{Elokuun Epelit 2012} HEINÄKUU

Haituliina täällä toinen yökukkuja :wave: Mä viime yönä valvoin ehkä 4 asti, ja sit nukuinkin 12 asti. Tänä yönä näköjään sama homma, tippaakaan ei väsytä. Pitää kai silti painua pehkuihin JOS vaikka Nukkumatti tulis visiitille.

Pakko mainita et tätä yksin valvomista ei helpota yhtään se että naapurin nuori pari harrastaa jotain villiä ikkuna auki. Kuuluu siis meille sisälle vaik ikkunat kii ja asutaan eri rivarissa :D Viime yönä tasan tähän samaan aikaan ja nyt taas. Tekis mieli mennä sanoo että laittakaa ees ikkuna kiinni :kieh:
 
Täällä lisää yökukkujia...toisaalta ei tule uni juuri milloinkaan. Menty jo pari viikkoa max parin tunnin yö unilla. Aivan zombi olo, ei uskalla autoakaan ajaa enää kun tuntuu että olis humalassa. Neuvolalekuri sanoi ettei enää voi mitään unilääkkeitä syödä, koska vaarallista jos synnytys alkaa ja vaavi lääkkeen vaikutuksen alaisuudessa. Ei niille olekkaan ollut mitään tarvetta tähän mennessä...nukahtelin aiemmin duunissakin vaikka olin nukkunut 12h. En vain usko että tämäkään terveellistä vaaville, täytyyhän elimistön jo kärsiä tästäkin. Onko kenelläkään muulla unettomuus näin vaikeaa ja oletteko kekannut mitään sen selättäjää? Nyt olis neuvot ihania, miestä jo säälittää kun asuu raivottaren kanssa.

Tuleepas vähän valivali viesti, mut ei taida unettomuuteen auttaa että kämpässä on koko ajan +26 :p vaikka ainaski jotain iloa miehelle kun ei tääl pysty juurikaan vaatteita päällä pitämään ;)
 
Onnea ja tsemppiä viel kaikille jolla synnytys jo kolkuttaa ovella. Alkaa omakin jo jänskättää, kun lukee muiden juttuja.

Tii* olen käyttänyt melkein koko raskauden Tummelia, koska minulla on tullut raskauden aikana atooppinen iho ja vanhan kansan mukaan sen pitäisi ehkäistä raskausarpia. Ei ole ainakaan vielä tullut yhtään ja mulla on todella isoksi kasvanut maha (sf-mitta 34 cm) ja kaikki levinnyt eteenpäin (poikavauvamahamaisesti). Eikä ole kallista rasvaa (tarjoustalosta 410g vähän päälle 6 €).
 
Moikka kaikki pitkasta aikaa :wave:

Mulla ollut piiiiiiiitkaaaaa tauko kirjoittelussa- on ollut aika paljon tapahtumia elamassa: muutettu maasta toiseen, siihen liittyvat muuttohassakat jne. ja nyt taalla uudessa paikassa pitanyt 'asettua aloilleen', etsia uusi laakari, sairaala, lastenlaakari jne. jne. Nyt alkaa vahan nayttaa jo rauhallisemalta ja voin huokaista. Mun aiti tulee tanne ensi vkolla avuksi- ihanaa!

Onnea kaikille vauvan saaneille ja pidan taalla peukkuja parhaillaan synnyttaville.

Mulla ollut tosi helppo raskaus, tosin nyt ihan viime metreilla alkanut yonarastys vaivaamaan (makin syon zantacia, joka toisinaan auttaa, toisinaan ei), nukunkin 5 tyynyn kanssa ja kohta pitaa varmaan siirtya tuolille... Mutta muutoin ei juuri valittamista, tai sitten en ole vain ehtinyt analysoida sen enempaa oloani ;)

Onko taalla muita jolla on sektio edessa? Mulla esikoinen syntyi sektiolla, joten taalla ei anneta edes yrittaa alakautta. Vahan jannittaa toipuminen, vie ainakin 5-7 pvaa ja 2v. esikoinen on aika vaativassa vaiheessa talla hetkella. Toivon etta sujuu suhteellisen kivuttomasti.

