{Elokuun Epelit 2012} HEINÄKUU

Mennikkö Lämpimästi tervetuloa mukaan keskustelemaan! :)

Tii Toivottavasti kutina on vain kutinaa eikä raskaushepatoosia. Onneksi saat asian lähiaikoina selville.

Numbatti Hienoa, että pikkuinen suostui kääntymään. Toivon, että malttaa myös pysyä uudessa asennossa.
 
Numbatti; Toivottavasti pikkuinen pysyy asemissa nyt! Joo se on jännää miten supistukset voi näkyä niin selvinä käyrillä. Mulla on aiemmin näkynyt pieniä nousuja, ja tänään oli ihan yhtä isoa aaltoviivaa koko aika! Ja mulla on kyllä eilisen ja tän päivän supistellut paljon - harjoitussupistuksia mutta vähän napakampia ja pidempiä. Toivottavasti se tästä lähtisi nyt käyntiin!

Tänään oli neuvola ja siellä kaikki oli kunnossa. +12 kg on tullut painoa eli hyvin keskiarvon mukaan mennään. Miehellä oli nauhuri mukana ja sai kunnon sykejumputukset nauhalle muistoksi.

Penni ja pikkunen 37+6
 
Ajattelinpa minäkin ainaisen ketjun lukemisen lisäksi ottaa niskasta itseäni kiinni ja kertoilla hieman kuulumisista. Alusta asti olen roikkunut taustalla ja alussa kirjoittelinkin, mutta sitten jäin näköjään vain seurailemaan muiden juttuja. Jotenkin koko homma taas konkretisoituu tässä vaiheessa, kun täältäkin ketjusta yksi toisensa jälkeen jakautuu. Tsemppiä teille kaikille, jotka tälläkin hetkellä olette tositoimissa ja mielettömästi onnea kaikille jo vauvansa saaneille!!

Itselläni on raskausaika ollut hyvin erilainen kuin esikoistytön kanssa (1,5v.), jolloin kaikki meni hyvin helposti eikä mitään ylimääräisiä vaivoja ollut. Tuolloin vauva vain syntyi etuajassa rv 35+0. Nyt huomasin jo alkuraskaudesta etovan olon vellovan ihan eri tavalla ja poikahan sieltä onkin tulossa, kuten aavistelinkin. Huhtikuussa jouduin ekan kerran saikulle kovien selkäkipujen vuoksi ja tuolloin näytteestä todettiin streptokokki B -virus, joka osaltaan voi aiheuttaa ennenaikaisia synnytyksiä. N. rv 25 minulla sitten todettiin vielä raskausdiabetes itseni suureksi hämmästykseksi! Näköjään se voi putkahtaa ilman mitään varsinaisia riskitekijöitäkään. Aamun paastoarvojen kanssa onkin saanut sitten pelleillä sen verran paljon, että lääkäri laittoi minut loppuviikoiksi vielä ottamaan iltaisin insuliinia, jotta verensokeri ei nouse yön aikana juuri sen hitusen yli rajan... Eli näin täällä, mutta näköjään näistäkin selviää, vaikken olisi uskonut, että joskus vielä itseäni pistelen ihan sujuvasti ;) Vauva ei vaikuttaisi tällä hetkellä "sokerivauvalta" eli kasvaa keskikäyrällä tai hieman alle. Syntymäpainoarvio oli n. 3300g, mutta uskon tuon kyllä menevän rikki, jos loppuun asti mahassa pysyy.

Ennenaikaisen esikoisen vuoksi on tuntunut tooooosi pitkältä nämä viimeiset viikot. Tuntuu kuin mentäisiin yliajalla, vaikka la:aan on vielä reilu viikko. Viime yönä heräsin kun jotain valui alkkareista, mutta taitaa olla vain tuo limaisuus nyt huipussaan. Kipeitä supistuksia olen tuntenut vain yhtenä päivänä, muuten mennään oireettomana. Ja yksi jännä oire on nyt ollut käsien puutuminen!! Onko muilla samanlaista ja mistähän vaiva johtunee? Koko ajan on kädet hieman puuduksissa ja pistelevät/kipeät.

Laitanpa minäkin vielä neuvolakuulumiset toissapäivältä, jolloin rv 38+1:

paino: 72,6kg (yht. tullut 10,5kg, viime neuvolasta +/- 0)
RR: 111/67
sf: 33
tarjonta: rt
syke: 130
liikkeet: ++

Palataan!

Viimatar84, rv 38+3 ja POIKALUPAUS
 
  • Tykkää
Reactions: samuelinäiti
Tervetuloa uudet:wave:

Tammiska: Paljon paljon onnea pienestä prinssistä:flower: Olisko sulla jotain ennakoivia oireita vai mites tässä näin jo nyt kävi:) (kateellisena täällä kyselen:) )

Mammako ja Eka:
jännät paikat..vai onkohan molemmilla jo nyytit sylissä..

