¤^Elokuun Epelit^¤ <MAALISKUUSSA>

Huomenta kaikill epitkästä aikaa! Tuntuu että muuten aika menee hirrrrveän nopsaan, mutta raskausviikot saisi kertyä hieman nopeampaa :D Huomenna olisi 16 täynnä, wuhuu! Rakenneultra-aikaa ei vielä ole tiedossa, pääsiäisen jälkeen tod näk, huomenna normineuvola, niin siellä varmaan aika katotaan.

ON: alkaa raskaus jo konkretisoitua, on tuo maha jo niin iso. Asiakkaatkin jo huomaavat ja mainitsevat, mutta mikäs siinä. Ei ole koskaan ollut tapana peitellä mitään, niin ei haittaa.
Se on jännä miten näin kolmannessa odotuksessa huolet ja murheet ovat jotenkin niin pinnassa, sen suhteen siis, että onhan tulokas terve ja meneehän kaikki hyvin ja jo nyt mietin, että mitenhän synnytysreissu. Meillä synnyttämään matkaa on reilut 200km ja mulla ei kaksi edellistä ole kestäneet mitenkään hirveän kauan, ollaan kuitenkin hyvin ehditty saliin. Meilläpäin aina silloin tällöin synnytellään matkalla, niin itsekin mietin, että huhhuh.

Nyt on alkanut tulla poikaolo, eniten ehkä sen vuoksi,e ttä mieliteot ja olotilat sekä naaman kukkiminen ovat samantapaisia kuin esikoispoikaa odottaessa. Tyttöä odottaessa oireissa oli jotain erilaisuutta. Mutta katsotaan, onko oireet enemmänkin sitten omaa mielikuvituksen tuotetta ;)
 
Eikös se ollu niin, että jos naama kukkii on tyttö tulossa, kun se vie äidin kauneuden ja jos ei kuki ni ois sitten poika tulossa? Mulla ei kuki ja kaikki veikkaa että poika tulee ja itelläkin on poikaolo ollut ainakin siitä np-ultrasta lähtien. Molemmat isoäidit on ihan varmoja, että poika se on. Oma äiti veikkaili, että jospa me tytöt tehään vaan poikia ja miehen äiti meinasi, että kun miehen siskolla on jo kaks tyttöä, ni jospa meille tulis sitten se poika. Hän sais viimein kutoa/virkata ostamistaan vaaleansinisistä langoista vauvalle päiväpeiton sänkyyn/vaunuihin. :D Aattelin siinä vain, että voihan sinisestä virkata siltikin vaikka olisikin tyttö! ei sillä värillä niin väliä.
Toivottavasti sukupuoli selviää sitten kolmen viikon päästä kun viimein ois se rakenneultra. Muuten nuin värejä ajatellen sillä ei ole väliä, koska haluan siltikin ostaa kaiken tarvittavan vaatteet ym. ihan neutraalivärisinä, mm. vihreinä, koska en nyt ole niin erityisen viehtynyt ajatukseen, että tytöllä pitäs olla vaaleanpunasta ja pojalla sinistä. Ja sitä paitsi kun ei se tule toivottavasti olemaan meidän ainut jälkeläinen niin ois sitten senkin varalle ihan molemmille sopivoa vaatteita ja tavaroita, jos sattuu tulemaan taas toista sukupuolta.

Ja nyt poksutaan! :D

-pansku- ja bubu 19+0:heart:
 
Onnea Devil ja Sinful hyvistä ultrakuulumisista.

Täällä kans kun on (jo) kolmas raskaus menossa niin panikoin ihan eri tavalla kuin aikaisemmista. Ehkä se on se kun nyt tietää mitkä kaikki asiat voi mennnä pieleen raskausajalla. Myöskin se, että tähän asti raskaudet ovat menneet hyvin niin ajattelee että voiko vielä kolmaskin mennä.... Perus- pessimisti minä!

