Elokuussa 2010 synnyttävät

  • Viestiketjun aloittaja Sartsa83
  • Ensimmäinen viesti
Rinsessapa Itsellä tullu nyt 23+6 koko raskauden aikana vaan 2,5kg, eli aika vähän. Riippuu paljon lähtöpainosta paljonko sitä painoa pitäis tulla, neuvolassa sanoivat että jos on jo ylipainoa kun raskautuu niin ei tartte koko raskauden aikana tullakaan ku 5-6kg, mutta jos on normaalipainonen ni sit enempi.
 
titityy80 No ei ole kyllä paljoa tullu. Niinhän se vaikuttaa se lähtöpainoki. Sain neuvolasta sillon tuollasen vau'kirjan Vauvan odotus vihkosen ja siin oli keskimääräinen painonnousu 10-16kg. Mietin vaan ku tuntuu et moni kauhistelee omaa painon nousua =) Niin ja jostain joskus kuullu et paino alkaa nousta enemmän puolen välin jälkeen, en tiiä pitääkö paikkaansa vaan onko se vaan niin yksilökohtaista..
Toivoisin että itellä paino nousis yhtä hitaasti loppuajanki ku tosiaan on nuita kiloja ennestäänki jo =)
 
Sartsa83
Onko tietoa että jollekin olisi tullut raskauden aikana vain 5-6kg painoa eli sen verran mitä suunnilleen lapsi+istukka ja lapsivesi painaa? Joka puolella puhutaan siitä että n. 10kg on normaalimäärä raskauden aikana, oli sitten ylipainoa tai ei. Alipainoisilla ei haittaa vaikka 15-18kg:kin tulisi raskauden aikana. Kaikki määräytyy niin kaikesta. Tissit painaa, turvotus lisää painoa + sitten vielä lapsi+istukka ja lapsivesi.. se olisikin saavutus jos pelkästään noiden painon verran tulisi raskauden aikana kiloja. Mutta se ei yleensä ole mitenkään päin mahdollista. Tottakai ruokavaliolla ja liikunnallakin pystyy määräämään painon kehityksen, mutta tietooni ei ole kantautunu että kenellekään olisi kuitenkaan noin vähää paino noussut.

Ei tässä itsekään jaksa stressata painon nousuaan. Se tulee mitä tulee ja ne lähtee sitten omia aikojaan. Tärkeintä on kuitenkin se, että vihdoin ja viimein on raskauduttu ja äidiksi ollaan tulossa. :heart: Tätä en vaihtaisi mihinkään!

Ja muistakaa: mitä kauemmin imettää, sen paremmin kilotkin karisee. Vanha viisaus ja hyvin monella toiminut erinomaisesti. :) Kaveri tiputti 10kg tosta noin vaan imettäessään 3kk vauvaansa.. toinen imetti 6kk ikään saakka ja tiputti 15kg. Toki myös samalla liikkui vaunujen kanssa pihalla ja söi monipuolisesti ja terveellisesti, kuten oli raskausaikanakin syönyt. Hänellä painoa oli kertynyt koko raskausajalta 18kg (ja lähtöpainokin oli yläkäyrällä, luokiteltu ylipainoksi). Loput 3kg hän sitten tiputti kuntosalilla. Sen jälkeen vasta alko ne ns. painonpudotus vaikeudet kun piti alkaa niitä vanhoja ylipaino kiloja pudottaa. Että nuo ns. raskauskilot oli lähteneet helposti. Yksi kaverini taas ei saanut raskauskiloja ollenkaan pois, mutta A. hän ei ole liikkunut B. hän mutustaa jatkuvasti herkkuja ja C. hän ei imettänyt kuin 2kk ikään saakka.. oliko ees niinkään kauaa.
 