Mäkin haluun jo synnyttää!
Maanantaina käytiin lääkärissä ja siellä sisä ja ulko suu oli jo auennut ja kaula lyhentyny ja pehmenny. Kaks lääkäriä ronklas kun pyysin oikein kunnon tutkimusta, jotta saatais lisää aikaseks..mut ei aiheuttanu supistuksen supistusta..plääh. Murunen painoi jo 3200g, hieman kasvuvauhti hidastunu ja lapsivesi vähentynyt..kuitenkin AFI oli viel 8 ja huolestuttava on kaiketi alle 5, joten kaiketi ihan normaalia. Mä vaan jäin ihmettelemään et mihin se vesi on sit niinku kadonnu?! Tääl olis kyl kaikki niin valmista vauvaa varten..jopa se mun virkkaama peitto tuli tehtyä valmiiks..jes:) Tänään on hieman supistellu ja hirmuisia vihlomisia tuonne alakertaan lyöny välil, mut siinä kaikki. HUomiselle sain sitten peruutusajan kampaajalle kun juurikasvu rupee oleen aikas järkky..ja josko sitä ei tarttiskaan käyttää..toivossa on hyvä elää:)

Annubella, joka on jo muutaman päivän huudellu asukkia ulos yksiöstään ja asukki onni-Ilona 39+0 POKS POKS:heart: joka vois nyt alkaa pikkuhiljaa tottelemaan mamia:)
 
Viimeksi muokattu:
Surusilmät senkus pistelet vaan istukan poskeen :) joku julkkishan Jenkeissä oli just tehnyt niin. On kuulemma terveysruokaa :D
Maria aika hyvin onnistuttu olemaan syömättä... Mun on närästyksestä huolimatta syötävä ennen nukkumaanmenoa ja silti herään kerran yössä vielä välipalalle. Ei tosiaan helpota oloa.
Numbatti auts! On kaveri varmaan pidempään ollut perätilassa. Tuskin se yli kolmekiloisena enää sun huomaamatta onnistuisi kääntymään... Toivotaan että pysyy nyt aloillaan ja laskeutuu.
Tammiska onnea!!!!! Ihanaa!

Tänään oli neuvola. Kaikki hyvin, paitsi meikäläiselle terkka toivoisi painoa lisää. Kokonaisuudessaan tullut 9 kiloa ja bmi 25. Saattaa kuulemma tulla ongelmia maidontuotannon kanssa jos ei tule rasvaa lisää. Mutta äh, syön ihan normaalisti, enkä tahtoisi aloittaa mitään mässäilyfestareita, kun menisi todennäköisesti kuitenkin rasvat ja sokrut vauvaan eikä muhun! Sf-mittakin oli tippunut 2cm, joka ilmeisesti johtuu vauvan painumisesta kohti lantiota.

Mua ärsyttää nää kesäiset kelit. Tää on nyt valitusosiota, mutta sateella on helpompi olla raskaana... Jotenkin tuntuu, että ihmiset ei tajua että helle ei tuo mulle mitään silmitöntä kesäfiilistä ja energiaa vaan olen silti yhä edelleen raskaana oleva, lonkkakipuinen, hengästynyt puhisija, joka ei jaksa hengata koko päivää ulkona.
Tosissaan aika ärtsy olo, mutta yritän suhtautua itsekin itseeni huumorilla :)


Uusiäippä ja vaaveli 36+6 (jee, huomenna ollaan "täysaikaisia")
 
Väsymys. Mulla samaa kuin Iivalla, että tuntuu kuin ois humalassa useinkin. Autollaajo tuntuu huteralta ja olenkin ollut usein läheltäpiti tilanteissa viimeaikoina. On teillä Iiva kyllä kuuma öisin.. Onko teillä tuuletinta? Märkä kylmä pyyhe voi kans auttaa, jos on oikein tuskallista.

Sitten kun on tosi väsynyt, on mieli herkillä. Hävettää, rupesin eilen itkemään neuvolassa, kun kätilö antoi sairaalaanlähtöohjeet ja alkoi käydä niitä läpi. Kätilö kysyi, että mitä mulle tuli mieleen. En tiedä oikein itsekään. Jännittää kyllä se, että osaanko lähteä oikeaan aikaan. Entä jos vauva syntyy matkalla sairaalaan? Täältä on matkaa, joten ei toisaalta viitsisi käydä turhaa reissuakaan sairalassa. Tai sitten se oli vaan sitä, että alkaa synnytys tulla konkreettiseksi. Kamalinta olisi, jos näin pitkälle päästyä kaikki menisikin mönkään. Siinä oli eilen myös harjoittelija mukana. Pitivät varmaan pimeenä...

