ELOMASSUJEN Elokuu 2007

Pyysin terkkaa tekemään sisätutkimuksen koska hän on myös kätilö, ja yllätys oli iloinen kun kohdun suu on jo 2cm auki, ja kanavaa vajaa 1cm jäljellä!! Terveydenhoitaja sanoi tunteneensa jo vauvan pään :heart:
Mulla kanavaa jäljellä 1,5cm mut suu ainakin viimeks oli kiinni, joten kysyn tyhmänä että miten mulla on tunnettu vauvan pää?:ashamed: Ei vissiin sit vaikuta onko paikat auki, lääkäri tuntee kuitenkin?
Viimeks kun tehtiin sisätutkimus (kaks viikkoa sitten) ni sano että ihan selvästi pää täällä tulee jo vastaan.

Mulla alkaa iskemään epätoivo.. Viikot nyt 36+4, hyvällä tuurilla kärvistelen tässä viel 3-5vko vauva puoliks ulkona roikkuen :eek: Mulla meinaa tullu takas tosi ikävä vaiva mikä oli ihan odotuksen alussa. Jos joudun parikin ylimäärästä sekuntia/minuuttia pidättää pissahätää ni tuun tosi kipeeks. Tulee tosi kova kipu vasemmalle alavatsaan, ja jos satun makaamaan/nukkumaan ni unta vaan että ite pääsen sängystä ylös kun tekee niin kipeetä..
Odotan jännityksellä ens viikkoa kun on se neuvolalääkäri että onko paikat auki yhtään, sillon viikot sitten 37+3. Että ei haittaa vaikka paikat jo pikkuhiljaa alkaa avautumaan.
Tänään taas tullut pari kipeetä supistusta mutta ei mitään sen enempää..

Aiotteko/oletteko muuten pakannu sairaalakassiin jotain evästä?
 
Onnittelut kaikille vauvan saaneille :flower: :flower:

Taustoilta taas huhuilen,meno on ollut haipakkaa,remontti sisällä ja ulkona samaan aikaan...miehet on ihania!!Yhtä-äkkiä vaan päätti että nyt laitetaan tapetit ja avataan piha...no pääasia että joskus.

Omaa napaa viikot nyt 40+2 ja mitään ei tapahdu.
Menkkamaista vihlontaa silloin tällöin,muutamana iltana enemmän ja vauva olikin sitten kiinnittynyt keskiviikon neuvolan mukaan.
Kipeitä supisteluja ei ollenkaan...kyllästyttää!!
Hb noussut 123 ja turvotusta ei ole,valkuaista heikko + eka kertaa.Verenpaineet koko ajan ok,matalat.

Liikkeitä olen minäkin joutunut laskeskelemaan kun keskiviikkona vauvan sykkeet oli aamulla 118.Illalla kun laskin liikkeitä sain ensimmäisen puolen tunnin aikana tulokseksi 30 ja lopetin laskemisen siihen.Tänään pitäis taas laskeskella ,vaikka tuntuu turhalta kun vauva möyrii masussa ihan kiitettävästi.
Takapuoleen on tullut pientä paineen tunnetta,toivottavasti ennakoi jotain :whistle:

Esikoinen meni 42+2 että pelottaa aivan mennäänkö juniorin kanssa yhtä pitkälle :|
No toivottelen kaikille malttamattomille odottajille voimia,eiköhän me tästä elokuun aikana jakauduta :p
 
Minä taas :)

En varmaan oo ees maininnu että meillä kun on kaksi lasta ennestään ni ovat kaksoset. No kuitenkin.. Synnytys heistä kesti vain 5h40min, sitä ennen kaks kuukautta vuodelepoa sairaalassa. Nyt pelottaa kun tämä uusi tulokas lähtee syntymään että mennäänkö vielä nopeampaa vauhtia. Tytöistä kaikki oli niin nopeeta, väkeä oli n. 10hlö + minä synnytyksessä enkä edes pahemmin muista koko touhusta mitään vaikka kivunlievityksiä ei ees ollu (et ne ois sumentanu tajuntaa jotenkin).
Nyt toivoisin että pääsis "nauttimaan" synnytyksestä, eikä kaikki hoituisi yhdessä tunnissa... Osaako teistä joku auttaa, kertoa omia tai vaikka tuttujen kokemuksia kaksosten jälkeen?