Sairaalakassi ei ole pakattuna, mutta mukaan lahtee korvatulpat, lampotarroja jos niskaa ja hartioita alkaa kolottamaan, mukavat mammahousut jotka eivat purista sektiohaavaa, peruskosmetiikka tuotteet, vauvalle vaatteet, kamera, kannettava tietokone ja ehkapa muutama lehti luettavaksi. Ajattelin ottaa mukaan myos pari hedelmaa, mulla on kauhea himo nektariineihin ja persikoihin seka kaurakuituvalmistetta (aiti tuo mukanaan suomesta) tulevaan ummetukseen.

Vinkiksi muillekin kannattaa ottaa sairaalaan mukaan jotain kuituvalmistetta ummetuksen ehkaisemiseksi.

Onko muilla vauvan nimi jo valmiina? Me ei miehen kanssa paasta yhteisymmarrykseen :headwall: Mun ehdotukset ei kelpaa ja vahan sama juttu toistepain... Turhauttavaa!!

Kummeja ollaan mietitty mutta ajateltiin pyytaa vasta kun vauveli syntyy. Miehen serkkua ja hyvaa ystavaa ollaan ajateltu seka mun puolelta lapsuudenystavaa vaimoineen. En halua kummeiksi kummankaan siskoja tai veljia, koska nuo sedat ja tadit ovat automaattisesti mukana lapsen elamassa.

Mua jannittaa vauvan ulkonako, jotenkin ajattelen etta tulee olemaan esikoisen nakoinen, mutta nakee sitten. Me ei ehditty kayda 4-D ultrassa, joten ei olla paasty sitakaan kautta nakemaan pikkuista.

Toinen mita olen miettinyt myos on etta miten esikoinen tulee suhtautumaan vauvellin. Olen kuullut tarinoita sisarkateudesta ja saanut kivoja neuvoja. No toivottavasti kaikki menee hyvin ja pystyn (ja jaksan) antamaan hirveasti huomiota esikoiselle.

Hyvia vointeja kaikille!!! Kohta on jo elokuu!!!!

Maria ja pienokainen 37+5
 
Heippa!

Tsempit synnytykseen niille kenelle se on ajankohtaista!

Jatkoryhmistä olisin halukas olemaan sekä täällä että fb ryhmissä.

Vauvanulkonäköä en ole pahemmin muuten miettinyt kun että onkohan hiuksia syntyessään. Esikolla oli ihan mustat hiukset niin siksi sitä lähinnä miettinyt. Tosin nyt toiselta puolelta eri geenit niin mikä tahansa on mahdollista.

Väsymystä on myös täällä, ei jaksaisi mitään tehdä muuta kun nukkua ja tuntuu ettei sekään riitä.

Maria*** Täällä myös sektio edessä, tosin sain itse valita mutta istukan paikan takia tuli turvallisempi olo päätyä sektioon. En ole ainakaan kuullut että suomessa olisi mahdollista ottaa talteen tuota napanuorakudosta/verta.

Neuvolassa käyty tiistaina:

Paino:+306 64,5kg noussut siis noin 15kg
RR:93/69
Pissa: Ok
Hb:116
SF:35

Kaikki siis ok, ensiviikolla viimeinen neuvola, jonne ei olisi noiden mukaan edes tarvinnut mennä mutta itse haluan. Tarjonta oli rt, mutta pää pääsee vielä hiukan liikkumaan.

( . ) Mulla tuntuu olevan enemmän huonoja kun hyviä päiviä, kaikki kiukuttaa ja mitä lähemmäs LA tulee niin sitä enemmän esikko kiukuttelee. Täytyisi saada laitettua kämppää vielä kuntoon mutta väsyttää kamalasti koko ajan joten ei ole nyt jaksanut ja jalkapohjat särkee kamalasti, oikeen niin että kävely on hankalaa. Miehestä ei paljon siivouksissa sun muissa ole apua (ruokaa sentään tekee). Öisin saa herätä vhintään tunnin välein vessaan ja juomaan maitoa kun närästää ja on vaan nuo lääkkeet mitä saa ottaa 1 päivässä.
Kyllä voisi haluta jo pienen nähdä, no ei ole enään kauaan odotettavaa. =)

Shadowy ja Pieni 38+5
 
Aamupäivää! =)

