~Elokuun Epelit 2012~ *TAMMIKUU*

UUDET: Tervetuloa!

Minuli: Nyt tosiaan on väärä aika aloittaa mitään laihdutuksia ja kyllä neuvolatädit sen tietää. Toki ylipainoisena pääsee (kuten itsekin) suoraan sokerirasitukseen, tosin joutuisin sinne muutoinkin... Ei siitä nyt kannata tässä vaiheessa huolehtia, ehkä syömiseen saattaa tulla ohjeita sitten jossakin vaiheessa, ettei paino enää nouse holtittomasti. Mutta emme ole ensimmäiset emmekä viimeiset ylipainoiset... Ennen raskautta sain itsekin tiputettua BMI:n alle 30, mutta nyt muutamat kilot ovat sitten tässä heittäneet tuonne 31 ton luvun... Mutta en stressaa kiloistani.

Onnea ihanista ultrakuulumisista :heart: Tuntuu, että itse on melkein viimeisten joukossa menossa tuohon np-ultraan, josta näin jo painajaistakin, että toisella vauvalla oli liian suuri niskaturvotus :( Meillä pääsee np-ultraan vasta kun on 12 + viikkoja kasassa.

Äitiyspäivärahasta: Onneksi olin vuoden 2010 kokonaan töissä sillä 2011 aloitin syksyllä opinnot. Ei kyllä hajuakaan mitä tuloilla päiväraha tulee olemaan, mutta kyllä sillä toimeen tulee... Ois vaan kiva, jos sais korotettuna senkin kun tulee tuplat ;)

Nippe + tuplat 11+2
 
Onnea Nepolle iloisista ultrakuulumisista! :) Kerrohan sitten miten sukulaiset reagoi!

Mun on pakko tulla ähän valittamaan kun meillä tosiaan viikkoja on vasta sen 8+2 mutta toiset yöt on jo nyt ihan kamalia, viimeyönäkin särki lantioita ja jalkoja ja selkää ja kylkiä eikä mikään asento ollut hyvä ja olin aamulla niiiiiin väsynyt kun piti lähteä liikkeelle...ja mulla on tosi huono tapa murehtia yöllä kaikkia asioita joten lopputulos on taattu unettomuus.
Ja kaikenlisäksi tänään oon saanut syötyä yhden jugurtin ja yhden leivän, jihuu, en edes tiedä onko nälkä vai vain mielettömän kamala ja etova olo.
Huh, olipa taas valittamisen aihetta, mutta pakko se on myöntää että siltikään en päivääkään vaihtaisi <3
 
Hitsi mikä yllätys oli kun mentiin ultraan ja siellähän se sydän sykki ja kädet ja jalat viuhto kovasti. Mentiin siis sillä mielellä sinne että ei siellä enää ketään elossa olevaa asukkia oo kun ne oireetkin loppu sillon jo aikoja sitten, eikä sen jälkeen oo ollut mitään oireita. Ehkä pitää vaan olla ilonen siitä :D

Ja laskettu aika on siis 5.8 ja rakenneultra 30.3

Sikiö vastasi viikkoja 12 mutta sitä laskettua aikaa ei kuitenkaan muutettu. Pp-mitta oli 52 mm. Ja Nt 0.57 mm. Saatiin kuviakin mukaan, tänään lähdetään niitä anopille näyttämään joka jo tietää raskaudesta. Viikonloppuna ois tarkotus kertoa miun vanhemmille ketkä on vielä iha tietämättömiä... eikä tuskin osaa aavistaakkaan kun oon aina sanonu että en halua lapsia.. Mut vahinko kävi. :D ehkä ne on iha ilosia.

11+4
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Jenny90
Nippe82 meilläkin on hyvin tarkkaa täällä, että milloin sinne nt-ultraan pääsee. Neuvolasta annettiin minulle päivämäärät joiden väliin pitää varata tuo nt-ultra. Päivämäärät olivat 25.1-7.2 eli viikot 11+0 - 12+6. Ja minullahan se ultra on vasta 6.2, joten et ihan viimeinen ole. ;)

Laskeskelin justiinsa Kelan laskurilla noita äitiys- ja vanheimpainpäivärahoja ja vertasin tuloksia Kelan päätökseen pojasta saatuihin rahoihin. Palkka on kivasti noussut, saan 56 ensimmäiseltä päivältä 22€ paremmin ja lopuilta päiviltä 18€ paremmin, kuin aikaisemmassa äitiyslomassani. :)

Ylipainosta itselläni tuo BMI on 25 ja joudun siihen pirun sokerinrasituskokeseen, YÖK! :x Viimeksikin jouduin ja se litku on siis niin hirvittävää juoda.

