Tein siman maanantai-iltana, millos sitä uskaltaa juoda :D ?

En oo koskaan ennen tehny simaa, laitoin siis maanantaina illalla sokerit+muut hilppeet ämpäriin, tiistai-iltana pullotin ja siitä lähtien nyt ollu huoneenlämmössä -ja on edelleen.Millos laitan jääkaappiin ja mistä tiedän, että on valmista? Nimim.kukaan ei ole seppä syntyessään :xmas: :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja villiäinen:
Ei kiitos kiljua...paketissa luki, että huoneenlämmössä valmistuu kolmessa vuorokaudessa -ja nythän on mennyt vasta kaksi,maanantaista tiistaihin ja tiistaista tähän iltaan..Riittääkö?
Missä ne rusinat on? Seilaako ne vielä ylösalas vai onko kaikki pinnassa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja mum84:
Alkuperäinen kirjoittaja villiäinen:
Ei kiitos kiljua...paketissa luki, että huoneenlämmössä valmistuu kolmessa vuorokaudessa -ja nythän on mennyt vasta kaksi,maanantaista tiistaihin ja tiistaista tähän iltaan..Riittääkö?
Missä ne rusinat on? Seilaako ne vielä ylösalas vai onko kaikki pinnassa?
Kyllähän nuo pinnassa on, mutta olen kuullut että se ei oo luotettava tapa kattoa onko sima valmis...Mitä tapahtuu jos juo simaa mikä ei ole vielä valmis :xmas: ?
 
Alkuperäinen kirjoittaja villiäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja mum84:
Alkuperäinen kirjoittaja villiäinen:
Ei kiitos kiljua...paketissa luki, että huoneenlämmössä valmistuu kolmessa vuorokaudessa -ja nythän on mennyt vasta kaksi,maanantaista tiistaihin ja tiistaista tähän iltaan..Riittääkö?
Missä ne rusinat on? Seilaako ne vielä ylösalas vai onko kaikki pinnassa?
Kyllähän nuo pinnassa on, mutta olen kuullut että se ei oo luotettava tapa kattoa onko sima valmis...Mitä tapahtuu jos juo simaa mikä ei ole vielä valmis :xmas: ?
No varmaan vaan pierettää :D Meillä on minun mummot jne. ja lisäksi eräs vanhempi työkaverini valmistaneet siman aina näin että ekan vuorokauden kun on lämpimässä niin valmistuu sitten kylmässä 5 vuorokaudessa. Mutta siis en ole tehnyt ikinä niin että pitäisin kauempaa lämpimässä joten en sitten tiedä kuinka pian sinun simasi on valmista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja villiäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja mum84:
Maista sitä B)
En uskalla kun en haluu istuu pöntöllä vappua, mulla on herkkä mama :LOL: Taitaa mun simat jäädä tältä vapulta juomatta :D
Juo vaan. Mun kaveri joi joskus 14v. keskenkäynyttä hiton pahaa kiljua pari kannullista ja sillä ei ollut muuta vaikutusta kuin se että pieri ja henki haisi hiivalle :D Tai juota jollekin napurin mummolle ja katso miten mummon käy.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mum84:
Alkuperäinen kirjoittaja villiäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja mum84:
Maista sitä B)
En uskalla kun en haluu istuu pöntöllä vappua, mulla on herkkä mama :LOL: Taitaa mun simat jäädä tältä vapulta juomatta :D
Juo vaan. Mun kaveri joi joskus 14v. keskenkäynyttä hiton pahaa kiljua pari kannullista ja sillä ei ollut muuta vaikutusta kuin se että pieri ja henki haisi hiivalle :D Tai juota jollekin napurin mummolle ja katso miten mummon käy.
Joo, hyvä idea :) Vien heti aamusta naapurille vappusimat ja katon mikä srn vointi on iltapäivällä kun haen lapset päiväkodista :LOL: Kiitti muuten kun vastailit, hauskaa vappua!
 
jooo-o
joo jos siman valmius pitäs kattoo niistä rusinoista niin mä laitoin tollasen kotisima paketista satsin tulee, niin lauantaina ja sunnuntaina pullotin aja pistin jääkaappiin ja maanantaina oli jo rusinat pinnassa. B) eli ei todella voi pitää merkkinä
 
Alkuperäinen kirjoittaja jooo-o:
joo jos siman valmius pitäs kattoo niistä rusinoista niin mä laitoin tollasen kotisima paketista satsin tulee, niin lauantaina ja sunnuntaina pullotin aja pistin jääkaappiin ja maanantaina oli jo rusinat pinnassa. B) eli ei todella voi pitää merkkinä
Joo niin mäkin olen kuullut..että se niistä rusinoista, ihan suotta ajoin hakemaan sillon niitä 15 yli 10 illalla abc:ltä, kun huomasin vasta sillon että niitä ei ollu kaapissa :LOL:
 
vierailija
Tein 25 Litraa Kiljua. Laitoin 6kg sokeria ja yks 11g hiivapussi ja puolet toisesta 11g hiivapussista. Odotin 6pv. Pullotin ja kaadoin loput 10 litraa pois koska ei ollu pulloja. Maistoin samana päivänä kun pullotin. Maistui tosi makealle eikä yhtään alkoholia maistunut. :D Kai se on seurava kerralla laitettavaa 120g salama hiivaa.
 

Yhteistyössä