Täällä on vaihteeksi takana nukuttu yö ilman selkäkipuja, joten olen innolla odottamassa, mitä päivä tuo tullessaan. Äitini veikkasi, että vauva syntyy tänään... Saas nähdä, minä ajattelin katsoa Lontoon olympialaisten avajaiset.:)

Fleur05 Tsemppiä ja onnea matkaan, teillä pikkuinen onkin aika pian sylissä. Ihanaa.:)

Maria*** Hienoa, että äitisi tulee avuksi uuteen maahan. Hienoa, että olette jo siinä vaiheessa, että asiat ovat hyvin muuton jäljiltä (meillä on vielä reippaasti purettavia laatikoita ja muutimme viereiseen kaupunkiin). Nimi meillä on vauvalle mielessä, mutta päätämme sen vuorenvarmasti vasta, kun olemme pikkuisen nähneet, joten emme ole kenellekään nimeä maininneet. Kun olin sairaalassa ennen juhannusta, näin monisteen, jossa taidettiin mainita jotakin joko napanuorakudoksen tai - veren luovutukseen liittyen, mutta en ole aivan varma, että kumpaan ja mitä lapussa luki, kun en itse sellaista saanut/tullut ottaneeksi. Eli ilmeisesti jotakin luovutusta tässä maassa on, mutta ehkäpäs joku täällä tietää tarkemmin.

Mukavaa päivää ja viikonloppua kaikille! :)

Luckygirl & Vintiö 37+6
 
Täältäkin tsempit ekalle ja mammakolle. Ehkäpä siellä ollaan jo päästy voiton puolelle :heart:

Maria*** on mahdollista suomessa ottaa talteen istukkaverta... Kiinnostuneille. SPR Veripalvelu - Istukkaverenluovutus

Mulla oli jotenkin sellainen kuva, että tää olis ollut mahdollista vain pääkaupunkiseudun synnytyssairaaloissa, mutta en löytänyt mistään sellaista mainintaa tekstistä. Ehkä aikaisemmin on ollut ja se on nyt muuttunut. Pitääpä kysyä nlasta, että tiedetäänkö siellä mitään asiasta. Voisin itse olla nimittäin kiinnostunut. Miksipä ei luovuttaisi, kun jätteisiin tuo veri kuitenkin menee.

Meillä kummeina on kaksi kummia. Molempien meidän siskot. Jatkossa jos lapsia tehdään, niin meillä alkaa olla kummivaihtoehdot loppu :D


Mulla on todella outo olo. Olen ihan paniikissa siitä univajeesta ja pelkään aikaa kun vauva on pieni. Ja toisaalta olen lopen kyllästynyt jo odottamaan ja tympii kun viikot kuluu niin hitaasti.

Eilen sain jonkun kivan kipukohtauksen, jossa tuntui kun joku olisi lyönyt puukolla toiseen keuhkoon. Henkeä ei saanut vedettyä kuin pinnallisesti, koska joka syvempi hengenveto tuntui tältä puukoniskulta. Olen aikaisemminkin joskus saanut samanlaista. Itsellä ei tule mieleen muu kuin ehkäpä kudoksen verenkiertohäiriö. Vähän kuin rintakipukohtaus, mutta vain tuolla keuhkojen alaosassa. En nyt asiaa osaa säikähtää, mutta olipa vaan epämiellyttävää, koska kesti lähemmäs minuutin ja alkoi jo pyörryttämään.

Minä kärsin nukahtamisvaikeuksista. Minulla kun on dg:na ahdistuneisuushäiriö ja se iskee usein siis niin, että torjun päivän ahdistusta ja kun yrittää rauhoittua nukkumaan, niin ne ajatukset saa unisemmankin sitten hereille ja uni ei tule. Olen joutunut sitten kehittelemään itselleni siihen ajatusleikkejä, jotta pääsen eroon näistä ajatuksista. Pitää siis ensin kyllä miettiä sitä unettomuuden syytä ja onko kyse nimenomaan unettomuudesta vai nukahtamisvaikeudesta.

