~elokuun epelit 2012~

Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista ja tervetuloa uusille!

Jouluruuat Graavikala taitaa olla ainoa mikä multa jää välistä ja siitä en onneks edes tykkää. Tosi suuri osa homejuustoista ym. on tehty pastöroidusta maidosta. Mäti ei meillä kuulu joulupöytään, mut joululounaalla söin hiukan mätimoussea, en voinu vastustaa :p Ja aiemmin söin kyllä ihan pienen palan juustoa, mikä ei ollut pstöroidusta maidosta tehtyä. Luin joskus jostain, että suomessa on tyyliin 6 listeriatapausta vuodessa, joista 5 tulee vakuumipakastusta kalasta. Maksasta googletin plussauksen jälkeen ohjeen, jossa sanottiin että esim. maksamakkaraa voi syödä pieniä määriä, mutta ei maksaa pääruuaksi. Maksamakkaraa saa syödä kerralla max. 100g (viikossa max. 200g). Aion siis joulupöydässä ottaa pari ruokalusikkaa maksalaatikkoa, siitä ei varmasti tule enempää maksaa mitä on 100g maksamakkarassa.

Kahvi Aamulla menee yksi kuppi, joskus erityisemmissä tilanteissa tulee päivän aikana toinenkin kuppi juotua. Ennen plussausta join 3-4 kuppia päivässä, eli vähentänyt olen. Tosin mulla menee kahvin lisäksi suklaata (jossa siis kofeiinia myös) hieman lähes päivittäin.

Ansukka Onnittelut rouvalle, ihanaa :)

Omaa napaa. Ihan hirmuinen väsymys : / Viikonloppuna oltiin mun porukoilla ja oli niin hässäkkää että jotenkin ei ollut ollenkaan levännyt olo viikonlopun jälkeen, vaikka hyvin sainkin nukuttua. Joten eilinen työreissupäivä oli melko raskas, kun piti herätä jo ennen viittä ja ajoin nelisen tuntia päivän aikana. Sit vielä törttöilin auton kanssa oikein kunnolla ja oikein pelästyin että aiheutinko vauvalle vahinkoa kun olin niin paniikissa siitä auton kanssa sekoilusta.. No, tänään oli lyhyempi työpäivä, kunnon yönúnet alla ja elämä alkaa taas voittaa. Enää kolme työpäivää ennen lomaa! Täytyy vaan koittaa levätä aina kun mahdollista ja ajatella, että vauvan kasvu vaan vie musta voimat ja ihan oikein se on niin päin :)

Vanella ja pikku kyytiläinen 7+6
 
Viimeksi muokattu:
Vanella, mäkään en jaksa noista juustoista ja graavikaloista yms kovasti uskoa listeriaa saavani, en ole tähän astikaan saanut. eiköhän nuo kotimaiset ole aika listeriavapaita, joten joulupöydässä aion niitä ottaa, jos jätän graavilohen väliin herää kyllä varmasti kysymyksiä.

Kahvia juon normaalisti satunnaisesti, nyt en plussan jälkeen ole juonut kuin teetä. Mutta tästäkin olen ajatellut niin, että jos tarjotaan tai tekee mieli, otan kyllä. Ei vaan ole vielä tehnyt mieli :)
 
Onko muuten kellään muulla näin varhaisessa vaiheessa mielitekoja?
Mies väittää asian johtuvan siitä, että tiedän olevani raskaana ja siksi kuvittelen niitä itselleni. Mutta yleensä ei todellakaan tee kamalasti mieli mitään lämmintä ruokaa, suklaata tai muita herkkuja korkeintaan. No, nyt ei maistu suklaa, mutta tällä viikolla oli jo pakko tehdä pinaattikeittoa, koska teki niin mieli, ja nyt en pääse yli siitä mieliteosta maksalaatikkoa kohtaan! Enkä kyllä varmana ikinä ennen ole tommoisista haaveillut :D Eli tekeeköhän nyt mieli tepposet vai voiko oikeasti jo johtua raskaudesta?
 
