Samuelinäiti lisäiletkö mut sinne myös kun ehdit?
Tässä vielä toistamiseen tiedot niin sun ei tarvi niitä rullailla tuolta aiemmasta tekstistä
Minimörkö ei ole enää Minimörkö, hän on Julle nyt :heart:
7.9.
Kertomus & Julle Rv 41+0 3860g & 53cm
Sairaalasta lähdössä kotiin. Äitin "väreissä" tietenkin aiheuttamassa paheksuntaa
Sitten
synnytyskertomusta vielä.. Mulla ei ole sitä omaa versiota, se kun piti jättää sairaalaan joten ei ole tiedossa eikä muistissa esimerkiksi sitä minkä verran olin milloinkin auki
Nämä mitä tähän kirjoitan, tulee omasta muistista sekä tuosta "Lapsen kertomuksesta" jonka sain sairaalasta mukaan ja joka on neuvolassakin. Siinä on hiukan synnytystietojakin mukana vaikka pääasiassa sisältääkin vauvan juttuja.
Torstaina myöhään illalla, siinä 23-23:30 aikoihin alkoi ilmetä pieniä jomotuksia alavatsalla. Omalla kohdallani nämä olivat raskauden ensimmäisiä vatsakiputuntemuksia ja ajattelin että onkohan nämä niitä menkkajomotuksia mistä monet ovat puhuneet jo "kuukausikaupalla".
Niitä tuli yllättävän usein ja juttelin juuri samaan aikaan facebookissa ystäväni kanssa jonka esikoispoika syntyi 23.7. ja hänelle näistä sitten mainitsinkin. Hän sitten valaisi että taitavat olla supistuksia! Heh, aijaa
Sit vaan sanoin et mutta kun ei nää nouse mihinkään, ovat vaan tossa alavatsalla ja tulevat sillain pikkuhiljaa voimistuen ja sit hiipuu pois. Aloin siinä sitten katsomaan vähän kelloa että miten usein niitä tulee ja aikaväli heti siinä alussa jo oli sellaista 4-5min mutta supistukset itsessään melko lyhytkestoisia, hyvä jos puoli minuuttia noin karkeasti arvioiden. Missään vaiheessa en katsonut sekunteja, koska jostain kumman syystä kännykästäni en löytänyt sekuntikelloa enkä sen puoleen ladattavaa sovellusta jolla olisi voinut laskeskella supistusten kestoja ja välejä.
Muutama tunti siinä koneella niitä ihmettelin ja laskeskelin välejä, 6-8min suurimmaksi osaksi, muutama pidempi n.10min välikin eksyi joukkoon. Yhden maissa menin sänkyyn ja ajattelin kokeilla nukkumista, koska kaikilla muillakin nuo on aina hiipuneet ja loppuneet niin ajattelin että kyllä ne pian multakin häipyy
Tunnin verran niitä sängyssä vielä tunnustelin, kipu koveni ja 1:22 lähtien aloin kirjoitella aikoja ylös. Seuraava 1:28, 1:35, 1:42, 1:48... Vähän ennen kahta soitin äidille et jaksaako hän lähteä TYKSiin ajamaan, kun suht' tiheästi noita tuli ja ihan tuntuviakin jo olivat. Pakkasin sairaalakassiin viimeiset tavarat mukaan, puin vaatteet ja kahden maissa lähdettiin ajamaan kohti Turkua. Kirjasin autossakin supistusten kellonaikoja vielä ylös sitä varten että on sitten sairaalassa näyttää millaisilla aikaväleillä niitä oli tullut. 2:56 tuli viimeinen minkä kirjoitin ylös sairaalan vastaanottopisteessä
Välillä 1:22-2:56 niitä oli tullut 22 kappaletta.
