ELOMASSUJEN Elokuu 2007

Pihlajanmarja:Toivottavasti saatte pikkuisenne pian kotiin :heart:

Mä kirjoitan jossain vaiheessa synnytystarinan kerhon puolelle...

Mut mulla alkoi supistukset täl kertaa niin,et koko ihan lantionseutu oli kuin tulessa,sit tunne levisi pitkälle reisiin,selkään ja vatsaan.

Täällä käytiin tänään lääkärintarkastuksessa ja tyttö painoi 3210g,eli 150 g paino tippunnut,sanoi,että ois voinut tippua enemmänkin.

Tyttöä kehuttiin jänteväksi ja virkeäksi,lonkat,sydän ja keuhkot ok.

Mies on ollut ihana,oon hipsinyt välillä yöllä alakertaan imettämään,niin hän on hipsinyt hetken päässä perässä ihmettelemään pikkuista
:heart: Tää on jokakerta yhtä ihmeellistä :heart:

Viime yönä tyttö nukkui 4t,söi,nukkui 2,5t söi ja nukkui 3,5t....Päivällä nukkuu 2-3t unia useita,joten rauhalliselle vaikuttaapi tämäkin pikkuinen.

Herkku1:mul oli oma kuivain mukana,mut en käyttänyt....Kastelin tukan ja muotoilin muotovaahdolla(täällä turhamaisuutta myös,ripsiväriäkin laitoin jo kotiin lähtiessä)

Paljon onnea vauvaantuneille :hug:
 
Pauzi

Herkku1: Yleensä kai tuota kohdunkaulan tilannetta ei paljon tutkita sen rv36 lääkärikäynnin jälkeen. Mutta minä kysyin omalta neuvolan tädiltä että pystyiskö joku sitä tekeen, ja koska hän on myös kätilö, niin hän katsoi tilanteen. Jos hän ei olisi sitä voinut katsoa, niin en minä mitään aikaa mihinkään olisi saanut sen takia et mua vaan kiinnostaa... Esikoiselta ei katsasteltu mitään tilanteita sen enempää, vasta kun synnytys käynnistyi niin sitten.
 
:flower: :flower:

Kyllä tähän palstailuun vaan jää kiinni. :D :whistle: Koko ajan pitää käydä lkattoo, et onko tullu uutta tekstiä ja tietty käydä lukee et kenellä on vauvauutisia. =)
Olispa kyllä kamalaa jos netti nyt lopettais toimintansa... :eek: Siinäpä sitten meikäläinen miettis kuinka aikaansa kuluttais. :) Höh, minäkö muka nettiriippuvainen? :whistle: ;) Paremminkin Kaksplus-riippuvainen. :LOL:

Aurinko paistaa ja minä nautin täysin rinnoin. Paitsi että, aina kun painun pihalle niin aurinko menee pilveen. Ja yllättäen tullessani sisälle se paistaa porottaa. :kieh:

Mut jaksamisia jokaiselle!! :hug: B)

May ja Valtsu tasan 36
 
Ihana ilma ulkona. Aamulla jaksoi vielä auringossa aitaa maalata mutta nyt iltapäivällä on kyllä varjossa ollut mukavampi. Kipeät supistukset ja paine alapäässä ovat myös pysyneet tänään poissa, joten on jaksanut tehdäkin jotain.

Masuvauvan liikkeistä: On ihan normaalia että ne hiljenee loppuviikoilla kun ei mahassa ole enää tilaa myllätä. Minulla ainakin liikkeet on selkeästi vaimentuneet, mistä olen itseasiassa erittäin iloinen sillä tämä potkunyrkkeilijän alku on käsitellyt kylkiluitani ja alapäätäni huomattavsti isoveljeään kovakouraisemmin :LOL: .

Ei näyttäisi Minimi syntyvän yhtä ajoissa kuin esikoisemme, joka siis syntyi 38+2, kun tänään on siis jo 38+1 eikä merkkiäkään synnytyksen suuntaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Soippa:
Sairaalaeväistä vielä: Kai se synnyttäjän syömättömyys on enemmän varotoimenpide. Eikö sektio tehdä usein vain epiduraalin ja jonkun muun voimalla, äitihän on sen ajan ihan "hereillä".
Olen käsittänyt et suunnitellut sektiot tehdään epiduraali tai spinaalipuudutuksessa jolloin äiti todellakin on hereillä ja varotoimenpiteenä äitiä kehoitetaan olemaan syömättä ennen suunniteltua toimenpidettä. Mutta kun on kyse hätäsektiosta ja vauva täytyy saada ulos muutamassa minuutissa leikkauspäätöksestä niin silloin äiti nukutetaan (tapahtuu nopeammin kuin puudutteen laitto).