Sitten kun pyörii yöt sängyssä, tulee kaikki vanhatkin ahdistavat asiat mieleen. Työkavereita jollain oli täällä ikävä. Mulla on ollut niin kamalaa töissä pari vuotta, että todellakaan en kaipaa töihin, enkä työkavereitakaan. Mutta, että miettiä nyt sitten sitä kaikkea pas... öisin, niin eihän siinä ole mitään mieltä. Olen valmistautunut henkisesti siihen, että olen kotona kolme vuotta, jos vaan mitenkään saan asiat järjestymään. Enkä enää ikinä mene takaisin, jos saan töitä muualta. Siksi täytyy nyt yrittää vielä opiskellakin, että olis mahdollisuus vaihtaa työpaikkaa sitten joskus.

Jospa tuo iltapalan aikaistaminen auttaisi närästyksen hallintaan. Kiitti vinkistä Maria***. Veden ja teen juominen pitää kans muistaa lopettaa ajoissa illalla, ettei tarvitsisi rampata vessassa. Jos sais vähän pidempää pätkää nukutuksi sitten.

Haituliina ja Takku 36+3
 
Heissuliveissuli!

Viimatar: Mulla on ainaski tuota käsien puutumista ja autolla ajaessa puutuu varpaatkin. Aika spookya...

Maha on polvissa, nyt sitä on ihminen entistä hullunkurisemman näkönen, huoh.

Empä jaksanukkaan nyt kirjottaa muuta :ashamed:

Ansku ja Elsa 35+5
 
Onnea tammiska :flower:

Lapsivesi katoaa siten, että sitä kokoajan muodostuu lisää, mutta samalla sitä myös poistuu äidin verenkiertoon istukan kautta. Muodostusta on siis tällä haavaa vähemmän, kuin poistoa.

Päivällä yritin etsiä kaksplussan vanhoista keskusteluista viime odotusaikani ketjua, mutta ei enää löytynyt, kun en muista enää tarkkaa nimeä jne. Mutta löysinpä sitten tällaisen syntyneet ketjun jonne olin kirjoitellut. Oli todella kiva lukea niitä tekstejä. Aivan sellasia asioita kirjoitellut arjesta, joita ei enää muistanut. Ja olin jotenkin niin reippaan oloinen, joten ehkä helpotti vähän tätä jännitystä siitä unenpuutteen sietämisestä.
 
Huh, mitä tahtia tulee juttuja tänne! Ihanaa, että riittää luettavaa. :)

Tervetuloa mukaan kirjoittelemaan Viimatar ja Mennikkö!

Onnea tammiska! Ajoissa päätti teidän pikkuinen tulla.

Täällä vauva on edelleen yksiössään. Ei ollu maanantaisella kohdunsuun hieronnalla juuri vaikutusta. Puoli tuntia tuli supistuksia 4-6 min välein ja sillon soitin miehen kotiin... mutta eikös vaan kun mies ehti kotiin niin jopa supparit väheni ja hiipui lähes kokonaan niin että hiljaista on ollu koko viikon. En tiiä onko toi hieronta täällä USAssakaan niin yleistä, koska ei ainakaan keskustelupalstoilla ollu siitä juuri tietoa, kun etukäteen yritin tutkailla, mitä se on. Joku tais jo selvittääkin mitä se on, mutta siis lääkäri pyöritteli eli hieroi parilla sormella kohdunsuuta noin minuutin ja se oli siinä.

Yks synnytyksen käynnistymistä edistävä kikka, johon törmäsin täkäläisiä keskustelupalstoja vähän vilaistessani, oli nännien hieronta. Enpä ollu tuommosestakaan ennen kuullu. Perustunee johonkin semmoiseen, että tissit kun luulee, että on imetys käynnissä niin samalla tapahtuu kohdun supistumista. (Ei ollu tieteellinen selitys :LOL: ... jotain tekemistä hormooneilla kai siinä on). Tuntuu vaan hurjalta, kun joku sit selitti että toimitusta pitäis tehdä 15min per nänni, sit vaihtaa ja toistaa kolmen tunnin ajan!! Kyllä mulla olis tissit vähemmästäkin jo aivan hellinä! Mutta jos joku epätoivoisesti toivoo niitä suppareita niin ei muuta kun kokeilemaan!

Raskausdementiaa ja vaihtelevaa väsymystä on liikkeellä täälläkin päin. Aamulla sattu häpyliitokseen sängystä noustessa niin kovaa, että jalat oli mennä alta eikä hetkeen pystyny liikuttaan itteensä mihinkää. Onneks oli pinnasänky vieressä, josta ottaa tukea.

Jos ei tässä nyt viikonlopun aikana ala jotain tapahtumaan, niin sit maanantaina tosiaan aamulla lähden sairaalaan käynnistykseen. Mulla käynnistys siis sen takia, kun esikko oli kaikin puolin isokokoinen ja etenkin pää oli supersuuri, 38cm, ja häpyliitos revähti siinä sen pään ulos punnaamisessa. Kakkosellakin oli iso pää, 37cm, vaikka käynnistettiin jo viikolla 38, mutta tuli ulos kyllä helposti verrattuna ekaan. Mutta siis meillä taitaa olla kolmen vuorokauden päästä vauva... riippuen tietysti siitä kuinka nopeasti käynnistys vaikuttaa! Hiukan epätodellinen olo, että nytkö se odotus on sit jo kohta ohi!