  • Tykkää
Reactions: Kata 72
Koska flunssan takia koitan lepäillä on aikaa surffata netissä. Siispä tutkin hieman tota maksalaatikon "vaarallisuutta". Eli maksalaatikossa on siis a-vitamiinia, sekä mahdollisesti raskasmetallijäämiä. Jotenkin luulisin raskasmetallijäämän jäävän suomalaisessa maksassa aika pieneksi kahdesta syystä:
1. eläimet ovat nuoria, eli isoa jäämää ei ehdi syntyä
2. Suomessa on tosi tarkkaa mitä eläimille syötetään

Sitten tohon a-vitamiiniin: Suomessa maksalaatikossa on aika vähän a-vitamiinia: 400 mikrog/100 g lähde: Maksa ja A-vitamiini :: Terveyskirjasto
Raskaana olevan naisen saantisuoritus on 800 mikrog/vrk. Lähde: A-vitamiini RAE - Fineli


Eli toisinsanoa, taidanpa lähteä kauppaan ostamaan maksalaatikkoa ;) ;)
 
ONNEA uusille!

Täällä ultrassa käyty, pieni 4mm, toukka sieltä löytyi ja sydän kuului <3 Lääkärin mukaan koko ihan lasketun ajan mukainen.

Olo on kaikkea muutakuin ihana, paha olo on tullut jäädäkseen ja joutuu koko ajan miettimään mitä syö ja miten usein... Joten eipä tarvitse kovasti miettiä mitä jouluna syö.

Kahvi jäi pois jo ennen plussausta, tupakkaa en ole polttanutkaan.

Mutta miten ihmeessä tähän turvotuksen saa pois? Iltaisin olo on kuin pallo.

***6+3***
 
  • Tykkää
Reactions: Jenny90
Neuvolan paperi maksasta:
1) Maksaruokia (jauhemaksa- ja maksapihvi, maksakastike, maksalaatikko) tulee välttää koko raskauden ajan.
2) Maksamakkaraa ja maksapasteijaa voi käyttää raskauden aikana enintään 200g/viikko. Ei tulisi syödä kerralla enempää kuin 100g.
3) Jos maksamakkaran tai -pasteijan käyttö on päivittäistä, tulisi sitä nautti enintään 30g/päivä. Tämä vastaa 2 viipaletta maksamakkaraa tai 2rkl maksapasteijaa.

Rajoituksen syy: Runsas A-vitamiinimäärä, keskenmenon ja sikiövaurioiden riski.

Kaloissa rajoitus on tyhjiöpakatuissa graavi ja kylmäsavut, mäti, pateet (näissä listerioosin vaara. Graavi ja kylmäsavu käy jos EI ole tyhjiöpakattu), hauki (korkea elohopeapitoisuus joka läpäisee istukan ja voi vaurioittaa sikiön aivoja). Näitä ei olenkaan. Itämeren isotsilakat voi syödä 1-2 kertaa kuussa.

Mä en itse ainakana ota riskiä minkään suhteen. Viimekertainen kohtukuolema riitti. (syytä tosin ei löytynyt, mutta kun huomasin labroissa olevan listerioosi ja toksoplasmoosi kokeet koska voivat olla syyllisiä niin mitään en aio jättää arvailun varaan. Kukin toimikoon parhaaksi katsomallaan tavalla, mä aion olla ylihysteerinen ;) )
 
jouluruuista: harmittaa etten saa kylmäsavulohta, mutta ehkä mä kestän sen. ;) Lämminsavulohta syön jos äiti löytää tuoresavustettua eli ei pakattua versiota. Muuten ajattelin syödä kaikkia. :) Kotimaisia juustojakin menee kyl varmaan. Graavilohtahan saa syödä jos se on itse graavattu tuoreesta kalasta. :)

täällä on havaittu parina päivänä vähän punaista ja ruskeaa vuotoa. Kipuja ei ole joten en usko että kyseessä on mikään vakava juttu... sitä on tullut su ja ti aamuina paperiin pyyhittäessä, ei enempää. :/ Tietty se vähän laittaa aina miettimään...

mut mitään sille ei voi jos jotain on pielessä. EI auta kun ootella... ens viikolla ois eka neuvolakin jo, ajattelin kinuta et jos silloin vois kattoa ultralla pikaisesti et onks kaikki ok...

EM, 6+1:heart:
 
Santtu81, toki neuvolan suosituksia onkin syytä noudattaa, enkä kannusta ketään muuta tekemään toisin. Itseäni varten vaan selvitin nuo nykyiset, todelliset a-vitamiinipitoisuudet, jotta tiedän minkä verran sitä maksalaatikkoa voi syödä :)
 
Hmm, katselin vielä Finelistä tota maksalaatikon a-vitamiinipitoisuutta, ja sen mukaan se olis jopa 2000 mikrog/100 g. Eipä sinänsä, eipä tuokaan vielä riitä sikiövaurioihin, mutta yllättävät heitot noissa.

A-vitamiini

Eli koska yli 7500 mikrog/vrk ei tule sikiövaurioiden takia ylittää, täytyisi maksalaatikkoa syödä yli laatikollinen, jotta tuohon päästäisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Heips! Mun on pakko sanoa oma mielipide tästä tupakasta ja alkoholista. Kun en vaan ymmärrä että joku on niin itsekäs ettei pysty lopettamaan raskauden ajaksi. Itse en ole polttanut koskaan ja viinikään ei todella maistuisi nyt.
Kaipa tää mun sikamainen olo pitää vauvasta huolen, ei tee mieli juuri mitään.

Siis mun mielestä on naurettavaa puhua jostain kielletyistä ruoka-aineista jos siinä samalla hengen vedolla käy röökillä. Kyllä Suomessa on turvallinen ruoka ja kukaan ei varmaan kilokaupalla mitään näistä syö.

Kyllä nykyään ihmisten pitäisi tietää että savu ei voi tehdä ainakaan hyvää vauvalle masussa.
No se siitä aiheesta. Itse ajattelen näitä syömisasioita talonpoikaisjärjellä, raaka kala on ainoa mitä vältän. Ja näin tein myös viime raskaudessa. Tyttö on ollut terve kuin pukki eikä mitään allergioita.

Olotila on mielestäni pahempi kuin viimekerralla vaikka silloinkin olo oli järkky
Iltaisin turvotus on kova ja mulla on sellainen ihme olo masussa se on tyhjä mutta täysinäinen olo. Ja tuntuu että kaikki mitä juo jää lillumaan jotenkin...
Teen olen jättänyt kokonaan, ei vaan yksinkertaisesti maistu kuuma juoma ja jossain vaiheessa kuuma ruokakin tekee pahaa.
No tällaista tällä kertaa..
 
snale kovasti paljon oon pahoillani :(

Ja viel tuosta tupakoinnista ja alkoholinnauttimisesta, että näillä palstoilla on niin helppo osoitella sormella ja syytellä nimimerkin takana. Kauheesti sillä ei saa aikaan muuta kuin pahaa mieltä ja eripuraisuutta. Itse kamppailen edelleen tupakoinnin lopettamisen kanssa. Olen päättänyt lopettaa. Mutta se ei ole helppoa. Tyhmää ylipäättään on aloittaa koko tupakointi. Tiedän tasan mitä tupakanpoltto aiheuttaa elimistössä, itselle ja sikiölle. Ei ole tiedon puutteesta kyse, vaan riippuvuudesta.

Jatkossa itse ainakin aion kannustaa kaikkia, ketkä yrittää lopettaa ja niitäkin kenellä se ei onnistu. Toivon itsekin, ettei tästä nyt ala puukkoja viuhumaan, kun enempi tarviisin sitä tsemppiä.
 
Saraellalle kiitokset taustatutkimuksista :) Syön siis maksalaatikkoa jouluna ja muulloinkin, kunhan annoskoko pysyy tarpeeksi pienenä.

Sanle :hug: Voin vain kuvitella miltä susta tuntuu :( Kaikkea hyvää!

Tässä pohdiskelen kertoisinko raskaudesta jo jouluna vanhemmilleni ja sisaruksilleni. Tilanne olisi silloin parhaimmasta päästä. Toisaalta viikkoja on hyvin vähän vielä ja pienen salaisuuden säilyttäminenkin tuntuu kutkuttavan mukavalta :) No mietin varmasti vielä aattonakin tätä.

Muutamalle parhaimmalle kaverille oon kertonut. Toinen on sellainen jonka kanssa mm. viime tammikuussa tein huoltsikan vessassa raskaustestiä, siis kaveri teki, minä henkisenä tukena ;) Toisen kanssa taas ollaan kuljettu käsikädessä tätä yritysvaihettakin (joka kylläkin meillä piti alkaa vasta ensi vuoden puolella). Pari kaveria saa vauvan ensi vuonna. Tänä vuonna oli isompi vauvabuumi, tai eihän noista kaikista ensi vuoden vauvoista voi vielä tietääkään.