Sartsa Oon tainnu jonkun asian yhteydessä jo mainitakkin, mut mulla tosiaan ekassa raskaudessa tuli painoa 3,5kg. Synnytyksen jälkeisenä päivänä suihkussa näytti ku en ois koskaan raskaana ollukkaan! Siks tää painonnousu nyt hiukan "hirvittääkin" ku tosiaan tähän mennessä tullu jo 6kg.. mut siis en mä todellakaan siitä mitään paineita ota. Olen aina ollu semmonen et syön ku hevonen, mut ei sitä painoa vaan tule *kop kop* :) Juu imetys on hyvä kilojen karistaja ja sit mulla ainaki esikoisen kanssa kävi niin et ku kaikki oli uutta ja touhuili päivät pitkät vauvan kanssa ni ihan tyystin unohdin syödä :D Illalla sit huomas et oho päivä on taas menny ja aamulla viimeks syöny :)
 
Sartsa83
Piltti Oot kyllä ensimmäinen ihminen joka kertoo että paino noussu alta 5kg raskauden aikana! :eek: Eli teidän vauva oli aika pieni? Ja sä taidat itse olla muutenkin aika pienen kokoinen? On nimittäin vaikutusta myöskin sillä, minkätyylinen vartalo on, miten aineenvaihdunta toimii, onko perinyt vanhemmiltaa jotain, mikä vaikuttaa painonnousuun.. ja sulla on Piltti nyt toinen raskaus, joka tekee sen, että keho on jo kertaalleen tottunut raskauteen ja täten niin paino kun kaikki muutkin ovat täysin erilaiset.

Juu ja toi syöminen tuntuu unohtuvan muiltakin esikoisen synnyttäneiltä äideiltä. Saas nähdä kui mun käy. :D

muoks.. ON: Tää lähtee vartin yli kympiks pyöräilytunnille salille. Siellä tuskin masu on tiellä kun yrittää liikkua. :)
 
Sartsa: Löysin tälläsen pätkän infoa tuosta painonnoususta raskauden aikana:

"Raskauden aikainen painonnousutavoite on yksilöllinen. Painonnousua arvioitaessa otetaan huomioon äidin lähtöpaino, painon aikaisemmat muutokset, rakenteelliset erot ja loppuraskaudessa mahdollinen nesteen kertyminen elimistöön. Normaalipainoiselle (BMI 20 - 25) suositeltava painonnousu on 11,5 - 16 kg. Jos BMI on 26 - 28 paino saisi nousta 7 - 11,5 kg. Mikäli odottava äiti on lihava (BMI> 29) painon ei tulisi nousta raskauden aikana 6 - 8 kiloa enempää. "

Eli aika paljon yksilöllisiä eroja on. Samaiselta sivulta luin että raskauden aikana kehoon kertyy myös rasvaa, joka kuluu sitten imetyksen aikana. Eli varmaankin sekin vaikuttaa, kun sitä rasvaa jo on varastossa niin ei sitä tartte kerätä enää enempää =)
 
Mulla tuli painoa esikoisen aikana 15kg ja nyt on tullut tähän mennessä (26+3) se 8kg... hurjasti mulla on ainakin ollut mielessä noiden kilojen lisääntyminen, mutta antaa tulla jos niin on tullakseen, stressaan sitten niitä synnytyksen jälkeen :D
 
Sartsa83
titityy Juu, tuota mäkin mun sepustuksillani tarkotin.. mutta kirjotin taas niin ihanan epäselvästi.. :LOL:

Ja mulle neuvolatäti sanoi, että useasti se paino tasaantuu jossain vaiheessa raskautta.. niillä kellä paino lähtee alussa huimaan nousuun, tasottuu reippaan puolenvälin jälkeen, kun sitten taas jos paino on alussa hirmu hidasta, se kyllä nousee sitten viimestään loppuvaiheessa kun lapsi kasvaa huimaa vauhtia.

Voi kääk! Mulle on tainnu postiin tulla äitiyspakkaus.. tai Reima Oy on lähettäjä, joten en oo varma onks se sieltä. Nyt alkaa jänskää. Huomenna siis pääsee hakee sen ja pääsee siten myös antaa miehelle isyyspakkauksen! :heart: :heart:

25+6 :heart:
 
Sartsa Kyllä se pakkaus sitten on mikä sua odottaa!!! Mä oon nyt niitä lappuja pitkittäny ja ens viikolla ajattelin ne viedä ni luulis et sitten tulis jo uus!

