ELOMASSUJEN Elokuu 2007

Alkuperäinen kirjoittaja niiskuneiti83:
että jo vauvautuneet ja muut, mitä mieltä olette elovauvat ryhmän perustamisesta tuonne Vauvat 0-12kk osioon? Siellä voidaan jatkaa jutustelua kun kaikki elokuiset on nyyttinsä saaneet. Mielipiteitä asiasta?
tätä jo tossa viikko sitten ehdotin...mun mielestä olisi tosi hyvä idea!


 
Tänään on sitten se kuuluisa Laskettuaika!!! Mulla supisteli illalla jonnekin 1 asti yöllä ja taasen lopahti. Äsken vasta heräilin ja toivon että tänään tulis sitten kunnolla että pääsis toimiin. Oikein suututtaa kunnei mitään tapahdu. =)
 
Pauzi
niiskuneiti83:

että jo vauvautuneet ja muut, mitä mieltä olette elovauvat ryhmän perustamisesta tuonne Vauvat 0-12kk osioon? Siellä voidaan jatkaa jutustelua kun kaikki elokuiset on nyyttinsä saaneet. Mielipiteitä asiasta?
Minä olen sitä mieltä että ehdottomasti perustetaan elovauvat-07 - ryhmä sinne. Ja että sitten vasta kun kaikki ovat nyyttinsä saaneet. Toivoisin kovatsti että mahdollisimman moni jo synnyttänyt jaksaisi ja ehtisi aina silloin tällöin tänne kuulumisiaan raapustella. Ymmärrän kyllä että aika voipi olla vähissä, saa nähdä miten itselle käy kun vauva syntyy...

Ja siitä luontevasti siirynkin valittamaan teille rakkaat kohtalotoverit, että EI TUU MITÄÄN!! |O Mä jotenkin oletin että kun se mun terveydenhoitaja oikein ärsytti ja venytti sitä kohdun kaulaa, et edes JOTAIN olis tuntunut. Mut ei, ei niin yhtään mitään koko iltana... Kai se sit vaan menee niin että vaikeesti joudutaan esikoisen hoito ens viikolla järjestämään, seuraavalla viikolla se ei enää edes järjesty :'( Voi itku kun joskus joku menis helposti, olis niin ihana olla sairaalassa vauvan kanssa levollisin mielin kun tietää että poitsulla on hyvä olla ja paljon tekemsitä... :|
Okei, okei. Se tulee kun on valmis. Näin se vaan menee. Koitan nyt asennoitua siihen. Ihanaa kun on joku paikka mihin voi käydä purkautumassa, mies alkaa olla jo vähän väsynyt tähän valitukseen.. :ashamed:

Mukavaa viikonloppua!

Pauzi ja papunen 39+5
 
Elovauvat07:aan olis kiva sitten saada myös noita synnytyskertomuksia...nehän on tietysti helppo täältä sitten sinne kopioida.
Pauzi: Mä alan olla jo vähän nolokin kun ollut niin kauan noita suppareita ja nyt vieläkin yhtenä kappaleena. Sitten ärsyttää kun kaikki kyselee että joko jo...ja mä vaan että kyllä mä sitten hei oikeesti ilmoitan kun se syntyy. No kivahan se on että on ihmisten ajatuksissa mutta kun ei jaksa kyselyitä.
 
Pauzi

Ei juma, laittakaa joku kaunis runonpätkä millä voisi kertoa ystäville vauvan syntymän ja strategiset mitat. Yritin ite ettiä niitä tuolta positiivareiden sivulta, mutta kun aloin niin kovin parkumaan niin ei siitä lukemisesta mitään tuu!!! Mulla on hormoonit ihan sekaisin!! Eli jos jollain jo valmiina joku kaunis runo niin kertokee mulleki!!
 
