ELOMASSUJEN Elokuu 2007

Oot kyllä JoannaH ihanan positiivinen ja jaksat odotella rauhallisesti. Mä oisin varmaan ruvennut riehumaan, että nyt tippa suoneen :kieh: . Onnea huomiseen koitokseen!

Tsemiä myös Anu27 huomiseen!

Kävin neuvolassa ja kaikki kunnossa. Oli sijainen ja oli omaa 1000 kertaa parempi. Hän soittelee perjantaina äitiyspolille niiden mun taustan takia ja pyytää, että pääsisin kontrolliin alkuviikosta eli rv 41 alkupuolella (rv 41+5 sijaan). Toivottavasti järjestyy. Hän sanoi, että vauva tosiaan on aikamoisen iso :whistle: .


Tiki rv 40+1
 
Täällä tapahtuu ei mitään :) Ei kyllä vielä tarvitsisikaan ja esikoinenhan meni miltei 2 viikkoa yli. Viime viikon ä-polikontrollissa ( kystien takia) poitsulle annettiin kokoarvio 3.3 kiloa. Jihuu!
Normaalineuvoloilla jatketaan ja ä-polille uusi aika 22.8, eli kaksi päivää ennen laskeutumisaikaa.

Voimia kaikille helteessä kärsiville!
thelen ja rv 37+4
 
feeniks, laluz ja auringonkukka paljon onnea pikkuisistanne! :heart:

pörröpäälle tervetuloa!

joannah kyllä tosiaan täytyy ihailla tuota sun positiivista asennetta ja jaksamista. toivottavati huomenna saat kiitoksen kärsivällisyydestä.

anu27 mietinkin tuossa jokunen aika sitten, että mitä kuuluu. täysiaikainen pikkuinen on sittenkin tulossa, onnea huomiseen!

omassa navassa vihdoinkin merkkejä synnytyksen lähestymisestä. eilisestä illasta asti on supistellut säännöllisen epäsäännöllisesti. siis sillain, että voi jo sanoa että tuntuu joltain. jotain lorahtelee housuihinkin sillointällöin. pakko pitää pikkuhousunsuojaa. voihan se olla, että alapää vaan hikoilee näillä helteillä...

nythän se synnytys tietysti käynnistyy, kun mummi ja ukki lähti kotiin keski-suomeen... no onneksi serkku-kulta on luvannut ottaa lapsoset hoiviinsa mihin aikaan vrk:sta tahansa.

yöt on menny tosi heikosti. aina valvotuttaa pari-kolmetuntia ja sitten kun nukahtaa, niin iskän kello soi. en voi siis milläään ilveellä sanoa olevani levännyt ja sen puolesta valmis synnyttämään.

taidankin hetkeksi oikaista pikkukakkosen ääreen. jaksamista kaikille tasapuolisesti!

jari-maija 40+2


 
:flower: :flower: :flower:

Meillä alkanut tissittelyarki rauhallisesti. Pikku-ukolla on nenän tukkoisuutta jostain syystä ja makuultaan imettäminen ei onnistu ollenkaan kun laps ei saa henkeä.

Oma olo on tosi hyvä, tottakai väsyttää. Synnytys (5.8) sujui nopeasti, mutta rauhallisesti ilman minkäänlaisia repeämiä tms. vaikka poika tuli käsi poskella/nenällä ja napanuora kerran kaulan ja kerran olkapään- vastakkaisen kainalon ympärillä. Olen tosi yllättynyt tähän olotilaan, koska esikoisen synntyksen jälkeen olin kuin pahemmankin tappelun jäljiltä...joka paikkaa vain koski ja pitkään.

Uusia vauvauutisia odotellessa...
 
tänään oli nla lääkäri joka totes että ei oo laskeutunu ja kohdunsuullakaan ei oo mitään tapahtunu... että oisko 5vkoa vielä masussa... laskettuhan 3vkon päästä. huomenna 37+0. masensi melkosesti kuitenki ku oon oottanu et jos aikasemmin ku niin kivat selkäsäryt :ashamed: ja en saa nukuttuakaan kunnolla.. kärty ja väsy. :headwall:
 
Onnittelut kaikille vauvan saaneille ja mahottoman paljo jaksuja mahan kans hikoileville!

