**^Elokuun Epelit 2012^ MEIDÄN KUU!!**

Täällä kävi nla-täti kyläilyllä. Tyttö sai paljon kehuja. :heart:
Painoa oli 4,210kg kun sairaalasta lähtiessä se oli 3,970kg :) Eli kyllä tyttö maitoa saa, siitä ei tartte olla huolissaan.

Kovasti täällä tissitellään pitkin päivää. Öisin kaksi kertaa pitää päästä tissille. Hienosti on tyttö antanut meidän nukkua. Tänään yöunet venyi tuonne klo10 mut se on sitten kostautunut vain parilla ½ tunnin päikkäreillä.. Saas nähä millainen yö sitten tulossa.

Vatsa on myös alkanut nyt toimia hyvin. Melkeinpä jokaisen ruokailun jälkeen, eli vaippoja saa olla vaihtamassa kokoajan... Harmittaa se vaan kun siiten tyttö virkistyy ja senkin takia päiväunet tänään jäänyt pienelle.

Saatiin nyt sitten nuo d-tipat neuvolasta. Ne on Minisun-merkkiset. Onko kokemuksia kellään? Vai kannattaisiko käydä ostamassa suoraan sellaiset missä on maitohappobakteerit mukana....

Ristiäispäivänkin varasin tänään. Ne kyllä on vasta 7.10. mutta onpahan aikaa valmistella rauhassa. :)

Apua huomenna meidän tyttö on jo VIIKON vanha ! Päivät menee kyllä ihan todella nopeasti !

Jaksuja kaikille ! :heart:

Ninzi & tyllerö 6vrk
 
Onko kaikki muut mahakkaat lähteny just tänään hakemaan vauvaa kun ei oo mitään kuulunut koko päivänä?? Höh, mä täällä vielä yksin tuskailen ja raavin mahaa :D Maanantaina neuvolaan jos en sairaalaan lähe ennen sitä. Sit varataan jo yliaikakontrolliin aika ens lauantaiks.

Muuten, osaako joku kertoa että mitä tää on, kun siis välillä tulee kamala kramppi mahaan ja mä oon tähän asti tulkinnu ne vaan mahassa kiertäviks pieruiks kun siltä ne tuntuu :D kun siis kamala ummetus vaivaa. Sit äsken mietin et olisko se sittenki supistus?
 
uusiäippä mulla oli tos viikon alussa eka kerta kun imetin kauppakeskuksessa.. oli tosi jännää ja outoa! mielessä vaan pyöri et tässäkö nyt reväytän tissin näkyville jnejne.. :D menee varmaan hetki että tottuu tohon julki imetykseen. kantoliinaa en oo viel kokeillut tämän vauvelin kanssa, pitää kaivaa se tuolta jostain kätköistä esiin.

tänään ollut täysin erilainen päivä kuin menneillä kahella viikolla yhteensä, poika oli paljon enempi hereillä ja vaati kokoajan sylissä oloa, no eipä haitannut kun mieski oli sopivasti kotona niin tuli silti askareet puuhattua (pyykin pesu pippalot). jännästi sitä on kyllä taas tottunut tohon yks kätisyyteen :D ajattelin et toi nukkumis homma ei oo niin paha että vauvan takia heräilee sen muutaman kerran niin ei vielä esikoinenki nyt alkanu heräilemään ja ravaa oman ja meidän sängyn väliä.. onneks aina herättelee mut ennenku sänkyyn pomppaa, meinas nimittäin viime yönä kavuta pikku veljen päälle nukkumaan |O eikä meinannu stopata ollenkaan, joutu jo karjasta että älä liiskaa veljeäs! enemmän toi pieni siis nukkuu omassa sängyssään pää sääntösesti mut syötön yhteydessä jos nukahdan niin siihen sitten jää viekkuun. en nyt yhtään tiedä mitä pitäis ton samun kanssa tehdä, antaa tulla vaan viereen nukkumaan vai käännyttää takasin omaansa. nukku siis kokonaisia öitä jo muutamia kuukausia, nyt vauvan tultua taloon oireilee(?) jostain ja heräilee sen pari kertaa. plääh että väsyttää iltasin vietävästi. ei kyllä kerkee päivisin hirveästi miettimään mitään unia kun kauhea tohina päällä kokoajan :D tulipa sekavaa tekstiä JÄLLEEN jospa sitä hakeutuis kohta puoliin unten maille fiksuna likkana niin huomenna vois olla hieman pirteämpi!

tsemppiä loppu kärvistelijöille! vielä jaksaa jännäillä tääl teidän kanssa ;)


SÄ + Alex 2vk :heart:
 
No kiva etten ole ainoa! :) Mä kävin tossa just tunti sit pitkällä lenkillä ja ei mitään. Maha siis vähän kipeyty mut ei sen kummempaa. Mutta toisaalta mä kyllä en nyt tiiä et onko nää mun "ilmavaivat" sittenki supistuksia. Täähän tässä just on kun en oo koskaan synnyttäny ni en voi tietää :LOL: Mut tosi pahaa tuskaa noi krampit silti aiheuttaa. Niitä tuli tossa puol tuntia sit muutaman minuutin välein muutama ja ne kesti sen 20-30 sekuntia. Mies toiveikkaana kyseli että supistaako ja mä sanoin että ei kun pieru kiertää :D Mulla on siis ummetuksen yhteydessä yleensä tällasta kipua, mut ehkä tää onkin nyt jotain muuta. Mene ja tiedä, olis tästä kyllä kiva päästä jo tositoimiin. Faceen tänään laitoin tiedotteen että vauvan toimitus on nyt vähän myöhässä, mutta piinaavat joko joko kyselyt ei auta asiaa yhtään.
 
