Elokuussa 2010 synnyttävät

  • Viestiketjun aloittaja Sartsa83
  • Ensimmäinen viesti
Mulla synnytystapa-arvio ei sattunut, mutta olin pettynyt kun tuntui ettei se lekuri tehnyt perusteellista arviota vaan vilkas pelkästään. Päältäkään se ei painellut ollenkaan niin lujaa ja pitkään kuin terkkarit. Ei tullu hirveetä luottamusta sitä kohtaan, että se olisi osannut hommansa......
 
Sartsa83
Esposa mulle ainakin terkkari osasi sanoa että vauvan pää on kiinnittyny kun se ei enää heilunu ja mun terkkarit on osanneet kertoa muutenkin miten päin millonkin vauva on siellä ollut.. ovat niin kokeneita ammattilaisia että pystyvät käsituntumalla löytämään kaikki ruumiinjäsenet. :)

Mua ei siis ees huippaa vaikka on näinkin alhanen hb. Mun olo on erittäin hyvä! Ja juon rautapitoista valmistetta sekä söin viime viikolla maksalaatikkoa ja syön paljon täysjyvä sekä ruisleipää joista saa rautaa + vihanneksia joista saa rautaa. Joten siinä mielessä raudan puutetta ei pitäisi olla ja kakkakin on ihan mustaa, joten rautaa kyllä löytyy, mutta pikkunen käyttää sitä niin ahkerasti myöskin, että se ns. "väljähtyy" ja hb pienenee.

Rinsessapa :LOL: sä jo ennätät mua onnitella vaikken oo vielä ite kerenny käydä hihkumassa poksumisesta. :D Kiitos siis onnitteluista. :hug: :heart: Juu, huomenna on se lääkäri... iltapäivällä 13.30. Heh.. niin, saa nähdä kui huomenna käy. Juu, voin kuvitella että miehes on ollut siinä vähän että pitäskö sua auttaa vai mitä. Ja ainakin tuolla TAYS:ssa on todella kovakourasia nuo kätilöt jotka tekee noita synnytystapa-arviointeja. Siis ne tutut jotka siellä on käyny. Mut mistäs sitä tietää vaikka ite saisin jonkun "lemminkäisen" joka onkin hellä. :p Kato jos kohtalo puuttuu asiaan, niin siinä tapauksessa saan jonkun ronskin joka lähestulkoon nirhaa mut siihen pöydälle ja saa mun paikat niin valmiiks et synnytys sitten käynnistyy muutaman päivän sisään. :LOL:

Mulla on muru ollu kans maha välillä tosi kipeä ja pelkkänä vetenä tullu kaikki pihalle. Et luulen sen olevan sullakin ihan vaan sitä, että alat oleen kanssa ns. loppu puolella ja kaikenlaista oireilua liittyy siihen. :hug:

minni hehe.. aika hyvä. :D Mun kohdalla ne ei oo vielä ihmetelly mitään ja näkee tuo terkkakin kuinka hyvin voin, niin ei oo sanonu siihen mitään. :) Eikä sen takia myöskään verenpaineisiin.. ne on nuo lääkärit jotka siitäkin vouhottaa. :) Kiitos!!! :heart: Oli pakko ottaa tähän loppuun tommonen kuvatus.. kun ei yhtää tiiä koska tulee lähtö. :p

Esposalle vielä... ompa outo synnytystapa-arviointi... ei sen noin kuuluis mennä. Eihän se välttämättä kaikilla satu, mutta kyllä siinä pitäs tehdä perusteellinen tutkimus jotta saadaan selville että pystytkö synnyttämään kuinka ison lapsen alateitse. Todella outoa! Enkä ihmettele et herättää epäluottamusta. :/

Sartsa ja Pähkis POKSISTA 38+0!! :heart:

ps. Omaa sen verran vaan, että eipä tässä mitiä.. :p ... huomista ootellessa. :D
 
Sartsa onnittelut poksumisesta :hug:

tuikku meilläkin ollaan oltu raivotarjonnassa jo pitkän aikaa.

Omaa. Huh huh, mikä päivä ollut... supistellut pitkin päivää ja vatsa ihan ripulilla... saa aina ihan vessaan juosta et kerkeepi ajoissa :LOL: ehkäpä tää vatsan tyhjeneminen meinais vihdoinkin jotain, saa nyt nähdä...aamullakin kävelylenkin jälkeen supisteli aikas kipeästi leikkikentällä, saas nähä miten vaikuttaa kun tuun iltalenkiltä...

Patience ja tytteli 38+4 :heart:
 
Sartsa83
Patience Kiitos! :hug: Ooooo!!! Mä luulen että siellä aletaan nyt kyllä valmistautuun ihan tosissaan!!! Ootappa vaan niin on kohta vedet lattialla tai sitten muuten käynnistyy synnytys. Voi sentää.. jänskää sun puolesta! Oisit eka meistä!!!! :hug: :heart: :heart:
 
Sartsa mäkin niin toivon et kohtapuolin alkais jotain tapahtumaan... supistelut lakkas, mutta vatsa senkun tyhjenee jatkuvasti... yritin käydä tossa äsken lenkillä, mutta piti hetken käveltyä kääntyä kotiin takaisin, kun vatsa oikutteli niin pahasti. Kävin kaupasta hakemassa sellaista Gefilus-mehua, jospas se hiukan rauhottas mahaa, ei oo todellakaan kiva jos joutuu koko yön juosta vessassa.
 