Raskausoireista olisi kiva kuulla? Siis siitä lähinnä miten poika ja tyttöraskaudet ovat eronneet?
Mulla oli poikaa odotellessa kauheasti tulehduksia, karvat kasvoivat kohisten ja naama kukki kuin teinillä. Tyttöä odotellassa ei tarvinnut sheivailla ja olo oli muutenkin parempi. Nyt siis enemmän nuo poika oireet mut saapi nähä kumpi sieltä tulee.

Jenny90 pistin sulle privaa. Toivottavasti löydät mut Fb.stä;)

-Noelle + Sulo 16+5(?)
 
Viimeksi muokattu:
Ensiksi Onnea kaikille hyvistä ultra kuulumisista! :flower:

Liikkeet ovat tuntuneet joka päivä ja useampia kertoja päivässä. Meillä mieskin viikonloppuna jo ensimmäiset liikkeet tunsi. :heart:

Synnytysvalmennus
, siihen en ajatellut osallistua, en osallistunut esikoisen aikanakaan. Mutta sairaalan tutustumis käynnillä kävin joka meillä olikin ihan tylsä kun istuttiin 2h auditoriossa katselemasssa kuvia, eikä päästy synnytys osastolle kiertämään.

Inieh oli kirjoittellut vatsaan kasvaneista karvoista. Täällä on myös vaaleaa haituvaa alkanut kasvamaan. :)

Linea negraa ei ainakaan minulle ole vielä ilmestynyt omasta mielestä, mies kyllä sanoi että jotain viivaa olisi jo näkyvissä. ?

Tupakoinnista on ollut puhetta, itse poltin ennen raskautta ja kun tein positiivisen testin vähensin tupakointia ja muutaman viikon päästä onnistuin lopettamaan. Itse koin helpommaksi lopettaa kerrasta kuin vähentämällä, sinä aikana kun poltin vain 1 päivässä niin ressasin enemmän ja olin itkuinen siitä että en pysty lopettamaan. Tsempit kaikille tupakoinnin lopetuksen kanssa kamppaileville, tiedän ettei ole helppoa :) Esikoisen odotusaikana en onnistunut lopettamaan.

Seisovista pöydistä
todennäköisesti uskaltaisin syödä, jos joku ruoka vähääkään mietityttäisi niin silloin jättäisin sen ottamatta.

ON: Kovasti odotellaan jo ultraa, hirveästi haluan päästä pienen näkemään taas :)
Olen ihastunut yhtiin vaunuihin, ja nyt tuntuu siltä etti mikään muu kelpaa :D mutta katsellaan vielä kummiskin. Täällä on närästyskin jo helpottanut (koputtaa puuta) ja toivottavasti pysyy nyt ainakin jonkun aikaa viellä poissa. Pohkeissa on iltaisin kipuja ja ahistavaa oloa, muutaman kerran meinannut yöllä kramppi iskeä mutta onneksi kerennyt venyttelemään ennen kuin on tullut.

Ulkona on aivan ihana ilma :)


Shadowy ja Pieni 19+1
 
Raskausoireista:
Poikaa odottaessa minulla tosiaan naama ja selkä oli niin näpyillä että huh. Samoten säärikarvat ja napakarvat kasvoivat kohisten ja päätä särki jatkuvasti. Olin myös alkuraskaudessa hirmu väsynyt. Rinnat olivat juuttaan kipeät.
Tyttöä odottaessa vain alussa oli näppylää ja sekin oli semmoista pientä syherönäppyä. Karvat eivät niin kasvaneet ja olin itkuherkempi. Rinnat eivät olleet moksiskaan.

-Noelle- : "ihanaa", että joku muukin ressaa samalla tavalla. Juuri tuo, kun on jo kaksi tervettä lasta, niin alkaa miettiä, että voiko kolmannenkin saada... :D

Nyt tosiaan naama ja selkä näpyllä. Säärissä karvat kasvaa päivässä ja napakarvat pitää nyppiä viikottain. Alussa nukuin aina kun mahdollista, jopa töissä pilkin istuallaan pahimpina päivinä. Rinnat ovat myös olleet tosi kipeät.