Ihanaa viikonloppua mammoille, masuasukeille ja jo masusta tulleille!
Sulo-Sylvia 38+5
 
Onnea Tammiskalle! :)

Täällä poksuu 36+0!
Masu ei ole laskeutunut vielä mihinkään, on tosi ylhäällä. Keuhkot ja kyljet kiittää. Pikkuinen puskee tosi ahkerasti itseään tuonne oikealle ylhäälle koko ajan. Yrittää vissiin raivata lisää tilaa, vaan sitä ei ole eikä sitä tule :attn:
Viime yökin oli taas sellaista valvoskelua vauvan sekä naapurin rasittavan rakin myötä. Onneton penikka mennä räkytti pitkin yötä. Eivät vissiin olleet kotosalla.
Toivottavasti heräävät oikein monta kertaa sitten meidän vaavin itkuun.
Haluan ****** tästä kerrostalosta. Nyt alkaa olla pinna jotenkin extra kireällä.

Pikku-ukkokin myllersi kuin riivattu koko viime yön. Lonkka oli kyllä kovilla, tuntui ihan persuksessa asti kun niin kovaa rallia veti masussa. Paikat vaan rutisi ja kyllä teki kipeää. Normaalistihan sitä nukkuu eikä tuota menoa tunne, vaan nyt oli toisin. |O

Käsienpuutuminen meinasimpa kirjoitella eilen että ei ole vähään aikaan ollut mutta viime yönä tuli kyllä riesaksi takaisin kyseinen vaiva. Sai sormijumppaakin harrastaa jotta sain pökkelöihin veren takaisin :D

Mieskin on ollut tosi paljon töissä nyt, tuntuu ettei ole nähnyt ukkoa pitkään aikaan. Tullut jotenkin ihan etäinen olo. :O Tänäänkin on töissä, vaan luultavasti vain hetken verran, joten mennään töiden jälkeen kaupungille ja ravintolaan syömään. Viettämään vähän kahdenkeskeistä aikaa ennen sitä vauvan syntymää.

Uusiäippä Olin jo huomaavani ensimmäisiä syksyn merkkejä ilmassa, kesähän on kohta ohitse! Kohta tullee talavi ja hytistään kaikki pakkasessa!:LOL:

Nyt vielä pikku unosille ennen kaupunkikierrosta.
 
Täällä kanssa sormien puutumista ja pistelyä. Oletin että sen johtuu turvotuksesta, mutta ystäväni vinkkasi että mene hierojalle. Olikin niska, olka-ja käsivarret yllättävän jumissa. Hieronnan jälkeen toinen käsi helpotti heti, toinen on vähän turta edelleen. Pumppaavaa liikettä pitää tehdä ainakin käsiin säännöllisesti ja hartioita jumpata ja liikutella korviin ja alas, ja pyöritellä.

Penni ja pikkunen 38+0 poks!!
 
Lapsiveden vähyydestä, täällä oli synnytystapa-arvio torstaina ja siellä meinas että lapsivettä on vähänlaisesti, sf mitta ei ole kasvanut moneen viikkoon, ja lähete tuli oys:iin mahdollista käynnistystä varten!!?? Vauvalla kaikki kunnossa, eikä mitään erikois ohjeita annettu, liikkeitä vain seurailla. Niitä kyllä onneksi riittää :)
Nyt kuitenkin vähän huolettaa, että onhan kaikki kunnossa.. Onko muilla kokemusta lapsiveden vähyydestä? Tuleekohan käynnistys kuinka todennäköisesti? tästä ajasta ei laskettuun olisi kuin viikko.. Toisaalta toivon kovastikkin käynnistystä ja tavarat otamme varuilta mukaan, täältä kun matkaa synnyttämään tulee kuitenkin parisataa kilometriä..!
 
Heippa kaikille!

Jos sopii, tungen tässä vaiheessa mukaan kirjoittamaan :) Ketjun alkuaikoina tuli kirjoiteltua, mutta sittemmin jäi. Nyt loppuvaiheessa vertaistuki olisi tervetullutta.

LA siis 24.8, synnärinä Kättäri ja ensimmäinen matkalla, tytöltä kovasti ultrassa näyttänyt :)

Mulla on tämä raskaus mennyt yllättävänkin hyvin. Ajattelin alunperin, että olo olisi kurjempi masun kanssa kun se onkaan. Nyt vaan alkaa lyhytpinnaiselta ihmiseltä hermot loppua, kun vikat 4 viikkoa olisi vielä jäljellä. Mulla tosin on sikäli helpot oltavat, että sf-mitta on vaivaiset 27 cm vasta. Masu siis melkoisen pieni viikkoihin nähden. Ylimääräisissa ultrissakin on tullut käytyä, tällä viikolla ultrapainoarvio oli kuitenkin 2400 g, eli -1 käyrillä mennään. Eipä siinä, mielummin toki pienen tyttösen synnytän ;)

Saraella + masuasukki 36+1
 
Mä en koskaan enää muista tänne kirjoitus vaiheeseen asti, että mitä kaikkea piti kommentoida :headwall: Pitäisi varmaan muistiinpanoja ottaa ylös samalla kun lukee..