Sairaalassa käyrille, olivat hiukan tyytymättömiä vauvan sydänääniin joten kun pääsin käyriltä etenemään synnytyshuoneeseen, multa puhkaistiin kalvot klo4:10 ja samalla laitettiin vauvan päähän jonkunlainen sydänäänten seurantapiuha (pahoittelut etten tiedä näiden oikeita nimityksiä
) ja siinä sitten pötköteltiin sängyllä supistuksia seuraten ja äidin kanssa jutustellen. Supistuksen aikana en kuullut enkä nähnyt ja olin äidille vihainen jos hän puhui samaan aikaan. Keskityin vain hengittelemään ja tiuskin etten nyt kuule! Supistuksen mentyä ohi oli kaikki taas hyvin ja kyselinkin monta kertaa niiden jälkeen äidiltä et nii mitä sä sanoit
Taukki ei tajunnut tosin vaikka monta kertaa sanoin supistuksen aikana etten kuule nyt!! :stick:
Kivunlievityksen meinasin aloittaa ilokaasulla, mutta se koko maski ällötti hajuineen ja tuntemuksineen sen verran etten ottanut henkostakaan. Käskin äidin vaan pistää **ttuun sen siitä
Tyydyin hengittelemään vaan vielä supistuksia "pois" kunnes hälytin kätilön ja sanoin etten enää jaksa enkä kestä niitä kipuja, haluan jotain apua niihin. 5:30 sain epiduraalin joka meni ekalla laitolla jotenkin suoneen/suonen läpi ja sitten se tökättiin uudestaan. Noin vartin päästä helpotti ja pyydettiin informoimaan jos tuntuu paineentunnetta peräaukolla. Vain kerran tunsin tämän epiduraalin aikana.
Kivut alkoivat muutaman tunnin päästä palata ja halusin uuden puudutuksen. Tässä välissä kävin pissalla
Klo8:18 sain uuden epiduraalin jonka vaikutus alkoi vasta reilu puolen tunnin kuluttua :stick: Sitten alkoikin ne paineentuntuiset supistukset ja kehoitettiin vähän ähistelemään jos siltä tuntuu ja kun tuntuu vähän enemmän, niin saa hälyttää henkilökunnan paikalle niin ähistellään sitten kunnolla!
Avautumisvaihetta kesti 6h 29min. Ja koska mulla ei niitä omia papereita ole, niin kellonaikoja ei ole mitä tapahtui milloinkin
Ponnistusvaihetta kesti 40min ja se oli ihan kamalaa! Olin todellinen luovuttaja
Taistelin ponnistuksia vastaan, ne tuntuivat niin hirveiltä ja siltä etteivät etene eivätkä edistä yhtään mitään ja käskin vaan kätilöä ja avustajia ottamaan vauvan pois, ihan sama miten, hoin vaan et auttakaa, tehkää nyt jotain, ottakaa se pois, ihan sama miten mut mä en halua ponnistaa enää jne. Kovastihan nuo tsemppas ja itekin siinä lopussa sit skarppasin. Se vauvan päässä ollut piuha antoi ilmoituksen sydänäänten laskusta, en siis itse tiennyt tästä synnytysvaiheessa eikä kukaan sanonut ääneen mitään mutta oli enää 10min aikaa saada vauva ulos. Muutaman kerran eräs avustajista joutui vähän painamaan vatsan päältä auttaakseen vauvaa etenemään ulospäin ja sittenhän se tulikin sieltä
Kello 11:30 oli pieni mies maailmassa! Meinasi ryövätä hitto mun syntymäajan, olen itse syntynyt 11:33
Lisäksi seuraavana päivänä kylvettäessäni häntä huomasin että meillä on syntymämerkit samassa kohtaa, niskassa/takaraivolla tukan alla. Äitin poika :heart:
Jälkeisten ponnistaminen oli vielä yksi hirveä etappi koska en olisi halunnut ponnistaa enää YHTÄÄN! Se kesti 10min. Mulla ei lähtenyt kohtu supistelemaan joten jouduin tippaan ja hyytynyttä verta painettiin monta kertaa vatsan päältä ulos. Voin kertoa että sattui... Menetin 1200g verta koko touhussa eikä mua päästetty pitkään aikaan nousemaan sängystä, koska normaali määrä on 500g mitä synnytyksessä keskimäärin menetetään... Siinä sitten vauvan kanssa köllittiin kun ei muutakaan voitu
Mua siistittiin siinä sängyllä, pyyhittiin verta jaloista ja autettiin pöksyjä jalkaan ja käytiin kyselemässä vointia ym. Koska sokerirasituksessa mulla oli koholla se ensimmäisen tunnin jälkeen otettu arvo, mitattiin vauvaltakin sairaalassa sokereita suht usein. Joka kerta ne olivat ihan kunnossa
Ei mitään hajua minkä asteiset repeämät, paljonko tikkejä tms. Vauriot kuitenkin sisällä, eli sinne niitä ompeleita tuli. Kätilö suihkutteli öljyä mun välilihaan siinä ponnistusvaiheessa joten se säilyi ehjänä
Mutta mikäli olen oikein katsonut, niin jonkunlainen venymä/repeämäntapainen tms. näyttää siltä että ois ihan klitorikseen asti |O En tiedä, en ole niin tarkkaan tiiraillut eikä kukaan sairaalassa sanonut mistään sellaisesta eikä sitä sen puolen ole ommeltukaan. Kunhan vaan on omaan silmään ollut vähän hassun näköinen kun olen vaan täältä yläkautta vähän vilkaissut... Pukamia kyllä pullahti, ällöttävää... Hain niihin heti sunnuntaina apteekista rasvaa.