Aattelin lyhkäsesti kertoilla synnytyksestä, vaikka eka ajattelin jättää sen väliin. ei muuta kaunista jääny mieleen ku vauva, vaikka oli helppo synnytys ja loppuperin kaikki hyvin.

Kirjoitin täällä siitä päivystysreissusta kun luvattiin käynnistää mut ajettiinki oikeen näppärillä sanakäänteillä kotiin.

soittelin sit neuvolaan ja sain äitipolille lähetteen käynnistys asian takia.

menin sinne sitten aikalailla sillä asenteella että nyt se tapahtuu vaikka pelkäsin ettei kuitenkaan.

mennessäni tilanne oli aikamoisen hyvä, 5 senttiä auki eikä kanavaa ollenkaan jäljellä. ja syynä käynnistystoiveille oli se reilun neljän viikon unettomuus joka oli viimiset kaks viikkoa sitä etten oikeasti nukkunut ollenkaan.

lääkäri oli kuitenkin vakaasti sitä mieltä ettei voida käynnistää koska synnytys voi pitkittyä, vauvalla voi olla hengitysvaikeuksia, vauva ei ole valmis.. viikkoja oli kuitenkin melk 39.

pitkällisen neuvottelun jälkeen lekuri sitte käski mun mennä käytävään ja kohta huikkasi ovelta et kätilö vie sut kohta saliin ja synnytä kans nopiaa, siel voi olla ruuhkaa!

huh, että olin onnellinen vaikkei niin kovin kauniisti matkaan lähetettykään, soitin miehelle et tulla sairaalalle et aletaa käynnistään.

n. klo 11 mentiin saliin ja lääkäri tuli puhkaseen kalvot, siitä voin puol tuntia oli säännölliset supistukset ja klo 12 laitettii spinaali. Sen jälkeen seurailin voimistuvia supistuksia monitorista koska en tuntenut kipua ollenkaan, ois voinu vaikka nukkua mutta jännitti vähäsen.

yhden aikaan olin n. 8cm auki ja kätilö huomasi papruista et mulla on streptokokkibakteeri (itse en tod. tiennyt) ja alettiin tiputtaa kiiiireellä antibioottia.

kello lähestyi kahta ja me jännättiin ehdinkö ponnistusvaiheeseen ennen kuin spinaalin vaikutus hiipuu eli kahteen mennessä.

aikalailla tasan kahdelta sain alkaa ponnistaa ja sei aluksi onnistunu ollenkaan, lähinnä pakokauhua ettei se voi syntyä. syykin selvisi pian, 14.14 pikkunainen tuli maailmaan kasvot edellä. eli yht. 3h 14min

vaavi oli hetken aikaa rinnalla kun isä katkas lyhyen napanuoran niin että ylsi rinnalle asti :) sitten vauveli meni pesuille ja mittauksille ja saliin porhalsi joku kätilö kysymään pääsettekö pois täältä kun tarvis tilaa. Mulle laitettiin yks tikki pienenpieneen repeämään ja kysyttii kantaako jalat ja meenkö pesulle ja pian kahtapuolta oli kätilö ja haalausin suihkutteleen kun vauva ja mies jo meni käytävälle ootteleen. siinä sitte kiskoin rättejä päälle ja kävin paareille pitkäksee ja mut lykittii kans käytävään.

siellä sitten ihmeteltiin uutta ihmistä käytävän peränurkassa, yhen toisen salin ovella, pienen sermin antaessa minimaalista yksityisyyttä :kieh:

saatiin siihen hiukka eväitä ja söinkin kun oli kerran nälkä. koitin istuskella siinä sängyllä ja alkoiki heikottaa ja piti huuella oksennuspussia turvaksi.

kohta kaikki tuliki ulos ja minä kattelin tähtitaivasta keskellä kirkasta päivää. sitten tultiin paineleen kohtua ja tarkasteleen pöksyistä tuloksia, ja tulihan sitä holisemalla.

sitten siinä kävi varmaan kolme tyyppiä ja jokainen paino kohtua ja sano et liikaa tulee, sit tultii laittaa kiiruusti tippa. ja pian mut haalattiin sitten vastaanoton vessaan valumaan tai siis siistiytymään ja taas takaisin sinne käytävä parkkiin.

seuraavat neljä tuntia oli sitä painelua ja holahtelua sielä käytällä ja aina uutta rohtoa nassuun kun ei alkanu hellittään. viimesen tunnin ajaksi päästiin yhteen vapautuneeseen saliin ettei tarvinnu mekko korvissa ihan koko iltaa siel käytällä rötköttää.

illalla viimein meidät siirrettii osastolle jossa valuttelut vielä jatkui yöhön enkä saanu syödä "kaiken varalta", yöllä pääsin sitte vessaan ja sain syödäkin kun vuoto alkoi asettua.

vauvalle ei tullut mitään mutta itelle nousi kuume ja cerppi alko kipuaan ylöspäin ja tippaletkun jatkeená olin sitte seuraavaán päivään.

itelle iski seur yönä raju hermokipu päälle ja kaikenkarvasten suunkautta annettavien rohtojen jälkeen piikki lihakseen joka hiukkasen helpotti elämää. Kohdunpainelujen jälkeen alettiin puhua kohdunlaskeumasta ja aiemmin oli äitipolilla jo puhuttu et kohtu täytyy synnytyksen jälkeen tutkia mahd rakennevian takia.

Minä tietenki siellä vähän jännityksellä odotin et kuinka käy ja mitä loppuperin löytyy. vauvalle tehtiin lähtötarkastus ja mulle kans ja sit ilmotettii et mun pitää käydä viel gynellä.

Kohta tuliki lekuri kyselee et joutasinko juttelee ja se oli se sama nainen jolta olin synnytykseen lähtenyt. Tämä olikin hyvin "pätevä" tapaus, yhdellä mahan painalluksella ja naurahduksella oli selvitetty niin kohdunlaskeumat kuin rakenneviatkin! -terve ja normaali! -hyvä niin, mutta jokseenki jäi vaivaamaan että mikä on totuus, ensin kätilö sanoo et kaikista erinäisistä syistä pitää jälkitarkastukseenki mennä äitipolille mutta tämä lekuri sano senki olevan turhaa!

Siinä koko tarina, olen oikein onnellinen terveestä vauvasta joka on ihan unelma, nukkuu ja syöpöttelee, oikein ihana palkinto vaikkei raskaus aivan ongelmitta mennyt.. mutta mutta, kaikki ei menny ihan nappiin tuolla sairaalassa, ei aina voi mennäkkään mutta turhan monta asiaa meni sähellykseksi ja siihen päälle vielä lekurin oikein mahtava käytös.

jospa sitä taas turhat unohtaa ja keskittyy olennaiseen, eli ihanaan vauvaan!

Uni maistuu itellekkin koko ajan ja kaksi viikkoa mies on isyyslomalla ja voin nukkua velkaa pois vauvan kanssa, jos ei ois väsymystä niin olo ois ihan erinomainen :p
 
Meille syntyi pieni prinsessa maanantaina 30.7 melkoisen vauhdilla. Painoa pienellä tulokkaalla oli 3310g ja pituutta 49cm.

Eli ilman mitään sen kummempia ennakkomerkkejä mulla alkoi tosi harvakseltaan supistella joskus puolenpäivän jälkeen. En tosin edes tajunnut et ne oli supistuksia ennen kuin joskus kahden aikaan. Tuntui vaan, että maha oli sekaisin. Neljältä supisteli jo sitten aika tiuhaan ja viideltä me lähdettiin sairaalaan, vaikka kätilö oli puhelimessa sitä mieltä et oltaisiin vielä voitu odotella kotona. Kun päästiin sinne, niin homma etenikin tosi vauhdilla ja ne ei ehtinyt laittaa mitään puudutuksia. Aluksi sain vähän ilokaasua, mutta se ei auttanut kun ihan alkuun. Lopun olin ilman mitään. Pikkuinen oli sitten maailmassa ilta kahdeksalta.