Ja vielä, poikaa odottaessa hiivatulehdus oli jatkuva riesa, tyttöä odottaessa ei. Nyt juurikin hiiva taas pilkistelee, toivottavasti ei kuitenkaan tule samanlaiseksi riesaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Raskausoireista täällä tosiaan tyttöveikkaus saatu ja raskausoireita ei ole juurikaan! Naama on hyvässä kunnossa, karvankasvu ei ainakaan lisääntynyt ole. Olen virkeä ja energinen :) Alkuraskaudessa oli väsymys kovaa ja lievää etomista, mutta siinäpä ne suurimmat oireet olikin! Tissit on kasvaneet hiukan, mutta aika maltillisesti kuitenkin. Eli jos tämä nyt tyttö tosiaan on niin ainakaan tämä tyttö ei ole vienyt äitinsä kauneutta ;)

Vanella ja pikkunassuli 19+5
 
Syömisestä aluksi olin tarkempi, mutta nyt en jaksa olla enää niin hysteerinen sen suhteen :D Olen esim. syönyt aurajuustoa, koska siinä lukee että tehty pastoroidusta maidosta ja olen muutenkin aina kuumentanut sen ennen syömistä. Tietääkö joku voiko kookosmaitoa käyttää eli onko se pastoroitu? Toisaalta kuitenkin kuumennan sen aina ennen käyttöä joten pitisi olla sopiva eikö?

Vaatteista ostin parit äitysfarkut jo np-ultran jälkeen ja siitä asti olen käyttänyt vaikka ei mulla nyt niin iso maha ole edes. On vaan paljon mukavammat ja kun omat farkut on sellaista tiukkaa mallia niin en viitti tunkeä päälle. Mulla on myös lantio levinnyt ihan alusta asti, että varmaan tyttömaha on tiedossa. Vaikka en kyllä henk. koht. usko tohon että mahan muodosta vois päätellä sukupuolen :)

Tupakoinnista itse poltin kunnes sain plussa testin ja siihen loppu mun sauhuttelu :) Toisaalta en usko että olin niin pahasti nikotiini riippuvainen, että enemmän se oli sellainen tapa eikä mulle kyllä tuottanut mitään ongelmia lopettaa. Ymmärrän kyllä että kaikille se ei ole yhtä helppoa ja tsemppiä lopetusyritykseen sen kanssa painiville!

Liikkeistä täällä tuntuu jo ihan selkeästi päivittäin ja mieskin muutamat potkut on tuntenut mahan päältä. Kyllä noi liikkeet vaan tekee tästä odotuksesta entistä konkreettisempaa ja ihanampaa!

Scarlett ja Sissi 18+1
 
Heippa!
Ilmoittaudun nyt kans tähän joukkioon, mukava saada vähän "vertaistukee" :D. Eli 4.8. on laskettuaika, olen itse 19 vuotta ja TAYSsissa synnytän ja ensimmäistä kertaa. Rakenne ultraan päästään 21.3. Jännittää ihan hirveästi :). Tuntuu jo liikkeitä ja masu on vähän kasvanu. Neuvolassa sanottiin, että vois mennä loppupuolelle, että alkaa ulospäin liikkeet tuntua, mutta oon kyllä iltasin niitä jo tuntenut tuolta alavatsalta kun oon käden sinne pistänyt. Vielä viikon verran pitäis salailla, rakenne ultran jälkeen ajattelin vasta asian kaikille julkistaa. Ei oo kyllä mitään mielitekoja ollu, ainoastaan ettei rasvasta ruokaa pysty syömään.

bona_ 19 +3
 
  • Tykkää
Reactions: Jenny90
Moikka kaikille tasapuolisesti:wave: Koitan kommentoida lyhyesti. tullut niin paljon asiaa viime käynnin jälkeen.

Liitoskivut On mulla ollut liitoskipuja aikaisemminkin, mutta ei näin aikaisin raskaudessa. Yleensä vain lopussa. Nyt oli vajaan viikonverran vasemmalla nivusen seudulla onkinasteista kipua lähes jatkuvasti. Ei mitään kauhean kipeää..Nyt kun eilen oikein venyttelin niin ei ole sitä tuntunut enää. Että oliskohan vain lihasten ligamentit jääneet puristuksiin tai venyneet. Mutta mullahan on lantio todettu nyt vinoksi Ei kellään olis kokemusta moisesta. Sitä harvoin itse huomaa ja en tiedä vaikuttaako synnytykseen..