Moikka mammat :wave:

Taalla aika kulunut siivilla ja oon aika poikki vauva ja taapero arjesta. Taalla vauva herailee yolla 2-3 tunnin valein ja mina huonounisena en saa nukuttua kunnolla ollenkaan... Mutta kylla taman kestaa kun katselee tuota ihanaa kaaroa ja tietaa etta vauveli kasvaa niin kovalla vauhdilla, etta kohta kaihoisasti mietin vaan tata imetys- ja vaipparumbaa. Mina ajattelin tutustuttaa pienokaisen pulloon siina 6 vkon hujakoilla ja silloinkin ihan vaan satunnaisesti. Mutta toivottavasti saadaan kohta vahan jotain rutiinia naihin paiviin, nyt syodaan ja nukutaan ihan miten sattuu.

Mun on pitanyt kirjoitella synnytyskertomusta tanne jo jonkin aikaa ja tassapa se nyt vihdoin tulee:

Keskiviikkona 8.8 lahdettiin suunniteltuun sektioon, joka oli vasta klo. 16.00 Ma sain ohjeet olla syomatta ja juomatta 12tuntia ennen leikkausta, joten mulla oli yolla 3.30 heratyskello soimassa ja soin aamiaiseni silloin. Tuo paasto kauhistutti mua etukateen, mutta meni yllattavan hyvin. Sairaalaan mentiin pari tuntia ennen leikkausaikaa jossa tehtiin tarvittavat valmistelut: laitettiin kateen tippa, jonka laittaminen nipisti aika paljon, kuunneltiin vauvan sydanaania, mitattiin verenpaine ja lampo, otettiin tietoja ylos, juteltiin anestesialaakarin kanssa jne.
Sitten tulikin aika lahtea leikkaussaliin, jossa oli hyytavan kylma. (Varsinkin siina sairaalakaavussa, jonka alla ei ollut mitaan) Mulla oli tosi mukavat laakarit, jotka jututtivat hirveasti, niin etta ajatukset eivat ihan taysin olisi pyorineet tulevassa. Istuin selka koyrylla leikkauspoydalla ja mulle anntettiin pieni paikallispuudutuspiikki (ei sattunut yhtaan) jonka peraan laitettiin kunnon puudutus. Sitten mut autettiin makaamaan poydalle ja tunsin kun jalat alkoivat menna tunnottomaksi. Hoitaja laittoi katetrin ja sitten mun eteen vedettiin lakana. Mulle tuotiin pari lamminta pyyhetta kasien ja paan paalle kun tosiaan olin ihan jaassa. Sitten vatsaa desinfioitiin ja tunsin etta alkoivat tosi toimiin. Vaikken kipua tuntenutkaan, oli kylla epamiellyttavaa painellusta, puristusta ja heilutusta. Tunsin heti kun vauva otettiin ulos, helpotti tuo paineen tunne. Kyynelehdin siina sitten kun kuulin vauvan itkevan ja sitten sainkin hanet syliin. Sitten mulle alkoi tulla kauhean huono olo- poltti koko vatsaa. Vauva otettiin tarkkailtavaksi jne. ja isa lahti sinne mukaan. Mulle annettiin jotain kivunlievitysta ja sitten kun olivat kursineet kokoon, niin lahettiin 'heraamoon'. Sanottiin, etta joutuisin olemaan siella siihen saakka kun saan liikuteltua jalkoja. Eli noin 3-4 tuntia siella vierahti jotka tuntuivat ikuisuudelta. Sitten vihdoin ja viimein paasin huoneeseeni. Pian huoneeseen tuli imetysneuvojahoitaja jonka kanssa juteltiin imetyksesta ja sitten mun pieni ihanuus karrattiin paikalle. Mun 10 pisteen vauveli laitettiin rinnalle ja pian alkoikin imea kuin vanha tekija. Tuona iltana mulla vaikutti viela epiduraali ja kipulaakkeet eli mahdolliset jalkisupistukset eivat tuntuneet missaan. En nyt enaa muista monta kertaa vauva herasi yolla syomaan, taisivat tuoda rinnalle 3 tunnin valein. Aamulla otettiin katetri pois ja paasin vessaan. Aluksi pissaamisessa kesti ikuisuus, mutta kylla se lahti taas sujumaan paivan mittaan. Illemmalla tuli sitten ikavat jalkisupistukset ja poltot lisaksi mulla alkoi kauheat kylki-ja olkakivut, ovat ihan tavallisia jalkioireita. Muuten paiva oli sujunut tosi hyvin ja olin yllattynyt miten hyva olo mulla oli. Mulle annettiin perapuikko, jonka sanottiin auttavan noihin kipuihin. Aamulla olikin sitten parempi olo, mita nyt rinnat olivat kipeena ja kauhean arat tuosta imetyksesta. Mutta toinen paiva leikkauksesta sujui lepaillen ja vauvaa ihastellen. Kolmantena paivana paastiin kotiin. :heart:

Aikamoista menoa tama on kahden kanssa, mutta ei niin mahdotonta mita olin kuvitellut. Esikoinen on ottanut vauvan ihanasti vastaan, halailee ja hymyilee heti kun nakee vauvan, toistelee "vauva itkee, vauva nukkuu" ja valilla maistelisi vauvan tuttia (ei koskenutkaan siihen vauvana) ja menee istumaan vauvan sankyyn.

Iso maha on jo kaukainen muisto vain! Uskomatonta mika pieni ihme sielta meille siunaantui.

Paljon tsemppia teille viela jotka odottelette malttamattomana ja onnea kaikille elokuisille mammoille :heart::heart:

Maria ja pienokainen tanaan 3 viikkoa
 
Onnea vauvautuneille! :flower:

Koskahan sitä itte pääsis? :whistle: Ei siis edelleenkään merkin merkkiä mistään synnytysksestä. Alkaa tympimään ja kunnolla ku ei mitään tapahu. Muutamia toispuolisia kramppeja mahassa yön aikana, mutta mun ymmärtääkseni suppari tuntuu koko vattalla...? Mä alan olla enemmän ku varma, ettei tää tuu ulos ennenku se käynnistämällä sieltä savustettaan ulos...

Mutsi soitti eilen ja jakeli "hyviä" ohjeita miten vauvan saa ulos... Meinas olla sen jonkun mainittema 3metrinen pippeli otassa ku niitä kuuntelin - ihan ko en olis mitään kokeillu. Sit se alko hihkumaan, että kohta se syntyy kun kyseli kiinnittymisestä ja laskeutumisesta - kuulemma maksimissaan viikko menee - meni ihan mykäksi ku sanoin, että muuten hyvä mutta tää mukula on laskeutunu ja kiinittyny ja pari viikkoa sitten, että sun teoria ei oikeen toimi... Sit se valitteli, että kun häntä alkaa jännittämään, että koska se tulee ja oli kuulemma käyny kattoon sähköpostinki, että jos oonki sinne ilmottanu... Ja meni muuten ihan sanattomaksi ku mies vastas sille ku mä oli pihaa hoitamassa - heti oli tietty vetäny johtopäätöksen, että mä oon synnyttämässä...

Aavistuksen sieppas illalla myös mies - vaihto asentoaan sängyssä ja ähisi, että ku on hankalaa ku on niin iso maha ja selkäki on kipee - meinasin varmaan tippua sängystä hölmistyksestä... :stick: Mähän oon viimesen kuukauden vaihtanu asentoa vaan vessa reissuilla, kun iso maha tekee sen muuten hankalaksi ja selän takia oon ollu sairaslomalla jo toukokuusta... Joo mullahan ei oo mitään - mä en vaan valita miehelle siitä..

Taika 40+3
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!

Tsemppiä kovasti vauvaa vielä odottaville! Odottavan aika on pitkääkin pitempi! En ois uskonu että meidän vauva syntyy vasta 41+2 mutta kyllä se tosiaan sieltä ihan itse tuli ulos. :D

Vauva-arki sujuu täällä edelleen mukavasti. Hiukan on nyt ilmennyt sellaista, että vauva tykkää eniten nukkua sylissä ja tuppaa heräämään kun hänet laittaa pinnikseen. On kuitenkin viime yönäkin nukahtanut omaan sänkyynsä, lopulta kun tuntui että vauva oli muuten tyytyväinen (syönyt ja vaippa vaihdettu) niin en jaksanut enää yrittää nukuttaa syliin vaan laitoin suosiolla omaan sänkyyn. Siellä liikuskeli jonkun aikaa mutta nukahti sitten.
Nyt vauva nukkuu tuolla miehen vieressä :heart:

Imetys sujuu hyvin, nännit olleet arat mutta oon nyt muutamana päivänä käyttänyt rintakumia apuna että kerkee parantua. Se on kyllä aivan pelastus! Inhottavaa kun tuskanhiki otsalla joutuu imettää kun nännit on niin arat.

Tänään lähdetäänkin sitten parin tunnin automatkan päähän viikonloppureissulle, saas nähdä kuinka meidän käy :) Hauskaa viikonloppua kaikille!