Sen kyllä sanon, että p*skapuhetta että muka kivut jää siinä vaiheessa kun vauvan saa rinnalle. Ainakaan ei päde mun kohdalla. Olin hyvinkin tietoinen mitä alakerrassa tehdään vaikka sinne suihkittiin ja piikitettiin puudutetta. Lisäksi jossain vaiheessa kun mulla oli edellisestä vessassakäynnistä kulunut jo yli 6h eikä pissahätää kuulunut, niin virtsarakko katetroitiin.. Koska eivät päästäneet mua vielä ylös nousemaan ja kokeilemaan tulisiko pissa ihan itsestään. Puoli litraa sieltä sitten lorottelin alla olevaan astiaan.
Ei mitään muistikuvaa paljonko kello oli kun mulle "uskallettiin" tarjoilla synnytyksen jälkeinen ruoka. Kyseltiin mitä haluan, sillä hetkellä kahvi, mehu, jugurtti ja leipä hyvillä päällisillä kuulosti hyvältä
Sellaiset tuotiin ja toivoivat että saan syötyä kun sänkyä nostettiin riittävän ylös. Eihän sitä tarpeeksi saanut joten nousin sitten ihan kunnolla istumaan ja söin. Ei tuntunut pahalta ollenkaan. Jonkun ajan kuluttua hoitaja tuli auttamaan mua suihkuun, ne tuntui siellä olevan kovin varmoja että multa lähtee jalat alta ja taju ja kaikkea
Mulla oli itellä ihan hyvä olo. Suihkussa sitten kävin, autettiin pukeutumaan puhtaisiin vaatteisiin ja taas talutettiin takas synnytyshuoneeseen. Hoitaja lähti, kertoi että pyytää osastolta henkilön mua hakemaan ja jäinpä siinä sitten suihkun jälkeen jalkeille, harjailin hiuksia, otin vauvasta kuvia ja tepastelin vaan pitkin huonetta. Ne oli vähän ihmeissään kun saapuivat takas
Rollaattorilla päästiin osastolle joskus siinä arviolta viiden aikaan ja koska kaikki oli meillä hyvin, ei keltaisuutta tai mitään, niin päästiin jo parin päivän jälkeen kotiin kun lääkärintarkistuksessakin kaikki oli hyvin. Saatiin tosin seuraavaksi päiväksi heti paino- ja ihonvärikontrolliaika mutta katsoin että mieluummin ajan sen 60km kotoa Turkuun kuin että olen enää sairaalassa yötä. Maitokin nousi heti kotona
Siinä vähän stooria miten mulla synnytys meni. Juttu vähän rönsyilee tosin sinne tänne mutta suurinpiirtein
Näin viisi päivää synnytyksestä olo on hyvä, vuotoa tosi vähän ja istuminen on mulle ollut ihan ok koska ei niitä ulkoisia vammoja oikein ole. Tänään käytiin ekaa kertaa ulkoilemassa, joka päivä tosin ollaan jossain käyty mutta tänään ihan kaukalolla ja matkiksilla kävelten kaupassa. Maanantaina jatkettiin TYKSistä matkaa Jullen isää ja serkkupoikaa Santeria sekä hänen perhettään tietty tapaamaan ja siellä vierähtikin jokunen tunti. Santeri on Jullea 3kk vanhempi, joten on tulevaisuudessa kiva juttu kun serkukset on niin samanikäiset
Lainattiin vähän Santun hoitopöytää ja pinnasänkyäkin pariin otteeseen kun meille tuli vähän väsy
Vauva-arki on lähtenyt ihan kivasti käyntiin, ongelmia odotellessa
Tässä Julle tänään, ikää 5vrk
:heart: