinnyt. Rajusti supistuksia, ei tietoa avautumisesta. Vaihtoehdot olivat 1. kalvojen puhkaisu, oksitosiinitippa ja myöhemmin (?) epiduraali, 2. sektio, 3. odotella..
Teimme mieheni kanssa sektiopäätöksen alkuperäisen lääkärin kanssa tehdyn suunnitelman mukaisesti.

Sektion ripeät valmistelut, saliin ja odoteltiin puolituntia anestesialääkäriä. Sain todella hevos-annoksen spinaalia ja olinkin puuduksissa sormenpäitä myöten ja myös osa keuhkoista.. =) En tuntenut yhtään mitään! Kympin tyttö syntyi seitsemän minuutin leikkauksen päätteeksi. Aivan kinassa ja kiukkuisena!

Isä ei päässyt leikkaussaliin ja vietti elämänsä pisimmän tunnin synnytyssalissa.. Heräämössä olin vain 45 min (johtuen varmaan spinaalista) ja sitten saimme viettää useamman tunnin salissa yhdessä. Meille oli useampi kätilö mutta sisään tullessa ja loppumetreillä sama ihana ihminen. Henkilökunta oli todella mukavaa synnytyksestä jäi positiivinen kokemus vaikka kivut olivat kovat ja se ei mennyt niinkuin olisi toivottu. Lopputulos on tärkein.

Nyt katsomaan Aava-tyttösen nukkumista. Nukkuu kahden-kolmen tunnin rytmissä ja syö. Lisämaitoa on annettu vähän, maidon nousu ei tapahtunut ihan heti ja tytön paino laski sairaalassa yli 8%. Olin sairaalassa kaksi yötä (plus se synnytysyö).

Helle vaivaa täällä kun ollaan vielä sisätilojen vankina. Sektiohaavan takia en vielä pääse edes kävelyreissuille joille kaipaisin iltaisin. Seinät vähän lähenee pikkuhiljaa.. Mutta vauvanhoito on ihanaa!

Jaksamista kaikille jotka vielä odottelette!
Fee ja Aava 1vko
 
Esikoiselle nousi kuume :( Voiko olla joku vauvan aiheuttama stressireaktio vai sit ihan tavan pöpötauti?? Suututti kun kävi toissailtana joukko miehen sukulaisia ja yks sanoi et miehensä ja poikansa ei tulleet kun ovat kipeinä. MIKS SITTEN ITSE TULI SE NAINEN?? Suukottelukulttuurissa kun eletään...Itsellä särkee päätä jo kolmatta päivää :(

Muuten vauva-arki hyvin samankuuloista kuin muutkin ovat kirjoitelleet. Ainut ongelma on vauvan nenän tukkoisuus yöllä ja siitä seurauksena imemisvaikeudet. Heti kun noustaan yläkertaan nukkumaan alkaa poika tuhista ja suhista ja kuorsata. Ollaan mietitty mistä voi johtua...onko ylhäällä liian kuuma, hometta, öiseen aikaan kukkivan pihapensaan (jasmiini) haju ärsyttää??? Viimeyönä pidettiin huone viileänä ilmastoinnilla ja vaiva mielestämme hieman helpotti. Päiväsaikaan ei ole hengitysvaikeuksia.

Gracon Autobabyn pehmusteita oon pessyt koneessa moneen kertaan eivätkä ole pilaantuneet miksikään. Normaaliohjelmaa, tavan pesuainetta ja huuhteluainettakin olen käyttänyt.

laluz ja poika 6vrk
 
Täällä mennään supistusten kanssa, eilen illalla olivat ekan kerran jo kivuliaita, tuli 1,5 tunnin välein...sitten meninkin nukkumaan, aamulla heti herätessä vatsa kipeä, ja nyt tulee harvakseltaan, (monta tuntia väliä)sanokaapa konkarit, milloin oikein pitää lähteä sairaalaan?kun kipeitä supistuksia tulee puolen tunnin välein vai 20 minuutin välein?mistä sitä näin ensikertalainen tietää...entäpä limatulpan irtoaminen?, kauanko siitä on mennyt lapsen syntymään? kovasti alkaa jo jännittää synnytys ja haluasi jo nähdä millainen suloinen pallero sieltä tulee :heart:

nanna ja pallero 39+2
 
Onnea uusille vauvautuneille ja uusille tulokkaille tervetuloa!