Minea ja pikkumuru 17vrk
 
  • Tykkää
Reactions: samuelinäiti
Taika Joo toi toisten neuvojen anto on kyllä niin ärsyttävää! Mullekin eilen täti soitti ja alko sit neuvomaan että nyt saunaan jne ja pitkälle lenkille ni sanoin sille että pidä tunkkis, mä oon kokeillu jo kaiken ja mikään ei toimi.. :D

( . ) Tää ihottuma leviää sitä mukaa kun mä raavin. Kohta painelen Päksiin ja sanon että nyt on pakko tehä jotain tai mä raavin arville koko kroppani :( Tää kutina on ihan kamalaa :'( Yöllä jomotti lahjakkaasti taas mahaa, heräsin siihen mut kyl se sitten loppu kun jaksoi maata sängyssä. Ei tää täältä ulos tule omin avuin :stick: Mies joutuu siis todennäkösesti töihin ens viikolla :(

inieh ja tyyppi 40+4
 
Moikka, täällä yksi taustailija huutelee. Meidän tyttö syntyi 21.8. rv 40+3 käynnistyksen jälkeen.

Oli pakko tulla kommentoiman iniehille tuosta kutinasta. Itselleni puhkesi nimitäin aivan järkky ihottuma 39+ viikolla, alkoi vatsalta ja pakaroilta ja levisi loppujen lopuksi ihan joka paikkaan kasvoja lukuunottamatta. Ihan törkeä kutina! Diagnoosi oli monimuotoinen raskausihottuma ja sen takia synnytys sitten käynnistettiin, kun en oikein saanut nukuttua kutinalta. Nyt vähän yli viikko synnytyksen jälkeen tilanne alkaa rauhoittua eikä juurikaan tarvi enää raapia. Tsemppiä kutinan kanssa siis, se on varmasti ihan tuskaista! Ja tosiaan, varmaan kannattaa mennä näytille jos on tosi hankala olla.

valf
 
Viimeksi muokattu:
inieh Eli sit valittamaan ihottumasta ja kutinasta ja vaatimaan niiden takia käynnistystä ni saatat saada helpotusta oloon, edes vähän ja pikkuhiljaa. Tai ainakin aikaisemmin kuin jos nyt vaan odotellaan ja odotellaan.

Kävin reippaalla kävelylenkillä neuvolan kautta kun oli taas tänään aika. Ärsyttää miten käveleminen on niin sujuvaa :kieh: Painoa tullut taas joku kilo-kaks, en edes muista viime kertasta painoa enkä jaksa edes enää ajatella koko asiaa kun **tuttaa vaan moinen, sf kasvanut viikossa sentin kuten on tehnyt jo viimeiset "monta viikkoa", verenpaineet vähän kohonneet mut ei huolestuttavasti, kuuluu kuulemma asiaan ja pissa puhdas. Sydänäänet ok ja koska tänään on tavoitettu se maaginen laskettu aika niin jatkossa onkin sitten kaksi neuvolakäyntiä viikossa, maanantaina heti uudestaan ja sitten taas perjantaina jolloin mulla aina alkaa uusi viikko ja silloin varaillaankin sitten TYKSiin aikaa yliaikaiskontrolliin mikäli tää pikkukakkiainen ei silloinkaan vielä ole suvainnut tulla vatsan tälle puolelle.

Että POKS vaan, K&M 40+0
 
valf Onnea tytöstä! Ja kiitos tiedosta tuon raskausihottuman suhteen.. Tää juu mullakin leviää sitä mukaa kun raavin ja nyt oon siis näppylöillä mahasta, reisistä, käsivarsista ja nyt alkaa leviämään jo selän puolelle.. Eikä siis pysty kohta enää nukkumaan kun herää tähän kutinaan jatkuvasti.

Pitäisköhän tätä sit lähteä näyttämään johonkin? Neuvolassa ei oo terkka tänään paikalla ainakaan puhelin tunnin aikaan, sillä on joku juttu en nyt muista mikä, mut oliskohan äippäpolista jotain apua. Ärsyttää vaan mennä sinne käymään kun näytillä käynti päivystysasioissa maksaa 27,50 ja sit jos ne vaan levittelee käsiään eikä tee tälle mitään ni kallista lystiä on.. Alkaa menee hermot muutenki näihin lääkäreihin kun harva puhuu suomea sujuvasti ja kukaan ei kuitenkaan ota tosissaan mun toiveita käynnistyksestä jo vauvan koon takia. Eka mä kyllä lähen tästä kävelylle ja yritän iltapäivällä saada terkkaria neuvolasta kii. Voihan sinne äippäpolillekin soittaa ja kysyä asiasta..
 
Täällähän on ruuhka ollut vauvojen kanssa. Onnea kaikille vauvautuneille. :heart: :flower: :hug:
Todella isot tsempitykset vielä mahakkaille, i feel your pain..Vielä on muistissa hyvin :D


Tänään päästiin tytön kanssa kotiin. 4 päivää vietettiin osastolla. Tyttö kellastui toisena päivänä ja bilirub. arvoja seurattiin. Ne oli vielä tänään aamulla 240, mutta koska on niin virkeä tapaus ja ei ole lähtenyt nousuun 2 viimesen päivän aikana päästiin siis kotiin.