Äitiyspakkauksen otan. Mulla on kaksi ollut, mutta melkeinpä kaiken olen niistä jo myynyt pois. Laatikot on varaston hyllyillä täynnä muuta tavaraa.

Istukka edessä Epäilen tuota kun potkuja tuntuu harvoin ja enemmän juuri alhaalla. Ärsyttävää. Mulla on kaks kertaa ollut niin, ja silloin ei liikkeet ole niin hyvin tuntuneet.

EnsiapuTuo vauvan elvytys käydään ainakin ihan EA1-kurssilla. En valmennuksesssa siihen ole törmännyt.

Hien eritys Tämä on kauheaa!!! Ihan oikeasti. Mun hiki ei ole ikinä haissut näin!!! Oon mää hikoillut, mutta ei se ole ikinä haissut. Nytkin kun joudun hieromaan 4 tuntia päivässä, niin voi ihanaa kun olen lopussa ihan hikimärkä. ja voi niitä asiakasparkoja. Ja suihkussa ei oikein ekrkeä välissä käymään.

Vauvanvaatteet mulla on aina joku ihme värivillitys. Aikaisemmin olleet sininen, ruskea, vihreä ja nyt...Valkoinen!:) Ei mikään käytänöllinen väri, mutta jostakin vain se tuli. Sitten siihen kun yhdistää jotain väriä vähän, niin ai herkku:p

Karvankasvu Mulla on alkanut kasvaan jalkoihin ja käsiin tummia karvoja ja kasvoissa on alkanut kasvamaan sellasta hentoa nukkaa.

Noutopöytä Mä syön koulussa jatkuvasti noutopöydästä. Siellä kyllä huolehditaan tarkkaan ett ruoka on tuoretta. Salaattiakin olen uskaltanut paljon syödä siitä. Katson vain että on todella tuoreen oloista ja näköstä.

(.) Tällä viikolla olis neuvola taas ja toivottavasti saan nähdä pienen ultralla. Yleensä se on kyllä aina onnistunut. Ei malttais odottaa että näkee vauvan liikkuvan ja kuulis sydänäänet. Samalla taidan saada tietää sokerirasituksen tuloksen:/ No jos on niin on. Toivotaan ettei ainakaan tarvis pistämään alkaa. Ruokavaliota ajattelin muutenkin alkaa noudattaan, kun kokeilen että pienentäisikö se meijän vauvojen syntymäpainoa? Melko terveellisesti syön, mutta olis kiva saada ihan konkreettisia ohjeita.
Mutta jos se riittäis tältä erää.

petite ja pienoinen 16+1:heart:
 
Moikka! :)

Viikonloppu meni taas, eilen poksahtikin 19+0 :heart: Väsyttää kyllä hulluna kun eilinen oli ainoa vapaapäivä ja taas on 6 päiväinen työviikko edessä jonka jälkeen takas koulun penkille. Uskomattoman nopeesti työharjottelun 5 viikkoa mennyt!

Ensiavusta luulen, että useimmista kirjastoista saa lainata SPR:n ensiapuoppaan, joka on hyvä ja selkee ja ihan maallikoille tarkoitettu. Se on mulla täällä kotona ihan omana kun koulussa käytiin ensiapu läpi ihan ensimmäisenä. Vauvaa onkin hiukka eri esim. elvyttää kuin aikuista, se voimankäyttö on niin erilainen ja toki tekniikkakin. Toivotaan kuitenkin ettei ainakaan semmoisiin hätätilanteisiin jouduta! :)

Raskausoireista en usko, että niiden oireiden perusteella pystyy päätellä kumpi on tulossa, ne on niin yksilöllisiä kaikilla! Mutta onhan se toki kiva arvuutella :)

Nyt pitääkin lähteä koiran kans lenkille, ei tänään enempää. :D

Minea ja maha-asukki 19+1
 
Mammat hyvää viikonalkua! :flower:

Tänä aamuna sai ekaa kertaa mieskin tuntea vauvan potkun. :) Oli kyllä mielissään. :heart:

Mullakin on karvaa kasvanu enemmän ja selässä kauheesti näppyjä! Kaikki on veikannu poikaa meille, itellekkii alkaa pikkuhiljaa poikaolo tulemaan. Niin tosiaan, tuskin ne oireet kertoo kumpi siellä on tulossa mut mukava arvailla, jännä nähä sattuuko se sitten oikeaan.