-Sinful89 ja Pampula 10+1
 
Ensimmäinen ultra takana ja sieltä löytyi pikkuinen touhuissaan <3
Laskettu aika aikaistui, eli uusi onkin jo 19.8, olen muuten 26v.
Np ultra on 13.2

Nyt on hyvä mieli kun sai varmuuden, että tämä on todellista :)
Uskalsimme keroa jo tädeille ja mummuille, kaikki ovat innoissaan :)
 
  • Tykkää
Reactions: Jenny90 ja rooroo
Mikä tuo BMI on? Tyhmänä täällä kyselen..

Dopplerin näytöllä vilahti äsken 190, mutta en saanut kuulumaan kuin selkesti (omat) sykkeet, jolloin näytölle vahvistui 98. Aika hurjaa kyytiä se oma sydän silloin kyllä hakkaisi..

Kilu87 ja Toukka 8+6
 
Sinful, ei siihen sokerirasitukseen oo pakko mennä. Sitä tyrkytetään kaikille jotka kuuluu riskiryhmään, mutta kun sanoin neuvolassa etten halua millään mennä sille ni se anto vaihtoehdoks seurata paastoarvoja kotona esim viikon verran. Mä saan seuraavalla käynnillä sen sokerinmittaus systeemin himaan:) Siis mun BMI on 42 mut mä en kestä sitä litkuu mitä siel juotetaa..

Jenny ja Papu 11+3
 
Sokerirasituksesta: Oishan sinne taas varmaan mentävä. Esikoisesta ei tarvinnut käydä kun olin pikkasen kevyempi mutta toisesta piti käydä. Minusta se "cocacolan" makuinen juoma ei niin paha oo. Kolmannen keskenmenon jälkeen jouduin käymään kans sokerirasituksessa ja sillon piti juoda semmonen appelsiinin makuinen litku ja se oli ihan hirvee. Niinku jotain appelsiiniesanssista sokerisiirappia ois juonu. Ei meinennu nielautua millään. Ilmeisesti raskausaikana kuitenkin otetaan aina se paastoarvo, 1h arvo ja 2h arvo ja sillon juodaan toi "cokis" Tuossa toisessa otettiin vaan paasto ja 2h arvo ja silloin juotiin se appelsiinin makuinen. Näin ainakin labratäti sillon selitti.
 
Sokerirasituksesta piti tulla sanomaan sen verran, että eikös se nykyään teetetä kaikilla, oli paino mikä tahansa? Moni ystävä on sen joutunut läpi käymään vaikkei mitenkään riskiryhmiin kuulukaan ja moni on myös maininnut, että tehtäis kaikille. Vai vaihteleekohan se kunnittain tehdäänkö kaikille vaiko vaan osalle?
 
minealle ja sanlelle onnittelut sydänäänistä, sallalle, piukelle, shadowylle, nepolle, tii*:lle ja kiukulle ihanista ultrakuulumisista :heart: On kyllä kivaa lukea näistä hyvistä kuulumisista nyt! Jospa tämän pinon huonot uutiset ois tulleet jo alussa ja nyt menis kaikilla loppuun saakka hyvin, toivotaan näin! Toisaalta jotenkin rupee jännittää, että olenko minä sitten se joka saa ultrasta huonommat kuulumiset, on se jännä kun ei vaan osaa olla murehtimatta...

Äitiysrahasta Mä voin kans olla tyytyväinen, että tulin jo nyt raskaaksi ja äp-raha katsotaan 2010 tai viimeisen 6kk mukaan. 2010 olin vielä opiskelija ja vaikka ihan hyvät tulot oli tuolloinkin, on tulos kasvaneet ehdottomasti sen 20% eli saan viimeisten 6kk perusteella. 2011 tulojen perusteella ois jääny pienemmäksi kun puolet vuodesta tein osa-aikatöitä ja palkallisesti gradua ja puolet kokopäivätöitä niin nyt ei varmaan ihan 20% viime vuodesta ois noussu. Hyvä näin :)

Kiitos kommenteista taaksepäin kallistuneeseen kohtuun liittyen. Näin ajattelin että ei kait siinä mitään kummalista ole :) Jos masu tulee myöhemmin näkyviin niin sehän on vaan käytännöllistä (esim. talvivaatteiden suhteen). Toisaalta kiva kuulla että näin ei automaattisesti ole, kun sitä masua kuitenkin malttamattomana jo odottaa :D tuli mieleeni, että varhaisultrassa 7+0 lääkäri ei ensin virtsarakon "täynnä" olemisesta johtuen saanut ultrattua (vaikka olin puoli tuntia aiemmin käynyt vessassa eikä todellakaan ollut hätä). Pikku lirun kun sain tirautettua niin sitten näkyi paremmin, ehkä oli vähän huonommat näkymät jos kohtu oli hankalammassa asennossa?