Adora rv 4+4 kohta häämöttää 6. rv :)
 
Sanle :hug:



Ruoka-aineista täytyy kans kommentoida sen verran, että aika pieni riski on suomessa sairastua...
Mä huuhtelen kasvikset ja vihannekset ja aion syödä hyvällä omallatunnolla nyt jouluna graavikalaa ja juustoa.
Maksa ei muutenkaan kuulu mun ruokalistalle, joten ihan yks ja sama mitä se pitää sisällään :popcorn:
Muutenki kai terveen järjen käyttö on sallittua ihan kaikessa raskausaikana, se on sitte eriasia, jos se järki on jossain kylässä :LOL:

Onnittelut hyvistä ultakuulumisista kaikille niitä saaneille, kyllä se itelläkin vähän kutkuttelee varata.

Tervetuloa myös kaikille uusille:wave:


Mielitekoja; joo, oli pakko hakee kebabia tänään :D
Mikään makee ei maistu, oliiveja söisin suoraan purkista ja jopa suolakurkut liemessä maistu liian makealta :rolleyes:
Eiköhän tuo maksalaatikon himo oo ihan puhdasta elimistön tarvetta esim. raudalle, ainaskin mun kroppa osaa ihan itte ilmoitella jos jostain on pulaa ;) mieliteot voi siis olla aina rautanauloista punajuuriin :LOL:

Callisto 6+4
 
Sanlelle pahoitteluni :(

Pehmeistä juustoista Eli esim. home- ja tuorejuustot. Neuvolan ohjeen mukaan on ihan sama onko ne tehty pastöroidusta maidosta; niiden käyttöä ei siltikään suositella kuumentamattomina listerioosivaaran takia. Listassa on nimittäin: "pastöroimaton maito ja siitä valmistetut juustot SEKÄ pehmeät juustot." Eli riippumatta siitä onko ne pastöroitu, niitä suositellaan välttämään. Eikä se että ei ole ennenkään niistä listeriaa saanut, tarkoita, etteikö juuri siinä nyt syömässä pienessä määrässä voisi sitä olla. Muutaman vuoden takaa muistan että Milkan fetaa vedettiin markkinoilta koska niissä oli listeriaa ja se kuitenkin oli pastöroituun maitoon tehty vaikkei nyt suomalainen ollutkaan.

Mulle lääkäri sanoi että syö fetaa jos haluat mutta ehkä en kuitenkaan uskalla. Hän sanoi ettei kieltäisi muuta kuin vakuumipakatut kalat (siis graavi/kylmäsavu). Mutta kukin tavallaan, Suomessa nyt uskoisin olevan aika pieni riski noissa maitotuotteissa.
 
Mieliteoista vielä. Itse olen karpannut puolisen vuotta ja ollut aika tiukka. Nyt ainoat mieliteot liittyvät hiilareihin. Olen haksahtanut kiwihedelmään. Voisin syödä sitä mielin määrin ja syönkin. Samoin sipsejä tekee jostain syystä mieli. Olen huomannut että välillä tavallinen lämmin ruoka ällöttää (vaikkei mulla pahoinvointia olekaan) ja ajattelen että ainoastaan sipsit eivät aiheuttaisi ällötystä. Niitä en kyllä ole vielä ostanut.

Lisäys. Ainakin tiedän millä saan tulevat raskauskilot pois sitten joskus, eli en nyt stressaa siitä vaan syön mitä tekee mieli.
 
Viimeksi muokattu:
Hei! Täällä myös uusi "ehkä" odottaja. Jonkinlaisia haamuja olen testeihin saanut, mutta katsotaan miten tää nyt etenee. Mulla takana tuulimunaraskaus lokakuulta, ei kiva. Oireina silloin rusehtava vuoto, ei muuta. Nyt pelottaa miten tällä kertaa käy. Mulla yksi lapsi tammikuussa/2011 syntynyt. Tässä onnistuneessa raskaudessa mulla lorahti 3 kertaa verta, syytä ei löytynyt ja kaikki meni hyvin. Niin outoja noi vuodot on, mutta naisille niiin raskaita. Isot tsempit kaikille vuotojen kanssa pähkäileville!

Ruoista, maksalaatikkoa meinaan itsekin syödä jouluna, eihän sitä nyt muutenkaan koko lautasellista syödä. Kaloista enkä juustoista en edes tykkää, joten ne ei oo mulla kiusauksena. Sen verran kohtukuolemista oon kuullut, että tuota listeria-bakteeria on tosiaan syytä pelätä (tai siis minä pelkään). Onha se erittäin harvinaista, MUTTA eipä paljoa lohduta kun kohdalle osuu.