 
Dokhtar Minulla ja vauvan peppu on hyvin tuntunut ainakin viikoilta 31 tai jotain, vaikka paikat visusti kiinni. Ovat lääkärit tosin aina ensin väittäneet, että päähän se siellä tuntuu, johon olen joutunut korjailemaan, että kyllä se perätilassa kököttelee... Ja tehdäänhän niitä ulkokäännöksiä, joissa ilm. pepulle annetaan "vauhtia" tarvittaessa "kanavan" kautta... mutta siitä ei ole kokemusta.

sairaalaevästä olen minäkin harkinnut, mutta kai sitä voi sitten miestä pyytää tuomaan tullessaan hedelmiä, (suklaata) tms. kun ei oikein vielä tiedä minkälaiset ruokahalut sitä vaavin saannin jälkeen on... Riippuu meikäläisellä varmastikin tuosta kivun määrästä leikkauksen jälkeen... Toisaalta taas, kun muistelen aikaisempia sairaalakokemuksia, olen jäänyt aina "nälkäiseksi" sairaalapöperöiden jälkeen, tosin synnytysosastolla kai uskaltaa reilusti pyytää voileipää ym. hoitsuilta lisääkin... Luulisi sen maidontulon kannaltakin olevan hyvä, että äiti on hyvin ravittu... Mutta tässäkin asiassa varmaan ollaan ensi viikolla viisaampia, kun ei tuota aiempaa synnytyskokemusta vielä ole!
 
Nyt yhtäkkiä löytyy energiaa vaikka muille jakaa. Ajoin nurmikon...kävin kaupoissa kiertelemässä ja tarttuihan alennusmyynneistä jotain mukaankin. Kaipa se on vaan tän yhen päivän juttu mutta kivaa kun jaksaa touhuta.
Olis todella mukavaa kun voisi itsekin tulla ensi viikolla tänne kertomaan vauvauutisia...nyt vaan käyn katsomassa josko taas olisi lisää vauvoja tullut....ehkäpä viikonlopun aikana.
 
Täällä ollut koko päivän menkkajomotusta ja välillä supistellutkin kipeästi, mutta ei vielä kuitenkaan ole sellainen olo, että haluaisin synnärille lähteä, kun kotonakin pärjään, mutta luulen, että jos jatkuu ens yöhönkin nämä oireet ja supistukset lisääntyy niin taidan näytillä jo lähteä käymään, mutta ei kait se auta kuin kuulostella omaa vointia ja edetä sen mukaan...? :)

Voimia kaikille! :heart:
 
Pauzi
Mulla kanavaa jäljellä 1,5cm mut suu ainakin viimeks oli kiinni, joten kysyn tyhmänä että miten mulla on tunnettu vauvan pää?:ashamed: Ei vissiin sit vaikuta onko paikat auki, lääkäri tuntee kuitenkin?
Viimeks kun tehtiin sisätutkimus (kaks viikkoa sitten) ni sano että ihan selvästi pää täällä tulee jo vastaan.
No se pää voi tuntua sen kohdun kaulan kohdalla tai siis sen läpi, kun sulla sitä kanavaa ei ton enempää ole. Mut mulla ei terveydenhoitajan sormien ja vauvan pään välissä ollu muuta kuin sikiökalvo...

Joku niistä liikkeistä kyseli, ni kai se normaalia on et ne vähän hiljenee tässä lopussa. Mäkin oon niitä miettiny, ja tää tuntuu olevan yöeläjä. Päivällä ei välttämättä juuri liikkeitä tunnu, mut yöllä kyllä.

Ja ei juuri mitään saanut se sisätutkimus aikaiseksi... Oisin luullu et olis supistellu edes tai jotain. Mut ei mitään...

Jaksuja teille kaikille!
 
..Joo helteitä vielä tänne kaivataan..huh!Muuten odotuksen kannalta ollut mukava kesä.Mulla on jo tuskaista vaikka LA 26.8.Ihan varma ettei niin pitkälle mene vaikka kaksi ekaa on menny yli.Illalla ei käveleään tahdo kyetä jos on imuroinut tms. Ens ti viimeinen lääkäri..äh ja täällä "iljettävä" mies äitiyspuolella,mutta on sentään viimeinen(?) kerta.
KUMINA:SULLA MYÖS SYNNÄRINÄ SAT.KS?! en saa toimimaan jostain syystä tän sivun hymiöitä,vahvistuksia ym.
 