Välilihaa jouduttiin leikkaamaan pari senttiä, mikä tuntui siinä kohdassa puhtaasti helpotukselta, kun ponnistusvaihe oli kestänyt jo 1,5 tuntia. Vauva syntyikin sitten heti sen jälkeen. Olo on ollut todella hyvä ja pystyin istumaan ja kävelemään oikeastaan heti synnytyksen jälkeen. Tietysti paikat ovat hieman hellänä :) Uusi perheen jäsen on niin täydellinen kuin voi olla.. täysin puolueeton mielipide :D

Eli jos listaan voisi lisätä:

Rouva06 30.7 tyttö 3310g 49cm
 
Ompas syntynyt jo aikamoinen määrä elovauvoja :heart:

Omaan napaan. Tänään kaikki ok neuvolassa. Turvotus aika kauhee mutta kuuluu asiaan. Ei vieläkään juuri mitään merkkejä synnytyksen lähestymisestä. Kaiholla luen noita vauvauutisia ja toivoen, että pääsis itekkin äkkiä synnyttään.
Mulla ei kyllä oo kauheen tukala ja vaikee olla mutta haluaa jo pikku nyytin syliin!

Mukavia hellepäiviä kaikille vauvoineen ja masuineen B)

lisäys: synnärille ei oo meiltä ku noin 4 km eli voi varmaan kotosalla sitte olla mahd pitkään (toivottavasti)

tellervo 39+3
 
Täällä supistellu aamu 11:sta asti,harjotussuppareita ilmeisesti vain ku eivät ole kivuliaita...To neuvola ja tätskä aiko kattoa kohdunsuun tilanteen onko tapahtunut mitään.Ainaski maha on laskeutunut entisestään :p

Tämä kuumuus tekee mut tosi kärttysäksi |O |O
En ole onneksi ainoa :saint:

Toivottavasti tää tietsikka ei sano sopimustaan irti,edellinen nimittäin yht'äkkiä vaan simahti :headwall:

Niin ja meiltä on synnärille matkaa 160km!!!!!!!!!!!!!!!
Että ei oikein kauaa uskalla odotella kunhan kipeät supparit alkaa...
Ei muuta kuin helteistä viikkoa teille mahojensa kanssa tarpojille :xmas:

syreeni 38+2
 
:flower: rouva06 onnea pienestä tyttösestä :heart:

omituinenotus ota mieltäpainavat asiat esiin neuvolakäynnillä. älä anna selvittämättömien asioiden kaivamaan mieltä.

omassa mahassa supparit jatkuu. tuntuu vatsassa, selässä ja tuikkii myös reiteen. mitään säännöllisyyttä ei ole, eli aina silloin tällöin.

hyvät yöt kaikille!
 
-Ja jaksamista kaikille odottaville!

Lämpimät kiitokset teille kaikille osaa ottaneille myötäelämisestä, lämmitti kovasti mieltä :heart: Hautajaiset takana ja muistojen kera ajatukset suunnataan tulevaan... Hetkittäin se onnistuu hyvinkin, siitä pitävät huolen vilkaat pikku tytöset ja muhkea maha.

Masun kanssa siis ollaan vielä yhdessä koossa, kipeät supistukset ovat loppuneet kokonaan (nyt kun niitä saisi tulla!) ja liitoskipujen kanssa kärvistellään --eikä helle tee oloa yhtään helpommaksi. Huoh. Jos käy samoin kuin edellisten kanssa, niin voipi hyvinkin vielä 3 viikkoa joutua odottelemaan. Toivottavasti ei! Sais synnärille lähtö koittaa vaikka heti....!!!