Täällä rv 40 tänään täynnä ja ei juuri mitään merkkejä vieläkään :|
Eilen illalla käytiin miehen ja koirien kans yli tunnin lenkki ja päälle saunottiin ja ei yhtään mitään tapahtunut ei edes normi juilintaa ollut illalla... no jospas tämä oireettemuus ois jonninmoinen merkki :) toivossa on hyvä elää....
Tänään pesin akvaarion ja muutenkin olen hääräillyt koko aamupäivän, jospas tässä pikkuhiljaa alkais jotain tapahtuun :)
Hyviä vointeja kaikille ja toivotaan, että itsekukin pääsis pian synnyttään!

tellervo 40 tasan
 
Nanna1980:tuo limatulppahomma on kovin yksilöllistä:kolmannella odotuskerrallani se irtosi klo 17 aikoihin ja poika syntyi samana iltana 22.40.Nyt se irtosi aika tasan kaksi viikkoa ennen synnytystä....Että tunnista kahteen viikkoon ja kaikkea siltä väliltä.Ja kyllä se on niin,että kun avautuminen etenee siihen vaiheeseen että on hyvä sinne sairaalaan suunnata,niin olo on jo aika tukala:nyt tällä kertaa vaeltelin ymäri huushollia levottomana ja roikin jo ovenpielissä välillä :LOL: kunnes mieheni sanoi,että NYT kyllä vie minut sairaalaan :snotty:

laluz:imetätkö öisin makuultaan?Meidän kakkoselta meni aina yöaikaan nenu tosi tukkoon kun aina imetin siinä vieressä makuultaan ja usein nukahdimme siihen molemmat.Meni kai sitä maitoa jotenkin nenään,kun "röörit" ovat vauvoilla vielä kovin avoimet.Sitten aloin väsymyksestä huolimatta nousemaan aina istuulleen imettämään ja vaiva helpotti.Jonkun kuukauden päästä makuuasennossa imettäminenkin sujui sitten mutkitta.

Nyt pitää antaa tissiä :wave:


Ja SUUURKIITOS synnytystarinoista!!!!!!


Kassu ja Klaara
 
Noppis
Alkuperäinen kirjoittaja Nanna1980:
Täällä mennään supistusten kanssa, eilen illalla olivat ekan kerran jo kivuliaita, tuli 1,5 tunnin välein...sitten meninkin nukkumaan, aamulla heti herätessä vatsa kipeä, ja nyt tulee harvakseltaan, (monta tuntia väliä)sanokaapa konkarit, milloin oikein pitää lähteä sairaalaan?kun kipeitä supistuksia tulee puolen tunnin välein vai 20 minuutin välein?mistä sitä näin ensikertalainen tietää...entäpä limatulpan irtoaminen?, kauanko siitä on mennyt lapsen syntymään? kovasti alkaa jo jännittää synnytys ja haluasi jo nähdä millainen suloinen pallero sieltä tulee :heart:

nanna ja pallero 39+2
En ole konkari, mutta minulle ainakin sanottiin tuolta Naistenklinikalta, että kannattaa tulla vasta kun supistukset on tulleet vähintään 5 min välein parin tunnin ajan, tai sitten kun kivut on niin kovat ettei kotona pysty olemaan. Tietty riippuu siitäkin, miten kauan teiltä laitokselle menee, meiltä ei ole pitkä matka.

 
villikissa
Onnea taas uusille mammoille ja vauvoille!!! Tervetuloa uudet mukaan!! Kuuma ja hiki täälläkin. Turvoksissa rupean olemaan kuin rantapallo. Ensimmäinen yliaikaskontrolli on tiistaina ja toivottavasti käynnistävät jo silloin...niin tuskainen on olo :'( . Ihmisiltä tulee "loistavia" kommenteja, jotka osaltaan pahentavat oloa. Tyyliin:"mahtaako enää olla elossakaan", "on se kumma kun et saa synnytettyä". Elossa on ja synnytäisinhän minä, jos se minusta kiinni olisi :headwall: . No pitäisi pystyä jättämään tuollaiset kommentit omaan arvoonsa, mutta jotenkin ei nyt vaan pysty. Mutta positiivisesti eiköhän se ensiviikon aikana tule...I Hope!!!!