Eväistä: Mä ostin sellaisia Elovenan yksittäispakattuja välipalapatukoita. Aattelin, että niistä saa nopeesti energiaa ja on vähän "ruokaisampia" kuin suklaa.

Toivottavasti ei tuu kauheita helteitä! Mä oon niin nauttinut näistä viileemmistä keleistä. Ei ois kiva synnytyksessäkään kauhee helle, kun tuolla sairaalassa on kesällä kuulemma aika kuuma. Luulen, että siinä synnytyksessä on tarpeeks lämmin muutenkin :D .

Hyvä tietää, että Herkku1 ja Pauzi ovat myös mietiskelleet noita liikkeitä. Äsken tuli mullekin 30 pientä liikettä puolessa tunnissa, mut ei mitään kunnon sarjoja. Ok kai silti. Hyvä tietää Herkku1, etten oo ainut, kenen Babylla on alhaiset sykkeet. Meilläkin neuvolassa viimeeks vaan vähän reilu 120, vaikka ennen on ollut enemmän . :/
 
Tulin vaan pikaiseen ilmoittamaan, että meille syntyi suunnitellulla sektiolla poika 31.7. jonka mitat 3380 g 50 cm. :heart:

Itse pääsin tänään kotiin mutta poika on valitettavasti vielä tehohoidossa hengitysvaikeuksien vuoksi. Hän meni muutaman tunnin kuluttua syntymästä elottomaksi ja jouduttiin elvyttämään... Aika dramaattiset alkuvaiheet siis.

Ilmeisesti kyse ei kuitenkaan ole mistään vakavasta ja hänen pitäisi toipua, mutta voi olla että joutuu olemaan sairaalassa vielä parikin viikkoa... :'( Ikävä on kova!
Että ei ihan suunnitelmien mukaan mennyt tämä homma, mutta pääasia että poika selviää! :heart:

Onnea kaikille vauvan saaneille ja tsempit muille, joilla synnytys on vielä edessä!
 
Eivät suostuneet viikonloppua vasten käynnistelemään, ja siirsivät maanantain aikanikin tiistaille kun maanantaina kaiketi ruuhkaa. Mutta sitten käynnistetään, helpotus sentään. :D
Sain kuulla että lääkäri oli viime käynnillä suunnitellut antavansa selkäkipuihini panacod-reseptin, mutta sitten unohtanut. :eek: Eli lääkärin kömmähdyksen takia siis yksi äitipolimaksu lisää... Painoarvio oli tänään 3900g, yläkäyrillä kuulema mennään... sain sitten myös sen reseptin ja olen vedellyt monen tunnin unet ihan lääketokkurassa. Tuo nuori erikoistuva lääkäri kehtasi vielä ehdottaa, että jos pärjään lääkkeiden kanssa, niin käynnistyksenhän voisi perua sitten... :eek: Kuinkahan isoksi vauvan pitäisi kasvaa, kun toinen, vanhempi lääkäri viime viikolla sanoi ettei pitemmälle uskalleta päästää?! Muutenkaan tämä lääketokkura ei ole kauhean kiva olotila, vaikka kivut loppuivatkin. Tosi kiva lapsillakin, kun äiti on ihan pihalla ja väsynyt... tätäkin olen kirjoittanut vaikka kuinka kauan kun ajatus jumii jatkuvasti. :$

Violet, rv 38+4
 
dokhtar:Tottakai se vauvan pää tuntuu kohdun läpi...jos vauva on oikein alhaalla niin voit sitä itsekin alakautta kokeilla ;) Minusta oli aika hassu tunne koskettaa vauvan päätä, vaikkakin ohuen seinämän läpi.

Meijän isi näki tänään vauvan tukkaa amnioskoopin kautta =) Käytiin taas käyrällä ja hän tutki paikat. Edelleen kohdunsuu ne 4cm auki...mut kohdunsuu oli vielä hieman taaksepäin niin mies veti sitä sitten eteenpäin ja hieroi hieman "Hamilton". Se tuntui tosi ilkeelle ja sai pientä verenvuotoakin aikaan (limantulosta puhumattakaan) .