Onpa kiva kuulla etten oo ainut jolla mahavaivoja tai siis että ihan normaalia sitte vissiin =) Ja voi Patience!!! Alappa nyt jakautua siellä :LOL: Supisteluki voi laittaa mahan sekaisin vaan oispa se sitä että h-hetki ois lähellä x)

Minä heräsin sitten viideltä enkä saanu enää unta. Närästääki niin maan penteleesti.. Kerranki ku ei ollu niin kivulias yö niin en muuten vaan saa unta.. Plaah..
 
Hyvää huomenta kaikille..jes sain postis palkkatod.täytyy mennä sen kans kelaan kun oli 08 lasketettu äitiysraha ja on tulot noussu sen jälkeen aika paljon..saas mennä nyt sit takkuaan kelaan..No niin vähän sitten kuulumisia

rv 36+2

paino +50g/vko
turvotus -
RR 107/75
u-prot-
u-glut-
hb ei otettu viimeksi 124
sf mitta 33

Lääkäri tarkisti ja sanoi että pääsen vielä siihen kokoarvio ultraan erikseen tekee lähetteen sinne mutta sanoi että vauva ihan normaalikokoinen.Oli vähän outo lääkäri kun en ollu ennen ollut sillä kyseli kovasti pelkäänkö ja jännitänkö synnytystä..tuli itselle vähän hölmö olo tottakai jännittää kun esikoinen ei tiä mitä vastas mut en mä nyt kyllä niin pelkää..kyllä siitä selviää..jokatapaukses mulla semmonen olo että tulee ennen laskettua päivää mut lääkäri meinas että ei oo tulos paikat on sen verran kii vielä..eli ootellaan..nyt kattoo miestä ja sitten kelaan..ai niin ostin eilen lastentavara liikkeestä ihanan valkosen soivan pupun vauvalle oli niin ihana ja pehmeä :heart: Mukavaa päivää kaikillee:)
 
Eipä tullut sitten kun pari supistusta enää illalla ja sit lakkasivat taas :kieh: aamu alkoi jälleen kerran vessassa ravaamisella, kaippa tää sit on vaan pelkkää ripulia ja varmaankin noista helteistä johtuvaa, mut toivossa on hyvä elää et alkais taas päivän mittaan supistelemaan... :LOL:
Ois perjantaina viiminen ultra, jossa katotaan vauvan kasvua tms, mut aion kyllä pyytää lääkäriä kattomaan kohdunsuun tilanteen ja vaikka vähän ronskimmin kokeilemaan... menee kyllä niin voimat näiden helteiden takia ja muutenkin, voi vauva pieni alas jo tulla... :heart:

Patience ja tytteli 38+5 :heart:
 
voi Patience , siellä vissiin innolla odotetaan jo synnytystä ;) Ja varmasti jännittääkin kamalasti! Sitä itekkin rupee varmaan toivoo että tulispa jo ulos kun on tuossa vaiheessa : D

Bella86 Itse ostin myös kaauan sitten semmoisenn pehmeän pupulelun ^^ Puput on aina olleet söpöjä ja sopivat lasten unileluiksi hyvin :p

Kävin neuvolalääkärillä ja kaikki oli hyvin. Lääkäri vain sanoi että kohdunsuu on vähän pehmeä. Siinä vaiheessa en tajunut kysyy jaa et mitä tää meinaa. Nyt on miettinyt et mitä se oikeen meinaa ja mistään mitään tietoo löydy..
Onko kellään tullu semmosta polttavaa tunnetta esim jos istuu kauan niin kyljessä rupee polttaa inhottavasti? Mä en sen takia pysty istuu kauheen kauaan :x

Lumi ja vaavi 35+3 <3
 
Heippa pitkästä aikaa! Vaude, täällähän alkaa kohta varmaan tosissaan tapahtua kun noin paljon on supisteluja ja vatsavaivoja ilmassa. Itselläni pieni stressin poikanen pe-iltana laukaisi saman, alkoi ihan oksettamaan (en oksentanut kuitenkaan), maha tuli tosi kipeeksi ja ravasin vessassa ainakin 6 kertaa. Seuraavana päivänä vielä sain juosta vessassa. Tulipahan tehtyä kunnon tyhjennys pitkästä aikaa. No stressi laukesi siinä pe-la yönä, joten olokin helpotti. Muutamana yönä sen jälkeen on tullut kyllä yöllä pari supistusta. Mutta ihmettelen vain kun sanotaan, että harjotussupistukset eivät satu niin kyllä mua vaan sattuu! Se on semmosta tosi polttavaa kipua. Mut ei kestä kauan, eli ei oo mitään normaalia mahakipuakaan.

Päivisin tulee varsinkin autossa istuessa alavatsa TOSI kipeäksi ja heti kun pääsee seisomaan, kipu lakkaa. Sitä kipua kestää kyllä sit niin kauan, kun pääsee pois siitä istuma-asennosta. Mut esim. tietokoneella istuessa ei koskaan tuu sitä kipua, vain autossa! Ja semmoisen hassun jutun olen huomannut, että meidän poitsu rupeaa heti potkimaan, kun pääse auton kyytiin. Testasin, että johtuuko se vaan siitä, että autossa kuulee musiikkia, kotona ei tuu juuri kuunneltua, mutta ei, sama potkiminen alkoi vaikkei autossa ollut radio päällä. Voiskohan tosta sitten päätellä, että tää jätkä ei autossa nuku! Tai sit on vaan geeneissä tuo moottoriurheilu kiinnostus, mieheltä löytyy nimittäin kaikki maailman päristimet autotallista, hyvä ettei ole vielä pojalle ostanut jotain vekotinta.