Mukavaa viikonloppua kaikille!

villikissa 41+2
 
Lara83
Pikaisesti tulin ilmoittamaan että meille syntyi terve tyttö 8.8.07. 3470g ja 51cm pipo 35 :heart:

Mitään oireita ei ollut, vauva ei laskeutunut eikä kiinnittynyt etukäteen vaan päätti syntyä vkolla 39+5.

Mutta nyt pitää mennä, tulen lukemaan teidän jutut myöhemmin paremmalla ajalla :)

Lara83 ja typy 3 päivää :heart:
 
Onnea Lara83 prinsessasta!! Ja kaikille muillekkin jos ei ole tullut vielä onniteltua... :heart:

Oma napa voi isosti ja hikisesti!! Ei mitään merkkiä synnytyksestä ja olen koittanut masuun viestittää et vuokrasopimus päättyy huomenna....että sais ruveta uutta yksiötä katteleen tai tulla valtaamaan tuon oman huoneensa!!! :) Mukava kun keli vähän jähty niin viitsii olla ulkona..Otin ja pesin suihkulähteen äsken ja nyt taidan vallata keinun ja lukea kirjaa!!

Onko Öykästä havaintoa?? :eek:

Villikissalle :hug: kyllä ihmiset osaa olla inhottavia!! Voitteko kuvitella, kunnanjohtaja oli tuumannut työkaverilleni eilen, kun näki mut kaupassa, et "olipas vähä lihonu sit viime näkemän..." Haistappa ukko pitkä p*ska!!! |O |O
 
Villikissa: Täällä ihan samat fiilikset... huomenna ois se yliaikaskontrolli, pitäkää nyt mulle peukkuja että siellä olis jo jotain edistystä tapahtunut että alkasivat käynnistelläkin jo pikkuhiljaa... ja ettei siellä olisi mikään aivan norsuvauva kun meni näin reippaasti yli :snotty: !

Laluz: Mulla esikoinen oli kans ihan tukossa alussa, mut mulle sanottiin kans että sillä taitaa mennä maito nenään ja ihan suolatippoja laiteltiin sekä just pystymmässä imetin ni helpotti! Taitaa olla aika ahtaat ne nenäröörit noilla pienillä :heart: !

Samoin esikoinen sai silmätulehduksen ihan pikkuisena ja joku terävä tk-lekuri määräsi jotain salvaa (!) jota piti laittaa sentin(!) pätkä alaluomen alle(!)... eihän se onnistunut huonostikkaan, niin pikkuiset luometkin noilla :whistle: ! Aika pian otettiin uusiksi ja saatiin sit tippoja, ei olleet helppoja laittaa nekään mut vaihtoehtona parempi... :D !

Pitäsköhän mua alkaa jo kohta jännittää??? :wave:

Riepu 41+4
 
Neuvolassa tuli siis eilen käytyä ja antoi ens perjantaille uuden ajan. Ennusteli tosin taasen , että se voi olla sitten jo kotikäynti... No, mennessä näkee! Supistusten osalta on eilinen ja tää päivä ollu aika rauhallisia mut jospa se olis tyyntä myrskyn edellä :p
Neuvolakuulumisissa ei sinällään mitään ihmeellistä. Verenpaineen kotiseuranta jatkuu edelleen.

Nanna1980: Itselläni esikoiselta limatulpan irtoamisesta meni noin tasan kaksi vuorokautta synnytyksen käynnistymiseen ( vesien menolla alkoi ) ja siitä 6,5 h poika syntyi.

Täälläkin helle rasittaa ja pinna palaa paljon normaalia herkemmin. Yritin käydä keräilemässä viinimarjoja pois pensaista mutta eipä siellä kauaa jaksanu olla. Täytyy illalla yrittää josko sen ämpärillisen sais kerättyä täyteen. Loput lupasinkii jo miehen siskolle.