Säästä tuli mieleen, et kyllä huomaa nyt kelien hieman lämpeneen ku sormet ja varpaat turpoaa! Mutta ei onneksi mitenkään pahasti ja sisällä ilmanlämpöpumppu niin ihanan viileää :)

Onks muilla yhtä paljon häpyluu kipuilua kun mulla?! Tuntuu että joutuu istumaankin niin haarat levällään että saa edes vähän jomotusta vähennettyä.. Joka kerta kun nousee seisomaan tai menee istumaan niin joka kerta tuntuu kipeästi haaravälissä :|

Supistukset on kummallisia kun joinakin öinä niitä on nyt tullut sen puol h - 1h ajan.. ja sit nyt taas 2 yötä mennyt niin ettei oikeastaan oo mitään muutaku häpyluu kipua! Olis muuten kiva päästä tuollaiseen käyrään tunniksi niin näkisi onko nämä kaikki tuntemukset suppareita ja onko niitä sellaisiakin joita en tunne :) Sillä kyllähän niitä luulen pitkin päivää tulevan, mutta ne aina sit loppuu ennenkuin yltyvät pahoiksi!

Minkälainen on muiden ruokavalio? Itse yritän tankata just täysjyvä tuotteita ja pastaa naamariin.. ja välillä mietin et onkohan nyt tarpeeks monipuolisesti tullut ahmittua.. Mut en oo ainakaan herkkujen syöntiä koskaan rajoitellut pahemmin ja siksi ei itsekuria minulta löydykkään kun aineenvaihdunta toimii niin loistavasti ettei paino nouse vaikka mitä tuppaan suuhuni :kieh: Mietittekö mitä suuhunne laitatte? :O Minulla on tullut raskauden aikana 12 kg lisää painoa. Kaippa se ihan ok lukema on?! :whistle:

Toivottavasti olemme kohta synnärillä :stick:
Wiwi ja masuasukki 37+2
 
  • Tykkää
Reactions: Surusilmät
Tuosta nännien hieromisesta. Eli siis idea taitaa olla se, että se tuottaa seksuaalista mielihyvää, joka siis laukaisee oksitosiinin tuotannon. Oksitosiinihan on rakkauden hormoni :D . Joten vaatii siis sen, että rintojen hieronta tuottaa sitä seksuaalista mielihyvää, ilman tätä hieronta on aivan turhaa. Suosittelen enemmän ehkä orgasmin tuottoa itselleen, joka laukaisee todennäköisesti suuremman oksitosiinipommin, eikä tarvi nännejä hinkata rikki tuollaisella sessiolla. Mutta yleisesti synnytyksen käynnistymisen ajatellaan lähtevän sikiön omasta hormonituotannosta (kukaan ei tunne varsinaista mekanismia synnytyksen käynnistymiselle), joten voipi olla vippaskonstit vähissä jos vauva vain ei ole valmis tulemaan ulos.
 
  • Tykkää
Reactions: Haituliina ja Wiwi
Haa! Löysin lehdestä asunnon ja tänään mennään katsomaan!
Pitäisi vain pyöräillä paikalle, vajaat pari kilsaa vain.
En ole pyöräillyt sitten joulukuun, en tiedä yhtään onnistuuko se edes tässä tilassa? :LOL: Toisilla oli aiheuttanut kipua ja suppareita, vaan eipä ne tässä vaiheessa enää haitaksi olekaan. En pistä kyllä pahakseni vaikka meidän poju tulisikin hiukan etuajassa maailmaan. :ashamed:

Syömisestä Yritän syödä edelleen monipuolisesti niinkuin ennen raskauttakin, painoa on tullut se päälle 10kiloa. Ihan hyvä määrä olisi jos yhteissaldo jäisi sinne 15 kilon paikkeille..
Neukkatädit eivät ole kauheasti painosta valitelleet, sanoneet vain jos sitä se päälle 20kg tulee, on siinä isompi homma saada ne ylimääräiset kilot sitten pois. Vaan kylläpä ne aina lähtee. :) Hyvillä mielin syön ja herkuttelen edelleen. En ala nälässäkään kituuttamaan. Tykkään hyvästä ruuasta. :heart:
Nyt olen ehkä tietoisesti vähentänyt makean syöntiä, vaikka tuskimpa tässä räjähdysmäisesti tuo paino enää viimeisillä viikoilla kasvaa.