Huomenna neuvola, eikä taida olla toivoakaan kohdunsuun tilanteen selvittämisestä, katsottu viimeksi toukokuussa. Meidän neuvolassa siis vain th, ei kätilöä. Pitänee kuitenkin kysäistä, voisko liitoskipujen takia pyytää käynnistystä, kun välillä ei oikeasti meinaa liikkeelle päästä lainkaan. Mutta toisaalta, luonnollista käynnistymistä piti vaan urheasti odotella kakkosenkin kanssa (syntyi 41+6), koska ensimmäinen syntyi sectiolla (42+1)

Etäisyyttä sairaalaan meiltä alle 10km.

Piitu ja 39+0
 
Onnea prinsessoista Pauzi, Auringonkukka ja Rouva06! :flower:
Ykkössivun syntyneet listan lisäksi, kolmossivulla LA-lista. Mie yritän sinne päivitellä syntyneet ilman painoja ja pituuksia. Näkee ketkä vielä poksahtamatta. Vaikka tuskin kaikki listalaiset ilmoittelee.
Nyt unen metsästykseen.

-Capri ja Tiitiäinen 37+5-
 
Noppis
Olen ihan loppu. Eilen supisteli koko päivän puolesta päivästä saakka, säännöllisesti, ei mitään kivuliaita mutta kuitenkin jo epämiellyttäviä ja aiheuttivat melkoista painetta takalistoon. Jatkui siihen saakka kun menin nukkumaan 23, silloin tulivat 8 min välein. Ja kappas, yöllä kun heräsin niin supistukset oli tiessään. |O

Kaiken lisäksi nyt oli aivan ennätyskuuma yö, valvoin ainakin 3 tuntia yöstä kun hiki vaan virtasi. Olen nyt aivan väsynyt. :| Jos se vauva tänään päättää tulla niin minä en hitto soikoon jaksa sitä edes punkea pihalle. Aloin heti aamusta itkemään kun heräsin, ihan vaan kun olen niin väsynyt. Ei jaksa enää tätä että joka päivä on oltava valmis lähtemään muttei sittenkään lähdetä. :'(

Noppis 40+3
 
:hug: joannah onnea matkaan! mulla synnärinä myös oys, mutta saattaapi olla, että olet kotona jo, kun minä vasta pääsen tositoimiin. eiliset supparit on ainakin toistaiseksi tipotiessään. toivotaan, että pitkän pitkä odotuksesi palkitaan helpolla synnytyksellä.

pauzi :flower: onnea tyttösestä :heart:

vaihteeksi kohtalaisesti nukuttu yö takana. kun olis vaan saannut aikaiseksi taas mennä aikaisemmin yöpuulle, niin olis saannu jopa lähes 8h unet. no kaipa se päivä tästä käynnistyy, ilma ainakin on mitä ihanin.

ihanaista päivää koko poppoolle!

jari-maija 40+3
 
Yliaikaisuudesta ja käynnistämisestä: Täällä Kotkassa yliaikaiskontrolli on jo 41+3 ja siitä sitten aletaan tilannetta seurailemaan. Käsittääkseni ennen 42 viikkoa ei käynnistetä ellei ole ongelmia tai tosi iso vauva, koska eihän se kuitenkaan ole varsinaisesti yliaikainen ennen kuin 42 viikon jälkeen. En tosin näistä asioista kyllä tarkemmin tiedän kun esikoisenihan taas syntyi juuri tuon normaaliaikahaarukan toisesa päässä.

Omaan oloon ei kuulu mitään uutta. Huomenna neuvola.

77mm ja Minimi 38+5
 
Huomenta!

JoannaH,onnea tähän päivään!!

Ja onnittelut uusille vauvatuneille :flower:

Yö meni valvoessa ja torkkuessa sohvalla,tyttö tuli pitkästä aikaa viereen nukkumaan ja pyöri ja jutteli unissaan niin paljon että jouduin evakkoon sängystä.Kuumakin oli vaikka ilmastointi huusi täysillä koko yön,vai johtuneeko hormooneista :p

Yliaikaisuudesta,meillä Ksks:ssä mennään ekaan kontrolliin 41+5 mikä mullakin siis taitaa olla edessä...
Tänään neuvola tulen sitten kertomaan kuulumiset tarkemmin.

Helteistä päivää kaikille ja voimia!

herkku1 ja juniori 41
 

Yhteistyössä