Ja minä sain muuten unilääkkeen kun menin synnyttämään. Joka oli siis mielestäni aivan käsittämätöntä näin kun jälkeenpäin ajattelen, mutta kätilö ei uskonut, että synnytän, koska supistukset tulivat niin harvaan (15 min välein) ja oli sitä mieltä, että unilääke antaa minulle hyvät yöunet, jotta jaksan sitten joskus kunnolla synnyttää. Olipa sitten kiva kun jokaisen supistuksen välin nukahdin ja heräsin aina supistuksen alkaessa kipeytymään, joten olin kuin yhdessä pitkässä supistuksessa monta tuntia. Vauva synnyttyään nukkuikin sitten ensimmäisen vuorokauden aika pitkälti, että siinä mielessä vaikutuksia oli kyllä vauvaan pidemmän ajan.

Mutta eräs gynekologi sanoi meille opettaessaan, että hän kannattaa unilääkkeen antoa siinä vaiheessa kun vastaanotolle tulee todella väsynyt äiti, joka vaatii käynnistystä. Fiksumpaa on ottaa osastolle nukkumaan, koska se väsynyt äiti ei monesti jaksakaan sitä käynnistystä ja mennään useammin hätäsektioon kuin muissa käynnistyksissä. Mutta siihen en ole perehtynyt, että onko olemassa uni- tai nukahtamislääkkeitä, joita raskaana oleville voidaan antaa ajatellen, että hyöty on suurempi kuin haitta.

rv 35+5.
 
Istukkaveren talteenotosta: Ymmärtääkseni joissakin sairaaloissa voi tosiaan sen istukkaveren luovuttaa spr:lle, mutta ihan itseään varten sitä ei voi tallettaa niinkuin joissakin maissa. Eli jossainhan on näitä "pankkeja" joihin voi tallettaa tuon oman vauvan napanuorasta/istukasta jäävä veri kantasoluineen ja tallettaa sitä monta kymmentä vuotta, eli jos käy esim. niin että sairastuu leukemiaan tai joku läheinen sairastuu niin sieltä voi saada sitten avun eikä tarvitse etsiä sopivaa selkäytimen luovuttajaa. Mutta en ole ainakaan vielä kuullut että Suomessa olisi mahdollista.
 
Sanle, mahtis juttu ois tieten tuo selkäytimen luovutus, mutta tarkoitit varmaan luuydintä :D

Eipä muuten tullut mieleenikään, että se istukkaveri, napanuorakudos laitettais talteen itseään varten. Vaikka luonnollistahan se niinpäin tietenkin on, kuin että yhteiseen hyvään pistetään ja sitten sieltä tarvittaessa mahdollisuuksien mukaan otetaan. Etunsa kaikella. Monisyisiä asioita.
 
Äääh, täällä puskee vissiin jotain flunssaa päälle.
Olen valitellut sitä väsymystä ja viime yön särki päätä ahkerasti ja nyt aamulla näyttää sama homma jatkuvan. En taidakaan lähteä tänään pyörähtämään kaupungilla, en vain jaksa. |O

Istukan ynnä muiden jämien talteenotosta Mun piti ainakin täyttää sellaiseen lappuun mikä sairaalalle lähti, että annanko luvan että istukka ja veret luovutetaan tutkimuksiin ja sairaalaan käyttöön synnytyksen jälkeen.
Empä ollut asiaa ajatellut, mutta mitäpä hittoa minä niillä teen? :D
Olinhan toki ajatellut istukan paistella pannulla ja rouskutella sen hyvillä mielin nassuun synnytyksen jälkeen.:LOL:

Täällä nukkuminen on vähän niin ja näin. Välistä saan nukuttua tosi mahtavasti ja uni tulee hyvin, mutta toisinaan se on sellaista pyörimistä että oksat pois.
Ihme hikikohtauksia tulee toisinaan ja kurkku kuivaa kummallisesti, viime yönä sama juttu.
Sitten joku ääliö soitti meidän ovikelloa kello kahdelta yöllä, just kun olin saanut unen päästä kiinni. Olisi tehnyt mieli mennä kättäpidemmän kanssa kysymään että mitähän hiivattia sekin ajattelee.