Nyt ollaan sit kävelty ja kävelty...muutama napakampi suppari taas, muttei mitään säännöllistä. Huomenna tai ehkä maanantaina puhkaistaan kalvot :eek: (Isi on meillä malttamattomampi kuin minä ja haluis tehdä kaiken et lähtis synnytys kunnolla käyntiin :) )

laluz 37+4

Jaksamisia kaikille :hug:
 
Onnittelut Pihlajanmarjalle!

Laluz: olen monesti miettinyt mitä laluz tarkoittaa, haluisitko suomentaa sen meille :)

Eväitä ei kuulemma äitejä varten kannata kauheasti pakata sairaalakassiin kun jossain sairailoissa on ehdoton syömiskielto synnytyksen aikana. Se on sen takia jos joudutaan tekemään sektio. Mä pakkasin kassiin appelsiinipillimehuja ja jotain karkkeja miestä varten. Kai itsekkin uskallan pari salmiakkia syödä salaa...

Kassun neuvoja noudattaen olen ollut jalkojen päällä koko loppu päivän. Äsken käytiin kunnon kävelyllä, jos vaikka saisin ensi yöksi kunnon supistukset aikaiseksi.

Huomiseen!
 
Helteistä: Esikoista odottaessa 2 v sitten oli hellettä koko heinäkuu ja alkukuun senkun pötkötin varjossa mahan kanssa bikineissä. Välillä kävin rannalla merivedessä viilentymässä.
Synnytyksen jälkeen ei ihan lähiviikkoina tarvinnut bikineitä harkita ja lisäksi kun minulta leikattiin välihaa aika reilusti, niin se haava parani siinä hikoilussa todella kehnosti. Muutenkaan ei tietysti enää jälkivuodon eikä haavan takia voinut uimassa käydä viilentymässä. Joten kyllä minä (huom! minun mielipiteeni) mielummin otan helteet vastaan pelkissä bikineissä ja uimamahdollisuudella mahan kera, mutta eihän sitä itse voi päättää..

Sairaalaeväistä: Vain pillituoremehuja oli itselle viimeksi ja niin otan nytkin. Jos synnytys kestää pitkään niin mies voi välillä käydä syömässä sairaalan kahviossa tai ihan missä vaan (viimeksikin ehti käydä välillä kotona ruokkimassa itsensä ja kissan) ja ostamassa eväitä. Sairaala kyllä huolehtii äidin ruoista silloin kun saa syödä. Esim. minä sain synnytyksen alussa lounaan ja loppumetreillä enää mehua ja yhden jugurtin. Pitävät äidit aika maha tyhjänä leikkausvalmiuden takia.

77mm ja Minimi 38
 
Soippa: la luz tarkoittaa valoa. Elä kysy miks on nimimerkkinä...joku sana piti vaan keksiä.

Ihmettelen miksi ei saisi evästä ottaa synnytykseen...JOS tulee tarve hätäsektiolle niin äiti kuitenkin nukutetaan ja intuboidaan (eli mahalaukun sisältöä ei silloin pääse hengitysteihin). Tuolla ideologialla, et ei saisi syödä synnytyksen aikana, meidän kaikkien pitäs olla raskausaika syömättä JOS vaikka joudutaankin hätätapauksessa sektioon. (Miettikää esim. et ihminen saa sydänkohtauksen keskellä normaalia arkea tai juhlaa ja ainoa keino pelastaa henki on leikata kiireellisesti. Eihän silloin aleta odotella et mahalaukku olisi tyhjä...)

Synnytys vie paljon energiaa ja minun mielestäni ainakin pitkäkestoisessa synnytyksessä pieni tankkaus on enemmän kuin tarpeen. :attn: Sairaalastakin kyllä pitäs saada tarpeen vaatiessa huikopalaa...
 
:hug:pihlajanmarja :hug: onnittelut pojasta ja voima :hug: ikävää, että poika joutuu vielä jäämään sairaalaan. toivottavasti ei tosiaan ole mitään vakavaa ja saatte pojanpalleron tervenä kotiin.

eväistä jos jotain evästä pakkaan, niin ehkä namuja. synnytyksen aikana ei tosiaan syömistä suositella ja vuodeaikana ainakin TYKSissä oli osastolla oma keittiö, mistä sai hakea juomisia, jukurttia ja leipää esim öisin ja välipalaksi, jos oli tarvetta. en muista miten homman kanssa oli jyväskylässä ja OYSsta ei vielä kokemusta. osaako joku siellä synnyttänyt kertoa?

