Kiitos kaikille onnitteluista ja kiitos minnille päivityksistä!!! :heart:
..meidän tarina...
Torstai 19.8.2010 klo 8: Äippäpoli, Vammala. Kohdunsuu melkein 2 sormelle auki, kanava melkein hävinnyt. Koska tuli omia suppareita, jäätiin seuraamaan tilannetta.
Torstai 19.8.2010 klo 15: Saan käynnistystabletin (joku mikä syko,syto.. äh, en muista nimee). Noilla saatiin aikaan 15tunnin supistelut, mutta samana päivänä klo 20 oli kohdunsuulla aivan samatilanne, samoin kuten kanavalla.
Perjantai 20.8.2010: Kellon aikoja en enää muista, mutta tosiaan supistelut meinas hävitä tuossa taasen kokonaan ja alettiin puhumaan toisen käynnistystabletin antamisesta. Se tuotiinkin mulle valmiiks, mutta kätilö kurkkas alapäähän ja huomasi että kanava oli jo lähestulkoon hävinnyt ja nyt oli paremmin sormelle auki. Samantein tutkimus aiheutti omia kunnon supisteluja ja niitä siinä sitten tulikin pitkin poikin päivää. Alkuillasta kätilö tuli tekemään uutta tarkastusta ja olin siinä vaiheessa 3cm auki. Kahdeksan jälkeen illalla pääsin sitten ammeeseen lillumaan ja lievittämään kipuja. Yhdeksän jälkeen synnytyssaliin ja siellä alotettiin imutteleen ilokaasua. Siitä alko sitten tää koko yön kestävä prosessi. Yhden aikaan yöllä olin 5cm auki, jolloin kätilö sano hälyyttävänsä anestesialääkärin paikalle antamaan epiduraalipuudutuksen. Samaan syssyyn mut laitettiin antibioottitippaan kun sitä vettä oli menny jo edellispäivänä. Sekä oksitosiinitippaan, jotta supisteluja tulisi tiheemmin ja aukeeminenkin tapahtuisi nopeemmin. Viiden jälkeen aamulla olin sitten 8cm auki ja kätilö käski istua sängyn reunalla, jotta poika painautuis alemmas. Sain siinä sitten lisää puudutustakin kun vaikutus katosi aina 2,5tunnin jälkeen. Tuosta kahdeksasta sentistä ei sitten meinattu millään päästä ja kyse oli siinäkin enää siitä, että vain vasemmalla puolella oli enää vähän reunaa jäljellä. Kahdeksalta olin jo niin valmis ponnisteleen, että kätilö anto siihen luvan.
Loppu onkin vähän hämärän peitossa, mutta poika oli siis tulossa takaraivo edellä eli kasvot ylöspäin, joten lääkäri joutui tulemaan imukupin kanssa avuksi kääntämään poikaa oikein päin. Samalla myös auttamaan syntymisessä, koska olin valvonu 2ekaa "käynnistysvuorokautta" + olin nukkunut vain ensimmäisen epiduraalipuudutuksen ajan, joten aloin oleen fyysisesti aivan loppu. Myös paikat oli ahtaat, joten piti avittaa vähän... eikä niin vähääkään. Lisäksi synnytystuoli jossa olin, hajosi ja mies joutu kannatteleen mun toista jalkaa... mulla olikin sit toi eka yö synnytyksen jälkeen tuskanen kun jalkaa kivisti helvetisti. Paikat oli muutenkin kun ois tehny 10xsalitreenin, ainakin. Välillä seisoin lattialla miestä vasten seisoen ja siinä ponnistaen, välillä taas seisoin synnytystuolin jakkaralla ja yritin ponnistella siinä. Ja lopulta makasin selälläni tuolilla ja jalat ihan solmussa itkien ja huutaen kun tuntui ettei se vain tule ulos vaikka kuinka ponnistan.
Poika siis syntyi 9.33 lauantai aamuna- Kun hänet nostettiin mun mahan päälle, mä itkin niin lohdutonta onnellista itkua ettei mitään järkä. Olin onnellinen että se oli ohi, olin onnellinen että mies oli niin ihanasti läsnä siinä ja joutui vielä näkemään aitiopaikalta kaiken ja olin onnessani mua auttaneista ammattilaisista. Mies vielä tuns meidän yhden kätilöistä ja olin onnessani että hän MEIDÄN takia itsekin raskaana teki 1,5 vuoroa töitä.. olis siis päässy yövuorosta 7.15 mutta lähti vasta yhdeltätoista kun meitä siirrettiin salista pois osastolle. Kaikenkaikkiaan synnytys kesti jotain 17 tuntia ja rapiat päälle. En muista miten ne vaiheet nyt meni, tuolla ne on paperilla ylhäällä... Mun kohdalla puhuttiin "todella rankasta imukuppisynnytyksestä" ja kaikki mua hoitaneet kätilöt kävivät vuoronperään onnittelemassa ja päivittelemässä miten mä saatan pystyä jo istumaan melkein kunnolla vain päivä synnytyksen jälkeen ja miten mä pystyn kävelemään ja liikkumaan. Mä en tiedä itekään, mutta olo oli lähes normaali, outoa ahdistavaa rintakipua lukuunottamatta ja jalkojen särkyä kun lihakset otti koville.
Synnytys oli siis rankka, mutta mä olin jo heti jalkeillani vain muutama tunti synnytyksen jälkeen, joka oli tosi ihme. Poika söi heti tissiä ja me nautittiin perhehuoneessa olemisesta. :heart:
Sunnuntai aamuna saatiin kuitenkin sitten ikäviä uutisia... pojan crp arvot oli koholla.
Ja taysissa ovat niin tarkkoja että jos ovat vähääkään koholla, pitää vammalasta siirtyä taysiin. Menin miehen kanssa aivan paniikkiin että jouduttaisiin eroon meidän pienestä tässä vaiheessa. Iltapäivällä otettiin uudet kokeet ja crp oli nousussa.. (eli tulehdusarvot).. niimpä käsky kävi taysiin. Mä sain onneksi paikan synnyttäneiden vuodeosastolta, mutta taysissa vastasyntyneiden teho- ja tarkkailuosasto on aivan eri päässä taloa kuin synnyttäneiden vuodeosasto. Noh sinne meitin poika kuitenkin joutui. Me oltiin koko eilinen päivä kuin sumussa... itkettiin silmämme päästä ja mä en kestäny ajatusta olla sekuntiakaan erossa mun rakkaasta pienestä.. :'(
Hänen tilansa on nyt kuitenkin parempaan päin, joten toivotaan parasta. Ikävä on suuri ja hirveää olla kotona ilman omaa lastaan. :'( Oot rakentanu kotiin toiselle pesän ja sitten tuut pesään ilman omaa poikasta. :'(
Ja mut kotiutettiin tänään (taysissa ei pidetä synnyttäjiä kuin 2vrk ja kotiuttivat mut heti aamsuta kun pyysin).. nyt on olo kuitenkin ottanu takapakkia. En jaksa oikein olla pystyssä ja on muutenkin höntti olo.. pojan takia on siis levättävä jotta jaksetaan kuitenkin olla hänen luonaan ja saan olla hänen lähellään. Tänä yönä koitan pumppailla maitoa, jos saisin hänelle sitä mukaan niiksi kerroiksi kun ei olla hänen luonaan. Olisi tutun makuista maitoa. :heart:
Semmosta.. nyt maate... väsyttää.. ja .. on ahdistavaa..
Sartsa ja pikkuinen poika 2vrk :heart: :heart: :heart: