~elokuun epelit 2012~

pampulainen87: oot nyt kahdeksannella viikolla :) ja sit ku on 8+0 alkaa 9 raskausviikko. eli kun on vaikka viikkoja 5+2, on sillon kuudennella viikolla :)

joo-op.. verenvuoto senkun jatkuu.. edelleenkään ei kuitenkaan oo hyytymiä, eikä kirkasta verta.. tein tänään taas yhden testin, ja siihen pamahti kyl ihan samantien kirkuvan punainen testiviiva, mut eihän se mitään todista. mä oon ihan huolesta soikeena :ashamed: on niin inhottavaa et se ultra on VASTA ensviikolla.. mulla menee kyllä nyt joulu pilalle. ei oo sit meinaan tippaakaan joulumieltä :kieh:

Emilien ja pikkuinen 6+6

moikka tännekkin..mie poistun valitettavasti täältä tein porukasta :( tänään oli ultra ja keskenän se oli mennyt..niinkuin tosin itsekkin epäilin vuodoista ja oireiden lievenemisestä mutta ensi vuonna uudestaa ja ihanaa odotusta kaikille ja hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta :)

emilien, eikö sulla ollut kovaa pahoinvointiakin? Eli varmaan kaikki on ok, vuoto johtuu vaan jostain esim. istukka kohdunsuun lähellä. Vuotaako siis kokoajan? Mulla tuli ekassa raskaudessa kolmena kertana "lusikallinen" verta ja kaikki oli ihan ok. Syytäkään ei selvinnyt. Edellinen oli tuulimunaraskaus ja siinä ei mulla ollut oireen oiretta ja siksi sitä vähän epäilinkin, kun edellisessä raskaudessa tuli sentään rinnat kipeiksi. Vaikka ei se oireettomuuskaan välttämättä mistään kerro. Nyt mulla ei oo vielä mitään oireita, mut viikot taitaakin olla tyyliin 4+1, menkoista 4+4, joten ei kait niitä vielä voi oikein odottaakaan. Kaikkein raskaista on kuitenkin epätietoisuus... jaksuja!

sannak82 haleja sinnepäin. <3

Pahoittelut menetyksen kohdanneille :hug:

Tervetuloa uusille :wave:
ja
Onnittelut hyviä ultrakuulumisia saaneille!

Sitte asiaan, eli tuun vähän omanapailemaan tänne.
Aamulla iski paniikki tähän oireettomuuteen ja sain vielä täksi illaksi ajan gynelle.
Voin sanoa että pelotti ihan v::sti, että onko siellä tälläkään kertaa elämää, mutta
siellä sykki vahva sydän ja tyyppi vastasi viikkoja ja mä olen nyt NIIN onnesta soikea :heart:
Tohtori laskeskeli että LA vois olla jopa päivää aikaisemmin, eli 9.8.12 mutta turhaapa kai tuota muuttaa, kun näin aikasessa ollaan vielä.

Tää oli kyllä ihan paras joululahja mitä voi ihminen saada! :heart:

Callisto 6+6
ja anteeks omanapaisuus, mutta tää on sen kkm:n jälkeen ihan uskomatonta

Pahoittelut kaikille huonoja uuntisia saaneille :hug:

Täällä olisi joulu siivous saatu viimein päätökseen ja muutamat lahjat pakettiin.
Nyt voi rauhassa odotella jouluaattoa.

Jouluna aion maksalaatikkoa vähäsen maistella koska sattuu oleemaan melkeinpä ainoa laatikko mitä syön. Graavikalasta en onneksi pidä joten sen jätän syömättä ja jättäisin muutenkin.

Meillä on kerrottu vain minun siskolle tästä odotuksesta. Muille todennäköisesti aletaan pikkuhiljaa kertomaan vasta np-ultran jälkeen.

Oma olo on ihan hyvä pientä vihlontaa mahassa ja kaamea turvous iskenyt ei voi käyttää kun verkkareita :)

Shadowy rv 7+4

Tervehdys kesäkuisista :wave:

Tosta tupakanpoltosta haluisin tulla vaan kommentoimaan vähäsen :)

Mä olen itse ollut kanssa ihan raskaansarjan tupakoitsija (okei, ne jotka polttaa kartsan päivässä ovat kyllä vielä raskaammassasarjassa mutta :D) ja poltinkin, nuoresta iästäni huolimatta, yli 10 vuotta. Esikkoa kun rupesin oottamaan niin vähensin reippaasti mutta lopettamaan en täysin pystynyt. Tästä mä tunnen ihan älyttömän huonoa omatuntoa ja syyllisyyttä. Onneksi esikko on ollut terve kuin pukki. Mutta mun elämä oli silloin mitä oli ja parhaani mä olen tehnyt, väitti kuka hyvänsä mitä hyvänsä. Ei siitä sen enempää.

Nyt tätä toista muksua kun rupesin odottamaan niin lopetin plussauksen aikoihin. Eli mä tulin kertoo oman jipponi, jos se vaikka jolla kulla muullakin toimisi? :)

Mä pidin yhden päivän että mä unohdin koko tupakanpoltosta stressaamisen. Vedin sitä röökiä posket lommolla ja tunteella.
Sitten rupesin lukemaan Allen Carrin Vihdoinkin vapaa tupakasta- kirjaa kaverin suosituksesta. Mä olin ihan varma ettei muhun mitkään kirjalliset aivopesut toimi (kun ei oo toiminut mitkään muutkaan kikkakakkoset, vasta hävinneenä taistelun nikotiinilaastareiden kanssa yrittämällä), mut ajattelin et en mä mitään menetäkkään. Viikossa mä luin sen kirjan. Sillon ku sitä lukee niin ei saa lopettaa tupakointia ja en tiedä mitä tapahtui mutta kun illalla luin sen kirjan loppuun niin aamulla mä en enää menny tupakalle ja oon ollut savuton siitä asti.

Hirveesti tsemppiä lopettamiseen :heart: Ja jos täyssavuttomuus ei onnistu, niin onnitelkaa itteenne jos vaikka selviitte kahdella tupakalla päivästä!
Mun yksi kynnys lopettamisessa oli just se hirveä syyllisyys esikon odotusajalta. "Miks mä annan toiselle lapselle "paremmat" edellytykset elämään?"
Harva ei tupakoiva edes tajuaa miten tupakointi vaikuttaa ihmiseen. Vaikutus on erilainen ihan yksilötasollakin, joku voi lopettaa heti kun toinen tarvitsee yritystä yrityksen perään. Mun yks kynnys esikon ajalta oli sekin että mä olin ihan varma että saan keskenmenon tai tulee kohtukuolema jos mä lopetan. (aika omituinen väittämä varmaan ei-tupakoivien mielestä, mutta kun on pitkään polttanut ja PALJON niin pelkää sitä oman kehonsa reagointia) Siks päätinkin et jos tulee toinen lapsi niin sitten lopetan heti alkuunsa, jos jotain sattuu niin se sattuu alussa ja mä en ehdi kiintyä siihen masussa kasvavaan lapseen.

Pahoittelut et tuli hirveen pitkä sepustus ja tälleen tunkeuduin teidän alueelle kertoilee :)
Hyvää ja rauhallista joulua!

T ja toveri (varaslähtö) 14+0 POKS

Terveiset joulusiivouksen keskeltä! Hieman myöhässä taas liikkeellä ;)

Rupesin tässä pohtimaan tota äitiyspäivärahan määrää: eli miten kaupunki työnantajana maksaa tota, onko se työpaikan maksama äitiyspäiväraha siis sama kuin palkka vai meneekö se sen kelan laskukaavan mukaan? Luonnollista toki olisi kysyä pomolta, mutta kun en vielä tässä vaiheessa haluaisi kertoa raskaudesta... Hassua kun kaikki on niin uutta ja outoa :)

Tekaisin tuossa vielä digitestin, ja vastaus oli tukevasti "raskaana 3+" :) Eli siis virallisina viikkoina 5+. Omien laskujen mukaan olisin nyt 4+5 eli joko ovis on ollutkin aiemmin kuin laskannallinen tai sitten hcg on vain lähtenyt hyvin nousuun, eikö?

Osaako joku kertoa monikkoraskauksien perinnöllisyydestä? Meillä siis tilanne se, että miehen veljet on kaksoset ja minun äiti on toinen puolisko kaksosista. Meillä siis lienee jonkinlainen "riski" monikkoraskauteen? Eilen illalla kun juttelin töissä kahvipöydässä pomon kanssa ja tämä kaksosuus asia tuli esiin ihan muussa yhteydessä, niin pomo totesi naurahtaen että onnea vaan kun joskus saatte lapsia, vai meinasitteko hankkia lapsia? Siinä sitten itsekseen naureskellen totesin, että kiitosta vaan, että kai se on joskus pakko :D

Varasin juuri ajan varhaisraskauden ultraan tuonne raskausviikolle 7, ihan siis varmistaakseen että kyytiläinen on siellä missä pitää ja onko kyytiläisiä yksi vai kaksi :)

Huomenia :)

ÄP-raha on aina pienempi kuin palkka, ellei työpaikka erikseen maksa palkan ja erotuksen välistä eroa. Kelahan sen maksaa siis sen ärahan. Ekat kolme kk on suurempi ja sitten vanhempainvapaalla se on pienempi. Muistaakseni luokkaa 70 prossaa palkasta, ja veroja maksetaan niistä tietty kans. Kelan laskureilla kannattaa kattoo. Meillä maksaa työnantaja sen palkanerotuksen kolmelta ekalta kuulta, eli silloin saa kelan rahat + pätkän palkkaa jolloin lopputulos on sama kuin normaali kk palkka. Mutta se on alakohtaista. Ja tulojen perusteella menee se äraha, eli edellisestä verotuksesta lasketaan, ellei ole tullut viimeisen 6 kk sisään jotain erityistä nousua tms. tuloissa. Noin siis muistaakseni, mulla menee vanhoilla laskelmilla kun ei ole niin pitkää aikaa edellisestä äitiyslomasta, joku 3 v tais siinä olla rajana, ettei lasketa uusiksi.

Meillä kinkku otettiin tos aamusella uunista ja käristelin kuorrutteet siihen äsken. Vähän hupsahti tummaksi pinta mutta hyvää oli kun palan maistoin :)
Mä en varmaan siihen ar-ultraan mene, ellen jätä sitten tammikuulle sitä. Toisaalta tammikuussa on varmaan jo se nt-ultrakin niin taitaa olla vähän turhaa.

Hirveästi haleja menetyksen kohdanneille, nyt oli tullut monta :'( huonoa uutista. Ja vuotojen kanssa kamppaileville, se niagara kai on kuitenkin enemmän huono merkki kuin pieni vuoto, eikös? Pidetään ainakin peukut että näin olisi.

Jos tupakoinnin lopettamiseen kaipaa tsemppiä, kannustan kaivelemaan youtubesta videoita asiasta....ne ainakin pysäyttää jos ei muuta. Ajatelkaa, rahat säästyy (voi shoppailla vaikka lastenvaatteita) kun ei polta, itse saa haju- ja makuaistin eri tavalla takaisin (kevään tuoksut ja kaikki ihanat luonnontuoksut haistaa eri tavalla, tästä kaverit kertoneet), ei ole niin paljon flunssia (tää oli joku juttu minkä olen kans kuullut), ja itse saa terveemmän ja hyväntuoksuisen oman kropan ja kaupan päälle, tärkeimpänä: vauva voi vatsassa hyvin ja sille riittää happea savun sijasta!! :) eli peukut pystyyn että kaikki pääsis eroon niistä syöpäkääryleistä!

Jep, nyt suihkuun ja tänään meillä on vielä siivousurakkaa edessä - hyvä kun täällä tuli puheeksi jääkaapin siisteys, pitää se ihan nyt seuraavaksi siivota ja kuurata :D

runttis ja toukka 7+2 jos olen oikein laskenut...

sannak Voi ei, jaksamista :hug:

Scarlett89 Onnea hyvistä ultrakuulumisista :heart: Minun käsittääkseni siittiöt voi elää jopa 7 päivää, ei kai tuo 5 päivää vielä mitenkään tavatonta ole. Meilläkin ultran mittojen mukaan olisi hedxelmöitys tapahtunut 4 päivää hedelmöityksestä. Mutta tokihan tuossa mittauksessa voi olla virhettä tai sitten kiinnittyminen on tapahtunut myöhemmin.