Saraellalla on kyllä hurjan siro masu. =)
Olisin itsekin mieluummin hiukan pienivatsaisempi, oma sf mitta on tällä hetkellä 34-35cm.:kieh:

Kukahan täällä saa pinon isoimman vauvan? :D
 
Taitaa tuo rintojen hieronta tosiaan perustua oksitosiiniin. Sama hormoni saa kohdun supistumaan ja maidon tulemaan rinnoista. Samaa hormonia tosin erittyy myös ihan mielihyvää tuottavassa hieronnassa ja kosketuksessa joten en tiiä onko se sen tehokkaampaa hieroa pelkkiä rintoja. Tosin mä en usko mihinkään vippaskonsteihin näillä viikoilla. Synnytys alkaa sitten kun se on valmis alkamaan. Kakkonen syntyi 41+2 ja sitä edeltävät pari viikkoa siivottiin, saunottiin ja sekstattiin joka ikinen päivä eikä mitään saanut aikaseksi.

Mä sain tänä aamuna ekan oikean supparin koko raskaus aikana. Aamupala pöydästä nousin niin supisti niin imakasti että piti pysähtyä paikoilleen. Mut oli vaan mahan puolella eikä tuntunut selässä niinku mulla varsinaiset synnytyssupistukset tuntuu. Mutta jotenkin herkkä maha ollut tämän aamun. Siitä innostuneena pakkasin hieman lisää sairaalakassia ja pojille hoitolaukun valmiiksi. Mutta ei sitä ennenkään lasta oo yhdellä supistuksella synnytetty joten taitaa tässä vielä useampi viikko mennä, vaikka eihän sitä koskaan etukäteen tiedä millon se alkaa.
 
on kyllä ajoittain hankalaa muistaa mitä piti kommentoida! mutta silti ihanaa että on aktiivista keskustelua, voihan sitä just vaikka muutamaanki otteeseen tulla tänne höpöttelemään, kyllä ne jutut jossain vaiheessa aina muistuu sitten kuitenkin :D

en oo noudattanu mitään erilaisempaa ruokavaliota, mulla on aika se perus eli ei kasvis/karppaus/mitään muutakaan vastaavaa. riisi meil on usein sitä ihan valkosta mitä lie pitkäjyvä(?) mutta kaikki pastat ym meil on kyl tummaa. samoin kun en ite syö mitään vaalealeipää, mieluiten ruista/täysjyvää. mutta eikai toikaan mitään erikoista ole koska aika moni nykyään karttelee sitä vaaleaviljaa :) itse olen lähinnä vaan kyllästynyt vaaleanleivän makuun. tai ehkä mauttomuuteen?

nännihierontaym. mietin just että eikös juuri se mielihyvä ole joka laukaisee supparit jos niin on siis tehdäkseen. en mä tiedä jaksanko mitään nännihieronta settejä, kyllä ainaki täällä riittää että seksiä harrastaa niin johan alkaa tapahtua. aika kivuttomia ovat tosin ja loppuvat suht nopeaan joten eipä oo ainakaan synnytystä enteileviä. musta se on lähinnä vain epämukavaa että alkaa supistaa, haluais kuitenki siitä itse seksistä nauttia mutta ne supparit pilaa tunnelman suht helposti :D

aikasemmin aamulla kun lukasin täällä nopeasti niin oli sormet oudon turvoksissa ja puuduksissa. nilkoissa tuntuu sellasta tuttua turvotus kihelmöintiä, ei kyllä vielä näy että olisivat mitenkään paisuneet. tänään ilmeisesti tulossa jotenki ennätys lämmin päivä niin saas nähdä kuinka tän mammaraukan käy. ei sen ruotsin reissun jälkeen oo turvotuksia ollut juuri ollenkaan, varmaan sen muumimaailmareissun jälkeen oli vähän nilkoissa jotakin havaittavissa, hyvä tietenki vaan ettei oo turvotellu! on nimittäin niin ikävän tuntusta. eilenki oli kyllä ihanan lämmin päivä, kyllä hiki virtas mutta ei onneks ollut liian tukala olo niin pysty nauttimaan ja tuli noita varpuleita viruteltua pojan vesileikki vannassa :D kun välistä otin ne pois sieltä niin poika tuli sit omalla pienellä kastelukannulla niitä kastelemaan, hassu!

tammiskalle ja perheelle onnea ! :flower:

nyt pitäis mennä herättelemään toi äijä tuolta sängyn pohjalta, tänään mennään vierasille mun vanhemmille. ihan tossa espoossa asuvat joten ei pitkä matka tiedossa, siltikään ei olla nähty niin pitkään aikaan että on tosi kova ikävä! jaksamisia mammoille, nauttikaa säästä ulkosalla tai halailkaa tuuletinta ison jätskikipon kanssa, kummin vain ;)

samunäiti&alex 37+4
 
Nännienhieronnasta En mä mitenkään kärsimätön ole (enkä oikeasti kyllä toivoisikaan vauvan vielä pariin viikkoon syntyvän, kasvakoon rauhassa) mutta oli pakko testata. :D Ja kyllä se nännien hieronta ainakin muutaman hieman kivuliaan supistuksen aikaan sai, mutta siihen tuo kyllä jäi. Mulla tosin on näitä aavistuksen kivuliaita suppareita muutenkin ollut jo jonkin verran, kohdunkaula on aavistuksen niiden ansiosta pehmennyt, auki ulkoa hieman sormelle, ja pituus jotain 2 cm :) Seksi saa myös aikaan hieman kivuliaita suppareita, liikunta sitten lähinnä vaan kivuttomia "harkkasuppareita" eli niitä, että vatsa menee kovaksi.