Nyt vasta ehdin koneelle, kun kotiuduttiin eilen. Meille siis syntyi 30.7 poikavauva :heart: Pituutta oli 52cm ja painoa tasan 4000g. Onnea vaan kaikille muillekin vauvan saaneille. Huomasin heti ensimmäiseltä sivulta, että muutkin ovat jo vauvoja saaneet. Mutta nyt pitää mennä taas imettämään..
 
Meille syntyi pikkuinen pojan pallero (3700g ja 53m) 31.7. Laskettu aika oli 8.8. ja oli kyllä helpottava yllätys että vauva päätti tulla viikon etuajassa! =) Sen verran tukala oli loppuraskaus..

Synnytystä enteilevät merkit
: Viikonloppuna väsytti kauheasti, joten elimistö varmaan tankkasi lepoa että jaksaa synnytyksessä. Maanantaina tuli päivällä pieni vaalea verivana, samoin kuin esikoisellakin aikanaan. Yhtä ainutta supistusta ei tullut maanantain aikana, vaikka leikkasin nurmikon ja kitkin kukkapenkinkin niiden toivossa! Yöllä klo 24 makasin selälläni ja venyttelin jalkojeni, siis silleen jalat koukussa levitin jalkoja. Siinä tunsin että lorahti ihan aavistus lapsivettä ja sen jälkeen alkokin valumaan enempi vähempi. Yhtään supistusta ei ollut vieläkään tullut, mutta koska esikoisen synnytys oli niin nopea (3,5h) niin päätettiin lähteä sairaalaan.

Synnytys tarinaa:Ottivat onneksi sisälle osastolle, vaikka supistuksia ei ollut vieläkään tullut. Mies passitettiin kylläkin kotiin. Puoli kolmen aikaan alkoi supistella ja niitä tuli heti noin 10min välein. Pari tuntia kestin niitä ja sitten pääsin synnytyssaliin ja mieskin voitiin soittaa mukaan. Epiduraali oli jälleen kerran taivaallinen pelastus: kivut häipy kokonaan. Supistukset tuntui vain paineen tunteena peräaukossa, mutta ei niin voimakkaana että olisi jotenkin sattunut. Seitsemän aikaan alkoi jo vähän ponnistuttamaan. Ekassa synnytyksessä ponnistusvaihe kesti noin 30min, mutta nyt selvisin 2min ponnistuksella!! Kipu oli kyllä kovempi kuin esikoisella, mutta toisaalta tulihan tämä toinen vähän vauhdikkaamminkin. Napanuora oli raukalla 2 kertaa kaulan ympärillä ja siinä välissä vielä käsikin, sydänäädet oli kuitenkin synnytyksen aikana hyvät. Alun velttoudesta ja huonosta väristä tuli vain 7 pistettä, mutta vauva virkosi pian ja lopulliset pisteet olikin 7, 9, 9.

Imetys on lähtenyt hyvin käyntiin, vaikka yhtään ei maitoa tiputellut ennen synnytystä. Ensimmäiset päivät sairaalassa vauva tietenkin imi tissiä tiuhaan tahtiin, eli karkeasti arvioituna oli tissillä vähintään 6h vuorokaudessa! Nyt maito on noussut oikein kunnolla ja välillä on pakko pumpata ylimääräisiä pois.

Eilen päästiin kotiutumaan ja kaikki on mennyt kaikin puolin hyvin! Esikoinen (1v10kk) on kyllä normaalia rauhattomampi, mutta kuuluu varmasti asiaan. ;)

Onnea kaikille vauvan saaneille ja tsemppiä synnytystä odottaville!
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuleva mami:
JoannaH Kyllähän se sulla jo pian loppuu! Olikos sulla tiistaina vai keskiviikkona se käynnistys aika?
No tiistaina on klo 8.30 yliaikaiskontrolli, että kaippa ne toivottavasti rupeaavat käynnistelemään. Mut jotain toivoa sentään antaa että ei sinne asti tarvii outella, ku tänään lorahti ihan kunnolla limatulppaa.. oltiin vielä kaupassa. Jos ei olis ollu suojaa niin olisi ollu alkkarit kummissaan! Tuli kiire kotiin ku tuntu vaan että jotain tulee ja tulee.. :xmas: Mut saattoihan se olla muutakin vuotoa. Vaikea sanoa..
 