Esikoinen heräsi päikkäreiltä, täytyy mennä...

aurora80 ( 38+6 )
 
Kassu ja Riepu:Pojalla on nenä hieman vino :/ ja aiheuttaa ilmeisesti jonkin verran jo nenän rakenne sitä tukkoisuutta. Poskesta kun hieman "venyttää" nenää auki niin helpottaa toisen sieraimen osalta. Yöllä vauvan nenä on tukossa imetinpä mistä asennosta tahansa. Nenä menee tukkoon heti 5 minuutin sisään kun yläkertaan illalla mennään, oli vauva hereillä tai ei. Limaisuudesta se ei siis johdu. Alkuun sondattiin ja huuhdeltiin (reilusti keittosuolalla) nenää, mut siitä ei ollut apua...liika sorkkiminen vaan voi turvottaa limakalvoja ja pahentaa tilannetta. Sairaalaan oltiin jo kerran menossa, mut eipä ne siellä voi asialle mittään....huonolla tuurilla vaan joku pöpö saadaan mukaan. Ei kai auta muu kuin seurailla :headwall:
 
Meilläkin esikoinen flunssassa. Meinasin ensin että olisi vaan esim. pujoallergiaa, mutta kyllä tämä taudiksi alkaa vahvistua. Toivottavasti itse pysyisi edes terveenä. Aitakin on nyt sitten kokonaan maalattu, niin kun minä huolehdin että ehdinkö ennen synnytystä. Minkähän projektin sitä sitten alottaisi?

Esikoisen syntymisestä ei ollut mitään ennusmerkkejä, paitsi limatulppa 2 viikko ennen ja hyvin vähäinen verinen vuoto päivää ennen sekä "liian hyvin" nukuttu yö juuri ennen kuin vedet meni. Nytkään ei ole kuin limaa havaittu ja välilä supistuksia vähän menkkamaisen kivun kanssa. Eipä tässä kai enää kolmea viikkoa kauempaa mene.
 
Hei, onnellisena ilmoitan, että meille syntyi prinsessa 5.8. aamuyöllä.

Käynnistyksen kautta erinäisten vaiheiden jälkeen mm. avautuminen n. 9 cm ja hätäkakat lapsivedessä, päädyttiin lopulta kiireelliseen sektioon. Olimme välillä todella peloissamme, joten oli käsittämättömän ihanaa kun lopulta saimme kympin tytön ihasteltavaksi.

Onnea kaikille vauvan saaneille ja jaksamista vielä odottaville!
:heart:
 
Kiva lukea taas vauvauutisia! :heart: Mie valvoin viimeyönä kahteen, kun supisteli jo kuuden minuutin välein, mutta sitten nukahdin. Kuuden maissa heräsin kaameseen päänsärkyyn ja supistukset palasivat. Kaikki Panadolit oli loppu, ainoastaan Panadol hottia löytyi. Onneksi se vähän auttoi ja sain aamun levättyä. Alkoi jo olemaan aikas väsy olo, kun kaksi yötä mennyt päin prinkkalia. Koko päivän on taas supistellut tuttuun tapaan silloin tällöin.

Onneksi mies reippaana kävi fillarilenkillä hakemassa lääkettä ja piristykseksi kukkia, niin päivä onkin mennyt paremmin. Äsken olin esikoisen kanssa rannalla. Uimaan tekis kovin mieli, mutta tyydyin taas kahlailuun. Ettei vaan saa mitään pöpöä.

Saa nähdä meneekö mulla samoin kun siskolla. Jokainen syntynyt vähän edeltäjäänsä aiemmin. Esikoinen mulla syntyi 39+1, joten jos toi päteen, niin lähipäivinä olisi lähtö..

-Capri ja Tiitiäinen 38+2-
 
Pörröpää
Ihana lukea vauvauutisia, paljon onnea vauvan saaneille!!

Täällä ei omaan napaan mitään uutta, vauva on ollut kovin hiljainen tänään! Kai tämä kuumuus vaikuttaa myös vatsan sisälle!! muutamana päivänä oli kunnon supistelut yöllä, mutta siihen ne sitten jäi, nyt ei ole ollut supisteluista tietoakaan! Esikoinen syntyi 39+2 ja nyt o viikkoja vasta 37+3 joten hyvinkin mennään vielä pari viikkoa masun kanssa yhdessä!! :)

Hyviä vointeja kaikille!! :wave:
 
Onnea onnea vauvan jo saaneille!