No, katsotaan tartteeko mun miettiä mitään näitä juttuja vielä, minkäänlaisia oireita ei ole. :/ Ostin tänään viikko näytöllisen rtestin, jospa sen tekis torstaina.
 
Heippa leidit:wave:

Sanle: Ihan hirmuisasti voimi teille:hug: Olen niin pahoillani teidän puolesta!

Tupakanpoltosta: Itse en polta..lopetin 2010 kesällä ja poltin yli 10 vuotta (hui kauheeta..ei tuota aikaa edes ymmärrä kun vasta sillon kun sen sanoo ääneen)ja sen verran täytyy sanoa, että en itse usko tuohon riippuvuuteen vaan siihen, että tupakointi on enemmänkin tapa. Aamutupakki piti vetää, ruoan jälkeen aina röökille, odotellessa tupakkia, kahvin kanssa tupakkia, puhumattakaan sitten viihdekäytöstä. Itse lopetin kuin seinään eikä tullut mitään oireita muuta kuin se, että vitsi mäkin haluisin polttaa samalla kun juon(kahvii, siiderii ja syömisen jälkeen sitä aina vaan lähti kävelemään ovea kohti. Ketään en kuitenkaan halua tuomita koska jokaisella voi tietenkin olla erilaiset kokemukset, mutta kovasti tsemppaan teitä lopettamaan, koska se ei todellakaan ole kivan näköistä eikä reilua lasta kohtaan kun äiti sauhuttelee työntäessä rattaita..sikiövaiheesta puhumattakaan. Joten täältä lähtee monta tsemppi :hug: jokaiselle teille, jotka yritätte eroon tupakasta!

ON: Täällä on nyt ultrassa käyty ja siellähän pikkuisen sydän jumpsutti:heart:. Jännitti kyllä niin hitsisti, mutta onneks kaikki oli hyvin ja onni-ilonan koko vastasi mun omia laskuja eli 7+3. Ainut mikä nyt jäi hirveesti mietityttämään kun emme jotenkin ymmärtäneet asiaan palata, oli joku ihmeellinen nestealue olisko ollu mun munasarjojen kohdalla. Lääkäri puhu jotain keltarauhashormoonista, jotain kystasta..ääh..en tiiä. Ollaan nyt miehen kanssa ihan sekasin ja jotenkin harmittaa että piti nyt tommonenkin siellä olla. Inhottavaa kun lääkärit ei osaa selittää selvästi ja itekkään ei aina siinä tohinoissa ymmärrä kaikkee kysyä:(Asiat palaa mieleen vasta kun istutaan jo autossa...Mutta kait se on kuitenkin pääasia, että pikkuisella oli kaikki hyvin:heart:

Onnellinen, mutta hieman varuillaan oleva Annubella ja onni-ilona 7+3
 
Täältä ilmoittautuu aamuyön tunteina uusi tänne, plussasin juuri reilu tunti sitten :heart:

Ikää minulla siis 30-vuotta, ensimmäinen lapsi kyseessä. Yritystä takana enemmän tai vähemmän aktiivisesti puolisen vuotta.

Raskauslaskurin mukaan laskettu aika olisi 28.8. Olo on nyt hiukan hämmentynyt, joten kasailen itseäni tässä hieman, lueskelen teidän juttuja ja liityn keskusteluun hiukan myöhemmin :)

Mukavaa joulun odotusta kaikille!
 
Heräsin 6.00 vatsakramppeihin ja pöntöllä istuessa lorahtikin isohko klöntti verta, sellainen hyytymä klöntti. Vatsaa ja sellkää kramppaa kuin menkkojen aikaan. Odottelen apteekin aukeamista, mies saa hakea raskaustestin, jos negatiivisella tuloksella saisi saman tien tiedon keskenmenosta..

Todennäköisesti tämä oli nyt tässä :(
 
Voi ei adora! :hug: Raskaustesti saattaa kyllä hyvinkin näyttää vielä positiivista, että siihen ei voi luottaa. Mullakin km:n jälkeen, lääkäri käski testata 3-4 vkon päästä, jos silloin ois näyttänyt vielä plussaa niin luultavasti kohtuun ois jäänyt jotain. Parempi soittaa lääkäriin ja ne ultrais kohdun.