Callistolle myös onnittelut ultrakuulumisista!

Alavireisyys Mä oon kans ollu aika apeana. Olen pitänyt väsymyksen ja "loman tarpeen" piikkiin. Mulla oli syksyllä jo ennen raskautta hieman ongelmia jaksamisen kanssa ja yhden päivän olin siinä saikullakin kun tuntui ettei vaan jaksa. Nyt olen tällä viikolla nukkunut tosi paljon ja tänään on viimeinen työpäivä ennen 2,5 viikon lomaa, joten nyt on muutama päivä ollut jo hieman pirteämpi olo.

Tuosta oireettomuudesta piti sulla sanomaan, kun moni tuntuu olevan huolissaan. Kerroin viime viikonloppuna äidilleni tästä raskaudesta ja hän kertoi, että hällä kaikki neljä raskautta on olleet hyvin oireettomia. Ainoastaan toisesta pikkuveljestäni oli kuulemma lievää hajujen öklötystä. Ja tosi hyvin kaikki raskaudet hänellä menneet, eikä ole ollut yhtään keskenmenoa :) Mulla oli n. 2-3 viikkoa (ekan) plussatestin jälkeen melko oireetonta, sitten alkoi tulla yökötystä hajuita ja ihan lievää pahoinvointia, joista tuli sellainen selkeästi raskaana oleva olo.

Kysymys työelämässä oleville: Nyt kun meillä äippäloman alku ajoittuu kesälomakauteen, niin meinaatteko säästää kesälomat ja jäädä suoraan äippälomalle vai pitää ensin pois kesälomat ja sitten äippälomalle? Itse oon tätä pähkäilly kun se vois sit vanhempainvapaan jälkeen olla ihan kiva tulolisä ennen hoitovapaata pitää pois vanhat kesälomat. Mut luultavasti päädyn siihen, että jään kesäkuun alusta kesälomalle ensin ja sit heinäkuun lopulla äippälomalle. Ihan oman jaksamisen takia.

Hyvää Joulua kaikille!
Me lähdetään iltapäivällä joulunviettoon ja sit ei joulun aikaan tulekaan enää kirjoiteltua.

Vanella ja pikku kyytiläinen 8+2 :heart:

Lämpimästi tervetuloa kaikille uusille!:)

Paljon voimia menetyksen kokeneille & huonoja uutisia saaneille! :hug:

Saraella kiitos vastauksestasi. :) Tekisin varmasti aivan samalla tavalla sinun tilanteessasi. Täällä pähkäily synnäristä jatkuu, pitänee keksiä jokin ovela keino, jolla kysäistä serkuilta, että missä he synnyttivät viime vuonna ja äidiltä, että missäs minä synnyinkään. Eiköhän se tästä, tammikuuhun on vielä aikaa.

Täällä on iskenyt sopivasti ennen jouluherkkujen ääreen menoa uusi tuttavuus: kuvotus! Eilen ei meinannut perinteisten sämpylöiden teosta tulla mitään, kun kermaviili haisi ihan hirveälle! En ole ennen huomannut, että se tuoksuisi miltään...:LOL: ne sämpyt jäävätkin muiden popsittavaksi, se on varmaa. Onneksi pöydässä on tarjolla vaikka mitä. Toivotaan vain, että ne, jotka ovat sallittuja, suostuvat menemään alas!;)

Muistan kyllä hyvin, että sanoin miehelleni yritystuskan keskellä, että olen valmis saamaan kaikki raskausoireet, kunhan vain tulen raskaaksi. Olenkin nyt valmis lunastamaan lupaukseni, joten tulkoon mitä tulee.:)

Täällä rauhoitutaan joulunviettoon tänään. Mies on vielä tänään töissä. Minä menen äitini kanssa viemään kynttilöitä isäni haudalle. Olemme monena vuonna vieneet kynttilät sinne juuri tänään, 23. päivä. Aattona sukulaiset kokoontuvat lapsuuskotiini, joten silloin riittää tohinaa ja valmisteltavaa aina sinne iltaviiteen, jolloin vieraat tulevat. Joulupäivänä vieraillaan tätini herkuilla ja Tapanina menemme mieheni kanssa anoppini luokse kylään. Ihana sukujoulu on siis tulossa ja olen leiponut urakalla viemisiä.:)

Ihanaa & Rauhallista Joulua kaikille!

Luckygirl & vintiö 6+0 POKS!

Kiitos vastauksista tota äippärahaa koskien! Täytyy laskeskella mikä kannattaa ja mikä ei. Toisaalta voisin ottaa viran vastaan, mutta sitten taas toisaalta, keikkailemalla raskausajan kovemmalla palkalla taidan saada kuitenkin paremman äitiyspäivärahan.

Täällä mielialanvaihtelut ja itkeminen jatkuu. Yhä ilman syytä. Eikä yhtään auta kun mies yrittää vältellä mua siitä syystä, kokoajan kahvilla kaverin kanssa tms. Tosi kiva kuulla, että ei edellisen kerran tämmöistä ollut, ja ei exä tälleen käyttäytynyt. Tosin siitä on jo 13 vuotta kun miehen edellinen lapsi oli tuloillaan, joten sanoin sille, että taitaa aika kullata muistoja aika hienosti. Tai sitten olen vaan jotenkin poikkeuksellisen vahvasti reagoiva?

Saraella Kyyneleesi ovat ihan normaaleja ja tähän aikaan kuuluvia.:hug:
Nyt on menossa juuri ne viikot, jolloin tunteet heittelevät ja kyyneliä tulee tuosta vain. Luin, että viikoilla 6-10 näin tulee tapahtumaan, joten miestäkin voi sillä tiedolla rauhoittaa. :) (Voisin kuvitella, että aika todellakin on kullannut muistoja...)

Täälläkin on itketty kolmesti tänään. Jos rakas mieheni oli kotona, olisi varmaankin minua katseltu, että mikä on vikana. Itkin toki osaksi siitä syystä, että mieleen tuli hyvin konkreettisesti, ettei lapsirakas isäni koskaan tapaa lapsenlastaan, mutta oma osansa oli hormoneillakin. Ei sitä nyt muuten pillahdeta itkuun, kun saa kaverilta kivan e-kortin.

Viimeksi muokattu:
Heippa! Mahtuuko joukkoon? Laitoin pyyntöä päästä kerhoon mukaan :)
Täällä 19v mamma Espoosta, rv 5+1, Laskettu aika on 23.8.2012 :)
Ensimmäinen neuvolakäynti olis 11.1.2012, sitä odotellessa!! ;)

Tänään aloitin terkkarin suosituksesta Calchichew-tablettien syönnin (itselläni maitoproteiiniallergia, joten tärkeä saada paljon kalsiumia pillereiden avulla), joissa kalsiumia ja D-vitamiinia (kuulema tosi tärkeää näin pimeään aikaan syödä), ja sitten Foolihappo-tabletteja ostin myös..

Pahoinvointia ei ole vielä ollut, mutta mm. alavatsa kipuilee välillä, pissalla saa ravata normaalia useammin, välillä hieman huimaa ja väsymystä pukkaa. Myös ilmavaivoja on ilmaantunut normaalia enemmän, hehheh.. :D
Vatsa tosi "pullollaan", aivan kuin olisi nielaissut ilmapallon ; ) ...johtuu kuule keltarauhashormonista tms..

Mukavaa joulua ja onnea uudelle vuodelle kaikille osottaville mammoille!!:))

Heissan kaikille!
Varovaisen toiveikkaasti liityn seuraanne. Pikkukakkonen siis työn alla. Takana kaksi kemiallista ja nyt hedelmöityksestä laskien rv 5+0. Eli ihan vielä ei uskalla nostaa lippua salkoon, eikä kuuluttaa harjun päältä koko maailmalle. Äidilleni olen kertonut, mutta muu suku saa vielä odotella. Ensimmäisen kemiallisen kohdalla oli sen verran inhottava kaikille viestitellä, ettei sitä toivottua toista olekaan tulossa.