Masu alkaa olla tuskaisen iso täälläkin, viikkojakin on vasta näin vähän. :ashamed: Olo on tosi kömpelö, tuntuu etten pysty mitään tekemään kun koko ajan pallukka tiellä. Vaavi on vaihteeksi aktiivisempi, ei tarvitse liikkeistä juuri huolehtia. :)

Kohta on elokuu! Aivan viimeisillä viikoilla menee jotkut jo täällä, ihanaa kun pääsee lukemaan synnytystarinoita. Nyt naiset jakautumaan ahkerasti!

Itsehän kärvistelen täällä vielä jonkun aikaa..
Huomenna Poksuu!

Ss ja Poju 35+6
 
Pumppa: Juu luuydintä ajattelin :D Meni vaan ajatukset sekaisin kun joskus leukemia todetaan selkäydinnäytteestä.

Ja yliopistollisissa sairaaloissa kai noita istukoita ja napanuoraa pyydetään ihan tutkimus- ja opetuskäyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kellään todettu tuota raskaushepatoosia ? Aattelin kuitenkin soittaa tästä kutinasta neuvolaan, kun eilen unohdin asiasta mainita. En tiedä auttaako se nyt mitään kun viikkojakin on sunnuntaina jo 39 ja nyt viikonloppu edessä, niin ei verikokeisiinkaan pääse. Eilen ostin kortisonivoidetta vielä bebanthenin lisäksi mutta kyllä kutiaa silti.

Tii ja masukki 38+5
 
Tii: Mulla todettiin raskaushepatoosi tuossa Juhannuksen alla, rv 33. Ensin kutisi erityisesti käsivarret ja nilkat, sitten leuan alunen (ei siis kämmenpohjat ja jalkapohjat kuten yleisesti luullaan..). Viikon raavittuani tajusin pyytää neuvolasta lähetteen verikokeisiin ja sitten kun tulokset tuli niin saman tien äippäpolille käymään ja niiden asiakkaana olen viikoittain edelleen. Kerran viikossa käyn labrassa (maksa - ja sappiarvot) ja KTG käyrällä. nyt loppua kohden on katsottu ultralla kerran viikossa vauvan vointi. Mulle annettiiin alusta asti lääkitys joilla erityisesti maksa-arvot saatiin kuriin ja kutina helpotti myös aika nopeasti.

Mulla todennäköisesti käynnistellään synnytys ensi tiistaina kun kasassa on 38+3. Yleensä käynnistetään viimestään laskettuna aikana, eli ei anneta mennä yli. Eli sulla taitaa olla synnytys lähellä jos hepatoosia on!! Tsemppiä!

Penni ja pikkunen 37+6
 
Heippa!

Vielä ainakin yksi pyrkisi viime metreillä tähän ketjuun mukaan. Viimeiset metrit ne tuntuu vaan hidastuva :)
Eli: Mennikkö, 1. lapsi, LA 19.8., sairaala NKL
Sukupuolta ei olla haluttu udella. Nyt rupeaa kyllä jo kovasti kiinnostamaan, kuka on tulossa: sukupuoli, ulkonäkö ja temperamentti... Itse oon niin rauhallinen, että ihmettelen kovasti, miten pärjäisin jonkun hulivilin kanssa. Jännää!

Olen teidän kirjoituksia käynyt lueskelemassa jo pitkään, ja niistä on ollut hirmu iso apu/tuki, vaikken ole itse jaksanut osallistua. Kiitos vaan siis kaikille aktiivikirjoittajille!

Mennikkö ja vauva, 36+
 
Huiiih apuaa... No pitää tunnin päästä soittaa neuvolaan. Ärsyttää vaan kun en eilen muistanu sanoo tästä. Oisin varmasti päässy tänä aamuna jo verikokeisiin ! :/ Miullakaan ei siis kädet ja jalkapohjat kutia. Oon raapinu mahaa jo 2-3 viikkoa niin että tää iho on välillä mennyt ihan rikki. Ja nyt kutinaa on ilmennyt myös tuolla reisien ulkosivulla, suunnilleen heti alushousujen alapuolella.
 