Yhtenä iltana ihan säikähdin, että en oo tuntenut/noteerannut päivän aikana yhtään liikkeitä! Tuli tosi huono omatunto, että miksen ole kiinnittänyt siihen aikaisemmin jo huomiota. Menin sitten heti pitkäkseni, eikä tarvinnut kauan pötköttää, kun alkoi jytke käymään. Seuraavanä päivänä oli sama juttu, oli tosi vaisu koko päivän. Paitsi sitten autokyydissä heräsi :) Eilen olikin sitten jo vilkas oma ittensä.

Toissapäivänä oli neuvola ja oli taas joku toinen kesäsijainen, mutta oli kyllä tosi mukava ja pätevän oloinen, vaikka sanoikin olevansa oikeasti kouluterkkari. Otteet oli kyllä ihan kuin ammattilaisella! Ja osasi vastata siihen mun käsien puutumiseenkin, vaikka ajattelin, että eihän se varmasti siitä mitään tiedä. Sanoi ihan samaa, mitä netistäkin oon lukenut, eli rannekanavan ahtaumasta johtuu. Ja siis tää turvotus laukasee sen. Oon pitänyt öisin lastaa kädessä, etten saa väännettyä kättä johonkin ihme asentoon, kuten yleensä pidän käsiä aina jotenkin posken alla vääntyneenä. Lastan kanssa käsi on suorassa, joten ei ole tullut puutumisia enää.

Toi sijainen tiesi kertoa kuka meidän uudeksi neuvolatätiksi on tulossa, kun oma on siirtymässä muualle hommiin. Sanoi, ettei tunne ko. henkilöä itse, mutta on kuullut, että on tosi pätevä ja mukava ihminen! Kylläpä helpotti tuo tieto, nimittäin itse oon koko ajan luullut, että siihen tulee yks semmonen vanhempi nainen, joka oli kerran harjottelemassa sen mun oman neuvolatätin kanssa ja se ei osannut sitten kyllä yhtään mitään! Se oli kans ollut vaan kouluterkkarin hommissa. Sen otteet oli tosi varovaiset. Onneks se ei ookaan se vaan joku kokenut äitiysneuvolaihminen! Se alottaa vasta 16.8, joten vielä muutaman kerran käyn eri henkilöillä. Harmi sinänsä, että nyt on ollut joka kerta eri henkilö, kun toi sf-mitta saattaa heitellä senkin takia. Mutta tässä neuvolakuulumiset ja vertauksena edellisekerran tiedot vielä:

35+2 (33+2)
Ei ole merkannut painonmuutosta per vko, mut viime kerrasta eli tasan kahdessa viikossa on tullut 850g. Ekasta neuvolapunnituksesta on tullut 11 kg 400g, hui! Paljonkohan loppusaldo onkaan!! Tuo painon nousu on kyllä alkanut ottamaan polviin. Kyykistyminen on TUSKAAAAA! Jopa vessan pöntölle istuminen sattuu polviin. Onko muilla samaa vaivaa??
Turvotus: + (+)
RR: 107/62 (108/62) kehui miten hyvät verenpaineet mulla on ollut koko raskauden ajan
=)
Pissa: puhdas (puhdas) Nyt täytyy esittää tyhmä kysymys teille. Kun annetaan neuvolassa tuo pissanäyte, niin eihän se pidä olla mikään 4 tunnin "paastoarvo" siis että ei ois saanut neljään tuntiin syödä/juoda pissata? Kun yks kaveri väitti niin (joka on myös raskaana) mutta multa on mennyt kyllä ihan ohi, jos noin on, joten mietin, että onko mun pissanäytteet ollutkin aina siks puhtaita, kun ne ei oo olleet mitään 4h paastoja?
Hb: 123 (viimeksi ei mitattu). Sanoi, että tuo on tosi hyvä lukema, mutta voin hyvin jatkaa raudan syömistä, mutta ei haittaa, vaikka unohdankin ottaa joka päivä. Mun eka Hb arvohan oli 127, joten ei tosiaan kaikilla ole mitkään korkeat lukemat normaalistikaan. Ja mun olo on ollut tosi hyvä sen jälkeen kun se nousi siitä 109:stä, joka mitattiin rv 27+4.
Sf-mitta:34 (31)
Tarjonta: RT (RT)
Sydänäänet:Kuuntelulaite sammui kesken kaiken, joten ei ehditty saada lukemia, mutta kyllä sieltä selvä jyske kuului.
Liikkeet:++ (++)

Terkkari kirjoitti lähetteen äippäpolille synnytystapa-arvioon. Ne soittelee sieltä päin sitä aikaa, olispa se pian! Terkkari katto ohjeista, että se pitäis olla rv 36-38. Mulle tehdään se mun pituuden takia (150cm). Vika neuvolalääkärikin on varmaan parin viikon päästä. Ens viikolla on neuvola ja se ottaa kuulemma silloin emättimestä ja peräaukon suulta streptokokki näytteen. En ollut tuommoisesta aikaisemmin kuullutkaan, mutta otetaan kuulemma kaikilta. Ja jos se streptokokki todetaan, niin saa synnytyksessä suonensisäisen antibioottikuurin. On kuulemma tosi yleinen, mutta ei aiheuta äidille oireita. Vauvalle kylläkin, jos saa sen. En nyt kyllä muista mitä se aiheuttaa.

Täällä sairaalakassi alkaa olla melkein pakattuna, vauvan kassi ei kylläkään. Luotan siihen, että kyllä mulla on tässä vielä ruhtinaallisesti aikaa.

