Heippa pitkästä aikaa! Vaude, täällähän alkaa kohta varmaan tosissaan tapahtua kun noin paljon on supisteluja ja vatsavaivoja ilmassa. Itselläni pieni stressin poikanen pe-iltana laukaisi saman, alkoi ihan oksettamaan (en oksentanut kuitenkaan), maha tuli tosi kipeeksi ja ravasin vessassa ainakin 6 kertaa. Seuraavana päivänä vielä sain juosta vessassa. Tulipahan tehtyä kunnon tyhjennys pitkästä aikaa. No stressi laukesi siinä pe-la yönä, joten olokin helpotti. Muutamana yönä sen jälkeen on tullut kyllä yöllä pari supistusta. Mutta ihmettelen vain kun sanotaan, että harjotussupistukset eivät satu niin kyllä mua vaan sattuu! Se on semmosta tosi polttavaa kipua. Mut ei kestä kauan, eli ei oo mitään normaalia mahakipuakaan.
Päivisin tulee varsinkin autossa istuessa alavatsa TOSI kipeäksi ja heti kun pääsee seisomaan, kipu lakkaa. Sitä kipua kestää kyllä sit niin kauan, kun pääsee pois siitä istuma-asennosta. Mut esim. tietokoneella istuessa ei koskaan tuu sitä kipua, vain autossa! Ja semmoisen hassun jutun olen huomannut, että meidän poitsu rupeaa heti potkimaan, kun pääse auton kyytiin. Testasin, että johtuuko se vaan siitä, että autossa kuulee musiikkia, kotona ei tuu juuri kuunneltua, mutta ei, sama potkiminen alkoi vaikkei autossa ollut radio päällä. Voiskohan tosta sitten päätellä, että tää jätkä ei autossa nuku! Tai sit on vaan geeneissä tuo moottoriurheilu kiinnostus, mieheltä löytyy nimittäin kaikki maailman päristimet autotallista, hyvä ettei ole vielä pojalle ostanut jotain vekotinta.
Yhtenä iltana ihan säikähdin, että en oo tuntenut/noteerannut päivän aikana yhtään liikkeitä! Tuli tosi huono omatunto, että miksen ole kiinnittänyt siihen aikaisemmin jo huomiota. Menin sitten heti pitkäkseni, eikä tarvinnut kauan pötköttää, kun alkoi jytke käymään. Seuraavanä päivänä oli sama juttu, oli tosi vaisu koko päivän. Paitsi sitten autokyydissä heräsi
Eilen olikin sitten jo vilkas oma ittensä.
Toissapäivänä oli neuvola ja oli taas joku toinen kesäsijainen, mutta oli kyllä tosi mukava ja pätevän oloinen, vaikka sanoikin olevansa oikeasti kouluterkkari. Otteet oli kyllä ihan kuin ammattilaisella! Ja osasi vastata siihen mun käsien puutumiseenkin, vaikka ajattelin, että eihän se varmasti siitä mitään tiedä. Sanoi ihan samaa, mitä netistäkin oon lukenut, eli rannekanavan ahtaumasta johtuu. Ja siis tää turvotus laukasee sen. Oon pitänyt öisin lastaa kädessä, etten saa väännettyä kättä johonkin ihme asentoon, kuten yleensä pidän käsiä aina jotenkin posken alla vääntyneenä. Lastan kanssa käsi on suorassa, joten ei ole tullut puutumisia enää.
Toi sijainen tiesi kertoa kuka meidän uudeksi neuvolatätiksi on tulossa, kun oma on siirtymässä muualle hommiin. Sanoi, ettei tunne ko. henkilöä itse, mutta on kuullut, että on tosi pätevä ja mukava ihminen! Kylläpä helpotti tuo tieto, nimittäin itse oon koko ajan luullut, että siihen tulee yks semmonen vanhempi nainen, joka oli kerran harjottelemassa sen mun oman neuvolatätin kanssa ja se ei osannut sitten kyllä yhtään mitään! Se oli kans ollut vaan kouluterkkarin hommissa. Sen otteet oli tosi varovaiset. Onneks se ei ookaan se vaan joku kokenut äitiysneuvolaihminen! Se alottaa vasta 16.8, joten vielä muutaman kerran käyn eri henkilöillä. Harmi sinänsä, että nyt on ollut joka kerta eri henkilö, kun toi sf-mitta saattaa heitellä senkin takia. Mutta tässä neuvolakuulumiset ja vertauksena edellisekerran tiedot vielä:
35+2 (33+2)
Ei ole merkannut painonmuutosta per vko, mut viime kerrasta eli tasan kahdessa viikossa on tullut 850g. Ekasta neuvolapunnituksesta on tullut 11 kg 400g, hui! Paljonkohan loppusaldo onkaan!! Tuo painon nousu on kyllä alkanut ottamaan polviin. Kyykistyminen on TUSKAAAAA! Jopa vessan pöntölle istuminen sattuu polviin. Onko muilla samaa vaivaa??