 
Lara83
ihanaa lukea muiden vauva uutisia. Ja paljon tsemppaushaleja PihlajaMarialle ja koko perheelle, toivottavasti saatte pikkuisenne pian terveenä ja hyvinvoivana kotiin. :heart:

Täällä myös liikkeet vähentyneet, kaipa tytöllä alkaa vaan tila loppumaan. Vaikka kovasti yrittääkin kylkiluita myllätä iltaisin. Olenkin yrittänyt jutella masulle että tulisi mielummin alakautta :whistle:
kun siis vieläkään ei ole laskeutunut.
Tuli mieleen kun lueskelin neuvolakorttiani, niin viimeisessä lääkärin tarkastuksessa oli merkitty "kohdunkaula hyvin takana" mitäköhän se mahtaa tarkoittaa?

Lara83 ja typy 39+1 :heart:
 
Pakko oli lukea vielä kuulumisia,isommat leikkii tuos legoilla,taapero katsoo telkkua ja vauva nukkuu,mies töissä....joten koneelle...
Lara83:Tämä meidän tytteli ei laskeutunut ollenkaan,vaan synnytyksessä kätilö piti napanuoraa kädellään jotenkin,ettei se lähtenyt ensin synnytyskanavaan,mikä ois ollut vauvalle vaarallista.

Laluz:mä kysyin noista puudutteista ja nukuttamisesta perätilan takia aiemmin,niin juurikin noin,eli suunniteltu sektio:äiti valveilla (puudutettuna)ja hätäsektiossa nukutetaan.

 
Lara83: Mulla on sama juttu eli kohdunkaula hyvin takana. Kuulemma ei mitään erityistä merkitystä. Kohdunkaula vaan alkaa enemmän emättimen "takaosasta" siis selkäpuolelta.

Liikkeistä: En usko, että sun, Herkku1, pitää olla huolissaan, jos vauva taas tänään on myllännyt hyvin. Silloin ei varmastikaan ole ongelmia istukan kanssa. Täälläkin alkoi sitten reilun tunnin remuaminen eilen illalla (en laskenut silloin). Oli paljon parempi mieli mennä nukkumaan. Mutta kyllä muuten ovat vaisumpia olleet nuo liikkeet. Stressaa toi laskeminen :/ .

PihlajanMaria: Ymmärrän hyvin, että hormonimyrskyissä tulee syyteltyä itseään. Mutta älä turhaan tee niin. Et ole syyllinen ongelmiin. Kyllä lääkärit tietävät ja heillä on vastuu tehdä päätös sektiosta. Toivotaan, että pääset pian hoitamaan poikaasi ja saisit hänet kotiin ! :heart:

Tiki rv 39+5
 
:wave: lauantaita!

:flower: onnea uusille äideille ja vauvoille!

oma olo olis jo niin valmis. la 14pvä mutta kuitenkin.
onko kukaan muu masun kanssa miettinyt että tänään olisi hyvä päivä syntyä? ihan numerollisesti ja olonsa takia.... niin ja asiat olisi nyt niin hyvin muilla perheenjäsenillä. meillä mun asettamat "etapit" alkaa olla suoritettu ja käytetty... oon päässyt kampaajalle, kaikki kotona kunnossa, sisareni tullut "vahdiksi". huomenna pääsen kutsuille joissa saa nauttia "ihmisistä, tuotteista ja herkuista"...
hyvää viikonvaihdetta elokuisille!
-mizu ja mazu 38+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pauzi:
Herkku1: Yleensä kai tuota kohdunkaulan tilannetta ei paljon tutkita sen rv36 lääkärikäynnin jälkeen. Mutta minä kysyin omalta neuvolan tädiltä että pystyiskö joku sitä tekeen, ja koska hän on myös kätilö, niin hän katsoi tilanteen. Jos hän ei olisi sitä voinut katsoa, niin en minä mitään aikaa mihinkään olisi saanut sen takia et mua vaan kiinnostaa... Esikoiselta ei katsasteltu mitään tilanteita sen enempää, vasta kun synnytys käynnistyi niin sitten.
Mulla ei tarkistettu edes tuolloin,ainoastaan ultrattiin tarjonta....
 