Synnytyskertomusta:
Yöllä 27.8 heräsin n. klo 1 siihen, että tuli voimakas supistus. MUTTA koska olin herännyt niihin jo muutaman yönä ja aina se oli siihen yhteen tai kahteen jäänyt, nukahdin saman tien uudestaa. Sitten uus 1.24 joka oli taas jo paljon voimakkaampi. Menin vessaan ja uskokaa sitä riemua kun huomasin, että nyt tulee sitä kuuluisaa vaaleanpunaista vuotoa. Sitten aloin kellottamaan supistuksia, jotka tuli nyt n. 15 min välein ja vaikka itse olin alkanut jo epäillä tätä (kyllä ne supistukset tunnistaa kun ne tulee -mantraa), niin täytyy taas todeta, että KYLLÄ ne tunnistaa. Herätin miehen sitten joskus 4 maissa, että nyt pitää lähteä. Nousin kävelemään ja huomasin, että nää supistukset oli jo 3 min välein ja aivan järkyttävinä. Tuli paniikki, koska meillä on 130 km matkaa synnärille. Mies ja pojat kauheaa vauhtia ylös. Anoppi kävi hakemassa pojat ja kerkesi jo moralisoimaan meidän sen minuutin aikana, jonka tuossa oli, kuinka typerästi teen, kun en tilaa ambulanssia, enkä ajattele ollenkaan vauvaa.

Matka meni hyvin, supistuksia tuli 6 min välein. Sairaalaan kun päästiin n. klo 7, niin kätilö tarkasti ja olin jo 5 cm auki. Olin aivan haltioissani, että tää menee nyt kyllä tosi nopeasti. Saliin kun pääsin tuli supistuksia n. 2 min välein. Mulle tarjottiin kohdunkaulanpuudutetta ja sen päätin ottaa ja ilokaasua. No tämä puudute tehosikin niin hyvin, että en tuntenut enää mitään seuraavaan 2-3h aikana, mutta supistukset harvenikin taas sinne 10 min välein tuleviksi. Siinä vaiheessa sitten lääkäri tutki, että voidaan puhkasta kalvot ja kello oli 10.35 tässä vaiheessa. Supistukset alko tuntumaan, mutta kun ne kalvot puhkastiin niin se heitti taas ne välit siihen 2-3 minuuttiin. Ilokaasu ei auttanut, mutta vedin sitä silti aivan kokoajan ja pörräs päässä, mutta kipu ei kadonnu. Kun tutkivat n. 11 aikaan, niin kätilöopiskelija sanoi 8 cm, kätilö 7 cm ja lääkäri 6 cm auki. Nää supistukset jatkui kokoajan sen 2 min välein ja kestona hyvinki se minuutti ja mulla oli kokoajan tunne, että olen loukussa siinä kivussa. Takasin kun ei ole paluuta ja eteenpäin ei tunnu pääsevän. Tässä vaiheessa n. jlo 12 kätilöopiskelija sanoi, että ois sen 9 cm auki, kätilö sanoi 8 cm ja lääkäri 7 cm. Pää oli vielä myös niin ylhäällä ja liikkuvana, etten ollut saanut nousta enää sen kalvojen puhkaisun jälkeen. Sain uudestaan kohdunkaulanpuudutteen, joka ei toiminut, sain myös jotain lihasrelaksanttia, joka ei sekään toiminut ja lopulta tarjottiin spinaalia, jonka otin, mutta sekään ei enää toiminut, sen laitto tapahtui klo 13. 14 aikaan sain sitten lopulta kuulla, että se 10 cm on auki ja kaikki oli tästä samaa mieltä. Mutta koska olin saanut sen spinaalin, eipä mulla tullut kun ne 2 minuutin välein olevat supistukset ja ei mitään tarvetta ponnistaa. n. tunnin siinä odottelin ja koska taas vuoro vaihtui, tuli sitten 14.45 kätilö, joka kysyi halusta ponnistaa kyljellään kokeiluksi. Olin aivan poikki ja mietin vain kokoajan, että mulla on vielä pahin edessä ja en enää jaksa. Kerroin tästä, että pelkään pitkää ponnistusvaihetta tälle kätilölle, joka sitten tuumas, että "nytpä sitten tehdään niin, että tulee nopea ponnistusvaihe, niin ei tarvitse pelätä". Mulla tuli tästä jotenkin niin hyvä mieli, että uskoin aivan täydestä sen, että näinpä sitten tehdään. Aloin sitten ponnistamaan kyljellään ja tuntu todella turhauttavalta, kun ei mitään pakottavia tarpeita ponnistaa tullutkaan. Mutta tää kätilön tsemppi siitä, että tosi hyvin tulee tää lapsi nyt alaspäin täältä, että jatka vaan. Sain oksitosiinia ja yhtäkkiä tuli sitten tää pakonomainen tarve ponnistaa. Selällään sitten aloin ponnistamaan ja en ole varmaan koskaan huutanut niin paljon kuin siinä vaiheessa, kun pää oli tullut juuri siihen hollille, että se ei enää liukunut takaisin ja piti hidastaa työntöjä. Sitten kun pää oli tullut ulos, niin se kipu oli aivan älytön kun tarkastettiin onko napanuora kaulan ympärillä, jota se sitten oli ja se löysättiin. Tuntui siltä, kun joku olisi työntänyt sormen virtsaputkeen ja pyöritellyt sitä siellä. Hartioiden ulosautto oli vielä sitä kaameaa kipua, mutta niin useaan kuultu "kivut loppuu kun seinään kun vauva syntyi" piti paikkaansa. Supistukset loppui ja olo oli kuin taivaassa, koska niitä oli tullut 2 min välein jo sen 4h. II-asteen repeämä tuli ja aika lähelle peräsuolen sulkijalihasta, mutta säästyi kuitenkin, emätinkin repes aika syvälle. Nirhaumia sitten limakalvoille, mutta vaan oikealle puolelle.