Katoin esikoisen neuvolakortista ni painoa onkin ekassa raskaudessa tullu tarkalleen ottaen 4kg 100g :D Ja vauva syntyi 39+0 ja mitat oli 2910g ja 48,5cm. Ite olen 173cm ja mies 183cm. Kyllä mulla sillon neuvolassa toitotettiin et syö syö syö kun paino käynneillä oli joko laskenu tai tullu korkeintaan 100-200g mut sanoin et en mä nyt paljoa enempi voi syödä :)
 
Sartsa83
Piltti Puhuko ne sulle sillon mitään ruokavaliosta mitä sun pitäs syödä että saisit painon nousuun? Okei.. eli sit sun istukka ja lapsivesi oli yhteensä tuon 1190g, mitä tuosta erotuksena saa. Mä oon täällä niin hämmästyny.. en oo nimittäin kertaakaan törmänny ihmiseen, jolla ois noin vähää paino noussu raskausaikana. Saat olla kiitollinen myös sun geeneistä.
 
Siskolla on kolme tyttöä ja viimeisimmän kohdalla sille ei tullu yhtään painoa =) Tätä en oo kuullu kellekään muulle tapahtuvan. Ekan kohdalla sille tuli muistaakseni joku 20kg. Kaikki on niin yksilöllisistä, se miten painoa tulee ja se miten ne kilot lähtee jos lähtee..
 
Sartsa83
Totta. Ja keho muuttuu lapsen kasvun myötä (siis raskausaikana). Sekin voi tehä ettei sitä painoa sitten aina tulekaan raskausaikana. Ja kaikki raskaudet ovat yksilöllisiä, kaikella tavalla.
 
Aaaa, kun on tullut niin pajon tekstiä, ettei perässä pysy :D Sen siitä saa, kun ei ehdi tarpeeksi useesti päivystää! Tyhmä työ, pilaa mun sosiaalisen elämän :D :D

öööö..painosta olitte puhunu.. Mulle on tullut nyt raskausaikana kiloja jo 5,4! Apua, en oo ees tajunnu että jo noin paljo! No toisaalta ihan sama, kyllä ne sitten lähtee kun on lähteäkseen :)
Mä oon ymmärtäny tosta painonnoususta, että monilla ei tuu sikskään kiloja niin paljon kun toisilla, kun neuvolassahan toitotetaan kokoajan terveellisestä syömisestä ym, niin sitten kun vaihtaa ruokavalionsa terveelliseen, niin tippuukin ne 'omat' kilot, mutta tulee kyllä toki lapsesta ym niitä kiloja samalla tavalla kun muilla :) Selitin taas aika selvästi :D En varmaan tajua tosta itekkään mitään, jos luen, eli jätän lukematta :D

Kerros sitten Sartsa heti, että kumman pakkauksen sait! :)
Mua alkaa jo pelottamaan, että saankohan pakkausta ollenkaan kun noi kelan paperit on niin hepreaa, enkä jaksa yhtään keskittyä niihin! Pitää jokupäivä ottaa itteää niskasta kiinni ja perehtyä niihin ihan kunnolla, mutta kun tässä on nyt kaikkea muutakin............

Minni ja Mini 23+1 :heart:
 
minni234 Se on tosiaan täyttä hepreaa :LOL: Minä kans ihan pihalla aina nuitten paperihommien kans.. Niinku esim. se varhennettu äitiysraha.. Edes kelan sivuilla ei vissiin kovin tarkkaan siitä kerrota että mikä kyseessä..