Eli listaan voi lisätä Aracia ~ LA 24.8. ~ 39 v ~ TaYS ~ toinen

Kotona siis "viihdykkeenä" 1v7kk poika, joka näissä alkavissa hormonimyrskyissä tuntuu vievän äidin hermot NIIN totaalisesti. Tässä viimeisiä jouluvalmisteluita tehdessä poika on kerinnyt tekemään ihan kaiken, mitä on kielletty tekemästä. Joten siinä muiden hommien ohessa saa juosta pikku-ukon perässä kieltämässä ja siivoamassa jälkiä.

Oireista lähinnä kuvotus, päivisin väsymys, vessassa juokseminen ja lisääntynyt veden juominen ovat tulleet tutuiksi. Outoa kyllä, yöllä taas uni ei tunnu maistuvan. Enpä tosin kyllä tiedä, onko syynä raskaus vai vaan stressaaminen joulusta, kun koko lähisuku tulee sitä meille viettämään.

Paljon myötätuntoa kaikille, jotka ovat joutuneet jättämään toiveen myöhäisemmäksi. Tiedän, miltä teistä tuntuu. :hug:

Vaan nyt tämä mamma lähtee vielä viimeisen kerran kauppaan (apua, siellä on varmaan sellainen ryysis, että henki lähtee!) ja jatkaa viimeiset valmistelut. Ihanaa joulunaikaa kaikille, nauttikaa täysin rinnoin (no pun intended ;) )!

Aracia + mini 5+0

Mä olen Helsingin kaupungilla töissä ja palkkaa tulee ekat 72 arkipäivää, eli hieman vajaa 3kk. Sen ajan kelan äitiyspäiväraha maksetaan työnantajalle. Kun palkanmaksu päättyy niin päivärahat tulevat suoraan itselle. Mulla päiväraha on käteen muutama sata euroa kuin palkka (siis tämän hetken palkan mukaan, korotuksethan tulee ensi vuoden alusta ja vaikuttavat noihin päivärahoihinkin).

Kelan sivuilla on laskuri jolla voi arvioida päivärahan määrää.

Mukavaa joulua kaikille toivottelen minäkin :)

S 7+0 POKSPOKS

Kiitokset tsempityksistä, ehkäpä tämä mun itkuherkkyys on siis ihan normaalia :) Hassua vaan tottua tämmöiseen, kun normaalisti en herkästi itkeskele tosiaankaan...

Oli pakko käydä ostamassa tommonen viikkonäytöllinen testi tänään. Halusin nähdä, että hcg nousee normaalisti. No, 3 tunnin vessassakäyntitauolla tein testin (tarkoitus oli tehdä aamulla, mutta se mun malttamattomuus ;) ) ja tossa pöydällä se nyt komeilee ja sanoo "raskaana 2-3 " :D Eli hyvin näkyy niitä arvioituja 5+4 viikkoja vastaavan.

Saatiin miehen kanssa jopa siivottuakin loppuun, ja kinkkukin on uunissa. Kohta saunaan. Hyvää joulua kaikille! :)

Voimia kaikille joille on käynyt huonosti ja onnea uuteen yritykseen :heart:

Äsken meinasi hypätä sydän kurkkuun kun päivä unien jälkeen kömmin vessaan ja huomasin, että oli tullut verta housuihin! Laitoin siteen ja nyt vilkuilen vähän väliä että tuleeko sitä lisää mutta siteeseen on vaan pari tippaa tullut. Minkään laisia vatsakipuja ei ole ollut. Onko teillä kaikilla ollut vatsakipuja kun olette kokeneet keskenmenon vai alkanut ihan viattomilla pienillä vuodoilla? Yritän tässä itseäni rauhoitella kun vasta eilen käytiin ultrassa ja kaikki oli silloin hyvin..mutta eihän sitä voi nähdä etukäteen onko keskenmeno tulossa. Olin niin toivonut että itselleni ei vuotoja ilmaantuisi kun tiesin että paniikkihan siitä iskee heti. Ja nyt kun on nämä pyhätkin edessä nii ei viitsi lääkäriinkään ihan hepposin syin lähteä..