Rankaksi koin synnytyksen, etenkin tuon ponnistusvaiheen ja sitä edeltäneen oottelun siitä, että supistukset työntää vauvaa alemmas synnytyskanavaan. Kestoksi sille tuli yhteensä 13h 44 min, avautumisvaihe 13h 20 min, ponnistus 16 min ja jälkeiset 8 min.

Kotona ollaan ja oikeassa olin siitä, että minun pelot ei lopu synnytykseen vaan jatkuu edelleen huolena vauvasta. Ja ikävä juttu on se, että huonetoverilla oli flunssa, jonka nyt sitten näytin saavan itsekin. Onneksi imetys on hyvin käynnissä, joten toivottavasti vauva sitten saa nää vasta-aineet ja säästyy, vaikka itse sairastan. Ja toivotaan, että on vaan nuhaa tää, eikä oikeaa kuumetautia.
 
Viimeksi muokattu:
Heippa taas pitkästä aikaa!

Ekana tsemppiä kaikille vielä kokonaisena kärvisteleville!

Ja onnea vauvautuneille!

Meillä arki alkaa pyöriä ihan suht kivasti. Pienen neidin ei sit tarvinnut olla kuin pari viikkoa sairaalassa. Nyt toki erinäisissä kontrolleissa juostaan viikottain tai jopa useamman kerran. Ens viikolla jalkoihin sit leikkaus tulossa. Mutta ihanaa kun pieni kotona ja voi hyvin.

Nyt ei taas ehdi enempää kommentoida. Pitää lähteä imetys puuhiin.
 
valf Paljon onnea pikku prinsessasta! :flower:

Maria*** Kun kuin synnytyskertomustasi, mielessäni kävi: harmi, kun olin itse niin uupunut, etten muista itse leikkauksesta yhtikäs mitään. Muistan kyllä tyttäreni ensimmäisen parkaisun ja sen, kun pikkuinen tuotiin ensimmäistä kertaa nähtäväksemme, onnitteluja ja muutamia yksittäisiä kommentteja. Mutta muuten olin unten mailla väsymyksestä ja lääkkeistä.

inieh Paljon tsemppiä tuon kutinan kanssa, toivottavasti siihen keksitään pian apua. Kuten synnytys.;) :hug:

ON Vintiön ensimmäinen neuvola oli tänään. Menimme ihan neuvolaan, koska samalla poistettiin tikkini. Pikkuinen oli kiltisti untenmailla, kunnes tuli aika tutkia ja punnita, silloin neuvolantäti sai myös ääninäytteen.:D Vintiön paino oli nyt 4410g, joten aika mukavasti oli noussut sitten sairaalasta lähdön.:) Olin todella tyytyväinen siihen, että saimme uusia imetysasentovinkkejä ja röyhtäytysvinkkejä. Tähän mennessä mies kun on hoitanut röyhtäytykset, olen ollut aivan liian arka nostaakseni pikkuista olalle röyhtäytystä varten. Nyt sain monta uutta vinkkiä, joita uskallan jopa kokeilla. Saimme D-vitamiinivinkiksi Gefiluksen D-vitamiinin, jota kävimme jo hankkimassa, vaikka vasta viikon päästä aloitetaan.

Paljon tsemppiä kärvistelijöille, kyllä se synnytys vielä alkaa ja saatte tavata rakkaat pikkuisenne.:)

Luckygirl & Vintiö 7vrk - meidän pikkuinen rakas on jo viikon vanha!:heart:
 
luckygirl: Kiinnostaa että millaisia vinkkejä röyhtäyttämiseen? Itse kun olen tottunut tuohon olalla röyhtäyttämiseen... Me saatiin Minisun mrkkiset d-tipat, meinasin kyllä hakea suosiolla sellaset missä on maitohappobakteeria mukana...
Oliko tein muksun paino sitten paljon sairaalasta kotiutuessa (en ollut näkevinäni painoa missään.. ehkä)?

Millasia nukkujia tein muksut on? Lähinnä päiväunilla...
Mein neiti vetää helposti 4tuntia unta putkeen. Herättää en raaski oikein, mutta siinä kyllä sitten kostautuu syömävälit pitkiksi.... Miten toimitte tälläsessä tilanteessa?