Nyt alkaa tajuumaan että pitäs varmaan pikkuhiljaa osata ottaa vähän rauhallisemmin. Esim imuroinnin jälkeen alkaa alaselkään koskemaan, ja samoin kun kannoin äsken puita (meillä siis puulämmitys) niiin nyt tuntuu taas alaselkä kipeeltä, no onneks kuitenkin helpottaa sitten kun vähä aikaa lepäilee. :) Ehkäpä sitä rupee oppimaan ottamaan rauhallisemmin.

Tässä nyt tämmönen lyhyt kirjotus, mutta ens kertaan sitten!

nansku: ja pikkunen 19+4 :heart:
 
Noita liitoskipuja mulla ainakin on tosi paljon. Aluksi olin ihan huolissani aiheesta, mutta neuvolassa onneks rauhoteltiin.

Tosta sokerirasituskokeesta joku mainitsi, mitä siinä tarkalleen ottaen tehdään?

Mulle sanottiin kanssa, että olis istukka edessä, mutta tuntuu niin hyvin noi liikkeet tosta alamahasta, että en oikein usko..
 
Heippa kaikille! Täällä käyty tänään rakenneultrassa ja kaikki oli pienokaisella hyvin! Rakenteet oli kehittyny ihan normaalisti ja vastasi viikkoja. Mikä helpotus! Siellä hän kovasti potkiskeli ja näytti anteliaasti jalkoväliään. Sukupuoli ei siis jäänyt kenellekään epäselväksi. =) Mulle saa siis päivittää poikalupauksen. :heart:

Sokerirasituksessa pitää ensin olla ravinnotta ilta kymmenestä. Aamulla sitten ottavat ensin paastoarvon minkä jälkeen saa juotavaksi semmoista makeaa lientä. Seuraava näyte otetaan 1h kuluttua ja yksi vielä 2h kuluttua. Ei siinä sen kummempaa. Kannattaa varata luettavaa mukaan. Ainoastaan vessassa saa käydä, muuten pitää istua ja odottaa paikallaan. Näin ainakin meillä.

ON: Ei kummempaa. Vointi mitä loistavin. Nyt nettiin selailemaan vauvan/poikien vaatteita. =)

Myyryläinen ja pikkumies 19+1
 
Huhhuh, nyt mä ymmärrän paremmin teitä joilla oli tuota pahoinvointia :x Äsken heräilin tuossa, heitin vitskut naamariin veden kera ja aloin vääntää aamupalaa.. Pääsin koneelle asti ni tuli tunne että nyt posliinipuhelimen ääreen ja äkkiä. Loput voitte vaan arvata, meinas tulla vatsalaukkukin ylös :O En tiedä onko tää sitten mahatautia jota täällä on paljon liikkeellä vai johtuiko siitä että vaihdoin vitamiinit tänään. Aiemmin söin multitabseja joissa ei ollu A:ta mut eilen apteekkireissulla tarttui mukaan Minisun multivitamin Mama. Jos huomen sama reaktio ni pitää kai alkaa ottaa aterian yhteydessä tabletti..

(.) Eilen illalla taisin tuntea ekan potkun! :heart: En kyl oo ihan varma mut melko varma :) Terkkari sano viimeks et johtuu siitä kun kohtu on vielä niin paljon taaksepäin kallellaan ettei välttämättä tunnu selkeesti viel viikkoihin. Mut kyl mä uskon et se oli tyyppi kuka siel jumppas :p Tuntuu et mahakin on vaan kutistunu ja paino ei nouse mihkään mut on tuol silti joku pikkutyyppi, hassua..

Eilen sitten julkistin uutisen facebookissa, kun pari muutakin nyt kertonut vauvauutisia ja niillä on LA vasta paaaljon mua myöhemmin. Laitoin vähän vihjailevan tekstin ni mietin et kukakohan tajuaa mut kyllähän nuo tajus :) Tippa linssissä sit luin onnitteluja :D

Muuten mä en osaakaan kommentoida mitä ootte kirjotellu kun tuntuu et mä oon nää aiheet jo kommentoinu :D Paitsi tietysti onnea kovasti kaikille ultrassa käyneille! Kiva että alkaa jo tippumaan näitä sukupuoliveikkauksia ja -lupauksia. Me kans haluttais tietää jos sen näkee sit.

inieh ja tyyppi 16+1
 
Sokerirasituskokeesta Meillä tällaiset ohjeet. Fimlab Laboratoriot Oy

Mulle sanottiin, ettei saa vessassa käydä sen sokeriliuoksen juomisen ja verikokeiden oton välisenä aikana. Onkohan näissäkin paikkakuntakohtaset erot? Aika hassua, ko samaa asiaa kuitenki tutkitaan.

Mulla tuhruttaa edelleen, viime yönä tuli verta taas yksi siteellinen. Alkaa niin pää hajoamaan näiden vuotojen kanssa. Olisi ihana saada nauttia hennoista liikkeistä, joita onneksi on jo muutamina päivinä tuntunut, mutta kyllä tää vuoto ja pelko keskenmenosta vaan kummittelee koko aika ja vie voiton siitä ilosta :ashamed:

Kilulle lähetän ison osanottohalauksen! Paljon voimia asian läpikäymiseen, surutyöhön!

Tammiska ja pieni 16+4
 
Rautahammas kiva että jollakin muullakin on samat pelot ja tismalleen samat raskausoireet;)
Hiivalääkkeitä saa tänään taas lähtee apteekista hakemaan... eli poikaa veikkailen.
Mut saapi nähdä. En kanssa usko täysin näihin raskausoireisiin, sykkeisiin, mahanmuotoihin ym. juttuihin. Voi olla kun salaa poikaa toivon niin etsinkin itsestäni vain ne poikiin "sopivat" raskausoireet.
Meillä on siis ennestään jo tyttö ja poika. Mies toivoo tyttöä, minä poikaa.

Tänään oli neuvola ja vauvan syke oli 150. Liitoskivuista valittelin ja terkkari lohdutteli, että synnytyksen jälkeen helpottaa. JEE! siis enää n.23 viikkoa tätä.... mut mitäpä ei nyytin eteen kestäisi :)

tammiskalle tsemppiä vuotojen kautta ja sormet ristiin että on ihan normaalia. Ekasta kanssa vuodin aina silloin tällöin ja sairaalassakin kävin näytillä, otettiin verikokeita, testattiin tulehduksia ym. Mitään järkevää selitystä ei löydetty ja terve tyttö syntyi viikolla 37.

Noelle + Sulo (vai Sulotar) ??? 16+6
 
Tammiskalle tsemppiä, toivottavasti vuodot on ihan harmittomia! :)

Täällä on koira lenkitetty, oli aluks ihana auringonpaiste mutta kotiinpäin lähtiessä iski hirveä tuuli ja alkoi satamaan räntää :D Nyt se sade jo loppui... Tästä pitäis sitte iltavuoroon lähteä 13-21.30. Viimistä viikkoa viedään työharjoittelusta, tuntuu oudolta palata takas kouluun ja tehtävien pariin!
Toivottavasti löytyy motivaatiota :D

Äiti soitti eilen ja sanoi että mun sisko oli laittanut heidän mukaansa (ovat siskolla kylässä) kaksi laatikollista vauvanvaatteita! :heart: Ne on ollut mun kummipojalla viime keväänä käytössä, eli siis ihan uusia ja meillä on siskon kans aikalailla samanlainen maku. :) Toki jos tyttö tulee niin sieltä ei hempeitä värejä saa mutta muuten monet niistä vaatteista käy kummalle vaan!
Ihanaa kun saa kaikkee tutuilta ja sukulaisilta, mutta on se ihanaa itsekin ostaa. :)

Ihon kukkimisesta, mulla alkoi iho paranemaan jo tosi kivasti mut taas näyttää vähän siltä että nyt se tyssäs :D Mulla kun on aina ollut hyvä iho niin tää on jotenki tosi ärsyttävää kun ei meikkikään näytä kovin hyvältä... Joku tulehdus tuntuis olevan päällä mutta ei auta oikeen muuta kuin odotella jospa tää tästä. :)

Liikkeistä tuntuu, että noi potkut varsinki tuntuu päivä päivältä selvemmin, eilenkin kun sohvalla makoilin illalla niin tuntu jopa vähän inhottavalta :D Semmoselta muljahtelulta :D Mutta on se vaan niin ihanaa, siltikin edelleen vaikea ymmärtää että siellä jotain on!

Viikon päästä rakenneultra, jännittää! Toivoisin kovasti että saatais edes lupaus pojasta tai tytöstä! :) Pääasia tietty on että vauva olis kehittynyt normaalisti jne. Ihanaa kuulla jo ultrakuulumisia muilta! :heart:

Minea ja maha-asukki 19+2
 
Bona Kyllä ne voikin tuntua siellä alhaalla hyvin vaikka tuo istukka olis edessä. Jos istukka on edessä niin se voi sijaita kuitenkin melko ylhäällä tai sitte ihan siinä kohdunsuulla. Eli sulla voi olla se istukka edelleen siinä edessä vaikka potkut tunnetkin hyvin alhaalta.
 
heippa taas :)

sokerirasituksesta ootte puhunu.. no mulle ohjeet oli et ilta yhdeksän jälkeen ei saa syödä (ja mulla oli aika seuraavana aamuna 8.20) mutta vettä sai illalla lipittää kyl. ja aamulla ei saanu sit ku kostuttaa suuta, mut ei juoda. ja paikallaan piti pysyä odotushuoneessa. vessassa sai käydä, mut ei ollu tarvis ku ei ollu juonu mitään aamulla :D

(.) Mulla on vatsalihakset ihan törkeen kipeet! :O ja en oo kyllä sit yhtään mitään tehny.. johtuisko siittä jos ne on antamas periks kasvvalle vatsalle? hmm.. tosi inhottavaa.. ja sattuu alavatsaankin johonkin lihaksiin. Nivusissakin tuntuu kipua välillä. Rinnat on aivan jumalattoman kipeet! aina kun iltasin ottaa rintsikat pois, ni rinnat tuntuu ihan tajuttoman painavilta, ja sattuu niin maan prkleesti :ashamed:

Sukupuolen arvailustakin ootte höpissy :) Mulla on tää raskaus ollu ainaki aivan erilainen ku esikoisesta. Pahoinvointi ei oo vieläkään menny ohi, ja esikoiselta se meni jo joskus viikolla 12. Mieliteot on ollu nyt kaikki suolainen, tulinen, rasvainen, välillä raikas, ja makee. Esikoisesta oli kaikki raikas ja välillä teki mieli makeaa. (ja siis esikoinen on tosiaan tyttö) Sykkeet kuulostaa ihan erilaisilta, ja joka kerta kun oon nyt niitä kuunnella, syke on ollu matalempi ja jotenkin vahvemman kuulonen kun esikoiselta. oikein siis kunnon jumpsutus. Finneistä en osaa sanoo, kun en muista miten niitä oli esikoisesta, enkä kyllä karvankasvustakaan. mutta on tää kyllä ollut jo tähän asti aivan erilaista ku viimeks.. mä kyllä salaa vähän toivon poikaa, ja poikaolo mulla kyllä onkin. :) siis toki tyttö on enemmän kun tervetullut, ja ehkä "helpommalla" pääsee jos tulokas on tyttö, mut olishan se kiva jos olis tyttö ja poika :heart: terveys se tärkein asia on (se nyt on sanomattakin selvää) ai niin! esikoisesta oli ennen plussausta jo nännit kipeät, ja siitä mä vähän arvelin että voisinko olla raskaana, eikä makuaisti/hajuaisti ollut yhtään herkillä tms. nyt taas tässä raskaudessa, kahvi alkoi maistumaan ennen plussausta todella oudolle, ja mä miehelle heitinkin, että olisinkohan mä sittenkin raskaana (olin siis kärsimättömänä tehny tähän mennessä jo muutan negatiivisen testin :D) ja muutaman päivän päästä tästä plussasin. eli maut on olleet erilaisia tässä raskaudessa, kun esikoista odottaessa en huomannu mitään eroo. eikä tässä raskaudessa nänneihin ole sattunut yhtään, vaan muuten rinnat ovat kipeät. esikoisessa sattui pelkkiin nänneihin, ja sit joskus myöhemmin loppuraskaudessa alkoi muuallekin rintoihin sattua.
kahden viikon päästä olis ultra.. mulla kun se on vasta viikoilla 20+6, ja mä en millään malttaisi odottaa!

liikkeistä: pieni ei kyllä, viel ainakaan, paljoo liiku :O siitä on vähän huolissani, kun esikoinen potki näillä viikoilla ja aivan törkeesti. onhan tämä nyt ihan eri lapsikin kun esikoinen, mutta silti mietityttää. tänä aamuna kuitenkin pieni päätti töytästä mua sillain, et tuntu ihan käteen asti :heart: alkaispa pikkunen jo liikkua ahkerammin, ettei mun tarttis olla siitäkin huolissani..

synnytysvalmennus: käytiin siinä esikoisesta, paitsi sit sillä tärkeimmällä "synnytys" tunnilla.. sillon oli jotain menoo, et ei sinne päästy. mut mä kyl "opiskelin" kaikista synnytysohjelmista kaiken mahdollisen, ja luin netistä ihan hirveet läjät tietoo. Noh. ei näistä ollu kyl mitään apua sitten synnytyksessä :D en mä ees siinä tilanteessa muistanu mitään neuvoja tms. mitä olin lukenu/opiskellu. kaikki meni omalla painollaan eteenpäin.

eeeips tässä taas sitten muuta :D

Emilien ja pikkunen 18+5 :heart:
 
inieh: Satuin vilkuilemaan muihin ketjuihin, ja olen huomannut itselläkin Minisun multivita Maman aiheuttaneen tyhjään mahaan otettuna pahoinvointia. Oksennusta ei tule, jos ruoan saa 10min sisällä tai syönnistä on alle puoli tuntia, mutta muussa tapauksessa kävin itsekin halailemassa pönttöä ilman varsinaista raskauspahoinvointia. Vinkkinä. :) "Mukava" tietää, etten ole ainoa, laitoin kyllä Minisunille palautettakin asiasta jokunen kuukausi sitten ilman vastausta.
 
Moikka!

Voi ei Tammiska. Tsemppiä kovasti! Toivottavasti helpottaa pian. :hug:

Onnea ihanista ultrakuulumisista ja poika/tyttölupauksista! :heart: Ihanaa kun näitä rakenneultrauutisiakin on alkanut tulla tänne. Se alkais mammat olee puoliväli jo! AAAA IHANAA :heart:

Täällä muuten liikkeet tuntuu jo pitkin päivää ja suurin osa potkuista jo näkyy mahan päältä! hassua kun ne näkyy jo näin aikaisin, viimeks tässä vaiheessa tuntui vasta ihan pieniä hipaisuja mahassa. :)

Mä mietin aluks et ei oteta äitiyspakkausta, että ostaa sillä rahalla sitten jotain kivaa. Mutta kyllä mä sittenkin haluun sen ottaa, ei sillä 140 eurolla oikeen mitään saa, kaikki on niin kallista. Ja ihanaa päästä sitte hypistelemää niitä laatikon tavaroita. :D

Nepo ja Pirpana 19+4
 
Minisun Mamasta, itselläkin ilmeni pahoinvointia aina vitamiinin ottamisen jälkeen, usein jopa oksensin. Siispä lopetin ne, koska monipuolisella ruokavaliolla ei ole tarvis käyttää noita monivitamiineja. :) Foolihappoa toki tarvii ainakin raskauden alussa. Ja nyt syön d-vitamiinia ja rautaa.
 

Yhteistyössä