Mies alotti tällä viikolla työt ja kirvesmieskin lähti parin viikon "lomalle" kotiinsa pohjoiseen, joten vauvan huoneen rakentaminen on nyt jäissä pari viikkoa. Ei kuulemma valmistu vauvan syntymään mennessä, joten pitänee alkaa suunnittelemaan pinnasängyn kokoamista ja sen tuomista makuuhuoneeseemme ja oman kampauspöydän siirtämistä olohuoneeseen. Olin suunnitellut nimittäin, että laittaisin kampauspöydän sinne uuteen vauvan huoneeseen siksi aikaa, kun vauva nukkuu makuuhuoneessamme. Oletteko muuten pesseet pinnasängyn suojatkin? Meijän suojat on ainakin semmonen yks pitkä pötkö, mikä ei mahdu kyllä pesukoneeseen, joten käsinpesuksi menee. Mut kyllä mä senkin aattelin pestä, kun oon nyt kaiken muunkin jo pessyt. Kai se äkkiä kuivuu jos vie tonne helteeseen kuivaustelineessä.

On kyllä jotenkin tosi laiska olo, en oo jaksanut kyllä todellakaan siivoilla. Eilen kyllä otin itteäni niskasta kiinni ja jynssäsin lattian kylppäristä, kylpyammeen alta myös! Siinä olikin aikamoinen homma, kun pitä siirtää ammetta ja kyykistellä ja maha oli aina tiellä ja polviin sattu. Mut nytpä se on nyt sit tehty ja amme on taas mukavan puhdas, voi olla että sille tuleekin kohta käyttöä, jos alkaa supistelemaan.

Jaahas tais tulla aika maratooni tällä kertaa, en nyt sitten enempiä jaarittele, enkä taaskaan kommentoinut teidän muiden juttuja, sorry!

Elkku 35+4
 
Sartsa83
Patience toi sun vatsan sekasuus kyllä vaikuttais siltä että synnytys vois olla lähellä, mutta ei se aina tarkota sitä.. :/ Voi kakanmarjat!! Toivon niin et siellä nyt alkais pian tapahtuu jotakin!!!! :hug:

Mun piti kirjotella vielä muille mut eihän tässä ookaan enää aikaa kun kohta mennään sinne.......!!!!!!!!!!!! Jaiks!!! ;)
 
Rinsessapa mulla oli vähän sama homma viime yönä, heräsin vaan jo kolmelta! Närästi kans pitkästä aikaa, olipa kivaa....

Patience nyt musta kyllä oikeesti tuntuu siltä, että oot meistä eka! ;) Laita ne lääkärit sitte perjantaina ihan kunnolla ronkkimaan :D :D

Elkku kiva, että neuvolassa kaikki oli hyvin, ja että täti oli mielunen, ja myös se, että uusi täti tulee olemaan mielunen ;) Paitsi, että eihän sekään sitten kauaa kestä, kun lapsi syntyy niin vaihtuu tätikin :D Mä olen ainakin pessyt pinnasuojatkin, ihan koneeseen laitoin :) Ei mulle ainakaan kukaan oo koskaan sanonu, että pitäis se neljä tuntii olla pissaamatta ennen tota pissanäytettä. Virtsatietulehdusta tutkittaessa sitte asia erikseen. Mutta voihan se olla, että on täälläkin menny vähän ohitte, mut vähän epäilen..


Sori kun en nyt oikein jaksa mitään kirjottaa, on niin tuskasen kuuma taas kerran, että veto on ihan pois! Huomena kyllä pitäis tulla helpotusta, kun ostettiin sitten ilmalämpöpumppu. Huomena tulee asentaja yhdeksältä! Ihanaa!!

Minni ja Mini 35+3 :heart:
 
Minni todellakin aion laittaa lääkärin kunnolla ronkkimaan ja kyllä oikeesti ihmetys on mulla suuri jos ei ole kohdunsuulla muutosta tapahtunut... se oiskin justiinsa niin mun tuuria!
Voi, että oon niin kateellinen teille tosta ilmalämpöpumpusta, sellanen ois kyllä niiiin ihana... nää helteet on saanu mun päänkin ihan sekaisin :LOL: ulkona on +30 ja tää just käväs tunnin lenkillä ja just pyörittelin voisilmäpullat kohoamaan :LOL: teki vaan niin hurjasti mieli et oli pakko saada vaikka olis kuin kuuma!

Sartsa täällä kovasti ootellaan sun synnytystapa-arviointi käynnin tuloksia :wave:
 
Sartsa83
Sairaalan synnytytapa-arvioinnin tulokset:

Pojan kokoarvio: 3300g (vaikka menis 42 viikkoon asti niin silti alta 4kg:n tulossa, vaikka ultra näyttäskin vikaan. Ei kuulemma näytä enää mitään kiloa väärin, et korkeintaan muutaman sata grammaa)
Pojan muut kokoarviot: Pää keskikäyrällä, koko keskikäyrällä ja reisiluukin keskikäyrällä eli tällä hetkellä varsin sopusuhtainen poitsu kaikelta osin. :) Hyvin on itteään kasvattanu tuolla. :heart:
Kohdunsuu: sormelle auki, ei sentään yltäny pojan päätä koskettaa. Kohdunkaulaa vielä jäljellä kuitenkin 3cm.