Heippa mammat! =)

Oijoij kun on muutamilla jännät paikat! ihan kateeksi käy kun ei itse ole samassa tilanteessa mutta paljon tsemppiä!! =)

Täällä selvitty mahataudista vihdoin ja viimein.. Oksentaa ei tarvinnut mut alakerta oli sitäkin aktiivisempi... :D Inhottava tauti kyllä.. Siitä sitten tulikin mieleen että oon kuullut että mahatauti ( lähinnä just ripuli) enteilisi lähestyvää synnytystä :confused: Googlailin sitten kyseistä asiaa ja niin siellä sivut väittivät että olisi mahdollista että synnytys ois lähellä...
Itse olen kyllä vielä ihan yhtenä kappaleena ja oisin asiasta enemmänki innostuneempi jos viikkoja olisi edes kaksi viikkoa enemmän :D

Onko muilla mielipidettä/kokemusta asiasta että enteilisikö se?

Kiitos NP vastauksesta, se on siis lähinnä "ulkonäöllinen" juttu se kiinnittyminen mitä että sen tuntisi.. =)

Fleur05 Täällä kans jolla on turvotusta koko päiväisesti, sormista jalkoihin asti... Oon yrittänyt juoda paljon mut eipä se ole mihinkään vaikuttanut juurikaan, ja on painoakin itselle tullut jo reilu 20kg... :ashamed:

Haituliina Mulla kans on ollut nuita yökkäilyjä ja on tullut oksennus kurkkuun ja sen jälkeen onki tullut kaveriksi närästys.. Joten veikkaisin kans närästystä, se on kans kyllä niin viho viimeinen vaiva... :stick:

Jaahas jos sitä alkais jotakin touhuileen tälle päivää =)

Mukavaa päivää kaikille!

AEA88 35+2 jolla alkoi virallinen mammaloma kaksi päivää sitten! =)
 
Heips,

Tuosta istukkaverestä ( ja mahdollisesti koko istukasta) käsitin synnytysvalmennuksessa, että Jorvi kerää talteen joka pv ja nyt kun käytiin nkl tutustumiskäynnillä, niin siellä kätilö mainitsi, että arkisin ma-to he keräävät, vkl ei ole resursseja. Ja jos sitä istukkaa ei itselleen halua, vaikka laittaa sitä maahan ja kasvattaa sen pohjalta puu, kuten olen kuullut joidenkin tekevän...niin näin voi sitten tehdä mahdollisesti hyvää joillekin apua tarvitseville.

(.) Ja kävin siellä neuvolassa sen epäilyni takia, että kaveri olisi kääntynyt raivotarjonnastaan loppumetreillä poikittain, no ei ollut, turhaa ensikertalaisen panikointia, taas kerran... Mulla on varmaan siellä neuvolan tiedoissa joku luulosairaan maininta kohtapuolin. :) ja neuvolan tyttö ( juu, minä olen vanha, mutta meidän kahdessa neuvolassa tuntuu kaikki terveydenhoitajat olevan jotain 20-vee...) oli kyllä tosi perinpohjainen tutkiessaan, eilen oli ihan selkäänsä saanut olo, kun hän oli tuota alavatsaa runnonut kunnolla, jotta varmisti pään paikan. Ja myös rontti esitti sitten vastalauseensa äitinsä höperöinnille ja painoin päätään alaspäin oikein kunnolla. :)

Nyt lähden kaverin kanssa lounaalle, teemana, että kerran vielä, kun rauhassa pääsee.

Ihanaa kesäpäivää kaikille

Pioni ja rontti 38+4
 
Huomenta :D

Täällä tuli nukuttua vähän pitempään kun oli muuten niin huono yö.. Heräsin vähän väliä kipeisiin supisteluihin. Aina supistuksen aikana piti kääntää kylkeä ja melkein huusin ja Koitin vain hengitellä syvään. Mies raukka ei tainnut saada nukuttua ollenkaan. Ajattelin jo että nytkö sitä pääsee tositoimiin mut sitten olin vaan jossain vaiheessa nukahtanut ja aamulla heräsin kamalaan menkkamaiseen mahakipuun jota on jatkunut jo pitemmän aikaa, pitää särkylääkettä mennä ottamaan jos ei ala rauhottua että vois jotain touhutakkin tänään.Huih sitähän ei tiedä vaikka tässä jotain alkaisi tapahtumaan :) :)