A-mam: Mä jäin miettii, et kuin te pääsitte niin pian pois sairaalasta? Oliko päätös sun/teidän oma vai ehdottiko ne sairaalasta?Ensikertalaisia ei varmaan päästetä noin pian pois?
Ihanaa ja vauvantuoksuista arkea teille! :heart: =)

-May
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lara83:
Tuli mieleen kun lueskelin neuvolakorttiani, niin viimeisessä lääkärin tarkastuksessa oli merkitty "kohdunkaula hyvin takana" mitäköhän se mahtaa tarkoittaa?
Oppikirjasta ja miehen selityksen perusteella asian pitteis olla jokseenkin seuraavanlainen-> Normaalisti kohdunkaula ja sen suuosa osoittaa taaksepäin (peräsuoleenpäin). Synnytyksen lähetessä (ensisynnyttäjällä):
1.kohdunkaula lyhenee
2.pehmenee ja supistukset vetää kohdunsuuta keskiasentoon
3.kohdunsuu alkaa avautua

Uudelleensynnyttyäjillä kohdunkaula käyttäytyy miten haluaa, esim. minulla tässä raskaudessa kohdunkaula ensin pehmeni, sitten lyheni, ja nyt on avautunut (viime tark. 4cm) mutta oli vielä taipunut hieman taaksepäin.

Lara83: En tiiä olisko siun neuvolakortissa tarkoitettu tätä kohdunsuun tilannetta vai jotain rakenteellista juttua joka juuri sinulle on ominainen. Näitä kohdunsuujuttuja ei varmaankaan tarviaisi pohtia näin paljon, mutta itseäni kiinnostaa tietää sillointällöin mikä siel on tilanne...vaikkei sillä suurta merkitystä tunnu olevan :ashamed:

Vauva tuntuu valuvan ja valuvan koko ajan alaspäin ja painaa peräsuolta. Varmaan mun paikat on auenneet ihan vaan painovoiman ansiosta :headwall: Kunnon suppareita ei vieläkään oo tullut liikkeelläolosta huolimatta, menkkamaisia kipuja ja vihlontoja kyllä. Limatulppaa tulee koko ajan ja hieman verensekaisena myöskin.

Pitäs osata asennoitua et eihän tässä vielä niin kiire ole (37+5) mutta kun tää synnytyshomma on tavallaan alkanut niin miksei vois jo päättyä.
 
Kyllä olikin ikävä toista :'( Hyvin oli reissu mennyt :)

Paljon onnea taas uusille vauvautuneille :hug: :flower: :heart:
Täällä on joitakin supistuksia ilmassa? En vaan muista että muissa raskauksissa ne olisi tuntunut reisissä?? Nyt tuntuu siellä ja maha menee kovaksi selkää on myös särkenyt? |O
No mutta poikaa synnytin 15vk:a!!! Ei sitä koskaan tiedä että koska se lähtö sitten koittaa? Ja toisaalta vielä paljon työasioita hoidettavana ennen vauvan tuloa :ashamed:

Kassu Onko teillä ollut mitään puhett lasten lukumäärästä?
Meillä on jo tilauksessa neljäs vauva!! Mikä toivon mukaan tärppäisi lähiaikoina synnytyksestä? Tulisi taas pieni ikäero!!! Tytöllä ja pojalla 11kk ikäeroa ja on ollut ihan hyvä :)
Meillä mies on enemmän vauva kuumeisempi :LOL:

Nyt saunaan ja jos sitä toista ässääkin harrastaisi!!! :whistle:
Jos vaikka saisi jotain aikaiseksi....

JoannaH Hyviä öitä sinulle ja koita kestää vielä muutama päivä ellei päätä itsestään lähteä tulemaan :hug: :wave:

Bebes & Muru 37+3 :heart:
 
Noppis
Edelleen täällä. Monena päivänä on jo supistellut lähes koko päivän, mutta kappas, illalla ne loppuu. :headwall:

Nooh, tänään vasta LA, ehtiihän se vielä, jos haluaa. :D
 
Ketjun elovauvoille voisin minä taas vaikka laittaa kyllä,mutta haluatteko että odotellaan että ainakin melkein kaikki olisi saanut jo nyytin?Vai?Ainakin osa sitä toivoi? Ja onhan se tietty kiva teille,joilla on vielä massu,että jataketaan hetki täällä höpöttelyä :wave:

herkku1:meidän synnärin suihkuhuoneessa oli kaksi fööniä.Mutta on kai kovin sairaalakohtaista.Itsekkin olen kai turhamainen,mutta ripsaria tuli sipaistua ja huulikiiltoa aamuisin ja hiuksetkin letitin tai laitoin muuten.



