Elokuun alusta alkaen jokainen suomalainen on kuolleessaan elintenluovuttaja

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Mutta
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja d:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Sen sijaan, jos lapseni kuolisi, en haluaisi heiltä otettavan mitään elintä, en haluaisi heitä "paloiteltavan" millään tapaa. En tiedä miksi, mutta ajatus tuntuu kamalalta.
Jos lapsesi kuolisi, hänelle tehtäisiin varmasti ruumiinavaus, jossa keho avataan kaulasta häpykummulle asti. Tämän jälkeen elimet tutkitaan ja punnitaan, jonka jälkeen laitetaan takaisin ruumiiseen - ei kuitenkaan anatomisesti oikeille paikoilleen, vaan sikinsokin.

Ei siis ole yhtään pahempi antaa niitä luovutettaviksi kuin antaa patologin työntää ne satunnaisessa järjestyksessä sisään?
Ainakin lapsi pääsis kokonaisena hautaan.
Olis kamala miettiä että lapsen sydän on lännessä ja maksa idässä.
Tulis tunne että ei saa lepoa.
Eikö ole aika lohdutonta ajatella, että lapsi "lepää" ikuisesti haudassa, minä ja lapseni ainakin matkataan tähtien taa :) Enkä tarkoita pahalla, tiedän että nämä on tunneasioita. Minusta olisi hieno ajatus, että ehkäpä lapseni tavallaan jatkaa elämäänsä monessa paikassa.

vieras
Tuleeko sinulle tuo tunne esim jos lapsesi umpisuoli leikattaisiin tai ikävöitkö omaa istukkaasi?

Vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja d:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Sen sijaan, jos lapseni kuolisi, en haluaisi heiltä otettavan mitään elintä, en haluaisi heitä "paloiteltavan" millään tapaa. En tiedä miksi, mutta ajatus tuntuu kamalalta.
Jos lapsesi kuolisi, hänelle tehtäisiin varmasti ruumiinavaus, jossa keho avataan kaulasta häpykummulle asti. Tämän jälkeen elimet tutkitaan ja punnitaan, jonka jälkeen laitetaan takaisin ruumiiseen - ei kuitenkaan anatomisesti oikeille paikoilleen, vaan sikinsokin.

Ei siis ole yhtään pahempi antaa niitä luovutettaviksi kuin antaa patologin työntää ne satunnaisessa järjestyksessä sisään?
Tämän lisäksi elimet vielä avataan. Suunnilleen kaikki elimet (myös aivot) viipaloidaan ja tutkitaan onko silmämääräisesti jotain poikkeavaa. Kaikista elimistä otetaan myös näytteet mikroskooppista tutkimusta varten. Eli mikäli ruumiinavaus tehdään niin ruumis ei tosiaankaan pysy kokonaisena.

Musta toi on hieno asia. Moni pelastuu elinten avulla kun se kuollut ei tee niillä enää yhtään mitään. Haudassa ne vaan mätänee.
Tossa kun on katellut uuden sydämen saanutta tyttöä jokusen kerran niin kyllä on kiitollinen sille kenen sydämen se sai, vaikka ei oma lapsi olekaan kyseessä. Mulla itellä on testamentti ollutkin jo pitkään, lapsille vois tehdä omat vielä siks aikaa että toi tulee voimaan.

Mä oon aina miettinyt sitä et pelastaako ne lekurit sitte uhrin jos ei oo taetta että jää henkiin ja siinä tapauksessa elimet menee pilalle JOS on potilas joka odottaa sydäntä ja ton uhrin sydän kelpais niin pelastaako uhrin vai aatteleeko et otetaan sydän ja pelastetaan edes toinen...