Nukahtamisvaikeuksia on ollut täälläkin monena iltana, raivostuttaa kun saa pyöriä ja vaihtaa asentoa kymmeniä kertoja ennen nukahtamista... Plääh.. Meinaa jo kyllästyttää. Haluaisin nukkua mahallani niinku ennen, no jospa siihenki tulis vielä mahdollisuus :D

Nyt pitää mennä 'aamupalalle' ja laittamaan pyykkikonetta pyörimään!
Ihanaa viikonloppua kaikille =)

Hemami ja pikkuinen 37+1 <3
 
Neuvolaan on nyt soitettu ja terkkari sanoi että tuskin on hepatoosia, mutta miun mielenrauhan takia laittoi kuitenkin labraan lähetteen. Eli maanantaina sitten verikokeisiin. Aika on vasta 12.30 ja pitää 12 h olla syömättä ennen sitä :D Pitää koittaa nukkuu pitkään, ettei herää millonkaan 8 aikaa vaikka.
 
hello :wave: neuvolasta kotiuduttu viimein, 10.30 se alkoi jo mutta mentiin puistoon sitten pyörimään ja kaupasta haettiin pullaa.. voi meitä herkkupyllyjä! olin super iloinen kun painoa ei ollut tullut lisää vaan oli vähän tippunut jopa, viime kerralla mittailtiin päälle 82kg niin nyt oli sitten 81.9kg =) sit neuvolatäti oikeen sano et hienosti oon saannu pidettyy painon nousun kurissa että vaan kymmenen kiloa! ite ajattelin et se on ihan liikaa jo tässä koossa mutta ehkä se ei olekaan jos kerran näin sanoi. parans tän päivän fiilistä ihan älyttömästi. muutenki kaikki ok, eilen siel pelkopolilla tosiaan jo ultrailtiin ym niin enemmän vaan höpöteltiin kaikenlaista. sf mitta oli näköjään samana pysynyt mutta eipä se siitä mitään sanonu. löysin samun aikasen neuvolakortin ja oon näköjään samoilla viikoilla käynnyt neuvolassa (37+3) ja sf mitta oli 34 silloin (nyt 35) että aika saman koko luokan masu tää on vaikka nyt tällä kertaa ollaan miehenkaa äimistelty kilpaa kuin kauhean kokonen tää on :D

mullaki on noit nukahtamis vaikeuksia ollut, nyt oli tosta synnytyspelko ahdistuksesta mutta jännä että nukuin viime yön erittäin hyvin! ilmeisesti jo toi eka kerta vähän kevens taakkaa. mitään vippas konsteja mulla ei oo muille jakaa, muutaku omalla kohalla toimii ettei iltateetä 2h ennen nukkumaan menoa enää :D muuten sitä juoksee tunnin välein! ja mä en tosiaan juo hirveen pieniä kuppeja tota teetä, oon erikseen ostanu kaks järkyttävän kokosta mukia ittelleni teetä varten..

taitaa tosiaan mammako & eka olla tosi toimissa kun ei mitään päivitystä ole tullut, ihanaa etteivät joutuneet pidempään kärvistelemään!

inieh, olisit kävelly ikkunan taakse ja kysellyt pääseekö mukaan. tai sit "eikai haittaa jos kattelen? ku pelkästään kuuntelu on kauhean tylsää." meidän edellises kämpäs niin yläkerran "naapuri" omisti aika villin makuuhuone elämän, niillä oli ilmeisesti viel joku rautasänky pääty tms. ja sitä sit kuunneltiin sitä kolinaa :D ei onneks voihkintaa kuulunut joka kerta, riippuen tietty onko ikkunat auki. keksittiin kaikkia typeriä letkautuksia miehen kanssa mitä vois naapurille heittää sitten rapussa. jäi kyllä sanomatta. :D

nyt kyllä nauttimaan siitä pullasta ja vaikka vähän teetä kyytipojaks vaikka onki valmiiks jo aika lämmin olo. jospa tohon takapihalle virittelis jonkun vesileikki jutun pojalle ja itte vois samal huljutella varpuleita siellä sit.

samunäiti&alex 37+3
 
  • Tykkää
Reactions: NP ja inieh
Pikaisesti kommentoin- soin eilen paivallisen noin klo 18.00 jonka jalkeen olin syomatta. Kylla olisi maistunut iltapala, mutta narastyksen pelossa en viitsinyt. Nukkumaan klo 22.00 jalkeen ja talla kertaa nukuin aamuun saakka! Ihanaa! Nyt jatti-aamiaiselle!! Taidan paastota nama viimeistein vkojen illat kun ei mulla muukaan narastykseen auta.