Siinäpä ne tärkeimmät. Koska olen pitkä äiti suomalaiseks naiseks (170cm) niin sanoi ettei ole mitään estettä synnyttää 4kilosta vauvaa, mutta mun kudos alapäässä on kireä eli esim. yhdynnän yhteydessä raskausaikana on tullu verta, koska limakalvot on kuivat ja paikat niin tiukat. Joten sanoi että mun kohdalla voin jo valmistautua että välilihaa leikataan. Ja tuo tieto on hyvästä, koska pystyn asennoituun siihen. Sanoi että "sun kehosi on tuollainen ja siihen sun on tyydyttävä". :) Ja niinhän se meneekin. :)

Nyt siis ootellaan ja viikottain jatketaan neuvolaseurantoja.

Jäipähän tuosta käynnistä jokin muisto: alatietutkimuksessa alko vuotaan verta, joka on normaalia mutta sitä tulee kyllä ihan kiitettävästi, aivan kuin ois menkat. Nyt sitten side pöksyissä saa mennä täällä. 1-3 vrk saattaa vuotaa, jonka jälkeen jos vuoto jatkuu tai on runsasta, on hyvä soittaa synnytysvastaanottoon... ja siitä limatulpasta.. en ole varma mutta voi olla että se äidillä vessassa käydessä (kun käytiin tuon jälkeen siellä ) plumpsahti pönttöön, kun jotain sinne kuuluvasti tipahti, mutta koska mies kävi ennen mua vessassa ja äidillä oli semmonen tuoksujuttu pöntössä, joka teki hirveästi vaahtoa sinne, niin enhän mä nähny, oliko siellä jotain vai eikö. Paperiin ei ainakaan tullut mitään, ei edes sillä hetkellä verta, kun sitten taas kotona tuli ja siinä oli mukana niitä menkoissa kuuluisia verihyytymiä, joten.. tiedä häntä sitten oliko limatulppa vai ei, kun en nähnyt sitä. :D Seurailen tilannetta... ;)

Niin joo tosiaan ja verenpaineet oli niin korkeet, että ottivat vielä pissanäytteen ja jos siinä näkyy jotain niin sitten ottavat yhteyttä. Mut mun olo on hyvä joten ei ainakaan pitäs mitään raskausmyrkytystä olla.
 
Sartsa83
Pissanäytteestä jos ihan labraan joutuu pissanäytteen viemään/antaan niin siellä on ohjeistuksena tää 4h pissaamisesta, koska mitä pidempään on virtsaamatta, sen paremman tuloksen näyte antaa. Jotain tommosta ne selitti mulle sillon kun kävin tuonne viemässä näytteen. Mut jos ihan neuvolassa annan, niin ei sit tarvitse olla mitään tuntejakaan. Kunhan pissattaa sen verran että saa nykerretyks sellasen pienen näytteen purkkiin josta saa testiliuskalla proteiinit ja glukoosit selville. :)

Ja Elkku tosta kipuilusta autossa. Mulla oli kans sitä joskus 25-30 viikoilla ja ainoastaan autossa istuessa, mut se meni sitten ohi. Ja nykyään tuntuu että seistessä on parempi kuin liikkuessa, mutta tanssiessa on vielä parempi kun seistessä. Ja makaaminen sohvalla on jotain aivan tautisen ihanaa, mut istuminen ei sit ookaan. :LOL: Hauskoja juttuja. :D Nii juu ja riippuu päivästä, kipuileeko muutenkin, mut joskus tekee polviin kipeää käydä esim. vessapöntölle istumaan, mut mä luulen sen johtuvan siitä kun painoa kertyy kuitenkin raskausaikana aika lailla jalkojen päälle ja koska jalat ei oo koskaan tottuneet moiseen, etenkin esikoistaan oottajilla, niin ne helposti aluks kipeytyy.. varsinkin sen huomaa loppuraskaudessa kun kiloja on jo kertyny jonkin verran.

Mä oon kans niin kateellinen noista ilmanlämpöpumpuista... pitäs semmonen hommata itelleki. *mutinaa*
 
Liian kuuma on! Raskaus ei vaivaa tai muuta, mutta muuten hermot paukkuu, kun ei vaan jaksais enää tätä hien määrään. Oon tällä viikolla innostunut leipomaan kinkkupiirakan ja tacopiirakan :D. Mun toinen ammatti on kokki, joten tulee kokattua, mutta leipominen on vähemmälle jäänyt. Taitaa muhunkin iskeä tää raskauden tuoma leipomisvietti :D.

Mitäs muuta tänne sitten kirjoittelisi. Hitaasti rempataan ja hankintoja vielä tehään. Vauvalle on kaikki onneksi hankittu. Hitto, mulle vasta selvis, kun vaunut tuli ma, että mitä se yhdistelmä tarkoittaa :D. Eli kantokoppa on eri kuin vaunukoppa. Kuinka monella teistä on kantokoppa eli yhdistelmävaunut? Eilen oli stressiä kaikista hankinnoista ja valinnoista, joita tarvii tehä, mutta tänää ollu levollinen mieli. Aamusta asti touhunnu menemään ja pikkuhiljaa ois kaikki kunnossa. Viimosia vaatteita pesin ja steriloin tutit ja pullot, ihanaa puuhaa. Mies oli eilen ihan innoissaan vauvasta tai on koko aika sanonut, että odottaa kovasti ja että yövalvomiset ei haittaa jne. Ihana mies <3 En voi kylliksi kehua tai mun rakasta kiittää tuesta ja kaikesta.

Mun sisko järjestää mulle lauantaina ne vauvakutsut pienellä porukalla vanhempieni mökillä. Mun mielestä tosi mukavaa, kun muuten ei ole mitään hössötystä raskaudesta ollu tai muuta. Kiva olla siellä ja jutella ja tietty saada lahjoja :D.