painonnoususta Taidan siis ketjun läpilukemisen perusteella johtaa tätä meidän painonnousua :ashamed: Nyt on kiloja kasassa +20 lähtöpainoon.. Tosin onneksi se bmi ei vieläkään ole kuin 26, eli raskausdiabetes tuskin uhkaa vielä. Mutta on se ruoka ihan liian hyvin maistunut tässä. Eipä sitä auta kun synnytyksen jälkeen ottaa itseään niskasta kiinni ja tiputtaa ne kilot sitten. Toiveissa on pitkä imetys, joka toivottavasti sitten auttaa kilojen tippumiseenkin :)
 
Tammiskalle Oikein paljon onnea pikku prinssistä! :flower:

lämpötilasta nyt uudessa kodissa on ihanan viileää, joten pääsen sen puolesta helpommalla kuin entisessä kodissamme, jossa läpivedosta huolimatta oli aina +25 astetta sisällä.

häpyluussa kyllä tuntuu liikkuminen, tosin vaihtelee jopa päivän sisällä, että miten eteneminen sujuu. On kuitenkin aivan selvää, ettei pitkiä lenkkejä pysty tekemään, eikä kovin kovalla vauhdilla.

syömisestä syön muuten samalla, terveellisellä tavalla kuin ennenkin, mutta raskaus ontuonut makeita herkkuja takaisin ruokavaliooni. En moneen vuoteen koskenut jälkiruokiin, mutta nyt olen syönyt jädeä, raparperipiirakkaa ja pullaa. En ole ottanut asiasta paineita, kun paino on noussut 7kg ja tiedän makeanhimon taas lähtevän.

oireista kuukautiskipumaista jomotusta oli eilen ja tuntuu taas, muttei vielä suppareita. Tavallan kiva tietää, että jotakin kropassa tapahtuu, vaikka vaavali onkin niin ylhäällä, ettei ole sen puolesta ihan heti ole syntymässä.

ON Äitini oli aivan varma, että pikkuinen syntyy jo perjantaina Lontoon olympiakisojen avajaisten kunniaksi, mutta niin ei käynyt. Minä synnyin aikanani juuri päivänä 38+0, joka tuli täyteen tänään.:)

Luckygirl & Vintiö 38+0 POKS! :)
 
Onnea nyytin saaneille! Onko oikeasti kaikki syntyneet olleet poikia? Vai tuntuuko musta vaan siltä.

ON Supistelu jäi ke-to, torstai-iltana tuli vielä hirmu kipeitä sukkapuikkokipuja ilmeisesti kun vauva punnasi itseään alaspäin. Pidin vaan miehen kädestä kiinni ja puristin kun sattui niin kovaa. Siitä lähtien onkin ollut alavatsa ja potkujen kohdat todella hellinä. Aloin olla kyllä todella väsynyt noihin kipuihin ja pelkäsin jopa että synnytys alkaa sitten perjantaina. Esikoisesta supisteli kipeästi ensin pari yötä, ja kolmantena käynnistyi synnytys. Siinä vaan oli huonona puolena se, että kohtu oli jo niin väsynyt ettei tahtoneet supistukset kantaa loppuun asti, sisulla ponnistin lopulta.

Ruokavalio Mikä se on? On tullut syötyä makkaraa ja muita grilliruokia aika paljon viime aikoina. Ei ole jaksanut panostaa kauheasti ruokaan, vaikka yleensä olen todella tarkka että ruoka on laadukasta ja monipuolista. Mä sitten syksymmällä taas :) Mies tuolla nyt kokkailee esikoisen kanssa joten tänään saadaan ihan lihamureketta ja perunoita. Samoin herkkuja on tullut syötyä, no lähinnä marjapiirakkaa ja jäätelöä, lähes päivittäin.

Painonnoususta Ei ole tullut kuin 7 kg, mutta saa nähdä mitä tulee jos nyt alkaa pidempi hellekausi. Silloin ei kyllä maistu ruoka kuumalla mutta jäätelö ja mehut kyllä. Turvotustakaan ei hirvittävästi ole, mutta jaloissa kyllä on selkeästi vähäsen. Ei vaivaa kumminkaan niinkuin keväällä, kun tahtoi särkeä jalkoja iltaisin. Mutta onhan tuo 12kg myös ihan normaalin rajoissa. Ja useimmiten kertynyt paino lähtee synnytyksen jälkeen aika helposti jos imettää.

Surusilmälle onnea asunnon etsintään! Mikään ei ole ikävämpää kuin häiritsevät naapurit. Meilläkin on tahtonut okt-alueella olla välillä nuorisolla bileitä ja kesällä se meteli on ulkona sitten.