Maria ja pienokainen 37+6
 
  • Tykkää
Reactions: Haituliina
Taas perjantai, mihin nää päivät menee... :D Käytiin äsken miehen kans kaupungilla syömässä, ihana ilma! :) Vauva vetänyt tänään ihan kauheeta rumbaa aamusta asti, vaikka on yleensä päivät melko hissukseen. Illalla vasta normaalisti alkaa riehua. :D Nytkin kun tässä istun se vetää kauheeta jumppaa mahassa, söin kyllä aika tulista ruokaa äsken niin ehkä se ei tykänny.

Mulla ei oikeestaan ole mitään kerrottavaa eikä muutakaan asiaa, joten toivotan ihanaa viikonloppua kaikille mammoille! :heart:

Malttamaton minea ja maha-asukki 38+5
 
Tsemppiä tosi toimiin päässeille!

Mie kävin eilen neuvolassa. Kaikki oli muuten hyvin. Tuuraava neuvolatäti vaan säikäytti kun ei löytänyt vauvan sydänääniä dopplerilla ja ultra laitettakaan ei osannut käyttää kuin sen verran että näki missä vauvan pää on. Ovela masukki oli onnistunut vielä näillä viikoilla kääntymään perätilaan :O Tai mistä sen tietää vaikka ois ollu noin jo useamman viikon kun viimiset neljä käyntiä olleet tuuraajille ja menty heittämällä läpi alle 10minuutissa.. Ite oon kyllä pitempään ihmetelly että mahtaa tämä olla joku iso jätti vauva kun polvikin (siis se pää) tuntuu noin suurelta.

Sairaalaan piti mennä suoraan neuvolasta. Sykkeet löytyi heti ja sain ajan tälle päivää ulkokäännökseen. Olihan se aivan kauhian kivulias homma kun pyöräyttivät täysin perätilassa olevan vauvan pää alaspäin. Tämä itsepäinen kaveria ei edes yrittänyt olla yhteistyöhaluinen. Jökötti paikoillaan vaan että minähän istun tässä niin kuin tatti enkä liiku mihkään :D Naislääkäriltä loppui voimat kesken ja mieslääkäri jatkoi sitten siitä. Maha on hellänä vieläkin. Mutta saatiinpas käännettyä. Toivottavasti nyt pysyy siellä!

Kuulin vasta sinne synnärille saapuessa että näillä viikoilla tehtävään ulkokäännökseen liittyy hätäsektion riski. Eli jos se vauva ei tykkääkään siitä että pyöritellään vaan sille tulee joku ahdinkotila niin sit kiireesti leikkaukseen. Onneks tämä kaveri ei välittänyt koko touhusta mitään. Käännöksen jälkeen oltiin vielä reilu tunti sykekäyrillä ja hyvin siellä pieni :heart: puksutteli. Vähän se vaan tuntui käppyröivän uutta asentoaan ja potki ja muksi käsillä minua koko ajan :D

Saatiin painoarviokin pikkuisesta 3200g oli nyt tän hetkinen paino. Eli ei siis mikään jätti :) Taitaa tulla suurin piirtein samankokoinen kuin aiemmistakin eli noin 3500g.

Aika jännä oli käyrän oton jälkeen kun kätilö tuli irroittamaan niistä sykekäyrä hihnoista ja pyysin vielä tarkistamaan että on varmasti vielä pysynyt oikein päin kun myllersi siinä koko ajan. Oli pysynyt. Kätilö sanoi siinä kun alkoi tunnustelemaan että jaa sinulla on juuri isompi supistus menossa ja minä olin vaan että häh, en tunne mitään :O Supistuksia oli piirtynyt sinne käyrällekin. Niitä jotka luokittelen harjoitussuppareiksi.

Saa nähä aktivoiko tuo vauvan kääntely nyt suppareita voimakkaammaksi.

Numbatti ja käännetty masukki 38+5
 

Yhteistyössä