Syömään keskellä yötä en ole vielä herännyt, vaikka muutaman kerran oon kyllä herännyt yöllä niin että on tosi kova nälkä. Olen huomannut, että kannattaa syödä suht tukevakin iltapala juuri ennen nukkumaan menoa ja silti on aamulla heti tosi kova nälkä.Ei oo kiva olla keskellä yötä nälkäisenä jos on illalla syönyt kevyemmin!

Nepo mulla myös hakkasi ihan hulluna sydän ja jännitti, kun kerroin tänään tiimipalaverissa raskaudesta. Vaikka suurin osa jo tiesikin siitä valmiiksi ja tiesin, että varmasti vaan positiivisia kommentteja tulee (niinkuin tulikin). Jännä miten sitä tommosiaki niin jännittää :D

Huomista ultraa jännäilrvä Vanella ja pikkuinen 12+1
 
Viimeksi muokattu:
Onnea kaikille ihanista ultrakuulumisista:heart:Toivottavasti itsekin saisi kuulla hyviä uutisia huomenna..jännittää kyllä niin pirusti: /

Huojentavaa kuulla, että muillakin on oireet pikkuhiljaa hiipunut. Voi kun osais olla onnellinen tästä suht ok olosta..olisin kyllä mieluusti oksennellu vielä..jotenkin oli niin varma olo sillon:)

Sokerirasituksesta:
Munkin mielestä nykyään kaikki 26? vuotta täyttäneet joutuu siihen painosta huolimatta. Ite luulin et koskee vaan ensimmäistä raskautta ja jos niis ei mitään hälyyttävää niin ei ois joutunu toisen kohdalla..mutta väärässä olin. Esikoisesta sokerirasitus tehtiin kun olin osastolla. Oli kyllä niin luksusta. Hoitsu kävi pistämäs piikit kun minä makoilin sängys ja sai jatkaa unia jokaisen pistoksen jälkeen. Aamupala tietysti sänkyyn kannettuna tämän jälkeen:) Eikä se litku niin kauheen pahaa ollu..mulla se maistu vähän sellaseelle grandi vadelmalle+tuhottomasti esanssia. Nyt joutuu..tai saa..istuskelee terveyskeskuksen käytävil monta tuntia ja aamulla ensinnäkin horkassa mennä sinne ilman mitään aamupalaa (helposti pyörtyilevää sorttia aamuisin). No mitäpä en tämän pikkuisen eteen tekisi:heart:

Nyt unohtu kyllä ihan kaikki muu..jännitys vie ajatukset muualle...

just ja just pöksyissään pysyvä Annubella ja toivottavasti erinomaisesti voiva Onni-Ilona:heart:
 
raskausdiabeteksen Käypä Hoito-suosituksen perusteella glukoosirasitus tehdään pääsääntöisesti kaikille raskaana oleville poikkeuksena
alle 25-vuotias ensisynnyttäjä, joka on normaalipainoinen
alle 40-vuotias uudelleensynnyttäjä, jonka aiemmassa raskaudessa ei ole esiintynyt raskausdiabetesta eikä lapsen makrosomiaa ja BMI alle 25
glukoosirasituskoe tehdään tavallisesti raskausviikoilla 24-28, alkuraskaudessa (viikoilla 12-16)
jos aiempi raskausdiabetes tai todettu munasarjojen monirakkulaoireyhtymä (PCOS)
BMI yli 35 raskauden alkaessa
glukosuria raskauden alussa tai tyypin 2 diabeteksen vahva sukutausta
suun kautta käytettävä kortikosteroidilääkitys
näissä indikaatioissa uusitaan vk 24-28, jos alkuraskaudessa normaali
 
Ihania ultra kuulumisia kaikilla :hug:
Kaikille uusille tervetuloa :)

Rooroo: Saa nähdä ollaanko samaan aikaan sairaalassa :)

Kauhea jännitys huomisesta varhaisultrasta
pelottaa vaan jos siellä ei olekkaan mitä pitäisi.
Sitten vielä 3vko pitää odottaa np ultraa.
Oksentelu ja kaikki muut oireet jatkuu edelleen,
voisi alkaa jo pikkuhiljaa helpottamaan.
Todella inhottavaa kun mun työssä pidän asiakasta noin 2h kädestä kiinni niin siitä ei oo kiva mennä oksentelemaan.