Niin sekavaa tekstia mut toivottavasti joka ymmärsi mitä ajan takaa

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuleeko sinulle tuo tunne esim jos lapsesi umpisuoli leikattaisiin tai ikävöitkö omaa istukkaasi?
Tai jos lapsi jää esim. junan alle ja leviää pitkin raiteita :eek:

Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:
Tämän lisäksi elimet vielä avataan. Suunnilleen kaikki elimet (myös aivot) viipaloidaan ja tutkitaan onko silmämääräisesti jotain poikkeavaa. Kaikista elimistä otetaan myös näytteet mikroskooppista tutkimusta varten. Eli mikäli ruumiinavaus tehdään niin ruumis ei tosiaankaan pysy kokonaisena.
Mutta ne elimet menee kuitenkin hautaan, eikä itään ja länteen. Se on rauhottava tieto, vaikka avaus on ruumiin raiskausta suoraansanoen.
Tietysti kuolinsyy on selvitettävä, mutta silti. Yäk.

Hyvä uudistus musta =)

Mulla on parikin elintenluovutus korttia... jossain. eipä tartte enää miettiä että mistä ne löytää tai onko ne lompakossa tai muistaako ukko sanoa jos kuolen että mun elimeni saa vapaasti käyttää jos sopivia löytyy.

hoitsu
Alkuperäinen kirjoittaja nellustiina:
Mä oon aina miettinyt sitä et pelastaako ne lekurit sitte uhrin jos ei oo taetta että jää henkiin ja siinä tapauksessa elimet menee pilalle JOS on potilas joka odottaa sydäntä ja ton uhrin sydän kelpais niin pelastaako uhrin vai aatteleeko et otetaan sydän ja pelastetaan edes toinen...

Niin sekavaa tekstia mut toivottavasti joka ymmärsi mitä ajan takaa
Ei ne lääkärit hoitaessa tiedä että jossain joku odottaa sydäntä, eikä sydäntä voi antaa kelle tahansa vaan vastaanottajalla tulee olla sama kudostyyppi jne. Vasta kun on tehty päätös että potilas ei ole pelastettavissa ja omaisilta on saatu lupa elimien luovuttamiseen otetaan yhteyttä elinsiirtopankkiin ja tehdään kudostyypitykset yms. ja sen jälkeen tuo elinsiirtopankki rupeaa selvittelemään mahdollisia elimien saajia.

punkmamma
En jaksanut lukea koko ketjua, tää on LOISTAVA uutinen!!! Espanjassa ja muistaakseni sveitsissä? En ole ihan varma, tämä käytäntö on jo ollutkin. Mä olen kirjoitellut adresseja tän asian puolesta! Mielettömän hieno juttu!!
Minusta saa ottaa kaiken mikä kelpaa ja niin mun perheenjäseniltäkin :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Yainaba:
Tai jos lapsi jää esim. junan alle ja leviää pitkin raiteita :eek:
Ei kai raiteille levinneitä elimiä laiteta elävien sisälle?
Ei tietenkään, mutta ne elimet leviää siinä "itään ja länteen"
Sitä tässä hain, samaten kun se, jos umpisuoli leikataan, ei sitä kellekään anneta.

Lunatic
Sitä tässä hain, samaten kun se, jos umpisuoli leikataan, ei sitä kellekään anneta.
No ei se mua häiritsis, ne menis luonnon kiertokulkuun eikä elämään omaa elämäänsä jonkun sisälle.
Musta tuntuis ettei lapsi ois saanut rauhaa, jos sen sisäkalut ois vielä elossa eri ilmansuunnissa.

Ei sitä muiden tartte ymmärtää, mutta niin sen kokisin, joten en suostu.
Toivottavasti ei tartte edes miettiä asiaa. :(

Lunatic
No ihan yhtä vati kuin tuo sinun elintenluovutuskammokin.
Ai nyt on tultu siihen että ihmisen pitäs tosta vaan antaa lapsensa ruumis tieteelle ja toisten käyttöön.. että se on luonnollista. No ei minusta enkä halua sellasta.
Ihmisellä on oikeus kieltäytyä moisesta jos niin haluaa.

Jaana
Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Käsittämättömän itsekäs ja narsistinen asenne. Kertoo paljon sinusta.
Eipäs ole. En vaan pysty, ei tulis kuulonkaan että antasin lapsestani osat jakoon, ei tulis mitään.