Kasassa ollaan ja uutena vaivana on mahan pingottuminen. Ihan kun supistaisi, mutta se ei meinaa lähteä pois. Päivällä pingotus kesti noin 15min ja nyt illalla on ollut monta sellaista 10min "supistusta". Tuntuvat tosi kurjilta ja jumittavat koko alaselän samalla. Saisi jo syntyä!

p.s. Kassu tarkoitin tietenkin hyvää sunnuntaista Klaaran-päivää. Aika lähelle meni :)
 
Todella paljon onnea kaikille väsyneille ja onnellisille äideille!

Ja kiitoksia hienosta vastaanotostanne, vaikka ilmoittauduin joukkoonne vasta nyt :)

Eilen tuntui jo jotain. Tähän asti ei mitään merkkejä mukulan ulostulon suhteen. Aamupäivästä supisteli laimeasti kymmenen - kahenkymmenen minuutin väliajoin, pisti silti välillä jo miettimään hengitysstrategian uudelleenjärjestelemistä. Mistään järisyttävistä kivuista ei kuitenkaan voi missään nimessä puhua. Muuten koko päivän eilen juuri sellaista pikkuinhoa menkkakiputyylistä jomottelua selässä ja vatsassa.

Tänään ei oikein mitään, vähän tuntui pahalle kun käveli portaita ja yritti kiirehtiä kaverin perässä vaateostoksilla (inhottavaa, itse tilaan netistä IHAN kaiken). Sitten vietin nelisen tuntia puistossa, mikä ei ollut viisasta. Ei ollut selkänojaa ja muutenkin jo kuukausia vaivannut nivuskipu pahentui huomattavasti. Nyt ei jalkoja pysty nostamaan ilman että tulee kyyneleet silmiin, sängyssä kääntyminen on tuskaa ja taisipa tulla auringonpistoskin :LOL:

Voinpahan silti sanoa, että olen minäkin ollut edes vähän ulkona enkä vain neljän seinän sisällä.

Kysymäni piti; onko lämmönnousu/kuumeilu normaalia? Ei tietenkään ole, mutta siis voiko liittyä mahdollisesti alkavaan synnytykseen? Mittailin toissapäivänä 38*c ja eilen 37.6*c... Ei muuten millään tavalla flunssainen olo. Kaikki arvot olleet ihan ok, ei tulehduksia, raskausmyrkytystä yms. Normaalisti ruumiiinlämpöni lähellä 35.5*c. Ajattelin asiasta mainita maanantaina neukkarissa.

Sain varattua ajan Kätilöopiston tutustumiskäynnillekin, on tiistaina. Mukavaa kun mieskin pääsee mukaan, hänellä loppui pätkätyöt ja jäi kotiin passaamaan mua ja odottelemaan vaavia. Alustavasti puhuttu että oltaisiin kummatkin kotona vuoden loppuun, tutustutaan uuteen asukkiin ja luodaan suhteita. Mulla lomaa duunista ainakin ens vuoden kesäkuulle, rahallisestikin näytti menevän ihan ok, vaikki mies saakin tulevaisuudessa vaan 500 euroa kuussa työttömyyskorvausta. Mulle ainakin todella suuri helpotus että mies jää kotiin myös; pelottaa niin p*rkeleesti synnytyksen alku yms. että hyvä että se on siinä pitämässä kädestä kiinni :ashamed: Kun ei sitä voi tietää miten se alkaa ja että saako sitä miestä sitten kiinni puhelimella jos ei ole kotona tjsp. Aika turha pelko varmaan, mutta huolettaa silti kun ei ole kokemusta.

Ja sitten; mistä tietää onko lapsella kaikki hyvin kun synnytys käynnistyy? Jotenkin olisi turvallisempaa mennä heti sairaalaan kun tuntuu siltä että ne on nyt niitä polttoja (ilman että odottaa että ne välit on sen 5-10 min), niin ne saisi tarkistettua että kaikki hyvin lapsellakin. Enhän mä voi tietää sitä mistään jos esim. napanuora on sen kaulan ympärillä. Kun ymmärtääkseni lapset ei välttämättä enää kamalasti riehuta siinä avautumisvaiheessa... vai olenko aivan väärässä? Ja keskittyykö siinä polttojen välissä siihen että potkiiko se vielä? Huolestuttavia asioita, ainakin minulle.

Muori ja Pikku-Pekka 37+3
 


Älä turhaan murehdi tuota, että onko lapsella synnytyksen käynnistyttyä kaikki hyvin. Samaa ideologiaa noudattaen sinun tulisi oll ajtakuvasti huolissaan pienen voinnista, eikö? Sairaalassa kun olet niin kätilöt laittavat vauvan päähän anturin, jolla seurataan kyllä sykettä ja sitäkin ennen pääset käyrille ( mikäli ehdit:) ).
Kuten itsekin sanoit, niin vauva ei enää tässä vaiheessa myllerrä paljoa.
Jos napanuora on kaulan ympäri, niin se on sitä jo nyt eikä se synnytyssalissa tule kuin tietoisuuteesi. Vauvat ovat syntymää lähestyessään tosi rauhallisia, ja niin olet sinäkin!
Kolmea edellistä lasta tehdessän olen ollut varma,e ttä olen seinillä ja hermoraunio. Mutta mitä! Limatulpan tullessa ja merkkien näkyessä olen ollut itse RAUHA. Niin se luonto ne hoitaa.

ja tuohon kuumeiluun, uskon että ulkonahillumisellasi helteessä on siihen sormensa pelissä. Älä turhaan mittaa, mikäli voit hyvin.

PS. Kuhan vauva liikkuu niin kaikki on ok.
 
Oiskohan kellään kokemusta vastaavasta vaivasta!
Mulla ilmaantu jokunen päivä sitten tai on se aiemminkin ollut pienempänä semmonen näppylä peräaukon suulle :ashamed:
Onkohan kyseessä peräpukama vai mikä lie? Mulla ei tod oo maha ollu kovalla vaan toisinpäin, toista viikkoa aikasen löysällä ja saa käydä ainakin 4 kertaa päivässä asioilla... toi samanen näppylä on siis ollu pienempänä mutta nyt jotenkin ärtynyt ja pikkasen on vertakin tullut kun saa myötään ravata asioilla ja pyyhkiminen vissiin ärsyttää sitä.
Kaikennäköstä vaivaa sitä pitää ilmaantua näin viimemetreillä, kun ei merkkejä synnytyksestä nii sitten kroppa kehitteli tämmösen veemäisen vaivan :kieh:

tellervo tasan 40 ja ei muita "oireita" ;)
 
Tellervo: Kyllähän se peräpukamalta vaikuttaa. Tosiaankin ei tarvitse olla vatsa kovalla kun jo pukamia pukkaa. Mulla on ollut kahdesta edellisestäkin loppuvaiheessa pukamat ja niin on nyt tästäkin sitten ilmaantunut viime metreillä. Olen ajatellut kun vatsa on löysemmällä kuin normaalisti että tuosta johtunee pukamat ja toisaalta vauvakin on jo aika matalalla ja puskee alaspäin koko ajna. En ole itse kokenut alatiesynnytystä, mutta kaverit kertoo että pukamat tulee vielä kovempina sitten synnytyksen jälkeen... auts :/

Täällä ei taas merkkiäkään siitä että tämä synnytys lähtis luomuna käyntiin. Se #lapsiveen" tihkuminenkin näyttäis olevan ohi, eli valkovuotoa se vain varmaan eilen oli mitä tuli runsaammin. Vihlominen on aivan tuskaisaa välillä ja yöllä sängyssä kääntyminen tuntuu melkein ylitsepääsemättömän vaikealta.

Huomiseksi olen kuitenkin järkännyt itselleni touhua, sillä järjestin nuorimmaisen 4-v synttärit. Tyttärellä on oikeasti 20.päivä ne, mutta olen varmaan silloin laitoksella vielä ja pienen kanssa ei halua kovin isoja bileitä järjestää, joten katsoin parhaimmaksi aikaistaa niitä mielummin. Se tietää sitten vilinää päiväksi, saas nähdä miten meidän käy... =)

Mutta kaikille hyviä öitä!

Seriina 38+3 (kyllä nämä viimeiset päivät ovat sitten pitkiä...)
 

Yhteistyössä