Onko kukaan muu kohdannut painouteluita näin raskaana? Musta on ihan käsittämätöntä että raskaus tekisi mun kiloistani jotenkin julkista tietoa. Töissä sitä päiviteltiin, kun maha oli iso mutta ei kuitenkaan kiloja sitten kertynyt (piti mainita kun kävi niin ärsyttämään). Ja miehen äitipuoli sekä anoppi ovat painon kertymistä udelleet. ARGH!! Ja samalla arvon rouvat ovat itse aika tuhdissa kunnossa joten tekisi mieli kysäistä sama kysymys heiltä.

Jaksamisia kuumuuden keskelle! Tsemppiä niille jotka ovat lähdössä käynnistykseen tai muuten vaan pääsevät jo tositoimiin.

Silwan 38+4
 
Viimeksi muokattu:
Painouteluista Jep, olen myös itse todennut hieman huvittuneena, miten se oma paino on nykyään jokin julkinen asia. Tosin omalla kohdallani ihme kyllä porukka kommentoi asiaa niin päin, että mulle ei olis tullut paljon painoa. Eipä ole juu, vaivaiset 20 kiloa ;) Tai sitten se on jotain sarkasmia, jota en vaan ymmärrä. Pitäiskin itsekin kokeilla kommentoida vaikka työkaverin painonnousua kokeeksi, vaikka ei olekaan raskaana. Mikähän olisi reaktio?
 
Syömisestä nyt kesällä on tullut kyllä syötyä epäterveellisemmin kun on käyty enemmän ulkona syömässä ja jätskiä tulee syötyä varsinkin kuumalla ilmalla. Muutkin herkut kyllä maistuu ehkä jopa paremmin kun aikasemmin tässä loppu puolella.. :D

synnytyksen käynnistymisestä ite olin ajatellut ottaa ihan rauhallisesti ettei odottavan aika tuntuisi niin pitkältä. Mutta nyt saatiin tietää et miehen uus työ alkaa vast parin viikon päästä ja edellinen loppui nyt perjantaina nii tähän väliinhän se vauva voisi hyvin syntyä! Mies kyllä pitää viikon isyyslomaa mut jos nyt syntyisi nii sais kaks viikkoa pidettyä heti :D Ei pitäis ruveta hötkyilemään kuitenkaan kun voi tässä vielä kuukausi vierähtää..

turvotus ja puutuneet kädet vaivaavat tälläkin. Turvotus tosin pysynyt vielä suht vähäisenä mutta saa nähdä mitä käy jos tulee kunnon helteet pitemmäksi aikaa.

Scarlett ja sissi 38+1
 
painoutelusta en itse asiassa muista onko joku udellut painoa. hassua kyllä oon kuullut kommentteja tyyliin "sulle ei oo vissiin hirveesti painoa tullut lisää, pelkkä maha vaan" tms. sit oon kyl sanonu että no on sitä varmaan muutama kilo ylimäärästä mutta kyl tost 10kg mitä on tullut niin suurin osa on tota mahaa nimen omaan. jossain neuvola kirjasessaki oli faktaa paljon mikäkin painaa tuolla sisällä masussa ja paljon se kokonaispaino sitten on yhteensä, en nyt muista lukemaa mutta ehkä joku muistaa tälläisen? ekassa raskaudessa kyllä huomasin painoutelun. jotkut tuntu suorastaan ivallisilta, olin aina ollut tosi laiha ja yhtäkkiä se 20kiloa ylimääräistä sai jotkut katkerat suorastaan hyppimään riemusta.. ja kyllä kyrsi! en ymmärrä miksi se jonkun toisen paino on joillekki niin henkireikä, miten siitä katkeroidutaan ynnämuuta. mutta kyllä mä kans tarpeen tullessa (eri tosi ärsyyntyneenä hössötyksestä ja kyselyistä) oon just sellanen että jos joku käy liian tuttavalliseks ja lääppii mahaa niin lääpin takasin. ja jos joku kyselee typeriä niin kysyn saman kysymyksen takas. ihan vaan ollakseni ärsyttävä ja hankala :D (joo välillä lapsettaa) mutta siis raskaushan on sellainen tila että ollaan niin hiton julkista ja vapaata riistaa, kaikki asiat räävitään auki ja olkoot kuinka henkilökohtaisia tahansa niin joka mummon ja mamman on pakko saada tietää ne! en ole edes kovin häveliäs ihminen, korvat ei punehdu jos sanoo ääneen seksi mutta kyl nää jotkut raskauteen liittyvät asiat on tosi sellasia jotka mielelläni pitäisin itselläni. ja toi mun paino on itse asiassa aina ollut asia mistä on ilmeisemmin saannut puhua ääneen ja isossa porukassa. "anorektikko" "ei se ikin mitään syö"jne. että kai mä oon jotenki jo tottunut siihen.
 

Yhteistyössä