Sartsa Hae jo se paketti!!!! :kieh: :LOL:
 
Sartsa mäkin tahdon jo tietää sen paketin kohtalon! :D :D
Kiitos ihan kamalasti avun tarjoamisesta! :hug: :heart: Mutta kerään kyllä noi laput ja meen mun kummipojan äidille, joka on myös mun työkaveri, se saa auttaa mua kun tietää noi työhommatkin varmasti sitten :) Ei silläkään ole niin kauaa noitten lappujen täyttämisestä, niin osaa neuvoa minkä kanssa menen palkkikseen kun meille maksetaan lapsen syntymän jälkeen töitten puolesta vielä jotakin ihme rahaa, en edes muista mitä :D

Kävin taas tänään ihastelemassa vaunuja, ja nyt ne on tarjouksessakin! Ostan ne kyllä vasta seuraavan tilin jälkeen...se taitaakin tulla jo ens viikolla! Kauhee kun aika menee nopeesti!
Kävin tänään ostamassa yöpöydät meille ja kasasinkin ihan itse....no pitää vissiinkin oottaa kun toi mies tulee pelistä kotiin, se saa purata ja kasata uudestaan, ei meinaan ihan onnistunut :D Mitä nyt laatikko jää muutaman sentin auki, muuten kyllä näyttää lähes yöpöydältä :D
Mulle on oikeesti tullut ihan kamala ostosvimma! Tekis mieli ostaa kotiin kaikkea ja tehdä tästä vihdoin valmis sisustuksenkin puolesta, harmi kun toi raha vaan vähän hidastaa tota menoa.... :D Löysin vihdoin sellasen päiväpeitonkin minkä kelpuutan, nyt ollut vaan väliaikanen mikä ei satu yhtään meidän makkarin väreihin! Sekin sitten tilin jälkeen, ja ikeaankin oon menossa sitten tilin jälkeen....... Taitaa mennä tää tili pikkusen pakkasen puolelle... :D Ainiin, ja eilen alettiin häkkäriäkin kattomaan, sekin vielä!

Minni ja Mini 23+2 :heart:
 
kyllä on tullu taas paljon tekstiä.
Vitsit mulle tuli nyt päätökset äitiyspäivärahoista ja äitiyspakkauksesta..Mitenhän kauan menee että tulee pakkkaus??

Ostin itselleni tänään Bola-korun.. onko kellään muulla sitä?

Mä olen onneksi ostanut vaunut ja sänkyt niin ei tarvii enää niihin viimeisiä rahoja tuhlata.. ja melkein kaikki vaatteetkin on ostettu..

Ensi viikolla vielä yksi ultra tuon kohdun takia..näkee poikasen sillon

Marakatti+ poikanen 26+0 :heart: :heart:
 
Sartsa83
minni ja vauvis Se oli se 2009 pakkaus. Mä petyin. Mutta sillä mennään ja sain kummipojan vanhan äippäpakkaushaalarin jossa on se keinuhevonen. Paljon kivempi kun tää kalansuomu kuvioitu HARMAA 2009 haalari. Muut tosta pakkausesta nyt meneekin... en mä kuole niihin, mut kovin mielelläni olisin silti ottanu sen 2010 pakkauksen.

Hih, mulla on ihan samanlainen vimma. Haluisin muuttaa ennen pojan syntymää meidän makkarin ilmeen, mutta en ennen kun tiiän voidaanko me ettiä uus asunto ennen elokuuta ja muuttaa vai pitääkö meidän kitkuttaa tässä. Jos pitää, sit alan sisustaa meidän makkaria uuteen uskoon, pojan tuloa ajatellen.

marakatti n. 3vkoa menee kun saat pakkauksen. Ei ole Bola-korua mutta kummipojan äidilla oli odottaessaan kummipoikaa.

ON: Tänää ollut taas ihana päivä.. annoin miehelle isyyspakkauksenkin niin toinen alko itkemään ilosta. :heart: Tuli niin ihana olo kun yllätys oli mieluinen ja toinen niin otettu siitä että hänkin sai oman pakkauksen. :heart: Siinä sitte sylikkäin itkettiin kumpainenkin. :heart: .. Pettymys on silti suuri tosta ä-pakkauksesta. En mahda sille mitään. :ashamed: Hävettää.
 
marakatti mulla on bola-koru! :) Tykkään siitä kovasti, se ei kuitenkaan liikaa helise, että menis hermo ja oikeesti tykkään siitä äänestä mikä siitä tulee. Porukka kun kyselee, että mikä ihme toi on, niin sanon kaikille, että se on semmonen koru, että vauva kuulee sen helinän mahaan ja sitten kun se syntyy, niin se tunnistaa sen äänen ja rauhoittuu, eikä se itke ikinä ja on vaan tosi onnellinen :LOL: Melkein noinhan se menee :D :D