Pauzi
Jees, no mullakin tuli just limatulppa, ja sitä seuras sellainen supistus joka tuntui jo selässä asti. Kyllä tämä ilmeisesti edistyy tämä homma... Hitaasti mutta varmasti.
 
Kiitos kaikille tuesta. Tämä on kyllä aika rankkaa, kun on hormoonien vuoksi muutenkin herkkänä eikä saa hoitaa omaa vauvaa... No, pitää vain ajatella, että huonomminkin voisi asiat olla.

Meidän pikkuisen ongelmat johtuvat ilmeisesti osittain juuri siitä, että hänen keuhkot eivät olleet vielä kunnolla kypsyneet, vaikka hän syntyi viikolla 39+1!
Olenkin kärsinyt melkoisista omantunnon tuskista, kun itse nimenomaan halusin suunnitellun sektion. Jos vauva olisi saanut kehittyä kohdussa vielä pari viikkoa ja syntynyt luonnollisella tavalla, ehkä näitä ongelmia ei olisi... Koittakaa siis jaksaa "kärvistellä" mahojenne kanssa. Vauva syntyy kyllä sitten, kun on siihen valmis ja ne viimeisetkin viikot ovat ratkaisevia vauvan kehityksen kannalta. Vauva ei välttämättä ole valmis viikolla 37, vaikka onkin jo "täysiaikainen".

PihlajanMaria ja poju 4 vrk
 
Alkuperäinen kirjoittaja JoannaH:
Alkuperäinen kirjoittaja tuleva mami:
JoannaH Kyllähän se sulla jo pian loppuu! Olikos sulla tiistaina vai keskiviikkona se käynnistys aika?
No tiistaina on klo 8.30 yliaikaiskontrolli, että kaippa ne toivottavasti rupeaavat käynnistelemään. Mut jotain toivoa sentään antaa että ei sinne asti tarvii outella, ku tänään lorahti ihan kunnolla limatulppaa.. oltiin vielä kaupassa. Jos ei olis ollu suojaa niin olisi ollu alkkarit kummissaan! Tuli kiire kotiin ku tuntu vaan että jotain tulee ja tulee.. :xmas: Mut saattoihan se olla muutakin vuotoa. Vaikea sanoa..
Kannattaiskohan käydä kuitenkin tarkistuttamassa ettei ole lapsivettä?

 
Tuhannesti onnea ja voimia! :flower:

Täällä myös kannatetaan elovauvat -07 ryhmän perustamista!
Taidan olla muuten poikkeus, kun nautin kun helteet tulivat! Aamusta asti pihalla kirjaa lukenut, välillä kävin suihkussa ja kohta taas takaisin pihalle! B)
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuleva mami:
Alkuperäinen kirjoittaja JoannaH:
Alkuperäinen kirjoittaja tuleva mami:
JoannaH Kyllähän se sulla jo pian loppuu! Olikos sulla tiistaina vai keskiviikkona se käynnistys aika?
No tiistaina on klo 8.30 yliaikaiskontrolli, että kaippa ne toivottavasti rupeaavat käynnistelemään. Mut jotain toivoa sentään antaa että ei sinne asti tarvii outella, ku tänään lorahti ihan kunnolla limatulppaa.. oltiin vielä kaupassa. Jos ei olis ollu suojaa niin olisi ollu alkkarit kummissaan! Tuli kiire kotiin ku tuntu vaan että jotain tulee ja tulee.. :xmas: Mut saattoihan se olla muutakin vuotoa. Vaikea sanoa..
Kannattaiskohan käydä kuitenkin tarkistuttamassa ettei ole lapsivettä?
En kyllä usko että oli lapsivettä kun se oli semmosta paksua kellertävää mönjää...