Ninzi & Niin Rakas Tyllerö 7vrk (JO VIIKKO!!) :heart:
 
Minulla on ensimmäinen hätistelypäivä takana : aamulenkkiä, imurointia, lattian puunaamista ja reipas iltalenkki ! Eikä yhtään supistusta !!! Hieman tukalalta alko tuntuu iltalenkillä mut ei muuta ! :attn:
 
Hirrveästi onnea uusille vauvoille ja vanhemmille! <3

Luckygirl olipas teillä arvioitu alakanttiin vauvan paino. Onneksi kaikki meni kuitenkin hyvin, onnea tytöstä. :)

Inieh tsemppiä noitten kutinoitten kanssa! Kuullostaa aika järkyltä. Toivottavasti teijän vauva syntyy ihan näillä näppäimillä ja kutinat loppuu! :)

Kertomus ihailtavaa toi sun aktiivisuus! Mulla oli loppuraskaudessa lähinnä sellanen v'tutusfiilis päällä kokoajan ja mitää ei ois oikee jaksanu tehä. Ja mä olin niiin kärsimätön viimiset kolme viikkoo et huhhuh, ja poju synty kuitenki 37+6. :D

Samunäiti meillä on ihan sama juttu. Tyttö (2v4kk) on nukkunut puolvuotiaasta asti yöt heräämättä. Nyt vauvan tulon jälkeen se on joka ikinen yö herännyt kerran tai kaks. Yleensä vielä ihan eri aikoihin ku vauva. :stick: Aika jännä juttu. Meillä vauva nukkuu aina alkuyön omassa sängyssään, mutta kun se siinä 4 aikoihin herää syömään niin yeensä se siihen mun viereen jää loppuyöksi, oon liian väsyny että jaksaisin siirtää sen takas pinnikseen. :D Tyttö yleensä aamulla herättyään tulee siihen mun viereen jatkamaan vähäksi aikaa unia, onneksi mä kuitenkin herään siihen kun se sieltä rymistelee.
Toissayönä mä heräsin kolmelta siihen ku tyttö kruisaili prinsessamopolla ympäri kämppää, lauleskeli hämähämähäkkiä ja törmäili pöytiin ja muihin huonekaluihin siellä pimeässä. Ihme yöhiippailija siitä on tullut. :D <3

Meidän poika on jo kuusi viikkoa ja painoakin on tullut jo 1,9kiloa! Missä mun pienen pieni vastasyntynyt vauveli on? Täällä ollaan jo niin isoa poikaa että, ja maailman suloisimman ensihymynkin väläytti aamulla isosiskolle joka tuli antamaan aamupusua veikalle! <3 Voi että mikä näky se oli, ihan tuli tippa linssiin, mun pienet kullanmurut. <3 Täällä me koko päivä tytön kanssa ollaan ilmeity ja lässytetty vauvalle hymyn toivossa, ja kyllä sieltä muutamia leveitä virnistyksiä ollaan saatu tulemaan. :)

Toi mun tyttö on ihan supermahtava. Siitä on tullut jotenkin tosi fiksun oloinen sen jälkeen kun vauva tuli. Nyt se on yhtäkkiä päättänyt että sen pitää oppia lukemaan että voi lukea veikalle sen satukirjoja. Ja on siis ihan tosissaan alkanut opettelemaan kirjaimia ja kyselee koko ajan mitä tossa lukee, mitä tossa lukee. Nyt se sitten osaa kirjoittaa oman nimensä, viikon verran suunnilleen harjoiteltu. Ja kuitenkin ikää vasta se 2v. Värityskirjojen sivut on täynnä sen piirtämiä kirjaimia sikinsokin ja sieltä se sitten lukee veikalle omakirjoittamia satuja. Me miehen kanssa vedet silmissä nauretaan kun se selittää niitä omia tarinoitaan, siis mistä ihmeestä se on repiny ton mielikuvituksen!? Tyyliin: "eräänä päivänä isi osti kaupasta makkaraa ja äitin puhelin meni rikki ja veikalla on pikkuinen pippeli". :DD
On se kyllä alkanut osoittaa mieltäkin. Melkeen aina kun syötän vauvaa nii se aloittaa sen kitinän että äiti mullakin on nälkä, vaikka siis ois just syöny eikä todellakaan ole mikään nälkä. Tai toinen, tosi ärsyttävä homma on se kun vaihan vauvan vaippaa niin neiti päättää lorauttaa pissat pöksyyn! Ja siis on tosiaan ollut ilman päivävaippaa yli puoli vuotta, ja ennen vauvan tuloa vahinkoja sattui tosi harvoin. Lähinnä silloin kun oli joku tosi kiva leikki kesken niin saattoi vähän lirauttaa lattialle ja sitten juoksi äkkiä potalle tekemään loput.
Outoa että vasta toi neitikin synty ja oli semmone pikkuvauva, nyt se osaa jo kaikenlaista ja on niin kamalan iso tyttö jo. Että mammat nautitaan nyt tästä vauva-ajasta täysin siemauksin, se menee niiin nopeasti ohi.