Jos kaikki on huomenna hyvin tilaan itsekkin sen dopplerin :)
Niin ja varasin itselleni huhtikuuksi aivan ihanan raskaushoidon :heart:
en malta odottaa sitä, vauvakin yleensä aina innostuu siinä hoidon aikana kovasti liikkumaan.

Tänään 9+0
 
Tiiättäkö te kuin tarkkaan ne kelassa laskee ton 20 % tulojen kasvun?
Mulla nimittäin on tällä hetkellä parempi palkka (2 kertaa noussu) kuin silloin 2010 :( Haluisin kyllä sen viimeisen 6 kk mukaan, mutta ei se nyt varmaan oo ihan 20 % noussut...

M&M 11+6
 
Tiiättäkö te kuin tarkkaan ne kelassa laskee ton 20 % tulojen kasvun?
Mulla nimittäin on tällä hetkellä parempi palkka (2 kertaa noussu) kuin silloin 2010 :( Haluisin kyllä sen viimeisen 6 kk mukaan, mutta ei se nyt varmaan oo ihan 20 % noussut...
Niin siis 2011 veroehdotuksethan vahvistetaan tossa huhti/toukokuussa, eli periaatteessa jos sen jälkeen vasta hakee äippärahaa, pitäs saada 2011 mukaan.
Itsellä ihan sama homma, et tulot on noussu yli 20%, joten odottelen siihen asti et uudet on tullu, ennenkun laitan hakemukset tai haen viimeisen 6kk:n tuloilla.
Ainakin yks kaveri sanoi, et hänel oltiin tosi tiukkoja sen 20% suhteen, mutta luulisin tonkin olevan virkailijasta kiinni.

Sokerirasituksesta, se EI ole pakollinen, ei kannata ihan kaikkea uskoa mitä neuvolasta syötetään ;)
Jostain syystä tuntuu, että kaikki yritetään sijottaa samaan muottiin ja pistää läpi samat kokeet, mutta jokaisen kannattaa muistaa, että jokainen päättää itse, haluaako osallistua johonkin vai ei.

Me ainakin heti sovittiin neuvolantädin kanssa että en siihen mene, jos ei ole tarvetta (eli jos ei ala olla pissatesteissä sokeria tms) ja se oli ihan ok.
Itse en lisättyä sokeria käytä lainkaan, hyvin harvoin syön makeeta ja oikeastaan mun "sokerihuurut" tulee marjoista. Luulisin, että tollasen sokeripommin jälkeen olisin varmaan taju kankaalla.

Onnittelut kaikille ihanista ultrakuulumisista :heart:

Täällä kärvistellään vielä ens viikolle NT-ultran kanssa :)
Tosin toi doppleri on kyllä NIIN kätevä laite ja on ihan eri fiilikset kun siellä sydän pompottaa :heart:
Olen muuten omalla kohdalla huomannu, että tällä viikolla kohtu on selvästi alkanu nousta tuolta häpyluun takaa, sydänäänet löytyy paljon korkeammalta ja ihan jo kevyesti painamalla anturin vatsalle.


:wave: Callisto & P-P 10+6
 
  • Tykkää
Reactions: Nepo ja Jenny90
Callisto: Mulla sama homma, tällä viikolla kohtu alkanut kohota ja sen tuntee tuossa häpyluun yläpuolella. Samalla viikolla mennään. oon aika hoikka että siksikin sen ehkä huomaa helpommin. Neuvolassa saatiin sydänäänet helpolla kuuluviin 9+5.

Mulla kesto äklötys on helpottanut viime ja tällä viikolla, mutta väsymys painaa edelleen. Samoin jatkuva nälkä on, mutta siihen auttaa vaan syöminen säännöllisesti.

Viikon päästä ultra, kauhean hitaasti menee taas aika odotellessa!!

Penni ja pikkunen 10+5
 
Sokerirasituksesta, se EI ole pakollinen, ei kannata ihan kaikkea uskoa mitä neuvolasta syötetään ;)
Jostain syystä tuntuu, että kaikki yritetään sijottaa samaan muottiin ja pistää läpi samat kokeet, mutta jokaisen kannattaa muistaa, että jokainen päättää itse, haluaako osallistua johonkin vai ei.