Ne antaa keillä ei ole asian kanssa onkelmaa.
Onpas. Suurta itsekkyyttä ja kieroa jollain tavalla. Ei ole siis edes selkärankaa olla hyödyntämättä järjestelmää, jota ei itse tue. Käyttäisit siis härskisti hyväksi muiden luomia järjestelmiä eli olisit parasiitti.

Tiedän, että on tämänkaltaisia ihmisiä paljon; antaa muiden maksaa verot, tehdä työt, hoitaa sairaat ja luovuttaa elimiä. Mä vaan vapaamatkustan ja kerään hyödyt.

vieras
No ei se mua häiritsis, ne menis luonnon kiertokulkuun eikä elämään omaa elämäänsä jonkun sisälle.
Musta tuntuis ettei lapsi ois saanut rauhaa, jos sen sisäkalut ois vielä elossa eri ilmansuunnissa.

Et tainnut vastata tuohon, miltä se sitten tuntuisi, jos lapsesi saisi munuaisen joltain kuolleelta karvaiselta sedältä. Kummittelisiko se karvainen setä mielessäsi ja ajattelisitko, että hän on osa lastasi?

Et tainnut vastata tuohon, miltä se sitten tuntuisi, jos lapsesi saisi munuaisen joltain kuolleelta karvaiselta sedältä. Kummittelisiko se karvainen setä mielessäsi ja ajattelisitko, että hän on osa lastasi?
Vai kieltäytyisitkö kenties ottamasta itse vastaan tai antamasta lapsellesi esimerkiksi juuri munuaista jos omat pettää? Munuaisvikaisena eläminen on aika rankkaa ja se ei ole mitenkään harvinaista että munuaiset lakkaa toimimasta.

vieras
No ihan yhtä vati kuin tuo sinun elintenluovutuskammokin.
Ai nyt on tultu siihen että ihmisen pitäs tosta vaan antaa lapsensa ruumis tieteelle ja toisten käyttöön.. että se on luonnollista. No ei minusta enkä halua sellasta.
Ihmisellä on oikeus kieltäytyä moisesta jos niin haluaa.
Miten niin tosta vaan? Eihän tässä ole tultu yhtään mihinkään, eikä lääketiede ole pitkään aikaan ollut luonnollista. Ja miten ihmeessä se on keneltäkään pois? Tottakai ymmärrän, että kaikilla pitää olla oikeus päättää itse, mutta silti en ymmärrä miksi pitäisi kapinoida elintenluovutusta vastaan vain siksi, että se on luonnotonta.

Lunatic
Mielipiteeni on tullut jo selväksi, lukekaa aiemmat kommenttini. En ala samoja asioita kirjottamaan kymmentä eri kertaa.
Mielipiteeni on ja pysyy!!
Teillä sitävastoin on edelleen oikeus luovutella elimiänne ja lastenne elimiä, ei se ole mun ongelma. EN KAPINOI ELINTENLUOVUTUSTA VASTAAN. En vaan itse ala siihen.
Piste ja huutomerkki. :)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja IceQueen:
että jos olet otsikon kans eri mieltä niin vedetään ääripäät keskusteluun
Mitkä ääripäät? Eihän tässä ole kuin kaksi vaihtoehtoa, haluaa luovuttaa tai ei halua. Mutta siinä tapauksessa pitäisi myös ajatella sitä toista puolta, haluaako ottaa vastaan vai ei halua. Näiden kun moraalisesti ajateltuna pitäisi kulkea käsi kädessä.

vieras
Mielipiteeni on tullut jo selväksi, lukekaa aiemmat kommenttini. En ala samoja asioita kirjottamaan kymmentä eri kertaa.
Mielipiteeni on ja pysyy!!
Teillä sitävastoin on edelleen oikeus luovutella elimiänne ja lastenne elimiä, ei se ole minulle ongelma. EN KAPINOI ELINTENLUOVUTUSTA VASTAAN. En vaan itse ala siihen.
Piste ja huutomerkki. :)
Eli et halua luovuttaa, mutta voit ottaa vastaan, niinkö se nyt meni?

Yhteistyössä