nla keikka oli tänään tosi nopea. tutki vain pissan (ok), verenpaineen (ok) ja kuunteli äänet (136) sen verta kokeili vauvaa vatsan päältä, että totesi sen olevan hyvin lähtöasemissaan. seuraava nla on viikon päästä, koska mitään ihmeitä ei ole.

tänään lenkillä sain (kai) supistuksen aikaiseksi viime metreillä, oli kivuton, mutta vatsa tosi pinkeenä ja pitkään ja sittenhän alkoi mukavasti taas suoli tyhjenemään. puolijuoksua tytön kanssa kotiin ja siltikin kerkes lusikallinen tulla housuun. :LOL:

taidampa lähtee köllöttelemään saunan lauteille. kuulumisiin taas!

jari-maija 39+5
 
....kulkeville helteet eivät ole tietty kiva,mutta minusta on SUPERIHANAA kun voi vauvaa jo käyttää ulkona ainakin pieniä jaksoja,kun on näin lämmintä.Pojat ovat syntyneet marras ja maaliskuun aluissa ja oli niin inhan kylmä ja viima että melkein pari viikkoa meni ihan neljän sienän sisällä:(

violet:minähän oli kiukkuinen ja väsynyt ja kipeä viikoilla 37 ja 38 ja ihmettelin suuresti miksei kukaan ottanut sitä todesta ja käynnistänyt synnytystä?!!!!Nyt olen enemmän kuin onnellinen että jaksoin sen hetken aikaa vaikka olot olivat kamalat:itsestään käynnistynyt synnytys oli niin kaunis ja rauhallinen ja vauvalla kaikki juuri niin kuin pitääkin,että ne kaksi viikkoa kannatti TODELLAKIN kärvistellä.Tiedän,usko pois,ettei juuri nyt sinusta siltä tunnu,että odottamisessa olisi järkeä,mutta......nuo suunnitellut sektiotkin ovat aina riski.Juri siitä juttelin kokeneen lääkärin kanssa:kun vauva kuitenkin otetaan pois ennen kuin se olisi itse valmis,saattaa siinä tulla komplikaatioita hengityksen tai lämmönsäätelyn tms kanssa ja aika usein jotain pientä ainakin tuleekin :/

eväistä:en pystyisi MILLÄÄN syömään MITÄÄN synnytyksen aikana,joten laukussa minulla oli tummaa suklaata ihan sairaalassa oloa ajatellen ja siitä otin yhden palan :p joten minä en ainakaan tarvitse evästä sairaalaan.Meidän synnärillä saa syödä milloin haluaa ja milloin on nälkä lounaan ja päivällisen lisäksi.Aina löytyy viiliä,jogurttia, hedelmiä ja leipää.Sitä jäinkin kaipaamaan,kun niin pian tulin kotiin.VALMISTA SAPUSKAA:)Nam.


Meillä menee kivasti vaikka Isi on työmatkalla vielä ensiviikkoon.Vauva on ainakin toistaiseksi rauhallinen ja imetys sujuu mutkitta.Olen itse pirteä ja hyväntuulinen ja leikkasin tuossa nurmikonkin eilen ja pesin pyykkivuoren pois sekä silittelin.Ihanaa vauva-arkea enkä haluaisi millään ajatella että tämä olisi meidän viimeinen.........


Kassu ja Klaara 6 päivää
 
Noppis
Pihlajanmaria, onnea pojasta ja paljon voimia teille vanhemmille, jotka joudutte ilman rakastanne vielä olemaan. Toivotaan, että saatte hänet pian kotiin.

Mun mielestä NKL:ssä ei ainakaan kielletty syömistä. Jos näin on, niin meni kyllä ihan ohi. Päinvastoin meille esiteltiin, mihin voi eväät laittaa jne, eikä kukaan ainakaan sanonut, että vain isän eväistä olisi ollut kyse. Ja perhevalmennuksessa sanottiin, että kun synnytys alkaa kotona hiljakseen, olisi hyvä laittaa ruokaa, esim. pastaa, että jaksaa.

Täällä vielä siis yhdessä koossa. Eilen supparit oli kyllä suht napakoita kävelyllä iltapäivällä, ja illalla vihloi kohdunsuun seudulta ihan mahdottomasti, mutta sellaisia napakoita/kipeitä suppareita en oo saanut aikaiseksi levossa. Vauvan liikkeet tuntui illalla tosi alhaalla, kun se puski itteään alaspäin, tuntu ihan että läpi yrittää jo tulla. :xmas: :heart:
 
Onnea vauvautuneille.