Voi Sartsa ymmärrän kyllä oikeesti sua, mutta ei se 09 pakkaus onneksi mikään ylikamala ole! :) Ja onhan siinä sentäs se ihana helistin, mitä tässä kympissä ei ole! Mäkin olisin kyllä toivonut, että saat sen tän vuoden pakkauksen, kun ne sua noin neuvolassa oli neuvonutkin, mutta ei voi minkään ja vois se oikeesti olla paljon kauheempi mitä on! :) Ja oothan sä ostanut pähkinälle vaikka mitä vaatteita jo muutenkin :) Kyllä se siitä, ei sun tarvi hävetä tunteitas! :heart:
Ja tositosi ihana sun miehes, että liikuttu ihan kyyneliin! :) :) Ihana, kun toinen oikeesti sit osas arvostaa sun vaivannäköä :)
 
Sartsa83
minni :hug: :heart: Kiitos murunen! Totta.. pähkinälle on niin paljon jo kaikkea ihanaa, ettei tuo sinällään haittaa, mutta ois se nyt kuitenki ollu kiva saada semmonen pakkaus jonka haluaa.

Juu, tuosta köriläästä on kyllä kuorintunu tän raskauden myötä vielä entisestäänkin tunteikkaampi miekkonen. :heart: Mistähän minä oon entistäki ilosempi. ;) :D Ja kuten sanoitkin, niin tuli itellekin tosi ihana olo kun toinen oli niin otettu ja mielissään tuosta yllätyksestä. Oli aavistanut että jotain isyyteen liittyvää olen hommaamassa mutta ei osannu aavistaa ihan noin suurta yllätystä. :)

Ja juu, ei tuo ylikamala ole.. onhan siellä paljon kivaakin, mutta harmittaa kun silmiini tuossa 10 pakkauksessa oli KAIKKI kivaa. Paitsi se helistin. :LOL: Heh, mikää oo koskaa hyvi! :p .. ei vaan, on kyllä. Oon niin superonnellinen taas tästä pienokaisesta mun masussa. Mokomakin myllertäjä. Nytki meinaa pisut tulla pöksyyn kun toinen hyppii äidin virtsarakon päällä. :LOL: :heart:

Siis vessaaan... palailemisiin. :hug: :heart:
 
Aurinkoista huomenta,

Eilen jo kirjoittelin, mutta painoin sitten välilehden sulki ja tajusin vasta jälkeenpäin töissä. Eilen ekaa pvää töis loman jälkeen. Oli ihana loma, sellainen rento ja kaikinpuolin onnistunut. Mun maha on ihan musta :D

Mukavasti on tullu tekstiä. Itse en ole mitään vielä Kaverille ostanut. Meillä on edessä se muutto ja hieman remppaa, joten sitten kaikki ostetaan, kun ne valmiina.

Neuvola ois perjantaina ja kiloja tullu reissun jälkeen ainakin 3 kg. Aikas turvoksissa jalat on. Liikkeitä hieman tuntuu. <3

Odotus on kova ja into. Joka päivä mies silittää masua ja sanoo, että siellä se meidän rakkauden hedelmä on. <3

Voiko äitienpäivää vielä juhlia? ;)

Parasta keskiviikkoa,
Tuikku ja Masulainen 23 + 1 <3
 
Mullaki on sartsa se 2008 puku jääny esikoiselta, että jos sen 09 pakkauksen saan :D Toivottavasti saan sen 2010...ei viel eilen oltu mitää päätöksiä kelalla tehty, ku kävin kurkkaan :D

Täällä on neuvola-lääkäri 18.5.

vauvis ja poju 24+2 :heart:
 
tuikku miksei vois juhlia...kyllähän sä periaatteessa oot äiti ;) :D
Täällä mies vinkkas vähän, että se veis mut äitienpäivä risteilylle silja linelle, jos saa töistä yhen päivän vapaata :p Oih! Olis kyl ihana lahja :heart: Toivottavasti onnistuu :)
 

Yhteistyössä