Voiko supistus tuntua reisissä...? Kun mulla tuo maha taas kovettu ja samalla rupes sattumaan reiteen.. tuntui niinkuin olis menny "maitohapoille". Massussa tai selässä ei sattunut. Sori, jos oli ihan höntti kysymys... :ashamed:
 
Voiko supistus tuntua reisissä...?
Juu voihan se.

Itsellä todella huono yö takana, koko yön jomotti menkkamaisesti ja siinä 4 aikaa alko supistukset. 10 min välein, kävin kaks kertaa suihkussa mikään ei auttanu. välillä sänkyyn makoilemaan ja oli pakko taas mennä pitkin asuntoa.. jossain vaiheessa olen sitten nukahtanut, mut sen muistan että vielä 5-5.30 sattu niin julmetusti. ja aina supistuksen tullessa tuntu reisissä asti.
nyt kokopäivän jomottanu menkkamaisesti, ehkä n. 20 min välein supistaa, eli sinäänsä säännöllisiä mut välit pitkät. tosi vaikee istua paikoillaan ja tuntuu heti että joku ottaa vastaan.
en oo soittanu synnärille ja mitään kyselly, mut tässä alkaa pikkuhiljaa tuntumaan tuskaselta.. kiinnostais ees tietää että tapahtuuko tässä mitään vai missä mennään. meiltä on reilu 30km matkaa sinne, mahtaisko ne tarkistaa vaan tilanteen jos soitan ja pyydän? :ashamed:

PihlajanMaria:
Toivottovasti poika nopeasti toipuu ja pääsee kotiin! Jostain oon kuullu/lukenu että pojilla muutenkin keuhkot kypsyy myöhemmin kun tytöillä.
Meillä kaksostytöt synty rv 34+3 ja keuhkot oli noihin viikkoihin katsottuna tosi hyvät, hengittelivät itse jne. tosin sain kortisoonit odotusaikana..
Jaksamisia teille!!
 
"Hyvä tietää, että Herkku1 ja Pauzi ovat myös mietiskelleet noita liikkeitä. Äsken tuli mullekin 30 pientä liikettä puolessa tunnissa, mut ei mitään kunnon sarjoja. Ok kai silti. Hyvä tietää Herkku1, etten oo ainut, kenen Babylla on alhaiset sykkeet. Meilläkin neuvolassa viimeeks vaan vähän reilu 120, vaikka ennen on ollut enemmän . :/ [/quote]"
miksei tuo lainaus toimi mulla??


Eilen illalla liikkeitä tuli 15 tunnissa ja hiukan laimeina,tänään taas myllännyt päivällä ihan kipurajaan asti tuolla alhaalla..En tiedä pitäiskö nyt sitten olla huolissaan vai ei?
Itsellä täällä paineen tunne alapäässä lähinnä takapuolessa lisääntyy,ihan kuin olis hätä koko ajan :) Toivottavasti ennakoi jotain,menkkamainen olo alavatsalla lisääntynyt muttei supistuksia kipeitä vieläkään :(

Olen tässä ihmetellyt kun teillä muilla on tietoa kohdunkaulasta yms.minua ei ole loppuraskaudessa lääkäri eikä terveydenhoitaja tutkinut,onko tämä jotenkin paikkakunta kohtaista?
Kun perätilan kääntö tehtiin pari viikkoa sitten polilla,lääkäri sanoi ettei ole tarvista tutkia enää näillä viikoilla,tulee kun tulee...olishan se kuiten kiva tietää oma tilanteensa.

Tietääkö kukaan onko sairaalassa hiustenkuivaimia???Vai otanko kassiin oman mukaan?En muista edellisestä kerrasta miten oli kun hiukset sai näppärästi kiinni,nyt malli sellainen että jos ei pesun jälkeen tule puhallusta olen aika järkyn näköinen peikko(ai vähän turhamainen) :saint:

Onnittelut vauvautuneille :flower:
 

Yhteistyössä