Mua sattuu tässä koneella kuin on niin tohon tissien alaosaan mahassa. Mistähän johtuu? Huonosta asennosta?

No niin. Tuli tänää kelasta vanheimpainrahahakemuksen valituksesta päätös. Kerrankin mukavaa, kun voittaa taistelun kelaa vastaan eli erävoittokelasta. Nyt sitten tuun saamaan 400 e enemmän kuussa, kun mitä eka päätös väitti. Kannattaa taistella.

Niin meijän äitillä ei ole ollut tai tullu supistuksia ja tekopoltot ei ole auttanut. Mä, sisko ja veli ollaan keisarinleikkauksella kaikki. Joten sitä pelkään, että ois periytyvää. :(
TAYSIIn aika on 5.8. En osaa potkuista sanoa, että onko kaveri miten päin :( Kovasti myllää.

Hu mennään ulkoilemaan ja kaupunkiin ja sitten laivalla saareen. Kiva olla hieman ees ulkona ja nauttia helteestä. Aika hyvin oltu nyt piilossa sisällä. :D

Kauniita unia ja odotusta viime metreille,
Tuikku ja Masulainen 35 + 1 <3
 
Tuolla se asentaja nyt hyörii, oi että mä oon onnellinen! Kuulemma puol tuntia siitä kun se on paikallaan, niin on jo sopiva ilma! En malta oottaa enää niitä n. kolmee tuntii mitä tossa menee! :D Meillä kävi tossa vielä hyvä tuuri, kun tiistaina vasta ostettiin, niin saatiin jo tänään se, kun joku oli perunu asentajan! :) Ja hitto toi savukin tuolla ulkona, mikä tulee Venäjältä, en kestä! Vaikka en oo ulkona oikein ollukkaan, etuovi meillä nyt tosin kokoajan auki, niin päätä särkee ihan tajuttomasti! :/
Puol kahdelta olis se neuvolalääkäri :) Sitte pitäis sen jälkee lähtä kauppaan ostamaan leivontatarpeita, kun miehellä huomena synttärit, meinasin ainakin mansikkajuustokakun tehä :) Saas nähä mitä siitä tulee, kun teen sen yhen ihanan sitruunajuustokakun ohjeella, oon nimittäin aika huono soveltamaan mitään reseptejä, mut nyt on sellanen fiilis, että tahdon koklata :)

Patience sä oot hullu! :D :D Jotakin pullia, vähänkö se uunikin hohkaa kuumuutta! No, mutta toisaalta jos mieli tekee ;) Kohta ei sitte kerkeekkään leipomaan :)

Sartsa hui, mua varmaan vaivais toi verenvuoto kauheesti! Tai siis kun raskausaikana sen liittää aina kaikkeen pahaan, vaikka sulla ei siis nyt mistään sellasesta oo kyse. Jotenkin silti, en pysty selittämään :D Sanoko se lääkäri mitään muuta tosta verenvuodosta? Voiko se nopeuttaa synnytyksen alkamista? :whistle: Täällä jo vähän malttamattomina ootellaan, että milloin se meidän eka vauva syntyy! ;)

tuikku meillä on yhdistelmät, tai oikeestaan vaan rattaat, joihin ostettiin lisävarusteena kantokoppa, ja sitten niistä tuli yhdistelmät ;) Mulle oli ehdotonta, että on kova kantokoppa, ja sellastahan ei muuten saa kun yhdistelmillä, ellei ihan pelkkiä vaunuja tahdo ostaa, mutta olis se aika rahan haaskausta kun kuitenkin yhdistelmiäkin saa nykyään :)
Mä en ole vielä steriloinnu mitään tutteja tai pulloja :ashamed: Pitäis sekin tehdä, mutta pelkään etten osaa ja poltan ne pohjaan :D :D
Tosi kiva, kun saat vauvakutsut! Varmasti tuntuu kivalle :)
Mullakin sattuu tohon tissien alaosaan, oon tulkinnu vaan huonoks asennoks. Rintsikatkin painaa, kun tää maha sen verran ylhäällä vielä, tyhmää! :/
No kannatti valittaa! 400e on tosi iso raha! Hyvä juttu! :)

Minni ja Mini 35+4 :heart:
 
Sartsa Kiva ku sait tietää et välilihaa leikataan niin osaat sit asennoitua siihen. Mua pelottaa kamalasti et jos sitä joudutaan leikkaan. Joku laitto sillon sen yhden linkin missä luki et jos itsestään repeää niin parantuu nopeampaa mitä se et leikattas. Toivotaan et käviski niin et ei joudutakaan leikkaan sulla ja saisit olla ilosesti yllättyny =)

Tuikku10 Meillä myös yhdistelmät eikä olis tullu mieleenkään ostaa vaunukopallisia ku sitte ois joutunu jossai vaihees kuitenki ostaan matkarattaat mutta nyt ei tarvi =)

Mulla on koko ajan jotenki vähän huono olo ku tosiaan nuita rytmihäiriöitä ollu varmaan raskauden puolesta välistä asti :/ Sitte kuumuus ja väsymys siihen päälle. Ja nyt mulla on ollu vasemman jalan jalkapöytäki pari päivää kipeä ja on VÄHÄN hankala kävellä.
Täälläkin ollaan tutit ja pari pulloo steriloitu mut en oo vielä raskinu ostaa enempää pulloja tai tutteja niihin ku ei tiiä et jos imetys lähteeki hyvin käyntiin niin niitä ei sitten heti tarvikaan. Vielä pitäis pyykkikori ostaa pikkuselle oma et sais sit erillään pidettyä ne meidän vaatteista ym. ku on nuita elukoita ja kaikki vaatteet ihan karvasia niin et ei kovin sit tarttuis pikkusen vaatteisiin ja muutenki ku ne tulee erikseen pestyä.
Lupasin miehelle tehdä munavoita eli sen tekoon siis x) Ikinä en oo tehny mut kokeilemalla oppii :p Tuleepahan harjoiteltua jos sitä tekis sitte nimenantojuhlaanki =)

Rakkauspakkaus 36+6 <3
 
Ja tämä yleinen valitus..KUUUUMA!! :kieh: Tulin päiväksi kotiin ku mies meni töihin ja ajattelin että sais t'äällä jotain tehtyä kun ollaan oltu miehen vanhemmilla nyt evakossa ku siellä on se ilmalämpöpumppu mutta ei täällä mitään jaksa tehdä ku sisällä +32!! ihan hirveetä.

Meillä on kanssa yhdistelmät ja minusta ne on paremmat niin ei tarvitse sitten erikseen rattaita ostaa kun poika on isompi.

Ja loppuun hieman neuvola kuulumisia
Rv 38+0
painomuutos/viikkoo 1700g pikkusen oli turvotusta kun miehen porukoilla oltu nyt nii ei ole sitä turvotusta paino laskee
turvotus ++
RR 108/73
U-prot. +-
kohdunpohjankorkeus 34cm
tarjonta Pt
syke ja liikkeet ++

Mutta nyt taidan lähteä suihkuun ku hiki valuu pelkästään istuessa..

Marakatti ja poikanen 38+2 :heart: enää 8 päivää sektioon!hui
 
Nyt iski vähän hätä! Millon te ootte toimittanu KELAan äitiyspäiväraha ja vanhempainpvraha-hakemukset? Jos oikein käsitin niin osa teistä on saanu ainaki jo päätöksetkin! Minulle ei ole tullu yhtään mitään tietoa edes siitä äippäpvrahasta jota piti alkaa tulla jo 24.7.10 lähtien se 105pv. Kävin just Kelan sivuilla katsomassa niin hakemus on käsittelyssä vielä ja hakemuksen laitoin sisään jo 27.6.2010. Tässä alkaa väkisin pohtia alkaako sitä rahaa tullakaan sieltä. :( Tosin työnantaja on velvollinen mulle maksamaan palkkaa 3 ekalta kk:lta, mutta silti kai niitä päätöksiäki pitäs alkaa tulla jo.
 
TiiaRiitta katsoin Kelan sivuilta omista tiedoistani niin mun hakemus oli mennyt Kelaan 20.5.2010, päätös oli annettu 28.5.2010 ja postitettu 31.5.2010, joten toi kyllä kuullostaa, että jossain on jotain mätää, jos sulle ei oo vieläkään tullut mitään päätöstä. Vai voiko muka kesälomien takia päätös kestää noin kauan. Itse ehkä soittaisin sinne ja kysyisin mikä mättää.

Jos saat työnantajalta palkkaa, kuten itsekin saan vielä lokakuuhun asti, niin silloin työnantajan piti lähettää Kelaan joku paperi myös. Itse kävin täyttämässä sen hakemuspaperin meidän palkanlaskijan kanssa ja se lähetti sitten vielä jonkun erillisen paperin Kelaan, jossa "todisti" että työnantaja maksaa mulle palkkaa sinne lokakuuhun asti, joten Kela maksaa ne äitiyspäivärahat siltä ajalta työnantajalle.

Minni teitte kyllä hyvä hankinnan tuon ilmalämpöpumpun suhteen. Itse en ole kärsinyt näistä helteistä lainkaan tuon vekottimen takia. Täällä sisällä on oikeasti välillä niin kylmä, että pitää käydä lämmittelemässä pihalla. Sori jos väännän nyt puukkoa teidän muiden haavoissa =) Mutta saas nähdä miten paljon tuo vekotin on kuluttanut sähköä, tuo viilennystoimintohan ei ole ilmainen. Mutta kyllä oon sitä mieltä, että vaikka joutuis vähän enemmän sähkölaskua nyt maksamaan, niin on se ollut sen arvoista! Tosi nopeasti saitte kyllä tuon pumpun ja asennuksen, olen kuullut, että näiden helteiden takia nuokin vehkeet ovat olleet aika kiven alla ja asennusajat venyneet.

tuikku meilläkin on yhdistelmävaunut. Meillä tosin on pehmeä kantokassi. Itselläni oli alusta asti selvää, että haluan nimenomaan yhdistelmät. Minkä merkkiset vaunut teille tuli? Meillä on käytetyt Emmaljungan Ceroxit. Ovat kylläkin kuin uudet. Pesin vielä kaikki osat (koneessa hienopesuohjelmalla) ja ei käynyt kuinkaan. Tosi itku tuli, kun piti alkaa kasaamaan sitä kantokassia takas kuosiinsa. Ei oo mun juttu noi tommoset palapelitehtävät ja pienemmästäkin menee hermot, niin itkuhan siinä tosiaan tuli. Onneksi mies osasi koota ne sitten takasin, vaikka ei ollut nähnytkään miten olin ne purkanut :)

Täälläkin on ollut koko päivän savua ilmassa. Ei tosin haise (tai sitten mulla ei oo hajuaistia) mutta on inhottava sumuinen ilma, vaikka aurinko paistaa. Kävin kaupungilla ja tuli mieleen ihan kuin ois ollut etelän mailla, ainakin Tunisiassa oli koko ajan tommonen sumuinen ilma, vaikka aurinko paistoikin. Ja tosi kova tuuli on tänään.

Minni tuosta neuvolatätiasiasta vielä niin musta tuntuu, että meillä ei kyllä vaihdu se täti sitten kun lapsi syntyy. Tuolla kylällä, jossa käyn neuvolassa ei ole kuin tasan yksi neuvolatäti koko meidän kylälle ja olen kyllä käsittänyt, että se sama täti on siis myös lastenneuvolatäti. Mutta toki voin olla väärässäkin. En ole kyllä koskaan vaan nähnyt siellä ketään muuta ja olen nähnyt kun sen saman tädin vastaanotolla on käynyt äiti lapsensa kanssa. Eikä siellä ole kuin yksi vastaanottohuonekaan +lääkärin vastaanottohuone. Mutta sehän selvinnee sitten aikanaan =)

Mites Sartsan vuoto, joko on lakannut? Tuntuu kyllä hurjalta mustakin toi, että noin paljon voi alkaa vuotamaan tommosen tutkimuksen takia. Hui! Mua kyllä pelottaa toi tutkimus, koska mua on sattunut AINA kun lääkäri on tehnyt ihan normaalin tutkimuksen esim. papa-näytteenoton yhteydessä, siis jo ennen raskautta ja molemmat neuvolalääkärikerrat ovat sattuneet. Ja toi vika kerta on varmaan vielä kovaotteisempi. En siis yhtään tykkää. Katottiinko sulla Sartsa ultralla?

Elkku 35+5
 
Eih, herranjestas näitä helteitä!! :kieh:
Oon niin poikki ja voimat ihan loppu... ei ole tänään edes supistanut kertaakaan :| rupee kohta usko loppumaan, et ajallaan tulis... ois vaan niin helpompi jos ens viikon aikana tulis, kun mun äippä ois vielä sillon lomalla ja sais helposti esikoisen sinne hoitoon sairaalassaolon ajaksi, mut jos lasketun ajan yli mennään ni sitten on kaikki ihan auki et minne esikoinen menee hoitoon, inhottaa!! :ashamed:
Onneksi huomenna on se äippäpolikäynti, niin varmasti puran huonoa oloani sinne ja kunnolla! Kiinnostaa niin hurjasti se kohdunsuun tilanne ja jos siellä ei ole mitään edistystä tapahtunut viime kertaseen ni heitän sitten kyllä hyvästit sille et ajallaan tulis...

Anteeksi, kun tuli nyt vaan pelkkää valitusta, mutta tällä hetkellä mieliala on vaan niin maassa

Patience ja tytteli 38+6 :heart:
 
Tää tuli nyt neuvolalääkäriltä ja jee, Mini on raivotarjonnassa! :) Lääkäri myös sano, että ei oo mikää kovin isokokonen lapsi, ja sit jotenki niin, että 'toivotaa, että ei ainakaa paljoo menis lasketun ajan yli' eli suomeks, tää syntyy todellaki vasta sit sen kaks viikkoo yli :D :D Kohdunsuu oli pehmenny ja auki ihan toosi vähän ja pituus oli 2cm :) hb oli 121, verenpaineet näköjää on unohettu merkata ylös, mut hyvät neki oli, eikä sitte oikein muuta katottukkaa :)

marakatti tosiaan, sulla enää 8 päivää siihen, että susta tulee ÄITI! Vaikka senkin tietää, niin jotenkin silti tuntuu niin uskomattomalta!

TiiaRiitta kuulostaa kyllä munkin mielestä, että jokin siellä mättää! En jaksa nyt omaa kelaan kirjautua, mutta kyllä mun käsityksen mukaan päätös pitäis olla sulla ennen äitiysloman alkua, vaikka työnantaja maksaakin ton 3kk. Mulla ainakin meni noin ja suht sama tilanne noissa kun sulla. Jos vaikka soittaisit kelaan huomena ja kyselisit?

Elkku niin kyllä tehtiinkin! Nyt jo pystyy olla sisällä, vaikka on täällä vielä 26 mittarin mukaan. En kyllä meinaa uskoa, että noin paljon on.. Se on kyllä totta, että sähköähän toi vie mielettömästi, mutta tässä vaiheessa ihan sama! Ei siinäkään oo mitään järkeä, että ei pysty olla omassa kodissaan. Ja just kun hommiakin pitäis tehdä, mutta kun ei oo vaan yksinkertasesti pystyny!
Täälläpäin ton savunhajun jo tunnistaa, mutta ei se silleen häiritse paljoa, vaan toi päänsärky mnkä se tekee, mutta ensimmäisinähän me tässä rajalla ollaankin sitä vastaanottamassa :D
No tuskin teillä sitten vaihtuu, jos ei kerta oo kun yks täti ;D Luulis, että olis tullu jo jotakin puhetta neuvolassa, jos eri täti olis sitte vauvan synnyttyä :) Meillä ainakin pitäis varata tutustumiskäyntikin sille lastenneuvolantätille, mutta kun ei kiinnosta kun kaikki sanoo, että ihan turha ollut koko tutustumiskäynti :D

Patience senkus valitat! ;) Kuumuus kyllä lyhentää aika paljon hermojakin, ainakin täällä ;) No pakkohan noitten supistusten on jotakin pitäny saada aikaan, luulis ainaki! Toivotaan kovasti, että tyttö päättäis syntyä ennen kun äitis menee takas töihin! Mieluiten vaikka jo tänään ;)
 

Yhteistyössä