Meillä vauvalla oli noin kolmiviikkoisena jonkun verran masuvaivaa. Tais johtua niistä d-tipoista ku ehkä vähän turhan nopeesti nostin sen määrän sinne viiteen tippaan. Helpotti kun vähensin kolmeen tippaan ja viiden päivän päästä neljään ja siitä viiden päivän päästä viiteen. Sen jälkeen ei oo ollu kun ihan satunnaisia kertoja jotain pientä vääntöä.

Mutta juu, aivan ihana rakkauspakkaus me ollaan saatu. Raskausaikana mulla oli hirvee pelko etten mä ikinä voi rakastaa sitä vauvaa niin paljon kun tota esikoista. Mä välillä oikeen itkin miehelle että mä oon varmasti huono äiti sille vauvalle ku ei kukaa voi olla niin ihana kun toi tyttö. Mutta niin se vaan sulatti tän mamman sydämen, ja ihan on yhtä ihana kun siskosakin. :)

Näitä juttuja kun on täältä lukenut niin tosi ihanan rauhallisia ja kilttejä vauvoja on tullu. :) Ja kaikkien vauva-arki on lähtenyt tosi hienosti käyntiin, hyvä me ja meijän vauvat! <3

Miten muilla, Jenny, Annubella? :) Ja mitähän mahtaa kuulua Kisuliinan pojille? Entäs Sinful ja Nippe? :)

Nepo ja Poika 6vk
 
En mä sitten soittanu sinne äippäpolille.. Neuvolaan koitin mut eihän se terkka tänään ollu paikalla :| Jos tää vielä tästä pahenee (niinkuin pahoin pelkään) soitan huomenna polille ja kysyn neuvoa, tai että ottaisko ne mut sinne näytille. Tää mun maha on ihan tulipunanen ja reidet ja kyljet alkaa olla kans aika kirjavat. Ainoa mikä auttaa on kylmä suihku tai raapiminen. Pitänee teipata patahanskat yöksi käsiin ni en unissani raavi :D Iltaa kohden tää kutina vaan pahenee ja kauhulla odotankin yötä.. Oon vaan opetettu siihen että lääkäriin ei mennä "turhaan" ni tuntuu hassulta lähteä johonkin ihottuman takia "vinkumaan"..

Ärsyttävää, kuin just mun kohdalle osuu tällänen --ttumainen ja harvinaisempi vaiva :stick:

inieh ja tyyppi 40+4
 
nepo alko naurattaa toi prinsessa mopolla kruisailu :LOL: mä en kestä! en kyllä naurais jos yllättäisin ton meidän poitsun tekemässä samaa.. ehkä? ihana lukea tosta ylpeästä isosta siskosta! meillä muuten kans toi ruokailu juttu on täysin sama, just ku on vauvan saanut tissille niin eiköhän esikoinen keksi että häne nokka mukinsa tarttis just nyt täyttöä tai että keittiöstä olis pakko saada jotakin.
 
Täällä kotiduttiin eilen sairaalasta :wave:

Suuret tsempitykset vielä masun kanssa kärvisteleville! :(

Inieh Mullahan oli kamalaa se kutina, ja nyt täytyy harmillisesti todeta että eipä ole loppunut vaiva synnytykseen. Eli ihottuman se pukkasi minullekin.
Edelleen kutisee vatsa ja varsinkin jalat ihan kauttaaltaan.
Kannattaa kyllä lähteä näytille niin saatat apua vaivaan, itse ajattelin hakea nyt sitä lääkettä apteekista tuohon kutinaan etten raavi itseäni aivan verille. Raskausaikana sitä ei saanut valitettavasti ottaa :(

Synnytyskertomusta laittelen itse hiukan myöhemmin, kunhan pää hiukan selkiintyy. :)

Poika joutui sinivalohoitoon biliarvojen takia täälläkin, laskivat tosin hienosti ja päästiin vihdoin poies.

Poju on oikein reipas ja tyytyväinen vauveli, reipas kaveri.

Imetys On lähtenyt käyntiin jotenkuten. Maitoa tulee ihan hulluna, tissit vuotaa kuin seula.

Rintakumi oli pelastus, välistä tosin imetys onnistuu ilman sitäkin.

Miten pitkään muiden vaavit viihtyy tissillä?
Meillä tavallinen syöntiaika on n15min ja nukahtaa sitten siihen. Tosin saattaa imutella sitten tiheämmin ja herää syömään useammin. Hiukan huolettaa saako tarpeeksi, vaan huutaisihan tuo nälkäänsä jos sellainen olisi, ja itsehän tuo aina herää maitoa vaatimaan :confused: Paino tosin lähti nousuun jo ennen kotiutumista.
 
Surusilmät: Meidän likkakin viihtyy tissillä 5-20min. Paino on lähtenyt nousuun ja kaipa nuo itkevät jos nälkä jää. Meidän likka myös nukahtaa tissille usein.

Vaihdatteko kesken imetyksen rintaa, vai imetättekö aina yhdestä rinnasta kerralla? Tästäkin olen kuullut niin montaa versiota...

Ninzi & Tyllerö 8vrk
 

Yhteistyössä