Scarlett: ei tuo kuullosta kovin pahalta kun ei ole kipuja. :) Noihan on tosi yleisiä alkuraskaudessa noi niukat vuodot. Mulla ainakin keskenmeno alkoi menkkamaisilla mahakivuilla jotka vaan voimistu ja voimistu, sitten vasta alkoi verenvuoto.Toivotaan että kaikki on hyvin siellä! :)

Voi kuinka ikava kuulla noista keskeytyneista raskauksista ja vuodoista karsiville paljon voimia. :hug:

Taalla jouluvalmistelut loppusuoralla ja huomenna viela muutamaksi tunniksi toihin.... Sitten Joulun viettoon!!!

Sain postissa kutsun ultraan - 27.1. Kauhean pitka aika odotella! Ohjeena neuvottiin juomaan puoli litraa nestetta 45 min ennen ultraa ja kiellettiin kaymasta sita ennen vessassa. Mulla ei vielakaan mitaan varsinaisia oireita- paitsi armoton vasymys iltaisin. Pitaa tasta taas pikku hiljaa kompia unipuulle.

Tupakasta viela sen verran, etta kannustaisin kaikkia lopettamaan heti plussatessa. Itse en ole ikina polttanut, mutta muutama kaveri on saanut apua hypnoosista. Asian kanssa kamppailevat, kannattaa kokeilla!

Ihanaa Joulua kaikille mameille ja pikku pikku tontuille!!!

Mun täytyy nyt myöntää etten kamalasti oo ehtinyt lukea kaikkia juttuja.. Ollut niin joulutohinat päällä. Sekä huono olo taas ilmestynyt tänään. Nyt keitin itelleni riisipuuroa ja syön varmaan sitä ja hetelmiä koko joulupyhät kun ei mikään muu tunnu maistuvan! Nyt mua jänskättää, kun työkaveri sano että jos on pahaa oloa heti alusta asti ni voi olla monikkoraskaus. Mulla kun paha olo alko jo rv 4 tienoilla.. Postissa tuli tammikuulle ultra-aika, joten siellä sitten jänskätetään!

Maria: Mulla ei lukenu mitään tosta juomisesta/pidättämisestä ohjeita kun tuli aika. Ja jotenkin muistelisin harjoittelujaksolta että np-ultraan ei tarvii pidättää kun se tehdään alakautta, osaisko joku selventää? et sitten vasta rakenneultraan täytyis. Voin muistaa väärinkin kyllä. Kyllä mulla toi juominen onnistuu kun meillä menee jo äippäpolille matkaan toi 45min, eri asia sitte jos joutuukin odottelemaan :D

Tupakasta Ite en siis polta enää, lopetin kesän jälkeen. Ja ennen kesääkin olin vuoden polttamatta. Onnistu lopettaminen ihan ilman mitään nikotiinivalmisteita, mutta kesällä se sitten lipsui vähäsen. Mut ei se lopettamine ikinä täysin helppoa ole.. Moni terkkahan neuvoo että vois vähentää polttamista, mutta ei kannata seinään lopettaa, koska se äkkilopetuksesta johtuva stressi on pahempi lapselle... En sitten tiedä onko tää totta. Me lopetettiin mieheni kanssa niin, että alkuun vähennettiin silleen että poltettiin vaan yksi tupakka kahteen pekkaan aina, ja jonkun 2-4 päivässä. Silleen ainakaan se lopetus/vähentäminen ei tuntunu niin pahalta :)

Täällä on tullut ihan kivasti lunta.. jänskättää vaan kun täytyis lähteä kotipaikkakunnalle ajelemaan ja illalla ajaa pois sieltä pitkin pimeää valtatietä... No, jos kaikki kuitenkin menis hyvin. Oon tämmönen jännittäjä kaikesta :D

Oikein mukavaa Joulua kaikille!

Täällä poksutaan kun näköjään kello pyörähti uuteen vuorokauteen!

Pampulainen & Pikku-Pampulainen 8+0 :heart:

Yhteistyössä