Turvotus: + (+)
RR: 107/62 (108/62) kehui miten hyvät verenpaineet mulla on ollut koko raskauden ajan
=)
Pissa: puhdas (puhdas) Nyt täytyy esittää tyhmä kysymys teille. Kun annetaan neuvolassa tuo pissanäyte, niin eihän se pidä olla mikään 4 tunnin "paastoarvo" siis että ei ois saanut neljään tuntiin syödä/juoda pissata? Kun yks kaveri väitti niin (joka on myös raskaana) mutta multa on mennyt kyllä ihan ohi, jos noin on, joten mietin, että onko mun pissanäytteet ollutkin aina siks puhtaita, kun ne ei oo olleet mitään 4h paastoja?
Hb: 123 (viimeksi ei mitattu). Sanoi, että tuo on tosi hyvä lukema, mutta voin hyvin jatkaa raudan syömistä, mutta ei haittaa, vaikka unohdankin ottaa joka päivä. Mun eka Hb arvohan oli 127, joten ei tosiaan kaikilla ole mitkään korkeat lukemat normaalistikaan. Ja mun olo on ollut tosi hyvä sen jälkeen kun se nousi siitä 109:stä, joka mitattiin rv 27+4.
Sf-mitta:34 (31)
Tarjonta: RT (RT)
Sydänäänet:Kuuntelulaite sammui kesken kaiken, joten ei ehditty saada lukemia, mutta kyllä sieltä selvä jyske kuului.
Liikkeet:++ (++)
Terkkari kirjoitti lähetteen äippäpolille synnytystapa-arvioon. Ne soittelee sieltä päin sitä aikaa, olispa se pian! Terkkari katto ohjeista, että se pitäis olla rv 36-38. Mulle tehdään se mun pituuden takia (150cm). Vika neuvolalääkärikin on varmaan parin viikon päästä. Ens viikolla on neuvola ja se ottaa kuulemma silloin emättimestä ja peräaukon suulta streptokokki näytteen. En ollut tuommoisesta aikaisemmin kuullutkaan, mutta otetaan kuulemma kaikilta. Ja jos se streptokokki todetaan, niin saa synnytyksessä suonensisäisen antibioottikuurin. On kuulemma tosi yleinen, mutta ei aiheuta äidille oireita. Vauvalle kylläkin, jos saa sen. En nyt kyllä muista mitä se aiheuttaa.
Täällä sairaalakassi alkaa olla melkein pakattuna, vauvan kassi ei kylläkään. Luotan siihen, että kyllä mulla on tässä vielä ruhtinaallisesti aikaa.
Mies alotti tällä viikolla työt ja kirvesmieskin lähti parin viikon "lomalle" kotiinsa pohjoiseen, joten vauvan huoneen rakentaminen on nyt jäissä pari viikkoa. Ei kuulemma valmistu vauvan syntymään mennessä, joten pitänee alkaa suunnittelemaan pinnasängyn kokoamista ja sen tuomista makuuhuoneeseemme ja oman kampauspöydän siirtämistä olohuoneeseen. Olin suunnitellut nimittäin, että laittaisin kampauspöydän sinne uuteen vauvan huoneeseen siksi aikaa, kun vauva nukkuu makuuhuoneessamme. Oletteko muuten pesseet pinnasängyn suojatkin? Meijän suojat on ainakin semmonen yks pitkä pötkö, mikä ei mahdu kyllä pesukoneeseen, joten käsinpesuksi menee. Mut kyllä mä senkin aattelin pestä, kun oon nyt kaiken muunkin jo pessyt. Kai se äkkiä kuivuu jos vie tonne helteeseen kuivaustelineessä.
On kyllä jotenkin tosi laiska olo, en oo jaksanut kyllä todellakaan siivoilla. Eilen kyllä otin itteäni niskasta kiinni ja jynssäsin lattian kylppäristä, kylpyammeen alta myös! Siinä olikin aikamoinen homma, kun pitä siirtää ammetta ja kyykistellä ja maha oli aina tiellä ja polviin sattu. Mut nytpä se on nyt sit tehty ja amme on taas mukavan puhdas, voi olla että sille tuleekin kohta käyttöä, jos alkaa supistelemaan.
Jaahas tais tulla aika maratooni tällä kertaa, en nyt sitten enempiä jaarittele, enkä taaskaan kommentoinut teidän muiden juttuja, sorry!
Elkku 35+4