Meillä aletaan tottua perhe-elämään rankan sairaalassa olon jälkeen. Sairaalassa kun oli todella ahdistavaa. Kätilöiden mielestä pullomaitoa ei saa antaa, imettää pitää vaikka rinnat verillä. Pojan paino putosi sairaalassa 3630g:sta 3330g:aan. Ja tietenkin äitinä sain syyt siitä niskoilleni kun paino ei alkanut nousta. Ja siinä sitten kun tarpeeksi stressaantuu niin eihän se maito edes ala nousta. Eilen kävi terkka kotikäynnillä ja punnitsi pojan, paino oli noussut tiistaisesta 3330g->3560g.
Onkohan sairaalassa kätilöillä joku ihme käsitys siitä ettei ensisynnyttäjä osaa hoitaa lasta ja että ensisynnyttäjät on tyhmiä?! Ainaki musta tuntui siltä että mua pidettiin ihan aasina. No nyt kuitenkin kaikki mukavasti.
Jaksuja kaikille joilla vielä masu!

Niiskuneiti83 ja viikon vanha vauveli
 
Onnittelut meikälääsenki puolesta kaikille joilla nyytit jo sylis on.

Ittellä äitipoli ja synnytystapa-arvio takana päin. Eilen siis viikkoja 37+5 ja sen hetkinen painoarvio oli 3,5 kiloa! Ittestä kuulosti aika hurjalta että viime kertaiseen mittaukseen, joka oli kolme viikkoa sitten niin olis tullu 900g lisää painoa. Lääkäri nyt sitten kuitenki lohdutteli että ei se enää tuota vauhtia painoa kehittele, jotta siinä neljän kilon paikkeilla syntymäpaino tuloo olemaan. Ja hyvin mahtuu tulemaan normaalia kautta maailmaan.
Seuraavan ajan se kuitenkin anto 22.8 (LA 19.8), että jos siihen mennes ei oo maailmaan ymmärtäny itte tulla niin kattellaan ja mietitään sitten vähän jotta mitä tehdään.

Nyt on tuo synnytyskin alkanu vähän jännäämään ku täs on kaikin puolin niin ku ensisynnyttäjä vaikka yks lapsonen jo onki, mutta ku likka on aikoonaan käynnistetty ja sitte se on vielä tullu hätäsektiolla maailmaan niin eipä oo oikeen kokemusta mistää ittestään alkavista synnytyksistä tai muustakaa. Mutta eikö se tästä. Pääasia että kaikki oli maha-asukilla ok.

Armoton väsymys painaa ittiä välillä aika rankasti, varsinki ku melkein järjestänsä joka yö pari tuntia joutuu valveilla olemaan ku ei unta meinaa vessareissun jälkeen saara millää.
Tätä nyt sitten pitäis vielä jaksaa nelisen viikkoa, oon nimittäin henkisesti valmistautunut siihen että kaks viikkoa menee ylitte ja jos sitä ennen maailmaan tulee niin se on positiivinen yllätys.
Mutta nyt tairan mennä aamupalan laittoon, jos sais vaikka silimänsä kunnolla auki. :)

Bubble 37+6
 
Huomenta päivää! Tuli sitten nukuttua puoli 10 asti :) Eli suppareista ei enää tietoakaan.

Laluz: olisinhan voinut sen vaikka keksiä tuosta Luciasta-valon tuojasta, mutta ei edes käynyt mielessä. Lucian päivä on yksi mun lempparipäiviä ja plussasin viime joulukuussa juuri Lucian päivänä. :saint: Pitää laittaa la luz sana mieleen.

Sairaalaeväistä vielä: Kai se synnyttäjän syömättömyys on enemmän varotoimenpide. Yleensä naiset oksentavat nukutuksen jälkeen helpommin kuin miehet ja sillä on jotain tekemistä sen kanssa. Tämän illan polttarisankari on lääkäri niin voin kysäistä haneltä asiasta. Eikö sektio tehdä usein vain epiduraalin ja jonkun muun voimalla, äitihän on sen ajan ihan "hereillä".

Nyt ulos pötköttämään ja nauttimaan auringosta!
 

Yhteistyössä