bebes:käytännön syistä viisi on kai aika maksimi:meillä on kiva koti,josta emme haluaisi muuttaa ainakaan vielä ja auto ostettiin juuri keväällä ja se on seitsemänpaikkainen.Jos minulta kysytään niin voisin kai ne kymmenen ;) pyöräyttää,mutta kyllä se on pakko taloudellista puolta ja jaksamista/resursseja ajatella.Haluaisin että lapsilla on mahdollisuus harrastaa mitä haluavat ja sehän voi olla kallista nykyään.Myös henkinen resurssi jakaa ja antaa kaikkensa lapsille on rajallinen,ainakin minulla.Nyt mielestäni pystyn jokaiselle huomiota antamaan ja yksilön huomioimaan,mutta en tidä miten olisi vaikka kuuden lapsen kanssa.....Ja minähän olen saanut kaikki 4 lasta neljässä vuodessa,joten pakko on kropan takia hieman pitää taukoa,mutta ehkä sitten parin vuoden päästä.....vaikka mies on nyt ehkä vähän sitä mieltä miletä,että riittää.Mutta aina senkin mieli on muuttunut!Mites muuten augustmam?????Onko teillä haaveena vieläkin suurempi perhe????

Nyt alkaa tissit kovasti kiristää,toivottavasti pikkuinen herää pian imemään.Isiä on SUUURIKÄVÄ ja odotan jo kovasti ensiviikkoa,että tulisi kotiin.

Kassu ja Klaara
 
Täälä on kaveri selvästi laskusuunnassa,meinaan ku mieski sanoi kahtena peräkkäisena päivänä ku saunottiin oikein urakalla :D että mahan muoto on selvästi muuttunut.Jotenkin pyöreämmäksi ja alemmaksi...Olen huomannu kyllä itekki että enää ei tunnu ku harvoin potkut kylkiluissa asti.Ja hengittääkkin on helpompi.
Kävin lasten kanssa kävelyllä to ja kyllä supisteli ja kovasti.
Mut istumaan kuv pääsin ni loppu!Pe kävin koiran kanssa kahestaan ni ei mitään!!!
Rv38
 
Onnea vauvautuneille! Ja Pihlajanmarjalle kovasti voimia!

Eilen uskaltauduin vielä esikoisen kanssa Kuopioon vaateostoksille. Poika on venähtänyt kasvaa niin hurjasti että suurin osa vaatteista on jäänyt pieniksi. Hieman jännitti että jos synnytys käynnistyykin kesken ostoskierroksen. Varasuunnitelma oli kyllä sille varalle eli hätyytin velipoikaa siltä varalta poikaa hakemaan. Hyvin meni ostoskierros. Kokonaisena päästiin kotiin ja iso vaatekasa saatiin pojalle hankittua.

Yöllä saatiin vauvan kanssa kunnon sätky. Tyttö tippui keskellä yötä sängystään ja kuului hirveä rumaus ja sitten alkoi itku. Yllättävän nopsaan pääsin ison mahani kanssa sängystä ja tytön huoneeseen! Tytöllä ei ollut sen kummempaa hätää. Poskensa oli lyönyt lattiaan tai johonkin kovaan sängyn luona. Komea mustelma on jo poskessa. Minä mietin että oliko vauvalle haittaa kun itse säikähdin niin kovasti mutta normaalisti vauva on tänä aamuna potkinut.



Lapsimäärästä on ollut puhetta. Meillä on nyt lapsiluku täynnä kun tämä tyttönen tulee maailmaan. Ei enää taloon mahdu enempää lapsia tai olisi ruettava suurentamaan taloa! Niinpä kolme lasta riittää meille!

Minäkin olen ehdottomasti sitä mieltä että oma pino vastasyntyneiden puolelle olisi kiva! Tää on ollut tosi hyvä porukka!

Nyt täytyy lähteä ripustamaan pyykkiä, joten :wave:

Edie 40+3

Meni sitten koko teksti mustaksi!!
 
Tänään olisi sitten se laskettu aika,mutta taitaa tämä neiti pysyä vielä tovin masussa. olo on sellanen jo et sais luvan tulla jo!

Yöllä sai ravata koko ajan pissalla ja sormet niin turvoksissa ettei kädet menny nyrkkiin!! mutta toivotaan,että tulisi pian!! :heart:

Hyviä vointeja kaikille ja onnea synnyttäneille!! =) :flower:
 
Taidan kohta herätellä rakkaimpani ja alkaa ehdottaa, että josko sitä voisi pikkuhiljaa ajatella sairaalaan lähtöä. Heräsin kipeisiin supituksiin ja niitä olen tässä nyt yksikseni kuunnellut jonkin aikaa.

...On semmoinen tunne, että nyt alkoi homma etenemään :) (niinkuin pitääkin)
 
Täällä ei edelleenkään merkkejä synnytyksestä :( Mun mielestä olis kans kivempi jos tekis sen elovauvat 2007 vasta kun on nyytit kainalossa. Loppukuusta/syyskuussa synnyttävillä nimittäin saattais olla aika hiljaista täällä ja onhan se mukavaa ajanvietettä täällä käydä lukemassa juttuja :)

39+4
 

Yhteistyössä