Me ainakin heti sovittiin neuvolantädin kanssa että en siihen mene, jos ei ole tarvetta (eli jos ei ala olla pissatesteissä sokeria tms) ja se oli ihan ok.
Itse en lisättyä sokeria käytä lainkaan, hyvin harvoin syön makeeta ja oikeastaan mun "sokerihuurut" tulee marjoista. Luulisin, että tollasen sokeripommin jälkeen olisin varmaan taju kankaalla.
Ihan pakko tähän mainita, että vaikka jokaisesta toimenpiteestä ja tutkimuksesta voi kieltäytyä niin muistakaahan, että ne tutkimukset tehdään kuitenkin meidän lastemme ja meidän terveyden takia, eikä meidän kiusaksi. Jos äidillä on raskausaikana hoitamaton diabetes, voi sillä olla vakaviakin seurauksia lapselle. En edes käsitä, miksi siitä tutkimuksesta on noussut niin iso haloo, eihän siinä tarvita muuta kuin olla ravinnotta yö yli ja juoda 2dl (!!!) sokeroitua nestettä ja odotella pari tuntia labrassa. Ei pitäis olla kenellekään mahdoton tehtävä, kun kuitenkin ajatellaan, että alle 9kk:n kuluttua meidän tulee kestää synnytys :D

Lisäksi tuohon ruokavalioon; ei diabeetikoiden ruokavalio ole sitä, että lopetetaan sokerin syönti :) Se on normaalin, terveellisen ruokavalion noudattamista ja säännöllisin väliajoin syömistä. Ennen sokeria tulee pikemminkin välttää kovin rasvaista ruokaa, mutta tietty herkuillakin on rajansa.

Tässäpä nämä mun aatokset. Olkaamme iloisia, että meillä ylipäänsä on ilmainen terveydenhuolto ja neuvolasysteemit, niillä saadaan meille kaikille terveet, hyvinvoivat pienokaiset :)

cannes ja pikkukakkonen 11+3
 
  • Tykkää
Reactions: Heja
Moni on käynyt ultrassa taas ja onnittelut kaikille hyvistä ultrakuulumisista! Ultrassa tuli käytyä itsekin tänään ja kyllä helpottui olo, kun näki, että siellä masussa tosiaan on elävä vauva. Vauva ylipäänsä.

Ja raskaus onkin 6 päivää pidemmällä ultran mukaan, joten laskettua aikaa siirrettiin. Se olisi nyt 29.7.. Haluaisin kuitenkin pysyä tällä listalla, vaikka heinakuulle aika siirtyikin, sillä uskon ennemmin, että todellinen aika on jossain näiden kahden päivämäärän välillä. Mulla ei viime vuonna ollut kuin parit kuukautiset epäsäännöllisesti, imetyksen vuoksi varmaan, ja en tietysti tajunnut kirjata menkkapäiviä kalenteriin tarkasti, joten neuvolaan kun menin, piti vähän muistella, mikököhän se viimeinen alkamispäivä olisi lokakuussa ollut..

Vauvalla oli pituutta 62 mm ja kaikki sormetkin näkyivät selvästi :). Vaikkei seulaan osallistutakaan, hoitaja selitti tarkasti aivojen verisuonet, sydämen sykkeen, kertoi senkin, ettei niskaturvotusta näy. Tarkasti, että löytyi kaksi jalkaa ja kaksi kättä jne. Saatiin kymmenkunta kuvaakin mukaan ja yhdestä otin kännykällä kuvan ja lähetin vanhemmilleni. Vastausta viestiin ei ole vielä tullut, joten vähän jännittää, onko siellä kännyt kiinni vai mikä on reaktio ollut. Miehen äiti otti asian ok, mutta oli huolissaan taloudellisesta tilanteestamme, kun miehen palkan varassa käytännössä eletään mun Kela-tukien ollessa niin olemattomat.

Sokerirasituksesta mulle sanottiin neuvolassa sen verran viime käynnillä, että koska mulla ei ole aiemmissa raskauksissa ollut ongelmia sokeriarvojen suhteen, ei mun nytkään tarvitse mennä sokerirasitukseen. En joutunut siihen siis v. 2010:kään. Painoindeksini on 25.

Sitten Jennylle vielä. Kiitos kun vahvistit minut kaverikseni Facebookissa, mutta ottaisitko mut vielä sinne elokuisten listallekin ;). Vai olenko niin pöllö, etten tajunnut, kuinka sinne löytää? Tuleeko sinnekin samanlainen kutsu kuin joku henkilö pyytäisi mua kaverikseen?

Emppuli ja uusi rv 12+4 (kalenterin mukaan 11+5)
 
  • Tykkää
Reactions: Jenny90

Yhteistyössä