No, minä tein sittenkin jo tänään digitestin ja tulos oli raskaana 1-2 vkoa eli hedelmöittyminen on tapahtunut myöhemmin kuin oletin. Toivotaan ettei tämä ole mikään tuulimunaraskaus, nyt pitäisi vaan malttaa mielen ja odotella rauhassa mitä tuleman pitää.
 
Voi ei Sanle, todella paljon voimia :hug: Teitä on kyllä koeteltu ihan liikaa :'( Täytyy vaan toivoa, että saatte vielä syliin asti pikkuisen. Onnea jatkoon.

adore :hug: Toivotaan, että ei kuitenkaan keskenmenoa merkkaisi!

Mieliteot Saraella, kyllä täältä ainakin on löytynyt jo jonkin aikaa! Minulla on juuri tuo sama kuin sinulla, että normaalisti maistuu suklaa ja herkut paremmin kuin oikea ruoka, nyt menee toisin päin. Ja suolaiset herkut myös maistuu, sipsit ja lihikset, mitkä ei normaalisti. Sit kun on enemmän pahaa oloa, maistuu samat ruuat joilla normaalisti karkotan krapulaa: raikkaat ja ei liian makeat, esim. viilikset, vispipuuro, puffet-jäätelö ja vaniljavanukas.

"Kiellettyjen" ruokien kanssa jokainen tehköön kuten itsestä parhaiten tuntuu :) Uskon, että todellinen riski, että esim. homejuuston syömisestä jotain todella seuraisi, on minimaalisen pieni. Mutta jos noista on itse huolestunut (mikä esim. santun kohdalla todellakin ymmärrettävää!), on varmasti parempi ottaa varman päälle ja olla syömättä kuin murehtia että on vauvalle aiheuttanut jotain vahinkoa.

Tupakan polttoa raskausaikana en minäkään ymmärrä, mutta vaikea se on tuomita kun ei koskaan itse ole polttanut eikä voi ymmärtää mitä se tupakoija käy läpi. Alkoholia olen mm. kilistelytilanteissa muutaman kerran maistanut, määrä ehkä jotain tee/ruokalusikallisen luokkaa. Alkohloiahan voi luonnostaankin tulla esim. joihinkin marjoihin, joten _hyvin_ pientä määrää en pidä vaarallisena. Ja monethan saattaa esim. juoda ruuan kanssa lasillisen punkkua, itse en kuitenkaan edes puolikasta alkoholiannosta joisi kun pystyn hyvin olemaan ilmankin.

Täällä pyörähti käyntiin jo YHDEKSÄS raskausviikko, hui kun ollaan jo pitkällä :) Nyt alkaa olla täälläkin mukana jo ihan loppupään odottajia, kohta varmaan kaikille elokuisille on jo raskaudet selvinneet ja alkaa tulla sitten jo syyskuisia :)

Vanella ja pikku kyytiläinen 8+0 POKS
 
Sanlelle ja Adoralle paljon voimia! :hug:

Saraella Huomasin, että synnärisi on Kätilöopisto. Mietin juuri, että valitsenko sen vai Naistenklinikan. Saako udella, että miten päädyit valitsemaan sen...? :)

Mieliteoista En ole aivan varma, että lasketaanko nämä vielä mukaan, mutta kauppareissulla teki aivan valtavasti mieli appelsiineja (en ole aikoihin syönyt) ja pari päivää sitten piti erikseen lähteä hakemaan pinaattilettuja.

Juustoista En normaalisti syö kovinkaan paljon juustoja, vain keiton kanssa tekee mieli ruisleipää parin juustosiivun kanssa. Nyt odotusaikana olen syönyt enemmän juustoa (sallittua juustoa tietenkin!), koska vauveli tarvitsee varmaankin lisäkalkkia.

Olen kyllä ollut todella varovainen tuorejuustojen kanssa. Eilen vietimme ystävieni kanssa iltaa ja kaverit olivat tehneet todella herkullisen näköisiä suolaisia piirakoita ja kinkkurullia, mutta oli pakko jättää ne kaikki väliin, koska niissä oli käytetty tuorejuustoa. Okei, piirakat olivat olleet uunissa, joten ehkä olisin voinut maistaa, mutta rullat eivät, joten en mennyt lähellekään.

Jouluna meillä on tarjolla erityistä cheddarherkkua, joka paistetaan uunissa (200 astetta). Olen sitä syönyt joka vuosi. Nyt hieman epäilyttää...


Luckygirl & vintiö 5+5
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä